2012-12-04

Varför kan inte göteborgare köra bil?

I Stockholm blev hundratusentals personer (81 000 abbonenter) utan ström igår, medan göteborgarna drabbades av trafikkaos pga 5 cm snö. Jag ska här försöka förklara varför göteborgarna inte kan köra bil när det blir snö (och tveksamt även annars).

I ett spektakulärt utfall av idiotvarning så gick SMHI ut med en varning klass 1, lägsta graden, söndags kväll, för att det skulle komma 5 cm snö på Västkusten. Stormen Gudrun var en klass 1 varning. Vis av erfarenhet så varnar SMHI numera för både vanligt regn och vanligt snöfall. Klass 1 har reducerats till en idiotvarning, dvs något som endast idioter behöver bry sig om. Först vid klass två behöver normalbegåvade bry sig. För övrigt ligger det kvar en klass 1-varning för 5 cm snö kvar för Halland och inre Västra Götaland i skrivande stund.

Så hur kommer det sig att vi, eller iaf göteborgare, inte klarar 5 cm snö längre? Det var ju bättre förr om man ska tro folkhemsfundamentalisten, som antagligen har rätt i det här fallet. Nu pratar jag om "göteborgare" och inte göteborgare, dvs alla som har en daglig anknytning till Göteborg. Detta inkluderar pendlingsorterna och även danskar (hallänningar och bohuslänningar).

Det finns flera orsaker. En anledning är förstås att Vägverket och kommunerna upphandlat snöröjning och halkbekämpning till ett normalläge. Detta sparar pengar och märks först när läget blir något värre än normalt, t ex 5 cm snö istället för 3 cm snö. Väglaget blir alltså sämre nu för tiden än förr i tiden. Dessutom har vi fler och bredare vägar att ta hand om idag, men det är tveksamt om snösvängen blivit större. Trefiliga motorvägar tar längre tid att skotta än tvåfiliga. Bostadsområdena har blivit fler osv osv.

Den enkla förklaringen är dock att vi helt enkelt har mer trafik idag, speciellt mer  pendlingstrafik. Och fler bilar på samma väg leder till fler olyckor. Där det förr körde kanske 5 000 bilar kör det idag 10 000 bilar. Det dubblar olycksrisken och vid en enda olycka blir det 10 000 bilar som hamnar i kö istället för tidigare 5 000.

Varför har det blivit så här? Anledningarna är flera. Dels kan den sökas i bostadsbubblans priser (va, vad trodde ni? Trodde ni att jag inte skulle skylla detta på bostadsbubblan?), som gör att barnfamiljer i allt större utsträckning flyttar längre bort från arbetsorten Göteborg. Detta för att få råd med det man uppfattar som en dräglig bostad. 

Men ändå kostar villan så mycket att bägge föräldrarna måste jobba heltid. Enligt uppgift är det t ex helt normalt att barn på förskolor på medelklassgräddhyllan Onsala har sina barn 50+ timmar på dagis. 40 timmars arbetstid, 5 timmar lunch och ovanpå det pendlingstid gör att även om man är två föräldrar som går om lott så hamnar barnen 50 timmar på dagis varje vecka. För räntorna på bostadsbubblans priser är så höga, så för att ha råd med sina ståndsmässiga 1-2 Thailandresor varje år måste bägge föräldrar jobba heltid. Och några lokala arbetstillfällen existerar inte för våra pendlingsförorter som Onsala, Åsa, Landvetter, Lerum mfl. Lokalt "hemma i min by" har bostadspriserna varit lägre och normalläget på förskolan ska vara runt 30 timmar i veckan. Det behövs inte två heltider för att leva drägligt med de lokala tidigare bostadspriserna.

Inte bara har alltså barnfamiljerna flyttat längre bort och ökar pendlingen, utan bägge vuxna i hushållet pendlar.

