2013-05-31 10:57

Nybyggda hyresrätter utan kötid i centrala Göteborg

Det sägs ju vara helt omöjligt att få en hyresrätt i våra storstäder idag, men beskedet från Boplats Göteborg är annorlunda. Man har nu massvis med nybyggda hyresrätter två spårvagnshållplatser från Centralstationen, men inga intressenter.


Det handlar om det nybyggda området Kvillebäcken, inom rullatoravstånd från konsumtionsmeckat Backaplan där det enligt Boplats Göteborgs artikel finns 24 hyresrätter kvar utan intressenter. Problemet är ju möjligen att man måste ha en lön för att få en lägenhet. Kravet är en månadslön som är minst tre gånger så hög som hyran, vilket för en trea om 10 500:- SEK i månaden betyder att singelliraren behöver en bruttomånadslön på nästan 47 000:- SEK. Det unga nykära paret som behöver en lägenhet för att kunna agera kaniner ostört klarar sig på var sin bruttomånadslön om drygt 20 000:- SEK om de vill ha en sådan trerummare i morgon.
Arbete pågår i Kvillebäcken

Det behövs inte ens någon kötid, utan det är bara att flytta in om några veckor om man nu som par har var sin lön om 20 000:- SEK, brutto.

Kom ihåg att det aldrig mer kommer byggas billiga centrala hyresrätter, men här kan man utan personlig ekonomisk risk, annat än uppsägningstidens hyror, alltså omgående få en fräsch nyproducerad central hyreslägenhet.

Visserligen är det ju i skärgården, dvs på Hisingen, men det är ändå bara två spårvagnshållplatser från centralaste Göteborg.

Ja, det är brist på stora, centrala, nybyggda, billiga hyresrätter. Men sådana kommer ni aldrig någonsin få se igen. Istället krävs det att man betalar för sig om man vill ha en lägenhet.

Dyraste hyran i Kvillebäcken ser ut att var 12344:- SEK för en fyra och billigaste 6678:- SEK för en etta. Tydligen ska man inte bry sig om siffrorna för hur många som satt upp sig på lägenheterna, då de helt enkelt inte går vidare eller ens dyker upp på visningen av lägenheten. Viss desperation kan anas i Boplats Göteborgs artikel.

33 kommentarer:

  1. Känner inte till Göteborg, men en lgh på en ö låter käckt. Varför är det ingen BLT som växlar ner risken nu när allt kommer att rasa?

    OT: Orsaken till höga byggkostnader i affärsvärlden:
    http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3703510.ece?mobileUserChoice=www

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommunerna på Hisingen har en efter en tagits över och inkorporerats med Göteborg under 1900talet. Efter detta har det fientliga övertagandet fortsatt med nedsvärtning av Hisingen. (Arbeta på Hisingen bo i Göteborg)
      -I början av 1900 talet var det i Lundby det ekonomiska hände därför den första inkorporeringen.
      -Hisingen har ett fantastiskt klimat. Milt och inte lika mycket regn som i Göteborg. (En droppe på Hisingen - tio i stan, heter det)
      -Söderläget längs Götaälv är numera omvandlat från fina sommarvillor till oljehamnar och bilindustrier.
      -Ön är ett av Europas fornminnestätaste områden sedan stenåldern. Fem av Göteborgs sju(?) medeltidskyrkor ligger på Hisingen. Ön är omnämnd flera gånger i de isländska sagorna.

      Nedsvärtninen har varit så omfattande att Hisingen sedan decennier är lågstatus trots förutsättningarna. Det enda som kan rädda ön är att man kapar banden med Göteborg och bildar egen kommun, vilket befolkningen väl räcker till. Det bleve ungefär Sveriges fjärde största kommun!

      Ett tydligt exempel på vad centralisering och sammanslagning ger för den relativa periferin!
      /En Hisingsgrabb

      Radera
    2. oppti:
      Hisingen är Sveriges 4:e största ö, som avgränsas av två älvar (eller mer precist, det är samma älv som delar sig och skapar Hisingen. Det är inte på något sätt uppenbart att man är på en ö när man är där.

      Innan man lär sig köra bil i Göteborg så hamnar man alltid på Hisingen av misstag. En tumregel är att om du kört vilse och vill vända med bilen, så är du sannolikt på Hisingen.

