2013-02-03

Positiva söndag: Riktigt bra butiker!

Dags för positiva söndag igen.

Dags att lista riktigt bra butiker, med trevlig, duktig och serviceinriktad kompetent personal. Tidigare försök att få läsarna att lista bra hanterverkare gav dock inget vidare gensvar. Var tydligen svårt att hitta bra hantverkare.


Men nu till butiker. Helst butiker som både säljer bra produkter och alltså även erbjuder något mer än enbart ett ställe att konsumera, utan där konsumismen ger ett mervärde i form av service och kunskapsstöd.

Hifiklubben är förstås ett exempel jaga direkt kommer på, liksom MacForum (Apple-återförsäljare i Göteborg). Ett mer generellt exempel kan vara PocketShop, som verkar ha enormt trevlig personal. Man blir alltid välkomnad till butiken och inom några sekunder blir man uppvaktad med frågor om man vill ha hjälp. Eller så ser jag ut som en typisk tjuv, vad vet jag?

Gissningsvis är servicen och kompetensen bättre ju mer nischad och specialiserad en butik är. T ex Brixit i Örebro, som bara säljer Lego.

Vad har ni för egna exempel? Är det vanligare med bra butiker än bra hantverkare?
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

36 kommentarer:

  1. Gillar inte alls Hifi-klubben.

    Alina och Inet vänder jag mig till vad gäller datorer.

    SvaraRadera
  2. En täckplopp av plast på en gammal blandare hade gått sönder. En trevlig yngling på K-rauta Kungens kurva lyckades lista ut vilken plopp jag skulle ha samt beställde den från tillverkaren. Den kom i brevlådan nästa dag, gratis.

    På Bauhaus i Länna brukar personalen följa med ända fram till hyllan när man frågar efter något. Här fick jag även hjälp med detektivarbete och beställning när jag skulle ha en reservdel till en gammal toastol.

    Och så Clas Ohlson och kjell & Company i Haninge verkar alltid ha trevlig och kunnig personal.

    SvaraRadera
  3. Kjell & Co har mycket bra personal överlag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte bedöma Kjell & Co överlag men jag blev faktiskt rätt förvånad av en av deras expediter som avrådde mig från deras utbud av datorhögtalare och istället rekommenderade mig att gå till någon som sålde t ex Creative

      Radera
  4. Alla mina reklamationsärenden hos El-Giganten tycker jag funkat bra. En gång fick jag till och med byta upp mig till en vara för dubbla priset utan extra kostnad eftersom den jag reklamerat var den sista på hyllan.

    Lite talande hade jag stora problem med reklamation hos OnOff (RIP) vilket resulterade i en bojkott från min sida.

    Tycker bemötandet Karl fått ovan inte är väldigt imponerande "följer med hela vägen till hyllan", "hittar reservdelar från en katalog". Är väl det minsta man kan förvänta sig?

    Lego köper jag från bricklink. Alltid fantastisk service från de jag haft kontakt med.

    SvaraRadera
  5. Svante Nilssons Vapen i UppsalaBra sortiment och service.

    Lund & Lund (Sturegatan 12, Tjockholm)Super service o generösa öppettider. Att känna sig uppskattad som kund då säljare vet vad man vill ha och söker är bekvämt och befriande. Då gör det inget att det kostar lite extra.

    SvaraRadera
  6. Kan instämma vad gäller Kjell & Co. Har handlat i flera av deras butiker på följande orter: Allum/Partille, Bäckebol/Göteborg och Torp/Uddevalla.

    Verkar vara ett genomgående anställningskriterium att vara både kunnig och trevlig. Positivt!

    SvaraRadera
  7. Westvalls i Östersund (Herrekipering). Bäst. Bra service, oavsett plånbok (exempelvis den lodare som kom in när jag var där för några år sedan, inga pengar, hål i t-shirten m.m. bemöttes exemplariskt - den var snygg) och goda råd för en som mig som högst ogillar att handla kläder.
    Det intressanta är att den enda konkurrenten i Östersund på intet vis förmått att lära sig att service är något som kan ge återbesök...