Dessutom är det ofta relativt unga familjer som nyligen flyttat ut. De kan rent av bott i lägenhet ("stadsbor") tidigare och har högst begränsad erfarenhet av bilkörning, speciellt pendling. Dessutom är de stressade för att klara av livspusslet. Vilket ytterligare höjer riskerna i trafiken när det börjar gå långsamt på grund av snön.

Folk är slarviga och byter inte däck i tid.

Jag har pratat med vår lokala däckfirma. Som jag uppfattade det hade 25% av de som hade däck i deponi hos dem inte bytt däck förra veckan. De ringde rent av runt till kunderna och frågade om de inte borde byta däck innan det blev december. Men nej. På måndag ändrade sig alla. Om detta inte bara är en lokal anekdot, utan hur verkligheten ser ut, så fanns det många som inte hade vinterrustade bilar när den första snön kom.

I går morse var en spektakulär dag i Göteborgstrafiken. Mellan Landvetter (orten, ej flygplatsen) och Mölnlycke/Rådamotet var det fyra trafikolyckor in mot Göteborg. Alltså på samma delsträcka. Räddningstjänsten stängde helt av motorvägen in mot stan i flera timmar och sedan blev det dessutom en olycka på samma sträcka ut ur stan. Av fyra filer var tre stängda.

På sträckan mellan Åsa-avfarten och Fjäråsavfarten söder om Kungsbacka på E6:ans motorväg inträffade hela femton (ja, 15!) singelolyckor under morgonen och motorvägen fick stängas av.
Befolkningstillväxt 2011
enligt SCB:s statistikatlas

Så hur ser befolkningsutvecklingen ut här? Inte bara så har Varberg marknadsfört sig som pendlingsort till Göteborg, utan även Borås har gjort väldigt omfattande marknadsföring för att man ska bosätta sig där och pendla 5+5 mil dagligen. Men om vi tittar specifikt på Landvetter, Mölnlycke, Åsa och Onsala, så hittar vi Landvetter och Mölnlycke i Härryda kommun och Åsa och Onsala i Kungsbacka kommun.

2011 var dessa två kommuner tillsammans med Stenungsund de pendlingskommuner i Stor-Göteborg som hade störst befolkningstillväxt. Se bild ute till höger. Detta stöder min tes, både vad gäller inflyttning till pendlingsorter och/eller att det handlar om barnfamiljer. Även om kartan bara är för ett enskilt år, så visar det tydligt på hur befolkningen växer och med det trafiken. Om inte annat för att stressa in till jobbet för att hinna stressa hem och hämta barnen på dagis.
Befolkningsutvecklingen
på de nämnda tätorterna

Tittar man på befolkningsutvecklingen för tätorterna Åsa, Landvetter och Mölnlycke, så har de ökat med ca 50% sedan 1990. För Onsala är det knappt en dubbling sedan 1995, eller en ökning på 2100% sedan 1990, vilket dock låter som en omdefinition. Exploaterades Onsala först under bostadsbubblan i slutet av 80-talet?

Hur man än vrider på det har antalet bosatta på orterna ökat rejält och "det var bättre förr" är helt enkelt korrekt. 

Det var mindre trafik förr och därmed färre olyckor.

Så vad är lösningen? Arbetslöshet är en lösning, då blir det mindre pendlingstrafik. En annan är fler lokala arbeten. En tredje är att bostadspriserna kraschar och att befintliga bostadsägare torskar dit, tvångsförsäljs och de som flyttar in sitter med mycket lägre lån och inte måste jobba två heltider. En annan är att sluta åka till Thailand och jobba mindre istället. Folkhemsfundamentalisten drömmer förstås sig tillbaka till 50- och 60-talets hemmafruar, vilket också skulle lösa problemet. (Dessutom var ju våldtäkt inom äktenskapet tillåtet på den tiden. Ja, se 60-talet och folkhemmets fina och lyckliga fasad...)