      Radera
  2. 29 lock brutto ska man alltså ha för att få flytta in i en etta? Ja, det är ju ingen fantasilön direkt.

    Sen tror jag nog att det görs en hel del undantag, man vill mest bekräfta att man har vettiga hyresgäster. Som situationen har sett ut har man ju kunnat välja och vraka så varför ska man acceptera fattigt slödder som odlar potatis i parketten? Vit rökfri kvinna med fast anställning som sjuksköterska och ordnad ekonomi kommer lätt att få hyra den där enrummaren i vpraktiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Fattigt slödder", är rikt slödder bättre?

      Radera
    2. Med tanke på att rikt slödder bedöms vara en mindre kreditrisk än fattigt slödder så ja (ur hyresvärdens synvinkel). Jag tror inte hyresvärden ser till mycket mer än kreditrisken (och eventuell historia av missskötsel mot hyresvärd), några egentliga undantag görs nog inte - man kan förvisso tänka sig en hyresgäst som av annan anledning bedöms ha betalförmåga nog (men det rör sig nog inte om att det är en rökfri kvinna att göra).

      Radera
  3. Byggbolagen och fastighetsägarna har haft en kampanj så länge jag kan minnas att det inte byggs något pga. hyresregleringen.

    Nuförtiden är detta bara nys och proganda; för nya hyreslgh. kan de ta ut marknadsmässiga hyror så de borde sluta ljuga.

    FÖ: tycker jag det inte är fel att bygga smålägenheter trots den förändringen av den demografiska situationen framöver. Det är väl inte bara ungdomar som kan tänka sig bo i liten lgh.? Och varför är alla nybyggda 1:or alltid så stora? OM man nu i Stockholm betalar runt 2 miljoner för en lägenheter runt 25-30 kvm så verkar det ju finnas ett behov!!

    Så bygg en massa smålägenheter (hyres), även pyttelägenheter så det finns alternativ! Man kan vara 47 eller 56 år och vilja lägga pengarna på annat än bostad!

    SvaraRadera
  4. Jag och tjejen bor i hyresrätt vid mälaren (V-ås). Vi betalar 5800 för en tvåa. Vi är riktigt glada för lägenheten då vi bott här i två år (sedan ny). Bottenplan m altan, härlig utsikt över sjön och de onödigt lyxiga parkettgolvet. Alla mina andra vänner har köpt sitt boende och sliter med renoveringar mm. Jag trivs att komma hem och vara ledig. Jag har en BRF i "city", men den hyr min kusin, så den ska inte säljas på länge. Jag är stolt och glad hyrestorsk som planerar att bo här tills en liten knodd "kräver" annat =).

    SvaraRadera
  5. I affärsvärlden så kan man läsa en krönika varför det ej blir några större ansträngningar att bygga en massa nytt i storstäderna.
    http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3703494.ece

    Det visar väl hur allvarligt läget är? Skrämmande om Cornus prognos och bolånekrisen kommer så blir det inte roligt...

    SvaraRadera
  6. Ja det kostar trots att det är Hisingen, byggkostnaderna var nog ganska höga med pålning och annat, undrar om det inte var sanering oxå.
    Sen får man inte förglömma att det tillkommer parkering om man har bil och den kostar säkert 500-600 riksdaler :)

    SvaraRadera
  7. "Man har nu massvis med nybyggda hyresrätter två spårvagnshållplatser från Centralstationen, men inga intressenter."

    Lugn, bara lugn!
    Vis av historien i slutet av 1990-talet, kommer stora dyra hyresrätter fyllas upp med flyktingar/nysvenskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detta område är ett väldigt bra exempel på hur man efter många fina ord bygger något fruktansvärt gettoliknande. Höga skuggande hus väldigt nära inpå varandra i överdriven miljonprogramsbetong. Man hade chansen att göra något bra av ett av de centralaste områdena i Göteborg men nu är områdets dåliga karaktär befäst för överskådlig tid. (tills husen rivs, får hoppas de är enstegstätade)

      Värt ett studiebesök!

