Under stort samlat jubel startar nu bygget av Världens Dyraste Väg (tm), till allmän glädje och gamman land och rike, och speciellt rikshuvudstaden, runt. Det handlar förstås om den i framtiden övergivna tunneln Förbifart Stockholm. (Trafikverket)

Total körsträcka i Sverige 2002 - 2011

Samtidigt fortsätter bilåkandet att minska i västvärlden (The Economist) i takt med att tillgången till exportolja minskar sedan 2005 . Exportoljan minskar alltså snabbare än vi gör vår bilpark snålare, vilket av ren nödvändighet leder till minskat bilåkande.
Oljeexporten som alla vi importländer
är helt beroende av för vår trafik

Se även tidigare blogginlägg om peak car i Sverige. Bloggrannen Flute har också siffror på att trafikarbetet i Stockholms län fortsätter att minska, men i den här miljön ska vi alltså bränna pengar på Världens Dyraste Väg (tm), allt för att politikerna ska kunna resa, eller i det här fallet gräva ner, ännu ett betongmonument över sin egen storhet och skattebetalarnas dumhet.

För en femtedel av kostnaden för Världens Dyraste Väg (tm) kunde man istället byggt en motorväg hela vägen från Norrköping till Gävle och verkligen passerat förbi Stockholm. Istället för 240 km motorväg får man nu 21 km motorväg till 500% av priset.

Inte osannolikt kommer Förbifart Stockholm att få stå som ett monument över svenskens dumhet långt in i framtiden. Om den någonsin blir klar, förstås.

Stockholmarna själva, världens vackraste och smartaste människor, vill förstås ha Världens Dyraste Väg (tm)1.. Undrar om det är samma stockholmare som kommer rösta bort alliansen i nästa val, för att de vill att mer pengar ska gå till vård, skola och omsorg. Det kunde Förbifart Stockholms pengar gått till...

Låt oss tillverka hela tunneltaket av bladguld från start till slut, medan vi ändå är igång. Det höjer bara priset med några procent och är dessutom underhållsfritt. Åtminstone om vi väljer 24 karat guld.

1. Enligt DN/Ipsos undersökning är 72% av stockholmarna för förbifarten, 16% emot. Bland alliansväljare är 91% för och 3% emot och bland vänstersocialisternas väljare är 57% för och 28% emot. Frågan nämnde inget om kostnaden för förbifarten. Så är just du, kära läsare, som de flesta av mina läsare, en alliansväljare och ändå emot förbifarten, så är du ovanlig.

Skicka en kommentar Blogger

  1. Hhhaaaahhaa....utomordentligt bra formulerat Cornu!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Fast.. man kanske vill ha en 18 km lång bunker vid hufudstaden? Det blir kanske ingen BRA bunker, men om man, förenklat, antar att tunneln är 11 meter bred, och varje person får 1 kvm, så får man ju på 18 km in sisådär en 200.000 tappra själar, om jag inte räknar helt fel.

    Som upplagt för en katastrof. Saknas bara riktigt bra portar vid varje öppning.

    SvaraRadera
  4. Det är bara att konstatera att våra politiker antingen är gravt mentalsjuka eller har händerna väldigt djupt ner i syltburken.

    SvaraRadera
  5. "Stockholmarna själva, världens vackraste och smartaste människor..."

    Visserligen vet alla som följer din blogg att du hatar Stockholm och alla oss som bor här. Men du kan väl uttrycka dig lite mer subtilt. Du är ju superintelligent och dessutom stor författare så det borde inte vara något problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle jag hata stockholmare? Nej, jag älskar att provocera stockholmare, eftersom ni är så himla lättretade. Ni må vara världens smartaste och vackraste människor, men ni behöver jobba lite på humöret.

      Radera
    2. Dessutom finns det ingenstans jag sagt något om min egen intelligens annat än att jag är normalbegåvad. Det finns det citat på.

      Radera
    3. Ni lantisar är för roliga...