Återigen ett problem som kan lösas eminent av peak oil alltså. Får vi bränslebrist så slipper vi också trafikkaoset. Då återstår dock att pendeltågen och bussarna ska ha en fungerande infrastruktur, men den servicen har som jag inledningsvis nämnde alltså redan dragits ner på.

Befolkningstillväxten i Härryda kommun och Kungsbacka kommun kan också skyllas på giriga kommuner som spottar fram bostadsområden med enstegstätade papptaksbeklädda nyfunkis BLT-kontainers i sin girighet att få in mer skattepengar till kommunen när tidigare invånare börjar bli pensionärer och minskar sin betalning av kommunalskatt. Några lokala arbetstillfällen är det inte snack om att skapa.

Eller så kan man helt enkelt skylla på att göteborgare inte är lika snygga, välutbildade och intelligenta som stockholmare.
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

62 kommentarer:

  1. Är det inte invandringens fel? Vi har en helt ny befolkningsgrupp som kör omkring på vägarna.
    Dessa lastbilschafförer som kommer hit med varor och sen kör här så länge de får. I Bilar med blanka däck.
    Nyligen så protesterade åkerier mot denna konkurrens. Kanske är ett däckkrav rimligt för att få fram bättre trafiksäkerhet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor inga invandrare i Landvetter, Mölnlycke, Onsala eller Åsa. Så nej, det är inte invandrarnas fel.

      Dessutom var det personbilar som orsakade olyckorna, inte de utländska lastbilschaufförerna.

      Men vi vet att det inte finns något du inte kommer skylla på invandringen, det gjorde du tydligt i kommentarer förra veckan.

      Radera
    2. Och du skyller på bobubblare !
      Vi har båda våra förklaringsmodeller!

      Radera
    3. Kanske kunde du fundera över varför Göteborgare flyttar ut från Göteborg i den utsträckningen som du ogillar?

      Radera
    4. GT rapporterar om dessa privatbilskrockar:
      http://www.expressen.se/gt/polisen-obegripligt-manga-trafikolyckor/

      Radera
    5. 60% av olyckorna där muslimska män är inblandade står för personskador.

      Radera
    6. Jaha, och vad har du för referens till det påståendet?

      Radera
    7. http://www.sydsvenskan.se/sverige/utlandsfodd-lever-farligt-i-trafiken/

      Radera
    8. Nej, står inte ett ord om muslimer i den artikeln, bara utlandsfödda. Du har därmed bevisat att du är rasist (igen) och islamofob (igen) då du alltid översätter "utlandsfödda" till "muslimer".

      Radera
    9. Det står bara att de från mellanöstern är mer drabbade. Vi får inte dra några egna slutsatser här inte!

      Kalla Hallänningar för danskar går bra och Göteborgare för att vara lite mindre vackra än Stockholmare sätter ju piff på texten-men inget som kan förklara med big I får komma fram!

      Radera
    10. Sverige har tagit emot väldigt många kristna från Mellanöstern, t ex kristna irakier. Så nej, muslimer är inte korrekt.

      Radera
    11. Nu tror jag inte att det är religiös tro som styr trafiksäkerheten-men kanske ändå!
      Ödestron kan påverka!
      Åkte med en chafför som trodde och körde alldeles för fort i mitt tycke.(Algeriet 80 tal) Han påpekade att ödet var förutbestämt!
      En månad senare dog han i en trafikolycka!

      Radera
    12. @Cornu

      Det är viktigare att avfärda fakta som rasism än att ta den på allvar. Dutti ponke!

      Radera
    13. Någon håller på att måla in sig i ett hörn igen. Uppenbarligen tycker denna någon att man inte får dra slutsatser om dessa inte passar med den egna uppfattningen. Söka jobb som diktator någonstans kanske?

      Vänligen argumentera för hur du tänker när du kallar hallänningar för danskar när andra inte får kalla mellanösternbor för muslimer.

      Radera
    14. Kategoriska uttalanden utan grund ska naturligtvis ifrågasättas. Som vi såg fanns det ingen grund för uttalandet om muslimer, då det ifrån många länder är en majoritet kristna flyktingar.

