Förra veckan höll jag en föreläsning om peak oil och peak car för samlade svenskar, norrmän, islänningar, danskar och finnar på Nordisk Vägforums konferens i Stockholm. Passande nog har min Steg 3-kollega Stellan Tengroth fått publicerat ett debattinlägg hos Schibsted/SvD:s Brännpunkt online idag.


Till saken hör att vägtrafiken inte alls utvecklas enligt Trafikverkets prognoser, utan istället har stagnerat och rent av faller i såväl Sverige som i USA. Detta trots både bokförd ekonomisk tillväxt och stigande befolkning. Främst handlar det om att personbilstrafiken minskar.
Trafikarbetet i Sverige 1950 - 2012. Peak car inträffade 2008 och har trots 4% ökad befolkning
och ekonomisk tillväxt inte nått upp till tidigare rekord än.
Trafikarbete USA. Omdefinition av lätt lastbil 2007 om någon undrar. Peak car nåddes 2007. Data för 2012 saknas dock.
Nu fanns det representanter för bland annat Trafikverket närvarande på konferensen, men beskedet under paneldiskussionen verkade vara att man ägnade sig åt sk backcasting istället för forecasting. Politikerna beställer helt enkelt prognoser som ska visa på t ex 40% ökad biltrafik och så får prognosmakarna hitta på vad som behöver uppfyllas för att detta ska inträffa.

Körsträckor per capita minskar också i alla län i Sverige, såväl norrlandslänen som trängselskattebelagd storstad, vilket man t ex kan se hos Miljömål. Men ändå ska det planeras för 40% ökad biltrafik och byggas vägar för detta.

Enda förklaringen är att antingen sitter politikerna fast i historien, eller så vill de för mångmiljardbelopp köpa sig röster genom att bygga vägar som allt färre kommer köra på i framtiden.

Skicka en kommentar Blogger

  1. Man kan undra hur politiker kan vara så Satans dumma som de är. Jag får inte sällan en mycket tydlig Kafka-känsla. Man är fångad av ett alldeles dåraktigt, fascistiskt och blott skendemokratiskt system som kommer ta livet av en utan en rättvis rättegång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har under en kort varit engagerad i politiken samtidigt som jag under en lång period observerat den som åskådare. Den största bristen som jag ser det är att det finns en närmast total avsaknad av självkritik inom politiken. Man ska inte ifrågasätta partipolitiken eller samhällssystemen. Tillväxtmantrat är inpräglat överallt, speciellt i kommunpolitiken.

      Radera
  2. Om bara marknadskrafterna får råda så kommer det skapas mer olja i underjorden. Det är statliga ingrepp som skapat peak oil. Eller hur K?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, marknaden är ett gudomligt väsen som kommer frälsa oss från all ondo, bara alla är genuint egoistiska och giriga och tillber marknaden som sin Gud.

      Radera
    2. Precis, våra amatörmässiga utlåtanden är dock bara dåliga kopior av den sanne mästaren. Nu tycker jag vi alla tiger och väntar på hens entre. Respect.

      Radera
  3. Mycket bra skrivet av Tengroth. Det kom dock strax in många mörkermän, inklusive ärkeförnekaren Kapitalist, som är en riktig ärkenöt. Dum, dummare, ännu dummare, extremt mycket dummare, Kapitalist. Bortom all räddning, synbarligen i avsaknad av fungerande pannlober.

    SvaraRadera
    Svar
    1. IMHO onödiga kommentarer om kapitalist, personangrepp för inte diskusionen framåt.

      Radera
  4. Uppenbart har Peak Car helt andra orsaker än Peak Oil, eftersom vi inte har sett någon oljebrist än men bilkörandet ändå minskar. En konsekvens av urbaniseringen kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, kanske, men samtidigt såg vi kraftigt höjda oljepriser i mitten av förra decenniet vilket kanske kan förklaras av minskande förmåga att möta efterfrågan? Samtidigt ska man komma ihåg att bilåkande aldrig varit så vanligt som nu, vi har (nog) inte en global peak car än, vi har det "bara" lokalt än så länge. Men visst, det är uppenbart att någon form av paradigmskifte är på gång.