    SvaraRadera
  8. Kjell & Company. Om man går dit i icke-rusningstid så kan man få saker förklarade och vänlighet på köpet. Likadant med Clas Ohlsson. Vill även ge en eloge till Polaren & Pyret eller vad de heter. Ni vet som säljer randiga barnkläder. Vänliga och ger sig tid.
    Som bonus har jag hittat en fantastisk hantverkare på Grannar.se. Trevlig, kunnig, utrustad med alla skruvar som finns. Dessutom inte rädd för det där lilla extra som är lätt att strunta i i våran hektiska tid. Men han gör det utan tillsägelse. Fantastiskt.
    Moventia
    Moventia
    Moventia

    SvaraRadera
  9. Webhallen: Ofta bra priser samtidigt som de har butik i centrala Göteborg. Mycket finns i lager i butiken också.

    Kjell & Co: Instämmer med övriga, kompetent personal och brett sortiment.

    SvaraRadera
  10. försöker handla mest på webben för att få ner priset. jag tycker BMW handlarna har en bra attityd, de försöker förstå vem man är och vilka utrustningsalternativ som passar just mig - har köpt 3 nya bilar och varit fantastiskt nöjd. Har även fått en handlare att ordna hyrbil över midsommar då en leverans av en reservdel dröjde. (så köp ny bil minst vartannat år... lol.)
    varför nämner ingen McDonald's? snacka om arketypen för bra service - mtp antalet kundkontakter per år så skulle jag gissa att de ligger väldigt högt. Deras policy är ju även att kunden "alltid" har rätt....
    körde när jag gjorde värnplikten det gamla knepet att säga att hamburgaren smakade konstigt när den var halväten - fick då ny, efter 4-5:e hamburgaren började de titta snett men kunde inte neka mig enligt deras policy... tihi...

    SvaraRadera
  11. Netoteket. Beställde Coldzyme förkylningsspray vid 15-tiden, och förmiddag dan därpå landade sprayen i postlådan. Snabbt och snärtigt.

    SvaraRadera
  12. Kahls kaffe i Kista galleria. Ypperlig service och kunnande. Fantastiskt take away kaffe för 15 kr, och då ingår hembakad (äkta hembakad, inte "hembakad") kaka i det priset. Gratis kaffe om du skickar vykort från semestern. Har bara gott att säga om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missa inte heller dom chokladdopppade puffade kaffebönorna! Det är det enda jag saknar från tiden jag jobbade i Kista.

      Radera
  13. Naturkompaniets butiker tycker jag överlag man känner sej välkommen och bra bemött, i alla avseenden!

    Sedan måste jag nämna Skinnolin i simrishamn. Den sortens butik är tyvärr ett sällsynt inslag i sverige numera. Skinnkläder i toppkvalitet och en genuin service samt intressanta tillverkningsfakta och historier gör att man kan bli kvar timmavis!

    SvaraRadera
  14. Mölndals bilglas är det ställe jag fått allra bäst service på någonsin. Dock så är det, strikt talat, ingen butik.

    SvaraRadera
  15. Herno Maskinkonsult i Härnösand vill jag berömma. En järnaffär med bra sortiment och kamratlig ton från personalen. Ofta bra priser och hjälpsamma är dom också

    SvaraRadera
  16. Pagoldhs Ur i Skövde tycker jag ska nämnas. Det finns ingenting i klockväg som inte den gode Jari bakom disken kan hjälpa till med att fixa fram eller reparera. För den som nu har sådana kronografiska eller kronometriska böjelser...

    SvaraRadera
  17. Lätt! Alewalds (en RIKTIG sport/friluftsbutik) i Sthlm. Grym personal som är både kunnig och hjälpsam. Och med ett bra sortiment.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alewalds i Uppsala är också kanon. Kunnig och hjälpsam personal, oavsett om du är ett vältränat friluftsfreak som vandrar 50 mil i fjällen varje helg, eller om du är en vanlig dödlig med bilringar runt magen.