      Radera
    15. Lastbilar , utflyttning från Göteborg mm
      Utan grund-eller bitar som inte passar in i fyrkanterna?

      Radera
    16. Aha, så begreppet "kristna muslimer" tillhör alltså inte gruppen muslimer? Börjar det inte bli väldigt djupt i gropen du står i?

      Radera
    17. Du gav honom en stege!
      En god kristen gärning!

      Radera
    18. @Cornu

      Om du väljer att tolka allt strikt ska du anamma detta även när du uttalar dig.

      "Bor inga invandrare i Landvetter, Mölnlycke, Onsala eller Åsa. Så nej, det är inte invandrarnas fel."

      Källa på att det inte finns några invandrare på ovanstående orter tack!


      Radera
    19. Strikt sett är det förstås inte korrekt. Kungsbacka (Onsala, Åsa) är dock en av landets invandrarglesaste kommuner. Se t ex http://cornucopia.cornubot.se/2012/09/bostadsmarknaden-i-kungsbacka.html

      Ser likartat ut för Härryda. De invandrare som väl bor där är ofta importfruar eller utländska högutbildade, detta baserat på empiri.

      Radera
    20. Bra, varför skrev du inte så från början?

      Vad är ditt mål med bloggen? Sprida kunskap utan att tjäna pengar? Tjäna tillräckligt med pengar för att få mat på bordet? Tjäna massor med pengar (jmf. mer än vad du skulle göra som arbetstagare givet din utbildning)?

      Om det är det sistnämnda förstår jag om det hjälper att spetsa till formuleringar för att locka fler läsare (som inte kan tänka själva). Läsare som mig är mer intresserad av strikt fakta och slutsatser av dessa, men det kanske är en för snäv läsarkrets och därmed genererar för lite pengar?

      Radera
    21. Avsaknad av invandrare i nämnda områden visar på Segregation.
      Kan det vara så att segregation har två sidor?
      En på väg bort från och en på väg till.
      Och på tal om väg-varför åker vi så långt numera?
      Avsaknad av boende i närförort?
      Vilket var din spaning!
      Man kan se mer om man inte blundar!

      Radera
    22. Jodå, det bor immigranter i Landvetter....
      Fast just dessa har en förmåga att smälta in i landskapsbilden.
      Därför så märks de inte....

      Radera
  2. Det mesta du skriver är säkert sant eller åtminstone relevant. För min del anser jag att våra moderna bilar med alla anti-system och mycket breda däck ger föraren en falsk trygghet. Detta medför att många helt enkelt kör för fort i samband med dåligt väglag och med på tok för små marginaler i alla situationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, jag tänkte skriva det, men lät det vara.

      Radera
    2. Minns en fjällenresa för några - nu många år sedan, hur alla bilar i diket var suvar.

      Radera
  3. På det hela taget är inte personbilarna något större problem, det är långtradare som kör med afrikanska vinterdäck med mönsterdjup 0,5 mm. Det är ganska ofta de blir stående i någon liten backe och då blir det stopp överallt.
    Folk uppvuxna på landet har väl alltid kört på sjöisar och lärt sig hantera bilen i halka, men stadsbor är duktiga på att parkera i stan inget annat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återigen, i gårdagens rusningstrafik var det personbilar.

      Och annars stöder ditt uttalande om stadsbor det jag skrev om att det är stadsbor som flyttat ut och inte kan köra bil (än).

      Radera
    2. Tycker att du är lite väl kategorisk med att det var personbilar som hade problem och skapade olyckor.
      Gå in på http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1151131-vaderinstitut-20-minus-pa-fredag
      och klicka på bildspelet "Morgonenens trafikkaos"
      Ett antal lastbilar vad jag kan se...