      Radera
    2. Jo visst är urbaniseringen sannolikt den mest bidragande orsaken. Samtidigt tycker många unga att det är tråkigt att köra bil. Det är skönare att sitta på en buss eller ett tåg där man kan snacka med vännerna och pilla på sin smartphone/dator - om man nu behöver ta sig någonstans längre.

      Radera
    3. Cornucopia? är säkerligen mer insatt i orsakssambanden än de flesta av oss vad gäller den minskande biltrafiken i Sverige. Att den minskar betvivlar jag inte, men varför? Min känsla (obsevera känsla) är att kostnaden de senaste 10 åren har varit relativt konstant. Drivmedlet har blivit lite dyrare men nya bilar drar samtidigt lite mindre bränsle. Så varför minskar åkandet?

      Är det på grund av att dagens unga inte är bilburna i samma utsträckning? Eller är det "marknaden" som sagt sitt och folk inte har råd? Eller kanske någon helt annan orsak? Skulle vara intressant om du, Cornucopia? skrev ett inlägg om det.

      Radera
    4. Ja, jag håller med. kör vi mindre har det inte med peak oil att göra.
      Samtidigt tycker jag stockholms trafik är värre än den någonsin varit. Men här handlar det också om kortare sträckor.

      Du säger att urbanisering kan förklara en del (Vilket absolut kan stämma, i sthlm är tunnelbanan riktigt bra), och andra att internet minskat behovet av att transportera sig. (Inte minst många telestationer, kraftverk, slussar, broar m.m. sköts ju numera inte på plats, utan flera mil därifrån av en bråkdel av den personal som krävdes förr)

      Tror personligen båda dessa faktorer ligger bakom, men också effektivisering kan förklara en del. Exempelvis behöver man numera inte bussa ut ett helt arbetslag för att ordna ett kalhygge, det räcker med en förare av en modern skogsmaskin.

      Radera
    5. Som sagts om och om igen så är toppen vid peak oil inte det samma som brist på olja utan tvärt om då som det produceras som mest olja. Vi ligger på en platå just nu tack vare tidigare olönsamm utvinning av t.ex. oljesand samt omräkning av samtliga energikällor som innehåller kol-väte till olja (som t.ex. ethanol och biogas...). Vad gäller export peak oil så är denna passerad.

      Vi ligger även på en platå vad gäller körda mil enligt data. Detta är något som folk och särskilt inte politiker verkar vilja ta åt sig. Kanske för att "alla" sitter fast i trafiken vid 8:00 eftersom alla måste jobba just vid denna tid samtidigt som politikerna bara måste se till att vägarna byggs ut. Framkomligheten skulle garanterat öka om samtliga större vägarbeten stoppades och man endast såg till att göra nödvändiga underhåll. Räknar man dock med 40% ökning inom kort så måste man dock bygga ut, jobbar man med att projektera vägbyggen så måste ju nya vägar byggas för att man skall ha något jobb...

      Radera
    6. @ Ocke
      En delförklaring kan vara att en massa andra saker som man verkligen behöver stigit i pris en smula (!) mer än den officiella inflationen, typ potatis, vettigt kött, butiksfisk, sjukvård och för de som inte kan/orkar laga egen mat; dagens rätt.
      Då erbjuder den slentrianmässiga bilåkningen en rätt stor besparingsreserv. Det står mer än en bil framför väldigt många bostäder och jag känner till fler som minskat sitt bilinnehav som övverraskats av hur mycket som sparas (försäkring, skatt , underhåll, eventuella lån kostar utöver alla vätskor som ska fylla på)

      Radera
  5. Jag säger bara Förbifart Stockholm...nu beräknad till 45 miljarder....och med erfarenhet av liknande projekt så ligger det nog närmare 60 miljarder innan det är färdigjobbat. För dom pengarna finns det säkert angelägnare infrastruktursatsningar både i Stockholm och resten av landet, t.ex. tunnelbana, järnväg, spårväg, cykelbanor etc. I synnerhet när vi vet vad som väntar när energin blir dyrare och vi alla inte kan fara runt i vår egen plåtlåda....

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Bosse

      Jo, men nu har de ju lyckat baxa projektet ända till beslut. Det vore en stor prestigeförlust ifall de vänder nu - så de kommer forcera igenom projektet aldeles oavsett om det finns existensberättigande för förbifarten eller inte.

