Nedanstående är en svensk rå direktöversättning av ett av den ukrainska säkerhetstjänsten avlyssnade samtalen mellan terroristerna i Donetsk och den ryska militära underrättelsetjänsten GRU:s generalstab i samband med nedskjutningen av MH17. Kyiv Post har även en mer behandlad engelsk översättning.
Terroristerna berättar att de skjutit ner ett flygplan och namnger också vilken grupper som gjort det.
“17.07.2014 16:20 “Bes” (rysk medborgare I. Bezler) milisgrupp med användning av luftvärnssystemet skjuter ner ett passagerarplan “Boeing-777″ från Malaysian Airlines på rutten Amsterdam – Kuala Lumpu”.
Ca 16:40 “Bes” rapporterar om det nedskjutna planet till sin uppdragsgivare, polkovnik GRU Ru mil generalstaben Vasilij Mikolaevich Geranin.
Bezler”Bes”: (Vi) har nyss skjutit ned ett plan. “Minera” Gruppen. Planet föll bortom Enakievo.
Geranin: – Piloterna? Var är piloterna?
Bezler: – Åkte/Har åkt för att leta och fotografera det nedskjutna planet. Det ryker.
Geranin: Hur många minuter sedan?
Bezler: – Ungefär 30 minuter sedan.
Efter att ha sett efter på det fallna planets plats gick det upp för terroristerna att de har skjutit ner ett civilt plan.
Efter 0:40 i videon.
Kl 16:33 Grek: – Ja, Majoren!
Major: -Alltså, “Chernuhinskie” (Övers. anm: som i från Chernuhino) har skjutit ned ett plan. Från Chernuhinos vägspärr. Kossacker, de som är posterade (“står i) i Chernuhino.
Major: Alltså, flygplanet föll sönder i luften, i gruvans Petropavlosk närområde. Första”Tvåhundrade”, man har hittade den första “tvåhundrade”. Civil.
Grek: Nå, vad har ni där?
Major: I korthet, vi har en definitivt civilt flygplan.
Grek: Mycket folk där?
Major: Ja för ****** (svordom), Delarna ramlade rakt ner på innergårdarna.
Grek: Vad var det för flygplan? Major: Jag har inte hunnit se efter (än). Jag har inte varit än huvuddelen. Jag håller på kollar där, där de första kropparna började falla.
Major: Där finns rester av innerkonsoler, fåtöljer, kroppar.
Grek: – Jag förstår, finns något i vapenväg?
Major: – Absolut ingenting. Civila saker, medicinprylar, handdukar, toalettpapper.
Grek: Finns det några dokument?
Major: Ja. Från en indonesisk student. Från Thompson universitet.
17:42 Milisman: Angående flygplanet, det nedskjutna i området Sniznij – Torez. Det visade sig vara ett civilt plan. Föll i området kring Grabovo, det är ett hav med lik av kvinnor och barn. Just nu kollar kossackerna på det hela.
Milisman: På TV sänder de att det skulle vara en AN-26, en ukrainsk, transportplan, men det sägs att det står “Malaysian Airlines”. Och vad gjorde den på Ukrainas territorium?
M. Kozitsin: Nå, måste betyda att de transporterade (hit) spioner. Näh ***** (svordom) flyga, det pågår ett krig nu. (svordom).”
Av hög vikt är också att terroristerna snabbt lade ut på sin hemsida att man skjutit ner en ukrainsk AN-26 transportplan (text och Google translate se förra inlägget), men sedan tog bort detta när det visade sig att det var ett civilt plan.
Också värt att notera är att Strelkov, den befälhavare som lade ut nedskjutningen av en AN-26 på hemsidan, inte är en ukrainsk terrorist. Strelkov är en rysk medborgare och GRU-officer. Här hittar ni skärmdumpar av texten om AN-26:an och när den texten senare raderades.