      Radera
    3. Ang. bristen på "halkkunskaper" så tycker jag att körkortsutbildningarna har ett stort ansvar, och en stor brist. Hade jag inte haft turen att ha en far som la ner många timmar på att övningsköra i besvärligt väglag med mig, så hade jag fått mitt körkort utan att ha en aning om hur en bil beter sig när det är halt.
      Halkövningen på Stora Holm (utanför Göteborg) i all ära, tanken är nog bra, men det man får lära sig är fullständigt irrelevant. Det övningarna går ut på där är att -tvärbromsa- på olika sätt i en bil med ABS, antisladdsystem etc. Man får inte öva på hur man -ska- göra, eller ens känna på hur en bil utan alla de här finesserna beter sig. Trots att det är just en sån bil som många unga skaffar efter de fått körkortet.

      Radera
    4. Skämtar du? Får man lära sig halkkörning med ABS och antisladd numera? Seriöst?

      Double facepalm.

      Radera
    5. Japp... I alla fall 2009 när jag tog körkort. I bilskolan övades det absolut ingenting på den biten heller. >_>

      Radera
    6. När jag gjorde halkan, förvisso något tidigare än 2006 (7 år tidigare mer exakt) så hade bilarna en strömbrytare för ABS-systemet, så man fick känna på halka med och utan. Lärorikt. Jag gillar ABS..

      Radera
    7. Ja ABS är bra och som du säger var bilarna även 1999 utrustade med avslagbart ABS. Naturligtvis borde det även vara så nu. För övrigt är ju bara en lite känna på upplevelse. Du lär dig ju inte precis att köra på hala vägar. Ungefär som att man inte är vinterbadare bara för att man hoppade i en isvak under lumpen.
      Finns det inte någon bilskollärare som kan uttala sig angående ABS-frågan?

      Radera
  4. Ökad trafik och vad jag tror är den största anledningen till att det blir "kaos" - allt ska gå exakt lika fort och effektivt oavsett om det är 20 grader varmt och bra sikt eller om det är snöstorm och dålig sikt.

    Sen tror jag tidningarna skriver mer om det. Som 70-talist kommer jag ihåg på 80-talet när det kom snö - det var det också många olyckor. Då gick det ta en annan väg om en långtradare ställde sig över vägen men nu i storstäderna så betyder en långtradare på tvären att det direkt bildas kilometerlånga köer och "trafikkaoset" är ett faktum.

    SvaraRadera
  5. Intressant artikel där Cornu!
    Är själv göteborgare så jag kan ju hålla med om det du skriver. Göteborgare är usla på att köra bil. Oavsett om det är snö eller inte, men förstås i synnerhet om det är snö.

    Energin är för billig, det är orimligt att människor skall se det som en självklarhet att pendla från orter som Stenugsund, Borås mfl. Och att detta subventioneras av staten i form av reseavdrag är beklämmande. All form av transport subventioner för privatbilism borde naturligtvis tas bort. Detta hade varit mycket effektivare än att slänga bort pengar på trängselskatter, som ju är mycket ett ineffektivt sätt att ta in pengar på.

    Jag tror som du att ett förhöjt bränslepris kommer att lösa mycket av trängselproblematiken självmant.

    En annan reflektion är väl också att folk invaggas i en falsk trygghet i sina moderna bilar med diverse säkerhetsutrustning och därför tror sig vara "odödliga"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med diverse säkerhetsutrustning tror jag har en nyttoeffekt trots nackdelarna.

      Vet inte om du gammal nog för att komma ihåg "möte med döden" - En BMW utan antisladd och med feltillverkad bakaxel som kommer vilt sladdande mot dig.

      Jag anser mig själv som en säker bilförare, har under några år jobbat som yrkeschaufför, har genomgått flertalet utbildningar inom trafiksäkerhet, flertalet halkbanor med både bil och lastbil och släp. Jag är en defensiv bilförare - dvs jag litar aldrig på att andra trafikanter ska göra rätt utan utgår och förbereder mig på att de ska göra fel.

