2014-11-28 12:13

Göteborg City (Säve) Airport stängs på grund av sättningar

Säve flygplats på Hisingen i Göteborg stängs på grund av sättningar på landnings- och startbanorna. Svensk kvalitet på underhåll av infrastruktur har nu alltså nått våra flygplatser och är inte längre begränsade till järnvägen.



Varför ägna sig åt förebyggande underhåll när man istället kan utnyttja en resurs maximalt till den går sönder?

På flygplatsens hemsida anges inte varför flyg flyttats eller ställts in, men väl följande:
"För närvarande har Göteborg City Airport begränsningar i flygtrafiken. I samarbete med Göteborg-Landvetter Airport arbetar vi för att minimera konsekvenserna för flygtrafik och passagerare. Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter som detta orsakar. Vi uppmanar resenärer att regelbundet titta på vår hemsida för mer information om aktuella avgångstider.
Incheckning sker som vanligt på Göteborg City Airport. Vad gäller ankommande passagerare, så erbjuds alla passagerare transport med buss tillbaka till Göteborg City Airport."
Man checkar alltså in som vanligt, och får sedan åka buss till Landvetter. Det omvända gäller när man landat om man inte nöjer sig med ankomst till Landvetter. Än så länge har åtminstone Ryan Air och Gotlandsflyg omdirigerats.

9 kommentarer:

  1. Flygplatsen ska väl ändå säljas - och säkert förvandlas till studentbostäder för fattiga sudanesiska studentskor, eller mera troligt, dyra bostadsrätter, så några onödiga underhållspengar vill man nog inte spendera.
    Hoppas inte sättningarna är lika allvarliga som i gripensimulatorn på SAAB, där två olika "kartor" möts mitt på Säve med resultatet att det finns en sättning på 10 meter eller så mitt i banan. Det går alldeles utmärkt att starta och landa i alla fall :-)
    Ska faktiskt dit och kika på Viggen i helgen, om Säve säljs ligger väl Aeroseum i farozonen också kan jag tänka mig. Bäst att dokumentera lite inför framtida modellbyggeprojekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några dyra bostadsrätter tror jag ändå inte det blir. Säve ligger ju ute på vischan och BLT vill bo centralt.

      Radera
  2. Förebyggande underhåll kan ofta bli dyrare än att reparera uppkomna skador.
    Har man två så är det väl ok att ställa av en!

    SvaraRadera
  3. Sättningar beror väl snarare på undermåliga geotekniska undersökningar alternativt undermålig pålning. Givet att det inte skett några förändringar i grundvattennivåer och liknande ifall det är lera det står på (osannolikt).

    Inte undermåligt underhåll alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sättningen var bristande bärighet i en taxibana. En bana som funnits länge.
      Grundvattenändring och lera låter som Göteborg!
      "Nya mätningar på taxibanans bärighet stämmer nämligen inte överens med tidigare värden, skriver Göteborgs-Posten."
      Stämmer inte beräkningen med verkligheten så lita på beräkningen ;-)

      Radera
    2. "Bristande bärighet" då antar jag att det är bärigheten i terrassen som har fallererat och inga deformationsskador som har uppstått.

      Angående leran tänkte jag att det kändes jävligt skumt att bygga en flygplats på lera utan att schakta ur och fylla på med något vettigare nån meter ner. Annars får man deformationsskador i princip omgående i asfalten när krafterna vandrar ner i överbyggnaden (på en vanlig väg har du ju ungefär en halvmeter grus). Fordons skada med hänsyn på deformation av asfalt har en faktor ^4 till trycket under hjulen mot asfalten.
      Vet inte hur Säve är placerat i Göteborg men för att leran/silten ska tappa bärighet så långt nere som man bör ha schaktat bort den som en konsekvens av grundvattensänkning så är det ovanligt låga nivåer. Eller någon som har slarvat såklart.

      Hursomhelst så har varken sättning pga grundvattennivå eller felaktig geoteknik något att göra med underhåll utan beror endast på konstruktionsfel alternativt något man inte kunde förutse.

      Radera
  4. Fältet togs väl i bruk på 1940-talet, sedermera var II HKP div stationerade där, (gjorde lumpen där)
    sedan kom civilflyget och sportflyget, underlaget är väl inte det bästa, gammal sjöbotten, under kriget när man anlade fältet hade man nog inte tid med några omfattande geologiska undersökningar.
    Det blir väl att gräva upp och lägga cellplast under för att minska belastningen.

    SvaraRadera
  5. Måste ju vara smidigare att köra från direkt från "Nils Ericsson" till Landvetter utan att passera Säve, men det hade ju varit för lätt.

    SvaraRadera
  6. Gött då får Ryan air betala landningsavgift som seriösa flygbolag.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...