2014-10-21 19:01

Var är järnvägen fram till bonden, Romson?

Åsa Romson och Miljöpartiet ska ju slänga kilometerskatt på transporter, vilket kommer slå stenhårt mot det redan blödande svenska jordbruket. Var är järnvägen fram till bonden, Romson?


Allas vår favoritbonde på Twitter, @snyggbonde (snygg och singel, även om jag försöker para ihop vederbörande med @hallonsa, aka Blinderborg aka Carla Filt, vilket väl inte fallit ut än - vackra barn skulle det bli iaf), har skördat några hundra ton betor. Men saknar järnvägen han nu ska använda enligt Åsa Romson och Miljöpartiet.
Det råkar vara så att maten kommer inte från ICA Nära på Erik Segersälls väg där på Aspudden hemma hos Åsa Romson. Utan den kommer från en bonde. En bonde som inte har någon järnväg hem till gården.

Så vem tror Åsa Romson kommer betala kilometerskatten? Jo, bonden, om inte annat via lägre priser på betor fritt väg. Man kan dock åkalla (eng summon) Söders och Söder om Söders alla hipsters som kan komma med sina Kånken-ryggsäckar i ekologiskt material och fylla dem med betor och knalla bort till närmaste järnväg. Låt oss anta femhundra ton betor och att varje hipster kan bära 10 kg åt gången (ja, jag klarar 30+ kg packning i terräng, men dels talar vi hipsters och dels talar vi Kånken). Därmed går det bara åt 50 000 hipsters för att i en vända bära alla betorna till järnvägen. Sätt igång. Det hade jag kallat genuint!

35 kommentarer:

  1. "Om de inte kan åka med SJ, varför åker de inte med SL?"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så. SL är svaret på bet-transporten!

      Yvonne Ruwaida (mp):
      "På en fråga om hur butiker i Stockholms innerstad ska hantera leveranser när trafiken står stilla på grund av tät biltrafik svarade Ruwaida att butiker i Stockholms innerstad kan lösa sina transportbehov genom att frakta gods på tunnelbanan nattetid."

      http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/nej-ruwaida-tunnelbanan-loser-inte-godstransporter_4999111.svd

      Alltså visar detta är mp har alldeles rätt när dom vill bygga ut tunnelbanan! Bara för snyggbonden att bygga en station till på gröna linjen så löser det allt.

      Radera
    2. Äsch, låt Stockholmarna äta kakor istället... Qu'ils mangent de la brioche

      Radera
  2. Hur skall han kunna få dit alla hipsters ta sig dit utan järnvägen då ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gå ifrån närmaste station?

      Radera
    2. Fördel med det är ju att de hittar tillbaka med betorna.

      Radera
  3. Det var ett jävla gnäll... Sist jag var på landet gick det fortfarande bussar, ofta mycket smidigare än tåget. Går säkert att få in iallafall fem ton betor om föraren orkar vänta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har åkt runt en del i Afrika och där fraktar man allt på buss. Minns inte om det var i Burkina Faso eller Mali som den redan fullsatta bussen stannade vid en hög med uppskattningsvis ett ton lök som låg vid vägkanten. Efter lite förhandlingar om priset så lastades ungefär halva högen upp på busstaket och vi kunde åka vidare redan efter 20 minuter. Smidigt och enkelt på ett helt annat sätt än SJ eller Green Cargo.

      Radera
    2. @Oskar Ege: Det är ju bussarna som MP vill straffbeskatta. De vill nog att man skall ta betorna på cykel istället...

      Radera
  4. Dieselskatten kanske får effekten att den närodlade maten får konkurrensfördelar? Att bo i Stockholm är självklart inte hållbart oavsett. Personligen odlar jag både mina och grisarnas betor själv och funderar inte så mycket på dieselskatten annat än som ett desperat medel att ställa om samhället till minskad dieseltillgång innan det är på tok för sent.

    SvaraRadera
  5. Gör det på (mp)-vis.
    Man tar den oregistrerade, oförsäkrade lastbilen och tankar med fuldiesel, så har man en riktigt billig transport.

    SvaraRadera
  6. Kilometerskatt/kilometeravgift är en riktigt bra idé om man skatteväxlar gentemot energiskatten på fordonsbränslen, anpassar den till hur mycket fordonen sliter på vägen och ser till att pengarna går direkt till vägverkets underhållsbudget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer sannolikt kommer pengarna att satsas på kaffe och fikabröd.

      Radera
    2. Magnus en vägslitageavgift knutet till tonkm är bäst men det behövs också skatt på fossilt bränsle. Dagens stora subvention av tyngre vägtrafik måste bort. Ett direkt ekonomiskt "försvarsstöd" till bönder är bättre än skattebefrielse. Med tonkm får utländska åkare också bidra till de kostnader de åstadkommer och svenska åkare får en lite bättre situation. Med fortsatt skatt på fossilt bränsle påskyndas effektivitet i användning och övergång till alternativ. Peak oil är inte avskaffat.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Vägverket ansvarar bara för en mindre del av våra vägar. Visserligen de med mest trafik men det finns andra väghållare med mer vägkm.

