Med smartphones och Internet är det idag mycket enkelt att få till synes bra vägbeskrivningar. Men utfallet varierar beroende på vilken programvara man väljer.
Som ett enkelt exempel frågar jag om vägbeskrivning hemifrån till Ronneby.
Waze anger både lägst tid och kortast sträcka med 3:38 timmar och en sträcka på 308 km, via E6:an söderut till Halmstad och sedan över Markaryd.
Hitta.se anger samma sträcka som Waze, men säger att det kommer ta 3:50 timmar. Samma sträcka tar tydligen längre tid att köra enligt Hitta.se.
Google Maps föreslår 3:52 timmar och 311 kilometer, även här via Markaryd från Halmstad, men anger en annan rutt de första milen.
Mest unika förslag kommer från Apples Maps-applikation. Den föreslår istället att man kör Borås – Gislaved – Värnamo – Växjö, vilket trots småvägar ska ta “endast” 3:55 h eftersom sträckan är 298 km. Apple Maps föreslår också två alternativ om 341 km och 4:02 h, genom att från Halmstad köra till Växjö, alternativt 3:59 h och 335 km via den väg som Eniro föreslår nedan. Alternativet över Markaryd ges inte alls.
Näst sämst är Eniro, som föreslår att man fortsätter förbi Halmstad till Laholm och sedan kör Ljungby – Kristianstad, med 335 km och 4:04 h.
Min erfarenhet är att Waze är bäst, har bäst navigationsapp, då den enbart är till för just bilnavigering. Waze tider brukar också stämma på minuten.
Vilken navigationslösning väljer du normalt?
38 kommentarer
Fru med kartbok. Brukar gå åt helvete.
Använder samma. Fungerar utmärkt.
Välj lite svårare destinationer så ska du se att det rättar till sig.
Spännande att ni använder samma fru. :-p
Man kan tänka sig att algoritmerna prioriterar olika mellan tid, sträcka, miljö och trängsel. Vidare så utgår beräkningarna från olika data. Inbillar mig att Waze har massiv färsk (till viss del live) statistik på genomsnittliga hastigheter för olika sträckor. Andra kanske förlitar sig på grövre skattningar.
Varför skiljer Apple? Kanske rutten använder minst soppa? Apple skulle väl kunna vara lite miljötomte och prioritera det lite extra, eller?
Apples sträcka är absolut billigast bränslemässigt. Både kortast och lägst farter (i princip ingen motorväg alls), vilket ytterligare sänker förbrukningen.
Använder f.ö. Google Maps, mest pga att den är läskigt bra på att "gissa" vad jag ska söka efter. T.ex. om jag sökt på destinationen på min arbetsstation tidigare under dagen så dyker den upp som första förslag bara jag petar på telefonen.
Önskar dock att det fanns en "Öppna med Waze" från Googles övriga appar. Det finns säkert redan. Någon som har erfarenheter?
Iaf google maps tar hänsyn till trafik. Den använder sig av data från människor som kört rutten nyligen och har positioneringstjänster påslagna på sin smarta apparat.
Waze gör det samma. Har inte Google rent av köpt Waze?
Jo, tror Maps hämtar trafikdata från waze.
KAn skilja sig om man optimerar på tid, kostnad eller sträcka.
Dessutom kan kartmaterialet skilja sig åt. T ex ålder på rådatat.
Slutligen tar vissa hänsyn till realtidsinformation, t ex köer i samband med trafikolyckor och rusningstrafik.
Sex års erfarenhet av olika lösningar:
1. Navigon
2. Waze
3. Google Maps
[…]
100. Apple Maps
Kör med Google Maps. Fungerar så smidigt med Google Nu-integrationen etc och går snabbt att få fram navigering mha röststyrning (alltså kommandon med min egen röst).
Det hade ju varit lite lustigt om den hade fungerat enbart med till exempel bostadsministerns röst. Eftersom han ju verkar vara lite svår att få tag i, menar jag, och då hade det kanske inte blivit någon utflykt till Köttkulla eller var man mu vill åka.