      Radera
  6. Håller med om att unga har mindre krav på egen bil och i högre grad avstår från körkort än tidigare. Tror nätet har en stor orsak till detta.

    Vad som saknas i diskussionen är att autonoma fordon får ett tydligt inflytande på transporter inom kanske tio år och vad det ger för effekt. Jag menar att det först ger säkrare och miljövänligare transporter samt snabbt minskar intresset för egen bil. Under närmaste åren tar fordonen allt fler steg mot full autonomitet. Förmodligen blir det först fordonståg med större lastbilar och korta taxitransporter med elbilar.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otaliga saker kan påverka den framtida trafikvolymen. Jag tror som vanligt att man skall vara öppen för lite av varje. Vilket inte våra politiker är. De tänker alltid bort stora bitar av verkligheten.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detta är en blogg som behandlar de svenska bostadsprisernna. Ett och annat blogginlägg öser dock förakt över vargvänner, skeptiker, bolånetorskar och ryssälskare men det är inte något att bry sig om då bloggaren ofta skryter med att han har 100% fel i sina påståenden.

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Jag har pratat med tjänstemän på Trafikverket. En av dessa ansåg att ekonomisk tillväxt alltid ledde till ökad trafik och därför var det ingen idé att ifrågasätta det. Jag ifrågasatte nämligen extremt höga trafikvolymer som beräknades uppstå på en viss sträcka. Det är inte seriöst om Trafikverket använder sig av usla beräkningsmetoder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ett "känt" fenomen som stämt väldigt länge.

      Dock verkar det ju inte längre som det är ett giltigt samband.

      Radera
    2. Det kan ju också vara så att vissa sorters trafik har ökat och andra har minskat. När jag kör till jobbet så upplever jag inte det som att trafiken har minskat det minsta, snarare tvärtom.

      Kan det vara så att statistiken ser annorlunda ut ifall vi delar upp det på olika sorters trafik. Det är förvisso endel uppdelning i diagrammet, men det är lite svårt att se utvecklingen på lastbils-trafiken t.ex. Vidare så framgår ju inte hur mycket av trafiken som är korta persontransporter och hur mycket som är långväga persontransporter. Det är ju trots allt ganska troligt att folk mer tenderar att färdas på andra sätt om det bara rör sig om ett par kilometer än tidigare. En annan sak är att det inte framgår antal personkilometer eftersom t.ex. busstrafiken inte bör öka linjärt med antal personkilometer (även tendensen att samåka borde påverka).

      Ser man inte till orsaken till varför ekonomisk tillväxt "alltid" leder till ökad trafik så kanske det är svårt att inse under vilka omständigheter detta inte längre gäller.

      Radera
  10. http://www.google.com/publicdata/explore?ds=wb-wdi#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gnp_pcap_pp_cd&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=country&idim=country:SWE&ifdim=country&tdim=true&hl=sv&dl=sv&ind=false

    Hoppas länken fungerar. BNP per capita har minskat sedan 2007, i både Sverige och USA. Så det är fullt naturligt att bilåkandet minskar.

    Precis som du skriver så har befolkningen ökat med 4% men BNP står stilla. Det är fler arbetande som ska försörja flera bidragstagare, vilket givetvis leder till att köpkraften hos de som arbetar minskar kraftigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpkraften hos de som faktiskt har ett arbete i Sverige har knappast minskat. Löneökningarna har varit rätt ok, jobbskatteavdraget har gjort att alla som arbetar får behålla mer av sin lön, räntan är låg så även om man ökat på lånen rejält är den nominella räntekostnaden per månad troligen rätt oförändrad (än så länge).

      Radera
    2. I USA är det det svårbestämt, iom att de dom senaste åren sett en allt lägre andel av befolkningen arbeta.
      Vore det inte för att de helt enkelt stryker folk ur statistiken så hade arbetslösheten sett mycket högre ut.

      47 miljoner på foodstamps. En icke helt oansenlig del av befolkningen.

      Radera
    3. Foodstamps är USAs svar på jordbruksstöd, inte ett socialbidrag. Politiker vet att höga priser på mat är farligt, tvingas folk att lägga mer pengar på mat och mindre på nöjen och underhållning får folk mer tid till att tänka och ifrågasätta...