Det finns dussintals med foton på BUK-M eldenheten i de ryska terroristernas händer, på deras område, både under gruppering i skydd av bostadsområden och omgruppering på väg. Se här, här, här och här. Här finns det rent av film på omgrupperingen av eldenheten.
Därtill har rysk media i slutet av juni rapporterat att terroristerna i Ukraina har BUK-system. Det handlar om den ryska nyhetsbyrån ITAR-TASS samt Voice of Russia. Det handlar alltså om statlig media, rysk public service i fallet Voice of Russia, som hävdade att terroristerna hade BUK.
Jag skrev igår att denna typ av luftvärn är mycket kvalificerade system och inget man bara sätter sig i, siktar och skjuter med. Det krävs omfattande utbildning, träning och övning. Precis som Strelkov är en rysk medborgare och GRU-officer, så finns det garanterat andra utbildade och tränade ryssar som suttit vid spakarna på eldenheten. Däremot har man uppenbarligen inte haft en fullständig luftlägesbild, då man inte kunnat (eller brytt sig) om att separera ut civilt flyg. Här har ni oavsett ett foto på hur det kan se ut vid operatörsplatsen i en BUK-M, om ni tror att den är enkel att hantera. Antalet kontroller påminner om svenska EldE-97, som jag suttit i, även om den svenska enheten har en modernare arbetsplats.
När man sitter i eldenheten ser man inte flygplanet visuellt, utan ser ett eko från målradarn på en skärm. Normalt ska det finnas IFF-system (identify friend-foe), som kan separera ut om det är eget flyg, fientligt flyg eller civilt flyg, men detta kan/bör kräva integration med andra system än enbart målradarn i eldenheten. Terroristerna verkar enbart haft just eldenheten och målradarn. Min bedömning, baserat på vad jag sett av svenskt luftvärn är att IFF saknas i själva eldenheten, utan mer ligger på ledningscentral och lägesradar. Målval är en ledningsfråga.
Det råder inte heller något tvivel om att terroristerna har BUK-kapacitet. Den 14:e juli sköt man ner en ukrainsk AN-26 på 6 500 meters höjd, avsevärt högre än vad sk MANPADS når. Detta skedde över samma område som MH17.
Hade “Folkrepubliken Donetsk” varit en stat hade man stängt av området och omgående satt igång en räddningsinsats för att säkerställa bevismaterial och med värdighet hämta kropparna. Nu är man inte en stat, utan en terroristorganisation, och det finns gott om foton på dödade (inklusive barn, t ex krossade sittandes i en lös flygstol) och hur personer plundrar vrakresterna, stjäl pass de avlägsnar från kropparna, samt de döda kropparna. Jag lägger av respekt för offren inte ut några foton på vare sig pass, döda eller plundringarna. De kan ni googla själva.
Enligt uppgift ska huvuddelen av flygplanet kraschat på en soptipp. Oavsett så har man bara timmar på sig så här års för att göra en värdig räddning av kropparna. Redan inom någon timme kommer flugor lagt ägg i alla kroppsöppningar (mun, näsa, öron och andra ändan), samt i alla de omfattande sår som de krossade kropparna har. I sommarvärmen har dessa ägg inom tolv timmar kläckts till maggots som snabbt börjar förtära kroppen, bland annat huden. Till detta har man jäsning av maginnehållet, som därefter börjar bryta ner buken. Fåglar kommer hacka sönder kropparna. Plus förekomst av råttor i och med att det är en soptipp.
En stat och regering skulle omgående säkra upp kroppar och placera dessa på kylning, samt döda insekterna, och sedan se till att alla kroppar identifieras och på ett värdigt sätt skickas till sina hemländer.
Det är nu upp till “Folkrepubliken Donetsk” att visa att man är en stat och en regering, men det har nu gått över tolv timmar, och kropparna börjar falla sönder. För identifiering kommer det i sommarvädret snart behövas DNA-tester.
Bland de dödade finns det bland annat amerikaner och britter, och brittiska tidningar skräder inte på orden nu på morgonen.