      Jag undviker att köra om på en 2+1-väg om det finns snömodd och eller en sträng i omkörningsfältet. Sen ser man en ung kvinna med barnen i bilen blåsa förbi i en nyare bil med antisladd-system utan problem. :)

      Problemet är inte när de sitter i sina nya Volvos med 4WD och antisladd, problemen uppstår när såna sätter sig i bilar utan dessa hjälpsystem.

      Radera
    2. Antisladdsystem bygger på mjukvara, datorer. Jag har jobbat tillräckligt länge i IT-branschen för att aldrig i livet sätta mitt liv i händerna på systemutvecklare hos Volvo. Då har jag ändå varit en sådan själv, om än inte inom realtidssystem.

      Radera
    3. Nu är det väl så att drivmedel är straffbeskattat intill absurdum. Är det rimligt att inte folk skall få göra avdrag för omkostnader för inkomsters förvärvande i ett extremt högskattesamhälle?

      Drivmedelspriset är närmare fem kronor om du rensar det från alla kostnader som belastar från statens håll.

      Radera
    4. Som info så är det inte Volvos systemutvecklare som skriver en enda rad av koden i antisladd/ABS-systemen. Det gör underleverantörerna Bosch, TRW och Continental, alla dessa vanligen leverantörer till europeiska biltillverkare. Många av dessa system finjusteras på testanläggningar i blanda annat Arvidsjaur. Rätt ska vara rätt.

      Radera
    5. Cornu kör hellre en gammal Volvo 240 med ett ton cement i bakluckan på vintern än att "riskera sitt liv för modern beprövad säkerhetsteknik". Självklart är det ju så att biltillverkarna vill döda sina kunder med moderniteter som ingen behöver. Att dessa system uppenbarligen räddar liv räcker inte för Cornu.

      Radera
    6. Nej, jag har stabilisering och ABS på bilen. Men jag kör som om jag inte hade det och kastar mig inte ut i ett oplogat omkörningsfält och förlitar mig på att systemet är buggfritt.

      Radera
    7. Cornu har modifierat sin bil så han har fyra bromspedaler, en för varje hjul. Sedan sitter han som värsta organisten och fördelar ut optimal bromskraft vid varje givet ögonblick.

      Radera
    8. Anti-systemen i moderna bilar är bra och det är ingen vits att orda om det. Dock måste jag som förare ständigt vara medveten om att systemen alltid har begränsningar och inte per automatik kan avhjälpa alla situationer.

      Radera
    9. Inga tekniska finesser kan ersätta gott omdöme.

      Radera
    10. Åter...
      Med ett Vettigt Grundavdrag så slapp många att dra till stan varje dag då man fortfarande kan fixa en bostad i Svenljunga för en mycket måttlig summa...
      Men då skatten tvingar bort folk till urbana centra för att få en tillräckligt hög lön så man kan betala sin skatt och ändå får såpass över så man kan försörja sig (och barnen, ty sambon måste ju också jobba i nåt urbant område..
      Denna förändring har skett på bara något årtionde!!
      Och nu är trenden tydlig, folk (de unga familjerna) vill ha måttligt reseavstånd till jobbet (som ju bara finns inne i Götet numera..)
      Man har väntat för länge med de politiska skatteåtgärder som kunde klarat orter utanför pendlingsavstånd.
      Vad vi nu ser är resultatet av en usel landsbygdspolitik!!
      Vad vi får är en trafikinfarkt i tätorterna...
      med mera...
      Helt förväntat!!

      Radera
  6. Ja fast varför ska "alla" in till Gbg då? Motsvarande arbeten/arbetsplatser finns knappast ute i busken, åtminstone inte i någon mängd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att det är där stämpelklockan sitter; på väggen intill dörren till kontoret. Du måste ju snurra kontorsstol där stämpelklockan sitter, hur skulle det se ut annars?

