Hos Forskning & Framsteg (FoF) totalsågas den svenska skolan i senaste numret.
Det finns åtminstone två länkbara artiklar från tidningen. Dels rubriken Så djup är den svenska skolans kris och dels Skolan mäter inte barnens kunskaper. I versionen på döda träd finns även artikeln Läromedel vilseleder om vetenskap.
Den sista artikeln ovan handlar om hur man inte klarar av att uppfylla gymnasieskolans läroplan att förklara relationen mellan religion och vetenskap. Artikelförfattaren går igenom olika läroböcker och totalsågar dessa.
I artiklarna påtalas det bland annat att lärarna har blivit sämre och sedan 2003 pekas dessa ut som en starkt bidragande faktor till skolans kris. “De fallande resultaten efter 2003 är i sin tur främst en effekt av försämrad lärarkompetens.” Ord och inga visor.
Andra orsaker är individualisering och eget arbete. Att ge omogna barn eget ansvar för något som betalar sig om 20 – 30 år (inlärning) fungerar som bekant inte. Citat:
“Lärarna har lämnat katedern, och eleverna ägnar sig mer åt eget arbete, vilket har gett eleverna större eget ansvar. Sverige ligger näst högst bland OECD-länderna vad gäller just eget arbete. När Norge införde eget arbete, inspirerat av Sverige, föll deras resultat lika snabbt som Sveriges.”
Bland annat förs tanken fram att man borde sparkat ut dåliga lärare redan under lärarutbildningen, och inte försökt göra något åt det i efterhand via kaoset lärarlegitimation.
Överlag sägs inget positivt alls om det totalhaveri som den svenska skolan är, eller de meningslösa, eller rent av destruktiva reformer som genomförts. Och nej, det konstateras i artikeln att skolan inte fått mindre resurser, eller färre lärare och att invandringen inte heller har påverkat resultaten nämnvärt. Istället är det en fatal kombination av kommunalisering, betygssystem, marknadskrafter och lärarnas förändrade roll, som ligger bakom totalhaveriet.
Även bloggrannen Statsmannen skriver idag om skolan, efter att ha följt en 2:a en dag. Med totalt kaos hjälper det inte ens att ha två lärare i klassrummet. Statsmannen skyller på föräldrarnas frånvaro av uppfostran av barnen.
En egen reflektion kring individuellt arbete är att arbetsron i klassrum hela tiden störs av att elever ska gå och hämta och lämna uppgifter kors och tvärs i klassrummet i olika tempo, beroende på vad för uppgifter de löser på sina sk scheman. Resultatet är en mycket stökig miljö.
32 kommentarer
Kombinationen dåliga lärare och dåliga metoder är förödande.
Men skolan är en del av livet. Livet har blivit mindre komplicerat med alla hjälpmedel som de unga behärskar!
Skulle nog säga, tyvärr, att inlägget har karaktär av auktoritetsargumentation , en av de många "fallacies" som man kan råka ut för.
Åtminstone Aftonbladsrubriken.
Sorry.
De arbetsplatser som jag har varit på har varit befolkad av vuxna människor med högskoleutbildning.
För att kunna driva projekt har man haft projektledare. Dessa har haft som uppgift att driva på, se till att saker blir gjorda, att ingen jobbar med fel saker, att problem hanteras och inte göms undan.
Om de som arbetet på dessa arbetsplatser haft den förmågan som barn på mellanstadiet förutsetts ha: Kunna arbeta självständigt med eget ansvar utan uppföljning och övervakning, så skulle man inte ha behövt några projektledare.
Alltså: Det man kräver av barn på mellanstadiet är något som flertalet vuxna med högskoleutbildning inte klarar av (eller vill). Sedan blir man förvånad när det inte fungerar på mellanstadiet.
Nu är du ute och cyklar. Projektledarjobb renodlas av effektivitetsskäl. Typiskt har man en person per 6-10 personer som håller reda på planering och liknande för dessa, sedan en person som håller reda på 6-10 planeringspersoner så att deras planering stämmer på den nivån, osv uppåt beroende på hur stort projekt man har. Att få fler än 6-10 personer att samarbeta och producera effektivt utan någon styrning eller övergripande planering är omöjligt, oavsett hur väluppfostrade och självständiga de är, då skulle de behöva lägga all sin tid på att planera med varandra.
