Telia har skrivit en kort replik i en bloggkommentar och även kontaktat mig via mail, för att boka in ett telefonsamtal kring den mystiska uppladdande Telia Smart-routern. Min vana trogen återger jag nedan Telias replik som ett separat blogginlägg, så de får full exponering för repliken. Min fetstil.

"Hej Cornucopia? 
Med anledning av ditt blogginlägg vill Telia kommentera några frågor: 
Nej! Telia avlyssnar inte kundernas interna nätverk såsom du frågar och misstänker. Varken för egen eller för annans räkning! 
Ja, det är korrekt att Telia Smart kan fjärrstyras av oss och det gör vi för att kunna uppdatera mjukvara (exempelvis säkerhetsuppdateringar) och, framför allt, för att kunna ge så bra kundsupport som möjligt. Fjärrstyrning gör att vi snabbt kan förbättra våra kunders Internetanvändning om/när problem uppstår. 
Våra kunder är välkomna att använda egen router. Detta har vi erbjudit våra kunder i två års tid och hittills har knappt en (1) procent valt att göra detta. Av detta drar vi slutsatsen att Telia Smart är en mycket bra och bekväm lösning för den absoluta majoriteten av våra kunder. 
Ditt blogginlägg har dock fått oss att inse att vi har kunder som önskar mer teknisk information om routern som vi kallar för Telia Smart, och därför har vi beslutat att under veckan publicera tekniska specifikationer på vår hemsida för de som önskar läsa mer 
När det gäller dina observationer om att Telia Smart ”uppfört sig underligt” och att den (Telia Smart) ”på egen hand ladda upp fler Gb data till Telias station” så tar vi gärna en diskussion över telefon om det skulle vara intressant för dig. 
Vänliga hälsningar 
Nils Magnusson
Digital Home & TeliaSmart  
Telia"
Jag tackar naturligtvis för erbjudandet om en diskussion per telefon och återkommer med resultatet av detta när tid för telefonsamtal passats in och avklarats. Man kan hoppas att de tekniska specifikationerna inkluderar alla funktioner och all funktionalitet som Telia kan styra från sin sida, samt tillhörande skärmdumpar på Telias administrationsskärmar.

Normalt brukar den dagliga sänkningen av bredbandsförbindelsen via massiva uppladdningar från Telia Smarts sida ske någon gång mellan 20:00 och 23:00.

Ny hypotes - lastbalansering

En hypotes kan vara att det är ett sätt att sänka nedladdningskapaciteten hos storanvändare av Internet vid högbelastningstidpunkter. Idag ser allt fler på streamingtjänster som Netflix och HBO. Detta sker antagligen mest kvällstid, dvs 18 - 23.

För att strypa nedladdningen vid högbelastningstider kanske det skickas ut kommandon till storanvändare av bandbredd att deras modem ska överbelasta uppkanalen DSL-modem/DSLAM och på så sätt strypa nedladdningskapaciteten. När trafikläget lugnar ner sig släpper man strypningen. Samtidigt kan ingen hävda att de inte får sin 12 - 30 Mbit/s, eftersom modemet fortfarande har samma uppkopplingshastighet mot telestationen (DSLAM).

De som ser på vanlig TV och inte använder Internet kvällstid märker inte detta, utan bara de som ser på Netflix etc. Kan också vara en metod för att se till att de på samma DSLAM som använder bredbands-TV via Telia Smart får mer kapacitet än de (som likt undertecknad) inte har TV över bredband.

Nu vet jag inte om övriga användare med detta problem använder streamingtjänster och därmed ska straffas ut vid höganvändning genom en Telia Smart-baserad överbelastningsattack på den egna uppkopplingen?

Vi vet att amerikanska teleoperatörer börjat begränsa Netflix, sura över att de använder så mycket bandbredd. Detta kan vara av liknande anledningar.

Frågan är vad det står i avtalet? Kan Telia begränsa kapaciteten vid högbelastning och prioritera vissa tjänster? Nätneutralitet? Tillägg: Svar ja, om användandet ger upphov till störningar i Telias nät kan Telia få begränsa tjänsten. Man kan tänka sig att väldigt högt användande av tjänsten, dvs mycket stora nedladdningar, t ex via frekvent tittande på streamingtjänster som Netflix kan upplevas som "störande", och då är denna form av DOS-attack på kundens DSL-förbindelse en begränsande åtgärd.

Skicka en kommentar Blogger

  1. Vänlig förklara vad du menar med att klockan är 18.01?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Detta inlägg är förpublicerat tidigare under dagen."

      Skulle tro att tidszonerna spökar :)

      Radera
    2. Missade att spara tidsinställningen.

      Radera
  2. Med sådana tidszoner och sextant hade jag seglat på grund.

    SvaraRadera
  3. Den ledande ekonomibloggaren räknas.
    Någon läser och bryr sig. Tungt.
    Undrar om genomslaget blir lika tungt för politiska frågor som tekniska.
    Tvivlar på det eftersom larmandet om försvaret dessvärre inte lett till några förbättringar. (Än).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Företag är mer måna om sitt anseende och sina kunder än politiker är om sina väljare. Företag försöker inte säga vad kunderna ska tänka, vilket politikerna försöker med.

      Dock är ju försvarsdebatten mkt mer påtaglig idag än för några år sedan. Träget arbete...

      Radera
    2. Japp, droppen och stenen.
      Fast visst känns det som att många av de där dropparna är tårar över idiotierna.