      Radera
    4. tonkm * axeltryck^3 med avdrag för däcktrycksanpassning om man skall specificera ännu mera.

      Skall man straffa bort fossila bränslen skall man göra det med en koldioxidskatt som inte spiller över på andra bränslen av fiskala skäl vilket en energiskatt lär göra. Jag skulle föredra att vi vartefter får det så bränslen och el bara beskattas med moms och hanteras som vilka varor som helst.

      Radera
    5. @Nanotec

      Med tanke på att tunga transporter sliter på vägarna långt mer än vad dessa betalar i skatt på bränslet så är det i högsta grad motiverat. Varför skall privatbilisterna subventionera långtradarkaravaner som hindrar framkomligheten på motorvägarna?

      Jag tror inte avsikten är att man skall bli kvitt skatt på fossilt bränsle för personbilarna helt.

      När det gäller vem som är väghållare så gäller här samma sak som jag skrivit om skolan. Det är ganska onödigt att låta klåpare till kommunpolitiker att leka vägexperter och bygga rondeller med rökmaskin och andra galna påhitt - överför kommunens uppgifter i statlig regi.

      Då skulle den invändningen bli tämligen betydelselös, visst finns det lite vägar som drivs i privat regi, men de är nog rätt få och korta och om det skulle behövas kan man ju reducera skatten i den grad som vägnätet finansieras privat. Eller helt enkelt beräkna skatterna utifrån beräknad kostnad för det offentliga vägnätet.

      Radera
    6. Större delen av vägnätet räknat i km är privat. Det finns ett ytterst finmaskigt vägnät ända fram till skogsvägarna där de terränggående skotarna tar över.

      Radera
    7. Enskilda vägföreningar har mer km vägar än statliga och kommunala vägar tillsammans. Driften blir normalt billig för de som sköter föreningen har själva hus vid vägen och drabbas personligen vid misskötsel. Dessutom beslutas budget vid årliga möten där alla delägare kan framföra sina åsikter. Ibland drabbas vägarna av olämpligt tunga transporter vid fel klimatmässig tidpunkt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    8. Om jag har förstått det rätt så är de privata delarna av vägnätet finansierat med privata pengar och alltså inte skattefinansierat. Skattemässigt kan staten alltså i stort sett blunda för deras existens.

      Tycker man det blir för mycket slitage när det kommer långtradare körandes på sin privata väg så borde man kunna sätta upp en skylt som förbjuder långtradare (eller andra objudna gäster) att köra där.

      Radera
  7. Var det inte Yvonne Ruwaida som åkte så mycket taxi?

    SvaraRadera
  8. Cornu, det är patetiskt att läsa vad du skriver om din betbonde. Vad gjorde Alliansen? Kan var läge att avvakta eller varför inte skriva till Romson!

    SvaraRadera
  9. Samtliga löften förutom fortsatt massmångkulturberikning är redan brutna, däremot kommer det komma en hel del saker som inte är lovade, samtliga innebär högre skatter på ett eller annat sätt, detta så vi kan fortsätta ösa mer pengar på sådant som inte fungerar.

    SvaraRadera
  10. Bra poäng, kul anslag! Fast på litet sikt kommer det gå bra för bönderna. Det är väl cirka 40% av alla kalorier som konsumeras i landet som produceras i landet? Och transporter kommer bli dyrare över tid.

    SvaraRadera
  11. "Så vem tror Åsa Romson kommer betala kilometerskatten? Jo, bonden, om inte annat via lägre priser på betor fritt väg."

    Detta är isf beroenende på att utländska betor inte behöver betala skatten för att hämta dem hos bonden (mot att i gengäld behöva betala för transporten från hamn till butik).

    Vi kan inte styra över vilka galna planekonomiska upplägg de har i andra länder och ifall de vill subventionera sina bönder att leverera billig mat till oss så är det ju bara att tacka och ta emot.

    Frågan är dock ifall kostnaden för att hämta betorna är så betydande egentligen, någon skrev att detta borde gynna lokalproducerat eftersom en stor del av transporten är att grannens mjölk skall transporteras land och rike runt innan den hamnar i lokala ICA-butiken. Var det dyrare att transportera mjölken hade det kanske varit mer lönsamt att sköta saker och ting mer lokalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inte så många sockerbruk kvar i Sverige, rättare sagt endast 1 bruk. Betodlingen har också minskat kraftigt eftersom det inte lönar sig att transportera betorna till Danmark. Det som kommer bli resultatet är att än mer lokalt odlade sockerbetor kommer att försvinna och vi kommer istället importera socker från danskodlade betor från Danmark.

      För var socker en mycket viktig del i Sveriges självhushållning, kanske för att det är en viktig del när man ska göra sprit och funkar bra som drog och energikälla åt befolkningen. Idag är vi mer beroende av socker än någon gång tidigare och dessutom verkar politikerna vilja att vi skall köpa denna drog från andra länder.

