2013-05-15 09:51

Peak car i Sverige?

Bloggrannen Flute uppmärksammar att fordonstrafiken faller i Sverige och inte ens i storstadslänen Stockholm, Västra Götaland eller Skåne har man "lyckats" nå de trafikvolymer som gällde 2008.


I detta klimat ska man alltså bygga Förbifart Stockholm, samtidigt som antalet vägmil i Stockholms län fallit och inte orkat återhämta sig. Graf över detta hittar ni hos Flute, sist i blogginlägget. Får medge att jag inte hittar samma källor som Flute, annat än genom att sätta ihop data från flera håll, vilket jag inte har tid med - det data jag hittar är i nio separata Excel-filer 2002 - 2011, varifrån man måste plocka ihop antal fordon och medelkörsträckor för dessa, vilket innebär för mycket arbete för tillfället. Av respekt för Flutes Mad SCB Skillz så får ni titta på hans grafer på hans hemsida.
Trafikarbetet i Sverige 1950 - 2010

Vad jag kan presentera är den totala bilden för hela Sverige, som dock direkt kritiseras av tekniknaivisterna med att "folk flyttar ju till Stockholm/storstäderna och då faller ju körsträckorna" - men trafiken även i Stockholms län faller alltså enligt Flutes data. Så den repliken faller också.

Trafikanalys har rakt av det totala trafikarbetet i Sverige sedan 1950, men tyvärr inget data för detta senare än 2010. Enligt denna källa peakade vägtrafiken redan 2007 och föll även 2010. 

Detta inkluderar utländsk trafik.
Total körsträcka 2002 - 2011


Från SCB kan man ta fram antalet svenska fordon och genomsnittliga körsträckor och multiplicera dessa. 

Med de siffrorna toppade antalet körda mil, och med det trafiken 2008 och hade fram till 2011 minskat med nästan exakt fyra procent. 

Körsträcka per fordonsslag 2002-2011
Som bekant, och som Flute visar och som jag visat tidigare, så faller även nybilsregistreringarna. Vi vet också att allt färre ungdomar väljer att ta körkort. Fler och fler bilar finns dock registrerade, då vi inte skrotar ut vår bilpark, men vi kör alltså allt mindre med dessa, även om man justerar för en allt större bilpark.

Kort sagt har vi ännu inte nått peak parkeringsplatser.

Däremot fortsätter har den samhällskritiskaste trafiken återhämtat sig och nått nya höjder - lastbilstrafiken har aldrig varit så stor som nu och är 1.02% högre än 2008. Antalet lastbilar är dock relativt få och med det även körsträckorna och mängden trafik.

I den här miljön fortsätter alltså politruker och makthavare att förutspå evigt ökande vägtrafik, samtidigt som vi ska nå miljömål om fossilfri fordonspark 2030, och vill bygga allt mer och fler motorvägar och storstilade och mycket dyra prestigeprojekt som Förbifart Stockholm. I ett Stockholms län med fallande biltrafik...

Politikerna planerar för ökande vägtrafik, men istället faller den. Bilförsäljare eller körskola verkar inte heller direkt vara en framtidsbransch, men så länge antalet fordon i trafik inte faller så verkar åtminstone bilbesiktning kunna visa viss tillväxt. Men med nuvarande fallande nybilsregistreringar kommer tids nog även fordon i trafik falla och med det är även tillväxten i bilbesiktningar vid vägs ände.

Långsamt, långsamt, anpassar sig det svenska samhället till framtiden. Med 1% minskad trafik om året når vi dock inte 60% mindre trafik till år 2030, utan trafiken kommer minska snabbare än så här när bränslebristen efter peak oil och speciellt den fallande oljeexportmarknaden börjar kännas på allvar. Trafiken behöver falla med ca 7% om året fram till år 2030 för att uppfylla scenariot.

Vän av ordning kanske menar att det är den svaga tillväxten som stoppat upp vägtrafiken, likt under 90-talskrisen, och det är delvis helt korrekt. Men samtidigt visade Sverige upp extrem tillväxt under 2010, med upp till 7.9% i tillväxt mot motsvarande kvartal 2009. Ändå återhämtade sig inte vare sig körsträcka eller det totala trafikarbetet enligt ovan alls, utan fortsatte falla. 

Körsträckan föll även 2011, men trafikarbetet har Trafikanalys inte data för.

Återigen, grafen över fallande trafik även i Stockholms län hittar ni hos Flute.

När Klas Eklund mfl socialister nu börjar tjata om att Sverige ska låna pengar och bygga infrastruktur - så vill man alltså bygga ännu fler vägar, trots att trafiken minskar. Inte speciellt intelligent.