      Radera
    4. Ja, att bli irriterad av att gång på gång bli idiotförklarad är ju verkligen unikt för stockholmare...

      Radera
    5. 2 miljoner människor behöver jobba på humöret. Så ligger det alltså till och har ingenting med mindervärdeskomplex att göra :-)

      Radera
  6. De politiskt korrupta kommer under nuvarande politiska korruption alltid undan.
    Det finns redan ett mycket större monument över dumheten och det är tunnelbygget genom Hallandsås. I ett anständigt klimat hade förnedringen och bestraffning av de ansvariga politikerna ständigt pågått.
    Det hörs knappt ett knyst. Tystnaden är också tämligen stor om Vattenfalls astronomiskt kostsamma äventyr.
    Det spelar ingen roll hur kostsamma vansinnesprojet de politiskt korrupta drar igång - debatten är noll.
    Däremot om någon kartlägger superkriminella nätverk som består av personer med icke-germansk härkomst - ja tar det hus i helsicke. Denna politiska och antisvenska diskriminering pågår nu utan några spärrar i Sverige samtidigt som det i Norge och Danmark inte hymlas om etnisk tillhörighet, vare sig den kriminelle är etniskt nordbo eller tillhör någon grupp som i Sverige endast får nämnas i positiva ordalag eller i samband med fabricerad diskriminering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. FN-kommittén mot rasdiskriminering vill ha etnisk registrering, framgår det av den här ledaren i DN: http://www.dn.se/ledare/signerat/felriktad-kritik-fran-ovantat-hall/

      "Men FN-kommittén föreslår också – hör och häpna – ett register över etniska minoriteter. I detta ska inte bara alla romer, samer, judar och utlandsfödda föras in. FN vill också att etnicitet och ursprung kopplas till arbetslöshet, boendesituation, utbildning och hälsa. Alltså, en väldigt mycket mer avancerad kartläggning än den som DN avslöjade i veckan."

      DN är förstås inte benägen att lyssna på den FN-kommittén...

      Radera
    3. Men herrn glömmer att det gäller att även övertrumfa varandra i kostnader. Vattenfalls äventyr i sig borde ha räckt till att uppmärksamma allmänheten om dessa vansinneskostnader. Men icke. Hallandsåsen ser ut att ändock bli billig jämfört med det högre uppskattade priset med ränktekostnader för Förbifart Stockholm.
      Dagens unga verkar ha en något otroligt betalningsvilja om de skall bekosta allt detta.

      Radera
  7. Precis. Och skyltning/belysning ska utföras av samma firma som gör de saudiska badkarskranarna.

    SvaraRadera
  8. Vad får dig att tro att vi stockholmare vill ha förbifart Stockholm? En tillfart skulle vi kunna utnyttja, men en förbifart är ju enbart en service för lantisar som inte har något ärende till huvudstaden. Själv har jag haft glädje av att man byggt motorväg utanför Västerås och Örebro, men jag har svårt att tro att jag någonsin skulle använda förbifart Stockholm. Även om jag nu hade haft bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt länken vill 72% av stockholmarna ha Förbifart Stockholm.

      Radera
    2. Skrämmande. I denna fråga inte är jag tydligen inte representativ för manliga alliansväljare 45-59 år.

      Radera
  9. Svaren är nog flera till varför detta sker. Dels är politiker dåligt pålästa och genuint okunniga om t.ex relationen nytta kontra kostnader. Dels är de fega och vågar inte sätta ner foten vilket döljer flera rationella beteendeproblem. Ett är att ett fåtal styr och de som följer i spåren är idag mer karriär-beroende är förr(de saknar ryggrad eller integritet som det heter). Och de som styr har förstås även de ovanstående skygglappar samtidigt som makten ger dem redskapen att genomföra grandiosa projekt villket under en ekonomisk "framgångsperiod" som idag borgar för att de själva anser sig vara "do´ers" hellre än tråkiga realpolitiker som skyggar för ekonomisk risk. Precis på samma sätt har politiker tagit skattebetalarna som gisslan när Globen byggdes(fortfarande ackum. förlust för Staden) och nu dessutom i det nya Friends-Arena(en kommande skandal). PPI-affärer är ofta byggda på det privatas villkor pga dålig offentlig kunskap/kontroll(kom PPI från det offentliga eller från den privata sfären? :):)).