      Radera
    4. Du säger mot dig själv, om staten inte vågar ha höga matpriser så varför behövs då foodstamps?

      Radera
    5. De får billig mat och kan använda de pengar det har till nöje. På något vis är det jordbruksstöd, men i konsumentledet istället för i producentledet. Hur vet jag inte riktigt men det verkar vara en viktig upptäckt. Speciellt nu i samband med frihandelsavtal med USA.

      Man kanske kan jämföra med att soc. ger alkoholisten pengar istället för mat och hyres kuponger och pengarna används inte till mat eller hyra utan till dryckjom.

      Det är väl allmänt genom seklen att blir det matbrist blir det oro i folklagren?

      Radera
    6. Staten vågar inte låta befolkningen betala höga (mätt i procent av inkomsten) matpriser är det som jag menar.

      Radera
    7. Tittar du på BNP i guld så ser det ut så här:

      http://elato.se/imgdump/se_au_gdp.png

      1997 - 2005 så hade vi en BNP/capita på cirka 3 kg. Nu är troligtvis guld en bubbla men iallafall.

      Radera
  11. Ja att trafiken även minskar i Stockholm även utanför trängselsnittet är intressant. Om man pratar med gemene man verkar alla överens om att det bara blir mer och mer köer, inte att dom var betydligt värre för fem år sedan.

    Det är en komplex fråga men jag har hört en intressant teori om att det delvis beror på att kollektivtrafiken blivit mer attraktiv, framförallt genom att folk kan utnyttja tiden på att surfa på mobilen, skriva mejl etc.

    I Stockholm påverkar säkert också cyklisterna till en viss del, har en känsla av att många av dem är typiska individualister som inte gärna åker kollektivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte svara för cyklisterna i Sthlm, men jag cyklar de drygt 6 km till jobb varje dag för att det är bra motion och skönt att röra lite på sig innan man börjar jobba. Sen är det ju såklart ett plus att man inte riskerar bli hostad i ansiktet på en buss heller... Men i övrigt är jag inte särskilt individualistisk.

      Radera
  12. Vägverket hade ju som sitt mål och sin mening att bygga väg. Samma personer sitter på nuvarande Trafikverket. De blir arbetslösa om färre stora vägar projekteras. Sen tror jag vad gäller Förbifarten att de gillar utmaningen med en så lång väg i så mycket tunnel. Det finns ju inga rationella trafikbaserade argument till att projektet har vägrat att dö. Vad gäller de politiker som är för Förbifarten så måste det ha något med att skapa monument att göra, och dessutom kan de av prestigeskäl inte backa nu och erkänna att det blev alldeles för dyrt. De är antagligen livrädda för att få frågan "så motståndarna hade rätt?". Förståeligt, men olyckligt och oansvarigt.

    SvaraRadera
  13. Tengroth varnar flera gånger för ett krympande BNP och det kan ses som allt för pessimistiskt. BNP per capita och välståndet har länge divergerat och det har många förklaringar. Fler verksamheter kommer in i statistiken. Det är exempelvis klassiskt hemarbete som köps mer, typ barnpassning, bilreparationer och restaurangbesök. Det är också svarta tjänster som redovisas. En mängd saker inom säkerhet, skador och brott ger BNP utan att ge välstånd i en allt större omfattning. Mycket byråkrati hör också hit. Det utbildas allt för mycket. Felinvesteringar inom vägar och järnvägar ger också BNP, men inte välstånd. Gemensamt för allt är att komplexiteten ökar utan en motsvarande avkastning.

    Dessutom blir naturresurserna inklusive oljan dyrare att utvinna varje år. Den årliga kostnadsökningen är realt cirka 5 procent. Detta har pågått cirka 13 år. Innan dess blev allt bara billigare. Då ökade produktiviteten ständigt mätt i tillfört arbete, energi, material och kapital per producerat ton. Svängningen har tillsammans med allt annat gett den så kallade finanskrisen. Om BNP i det här landet krymper inom de närmare 10 åren så är det verkligen illa och då kollapsar det lång innan 2050, som är min prognos.