38 kommentarer:

  1. Det finns en mycket illavarslande trend i Europa och det är hur ungdomarna hålls utanför av företagen. Ungdomsarbetslöshet mellan 25-50% skapar förstås en framtid som kommer att skilja sig mellan vår och deras. Inte minst gäller det hur många som kommer att ha råd med körkort. Underhållet av infrastruktur faller medan små men oerhört kostsamma projekt genomförs. Allt bestämt av några få politruker som inte vet mer än du och jag om vägar och kommunikationer. Idag klagar regeringen på att det tar så lång tid att planera t.ex boende-byggnation. Marknaden kräver snabbare tag. Själva följer dom i samma spår och bygger impulsmässigt utan större planeringsbakgrund där offentligheten är med som bollplank. För att inte tala inkompetensen gällande den ekonomiska planeringen.

    SvaraRadera
  2. EU-moped is the shit. Helt fantastiskt i trängsel och inte besiktning, 0.3l/mil högt räknat. Regplåten fästs med kardborreband. Borde du ha på landet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har cykel. Duger gott. 2-2.5 km till "allt" och ingen trafik.

      Radera
    2. Skulle vara kul att veta vad du definierar som allt.. Håller din fru med om det?

      Radera
  3. Det har varit lite dåliga tider, folk har blivit mer försiktiga, man spenderar inte lika mycket som tidigare. Trenden är antagligen så inom alla sektorer i vårt land. Dock kommer det antagligen att vända om/när det blir bättre tider.Trots allt så är drivmedelskostnaden inte så fruktansvärt hög för en ny bil, värdeminskningen är väl den största kostnaden, skatt, försäkring, mm och om du bor i staden parkeringsplats, vilken kan kosta multum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan kanske dra in bostadsbubblan. Folk har inte råd att skaffa bil, då de bränner kreditutrymmet på att bjuda över varandra för bostaden?

      Radera
    2. För uppenbarligen har inte folk några problem med att låna pengar och bjuda över varandra. Vilket vi får se nya siffror för i morgon.

      Radera
    3. Lars, det är nyttigt med lite dålig tider. Men det förstår inte ledare eller moderna ekonomer. Politiker med lite insikt klarar inte av att säga som det är utan de drivs bara av röst-andelar. Klart att man får ett folk som hela tiden kräver högkonjunktur. Vi ser snart resultatet av den nya politiken sedan 2008.

      Radera
    4. Jag skulle vilja vara så fräck att påstå att denna moderna ständiga högkonjunkturpolitik började redan runt '93 när en massa storföretag såldes ut. Tyvärr dolde det för svenskarna hur enormt stort tapp Sverige gjort under 80-talet och tidigt 90-tal.

      Om vi knäppt in skärpet ytterligare ett hål kanske vi hade fått någon vettig debatt om hur man skulle kunna ändra kostnadsstrukturen i samhället (e.g sparka byråkrater istället för verkställande personer, eller att inte permanent ta in folk som inte bär sina kostnader).

      Radera
    5. själv har jag angett 1995 som tidpunkten då man släppte hjärntyglarna helt.

      Radera
  4. En betydande del av lasbilstrafiken bedrivs numera av utländska åkare/fordon, vilket kan vara en delförklaring till paradoxen med ökad tung trafik men konstant/minskande svensk fordonspark. Men utan aktuell och rätt tolkad statistik är det svårt att veta säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På "våran" gata utanför företaget i Göteborg står det alltid en eller flera lastbilar/ dragbilar från Bulgarien, de står antagligen och väntar på frakt.

      Radera
  5. Hej

    Det är helt tydligen "kört"...färdig för allt fler.
    Den som har ögonen med sig ser hur det sakta men obönhörligt går nerför.

    Transpoterar själv fordonsbränsle inom Östersöj/Nordsjöj området och kan konstatera att efterfrågen har minskat.

    SvaraRadera
  6. Fast minskande bilkörning får vi nog räkna med. Unga tar inte körkort. Biltullar i stockholm och göteborg. Parkeringavgifter höjs. Antagligen höjs såväl bensin som utsläppsavgifter i framtiden.
    Nu på sommaren cyklar jag sträckor på upp till 20km. Det är inte lösningen för alla, men kanske kan elcykeln förlänga cykelns räckvidd något?

    SvaraRadera
  7. Ytterligare en förklaring till minskad trafik, Kopierat från DN:


    Mer än varannan ung storstadsbo bor ofrivilligt kvar hemma hos sina föräldrar.

    I Stockholms län handlar det om cirka 40 000 personer i åldrarna 20-27 år vilket motsvarar 58 procent i åldersgruppen, skriver Metro som refererar Hyresgästföreningens tidning Hem & Hyra.

