Cornucopia?

2013-03-08 10:31

Eget pelletsstirlingkraftverk för 41 000:- SEK

Älvkarleby-baserade Finsun Inresol, som med 30 år på nacken är Sveriges kanske äldsta utvecklingsföretag inom förnyelsebar- och fristående småskalig kraftproduktion, har tagit fram ett pelletsdrivet Stirlingkraftverk för hushållet. Prismålet är drygt ca 41 000:- SEK eller 6500:- USD. Projektet kallas Mypower.

Försörjningsalternativ.

Det handlar om ett hybridsystem, där en pelletsmatad stirlingmotor laddar en inbyggd batteribank vid behov. Systemet går också att koppla ihop med småskalig vindkraft eller solel för att bara behöva köra på pellets när det inte blåser eller solen inte skiner. I detta pris på 41 000:- ingår alltså växelriktare med en maxeffekt på 6 kW, vilket normalt kostar 10 000-tals kronor. För en liten extra summa kan man alltså få ett solelsystem som kör på pellets under vintern eller vid dåligt väder.

Vid nybygge eller om man vill ha el till en sommarstuga som ligger off-grid idag, så kan inkoppling till elnätet kosta 100 000-tals kronor. 41 000:- SEK är alltså ingenting i det perspektivet.

Som Stirlingmotor är ljudnivån också mycket låg. Målet är 45 dB, mot "silent tech" dieselaggregat som i bästa fall ligger på 75 dB. Placerar man dessutom enheten i ett ljudisolerat utrymme så blir störningen obefintlig när väl aggregatet kör. 

Livslängden på de medföljande batterierna beräknas till 10 år eller 90 000 timmar. Övriga komponenter har längre livslängd än så.

Konsumentalternativ.
Bakom Finsun Inresol står Stefan Larsson, som jobbat som chefsutvecklare hos Vattenfalls R&D inom området 1997 - 2010. Vattenfall själv körde motsvarande system i ett testlabb fram till 2008, när de lade ner detta och Stefan har själv kört motsvarande system i åtta år i sitt eget hem i Älvkarleby. Mypower är en modernisering och förbättring, där man bland annat tagit hänsyn till de krav på kraftspikar som en tonårsfamilj kan behöva.

Även om systemet kontinuerligt kan ge 1 kW så kan man ge upp till 6 kW i 30 minuter, dvs batteribanken lagrar 3 kWh, vilket ska klara av tonårsfamiljen. Dock kan det rekommenderas att bygga ut enheten med fler batterier, och även ett externt pelletsförråd, då det inbyggda bara lagrar ca 1 kWh.

Verkningsgraden är 22%, i jämförelse med de 5-10% som dieselgeneratorer i praktiken har. Man kan också koppla in systemet till flexline-inkopplingar för att koppla till vattenburen värme eller en värmefläkt, och systemet ger då ca 4 kW värme och 1 kW el.

Elpriset för en dieselgenerator landar vid 15:- SEK för dieseln och 1 kWh per liter hela 15:- SEK per kWh. Med 60 öre per kWh pellets så får man ett elpris på i sammanhanget endast 2:72 SEK per kWh med Mypower som reservkraftlösning.

Systemet är också portabelt och går likt dieselaggregat att släpa fram och koppla in vid behov. Det är självkylande och behöver inte vid utomhusdrift ha någon skorsten.

Nu blir det riktigt intressant. Mypower ska också gå att köra på träflis (och antagligen flis från jordbruksprodukter, även om jag glömde att fråga detta specifikt), med tillköp av brännare för detta. Det innebär att man som skogsägare eller jordbruk kan få i princip gratis bränsle och med det i princip gratis el. Finsun Inresol kör just nu ett projekt i Filippinerna där man gör motsvarande och eldar Stirlingmotorer med kokosnötskal och drivved eller annat skräp på stränderna. Lokalbefolkningen samlar helt enkelt skräp och sedan desalinerar man vatten med den genererade energin från skräpet. 

Mypower ska också gå att köra på gas eller biogas. Som bekant är en Stirlingmotor en generell värmemotor, som är bränsleoberoende. Enda förändringen beroende på bränslet är själva brännaren.

Med egen träflis kan man t ex ladda elfordon, vilket öppnar upp en hel del möjligheter.

Tillägg: Om man har en egen pelletspress kan man förstås tillverka egna pellets och använda spillvärmen från kraftverket till pelletstork.