    SvaraRadera
  10. Nu är det så att vi på Västkusten inte skall vara sämre, i det grönröda Göteborg skall det grävas en tunnel som tågen skall gå i, den sk "västlänken" ett arbete som kanske kommer att ta 10-15 år och kosta 30miljarder, delar av Göteborg kommer att likna ett potatisland i november under hela byggtiden.
    Vem är värst och dyrast, det får vi se .

    SvaraRadera
  11. Utanförskapsområden i Norr och söder måste kunna kommunicera bättre.

    SvaraRadera
  12. Stockholmare verkar dessutom vara lättlurade och köper med hull och hår att Förbifarten innebär färre bilar i innerstaden! Ett synnerligen korkat men smakfullt argument som bara mindre begåvade kan sluka. Är själv Stockholmare. Däremot gläds jag åt att Stockholm får världens längsta cykeltunnel, (det är t o m Trafikverkets slutsats om man orkar tar del av verkets prognoser för antalet fossil drivna bilar år 2030). Förbifarten kommer, om nu byggandet genomförs att bli ett magnifik monument över hybris och stollighet hos Stockholmpolitiker. Undrar hur många som är för byggandet i Stockholm förstår att de beskedliga trängselavgifter vi nu har, kommer att skena. Till förtret för de få bilister som fortfarande har råd att använda bilen efter det att konsekvenserna av peak oil fått full effekt. 2025 -2030? Visst finns det mycket rörligt kapital i omlopp, men kostnaden för detta megaprojekt kommer att brandskatta vård skola och omsorg i en redan hårt ansträngd budget.

    SvaraRadera
  13. Som sagt, pengarna skulle kunna användas till mycket vettigare projekt: cykelleder, spårbunden trafik, ...arbetstillfällen blir det ju i alla fall..
    Dessutom så har jag en gammal tumregel för kostnader och tidsåtgång: multiplicera med pi :-)

    SvaraRadera
  14. Som en kommentar halvt off topic ( men bara halvt), så såg jag ett inslag på svt för någon vecka sedan om att marknaden för gummi har minskat markant. Kanske ännu ett tecken på bilismens minskning?

    SvaraRadera
  15. 'Förbifart' ?
    Var det inte 200 fordon som åkte där och passerade igenom Stockholm, resten av trafiken gör den till en lokalgata för att kunna bebygga Sundbyberg o det området.

    SvaraRadera
  16. Detta kan vara det mest korkade jag sett Cornu skriva de senaste 3 åren. Inga fakta bara idiotiskt tyckande. Om vi åker elbil eller med någon annan teknologi i framtiden kanske biltrafiken blir tätare än idag trots en kommande oljeprisexplosion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om du följer forskningen kring eldrift och alternativa drivmedel pekar det mesta på att det är långt tills något större genomslag sker, därefter ska fordonen bytas ut. Slår man ihop detta är det nog inte förrän tidigast en bit in på andra halvan av detta århundrade.

      Att det är så svårt att ersätta oljan är ju en av sakerna denna blogg handlar om.

      Radera
    2. Förbifarten bygger på korkade antaganden om fortsatt god ekonomi i Sverige. Stolliga optimister utan koll på verkligheten tror på business as usual, trots att samhällssystemet håller på och havererar under trycket av sinande naturresurser, låglönelandskonkurrens och ytterligare saker som man inte bör nämna i det sanningshatande svenska samhället. Men optimismen är helig bland våra politiker. Man får aldrig betvivla att folk kommer ha fett med ekonomiska resurser även i framtiden. Hur osannolika sådana antaganden än är.

      Radera

 
Top