Ombord på MH17 fanns det världsledande AIDS-forskare på väg till en konferens i Australien. Från International AIDS Societys hemsida:
“2.00 Midday Australian EST, Friday, July 18, 2014
The International AIDS Society today expresses its sincere sadness at receiving news that colleagues and friends en route to attend the 20th International AIDS Conference taking place in Melbourne, Australia, were on board the Malaysian Airlines MH17 flight that has crashed over Ukraine earlier today.
At this incredibly sad and sensitive time the IAS stands with our international family and sends condolences to the loved ones of those who have been lost to this tragedy.
The IAS is hearing unconfirmed reports that some of our friends and colleagues were on board the flight and if that is the case this is a truly sad day.
The IAS has also heard reports that among the passengers was a former IAS President Joep Lange and if that is the case then the HIV/AIDS movement has truly lost a giant.”
Aftonbladet hävdar att upp till 100 framstående AIDS-forskare dödades ombord på MH17.
Kom nu ihåg att när allt annat misslyckas så kommer rysk psyops och deras oavlönade nyttiga idioter att dra igång en massa konspirationsteorier, helt enligt konspirationsnötternas regelbok. Man kommer hitta någon liten osäkerhet i bevisningen, och utifrån det dra slutsatser att eftersom det saknas pusselbitar måste det vara USA som ligger bakom. Vi kommer få leva med konspirationsteorier kring MH17 de närmaste 10-20 åren.
59 kommentarer
En annan tolkning…
http://www.zerohedge.com/news/2014-07-17/ukraine-releases-youtube-clip-proving-rebels-shot-down-malaysian-flight-mh-17
Gammelmedia gör bort sig igen.
Ytterligare ett alternativt perspektiv…
http://www.globalresearch.ca/malaysian-airlines-flight-mh17-downed-over-warzone-ukraine-who-was-behind-it-cui-bono/5391840
Ytterligare en lite intressant tidbit…
http://www.zerohedge.com/news/2014-07-17/was-flight-mh-17-diverted-over-restricted-airspace
Flight corridor UL980 var stängd mellan FL260 och FL320 (26-32000 fot) sen 14 juli. Alltså flög MH17 något över en ej rekommenderad men helt normal linje.
@Stringfellow
Såvida man inte flög högre än så – 33000 foot är ungefär 10km vilket var vad som angetts i nyheterna…
Enligt nyheterna igår (slarvat bort källan) låg de 300 m över gränsen, på rätt sida alltså.
Ja nu pojkar gäller det ju för er del att surfa upp varenda idiotisk konspirationsteori, myt, propagandalögn etc för att försöka blanda bort korten. För det kan ju inte vara så att ni satsade på fel häst från början. Dra ner foliehattarna rejält över öronen så kanske ni slipper höra alla som skrattar åt er enfald och dumhet.
Hm, ett Malaysiskt flyg till som det gått illla för eller kan det vara fligt 777 som dykt upp ? Vad tror du Ben?
Putin finns inte, han är en datoranimation framtagen av CIA.
Ben Dover försöker avfärda relevanta argument och därmed censurera debatten.
Ser inga relevanta argument, faktiskt. Kan du peka ut dem?
Och vilket är det relevanta argumentet?
Ser inga konspirationsteorier kan du peka ut dem?
Satsat på fel häst? Är detta någon slags lek för dig?
Oavsett vem det än var som sköt ner planet så var det med största sannolikhet oavsiktligt, det är KRIG i området.
Ta och mogna lite, nära 300 civila människor har mist livet. Idiot.
@alag Var det de relevanta argumentet?
@ivl:
Är du full redan kl 10 på morgonen? Vad fan snackar du om?