I systemet hittar man också Finsun Inresols Melacs-styrenhet, som har egen WiFi och kan kontrolleras från t ex en iPad eller iPhone. Systemet går t ex att konfigurera som automatisk UPS vid strömavbrott, där man initialt kör från batteribanken till Stirlingmotorn behöver dra igång för att ladda batterierna. Det går också att skriva appar till Melacs, och styrningsmöjligheterna är därmed i princip oändliga.

Finsun Inresol söker nu investerare som kan skjuta till det kapital som behövs för att färdigställa produkten och en produktionslina. Man söker ca 4 MSEK i kapital.

En film nedan.
Marknaden är enorm. Man har blivit kontaktad avv amerikanska prepperorganisationer som uttryckt att det finns ca 8 miljoner preppers enbart i USA, som är en tydlig marknad för en sådan här produkt.

Ingen form av ersättning har utgått till mig eller till mig närstående för detta blogginlägg.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

87 kommentarer:

  1. Vad säger våra biståndsorgan?

    SvaraRadera
  2. Intressant, har funderat ett tag på solceller men de fungerar inte vid strömavbrott. Någon som vet om man kan koppla förbi så man kan få strömen till godo även vid strömavbrott? Förstår att ingen vill göra en sådan installation eller att man inte får, vill bara veta om det är möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver en för ändamålet anpassad växelriktare - en som både kan mata till elnätet och som kan gå över till ö-drift vid strömavbrott. Finns sådana produkter. Som jag uppfattar det ger MyPower den funktionen.

      Radera
  3. Mycket intressant. Jag skulle vilja veta vikten och storleken på enheten och om det finns utsikter att krympa storleken och vikten ytterligare, eftersom jag är intresserad av mobila tillämpningar.

    "4*12 volt" förmodar jag betyder att det i praktiken är ett 48-volt-batteri sammansatt av fyra 12-voltsbatterier, gissningsvis LiFePo4?

    Jag får väl läsa på deras sajt om ingen svarar här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska enligt tfnsamtalet vara litiumbatterier, om det är LiFePo4 vet jag ej.

      72 kg väger enheten utan batterier. Den är mobil med två hjul och handtag.

      Radera
    2. En sådan här lösning skulle kunna vara alldeles utmärkt i en elmotorförsedd segelbåt. Man tar sig i stort sett alltid framåt och har el, varmluft och varmvatten utan alltför mycket buller. Får man slut på bränsle kan man flisa upp lite nerfallna grenar, med risk för att någon markägare blir sur.

      Så ja, jag köper gärna en sådan här apparat om den kommer ut på marknaden!

      Radera
    3. Ja, då kan du fräsa runt med en elmotor på hela 1,5 hästkrafter i din optimistjolle.

      Radera
    4. En 22-24 fots katamaran eller trimaran på ca 1000 kg är vad jag tänker mig. Man kan nog få upp farten hyfsat. Jag har ingen brådska. Kan man köra på 6000 kW ett tag så kan man nog gå emot en ganska kraftig ström i en flod eller kanal. Om man har en elmotor som kan ta så mycket ström.

      Radera
    5. 6 kW skulle det förstås vara!

      Radera
  4. Effekterna verkar för låga.

    Är den avsedd för fast installation?

    Som nödgenerator verkar den helkass i och med kostnaden, motsvarande dieseldrivet kostar typ två tusenlappar och för mellanskillnaden kan man köpa styvt 2500 liter diesel.

    Bra lösning för sommarstugan eller för nån som specialanpassar huset för låg effekt kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var hittar du en dieselgenerator för 2000:-? Än mindre en som är driftssäker. Du ska nog inte förlita dig på en generator för 2000:- om du har några allvarligare behov.

      Om du har ett solelsystem så är denna "gratis" eftersom du slipper växelriktare.

      Håller inte med om att 6 kW är för lågt eller 1 kW är för lågt (24 kWh per dygn i det senare fallet, som kontinuerlig effekt).

      Radera
    2. När jag bodde i u-världen så räckte en generator på 5 kVA till kyl/frys och a/c i två sovrum.
      (Huvudstaden hade bara central elektricitet 6 timmar per dygn, när de lyckats betala oljan till kraftverket. Plus förstås alltid när det var fotboll på TV annars skulle det ju bli revolution).

      Jula har f.ö. en Meec på 650 "Watt" (volt-ampere heter det väl egentligen när det handlar om generatorer?) för bara 695 kr. Det borde nett och jämt räcka till min PC med skärm.
      http://www.jula.se/elverk-650-w-740036

      Radera
    3. Förlåt, skall vara bensindrivet elverk. Fullt möjligt att köpa i bygghandeln för 2000-2500 kr.