      Radera
  18. netonnet tycker jag fungerar bra.
    + ingen störande personal
    + man plockar sina prylar och betalar bara i kassan, med en minimum av störningar
    + har aldrig haft problem med reklamationer.

    Ja, preferenserna skiljer ju som vi kan se. Men varför skulle en INTJ vilja ha med personal att göra :-)

    http://intjcentral.com/the-compleat-idiots-guide-to-the-intj/4/

    SvaraRadera
  19. Jag vill nog ändå säga IKEA även om service går bort (den finns men tjänsterna som man erbjuder är begränsade). Vet inget annat företag som har så bra saker till så lågt pris. Fantastiska toaletter. Bra mat och tilltugg. Man kan visserligen bara konsumera där också, men de flesta av oss köper saker för att behålla det ett tag.
    Och som någon redan skrev....McDonalds förstår överlag service även om det känns svårt att medge....sen är produkterna överprisat skit såvida man inte köper en cheeseburgare eller en glass.

    SvaraRadera
  20. Hifi-klubben är mycket möjligt den sämsta butiken med de mest okunniga säljarna/tyckarna. Glömmer aldrig för tre-fyra år sedan då de sålde en Denon ethernetkabel för 3200:- med det vanliga okunniga snacket om signalbehandling bla bla bla. Men kabeln hade faktiskt riktningsvisare! (En exakt likadan kabel skall kosta under 50:-) .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dyr är dom oxå. På tal om kabel kostar QED Performance Audio 2 hos HiFi-klubben 498 sek. Engelska Divine Audio tar 32.35 pund för samma kabel och har ett mycket större sortiment. Levererar till Sverige och har en mycket kunnig ägare.

      Radera
    2. För att inte tala om det oseriösa i att sälja optisk kabel (SP/Diff) med guldpläterade kontakter med argumentet att det ger bättre ljudkvalité.

      Radera
    3. Tja, som digitalt kunnig så ignorerar jag sådant och tänkte inte på detta feltänk. Men ni har helt rätt. Man försöker sälja på folk som inte förstår vad digitalt innebär dyra saker helt i onödan.

      Radera
  21. gillar Street Foods burgare, enda restuarangen jag känner till ligger på i/på Stockholms Central

    SvaraRadera
  22. Här är min lista på butiker som rekommenderas till andra. Mina kriterier är kvalitetsutbud med trevlig och mycket kunnig personal som ska vara hjälpsamma men ej påträngande eller snobbiga.

    Walther Borg på Kungsgatan i Stockholm. Kunniga och trevliga.

    Fiskarnas redskapshandel Sickla köpkvarter(tidigare S:t Paulsgatan i Sthlm).

    Wahlströms skrädderi och kemtvätt på Nybrogatan i Sthlm. En av de få ändringsskräddare och kemtvättar jag litar på.

    Wallins bageri och konditori på Ringvägen i Stockholm. Klassiskt kvaitetsutbud av bröd och bakverk. Långt bättre än oförskämt dyra och numera chanserade Gunnarssons på Götgatan.

    Oscar Jacobsons butik på NK plan 2. De plockar gladeligen fram hur mycket kläder som helst från lagret(vilket innebär ett jävla spring). Säljarna hämtar t.o.m. från O-J:s andra butiker på sin lunchrast för att man ska få prova vald kostym i rätt storlek. Inga sura miner eller snobberi alls, trots att jag som okänd kund vid ett tillfälle såg ut som en oduschad lodis och med trasig gammal Tenson-jacka.

    Håller med om att naturkompaniet har bra service och personal. Har handlat i Stockholm i båda butikerna på Kungsgatan, Sveavägen, samt Sickla.