Och läget för kuppmakarna i Kiev – stora förluster och begynnande Stalingrad….
http://vineyardsaker.blogspot.se/2014/07/igor-strelkov-and-militia-briefings_17.html
Och i det läget – varför skulle de riskera att skjuta ner ett civilt flygplan? Mer och mer verkar det som USA och Kiev-juntan arrangerat en false-flag. Allt tyder på massiv orkestrering av mediatäckningen av denna händelse – att inom ett par tre timmar gå ut med anklagelser om att det är Ryssland som skjutit ner planet eller NuovoRussia-aktörerna är lite väl slarvigt. Vissa förnekar sig aldrig…
Gissningsvis försöker man avleda uppmärksamhet från månlandningen, 9/11, fotbolls-VM 1956 samt det faktum att jag hittade en tvättäkta utomjording i fredagens chipspåse.
Vi som inte sitter bakbundna av kärleken till USA har förstått att typ en sådan här händelse skulle komma förr eller senare. Vem gynnas av detta ? Ryssland ?
Den ende som är bakbunden i det här sammanhanget är din mamma.
Tycker det verkar onödigt att dra in USA i det här. Ryssland är kompetent nog att klara sånt här alldeles själv.
Visste verkligen operatörerna av systemet att det var ett civilt flyg man bekämpade?
Eller var de inledningsvis segerrusiga efter att lyckats bekämpa ytterligare ett flygplan från fienden Ukraina, för att sedan gå över till att förneka det inträffade när resultatet av deras handlingar blir känt.
Dock tror jag inte på Cornus förklaring att det skulle vara säkert att det är ryssar som handhar systemen. Att de är utbildade på systemet torde vara säkert då de faktisk lyckats med minst en nedskjutning.
Varför skulle det inte vara möjligt att det är rebeller/terrorister från Ukraina som handhar systemet och är utbildade på det?
Vilket svamlande. Står det inte helt klart för samtliga att det var ett misstag av de ryska trupperna?
Nej, det innebär ju att Ryssland kan göra misstag eller att världspolitiken inte styrs av ett noggrannt skrivet manus författat av Bilderberggruppen. Det innebär att ganska många skulle bli av med sina konspiratoriska snuttefiltar och stå ensamma likt barnrumpor efter sista bussen hem avgått.
Så, därför måste man klamra sig fast vid uppenbara lögner istället.
Det är ju just den här skiten att folk tror att inga som helst misstag begås, att klantiga och korkade människor inte existerar. Allt som sker är ur manuset för Den Stora Konspirationen författat av Bilderberggruppen.
Det är ju i första hand klantiga och korkade människor som inte tror på att klantiga och korkade människor existerar.
Och även om många inte tror det, så bor det även korkade och klantiga människor utanför USA.
om man skal bruke Ockham's razor, så synes jeg det virker mest sannsynlig at Militsen i donetsk har klart å få liv i en BUK, men ikke har hatt nok mannskap til å få full oversikt. Etter å ha skutt ned et jagerfly fra Ukraina har det forsøkt å gjenta suksessen ved å skyte ned 777'en. Tror ikke på noen false-flag operasjoner i dette tilfellet, men begge parter, dvs. russland og ukraina kommer til å bruke hendelsen for alt det er verd. Russland kommer til å kreve opphold i krigshandlinger og fredsbevarende styrker (fra russland) og ukraina kommer til å kreve at russland stenger grensene mot Donetsk og kutter enhver støtte til terroristene. Ingenting kommer til å skje og alt fortsetter som før.
Vilken enorm tragedi allt det här.
Om det där med AIDS-forskare stämmer är det ännu mer tragiskt. Då finns det risk att AIDS-forskningen kastats bakåt rejält. Det är ju en ovanlig kompetens. Vilket är tex tragisk för alla inblandade inklusive Ryssland som har en tyst AIDS-epidemi.
Inte bara AIDS-epidemi, för övrigt. Drogöverdoser dödar 100 000 ryssar om året. Motsvarande siffra för EU är <10 000, och då har EU en flerfalt större befolkning.
Och, ej att förglömma, Ryssland presenterade nyligen en stärkt försvarsbudget där man ska fortsätta skära ner utbildning och de sociala bitarna.
