Undrar vad de dryga 6% som röstade på Miljöpartiet tycker nu? Miljöpartiet är överens med Socialdemokraterna och Stefan Löfvén om att Förbifart Stockholm ska byggas.
Världens dyraste väg blir alltså av. Byggstarten skjuts dock upp till 1:a maj nästa år.
Med tanke på hur hög profil Miljöpartiet hållit i denna fråga, så blir det intressant att se vad de fått i utbyte. Eller är de bara rent korkade, på socialdemokratisk och alliansnivå som godkänner detta fullständiga idiotprojekt?
Som tidigare nämnt får man en riktig förbifart och motorväg från Norrköping till Gävle för mindre pengar… än det fåtal kilometer som denna världshistoriens dyraste väg ger.
Ordet svekdebatt var det jag letade efter. Frågan är om ens (mp) är kvar i riksdagen efter nästa val? Romson skrämde redan bort procentenheter med sitt manshatande Almedalental, partiet tappade rätt rejält i opinionen fram till valet tack vare det. Ett lika stort tapp pga Förbifart Stockholm och partiet är ute ur riksdagen.
58 kommentarer
"Med tanke på hur hög profil Miljöpartiet hållit i denna fråga, så blir det intressant att se vad de fått i utbyte. Eller är de bara rent korkade, på socialdemokratisk och alliansnivå som godkänner detta fullständiga idiotprojekt? "
Eller så kanske man inser att det finns en majoritet i riksdagen för detta idiotprojekt. Efter de har medverkat i att ändra praxis när det gäller statens budget så inser man nu kanske att man riskerar att få tricket i retur då sossarna och alliansen helt enkelt kan bryta loss frågan och driva igenom den ändå.
Politiskt sett hade de tjänat mer på att motsätta sig bygget och låtit S göra upp med allianspartierna om förbifarten, så det är klart att de fått nåt i utbyte.
Frågan är bara vad? Det finns ju ett utbrett stöd för förbifarten bland övriga partier, så S förhandlingsposition var ju inte direkt svag.
Men det var ju en stor profilfråga för miljöpartiet, och ska man vika ned sig i en sån så krävs det ju mycket kan man tycka…
På nåt sätt känns det som att antingen S eller MP gjort bort sig rätt rejält i den här frågan. Tror bägge partier hade tjänat på att MP ställt sig utanför i den här frågan och S gjort upp med allianspartierna…
Helt fri invandring kanske ? 🙂
Förra gången blev det Botniabanan som till slut kostade lika mycket som förbifart stockholms budget samt inte heller uppnådde dom av Peter Eriksson utlovade målen m.a.p. transportkapacitet eller restider eller mycket annat heller. Vi fick även Hallandsåstunneln (8,7 km) för ungefär x11 budgeten sådär 12 miljarder kronor per mil. Där kan vi klaga dyra meter! Förbifart Stockholm är rena fyndet i jämförelse. Samt även stängningen av Barsebäck och dess följdkostnader vi fortfarande betalar.
Nu kanske dom får Norrbotniabanan till Luleå, stänga Bromma och några "landsortsflygplatser", släcka ned kärnkraften ?
"Förbifart Stockholm är rena fyndet i jämförelse"
Om man jämför de faktiska kostnaderna för Hallandsåstunneln och de uppskattade kostnaderna för Förbifart Stockholm ja, men har man någonsin uppskattat rätt på ett sånt stort projekt?
@Mattias J
Skall man göra en rättvis jämförelse så skall man väl jämföra med de uppskattade kostnaderna för Hallandsåstunneln (såvida man inte tror att det är normalt att uppskattade och faktiska kostnader är lika).
Vill man jämföra faktiska kostnader så måste man ju först bygga förbifarten – eller åtminstonde anta att den spräcker budget som vilket annat liknande projekt som helst.