      OM du har ett solelsystem ja. Ingår det i kalkylen för de 41 000?

      Frågan är väl snarast om batterier etc klarar att kompensera för t ex en plötslig strömspik när kompressor i kyl/frys startar. Man kan nog räkna lite noggrannare på det, men dammsugare, elspis, tvättmaskin, torktumlare mm kan nog medföra problem. Gissar jag.

      Radera
    4. Pellets är dessutom, som jag tidigare nämnt, en energimässig återvändsgränd. Flis verkar bättre, men då kan vi verkligen diskutera driftsäkerhet, för flis packar sig ju aldrig eller krånglar...

      Radera
    5. Visst kan man få generatorer riktigt billigt. Hur länge de håller vet jag inte. De är klart sämre än apparaten som Cornu skriver om här, men prisskillnaden är ju också mycket stor.

      Jag kollade nyligen om det gick att hitta ännu mindre elverk än Julas. Jag hittade ett på 300 Watt, eller om det var 350. Jag skulle snarare vilja ha ett elverk på bara 40 Watt, men så små finns förstås inte.

      Radera
    6. "De flesta känner till bensin- eller dieseldrivna kraftverk för nödström. De kostar en del, billigaste dieselverket kostar antagligen över 10 000:-, medan det finns billiga bensinverk för under tusenlappen. Men de senare klarar bara av att driva lite lampor och datorer, och klarar inte av strömspikarna från kyl och frys eller vattenpump. Tämligen meningslöst alltså."

      Mypowers 6 kW duger gott till startspikar, flera samtidiga rent av. Dessutom har detta alltså testats i drift i åtta år.

      Radera
    7. Fast nu jämför du ju äpplen och päron. Det finns ju gott om bensinkraftverk som klarar strömspikar också, och där ligger kostnaden på 1kr/W ungefär i kapacitet, medan Stirlingmotorn ligger på 41 kr/W.

      Radera
  5. Kul att Ävkarleby kommer på kartan.

    Det jag tycker är konstigt är att dom söker 4 miljoner i kapital, det är ju ingenting i sammanhanget. Om nu idén är så bra borde finanseringen varit klar vid det här laget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absurt nog så kan det handla om för lite pengar för att vara intressant. Få riskkapitalister som orkar bry sig om så lite pengar. Stirlingteknik är dock enkel 1800-talsteknik och resten av komponenterna är från hyllan, så det är fullt realistiskt.

      Vad man behöver är en "fabrikör", en småföretagare med lagom mycket pengar på fickan, som är intresserade. De intresserade kanske antingen har för mycket eller för lite pengar som bränner.

      Radera
    2. Vi får hoppas att någon i Gnosjö eller liknande ort har lite outnyttjade kapaciteter.

      Radera
    3. Dom kanske borde ta kontakt med NFO drives och använda deras frekvensomriktare?

      Eller är Stirlingtekniken inte kompatibel med NFO-s teknik?

      Radera
    4. crowdfunding?? är väl ingen match att skramla ihop 4 MSEK i den välbeställda skaran som uppehåller sig här??
      Vill minnas att de flesta har IQ på +120, så då tjänar väl också minst 2-3 MSEK om året och har en förmögenhet på 5-10 MSEK....

      (viss form av ironi kan förekomma ovan)

      Radera
  6. Om priset kommer ned med 95% så kan den börja konkurrera med dieselgeneratorer!

    Stirlingmotorn är fantastisk. Men eftersom den inte snabbt kan anpassa sin energianvändning till den kraft som tas ut av den, så har den slagits ut av den därför mycket effektivare otto-motorn och blivit en exotisk raritet. Och utan massproduktion så blir den dyr. Finns ingen anledning att överväga använda en sån där det finns två hål i väggen till ett storskaligt vatten- eller kärnkraftverk.

    Däremot borde stirlingmotorn vara perfekt för solreflektorer i Afrikas glesbygd, där det är långt till de två hålen. (Och till någon vägg också för den delen). Då behövs inget bränsle, ingen löpande transport och tankning och brandrisk m.m. Inte ens vattenhantering som med en ångmaskin. Där kommer stirlingmotorns stora fördel till sin fulla rätt. (Dagtid...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, finns ingen dieselgenerator för 2000:-, speciellt inte någon driftsäker.

