2014-11-10 10:33

Mediakrisen: Tillväxten på nätet över för de stora dagstidningarna

I mediakrisens spår är tillväxten över för de stora svenska dagstidningarna på Internet. Fler av dem minskar dessutom sina unika läsare. I sig är detta inte underligt, det finns bara så många svenskar och tidningarna verkar inte följa förslaget att även publicera på engelska för att nå en global publik och de boende i Sverige som inte talar eller läser svenska.


Siffrorna i detta blogginlägg kommer från KIA Index och avser unika webläsare. Det handlar alltså om hur många olika som besöker tidningarna, inte hur ofta dessa besöker dem. Av egen erfarenhet är detta dock starkt knutet till övriga besökssiffror som besök och sidvisningar.

Medelantal unika besökare per vecka de
senaste 26 veckorna för Sydsvenskan, GP, DI, SvD, DN,
Expressen och Aftonbladet. Källa: KIA Index
Vissa tidningar, speciellt Expressen, har haft avbrott i statistikleveranserna till KIA Index, vars funktion är en oberoende källa till trafikstatistik för annonsörerna. Jag har då fyllt i senaste rapporterade veckas besökssiffror.

Man kan notera att clickbait-effekten är stor och trafiken kan variera stort från vecka till vecka. För Muteborgs stora tidning GP.se är antagligen spiken i veckotrafiken den sk Sebbeartikeln om den i barncancer döende Sebastian, vilket visar effekten av clickbait som cirkulerar i sociala medier. Artikeln var vid spiken sju år gammal...

Vi tittar här på dagstidningar och vi väljer därför att avgränsa till de största på Internet, dvs Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, DI, GP och Sydsvenskan. Även om GP och Sydsvenskan är utpräglade lokaltidningar, så har dessa en stor läsekrets även utanför regionens stora stad, Muteborg respektive Malmö. Vi tittar inte på mindre lokaltidningar. Gissningvis kan det se likartat ut även där, men med stora lokala variationer.
Trafik per vecka hos dagstidningarna
i detta inlägg. Clickbait-effekten är
mycket stor. I sig kan detta vara
ett problem, då det lockar till
oseriösa artiklar för att dra trafik.

Lite proportioner. Förra veckan hade den här bloggen drygt 49 363 unika besökare och vecka 44 hade bloggen 60 195 unika besökare. Ett snitt ligger runt 50 000 unika besökare per vecka, eller en niondel av GP:s siffror eller en åttondel av Sydsvenskans unika besökare. För att producera i princip allt innehåll ensam får man vara nöjd med tanke på att antalet anställda på GP var 359 st år 2012 och tidningen online återanvänder innehåll framtaget åt papperstidningen.

Tillväxten för läsare på Internet är över för de stora dagstidningarna, som alla stagnerat eller minskar, undantaget Expressen. Nyhetsläsandet på Internet är antagligen mättat och kvar återstår frågan om man kan bibehålla intäkter i takt med ökade kostnader - journalister vill trots allt ha lönehöjningar varje år. Internet är inte längre en tillväxtnisch för dagspressen.

Aftonbladet, GP, Sydsvenskan och DI minskar. DN och SvD har stagnerat och Expressen ökar.

Nedan följer grafer för respektive dagstidning. Staplarna är 26-veckors glidande medelvärde, så sommarens säsongseffekt finns med. Pilar finns inlagda för att illustrera utvecklingen.

Klicka på bilderna för skarpare och större graf.
Aftonbladet.se har stagnerat och inte ökat unika besökare sedan 2010 och minskat sedan 2011.
Det är inte orimligt att det beror på den usla kvaliteten på innehållet och att man repeterar samma YouTube-klipp
igen och igen och igen, vilket också sker med artiklar. Sajten är mer och mer endast en återproducering av
uppmärksammade söta klipp från sociala medier eller utländska sajter, där de flesta sett eller läst det hela tidigare.
Dagstidningarnas enda tillväxtcase på Internet är Expressen. Man stagnerade dock 2010 - 2013 och det är
först under valåret och ubåtsjaktens Niklas Svensson-helikopter man återhämtat sig till nya höjder.

Dagens Nyheter har mycket tydligt stagnerat sedan 2010. Så intetsägande att kommentarer är överflödiga.