      Radera
    2. Ananrs så är ju miljonprogrammen kända för att det är höga hus glest mellan varandra. Dom fulaste husen bygger dom privata hyresvärdarna, men dom snyggaste putshusen blir bostadsrätter... 75% av lägenheter där ska bli bostadsrätter.

      Radera
    3. kgb35, den vackra och attraktiva stenstaden från 1800-talet och början av 1900-talet följer en kvartersordnad stadsplan och är mycket tätbyggd med höga skuggande hus utefter relativt smala gator.
      Tror inte det är närheten mellan husen som du egentlugen stör dig på, utan arkitekturen och livlösheten (avsaknad av lokalyta). I det håller jag givetvis med dig. Dagens avskalade arkitektur är riktigt trist och motbjudande.

      Radera
  8. Bruttoinkomst på 3ggr hyran är ganska brukligt bland stadens hyresvärdar på Boplats. Men då snackar vi alltså brutto och inte netto. Iofs tror jag att det är ett missförstånd och att man även i Kvillebäcken nöjer sig med brutto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kollat och mycket riktigt, brutto gäller.

      Radera
    2. OK, då kan till och med jag få ett kontrakt på en trea med 10500 i hyra alltså?

      Radera
    3. Vare sig banken eller hyresvärden lägger speciellt mycket vikt vid hur du har det efter du betalat. Att banken tycker att man klarar 7% ränta i stresstesten säger inget om hur lyxigt du har det i ett sånt läge, bara att banken känner sig trygg i att kronkalle kan krama räntan ur dig ifall det kniper. Detsamma bör gälla en hyresvärd. Med lön på 31500 så går det bort säg 8tkr i skatt och 10500 i hyra och kvar blir 13tkr att leva på - och det skall enligt vad jag läst på nätet vara fullt tillräckligt.

      Radera
    4. Nej Cornu, det brukar också finnas ett tak på antal boende och du har för många får :-)

      Radera
  9. Är kopulariteten hög i Kvillebäcken?

    SvaraRadera
  10. Tråkigare område får man leta efter, hyr nog hellre en 2a i stan till överpris än va isolerad på andra sidan.

    SvaraRadera
  11. För er som inte känner till Göteborg:
    Kvillebäcken ligger inte i centrala Göteborg utan ute på Hisingen. Att det bara är "2 spårvagnshållplatser" dit gör det inte till centrala gbg. Anledningen är man först måste korsa en älv och sedan ett stort industriområde....då krävs inte så många hållplatser.
    Kvillebäcken är göteborgs absolut värsta slum alla kategorier. Ingen annanstans bor det t.ex. så många heroinister (enligt gp). Här bor man också granne med en stor motortrafikled och ett industriområde. Varför slåss inte gbg'arna om möjligheten att bo just så?
    Angered och Bergsjön är betydligt bättre boendemiljöer. Här släpper ingen normal människa ut sina barn.
    Om det är antalet spårvagnshållplatser från centralen så ligger ju gamlestadstorget, göteborgs näst värsta slum (efter justbkvillebäcken), bara en hållplats från centralen.

    SvaraRadera
  12. För er som inte känner till Göteborg:
    Kvillebäcken ligger inte i centrala Göteborg utan ute på Hisingen. Att det bara är "2 spårvagnshållplatser" dit gör det inte till centrala gbg. Anledningen är man först måste korsa en älv och sedan ett stort industriområde....då krävs inte så många hållplatser.
    Kvillebäcken är göteborgs absolut värsta slum alla kategorier. Ingen annanstans bor det t.ex. så många heroinister (enligt gp). Här bor man också granne med en stor motortrafikled och ett industriområde. Varför slåss inte gbg'arna om möjligheten att bo just så?
    Angered och Bergsjön är betydligt bättre boendemiljöer. Här släpper ingen normal människa ut sina barn.
    Om det är antalet spårvagnshållplatser från centralen så ligger ju gamlestadstorget, göteborgs näst värsta slum (efter justbkvillebäcken), bara en hållplats från centralen.