      Sedan var det priset per kWh. 15:- SEK för diesel, 2:70 för pellets. Applikationens lönsamhet beror alltså på hur många kWh du behöver generera. En månads drift med 1 kW el från diesel kostar 10800:- SEK. En månads Stirlingpellets kostar 1944:- SEK. Dessutom kan jag garantera att en generator för 2000:- inte kommer fungera i en månad, om den nu ens fungerar i en timme, medan en Stirlingmotor är nästan underhållsfri.

      Radera
    2. Vidare 2000 W nätväxelriktare kostar ca 15 000:- SEK. Med den här enheten får man 6 kW, så om du tänker skaffa ett solelsystem på 5000 W får du den här enheten "gratis" som alternativ till bara växelriktare.

      Radera
    3. "Nätväxelriktare"? Menar du för att sälja sin el i konkurrens med de riktiga kraftverken som producerar miljoner gånger mer el för bara nån procent av ens egen kostnad per watt? Och vadå "tillförlitlighet"? De där snubbarna har inte ens byggt sin produkt, det kan bli hur uselt som helst. Jag har använt billiga dieselgenertorer i åratal i rad utan att någonsin ha haft någon driftstörning. Liksom min bilmotor aldrig har havererat. Otto-motorns överlägsenhet ligger, förutom i dess efter behov omedelbart anpassningsbara bränsleförbrukning, även i dess så gott som totala driftsäkerhet. Detta tack vare att det har blivit en sån mogen och storskaligt producerad teknologi (i körskoleböcker från början av 1900-talet var instruktioner för mekandet med motorn den stora biten)

      Nä, sol kan uteslutande ha användning där anslutning till storskalig el av någon anledning saknas. Jag kommer att tänka på tre möjliga fall:
      - Satelliter
      - Miniräknare o.dyl. sladdlöst
      - U-länders glesbygd

      Men där en kopparsladd inte löser problemet, så borde en stirlingmotor i kombination med reflekterad solkraft vara idealisk. Förstås bara långt söderut från vårt dimmiga arktiska sollösa mörker. Här kan kanske brända träbitar fungera, men jag tror att diesel är mycket effektivare.

      Och med solkraft menar jag här inte extremdyra lågeffektiva fotovoltaiska celler, utan bara en någorlunda ren aluminiumreflektor på några kvadratmeter som tillverkas för tio spänn och koncentrerar 2 kilowatt solkraft till Stirlingmotorn.

      Radera
    4. Detta är kul, någon typ av flismaskin kanske så man kan peta ner trädgårdsavfallet också.
      Förresten, vågar man säga att man har aktier i obducat utan att bli utskrattad? Nåja, har man intresse för tekniken så vet man att effektivare solceller är på gång om 3-4 år, lagom till villan är amorterad. J-a vad jag ska investera då!

      Radera
    5. Bilmotorer är av en lite annan kvalitet än billiga nödgeneratorer. Är det en Honda-motor så är det en sak, men noname-motorerna är inte bra och speciellt så är inte nödgeneratorerna som system speciellt tillförlitliga, speciellt om man inte kör och servar dem dagligen. Det finns anledningar till att Facebook kommer testköra sin nödströmsdiesel i Luleå flera ggr om dagen...

      Fråga kärnkraftverken (speciellt Forsmark) varför de har flera dieselgeneratorer. Forsmark fick vid Forsmarksincidenten inte igån en enda av sina kommersiella industriella generatorer, vilket var nära att orsaka en härdsmälta. Då ska det ändå funnits proffs som underhållit dem.

      Kvaliteten på bilmotorer är en helt annan, av ren nödvändighet. Skulle en bilmotor haft samma kvalitet som en Jula-generator för 695:- SEK så hade ingen köpt den bilen.

      Men du missuppfattar avsiktligt vad som avses.

      Solel går idag (i Sverige) att producera billigare än den el man köper på nätet eftersom man slipper skatten.

      Radera
    6. #Cornu

      "Sedan var det priset per kWh. 15:- SEK för diesel"

      Hur har du fått fram denna siffra?

      En liter diesel kostar c:a 14:50 SEK.

      Energiinnehållet i dieselolja är c:a 9.8 kWh / liter.

      Om vi antar en verkningsgrad på 30% för ett dieseldrivet elverk, vilket känns om en låg siffra, så kostar en kWh 14,50/9,8/0,30 eller ungefär 4.93 SEK.

      Radera
    7. Jag failar att inse varför kombinationen pellets och stirling vore konkurrenskraftigt. För andra ändamål såg jag gärna att stirlingmotorer massproducerades och blev billiga. Den har många fördelar allt från enkelhet i konstruktion till enkelhet i drift och tysthet. Och är väl t.o.m. fysiskt teoretiskt bevisat den energieffektivaste möjliga metoden att omvandla värme till el. Men den lider av nån förbannelse som gjort att denna snart 200 år gamla uppfinning lever i skuggan.