Tänkte att "röststyrning" lätt kunde blandas ihop med "röstledd navigation", så att säga 🙂
Brukar kolla på hitta.se först, om det är uppenbart att den inte visar den kortaste vägen så jämför jag själv olika alternativa vägar för att hitta den bästa vägen. Ofta när man använder olika vägbeskrivningstjänster så vill de rekommendera den väg som tar kortast tid, vilket då innebär att man ska köra omvägar bara för att få köra på en motorväg.
En trevlig konsekvens med smartphones är att de har nästan tagit livet av de traditonella portabla gps:erna. Om man åker utomlands är ju telefonen inte direkt rekommenderad, och en bra vanlig bil-gps är nere i hundralappar.
Provat lite olika… men Navigon brukar mkt sällan fallera. Nu på senare år har Waze dominerat, dock med lite åtföljande problem med brister i kartmaterial. Även trafikinfon kan trots många användare ibland strula lite. Har märkt att Waze i sthlm ibland kan förorda "slingriga" smågatsförslag mitt i city för en resa från Södertälje till Arlanda. Detta pga låg hastighet från Väsberga till i höjd med Solna. När man sedan chansar lite och väljer E4 så flyter det på jättebra.
Men oftast fungerar Waze utmärkt, särskilt med tanke på att trafikinfo är gratis…
HERE maps på Windows Phone 8 är nog det bästa program jag använt i bilen. Dessutom ingick kartor för hela världen. Det är dessutom det enda program hittills som hittar en udda adress vi brukar åka till.
Ja, brukar oftast fungera mycket bra. Enkelt att växla mellan och jämföra olika ruttalternativ såsom "kortast" "snabbast" och "kompromiss". Även smidigt (gratis) att på förhand ladda ner de kartor man behöver så man slipper oroa sig för kostnad och täckning när man är ute och reser.
Nokia HERE finns nu som app för Android med den gigantiska fördelen att man kan ladda ned kartorna till telefonen och sedan navigera med endast GPS. En mycket stor fördel om man befinner sig i obygden utan GSM/3G nät eller i utlandet där datan ofta kostar en del. Dock får man ju inte med aktuell trafikinfo utan uppkoppling och ännu finns ingen app för IOS.
Det var ganska många år sen jag hade koll på läget när det gäller vägbeskrivningsapplikationer, men vad jag minns så fanns det då ingen som använde riktiga statliga data för navigation inom Sverige. Då svor man ständigt över att bil-GPS:en bedömde alla vägar enligt europeisk standard som antingen "motorväg" = 120 km/h i snittfart eller "övrig väg" = 60 km/h i snittfart. Hur är det egentligen nu? Finns navigationsprogram som kör mot NVDB (Nationella Vägdatabasen med korrekta hastighetsgränser) och lantmäteriets adressregister? Eller är det fortfarande egeninsamlade data som gäller eftersom svenska staten ska ha hutlöst betalt för data som vi redan betalt med skattepengar?
Kör med båda, Waze i rusningstider och Gmaps vanligt. Waze känns bäst vid köer, iaf verkar den snappa upp köer osv snabbare, även bäst om man vill ha en chans att upptäcka poliskontroller.
Det som är bra med Gmaps är att den oftast har koll på de adresser man senast googlade upp på datorn, vilket gör att man inte behöver skriva in dom manuellt.
En dålig sak med båda är att när man börjar knappa in en gata, och den förslår t ex "Göteborgsvägen" som man då klickar på så får man inte ange nummer…..!? Så i båda apparna måste man sen gå in och ändra adressen vilket är rätt obekvämt (speciellt i Waze), alternativt ska man inte trycka på föreslagen gata utan skriva in hela gatuadressen för att sen skriva in nummer direkt. Vet inte riktigt hur dom tänkt där, basics of basics i gamla hederliga GPS:er
Google now funkar riktigt bra i rusningstrafik då den håller redan på hinder, köbildningar, etc, i realtid, och föreslår snabbare vägar om det finns. Således använder jag den till och från jobbet, inte för att jag inte hittar utan för att man se vilken väg som är snabbast beroende på trafiksituationen. ETA brukar stämma på någon minut när. Annars använder jag Scout när jag är utomlands eftersom den funkar bra off line. Man köper en karta över ett land eller en värdsdel och tankar ner innan man åker.