Men det verkligt tokiga i att bygga det som en tunnel ligger i att man från start planerar att bygga en tunnel som i princip är underdimensionerad för planerad trafik. Hur har man tänkt att göra ifall planerad trafik verkligen infinner sig och man snart blir tvungen att bygga ut förbifarten? Bortsett från att vara mycket billigare så har en väg ovan mark den fördelen att man någorlunda billigt dessutom kan bygga ut den.
S&MP är alltså överens. Likaså Alliansen. Vad tycker V och SD?
Är det verkligen världens dyraste väg?
Den omtalade motorvägen i Sotchi kostade väl 9 miljarder dollar f.ö.
Knappast världens dyraste väg. Det finns en del projekt i utanför sverige också. En fördyrade omständighet är väl att det hela ska grävas ned för att blidka miljöopinionen.
Jämför Öresundsbron som gick på närmare 20 miljarder. Även då klagade mp och sade att öresund skulle gå under i en miljökatastrof….
Tja, nångång ska väl MP få rätt. Frågan är väl mer om det blir detta århundrade.
Vägen till Sochi (som byggdes iochmed OS) verkar ha ett liknande km-pris, men vissa källor säger att då ingick järnvägen med. Där är det en herrans massa broar, förbifart Stockholm är ju nästan bara tunnel. Den som orkar får väl göra en jämförelse…
MP fick väl fri invandring, eller nedstängning av alla kärnkraftverken till 2020, det tyckte säkert sossarna lät bra.
Min dotter brukar säga "kanske imorgon pappa" när jag ber henne städa rummet.
Tror nog MP är smarta och begraver detta i utredning efter utredning. Det är effektivare än att driva ett konsekvent nej som skulle bli nedröstat direkt. På samma sätt kan S gömma sig bakom utredningen och säga att de inte alls stoppat bygget.
Sabotage mao.
Trafiksituationen i stockholm är uppenbart ett stort problem, trots att vi lär åka mindre bil (vilket iofs säkert har med köerna att göra, man har inte tid att åka så långt längre), så jag är inte alls övertygad om att det är en särskilt lyckad strategi att ägna sig åt sabotage mot sådant väljarna tror är lösningen.
Ja, det vore bra att göra effektiva saker för att få stockholmstrafiken att flyta, tyvärr är förbifarten långt ner på listan över de effektivaste investeringarna och åtgärderna.
Det enklaste för att förbättra trafiksituationen vore att införa 50 gräns vid länsgränsen – och 30-gräns till Stockholms kommun. Från där jag bor till universitetet tar det 45 min – oavsett trafikslag (bil, cykel, t-bana, buss + t-bana), Det tar visserligen bara 10 min med bil – om jag vill åka till uni kl 22 en fredagkväll, men inte kl 8 måndag morgon. Om det var 30 km/h som allmän hastighet hade det nog tagit ca 20 min kl 8 på morgonen med bil. Det skulle ju däremot ta 1000 år att åka från Täby till city, men bosätter man sig i tjottahejti måste man räkna med att det tar lång tid att förflytta sig.
Det är inte en mänsklig rättighet att åka bil i 70-90 km/h genom tättbebyggt område – vilket i princip hela Stockholms kommun, och större delen av Stockholms län, är.
Jag känner mig sviken. Dolken i ryggen.
Sviken, hånad, kränkt, ignorerad, etc, etc.
Helt plötsligt ökade min förståelse för muppon som kastar en röst på SD i ren desperation.
Får hoppas jag hinner sansa mig innan nyvalet.
Cornu, varför klagar du så mycket på detta och andra beslut (skolan). Du gillar ju staten, då måste man också gilla alla dess tokiga beslut, för de kommer alltid förr eller senare i ett statskramande land. Du skrev själv för ett tag sedan att du tyckte att staten ska ta över skolan, det är ju vad som håller på att ske nu. Hycklare!
Haha, du har inte läst många inlägg på den här bloggen va?