Jag har svårt att förstå varför de här forskarna skall behöva samlas varje år. Det torde gå bra att sprida och diskutera informationen över internet och via böcker och tidskrifter mm. Sannolikt handlar det i hög grad om nöjesresor, med det offentliga som finansiär. Hade forskarna tagit sitt ekologiska ansvar hade de fortfarande levt. Men det är väl roligare att åka på konferens till Australien och sola, bada och knulla runt.
Det är jävlarimig inte ofta jag är svarslös, men vad svarar man på ovanstående egentligen?
Visserligen kanske sakligt korrekt, men straffet för att bryta mot en miljöpolicy torde rimligtvis inte vara döden.
Kanske vi får se en skäggig separatist i TV snart säga detsamma, "Jag har svårt att förstå varför de här forskarna skall behöva samlas varje år"
🙂
Redan hänt, typ. Stormustasch-kosacken ska ju ha urskuldat nerskjutningen med att om det var civila så måste de ha varit spioner. Smakligt.
Och där har vi ju den perfekta konspirationsteorin också!
Det måste ha varit den internationella AIDS-bromsmedicinsindustrin som sköt ned planet – tänk vad mycket pengar de skulle förlora om det utvecklades ett RIKTIGT botemedel…
Strelkov lanserade precis teorin att kropparna är planterade och inte "färska",ska ha varit döda i flera dagar. Oavsett skulden för nedskjutningen eller om det t o m är en ren flygplanskrasch är ju påståendet löjligt, absurt och extremt kränkande emot offren. Finns ingen gräns för Rysslands svinerier tydligen.
De flesta har dålig koll på hur snabbt en kropp blir dålig i sommarvärmen, lätt att lansera en sådan teori.
Ja, och CIA har så klart avrättat de 300 människorna som saknades och förvandlat dem till bekväma lädersoffor i Pentagons foajé?
Dessutom är det konkurrens om lögnerna, DNR bad precis rysk media (=LifeNews) att sluta vidarebefordra "overifierad information". Bäst att snacka ihop sig innan man drar en rövarhistoria kanske?
@Ben Dover
Ifall man kommer identifiera liken så kommer det bli problem för en sådan teori. CIA skulle kanske kunnat iofs ha avrättat de 300 och använt de liken för att plantera ut dem? Men då har de ju inte varit döda i flera dagar och dessutom har många varit på flygplatsen bara några timmar tidigare – det krävs logistik för att dra igenom en sådan grej. Man behöver i praktiken flyga in liken – vilket man iofs gjort, men då är det ju lättare att avrätta dem på plats istället…
Tillägg: oavsett vilket så kommer ju de 300 behöva saknas (och försvinna vid rätt tidpunkt) – så man bör fråga sig vad som är lättast: att först eliminera offrena och sedan skjuta ner ett tomt flygplan eller helt enkelt skjuta ner planet med offrena i.
Konspirationsteorier brukar ofta ha en omotiverad komplicerad beskrivning av vad som har hänt.
Jo nog var Psy-opsen ute och vevade redan igår (kanske inte här men..).
Enda poängen jag läst som ens är värd att notera är att flygplanet skall ha frångått sin normala kurs med ett stycke. Analyser av rutten de senaste 20 resorna visar att de 19 gånger flugit i princip exakt samma men den 20:e var man ett stycke ifrån.
Såklart inte bekräftat heller…
Framförallt är det varken någon ursäkt eller förmildrande omständighet, men kan vara en delförklaring att ryska-veteransoldater begår ett sådant otroligt ödesdigert och klantigt misstag.
(Men så är det väl i krig, även de dummaste och mest konstiga feltagelser har blodiga och högst verkliga konsekvenser. De flesta stridande i moderna krig brukar väl numera nästan dö av liknande saker snarare än fiende-eld – lex USA i Irak).
Verkar som att psyoppsarna gått in i damage control mode. Dock rapporterar svenska statsmedia att det lutar åt att det var terroristerna som sköt ner planet, så de har nog läst inlägget.