    Siffrorna har tagits fram av Skop för Hyresgästföreningen. Rapporten bygger på intervjuer med över 4 400 personer tidigare i

    SvaraRadera
  8. I USA toppade körda mil per capita i juni 2005 och totalt i november 2007. Som vanligt ligger utvecklingen i USA lite före. Välståndet där har också fallit mer. Det kom också tidigare och var högre där under mer än hundra år. Under lång tid och på grund av detta har körsträckan ökat mer här under de sista säg 50 åren. Många tycker ju också om de gamla amerikanska bilarna.

    http://www.advisorperspectives.com/dshort/updates/DOT-Miles-Driven.php

    En fysisk omständighet som kan spela in och förmodligen drabbar det här landet hårt är en kraftigt minskad världshandel och problem att hitta säljare av raffinerade produkter. För Fjollträsk och förbifarten vore en sådan störning av trenderna rena katastrofen. I varje fall kommer det flotta projektet att misslyckas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trängselavgifterna borde istället användas till att bygga fabriker för att utvinna olja ur alunskiffer. Det är bara att starta upp i Kvarntorp och med minst tio gånger större kapacitet än vad som fanns fram till slutet av 60-talet. Med huvudet under armen så bygger man vägar utan att ha bränsle.

      Radera
    2. Kvarntorp mm. bör man väl om möjligt inte starta förrän naturresurserna är säkrade för staten Sverige och dess väljare och inte tvingat fria på en global marknad.

      Jag brukar fundera över ditt skrotupplag. Jag tror du har i sak rätt. Men en invändning är att det är stort och drar ögonen åt sig, inte minst myndigheters ögon. Ett åläggande in någon riktning kan de ju hitta på.

      En annan invändning är att det finns så otroligt mycket skrot i byggnader, bilar och annat att jag inbillar mig att det dröjer ett tag tills bristen kommer.

      Vad säger du om att spara koppar i ladan istället? Det syns inte för nyfikna på samma sätt.

      Radera
    3. Landet har olja i alunskiffer för minst 10 år med dagens förbrukning och detta hinner inte utvinnas innan kollapsen om vi inte börjar nu. Åtminstone borde någon milj kubikmeter per år utvinnas. Med ett sådant uttag räcker reserven i minst 100 år. Sedan blir det mycket lättare att öka uttaget om det skulle behövas.

      Det blir ingen brist på skrot utan det är en prisfråga. Idag betalar ett svenskt stålverk eller gjuteri 2100 kr/ton för sorterat smide. För 10-15 år sedan var det realt mindre än hälften. I Kina är det cirka 2500 kr/ton. Om 10 år är det nog det dubbla. Börsen däremot kommer bara att gå ner. Pengarna kommer nog att gå ner ännu mer och snabbare.

      Om man har 1000 ton skrot så har man en bra pensionsförsäkring, men om det läggs på en villatomt och ser illa ut så kan man nog räkna med problem. Det är betydligt lättare om man undviker bilvrak. Koppar kan som du är inne på vara än mer praktiskt.

      Om du funderar på att börja samla så kan du gå efter någon större väg och lätt få 100 kr/tim efter bensinkostnader i järn och metaller, burkar och PET-flaskor, plånböcker, mobiltelefoner, verktyg och allt mellan himmel och jord. Om du tar stora plastbitar från bilar och annat och eldar upp dessa i pannan så får du snabbt ihop bränsle för ett helt år. Plasten brinner jättebra.

      Radera
  9. Det är väl kollektivtrafiken som svalt en hel av denna minskning av trafik. (För jag antar att om en person väljer att börja åka buss till jobbet istället för att köra bil så minskar trafiken med ett fordon?)

    SvaraRadera
  10. Glömde ange källa för mina diagram. De bygger på statistiken från Trafikanalys samt SCB. Jag har fått samla ihop data från flera olika filer och sökningar för att få ihop detta. Inga Mad SCB Skillz, utan bara lite jobb med att pussla ihop data från flera källor.
    Cornucopia: Du får gärna "låna" mina diagram bara du anger källan med länk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänkte att du gjort detta omfattande klipp-och-klistra-arbete, men eftersom det är så pass mkt arbete inblandat så tycker jag du ska få trafiken. Själv avskyr jag när jag måste sätta samman data år för år. OK att sätta samman hela dataserier, men en för varje år, nej, usch.

      Radera
    2. Det var faktiskt inte så himla omfattande, utan gick ganska snabbt när jag väl sett vilka data som behövde klippas och klistras samt hur.

      Radera
  11. Lars; Det finns ett välgrundat tänkesätt som handlar om att "majoriteten oftast har fel" och särskilt gäller det i frågor som länge legat under tryck där beslutsfattare väntat för länge med besluten. När väl handling kommer till stånd har verkligheten förändrats totalt. Men då är det för sent att ändra sig eftersom man redan byggt upp stöd och tryck från omgivningen som "förhindrar" en seriös omprövning. Men oftast är de ansvariga aningslösa om de ändrade förutsättningarna.