    Bortsett från komplexitetens avtagande avkastning och naturresursernas fördyring minskar välståndet av en massinvandring av äventyrare och inkompetenta, som enkelt kan jämföras med att kasta pengarna rakt sjön. Makthavarna saknar kontakt med verkligheten och moraliserar som dårar.

    Makthavarna manipulerar inflationen och har därmed en falsk ökning av BNP. I verkligheten ökar BNP ytterst lite. Och den ökning som finns beror som sagt inte på ”bra” saker. Det är inte konstigt att bilåkandet minskar. Körd sträcka per capita i USA sedan toppen 2005 har minskat 9 procent. Men välståndet har minskat mer. På liknade sätt är det här men minskningen har pågått en kortare tid och är mindre.

    http://www.advisorperspectives.com/dshort/charts/indicators/miles-driven.html?miles-driven-CNP16OV-adjusted.gif

    Visst är det ”anmärkningsvärt” att 522 miljarder läggs ner på vägar och järnvägar fram till år 2025. Men det är än mer anmärkningsvärt att samhället kollapsar i grunden inte långt senare. Då blir landet plötsligt isolerade celler kämpande för överlevnad med betydligt färre individer. Resterna blir lyx.

    Företagens vinster och börsens värde kommer nog att följa BNP och inte välståndet. BNP minskar nog inte så mycket, utom på slutet. Makthavarna manipulerar inflationen än mer. När välståndet har minskat säg 70 procent kanske många hoppar av systemet och blir laglösa odlare och sedan går det det snabbt utför. Pluggen dras fullständigt när elen trots alla ansträngningar inte kommer fram.
    '
    Om det finns något kvar att exportera från malmfälten kanske makthavarna med sin militär flyr dit och låter någon norrlandsälv bli landets södra gräns. Alla som försöker ta sig över skjut ihjäl på platsen.

    SvaraRadera
  14. +40% är möjligt att uppnå om man helt öppnar Sveriges gränser. Det är inget omöjligt senario i den politiskt korrekta dårskapens land.

    SvaraRadera
  15. Peak trafik!
    http://www.webbkameror.se/trafikkameror/trafikkameror_sth_e4_e20_es.php

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför måste det finnas 2-4 filer åt varje håll när det är glest mellan bilarna och helt tomma körfält? Essingeleden, Nybohov är det helt tomt i de fyra filerna till höger i bilden nu när jag kollar...

      Radera
  16. Underhåll av vägarna är vettigt att satsa på, så länge det går.

    De här säkerhetsåtgärderna. avspärrningar, apartheid och hela nollvisionen är däremot ett rent stolleprojekt, pengar i ett svart hål, utan avkastning när trafiken minskar under alla omständigheter. Men som ökar underhållskostnaderna genom mera komplicerade flöden och tekniska system.

    SvaraRadera
  17. Med tanke på hur konjunkturläget sett ut de senaste decenniet så ska man kanske inte dra slutsatsen om peak trafik passerats ännu. Det kan mycket väl vara en effekt av svag konjunktur i kombination med urbaniseringen. Det kan mycket väl stiga stiga till en ny topp på 8-9000 personkilometer och jag är inte ens säker på att peak oil kommer sänka antalet personkilometer. Jag tror att tekniken kommer finna nya vägar för att lösa behovet.

    Sedan får vi se vad lösningen blir. Jag är skeptisk till elbilar eftersom batterierna kommer bli svindyra när råvarorna till dessa börjar sina, så ur min synvinkel kvarstår biobränslen eller om det blir riktigt illa kanske vi får återinföra gengasen. Det enda jag är säker på är att vi kommer tvingas producera allt mer energi ovan jord och följdeffekterna på det blir knappast roliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kärnkraft kan producera all önskvärd energi med en tusendel av dagens miljökonsekvenser från energiproduktion.

      Batterier kommer antagligen substituera dyra material mot billigare allteftersom. Priskurvan ser rätt okej ut även inom li-ion.

      Radera
    2. Kärnkraftens miljöpåverkan kan ju diskuteras. Hur många kärnkraftolyckor har vi haft? Slå ut det på den el som kärnkraften producerat. Lägg sedan på att avfallet måste placeras någonstans och risken för att något händer längre bort i framtiden när avfallet kanske glömts bort.