Mycket bra poäng smurfen! Min erfarenhet är precis detsamma, de flesta vuxna väljer att bara lata sig om ingen pekar med hela handen vartåt de ska gå. Har även noterat inom spelvärlden att de flesta vill ha en ledare som säger vad de ska göra och med rätt ledare kan de offra otroligt mycket för gruppen.
Var det något som var så ineffektivt för inlärningen som grupparbetena man skulle göra i OÄ och sedan SO? De verkar ha fortsatt på den vägen…
"En egen reflektion kring individuellt arbete är att arbetsron i klassrum hela tiden störs av att elever ska gå och hämta och lämna uppgifter kors och tvärs i klassrummet i olika tempo, beroende på vad för uppgifter de löser på sina sk scheman. Resultatet är en mycket stökig miljö."
Precis vad mina barns mor noterade under ett besök i sonens klass. När barnen påbörjade det egna arbetet så gick de och hämtade det de behövde, men bara det som de KOM IHÅG att de behövde. Ofta gick de flera gånger, och varje gång fastnade de framför någon bänkgranne för att konversera lite. Vi föräldrar föreslog en ny ordning i klasen där läraren innan lektion skriver upp vad som behövs i form av böcker och annat material, så att barnen kan hämta detta direkt innan lektionens början. Detta förslag föll väl ut och det blev lugnare i klassen.
Ska sägas att grabbens klass är rätt lugn, men mestadels studiemotiverade barn. Annat var det i dotterns klass… vissa borde få sin "utbildning" i madrasserade celler…
Kan utan att ha läst "statsmannens" artikel hålla med om att många problem också beror på bristande fostran. Det är en del av den stora sjukan i Sverige att allt ansvar alltid ska läggas på någon flummig plats så att ingen enskild människa kan ställas till svars. Föräldrar till brottslingar som skjuts ihjäl ser aldrig sin egen skuld i det inträffade. När barn spelar vuxen-spel är det spelen som bör förbjudas, för tydligen är det en mänsklig rättighet bland dagens barn att få spela vad som helst, när som helst på sin spelkonsol, dator, surfplatta eller mobiltelefon. Att neka dem detta är förmodligen djupt kränkande och åtalbart. Apropå spel och skola så fick ju alliansregimen mycket kritik när de gick ut och sade det som är självklart, att vuxna måste se till att barnen prioriterar skolan framför datorspelandet. Uppenbarligen är det inte självklart.
Där min unge går så planerar de dagen på morgonen ihop med sin handledare, och sedan är det ogiltig frånvaro om de inte har med sig dator och planeringskalender till de lektioner de ska ha.
Och högpresterande kan samarbeta med de äldre och de som ligger lite back får anpassa sina lektioner efter det.
Skolan hade brister förr också. Betyg i välskrivning där skönheten i bokstävernas utformning var viktig finns inte längre. Minns ett par händelser från skolan som knappast händer nu.
Historia där vår lärare tyckte att ett kapitel i en annan bok var bra och därför ägnade några lektioner till att diktera för oss. Plötsligt insåg jag att jag i denna sega process vars hastighet helt berodde på den för ögonblicket långsammaste eleven hade skrivit komma istället för ,. Orkade inte ändra. Allt intresse för historia försvann i årtionden.
Svenska där jag skrev en uppsats där mitt företagsnamn Starköp fått felmarkering av läraren. När jag påpekade att detta var en Science Fiction och därmed inte något Storköp gav han med sig men lade till att han gillade inte SF och hade någon annan rättat hade jag säkert fått ett högre betyg än det AB som han gett.
Inget av dessa exempel kan hända idag.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Uppenbarligen lyckades du inte särskilt väl i skolan eftersom din svenska är obegriplig.
Hallå där!
Det du missat är kanske läsförståelse?