@Markus
Vilka partier tror du förespråkar förstatligande av skolan? Har du missat att MP&S verkar ha kommit överens om att behålla skolan i kommunal regi?
Men vägen känns svindyr. Sen i tunnel, så långt…
Vore det inte bättre att bygga den "lite nedsänkt" där det går och täcka över de vägar vi har? Många lgh jag tittat på störs av just motorvägen som skär igenom. Jag hade hoppats på taliban-vinst här.
Tunnlar är omslutande. Och feministiskt.
Byggstart 1:a Maj? Bwa-ha-ha-ha-ha!
Arbetarrörelsens egen högtidsdag! Känns som att Mp ändå fått in ett krokben på S där!
Nu kommer långsamt via guilt-by-association ansvaret att flyttas till S som ställde kravet på dem i förhandlingarna – plus ge de egna medlem som förblir missnöjda en outlet genom möjligheten att gå ut aggressivt beblanda sig med S-folkets demonstrationståg samma dag som det skall börja byggas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Dig
Du ser hur det är Cornu. Hittar man något vettigt i miljöpartiet så mönstrar de strax ut det. Så står man där med bara den vansinniga skiten kvar.
Strunt samma vad mp's väljare tycker. 93%röstade ju inte på mp så i logikens namn borde mp driva att alla deras löften läggs ner eftersom de har 93% emot sig. Ett bra första steg.
http://www.dn.se/valet-2014/s-och-mp-overens-om-att-skjuta-upp-beslut-om-forbifarten/
Men har DN alltså helt fel?!
Det går inte lägganed förbifarten, SD, Fp, M och C skulle rösta emot. Nu får man ett år på sig att förslå en annan förbifart eller ringväg + lite mer (T) som man kanske kan baxa igenom.
Det kommer bli extremt mycket uppskjutna beslut. Det är regeringens enda möjlighet att överleva ett tag.
Om 50.00001 % av fårket hade röstat på Mp hade det garanterat inte förbifartats
Om miljöpartiet åker ut ur Riksdagen vid nästa val (som nog blir inom ett år) kan vi starta Partiet Hållbar Utveckling istället. Miljöpartiet passar bäst på den politiska historiens sophög. När de är borta kan vi säga PHU!
Det är ju jättebra att satsa enorma summor på att minska trafiken genom stockholm, den kommer ju att vara färdig när biltrafiken minskat med 80% genom bränslebrist. Undrar ifall det finns planer för snabbladdningstationer i tunneln?
Inga nyheter om tunnelbanelinjen ut till Nacka?
Har en personlig förhoppning att det hinner komma ut mer info om autonoma bilar innan maj nästa år. Med de autonoma bilarna behövs inte den mängden utrymme på vägarna och det kan när det står klart bli lättare att utreda mer innan bygget av förbifarten startar. Brist på bensin och diesel finns knappast redan 2115 men möjligen har en sprucken husbubbla skapat en lågkonjunktur och färre behöver köra bil. Båtar för kusttrafik med containrar men utan bemanning hinner också ta hand om en del från långtradare när transporten inte är mycket brådskande till 2025.
Bäst att konstatera att förbifarten kunde göra nytta nu för biltrafiken men väldigt lite framåt 2025 när den kan vara klar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag skulle inte avskriva bilen som transportmedel än.
http://www.nanoflowcell.com/en
Ska komma nästa år. Visserligen häftig prislapp, men tekniken är mycket intressant och håller den vad den lovar så kan jag garantera dig att bilen långtifrån är död.
Den använder flödesbatteri. Behövs inga sällsynta metaller, och batteriet kan tankas(!) för snabb laddning…
Kusttrafik utan bemanning? Är det inte absurt hur hård prispress det är på sjömanslöner mtp värdena som fraktas. Ett annat exempel är skogsavverkning. Trädet växer i 100 år, men kalkylen faller om det tar 200 istället för 20 sekunder att fälla det.