      Påminner lite om den övergivna motorn i Atlas Shrugged.

      Radera
    8. Fast nu jämför du ju äpplen och päron. Det finns ju gott om bensinkraftverk som klarar strömspikar också, och där ligger kostnaden på 1kr/W ungefär i kapacitet, medan Stirlingmotorn ligger på 41 kr/W.

      Radera
    9. #Cornu

      "Dessutom kan jag garantera att en generator för 2000:- inte kommer fungera i en månad, om den nu ens fungerar i en timme, medan en Stirlingmotor är nästan underhållsfri."

      Om någon av dina läsare skulla lyckas köra en generator för 2000 SEK en månad, det är trots allt bara max 744 timmar, vad gör du då?

      Jag har sett de där små elverken i drift som kostar, eller kanske kostade, bara 850 SEK och de verkar inte alls dåliga.

      Radera
    10. 47d, jag räknade förenklat med 15:- SEK per liter diesel och att en liter diesel är 10 kWh, samt att en dieselgenerator ger 10% i verkningsgrad (inte på pappret, utan i verkligheten). Det ger 15:- SEK per kWh el.

      Radera
    11. #Cornu

      10% låter som en ren hittepå siffra. Kan du berätta lite mer om hur du har fått fram den?

      Energimyndigheten har gjort en test av elverk och då har de fått klart bättre resultat.

      http://energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Reservelverk/

      Radera
    12. De kom fram till 6:- SEK per kWh, inga hitte på 4:93 som du gjorde.

      Erfarenhetsmässigt så blir det dock högre i verkligheten, eftersom verken stor del av tiden i princip står på tomgång och eldar för kråkorna. Ligger man på optimalt varvtal kan man få hyfsad verkningsgrad, men det är sällan man gör det.

      Notera också att flera verk gick sönder under testen.

      Radera
    13. #Cornu

      6 SEK / kWh är inte samma sak som 15 SEK / kWh.

      Jag kan tänka mej att det stor antalet bensindriva elverk har dragit upp snittkostnaden. Alltså bör kostnaden per diesel-kWh har varit lägre än 6 SEK / kWh t.ex. runt 5 SEK / kWh om man tänker på att en dieselmotor, på grund av sin höga kompression, har bättre verkningsgrad än en bensinmotor.

      Notera också att de flesta verken inte gick sönder under testet och att det näst billigaste verket, som kostade 2400 SEK, höll hela långtidstestet som omfattade 150 timmar. Man bör tänka på att de flesta nya prylar som går sönder gör det under de första timmarna som de används, ofta till följd av något missöde vid monteringen. Om en produkt har varit igång några dygn så kommer den ofta att fortsätta att fungera. Att köra ett billigt elverk en hel månad bör inte alls vara omöjligt under förutsättning att det får rent bränsle och att motorolja byts efter rätt antal timmar.

      Radera
  7. 4 miljoner borde inte vara så svårt att få ihop. Det låter som en lösning som har en stor potentiell marknad. Dels som alternativ till pelletspannor i USA och Europa och dels som primär elförsörjning i u-länder.

    Om man får en rimlig andel av verksamheten så kan jag tänka mig att lägga in 10 000 SEK. Hur mycket kan ni tänka er att lägga in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10.000 kr kan jag överväga. Kanske 41.000 kr om man också får ett tidigt ex. Men då behöver jag först fått ett stort förtroende för de som skall producera apparaten.

      Radera
  8. Tänk på att resten av energin kan användas till uppvärmning. En tumregel är att i ett hushålls enegi förbrukning utgör ungefär 70% av uppvärmning av huset och varmvatten.skala upp motorn i effekt så man kan använda den till en flistugg också då har man ett komplett off grid system förutom reservdelar förstås

    SvaraRadera
    Svar
    1. 6000 Watt räcker till flistuggen. Kör du flistuggen inuti lokalen du vill ha uppvärmd så tar du tillvara all värme från flistuggen. Det låter väl smart, förutom att det bullrar ett tag?!

      Radera
    2. Såg påyoutube en traktordriven maskin som högg ner grenar upp till tio cm till korta kubbar. Perfekt om man skall gallra. Det borde vara än energisnålare än flis.

