2014-11-17 09:13

Gotlandsbolaget satsar på rysk fossilgas för ny färja

Gotlandsbolaget, som hyr ut sina färjor till Destination Gotland, har beställt en ny färja, som ska drivas på flytande fossilgas, LNG, för leverans 2017. I praktiken satsar alltså Destination Gotland på att köra på rysk fossilgas framöver, istället för rysk olja.


Snygg färja. Byggs förstås i Kina. Källa: Gotlandsbolaget
Som bekant importerar Sverige sin fossilgas från Danmark, men dansk nettoexport av fossilgas upphör runt 2016 på grund av landets nationella peak gas. I praktiken kommer Danmark, och därmed Sverige, bli beroende av rysk gas framöver. 

Någon anläggning för LNG finns inte i Nynäshamn eller Visby än, men VD:n för destination Gotland säger till Sjöfartstidningen att man antagligen kommer köra in fossilgasen med lastbil.
"Antingen blir det i Visby, eller i Nynäshamn. Närmast till hands ligger att placera en tank på kajen i Nynäshamn som kan fyllas upp av lastbilar för att sedan på ett effektivt sätt kunna föras över till fartyget."
Prognos för Danmarks gasutvinning
från 2014 och framåt.
På den positiva sidan så kommer Gotlandsborna nu bli mindre beroende av en enskild energikälla, nämligen olja, utan diversifierar till fossilgas. Antagligen kommer nu lobbyn som vill direktansluta Stockholmsområdet till rysk-tyska Nordstream och göra Sverige som sista EU-land beroende av rysk gas att använda det hela som argument för en anslutning.

Att gå över till LNG löser inte någon peak oil-problematik, som riskerar att slå hårt mot ett Gotland isolerat med färja som enda lösning, men diversifierar åtminstone energiberoendet.

Sedan kan rimligtvis Destination Gotland eller Gotlandsbolaget avvisa eventuella försök från Försvarsmakten att i ett krisläge använda den nya färjan för att flytta militär trupp till Gotland, då smällen när en LNG-tank exploderar av en sjömålsrobotsträff är så mycket mer spektakulär och totalhavererande än diesel...

11 kommentarer:

  1. Saknas det gas kan väl Gotlänningarna tillåta utvinning på ön?
    Gripen oil and gas AB vill gärna borra där.
    Fracking kan då ge självförsörjande färjor.
    Fast det är väl orimlig utveckling med tanke på det liv som kalkbrytningen vid Ojnareskogen har för med sig.
    "Not in my backyard!"
    Miljövännernas stridsrop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fracking är alltså lösningen? *djup suck*

      Exempel från verkligheten på vad folk med det i sin "back yard" tycker.

      "Every last drop!" eller "Drill baby, drill!"
      Resursknarkarnas stridrop!

      Radera
  2. Man kanske tänkte länka ihop det med dessa.

    http://www.tusenord.com/read.php?4,7573,11770,

    SvaraRadera
  3. I helvete heller att någon skulle få fracka i Gotlands kalkstensberggrund. Då cyklar jag hellre trampbåt över Östersjön. ;-)

    SvaraRadera
  4. Fossilgas är ju fullt utbytbar mot biogas, nu räcker ju inte biogas för att ersätta allt transportbränsle. Men som ett komplement tillsammans med exempelvis biodiesel och el så har det ju möjligheter. Borde vara lättare att hålla rent sånt avfall som man vill göra till biogas och därmed enklare att återanvända restslammet till våra åkrar.

    SvaraRadera
  5. Mig veterligen har Aga en LNG terminal i Nynäshamn som förser raffinaderiet med naturgas samt även Viking Grace med LNG via lastbil och båt. Denna gas kommer från Skangass i Norge och således kommer alltså gasen i vätskeform från Norge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Dave

      Det stämmer, Viking Line köpet sin gas från AGA GAS AB.

      Radera
    2. Korrekt.
      Norsk gas, inte dansk.
      LNG.
      I Nynäshamn.
      Förvisso ingen långsiktigt hållbar lösning, men avsevärt bättre för Östersjön än den tjockolja andra båtar kör med.
      Både denna och nästa Gotlandsfärja lär vara upphuggna innan gasen är så slut att man måste börja med fracking.
      Cornu var för snabb på avtryckaren och hann inte läsa på innan han skrev.

      Radera
    3. Den första importterminalen för LNG i Sverige driftsattes våren 2011 i Nynäshamn. I år driftsattes Sveriges andra importterminal i Lysekil. Flera andra orter i Sverige planerar egna importterminaler däribland Göteborg, Helsingborg och Gävle.

      Det finns flera skäl till varför intresset för LNG har ökat, det främsta är väl att priset har gått ner, mycket beroende på den ökande gasutvinningen i USA, som dock beräknas nå sitt max 2016-2020. De nya kraven på låga svavelutsläpp i Östersjön och Nordsjön från jan 2015 gör att bunkeroljan måste ersättas. De aktuela alternativen är diesel, LNG, metanol eller rening av utsläpp.

      Radera
  6. Som Gotlands älskande fastlänning finner jag priserna löjliga, har jag fel om jag säger att routen räknas som riksväg med stats bidrag, isf ber jag om ursäkt

    SvaraRadera
  7. Att byta olja mot naturgas är som sagt var en liten diversifiering. Jag är inte så orolig för import av kyld rysk naturgas då det finns fler leverantörer av LNG, att handa med Rysslan kan vara ok, att vara beroende av dem är riskfyllt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...