      Du kan inte titta på hur priskurvorna ser ut på Litium idag om du spekulerar i att 50-60 miljoner bilar ska produceras varje år med Liion-batterier plus att dessa batterier ska bytas ut efter x antal år. Dagens förbrukning av Litium är inte ens en piss i havet mot vad som kommer krävas i ditt scenario.

      Men om du verkligen tror på det där så föreslår jag att du köper aktier i nåt bolag som producerar Litium.

      Radera
  18. USA har ett högt välstånd beroende på bland annat låga skatter, mycket naturresurser och en hög intelligens. Sverige ligger långt efter. Bilåkandet här är som på 60-talet i USA. När bilåkandet minskar är det naturligt att det minskar tidigare i USA. Toppen där (per capita) var också 3 år tidigare, 2005 respektive 2008.

    Cornus diagram visar att antalet fordonskilometer i USA är virka 63 gånger större än i Sverige. Folkmängden är bara 33 gånger större. Sverige ligger alltså långt efter. Föga förvånande ligger inte topparna så långt ifrån varandra.

    Bilen och bilåkandet speglar verkligen välståndet och ekonomin och det är inte bara kopplat till oljan. Alla naturresurser blir dyrare och det stryper ekonomin och minskar välståndet och bilismen. När naturresurserna når en tillräckligt hög andel av BNP så uppstår nog en arbetslinje som liknar slaveri, speciellt i det här moraliserande landet.

    När välståndet blir så lågt att slavarna hoppar av kommer kollapsen. Makthavarna blir bara falskare och falskare i sin propaganda om hållbarhet och det är verkligen vanmaktens optimism som de sysselsätter sig med. Kan man inte bara stänga av deras sjuka tjat?

    SvaraRadera
  19. Antalet bilar (vanliga) per capita fortsätter dock att öka (http://elato.se/imgdump/se_cars.png) även om det saktat ner sedan 2001 och dippade på Lehman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kostar inte så mycket att bara äga en gammal bil. Det finns ju fördelar att ha något på fyra hjul att ta till när det kniper. Om man tar i så kommer alla med tiden att bli sysselsatta med hålla att igång skrotbilarna ungefär som på Kuba. Och bilindustrin har övergått till att leverera reservdelar. Bara en och annan miljövän och klimatsmart person kan sig köpa sig något nytt och där är väldigt flott. Makthavarna i Fjollträsk drar febrilt i spakarna. Den politiskt korrekta utrustningen under huven för att få hjulen att snurra ändras ibland och det kommer i trender.

      Radera
  20. 1) Hur mäter man trafikarbete/antal körda km i Sverige och andra länder? Opinionsundersökningar med alla dess felkällor? Kubikmeter bränsle som är sålt, med svårigheten att ta hänsyn till allt effektivare bilmotorer?
    2) Om peak car: svårigheten att diskutera detta är att under samma period som peak car påstås ha inträffat i Sverige/USA/andra västländer har vi haft en rejäl lågkonjunktur, högre ungdomsarbetslöshet, längre högskolestudier - alltså sådant som är svårare att kombinera med körkortsanskaffning, bilköp, mm.

    Men framförallt ska man akta sig för att dra slutsatser utifrån vad som händer på surdegssödermalm (vilket många i den tjattrande/journalistiska klassen gör). 2012 var det bästa året för bilförsäljningen i USA sedan 2007 och 2013 verkar bli ännu bättre. Och naturligtvis ökar försäljningen kraftigt i Kina, Indien, Indonesien, mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @eko-motorman

      1) Man kan ju kolla mätarställningarna på bilarna. Felet blir då att man missar trafik från utlandsregistrerade fordon och veteranbilar, men så inkluderas utlandstrafik med svenskregistrerade fordon.

      2) Jo, dessutom att utropa peak car efter 5 år eller vad det nu är är ju lite tveksamt ifall det blir så säkert. I efterhand kan man nog konstatera det lite noggrannare och då spelar det egentligen ingen roll ifall det var lågkonjunktur.

      Antal registrerade bilar är nog en ganska tillförlitlig indikator på hur mycket bilar det finns så vad som händer på södermalm är inte så viktigt - bortsett från att det kan vara betydande mängd som väljer eller väljer bort bil i stockholm att det kan påverka förstås.

      Radera

 
Top