Svenska Dagbladet har stagnerat sedan 2012 och har en lika ointressant utveckling som DN.
Den stora förloraren är ekonomivärldens svar på tabloiden Aftonbladet, nämligen Dagens Industris nätsajt.
Redan 2008 stagnerade trafiken, trots guldläget med att leverera skarpa kritiska analyser av finanskrisen och
den efterföljande skuldkrisen. Sedan 2011 är trafiken på väg nedåt i stadig takt.
Muteborgs hustidning GP stagnerade 2012 - 2013 och har därefter rasat, trots valår.
Inte orimligt att den täta korrumperade kopplingen till korruptionshuvudstaden Muteborgs regim och "opposition"
kan spela in, när man inte ens kan få upp siffrorna trots käbblet som råder pga folkomröstningen av trängselskatten.
Sydsvenskan har stagnerat sedan 2011 och minskat sedan 2013. Uppköpet av HD sker under galgen, och
är väl tänkt att dra upp siffrorna igen.
Baserat på främst raset för DI.se och Aftonbladet.se kan man konstatera att tabloidjournalistik inte fungerar som tillväxtcase längre. Tvärt om. För att åtminstone stagnera krävs seriösare journalistik, även om många alltjämt lockas av trams.

Sedan ska man inte underskatta effekten av sociala medier. Fram till runt 2010 stödde tidningarna Twinglys länkhorning för bloggar. Idag är stödet obefintlig, alternativt dolt och man får som bloggare inte några horlänkar tillbaka för att länka till dagspressen.

Därtill har man resignerat och orkar inte längre med kommentarer till artiklarna. Diskussion av artiklar sker därför i sociala medier och den trafiken får inte längre dagspressen själva. Det är förstås inte mer än rätt, då dagspressen enbart såg kommentarer som just trafikgenererande och gick aldrig in och bemötte frågor eller oklarheter. Det var inte interaktion, det var klotterplank.

Den stora dagspressen har alltså helt klart problem att upprätthålla intresset för sin journalistik. Lösningen är att sparka journalister, så man får ännu mindre journalistik och mer söta filmer på husdjur som gör roliga grejer, eller ännu mer översättningar av utländska artiklar.

Man ska komma ihåg att Sveriges befolkning ökat under perioden, och även antalet Internetanvändare. I det perspektivet är även stagnerade siffror minskad marknadsandel.

Tillägg: Som exempel på att unika webläsare ("användare" eller "besökare") följer allmän trafikutveckling kan ni titta på bloggens trafik här. Det är dock månadssiffror och inte veckosiffror. Det framgår rent av att unika webläsare fortsatte öka trots perioder av stagnerad övrig trafik. Effekten av mer mobiltelefoner och surfplattor är att antalet unika webläsare ökar, inte minskar, då man både läser på surfplatta, mobiltelefon, dator i hemmet och på jobbet och rent av TV:n. Ur det perspektivet är stagnerade unika läsare riktigt uselt.

26 kommentarer:

  1. Två frågor engagerar mig för närvarande:
    Migrationsfrågan.
    Klimatfrågan.

    Bägge belyses i media med en viss censur eller tillrättaläggande.
    Detta ökar inte min respekt för medias roll som oberoende och granskande.

    SvaraRadera
  2. Tror unika web-läsare går ner ocskå av en annan orsak: Man läser på telefonen och inte på jobbdatorn, kanske inte ens på hemmadatorn heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så blir det helt tvärt om.

      Radera
    2. Gäller inte för den här bloggen. Unika webläsare följer totala trafiken.

      Radera
    3. Exakt. Var på ett seminarium nyligen där en kille från Aftonbladet berättade att internet går ned och att den helt dominerande nyhetskanalen numera är mobiltelefoner.

      Radera
    4. Mobiltelefoner är med i siffrorna ovan.

      Radera
    5. Förstärker inte bara multi-screen-grejen den här trenden ytterligare? Blir ju bara fler unika webbläsare när folk under samma vecka går in på aftonbladet.se via såväl stationära datorn, mobilen, ipaden, osv. osv.

      Man skall ju komma ihåg att "unika besökare" är unika webbläsare och inget annat.

      Radera
    6. Borde snarare gå upp isåfall 2007 hade vi två datorer hemma på fem personer, idag har jag fyra enheter själv som jag brukar använda att kolla nyheter med.

      Radera
    7. Nils, om killen tycker att "internet" och "mobil" är jämförbara kanske Aftonbladet ska skaffa lite bättre personal. "internet" använder man från "datorer" och "mobiler", han menade nog de senare två, vilket är irrelevant i det här sammanhanget.

      Radera
    8. 2011: En, eller flera, läser webtidning på "datorhem" och skapar en unik besökare.
      2014: En, eller flera, läser webtidning på "datorhem", "datorjobb", "Apparathem", "Apparatjobb", "datorbärbar" osv...