      Radera
    2. @Axel Svensson

      Jag trodde det fanns fler sockerbruk, men det kanske är så att betodling är en ren skånsk företeelse?

      Notera i resonemanget att danska betor drabbas likartat i den mån man tänker sig att transportera det danska sockret med lastbil i sverige. Betodling någorlunda nära sockerbruket borde kunna tänkas konkurrera med danskt socker.

      Med tanke på att vägtransporter sliter oproportionerligt på vägarna så kan det ju tolkas som att vanliga bilister subventionerar storskalig livsmedelsproduktion (genom att man låter dessa externalisera sina transportkostnader). Kanske är det så att småskaligt och lokalt egentligen vore mer konkurrenskraftigt ifall man inte lät de storskaliga och centrala produktionen vältra över kostnaden för transporten på privatbilismen.

      Radera
    3. Skörden av sockerbetor är idag på ungefär samma nivåer som de under 1930-talet. Vi är dock ca 50% fler i Sverige idag än under 30-talet. Får Mp+S sin vilja igenom så är vi tillbaka på 1800-talet snart...

      Radera
    4. @Anonym: Färdigrafinerat socker väger bra mycket mindre och tar bra mycket mindre plats än sockerbetor som innehåller ca 20% socker. Idag är det nästan enbart en skånsk företeelse men så var inte fallet. Jag gick på skola ca 200 meter från sockerbruket på Öland och odling av sockerbetor var stort förr. Idag finns det nog inte många som odlar betor efter att kilometerbidraget drogs bort. Tror inte småskaliga sockerbruk är så effektiva om ens ekonomiskt lönsamma förutom till väldigt små nischprodukter pga den långa och energikrävande process det är att tillverka socker. En sak som pekar på detta är att det inte finns någon småskalig produktion alls i Sverige vad jag känner till. En extra avgift på svenska betodlare kommer med största sannolikhet enbart innebära att vi importerar än mer socker från danskodlade betor och att även Örtofta sockerbruk kommer läggas ned.

      Radera
    5. Tack Axel för mer kunskap. Med ett optimalt "försvarsstöd" till bönder bör sockerbetor bli lönsamt även med en vägslitageavgift. Det kan leda till att behållare med betor färdas med lastbil till närmaste järnvägsstation eller hamn och därmed mindre tung trafik på vägarna.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    6. Något stöd till Sveriges bönder lär aldrig S+MP införa. Det kommer endast att bli pålagor, skatter, avgifter och kontroller. Jag är inte själv för bidrag åt höger och vänster heller utan skulle vilja se att varje näring kan vara konkurrenskraftig men Sveriges bönder konkurrens finns främst från utländska aktörer. Där finns GMO, antibiotika, djurmisskötsel m.m. i mycket större utsträckning. Detta kan svenska bönder antagligen konkurrera mot men det blir problem när övriga EU-bönder får bidrag som svenska politiker tackar nej till och istället lägger på extra avgifter och skatter på de svenska bönderna. Det fungerar inte i marknadsföringen av svensk mat att säga att den ska kosta mer för att svenska bönder betalar mer i skatt och avgifter än de utländska bönderna. Det går dock utmärkt att profilera sig som GMO-fritt, miljövänligt och väl skötta djur.

      Radera
    7. Ett "försvarsstöd" syftande till att klara livsmedelsförsörjningen i en krissituation behöver inte innebära att man fullt ut producerar som i en krissituation - bara att man ser till att ha beredskapen. Tänker man sig att man klarar den akuta situationen så kan man ju alltid välja grödor efter behov (i den mån det är möjligt).

      Stödet borde isf utgå för att hålla odlingsbar mark odlingsbar, hålla med utrustning för att kunna odla även i en krissituation osv.

      Dock verkar totalförsvars-tanken vara lagd i malpåse för att uttrycka det milt. Och det verkar råda en ganska bred samsyn i frågan.

      Radera
    8. @Axel

      Isf får vi väl tacka danskarna för att de bjuder på infrastrukturskostnaderna för att vi skall få billigt socker på ICA...

      Radera
  12. Skåneodlade betor har sett tågen gå förbi!
    Otroligt mycket järnväg fanns länge i Skåne!

    Nu skall SMP bygga jvg i Norrland. Den sträckan där taxi varit billigare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. oppti jag tycker taxi är utmärkt att färdas i som person och även för mindre transporter men järnväg platsar bättre för stora laster. Mina tankar om den nära framtiden är att taxi om 5-10 år kommer vara mycket vanligare än idag. Fast de då vanligaste taxibilarna behöver ingen mänsklig förare och går oftast på el. Möjligen får de till en början inte köra så snabbt. men med tiden höjs tillåten hastighet. Det satsas mycket på utveckling av de komponenter som behövs inte bara hos dagens biltillverkare.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...