Fortsätt, fortsätt kära psyops, snart förstår även vi mest godtrogna att det finns folk som har betalt för att sprida skit.
Bring it on…
Nu verkar det som att flygplanen tar omvägen förbi det aktuella området. Om man vill vara lite kritisk kan man tycka att de inte alls borde ha flugit över krigsområden. Men det var förmodligen ett rent ekonomiskt övervägande för att spara tid och bränsle.
the Malaysia Airlines senior vice president, said that eastern Ukraine was not regarded as a war zone in air-traffic terms.
http://www.washingtonpost.com/world/europe/malaysia-airlines-plane-disappears-over-ukraine-feared-shot-down-by-missile/2014/07/17/0fffe1e6-0dcb-11e4-8341-b8072b1e7348_story.html
Det är helt enkelt gerillan som har klantat sig, de kan inte handskas med dessa sofistikerade vapen.
Vår utrikesminister var ganska säker på vad som hade hänt och vilka som hade gjort det, han sade det inte direkt men om man läser mellan raderna förstår man, och han sitter säkert inne med mer information än vad media och allmänhet gör.
Utredningen (om det blir någon) kommer att visa på att det var gerillan.
Det verkar ju troligt att någon skjutglad grön typ har klantat sig, troligtvis på ryska sidan men det verkar inte helt säkert med tanke på att ukrainarna också har liknande vapen. Däremot undrar jag om det verkligen var en väl använd flygrutt? Är det vanligt att civilflyg flyger rakt över konfliktområden? Om Zerohedge har rätt (vem finansierar dem egentligen?) så verkade det som att Malaysian airlines brukade ta en sydligare rutt. Kan det vara så att planet var rätt ensamt på rutten och dessutom draperat i ryska färger?
Mycket spekulationer men jag får inte riktigt ihop bilden.
Det kan omöjligen ha varit Ukrainas militär som sköt ner flygplanet av misstag. Jag baserar det dels på att det flugigt över hela Ukraina, både militär och civil luftledning skulle haft stenkoll på det, dels på att separatisterna inte har något flyg så det finns ingen anledning för ukrainsk militär att skjuta mot några flygplan.
Med tanke på de borttagna inläggen om att dom skjutit ner högtflygande transportplan i samma område vid samma tidpunkt utan att något sådant rapporterats som saknat och med tanke på att dom skjutit ner högtflygande transportplan i samma område tidigare lutar jag åt att några med otillräcklig utbildning och otillräckligt manskap för att använda samtliga delar av systemet fått direktiven "skjut alla flygplan i detta området, det finns bara fientliga plan här", sett vad som ser ut som ett högtflygande transportplan som är lite högre upp och lite snabbare än vanligt och skjutit först, frågat sedan.
Om sedan planet ändrat sin rutt skulle det ytterligare förklara varför dom misslyckats så katastrofalt.
Nä, planet var inte direkt ensamt på rutten. Intressant nog flög Singapore Airlines nästan samma rutt flera timmar efter nedskjutningen igår. Deras rutt gick nästan exakt mitt emellan Donetsk och Luhansk.
Såg någonstans även att Air India skulle ha flugit i närområdet ungefär samtidigt. Har dock ingen länk på det.
En jämförelse mellan det ryska presidentplanet (som har samma färger som "Rossiya"), Malaysian Airlines och Singapore Airlines visar i för sig att det är lite likt med liknande ränder etc. Men det borde inte vara tillräckligt för att missta ett Malaysian Airlines för ett ryskt plan. Verkar för långsökt.
Men en sak som bör väl skilja Donetsk folkrepublik från både Ukraina och Ryssland är väl att ordinarie länder brukar väl först anropa okänt flyg och skicka upp eget flyg innan de vidtar åtgärder. DNR har väl inga sådana möjligheter. Om de dessutom var segerrusiga efter tidigare framgångar och dessutom inte hade alla delar av "Buk"-systemet, plus eventuellt inte helt utbildad eller kompetent personal så blir det en farlig mix.