      Radera
    3. Kuckeliku, jag skall fråga frugan om det är ok att lägga en stor rishög utanför huset och köra en flistugg i källaren.
      Kgb är det en tugg för att tillverka bränsle till gengas aggregat? den kanske drar mindre energi än en flistugg. Jag vet att det finns en vedprocessor som använde just en roterande kniv för att tillverka ved

      Radera
    4. Kuckeliku, hon gav mig en konstig blick och skakade på huvudet, hur skall jag tolka det?

      Radera
    5. Att jag är smått extremistisk när jag vill få ner energiförlusterna till noll. Sannolikt är det dock inte särskilt mycket energi man förlorar på att man gör jobbet utomhus istället. Men det tar inte bort rishögen. Den syns mindre om man man lämpat ner den i källaren, där den också förblir torr. Så källaren blir bra om man har ett rymligt pannrum där nere. Annars mindre bra.

      Jag tänkte närmast att jag skulle kunna köra en flistugg inuti en segelbåt om det är kallt. Lite extremt kanske, men jag gillar att fundera på vad man kan göra. Det innebär inte att jag faktiskt gör det. Jag är mer extrem i tanke än i handling.

      Radera
    6. Kubbarna är nog generellt till att elda med. Eftersom de är små blir det väl bra förbränning.

      Urban TR110

      Gallrar du och kör in småträden i tuggen och fyller på säckar som i filmen eller mindre portionsförpackningar så slipper man mycket vedhuggning och hantering och så kan ta ta till vara på värdet av småträden vid gallring.

      I helgen hoppas jag sätta igång den gamla vedsågen för nästa års förbrukning.

      Radera
    7. Kuckeliku jag förstår vad du menar när du säger att du är mer extrem i tanke än i handling, jag känner igen det från mig själv ;-)
      Kgb om du hittar det klippet på youtube blir jag glad om du kunde länka det här.

      Radera
  9. Detta ser svårt ut. Verkningsgraden i en dieselgenerator är säkert högre. Stirlingmotorer har problem med axelläckage och kolvtätningar. Den som monterar in en sån här apparat i källaren och kapar anslutningen till nätet tigger om problem. I fattiga länder för bland annat drivning av bevattningspumpar förekommer gengasdrift och det kan ses som en konkurrent.

    Kort sagt kan man säga att samhället kollapsar när elnätet inte längre fungerar. Innan dess får den här typen av anordningar ingen ekonomi. Och efteråt försvinner grunderna inom material, komponenter, pellets med mera. Inte heller kommer batterier och elektriska apparater att koppla till det hela att finnas. En ångmaskin typ en lokomobil som fanns för hundra år sedan låter mer robust och realistisk för någon lokal användning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nackdelen med gengas är att man vill gärna inte ha den motorn inomhus. Annars är det lätt att hitta en lämplig motor på närmsta bilskrot. Angående läckage från stirlingmotorn borde väl Kockums veta hur det ligger till eftersom de använder sådana i sina ubåtar.

      Radera
    2. Tätningar och läckage, sånt löses väl med tiden på ett eller annat sätt. Det är väl i så fall barnsjukdomar som beror av att massproduktion saknas. Trots sin aktningsvärda ålder så är det inte en mogen produkt. Eller menar du att det finns mer fundamentala problem med stirling?

      Den utgör en underbar kombination med reflekterat koncentrerat solljus, där sånt finns i överflöd (av en tillfällighet i fattiga länder utan elnät). Ingen bränslehantering behövs. Man behöver inte ens fylla på vatten som med en ångmaskin. Men om man ändå ska hålla på med att transportera och elda nåt bränsle, så är nog andra motoralternativ bättre.

      Radera
    3. Stirlingmotorn är minst sagt seg om man vill öka varvtalet, det är inte så kul om man vill ha den i ett fordon.

      Radera
    4. Det är ju ett av skälen till att man bygger in ett elbatteri i enheten. Batteriet får slita lite hårdare tills stirlingmotorn fått upp farten. Men det kan sannolikt ändå bli lite segt att försöka driva en elbil med den här apparaten. De påstår ju inte heller att man skall använda den till något sådant.

      Radera
    5. Kockums har inga problem med läckande stirlingmotorer för de kan fakturera försvaret ännu mer. Här kan det vara nästan hur dyrt som helst.

      Solkraftverk typ en parabol med en stirlingmotor är tunga och dyra och har svårt att konkurrera. Den höga temperaturen tillåter inte lagring och då fås en skräpkraft typ som från solceller. Det här kommer aldrig att fungera.