Beklagar Philip Dante att du inte förstår min svenska. Kunde nog skrivit enklare men det tar lite längre tid. Har för länge sedan haft vikariat och undervisat i matte fysik och kemi på grundskolor och gymnasium. (Inte i svenska)
Fick betyg så jag kunde läsa Teknisk Fysik och har mest jobbat som ingenjör på Telia men också suttit i några företagsstyrelser. Var VD ett antal år men sitter nu bara i styrelsen för ett bolag och arbetar idag mest med egen aktieplacering.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec,
Härligt njutbar respons. Du växer ju dag för dag, och bygger intresse. Hoppas bara att du kan backa upp tillväxten så att du inte spricker. Men om det du säger är sant (vilket jag faktiskt inte betvivlar alls) så är jag den förste att gratulera dig. Vi behöver fler som dig.
Gratulerar!
Vänliga Hälsningar
Nån Annan
Subtilt så det förslår! I love it!
Tack!
Alltid trevligt när Nån Annan uppskattar något annat jag skrivit. Ska försöka att inte spricka men om hoppas jag på en givande smäll likt 100 åringens. Filmen såg jag i helgen och den var underhållande även om jag som vanligt tyckte boken gav mer. Jag misslyckas givetvis ibland i vad jag gör. Men trivs bra med tillvaron idag.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nano,
Boken är som vanligt bättre än filmen.
Och om du gillar den så är "En man som heter Ove" en självklar uppföljare i den kategorin. Den ska visst bli film nu också.
Första 100 sidorna är sådär, men sen brakar det lös ordentligt, med riktigt tårdrypande slut, och rejält många skratt där emellan.
Vänliga hälsningar
Nån Annan
Tack för tipset.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Hämtade på dagis en gång för några år sen och fick veta att man ätiit äpplen under dagen. Som fröknarna skalat. Jaha, sa jag, vi brukar aldrig skala äpplen hemma. Det finns föräldrar som inte vill att deras barn ska äta äppelskal, svarade förskoleläraren då.
Jag har också besökt ett av mina barns 2:a och var snarast förvånad över hur lugnt och stilla det var. Det finns säkert andra dagar då det inte gäller. Tjejerna i 5:orna är tex. bannande från Lucia- tåget på grund av konfliktrisken och alla får istället vara stjärnflicka, Lucius, tomte eller star trooper om man vill. På det hela taget tycker jag att dages skola är mycket trevligare och friare från religiöst och politiskt tvång än när jag gick. Men det är väl som med äppelskalet en del vill ha det andra inte.
Då anpassas det till den som inget vill ha! Mycken näring är koncentrerad till skalet!
Mina barns skola är bra. Jag undrar dock över de dåliga resultaten i PISA-tester. Säkeröigen finns det många katastrofalt "dåliga" skolor som drar ned resultatet. Tyvärr så är det väl omöjligt att få någon mer detaljerad information eftersom resultatet säkerligen är starkt korrelerat till integrationsproblem etc. Någon som vet?
Gissar att om man tar med Pisastudien i betygen så blir resultatet bättre!
KTH undersökningen om mattekunskaperna var tydligen olyckligt placerad under nollningen!
Kommer ihåg hur vi utsattes för denna typ av mattetest direkt efter lumpen-då var man ovan vid att tänka!
Jag har undervisat i matte som teknolog och doktorand. Kan meddela att mattenivån är låg både under och efter nollning. Din bortförklaringen räcker inte som förklaring. Den stora merarten visar prov på mycket svag förståelse vid tentamen. Enda anledningen till att folk klarar sig är att kraven för godkänt är lågt ställda.
oppti, så länge proven alltid ligger under nollningen så är de jämförbara ändå. Vill minnas att det var under nollningen på min tid också.
Vad gör man i svensk skola?
Första lektionen klockan 08.00 och studiedagen slutar 14.30, därtill väldigt få läxor, åk 7.
Varför inte hela dagar, 08.30 tom 16.30, mer fysisk aktvitet och mer läxor.
Varför skall en 7-åring behöva dagis från klockan 14.30 istället för att förlänga skoldagen?
Hur skall man kunna veta vilken skola som är bra om det är skolan som bestämmer betygen?
Hur skall man veta att en lärare är bra om det bara är läraren som sätter betyget?
Hur skall man veta om intagningen till gymnasiet är rättvis då betygen mellan olika skolor inte har någon korrelation?
Några reflexioner. De flesta lärarna har inte lämnat katedern frivilligt. De har tvingats bort av kursplaner och flumpedagoger påhejade av nedskärningskåta kommunalpolitiker.
Saxat ur div gymnasiekursplaner för samhällskunskap.