    SvaraRadera
  13. För er som inte hänger på Boplats Göteborg så brukar hyresrätterna i Kvillebäcken uppvisa en intressekö på ungefär mellan 50 och 200 sökande per lägenhet, så helt omöjligt att få dem uthyrda borde det inte vara.
    Å andra sidan är det stor efterfrågeskillnad mellan dessa nybyggda lägenheter och normala, äldre smålägenheter på 1-2 r.o.k, där köbildningen är allt mellan 500-3000 intressenter ungefär, främst bereonde på läget och i andra hand på byggnadsår (allt före funkisen är rejält mer eftertraktat). När det undantagsvis erbjuds en hyresrätt någorlunda centralt så rusar intresseanmälningarna följaktligen också snabbt upp i ett par tusen bostadssökande.
    Anledningen är precis som Cornu skriver hyran. Normalt folk (singlar) med antingen låglönejobb eller som är arbetslösa har givetvis inte råd att lägga 7000-8000 kr i månaden för en jävla etta. För att det skall bli rimligt borde hyran halveras, och att det då inte skulle vara lönsamt att bygga är ingen ursäkt. 1952 kunde en nybyggd tvåa i Kortedala med alla moderna bekvämligheter fås för 3200 kr/mån i dagens penningvärde. Det kan användas som ett benchmark för vad byggsektorn har att rätta sig efter och utgör då en värdemätare på allt som är fel med dagens byggnadsindustri, bruksvärdesprincip och planprocesshelvete.

    För övrigt ligger Kvillebäcken lika centralt som Liseberg, Linnéplatsen och Stigbergstorget. Att Göteborg i 80 års tid verkar ha planerats av småungar som kör bil i en sandlåda under ljudliga "öööööhhhnnn!"-utrop och att därför motorvägar, trafikspaghetti och gles husiparkbebyggelse konsekvent har prioriterats över riktig kvartersordnad stadsbebyggelse, är en annan sak. Resultatet har blivit en uppstyckad lågdensitetsstad med stora och otillgängliga impediments- och slyområden mellan stadsöarna. Sålunda känns Kville, Backaplan och Brämaregården längre från centrum än det egentligen är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För den som vill leva det hippa storstadslivet så är det Linneplatsen och Stigbergstorget som är centrum.

      Radera
    2. Visst är det så, men jag struntar i det hippa storstadslivet och hade hellre påverkat stadens utveckling. Och i det fallet finns det ingen anledning i sig varför den täta innerstaden inte hade kunnat expandera över till Hisingen och Kvillebäcken.
      Historiskt sett uppfördes glesa och vitt utspridda förorter till vilka det krävdes motorleder istället för att bygga vidare på staden, som dessutom till stora delar revs så att man kunde sprida förort även i centrum. Idioter.

      Radera
    3. Kvillebäcken ligger i centrala göteborg? Du bor möjligtvis inte där och går på heroin?

      Radera
    4. När gick proppen ur för HSBs ursprungliga företagside?

      Man kan inte tvinga investerare att gå in i något med dålig avkastning (3k2/mo-hyra attraherar tveksamt klientel som i sin tur skrämmer skötsamt klientel). Men att låta sossar själva bygga genom tex HSB som är eller var resonabelt mutfritt låter vettigt. Varför funkade det på 30-talet men inte nu?