      Radera
  10. Crowdsourcing via https://thefundersclub.com/ ? Verkar inte finnas något bra när det gäller denna prisklasser. Svårt kanske att få någon att investera 50k i något som man kanske får, om man nu inte är en van investerare.

    SvaraRadera
  11. http://www.terravivos.com/ har säkert lite pengar över :)

    SvaraRadera
  12. Jag kör själv 6 kW solceller med gridmatning (1,87 kW in just nu!). Jag skulle kunna tänka mig en sådan här lösning i kombination med en kamin eller pelletspanna så man får ut 24% av värmen som el och sedan matar in på nätet.

    Men då skulle värmebehovet styra och elen vara ett litet tillskott där man säljer ev. överskott. Kalkylen beror ju på hur mycket man förlorar i värme på den kalla sidan.

    Lite suspicious att man inte fick se stilingmotorn köra om de har en prototyp.

    SvaraRadera
  13. Hur mycket el skulle vi producera om alla pelltespannor i småhus var utrustade med stirlingmotorer?

    Förbrukningen av pellets ligger på ungefär 600 000 ton pellets per år i villor.
    http://stud.epsilon.slu.se/1939/1/steiner_s_101021.pdf

    Ett ton pellets ger 4 900 kWh.
    http://energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Pelletskvalitet/

    Runt 16 % av energin kan omvandlar till el. 8/(40+8)

    "8000kWh electric power annually. Fuel costs are about half to 1/3 of the electricity cost. MyPower can also produce heating/hotwater for maximum 40'000 kWh annually."
    http://d2walsh.wix.com/mypower#!q-and-a/c1bru

    Guesstimaten på elproduktion blir då:
    600 000 ton * 4 900 kWh * 0.16 = 470 400 000 kWh = 470 GWh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan vi inte göra, hur skulle det då gå för statenskassak Vattenfall!

      Eller skulle det påverka annat än lokalt? Den totala elproduktionen 2010 var 145TWh, enligt: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Elproduktion/

      Radera
  14. Någon som talat med dem om vad de hade för erbjudande för investerare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har pratat med dem. De har inget erbjudande. De är innovatörer, inte profitörer. De behöver finansiering. De har inte reflekterat över hur, helst vill man ha en enstaka finansiär med rätt kontaktnät och kompetens. Som alltid.

      Radera
  15. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article247613.ece

    SvaraRadera
  16. Varför göra det komplicerat för sig när Viessmann som är ett stort, seriöst kvalitetsföretag redan har en "exakt" likadan produkt på marknaden? Stirlingmotor på 1kW och resten energin går till uppvärmning av huset...

    http://www.viessmann.com/com/en/products/Micro_CHP.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man vill köra på fossilgas och har en pipeline till huset.

      Radera
    2. Ok. Förlåt mig. Mitt fel att jag inte klarade att förstå att en precis lika dan maskin, med samma specifikationer fast med en gas istället för pelletsbrännare är en helt väsenskilld skapelse! Den här nya som går på pellets kommer verkligen revolutionera marknaden! Konstigt att inte Viesmann tänkt på det som ändå har pelletspannori sitt sortiment...

      Radera
    3. Jag har en fosilgaspipeline till lägenheten. Betalar dessutom inget för själva gasen utan bara för anslutning. Synd att vi har fjärrvärme och inte behöver värma huset mer.

      Radera
  17. Tanken var att sätta solpaneler på hela taket i söder-läge för att sedan kunna skicka ut det mesta på elnätet. Då jag tippar på att i Sverige likt Tyskland kommer att inom en snar framtid bara behöva betala det man förbrukar - det man producerar. Vilket gör att man får än bättre kalkyler.

    SvaraRadera
  18. Räknar man med ROT + investeringsstöden så borde det bli en ännu bättre kalkyl.

    http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Aktuella-bidrag-och-stod-du-kan-soka/Stod-till-solceller/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får inte ta ROT samtidigt som du får stödet. Det står i reglerna för solcellsstödet.
      Däremot kan ROT nästan ge samma effekt som solcellstödet då det nu är sänkt så pass mycket och solcellerna sjunkit så mycket i pris.

      Radera
  19. Låter som en fantastisk produkt. Jag har en gammal oljepanna (dock är brännaren skrotad) som jag planerade att stoppa in en pelletsbrännare i. ...dessutom tänkte jag "fixa" batterbackup för att klara strömavbrott.
    Om jag tolkar det rätt så skulle den här produkten lösa båda mina idéer, dessutom på ett mycket bättre sätt och till ungefär samma pris.
    Jag skulle absolut köpa en om den fanns på marknaden!

