2012-12-10

Volvo PV springer fort i fel riktning med lånade pengar?

Hugo Norell från Omställning Göteborg har skrivit en debattartikel hos Göteborgs Fria om Göteborgs stolthet, kinesiska Volvo Personvagnar.


Han konstaterar att Volvo PV:s satsning på att med kinesiska utlånade pengar bygga om och ut fabriker för 35 miljarder SEK i Sverige inte över huvud taget ifrågasätts. Vad ska fabrikerna producera? Jo, mer av de motorstarkaste premiumbilarna - först ut blir nya XC90.
"Volvos ledning har beslutat att investera 35 miljarder i produktutveckling och nya fabriker i Torslanda, Skövde och Olofström. Det är ett av Sveriges största industriprojekt och det diskuteras inte och ifrågasätts inte, varken av politiker, ledarredaktioner eller fackföreningar. Stefan Löfven och Annie Lööf överglänser varandra i gratulationer. Volvo PV:s vd Håkan Samuelsson säger att pengarna ska komma från kassaflöden och lån från China Development Bank. Ingen påpekar det uppenbara. Kassaflödena är negativa. Volvo går med förlust. Volvo säljer färre bilar i Kina än i Sverige. Ingen påpekar att lånen från den kinesiska banken inte är klara. Och vad värre är, ingen diskuterar om produktion av exklusiva premiumbilar är det rätta att investera i nu när skuldkrisen och klimatkrisen djupnar."
Samtidigt garanterar svenska staten 3.5 miljarder av Volvo PV:s skulder, plus den statliga lönegarantin om satsningen slår fel och det blir konkurs.

I realiteten föll PV:s försäljning globalt med 6.5% 2011 - 2012, utan att den ekonomiska krisen tagit ordentlig fart, även om Volvo framhäver att man ökade sin försäljning i USA.

Men satsningarna handlar inte om att bygga någon hållbar fordonsflotta, vilket i sig är en direkt motsägelse. Som Norell påtalar behöver världen färre bilar och knappast fler av de mer bränsleslukande alternativen. Hur går alliansregimens tal om fossiloberoende fordonspark ihop med Volvos 35 miljarder för att bygga bränsleslukare, bränsleslukare som kommer ha en livslängd på 20 år.

Volvo PV springer fort och i fel riktning, med lånade pengar. Vi vet hur utländska bilfabriksatsningar i Sverige brukar sluta, och det i en uppåtgående marknad...
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

17 kommentarer:

  1. Bara för att marknaden för premiumbilar krymper behöver ju inte betyda att det är helt galet att satsa i det segmentet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla normalbegåvade inser att framtidens bilar är mindre och lättare. Men nej, det blir naturligtvis små marginaler på dessa fordon. Fordonstillverkarna låtsas som om det regnar. Igentligen är det inte så mycket de kan göra, de har målat in sig i hörnet. Värst är ändå GM som tillverkar samma bilar som förde dem till konkurs.

      Radera
  2. Jag högaktar Maud Olofsson för att hon till sist satte ner foten vad det gällde SAAB, trots att oppositionsledaren skrek sig blå (eller röd då) för att inte regeringen släppte in den ryske banksvindlaren i företaget. Att hon inte orkade visa samma ståndaktighet vad det gäller SAS får man väl skylla på mänsklig svaghet.

    Tyvärr fruktar jag att varken Peter Norman eller det rara flickebarnet som efterträdde Maud kommer att kunna hålla emot miljardrullningen av mina skattepengar till Volvo PV innan det oundvikliga sker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver nog inte vara orolig. Alla medel är förmodligen redan reserverade till att understödja Norman polare vid våra storbanker vid kommande kris. Det vore ju hemskt om den sortens högteknologiska verksamhet (=kränga värdelösa fonder till småsparare) skulle gå i stöpet.

      Radera
  3. Med lånade pengar, negativt kassaflöde, minskad marknad, pågående och nedåtgånde konjunktur är det inte mycket som talar för satsningen så vidare inte ägaren ser vart det är på väg och räknar med att konka Volvo PV Sverige efter att staten satsat sina miljarder som flyttas över till Kina...