@nanotec. Lustigt att du nämner årtalet 2115, och inte heller då i samband med brist på bensin och diesel. Jag kan ju redan idag uppleva en personlig bränslebrist då jag glömt tanka och har långt till macken. Det jag i mitt inlägg menar med bränslebrist är väl mer tänkt för samhället Sverige. Skulle vi i Sverige vara det rikaste samhället i världen mätt i real BNP, så vore väl inte någon bränslebrist för just oss, det skulle ju bara drabba de övriga 99,99% i världen.
@Bollibompa kul med 1 istället för 0. Borde nog ta bort mitt inlägg 21:44 och ersätta 2115 med det rätta 2015.
@Fredrik tex Re Volt Ny Teknik nyligen troligen förra veckan.
@Grenonius en annan variant är litium svavel som ger betydligt mer än litium jon och också kan snabbt laddas. (Litium som jag tror du tänker på är inte så extremt sällsynt) Elbilar kommer snabbt och det satsas hårt på batteriutveckling. Nej bilen är inte död men snart behövs inte en mänsklig förare. Även om föraren vill jobba gratis blir han olönsam.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Alltid bra med centralt belägna bergrum, borde kunna rymma stora delar shmls befolkning. Förberett med sprinklersystem för vatten och allt! Endel av tunnel kan väl även flygvapnet få, bättre än plåthangarer för våra framtida super jas. Jag menar, när de ändå kommer gapa tomma….
I bilarna färdas i snitt 1,2 pers. D.v.s. ca 25% resursutnyttjande. Ökar man detta till 50% (ca 2,5 pers/bil) så behövs naturligtvis ingen förbifart. Tekniken finns sedan länge men viljan saknas.
Vi är helt enkelt för bortskämda.
Varför förutsätter du att så många åker på samma tid, minst två gånger per dag, åker från samma ställe och ska till samma ställe? Gör om hemläxan.
Varför är det en förutsättning? Använd din fantasi och kreativitet.
Tänk tanken att du skulle kunna gå ut och lifta och nästkommande bil tog upp dig och släppte av dig någonstans längs dess färdväg och du sedan gör om proceduren till du kom fram till destinationen. En stor del av Stockholmarna skulle kunna färdas så. Tekniken är banal (realtidsorganiserad samåkning med uppkopplade telefoner) så problemet ligger inte där.
@//Håkan
Problemet ligger kanske i att folk föredrar bekvämlighet framför omständiga lösningar, komma fram i tid framför att bli försenade, komma fram på någorlunda deterministisk tid framför att få se när man kommer fram osv.
Hade det varit så att man inte haft sådana preferenser skulle man ju kunnat ta tunnelbanan i stockholm (eller annan kollektivtrafik). Det funkar nog bättre än ditt förslag, dessutom är det redan befintligt (och därmed används det i den omfattning det alternativet passar resenären bättre).
Tillägg: som följd av att befintliga alternativ används i den omfattning det passar resenären så är det ju bara totala avsaknaden av sträckningen som förbifarten är föreslagen för. Skulle den alls finnas så skulle man kunna observera ifall kapaciteten där var tillräcklig eller inte och bygga ut den efter behov (och här brister förslaget då man envisas med att lägga den i en tunnel som inte kan expanderas så lätt efter behov utan man förlitar sig helt på att man gissar rätt på behovet).
Vad jag talar om är en kombination av kollektivtrafik, realtidssamåkning OCH även taxi (ifall övriga skulle fallera). Man kan tänka sig ett slags abonnemang där man i vissa fall får ta taxi utan extra kostnad. Detta ger kortare restid (i rusningstrafik) till lägre kostnad utan en meter ny väg.
Inget konkurrensutsatt företag skulle överleva om det organiserade sin verksamhet som vi privat organiserar våra persontransporter.
@//Håkan
Om du nu tror så mycket på affärsmodellen så är det väl bara att sätta planen i verket?