Dmitry Tymchuk, Sprotiv.info hävdar att det var ryska specialister som skulle ha skjutit ned planet.
Ben Dover: Den där videon med Kurginyan är rätt intressant. Tänk om teknikerna lagade de där "buk"-sakerna, men stängde av någon säkerhetsfunktion på dem? Skall inte avfyrande av så stort luftvärn föregås av rätt stränga tillåtelser som är tekniskt förankrade?
Om det visar sig att det var rebellerna som sköt, så visar det väl på hur illa genomtänkt ett sk "hybridkrig" är med alltför avancerade vapen. Riskerna är alldeles för stora och kontrollen alldeles för dålig.
Men för helvete, det är inte CoD det handlar om, du får inte upp en bild som i detalj visar hur planet ser ut på skärmen. Färgerna på planet vid denna typ av luftvärn är ungefär lika intressant som färgerna på en ubåt vid ubåtsjakt.
Tänker på delen i ditt första stycke och dom andra kommentarerna som dyker upp om att färgerna på planet ska ha skapat något slags missförstånd…
SAS landar fortfarande på Tel Avis flygplats som är ett av Hamas raketers huvudmål
Kurginyan sa i den video jag tidigare nämnt att separatisterna själva reparerat BUK-system de tagit från ukrainska armén. Deras "genialiska elektriker" ska ha fixat dem med lite silvertejp och tuggummi, tydligen.
Nu förnekar visserligen ukrainska armén att de blivit av med några BUK och att de system som separatisterna förfogar över kommer från Ryssland. Men tja, det uttalandet ångrar han nog idag. Hemmafixade luftvärnsmissiler placerade i en trafikkorridor? Smart.
Jag vet inte hur missilerna funkar, men jag antar att man riktar in den grovt mot målet och skickar iväg den
och sen låser missilen på objektet och följer det med sin egen radar och ett oskyddad trafikflygplan har inte en chans att undkomma, saknar som bekant medel att försvara sig med.
Ja, det vore intressant att få reda på. Kanske någon mer insatt kan förklara. Jag vill minnas att jag på youtube sett en video om lite luftvärnssystem och några av de äldre 70-/80-tals modellerna alla verkade ha en "ledningscentral".
Det var självklart NATO som sköt ner flygplanet, för att dölja för omvärlden att Israel samtidigt gick in med marktrupp i Gaza.
Eller ja, det är i alla fall en tes jag sett, eftersom sambandet nedskjutning – invasion är så påtagligt, de skedde ju samma dag. Konspiratonsteoretiker ser samband och mönster där det inte nödvändigtvis finns något. Ingen har dock lanserat den logiska fortsättningsteorin än, att Ryssland kidnappade och lät mörda de där Israeliska ungdomarna, för att leda bort världens blickar från Ukraina.. jag bjuder på den.
@ErikG
Lysande! Ryssland ligger alltså bakom nedskjutningen – det enda de behövde göra var att kidnappa och mörda några israeliska ungdomar;)
Förresten, ser man i en sådan "Buk" ledningsplats på radarn hur stort målet är? En AN-26 och en Boeing är väl ändå rätt skilda i storlek?
Och om man bara har någon hemmasnickrad lösning med lavetten, fungerar den då ungefär fär som Lars Sandberg @11:36 beskriver det?
För en gångs skull rusar inte all svensk riksmedia till förhastade slutsatser och ställningstaganden. I SvD finner man en ovanligt neutral och icke-hetsande nyhetsrapportering om händelsen.
"Den ukrainska säkerhetstjänsten är en tydlig part i den pågående konflikten och deras uppgifter har ännu inte kunnat bekräftas från oberoende källor. Flera separatistgrupper har förnekat all inblandning."
"Ukraina påstår sig ha avlyssnat radiotrafik från grupper som sköt ned flygplanet."
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/flygkraschen-i-ukraina_3715686.svd?sidan=21