      Om vi säger att en "riktig" läsare idag skapar fyra klick istället för ett säger statistiken (DI 100000 - 65000) egentligen att läsarna fallit från 100000 till cirka 16000.

      Radera
    9. Cornu,

      bra, då kan man glädjas.

      Mama,

      i statistiken redovisades varje kanal för sig, papperstidning, läsplattor, dator, och mobiltelefon.

      Radera
    10. Nils,

      Ja, och du ter sig citatet "...internet går ned och att den helt dominerande nyhetskanalen numera är mobiltelefoner." helt fel, då "internet" knappast är med som punkt i den statistiken, "internet" inkluderar ju "mobiltelefoner".

      Radera
  3. Med en så otroligt långsam förstasida så undviker jag i det längsta från att gå in på GP.SE, även om jag är boende i västsverige.

    SvaraRadera
  4. Hur mycket tid kan man teoretiskt lägga på att läsa på internet? Jag menar det är väl som i allt annat här i den riktiga världen att det finns en fysisk gräns. Om man surfar väldigt mycket kan man ju läsa 16 timmar per dygn typ. Hur många timmar gör vi det? Och hur mycket av den tiden läggs på tidningar/media?

    Kan man räkna med att öka, utan att slå ut andra aktörer? Och ska man slå ner sociala medier för att roffa surftimmar från internetbesökarna?

    SvaraRadera
  5. Den intressanta frågan är väl var pengarna tar vägen.
    Dagspressen lever på annonser.
    Vart tar annonspengarna vägen?

    SvaraRadera
  6. Cornu, du vet säkert detta men... Det mesta hos dig läser jag och säkert många andra via RSS-läsare, och dyker då inte upp i din statisitk. Tidningarnas sajter orkar man dock inte följa via RSS :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Har dock bara runt 3 000 RSS-följare.

      Tidningarna har i princip bara rubriker via RSS, så man måste klicka över till dem för att läsa. Om de alls har RSS. DI har inte RSS alls, SVD och DN har bara RSS för delar av innehållet (TT-löpen mest). Har själv en RSS-feed ute till vänster på skärmen. Tidningarnas egen förlust att de inte erbjuder riktig fullständig RSS. BT.se är dock bra, de lägger ut allt.

      Radera
    2. Hm, vet du hur du tekniskt får veta antalet RSS-följare? Alla hämtar ju samma länk. Jag använder Feedly, och jag antar att alla andra som också använder Feedly bara blir en unik besökare (Feedly) i statistiken?

      Radera
    3. Feedburner har någon magisk molijox som spårar unika läsare, vad de tittar på och om de klickar på länken till bloggen. "488 Unknown platform" senaste veckan antar jag inkluderar Feedly.

      Radera
    4. Coolt. Jag gillar molijox. De kanske trackar via (osynliga) bildladdningar eller så.

      Radera
    5. Cornu, hur vet du hur många RSS-läsare du har? Kan inte se hur du skall få fram en tillförlitlig siffra då många använder webbaserade RSS-läsare. Om du som läsare vill ha all text och inte bara ingressen så kan du använda dig av iOS-appen Reeder, som har stöd för Readability (fåtölj-ikonen). Som webbtjänst erbjuder Feedbin samma funktionalitet.

      Radera
    6. Jag syndikerar mina feeds via Feedburner som har någon magisk molijox, kanske osynlig 1x1-pixelbild eller ngt som spårar läsandet. Det är den vägen jag får min statistik. Rimligtvis är den i underkant.

      Jag släpper hela mitt innehåll som RSS, har alltid gjort det, och ser ingen anledning till att ändra detta. Ibland går RSS-folket in för att läsa kommentarer, eller klickar på länkar till andra blogginlägg etc. Tyvärr har ingen velat köpa RSS-sidfoten för reklambruk än, vilket bara kostar 6000:- SEK för en hel månad och blir enda reklamen via RSS (dvs 100% av mina RSS-läsares reklamexponering).

      Radera
  7. Att trafiken går ner beror också på att betalväggar introducerats. Som någon skrev, det är intäkterna som är intressanta och inte antalet unika webbläsare.

    SvaraRadera
  8. Varför har du inte med svd.se i dina detaljerade diagram per tidning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slarv. Missade ladda upp. Fixat. Tack.

      Radera
  9. De siffror du baserar analysen på inkluderar inte den ökande mobiltrafik som dessa sajter har. Detta särredovisas, tyvärr på ett ganska otydligt sätt, på KIA. För Sydsvenskans del - som jag representerar - ligger den riktiga siffran på unika webbläsare på omkring 700 000 per vecka.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...