      Radera
  4. Teliamannen undviker skickligt att svara något vettigt. En trolig hypotes är att han helt enkelt inte vet, och kan helt enkelt inte svara, men kan med kommentaren vinna lite tid för att få ihop ett officiellt svar. Och ett officiellt svar på om dessa förmodade uppladdade GByte är sanna och i så fall varför kommer nog inte Telia undan. Om det är Telia själva som ligger bakom handlar det förmodligen om någon "felkonfigurering" som borde vara lätt att åtgärda, annars lutar det åt FRA eller någon annan säkerhetstjänst.

    SvaraRadera
  5. Ytterligare en hypotes skulle kunna vara att om de ändå måste logga vad användarna har för sig så kanske det är lättare och effektivare om de gör det direkt vid källan, d.v.s. ute hos kunden, och sen skicka upp loggen. Förmodligen betydligt krångligare och dyrare att göra det på höghastighetssidan där många användare passerar samtidigt i en väldig fart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Jaha Dåså

      Men det vore ju lite korkat ifall man inte trots allt säkerställer att kunden har loggutrustningen inkopplad...

      Radera
    2. Om 99% av kunderna använder Telias router som loggar det de gör på nätet så behöver Telia mindre med utrustning för att logga dessa, jämfört med att göra det på någon annan plats i deras nät. Att sortera och logga trafiken för enskilda IP-adresser i strömmen av data på Gigabitsidan torde vara både besvärligare och dyrare än om routern ute hos kunden loggar och tankar upp loggen helt själv. Men som sagt bara en hypotes.

      Radera
    3. Och eftersom det är så amatörmässigt gjort att det sabbar hela bandbredden är det förmodligen Telia själva som har hittat på det.

      Radera
    4. @Jaha Dåså

      Men om man måste logga användarna så måste de se till att ha utrustning för att logga den återstående procenten som inte använder Telias router och eftersom de knappast på förhand kan veta vilka dessa kunder är så måste utrustningen kunna logga godtyckliga abbonemang.

      Eller så är det så att de inte måste logga vad användarna har för sig...

      Radera
    5. Må så vara, men att logga 1% i realtid kräver ändå mindre med utrustning än att logga 100%. Gissningsvis en skillnad på att logga några tiotals GByte per sekund och 1% av detta. Visserligen måste även routrarnas loggar tas om hand, men det kan göras i ett beskedligare tempo till distribuerad off the shelf utrustning på tider som man väljer för att släta ut toppar etc. Men som sagt, det är fortfarande en hypotes.

      Och var det inte det som var den stora debatten för något år sedan att ISP måste logga vad användarna gör på nätet och spara det i tre månader eller nåt sånt? Men bara vissa myndigheter har rätt att få ut informationen för brottsutredning, eller hur det var.

      Radera
    6. @Jaha Dåså

      Poängen är att ifall man skall klara sig med mindre utrustning så måste loggningen ske på annat ställe än där trafiken naturligt passerar - dvs man måste skicka en kopia av datat till logutrustningen.

      Sen är det nog inte så mycket som ett par GB/användare och dag som skall sparas i tre månader - det skulle ju bli rätt stora volymer (runt 1EB).

      Radera
  6. Bra PR än så länge av Telia och mycket intressanta inlägg! Från det ena till det andra undrar jag om du möjligen läst denna. Tror du skulle gilla den.

    http://www.bokborsen.se/Isaksson-Anders/N%C3%A4r-Pengarna-%C3%84r-Slut-V%C3%A4lf%C3%A4rden-Efter-V%C3%A4lf%C3%A4rdsstat/3688419

    SvaraRadera
  7. Jag undrar just hur Telias bredbands-TV strömmas? Kan det vara någon form av P2P-teknik som är inblandad och att alla Smart:a routrar deltar i denna strömning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra hypotes men det förklarar inte varför den tankar upp massivt med data bara någon gång per dygn. Hade de deltagit i P2P borde det vara mer jämnt fördelat över dygnet, med toppen på kvällen då alla tittar på TV.

      Radera
  8. Det är ju inte ens säkert att Telia vet riktigt hur djupt kaninhålet är. Om produkten har bakdörrar som gör att en annan part kan komma in och uppgradera din enhet med lämpliga funktioner så har inte Telia någon kännedom om detta. Kryptera all trafik till och från klienter inne på intranätet är mitt råd om du vill försvåra till det lite för den som vill lyssna i kablarna. Du tror ju att TOR är osäkert så hitta någon leverantör av VPN-tjänster du vill lita på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Googla på Router backdoor så får du hur många träffar som helst.

      Radera
  9. Se till att banda Samtalet Cornu.. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, säg något i stil med att samtalet kan spelas in i utbildningssyfte.

      Radera
    2. @kgb35

      Varför skall han säga att samtalet spelas in öht?

      Radera
    3. Jag använder ACR-appen som spelar in alla samtal, för säkerhetsskull. Man vet aldrig vem som ringer och om man har nytta senare av det som sagts...

      Radera
  10. Precis, enligt svensk lag räcker det med att en part i ett telefonsamtal vet att samtalet bandas för att det ska vara lagligt.. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Nkari

      Njae, kanske/troligen inte. Reglerna för olovlig avlyssning kräver antingen tillåtelse (oklart av vem - lagen duger iofs) eller att man själv deltar i samtalet. Kännedom om att avlyssning sker behöver dessutom inte betyda att man godkänt det.

      Radera
  11. "Nej! Telia avlyssnar inte kundernas interna nätverk såsom du frågar och misstänker." (Nils Magnusson).

    Återstår väl ett och annat sätt att avlyssna kundernas egna nätverk, förutom det C föreslog? Det är ju bara det sättet att avlyssna som som den gode Nils förnekar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liksom att det är bara det att just TELIA inte avlyssnar enligt C:s funderingar han förnekar. Så någon annan kan göra det som C föreslår, eller Telia kan göra det med någon annan metod utan att Nils farit med osanning i sin dementi.

      Radera

 
Top