Aha, tack för tipset. Ska åka utomlands inom kort och funderade på hur fn man gör för att hitta fram. Var lite inne på att använda vanliga google maps trots allt. Inom EU är det väl inte så farligt dyrt med datatrafik numera? Någon som vet ungefär hur mycket data det drar när man navigerar? Finns det nån tumregel per tid eller sträcka?
Google och waze funkar bäst. Använder waze för att kolla ev köproblem. Waze är mest tillförlitlig men äter batteri….. Google äger sen två år waze…..
Tycker du att Waze talande vägbeskrivning är irriterande? Jag har fått för mig att Googles verkar enklare att tolka, eller så är det för att jag främst kör Google och är van med det.
Mycket irriterande…
Kartbok.
Sen beror det lite på hur bra man ginar i kurvorna vad man får för sluttid. Riktigt stora däck kan sen se till att man kommer fram lite fortare då jag inbillar mig att hastighetsmätaren mäter på utgående axel i växellådan. Slitna däck bör göra att hastighetsmätaren visar för lite och man kommer fram ´lite senare om man nu håller hastigheten efter mätaren i bilen.
Helt klart Google maps, De har koll på köer samt verklig tid. Inte bara enligt hastighetsbegränsingar.
Wae ägs numera av google och använder troligtvis gemensam databas. Det ser man ibland när man använder google nav. Står väg fås genom waze.
Ett stort plus är att man ser en bild på destinationen när man är framme i google maps. Då vet man direkt vilket hus det gäller.
Finns inget som slår GMAPS. Sen ä'r det ju gratis med 🙂
Waze till 90%, när jag var över i staterna dvs obekant mark var de tydliga pilarna och röstyrningen på Google maps överlägsen (tidigare Israeliska numera google ägda waze) i San Francisco.
I Sverige är jag mer rädd för poliser skräp på vägen och olyckor än utomlands där jag kör mer laglig fart.
Använder Google Map om jag är osäker på väg, men sen Waze när jag kör. Tycker Waze är lite beta, hittar inte alltid adresser, tror ibland att en väg är avstängd eller tvärt om. Men den är väldigt bra på trafik, poliser m.m.
Till Ronneby hade jag kört 40/27/30 (Borås-Värnamo-Växjö), eller via Jönköping, den är oftast snabbare än 27'an. Borås-Gislaved är rätt seg.
Kan hålla med om att Waze är dålig på att hitta adresser.
Ofta kör jag Waze större delen av sträckan, men byter till Google när jag närmar mig målet. Waze app är klart bättre, undantaget att söka, men Google fungerar bättre de där sista metrarna. Då behöver man också leta parkeringsplats, vilket inte nödvändigtvis finns på adressen, och behöver den översikt som Google kan ge.
Apple iPhone för ad hoc-resor och iPad på semestrar. Funkar grymt bra utan mobiluppkoppling och dyra roamingavgifter om man läser in kartan och cachear den innan man sticker från hotellet.
Borås-Gislaved kan vara rätt seg ja men det beror på tidpunkt och veckodag. Får man en lastbil framför sig är det lite jobbigt att köra om på de slingrande kostigarna. Halmstad-Ljungby fungerar då bättre med 2+1 vägar.
Själv använder jag främst Google Maps just av anledningen att det går snabbast att få upp rutten, oftast bara ett svep för att ta fram vänster startskärm och ett klick på destinationen som Google redan verkar känna till… Använder dock även OpenStreetMap eftersom jag gillar att hjälpa till att uppdatera kartorna till dom.
Jag har kört med olika navigeringsappar där man lagrar kartmeterialet i telefonen. Ute på landet med dålig täckning finkar inte Waze eller Googlemaps så bra samtidigt som det går åt en jäkla massa datatrafik för att uppdatera kartan i dom apparna. De flesta av navigeringsapparna har möjlighet att ange vilken fart man håller på olika typer av vägar. Då kan man t. ex ställa in 130 för motorväg så att appen kan beräkna ankomsttid utifrån denna hastighet.
Waze är kul men skitdålig på att hitta rätt husnummer på en gata vilket kan leda till att man får köra runt flera kvarter om gatan råkar vara avstängd mitt på.
GoogleMaps på Android funkar bra med röstkommando (som förstår svenska) för att till exempel hitta en butik i en stad.