    SvaraRadera
  12. Trafikverkets kapacitetsutredning har prognostiserat en höjning av drivmedelspriserna med endast en halv procent per år fram till 2050. Detta leder till en massa ökad bil- och lastbilstrafik, så sluta nu knorra och betala mera skatt.

    SvaraRadera
  13. Varför tror ni dollarn och oljepriset alltid haft en tydlig negativ korrelation? Dollarn kommer stiga kraftigt kommande åren medan oljeprisets uppgång försvagas eller t.o.m faller(förutsatt inga geopolitiska händelser).
    För svensk del har kronan blivit starkare men kommer nu att bli svagare än dollarn vilket ger dyrare dollar och dyrare bensinpris. Oljepriset faller inte på allvar förrän vid nästa större börssättning. När väl den svenska ekonomin påverkas av euroområdets problem på allvar, t.ex en kraftigt fallande euro kommer Tysklands-exporten påverka svensk ekonomi och kraven på räntesänkning göra att kronan försvagas med ytterligare höjningar av bensinpriset framöver. Kan bli 20 kr litern om ett antal år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kommer det sig att du tror att USD kommer gå upp kraftigt? Relativt SEK kan jag förstå, eller menar du relativt världen?

      Radera
    2. jo jag anser att USA är landet som ligger minst sämst till och att de har världens reservvaluta, vilket innebär att kapitalet söker sig till 1) USA-börsen relativt andra börser
      2) Börsen är snart det enda som ger avkastning(om man inte är en hedgefond dvs)tillsammans med fastighetsuthyrning(RE). Det bör driva upp räntorna på statspapper. FED´s QE3 avslutas?
      3. Skulle det komma större bakslag är dollarn dessutom en safe-haven. Det vet kapitalägarna. Enda valuta stor nog att klara efterfrågan.
      4. Varken Europa eller Japan och (Kina) känns som trygga placeringar pga valutariskerna som i sin tur speglar default-risker och då framförallt riskerna med att ha pengar i europeiska banker pga kommande haircuts vid rekonstruktioner. Kina-risken pga bubbelrisker
      kopplade till kreditgivningen.

      USD-uppgång beräknad efter DXY-index vilken består till störst andel av euro(default-risk) och yen(default-risk) samt SEK m.fl. Kronan bör därför inte bli lika stark som indexet utan försvagas relativt en starkare dollar. Krav på räntesänkningar pga euro-fall därför att våra export-affärer med Tyskland drabbas.

      Sammanfattningsvis: Kapitalrörelser till dollarn från alla håll och kanter vilket kommer att höja räntorna igen i Euro-området och möjligtvis även i Japan. Väntar på en uppgång av långräntan även i USA inom kort.

      Dollar-uppgången blir kraftig men som alltid blir det i steg med rekyler. En kraftig reaktion väntar om vi passerar 84-85-nivån(nu 84) vilket det nu laddas inför. Guldet kraschar då ner mot 1150-nivån.

      Radera
  14. Jag skrotade bilen precis, lika bra att lära sig vara fattig när man fortfarande har råd att anpassa sig.

    SvaraRadera
  15. Jag gjorde mig av med bilen för 4 år sedan, efter många år som bilägare. Går, tar buss, cyklar inte. Den psykologiska spärren satt i rätt hårt. Jag funderade på det i flera år, utan att våga ta det "gröna steget". Ångrar inte beslutet idag.

    SvaraRadera
  16. Det gäller att se en trend i tid.
    Det är själva konsten.
    Något som politiken inte behärskar!

    SvaraRadera
  17. En orsak till trendförändringen är att när jag skaffade körkort, mc och bil, så var det friheten på vägen....
    Fri fart... Så mycket motorcykeln gav... (Max 170 km...)

    Idag är man närmast kriminell när man sätter sig i bilen...
    Det är alltså enbart av tvång man sätter sig i bilen...
    Och motorcykeln jag har gör lätt 200....

    Men skulle jag dra det minsta i gasen så är jag lagbrytare....

    Friheten för dagens unga finns inte på vägn, som för mig....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge mig fri fart, å fri bensin, ett friare liv och en större maskin.

      Radera
  18. Det blir gengas och sedan häst och kärra som gäller i framtiden

    SvaraRadera
  19. Den som kör bil i Stockholm vet bättre än statistiken...

    SvaraRadera
  20. Tack och lov, jag tycker redan det är för mycket trafik på vägarna. Ser fram emot när man åter kan komma fram.

    SvaraRadera
  21. "När Klas Eklund mfl socialister nu börjar tjata om att Sverige ska låna pengar och bygga infrastruktur - så vill man alltså bygga ännu fler vägar, trots att trafiken minskar"

    Exakt och häri består vårt största problem. Människor är vana att satsa oss hur kriser men i detta läget måste vi spara. Och det kommer vi göra varken vi vill det eller inte till slut.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...