    Håller också med om att Kjell&Co har kunnig personal. Var i Haninge Centrum och en ung pojkspoling bakom disken, visste tamejfan allt om Tv-antenner, antennsladdar och kopplingsalternativ för dessa. Blev riktigt förvånad.

    McDonalds har förvisso rask personal som jobbar livet ur sig, men maten har förfallit. När man kommer till McD så har de oftast rader och åter rader av färdiga burgare liggandes. En Bic Mac t.ex. måste vara helt nygjord för att vara god. Efter några minuter så mjuknar isbergssalladen och blir en ljummen gegga tillsammans med dressingen, och osten klibbar fast i burgaren. Och deras pommes frites, som de förr skröt över alltid var nygjorda och krispiga, de är numera mjuka och flott-sladdriga. Man ska ha tur för att komma när pommes-arna är nygjorda. Jag har påtalat det flera gånger för McD, men de verkar inte så intresserade av ändring. Svensson vill bara ha sin meny snabbt, och skiter i hur det smakar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde Maison Pierre, Pierres Matsal på Torsgatan. Det är Stockholms mest prisvärda lunchbuffé med stor salladsbuffé och hembakat bröd. Maten är svensk husman, grill- och medelhavsinspirerat.

      Radera
    2. Specialbeställ en Big Mac utan lök eller nåt sådant, då måste de göra en ny och då får du en färst. Fast du får vänta några minuter.

      Radera
  23. Det är vanligare med bra butiker än med bra hantverkare, butikerna vill ju sälja och tjäna pengar medans hantverkarna alltid verkar ha jobb oavsett hur de är och hur de agerar.


    Kan dra några kompetenta butiker i Linköping :

    Webhallen: Låga priser, bra lager och effektiv personal.

    Norgrens Bildelar: bildelar av hög kvalitet till relativt låga priser och mycket hemma på lager och endast 18 timmars leveranstid av icke lagervaror om vardagarna och på Lördagarna ( ! ) WTF !

    Swedol: Ganska dyrt men bra lager och trevlig personal som gör sitt bästa.

    SvaraRadera
  24. I min stad, Östersund finns följande :

    hifi-butiken. Inte kedjan utan helt egna. Proffs, mycket kompetenta, de älskar sitt jobb. Handlar gladeligen både tv, stereo och liknande där.

    Kjell o company. Ynglingarna som jobbar där vet tamefan allt om allt. Trevliga butiker och trevliga medarbetare.

    Westwalls, klädbutik i tredje generationen. Mycket trevliga och hjälpsamma. Köpte en Barbour där trots att den gick att beställa mycket billigare från England bara för att de ger så bra service.

    SvaraRadera
  25. Antikvariat brukar i regel ha bra utbud av varor och dessutom go personal, då de oftast är djupt insjukna i en bok bakom kassadisken, vilket givetvis betyder att de ytterst sällan följer efter en i butiken.

    SvaraRadera
  26. Ängavallens gårdsbutik utanför Trelleborg. Säljer kanske (?) Sveriges gladaste och mest juste framtagna kött. Och så är personalen kunnig och serviceminded också. Fick nyligen en ny falukorv i handen innan jag hann förklara klart att den förra hade möglat lite oväntat i ena kanten.

    Hade till och med nitritfri korv ett tag men det ville ingen (utom jag då) tydligen köpa. Sorgligt.

    SvaraRadera
  27. Kjells vapen i Götene. Mycket kunnig personal. Enormt utbud av jaktvapen och diverse tillbehör. Skjutbana i källaren. Och så Kjell själv som är en levande legend.

    The Man

    SvaraRadera
  28. Kedjor:
    Webhallen, Kjell & Co, XXL (de är dock inte alltid billigast, men väldigt bra utbud)

    Claes Ohlsson dock har väl kvaliten märkbarts försämras på sista tiden

    Icke kedjor:
    http://www.cajsawarg.se/ - deli butik
    http://www.terrang.se

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...