      Radera
    5. Vet inte om jag tycker att boendet bör vara en arena för reglering av folkmaterial. Dess kvalitet får bearbetas på andra plan och av andra instanser. Vad jag förstått är dock att det exempelvis råder stor efterfrågan på smålägenheter någostans i ett billigare hyressegment mellan 3000-5000 kr/mån. Vi talar nu bl.a om skötsamma, fattiga singlar (en avsevärd del av Generation X och Y), exempelvis det akademiska trasproletariatet.
      Skulle anta att luften gick ur HSB under 70-talet i följd av baksmällan efter miljonprogrammet, men det är bara en gissning. Är dock mer inne på frågan om och hur den privata hyresmarknaden i stort kan fås att fungera för att möta de facto efterfrågan och köpkraft (Reinfeldts stadgade medelklass mitt i livet utgör långt ifrån alla konsumenter). Idag har vi en bruksvärdesprincip i vägen för fri prisbildning, men också en mängd andra faktorer som hindrar byggande, däribland kartellartade förhållanden mellan enorma byggföretag och leverantörer av halfabrikat, ohemula byggnormer och utdragna planprocesser.
      Om fri hyressättning infördes, en mängd byggnormer avskaffades (exempelvis om färre hissar och högre exploatering tilläts), planlagstiftningen gjordes om så att stadsutvecklingen baserades på centralt organiserad stadsplan med täta kvarter och massor av små tomter (som förr i tiden) och därmed små byggherrar släpptes in i vad som idag är en djungel av juridiska processer, så kanske det skulle gå att få bostadsmarkanden att fungera.
      En sak jag har funderat på i sammanhanget är om det egentligen är lämpligt att byggherrar är aktiebolag. Bostadsmarknaden är ett tämligen inflexibelt system där en viss mängd konsumenter behöver ett begränsat antal fastigheter vid varje given tidpunkt. Då investering i en fastighet i egenskap av byggmästare/fastighetsägare borde utgöra grund för en säker och långsiktig bärgning, så innebär aktiebolagsformen dock krav på en ständigt ökande profit. När vinstredovisningen inte längre kan tillgodoses med andra medel, torde detta leda till en bostadssektor som på aggregerad nivå hela tiden avser att pressa allt högre avgifter ur ett allt billigare och mer lågkvalitativt byggande, om nyproduktion nu alls förekommer. Även endemisk bostadsbrist och bubblor torde uppmuntras.
      Borde man möjligen förbjuda byggherrar, som i övrigt agerar på en fri marknad, att bilda aktiebolag?

      Slutligen är en väsentlig del av byggande och infrastruktur givetvis materialkostnader. Här vore det lämpligt om staten, som ändå kontrollerar stålproduktionen, exempelvis kunde försäkra svenska köpare om billiga råvarupriser så att dessa slapp spela på samma villkor som utländska importörer på den internationella marknaden. För att en nationalitetsprincip skall råda, där svenskar och svenska behov kommer först, behöver vi i så fall naturligtvis först även lämna EU, vilket i sin tur antagligen förutsätter en del andra revolutionära processer.

      Radera
    6. Men det är klart, skulle den privata marknaden mot förmodan inte fixa att klara bostadsförsörjningen oavsett givna ramvillkor, vilket vore lite märkligt eftersom människor har klarat av att bygga och bo i alla tider, så får vi givetvis övergå till att titta på olika former av socialiseringsåtgärder.

      Radera
  14. Överlag känns Göteborg som den mest riskfyllda stad man kan bo i sett till bostadsmarknaden. Bara en tidsfråga innan Volvo PV går omkull alternativt flyttar verksamheten till Kina. Vad som då händer med en stad som Göteborg blir inte svårt att räkna ut... Finns inget annat där att hämta och det geografiska läget är rätt off.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det ändå är oundvikligt att Volvo går omkull i sin nuvarande form (eller flyttar tillverkningen till Kina för att sedan gå omkull), så är det lika bra att välkomna utvecklingen. Med Volvo faller hela Västsverige ekonomiskt vilket skulle krossa medelklassen, möjligen få den att vakna upp och självorgansiera sig, något som uppenbarligen är nödvändigt om det skall bli några djupgående förändringar i det här landet. Det gäller inte minst avseende massimmigrationens gissel som kommer att blomma ut i sin fulla plåga när det offentligas ymneshorn plötsligt upphör att flöda. Om något så visar erfarenheten att det bara är borgarklassen som kan göra revolution.

      Helt hopplöst skulle jag samtidigt inte säga att det ser ut för Göteborg i det långa loppet. Fossilbränslekrisen kommer att döda oceanhandeln och fosforkrisen tvinga oss tillbaka till ett hållbart lokalbaserat kretsloppsjordbruk. Bortom tillväxtsamhället utgör det hela en utmärkt grogrund för en återindustrialisering av den europeiska civilisationen, varvid gamla rostbältesstäder vid viktiga älvmynningar som Göteborg, plötsligt kan finna sig stå i centrum för all nyskapande social dynamik. Faktum är att det nog även vore det bästa hoppet för integrering i det svenska folket av åtskilliga av de utlänningar som helt i onödan har importerats de senaste 30 åren.

      Kanske det framtida Volvo kommer att producera vagnshjul till hästdragna kärror eller järnvägs- och spårvagnar? I så fall är det inte mig emot.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...