    SvaraRadera
  20. Man vill ju kombinera något sådant här med en slingshot av Dean Kamen eller liknande.

    SvaraRadera

  21. Kanske problemet med den bristande tilltron ligger i att även du tror på de gröna ekopolitikernas uppfattning om att "lokalbefolkningen" producerar bioenergi som inte kostar något.

    SvaraRadera
  22. Små stirlingmotordrivna värmekraftverk som kan drivas såväl med gas som med pellets och producerar både värme och el är relativt vanliga i tyska hyreshus. Blockheizkraftwerk på tyska (BHK).
    Jag har en bekant i Tyskland som installerat två sådana verk.
    Bortsett från att de producerar el tror jag ändå att värmepumpar är lönsammare, åtminstone i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag googlade Blockheizkraftwerk med hjälp av Google bilder. Flertalet av de visade enheterna är riktigt stora saker. Den minsta jag hittade väger 360 kilo. De är ungefär stora som tvättmaskiner. De verkar sällan vara försedda med sterlingmotorer. Inte är de heller typiskt drivna av pellets, utan de drivs snarare av gas. De har inte heller något inbyggt batteri.

      Här ett exempel på vad man kan hitta:

      www.hoier-gmbh.de/blockheizkraftwerk.html

      Kleinere Mikro-Blockheizkraftwerke sind eine Kombination aus Gas-Brennwerttherme und Stirling-Motor, ausgelegt zur gleichzeitigen Wärme- und Stromerzeugung für Ein- und Zweifamilienhäuser, ohne weiteren Wärmeerzeuger.

      Har du något som mer liknar Älvkarlebyföretagets tilltänkta produkt så kan du gärna ge en länk!

      Radera
    2. De flesta BHKW drivs med gas eftersom den är billig i Tyskland, här är i alla fall en länk till ett Nano-BHKW som drivs med pellets.

      http://www.bhkw-infothek.de/bhkw-anbieter-und-hersteller/nano-bhkw-ubersicht/okofen-pellematic-smart_e/

      Radera
    3. http://www.heizungsfinder.de/bhkw/brennstoffe/pellets

      Radera
    4. "Status: Feldtest, Markteinführung frühestens 2014"

      Så det verkar inte finnas att köpa ännu. Vet fler som letar och det verkar inte finnas några på marknaden än.

      Radera
    5. Det måste finnas något företag som tillverkar och säljer mindre stirlingmotorer, men jag har inte lyckats hitta något sådant. Får man bara fatt på en stirlingmotor i lagom storlek så är det kanske inte så avancerat att fixa en hel del av funktionaliteten som det här Älvkarlebyföretaget vill åstadkomma.

      Så kan någon posta en länk till små stirlingmotorer som inte kostar en förmögenhet?

      Radera
    6. Jag kör gärna stirlingmotorn på gas. Fördelen jämförts med pellets är att man inte behöver någon skorsten. Men visst är det enormt bra om man vid behov kan köra stirlingmotorn på pellets eller ved eller något annat. Bio-etanol torde också fungera utan skorsten. Men det blir kanske fuktigt inomhus på grund av att det bildas vatten vid förbränningen. Kan man fånga fukten på något sätt?

      Man måste rimligen ha en generator/alternator också för att få ström.

      Stämmer det att stirlingmotorn fungerar ungefär som en värmepump så att effekten blir bättre om man skjuter ut motorns kalla sida i kall vinterluft?

      Radera
  23. Cornu be dem kontakta http://www.ahlstromcapital.com
    som stått bakom finansieringen av Ripasso Energy (Sterlingmotor i solkraft typ).

    Jag har jobbat med de senare och det är himla trevligt folk.

    SvaraRadera
  24. Det finns få saker som kan jävlas så mycket som pellets. Livslängd på över 10 år är bara att glömma. Finns det matarskruv, kretskort etc så kan man utan problem halvera den tiden tio gånger om och ändå vara optimistisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag installerade pellets hösten år 2000 i en panna från 1975. Fungerat klockrent i alla år förutom några småsaker som jag fixat själv. Så jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning.

      Radera
  25. 41000 verkar vara fortfarande inte vara realistiskt.

    SvaraRadera
  26. Med egen skog och egen flismaskin och en en villa på ritbordet med solceller och ingen elanslutning så känns det här stirling elverket som väldigt intressant.
    Det har gått några år sedan blogginlägget skrevs.
    Är det någon som har koll på hur det har gått med utvecklingen av elverket?

    SvaraRadera