2015-01-13 14:04

Säve flygplats läggs ner

Säve flygplats på Hisingen i Göteborg lägger ner. Den senaste tidens nedsatta kapacitet på grund av avsaknad av underhåll av banorna och antagligen (s)va(mp)regeringens uttalade mål att motarbeta statsnära flygplatser blev för mycket.


Därmed blir bland annat Ryan Air utan sin flygplats i Göteborg.

Kort blänkare hos Public Service/SVT.

Mycket goda nyheter för Göteborg och göteborgarna. Därmed försvann nämligen ett centralt kärnvapenmål, då en fungerande bana för tunga flygplan på Säve kunde ta emot amerikanskt strategiskt bombflyg. Landvetter flygplats kvarstår som kärnvapenmål, men inte ens en 800 kt Topol-M leder till mer än krossade rutor inne i Göteborg.

Säve flygplats (Göteborg City Airport) är även bas för polishelikoptern i Göteborg, liksom för sjöräddningshelikoptern i Göteborg. Dessa kan rimligtvis fortfarande starta och landa, då det ställer helt andra krav på yta och landningsplats än för trafikflygplan.

14 kommentarer:

  1. Ett ypperligt tillfälle för flygvapnet att skaffa sig en reserv/krigsflygbas utanför räckvidden för Iskander. Berghangaren finns ju kvar och vi behöver flygskydd över västkustens hamnar för att kunna ta emot utländskt stöd.

    SvaraRadera
  2. Säve flygplats är och har varit ett skämt, totalt 0,7 miljoner passagerare årligen vilket kan jämföras med Landvetters 4 miljoner eller Kastrups 24 miljoner. Flygplatsen är en relik relik från Göran Johanssons Storgöteborgsambitioner.
    Flygplatsen med dess inflygningszoner har lagt en död hand över stora delar av Hisingen. Nu är det upp till politiker och andra makthavare att ge folket vad dom vill ha. Stycka upp arealerna till villatomter. Anslut områderna till Hisingsleden. Bostadsbristen i staden är skriande. Låt köparna själva välja byggare.
    Ovanstående kommer givetvis inte att ske eftersom det skulle leda till fallande fastighetspriser och många lukrativa affärer skulle gå de stora byggbolagen förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typ.
      Det känns också som att Säve knappast kommer att vara till nytta för staden i peak-oil aspekt med i princip återgång till sjuttio-åttiotalets flygmarknad; enbart för affärsmän, filmstjärnor, politiker, fackpampar, knugen & co och kanske en och annan gangster. Sedan har vi kapacitets aspekten; klarar Landvetter trycket? Dåså. Säve är helt enkelt inte Bromma, som i för många fall är flertalet glesbyggdstäders enda långdistans-länk till Stockholm. Säve befordrar väl mest charterturister och Ryanair-folk?

      Trist för de som förlorar jobbet, dock. Kan inte vara lätt att hitta nytt arbete efter att ha vankat runt på Säve större delen av sitt arbetsliv. Flygplatsbranschen känns mycket kall för tillfället. Men det är klart, vakter och restaurang/barpersonal borde väl hitta någonting annat. Värre om man har langat väskor och tryckt ut biljetter i flera år.

      Radera
  3. Ja där gjorde man lumpen med bla street race på banorna, när befälet var frånvarande, privatflyget får väl vara kvar hoppas jag, vad skall de annars ta vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur det blir med klubb/privatflyget. Hoppas att klassiker som Chalmers Flygklubb och andra får vara kvar på ett hörn, men jag misstänker att de får börja leta efter alternativ, med tanke på den politiska attityden mot flyg i allmänhet, flygplatser i synnerhet.

      Frågan är ju också vad man gör med blåljusflyget. Finns det helikopterfaciliteter på Landvetter tro?

      Radera
  4. Ca 1962 var jag bland 80 passagerare med på Tassa-planet, som efter tre tappra försök att trotsa landningsförbudet på ett dimmigt Arlanda, landade så hårt på Säve att ett däck exploderade. Piloten hade tillstånd att landa på Torslanda, men det blev lite fel där och flygbolaget förbjöds sedan att trafikera norr om Bryssel. Efter förhör hos säkerhetspolisen och däckbyte fick planet lyfta, tomt på passagerare och bagage, eftersom, som det sas, startbanan var för kort. Vi bussades till Torslanda, men det var bara 5 st som ville flyga med till Stockholm många timmar senare, resten tog tåget på egen bekostnad. Som fattig student hade jag inget val.

    SvaraRadera
  5. Undrar om dom som jublar över att mark frisätts för bostäder har funderat över vad en sanering av en flygålats, som använts i decennier kostar. Måste finnas hur mycket som hels av flygbränsle mm i marken.

    SvaraRadera
  6. Saneringen av området ska utföras av förorenaren, flygplatsägaren. "Swedavia äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige och är helägt av svenska staten". Där torde det inte saknas kulor. En betydande intäkt torde oxå uppstå i samband med försäljning av villatomter.
    Om inte sanering sker kommer området att bli ett nytt Tjerobyl. Alternativet att marken säljs och återgår till bönderna i trakten för jordbruk känns inte så smakligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Swedavia ansåg sig inte ha råd med 250 MSEK för reparation av banan. Sanering lär kosta i det häradet, men då kan man förstås sälja marken efteråt.

      Radera
    2. Från Swedavias hemsida:

      Delårsrapport januari - september 2014

       Under årets tre första kvartal hade Swedavias flygplatser 26,9 miljoner (25,2) passagerare vilket är en ökning med 7,0 procent
       Nettoomsättningen ökade till 4 101 MSEK (3 876)
       Rörelseresultatet ökade till 1 393 MSEK (758) och periodens resultat ökade till 994 MSEK (451)

      Radera
  7. Ropa inte hej än om kärnvapen. Militären är kanske intresserad av området.

    SvaraRadera
  8. Vid ett tredje världskrig skulle man kunna oroa sig för kärnvapenbombningar. Tills vidare vore det även lite dumt att paja en av de större omlastningshamnarna för Rysk oljeexport.

    SvaraRadera
  9. Det blir väl inte fler destinationer med Ryanair utan Säve kan man anta.
    Från Stockholm/Skavsta har Ryanair 32 destinationer - Från Göteborg/Säve har Ryanair 14 destinationer.

    SvaraRadera
  10. Aahhhh, Då kan vi få F9 till Göteborg igen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...