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Axel
      Tror du börjat förstå spelet :-)

      @Cornu
      Bra artikel men det hade varit kul med lite analys eller hypoteser om vad det är som gör att marknadens aktörer gör sådana här avläsningar om framtiden för den manipulerade marknaden.

      Radera
    2. Instämmer!
      Hoppas man får läsa nästa avsnitt av följetongen......

      Radera
    3. Externalisering av kostnaderna...

      Radera
  4. Det är väl nu man skall satsa. I dessa tider går det att få tag i kvalificerad arbetskraft, för att utveckla nya motorer, det är mycket på gång i Skövde och det byggs för fullt i Göteborg. Det är sådana satsningar som behövs om vi överhuvudtaget skall ha någon industri i Västsverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i teorin är det nu man skall satsa. poängen är att de satsar ju inte framåt utan på gårdagens bilar -xc90.

      Radera
    2. Nja, de nya motorerna kan nog innebära ett lyft, med minskad bränsleförbrukning och därmed mindre miljöpåverkan. Stora bilar med bensinmotorer efterfrågas i Ryssland och det är väl kunden som bestämmer :)
      Det kommer även att satsas ytterligare på hybrider enligt vad jag hört.

      Radera
  5. Trevligt om "vi" blir sittande med "problemet" att den nyaste och bästa fabriken finns här. Hoppas bilarna säljer bra i Ryssland framöver medan nya produkter tas fram.

    SvaraRadera
  6. Vad är då alternativet? Volvo kommer aldrig att kunna konkurrera med de stora tillverkarna och tillverka billiga småbilar med låga marginaler.
    Det är premiumsegmentet som gäller men det gäller att hitta en bra nisch där, för man kan sannolikt inte konkurrera med de tyska jättarna, så länge de har valutafördelarna med euron.
    "soccer-mum-bilen" XC-90 som lär ha haft ett gäng kvinnor som designchefer är ett bra exempel på en kundgrupp Volvo bör kunna vårda. Det viktiga är att lista ut hur de ryska, kinesiska och brasilianska fotbollsmammorna tänker. Pingismammor?

    SvaraRadera
  7. Importen av personbilar till Kina ökar med 5,1 procent på årsbasis. I september 2012 importerades 85 000 bilar.

    Av vad jag sett, är bilar av typ XC90 populära i hela östra Asien bland den rika delen av befolkningen, och den är stor till antalet. Ingenjörer i chefsställning t ex tjänar mycket mer än sina norska och danska kolleger.
    Stora bilar är en mycket viktig statuspryl för många människor i Asien. Bostaden kommer långt efter.

    Den stora allmänheten föredrar pickupfordon.

    SvaraRadera
  8. http://www.autoblog.com/2012/01/10/volvo-xc60-plug-in-hybrid-detroit-2012/

    Porsche Cayenne införde för några år sen elektrisk drivning på bakaxeln, och nu verkar det som att den lösningen kommer i en version av XC60. Bra lösning. En motor använder ju bara nåt 10-tal procent av maxeffekt när bilen kör i konstant fart. Sen kan elmotorn ge burstar, eller driva på egen hand om man tex sitter och glor i en bilkö.

    Förhoppningsvis är det denna tech dom kommer expandera inom och då är det helt rätt satsning. Visst, det är ingen lösning på alla världens problem, men det är en gradvis infasning av en eldrivlina tills man elektrifierat rixvägsnätet.

    SvaraRadera

  9. Min spontana känsla är at Volvo PV har köpts upp av kineserna för att användas som en liten bricka i sina interna spel, med allt vad det innebär av till synes vansinninga satsningar, t.ex. hela städer som förblir obebodda, inte att förglömma internationell penningtvätt för den egna makteliten.

    Betänk skillnaden i skala mellan Kina och Sverige.

    Det blir inte alls illa om Sverige kan få behålla några högmoderna fabriker och andra småsmulor som kan ramla ut oavsiktligt från detta spel, som i sin omfång kan vara flera gånger större än Volv PVs ingående värde.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...