Nuvarande kursplan i samhällskunskap på gymnasiet.
Ur ämnets syfte
I ett komplext samhälle med stort informationsflöde och snabb förändringstakt bidrar ämnet samhällskunskap med att utveckla ett kritiskt förhållningssätt. Detta innebär att utveckla förmågan att söka, granska, strukturera och värdera fakta från olika källor och medier samt kunna formulera sig och dra slutsatser.
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.
Betygskrav för E i förstakursen samhällskunskap på gymnasiet 1a1.
I arbetet med samhällsfrågor kan eleven med viss säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor samt göra enkla reflektioner om källornas relevans och trovärdighet.
Ur kursplanerna i samhällskunskap före gymnasiereformen 2011
Betygskriterier för grundläggande samhällskunskap på gymnasiet. Samhällskunskap A
Betyg G
Eleven söker, väljer ut och ställer samman fakta från olika källor.
Likartade formuleringar finns för alla ämnen inom gymnasiet. Kravet på att eleverna skall söka sin egen information är och har varit väldigt stark inom gymnasieskolan. Förmågan att söka har av statsmakterna ansetts vara en nödvändig kunskap för att klara sig i "informationssamhället". Liknade skrivningar finns för grundskolan ämnen.
Lärarna lämnade inte frivillig katedern – de drevs därifrån. På vissa skolor togs till och med katedern bort av rektorerna. På samma sätts som poliser och vårdpersonal har tvingats lägga ner mer och mer tid på dokumentation så har lärarna det också. Det är tack vare att så många lärare trots allt har bitit sig kvar vid katedern som resultaten inte har sjunkit ännu mer.
Sanningen är att både katederundervisning och eget arbete är perfekt anpassade till stora grupper. Bägge undervisningsteknikerna fungerar perfekt i storgrupp. Med den hysteriska utbredningen av dokumentationskraven har lärarnas förberedelsetid minskat radikalt. I och med att det går åt mindre tid att förbereda "eget arbete" än flera på varandra följande lektioner med katederundervisning – vinner eget arbete. Ett upplägg för "eget arbete" kan återanvändas i många klasser under många år. Detta förstärkts av de rådande liberala ideologin att eleven utvecklats bäst om hen får arbeta med vad hen själv anser vara intressant – individualiseringsflumsteorin.
I Kina har man katederundervisning i stora klasser,mycket läxor och väldigt bra skolresultat. Detta uppnår man till låg kostnad. Är vi verkligen säkra på att vårt superdyra skolsystem är en bra ide?
När jag läser dina utdrag verkar det som om de inte har med: lära sig, lära sig utantill, komma ihåg. Endast söka.
Det är väl det som är likheten mellan gamla svenska skolan och Kinas. De sållar fram de som kunde lära sig, bete sig och dessutom tänka fritt och rätt.
Palmegänget såg till att politiker hamnade i universitetsstyrelserna…
kgb35 Du verkar tror på myten om den socialdemokratiska flumskolan. Vad du missar är att individens eget sökande bygger på liberal ideologi. Sveriges mesta flumskola var experiment – gymnasiet i Göteborg – infört av den borgerliga majoriteten. Folkpartiet var störst och det parti som drev igenom EG. Om du inte tror mig så är dokumentären här. http://www.ur.se/Produkter/164725-Jakten-pa-det-demokratiska-klassrummet-Experimentgymnasiet. De som låg bakom EG får du träffa efter 5 minuter och ett par minuter framåt. Radikala liberaler – inte socialdemokrater.
Utöver det så är alla läroplaner och skolreformer som införts de senaste trettio åren införda av borgerliga regeringar. Det skadar inte att ha fakta när man vädrar sina åsikter. Lite pinsamt när de bygger på myter
Henrik, är du säker på att du själv har torrt på fötterna? Den största och kanske skadligaste reformen genomfördes väl -91 av Göran Persson?
Dessutom är barnauppfostran outsourcad till dagis och fritids.
Vet åtminstone en lärare med mastersexamen i meteorologi samt examen i matte som var nära att inte få lärarleg; hennes starkaste minne från när sökte lärarlegitimation var att hon var tvungen att upprepa att hon hade en mastersexamen tills proffice-folket fattade vinken.