Jag är fortfarande ganska skeptisk till att det skulle fungera så smidigt som du föreställer dig. Den erfarenhet av samåkning är att det blir extra körsträcka, längre restid, mindre flexibilitet – att tro att man skall kunna "trolla bort" dessa problem genom "flashiga" ord tycker jag verkar naivt.
Tyvärr. Det är inget för ett vanligt företag att ge sig in på av flera skäl bl.a. krävs samarbete med myndigheter. Det krävs dessutom en kritisk massa av användare. Det är mycket lättare (och mkt dyrare) att bygga en väg. Samhällsvinsterna är dock extrema om man lyckas.
Dagens system bygger tyvärr på "allmänningens dilemma" vilket gör det svårt att få människor att samverka m.a.p. transporter.
Förbifart Stockholm är en lokalgata, enbart till för att bebygga NV Stockholm
Förbifart blir ju typ vika av Gävle eller före Uppsala beroende på spårkvalitet o ner mot Eskilstuna o Norrköping med både väg o järnväg i samma bullerkorridor.
Blir dyrt men behöver nog inte byggas om vart 40:e år om den dras i vildmarken o städer hindras att samlas innanför bullerområdena.
Nu gör MP dessutom en kovändning i försvarsbudgeten. Från minskade anslag innan valet till ökade anslag. Inte så stor skillnad för försvaret kanske, men en enorm skillnad i MP:s politik.
Försvarsexportmyndigheten läggs ner, det är tydligen viktigast för MP att vi inte exporterar granatgevär modell 1948 till något tvivelaktigt land eller så.
Behövs bara en ko-, gris och gödselvändning i deras jordbrukspolitik samt en revidering av energipolitiken, så är alla deras frågor skrotade vad jag kan se.
Får väl konstatera att Schlaug hade rätt, mp kommer att malas ned i detta samarbete.
Vad är några JAS och några mil asfalt när man får fri invandring i utbyte?
Helt fri invandring var väl centerns förslag?
Fantastiskt att partier som vill inbilla folk att de är gröna är för fri invandring, som leder till mycket kraftigt ökade koldioxidutsläpp mm. Deras tankeförmåga är på samma nivå som Peter Dalles patentsökare.
Bromma ryker däremot säkert 🙂
Så dyrt blir det när man inte tolererar vägar i ytläge. Den kompletterar Essingeleden som är extremt trafikerar och extremt ytliggande.
Lite ironiskt att miljön blir det som miljöpartiet inte kan klara av att finansiera.
Motivet för vägen finns här:
http://www.webbkameror.se/trafikkameror/trafikkameror_sth_e4_e20_es.php
@oppti
En sak jag funderar på är på vilka grunder man antar att folk som vill köra från Solna till Västberga skulle vilja köra via Lovön istället?
Den föreslagna sträckningen verkar inte innehålla några speciella hinder som föranleder byggandet av en (dyr) tunnel – där finns lite landsbyggd och dessutom befintliga vägar. Motivet till tunneln verkar vara någon slags romantisk föreställning om att man till varje pris måste undvika att bygga ut storskalig infrastruktur på landet (såvida det inte rör sig om vindkraftsparker) – eller annorlunda uttryckt för att blidka miljöpartiets flummare.
Det enda man borde behöva är att se till att man lämnar utrymme i statsplaneringen till att bygga infrastruktur. Bygga så att vägar tillåts växa efter kapacitetsbehov. Det svåra är kanske här att förutse var vägarna kommer behövas i framtiden.
Så först spyr du galla över miljöpartiets politik och sedan spyr du galla över miljöpartiet för att deras väljarstöd inte räcker för att de ska få igenom sin politik? 😉
Och? Jag är aldrig konsekvent och kan hålla två olika tankar i huvudet samtidigt, samt sätta mig in i hur deras väljare kanske resonerar.