      Radera
  7. - Kollektiva löneavtal gör att företag har svårare att anpassa lönenivåer efter kostnadsläge.
    - Turordningsregler låser fast folk på arbetsplatser, man byter inte jobb i första taget även om det finns möjlighet att pendla kortare sträckor.
    - 100% avdrag på bidrag för lön gör att minimilön automatiskt sätts till bidragsnivå + 3000. Skall ett företag anställa måste man skramla ihop till den avgiften. Tufft för små företag som har möjlighet att placera sig närmare där folk bor.
    - En extremt reglerad bostadsmarknad där det är svårt att hyra ut i andra hand, temporära arbetsplatser eller pröva på jobb och folk pendlar långa vägar.

    Alla regleringar gör att folk måste pendla mycket mer, regleringar är inte gjorda för att folk skall kunna anpassa deras vardag efter vad som är praktiskt

    SvaraRadera
  8. Vi ska inte heller glömma att detta inträffade på en måndag. Folk brukar glömma hur man kör bil över helgen i normalfallet. Lägg till lite snö så är vi där vi är.

    Angående pendlingen är det konstigt att inte fler jobbar hemifrån. En stor del av jobben i Göteborg är kontorsjobb som lika gärna kan skötas hemifrån med VPN-tunnel och mobil växel. Borde kanske skrivas in i företagens miljöpolicy att de anställda i möjligaste mån ska arbeta hemifrån.

    När det gäller bilarnas antisladd osv är ju inte problemet att gasa, problemet är att även de fyrhjulsdrivna bilarna bara bromsar på fyra hjul de också.

    SvaraRadera
  9. Naturen är ond. Snöar på oss, att den bara vågar. Och mörkt blir det på natten också.

    SvaraRadera
  10. Bodde i Reston, VA. Satte mig i bilen en morgon när det hade kommit 3 cm snö... åkte till jobbet. Konstigt inga andra bilar på vägen. Kom till jobbet, ingen där.

    Snow day...

    SvaraRadera
  11. Trafikrytmen är hög i Stockholm. Det är den i Gbg också med det tillägget att förarna i Gbg är betydligt aggressivare. Upplever det som förare i Gbg är betydligt vårdslösare än på andra platser när jag i lugnt mak kommer åkande in till stan från Värmlandsskogarna. Nonchalans helt enkelt. Tror faktiskt en del av förklaringen ligger där.

    SvaraRadera
  12. Göteborgare kan ju inte köra bil ens när det kommer lite regn.. Det blir långa köer på E6an in till stan redan vid lite vanligt regn. Fast vi som bor i Kba och söder över, vi vet att det främst är Lindomeborna som inte kan köra. Det blir alltid köer innan Lindomemotet, för att sedan lätta lite i Kållered.

    Sen säger empiriska erfarenheter mig att invandrare med Audi är sämre på att köra bil än andra. Jag blev påkörd av en invandrare med Audi en gång, för att han inte kunde hålla avståndet, trots att han enligt egen utsago försökte.
    Eftersom jag inte är rasist får jag utgå från att det är bilen det är fel på, och att förarens ursprung bara är en tillfällighet. Mer självupplevd statistik pekar på just att det är fordonet som bär skulden.
    Med tanke på hur ofta just Audis har svårt med avstånd misstänker jag att det är ett fabrikationsfel.. Kanske brytningsfel i vindrutan?

    SvaraRadera
  13. Det är bögarnas fel, inte muslimernas.

    SvaraRadera
  14. Nu verkar ju antalet olyckor ha minskat rejält de senaste 10 åren i västra götaland, så teorin att halkolyckorna vid första snön beror på ökad trafik håller inte helt.
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Olycksstatistik/Olycksstatistik-vag/Regional-statistik/Vastra-Gotaland/Historik-fardsatt/
    Tror snararare att det beror på att folk inte fått på vinterdäcken i tid. Vilket sannolikt beror på att risken för att upptäckas är minimal.

    Det kanske är läge att utveckla en vinterdäckssensor som polisen kan lägga ut på vägen och haffa syndarna.

    SvaraRadera
  15. Helst ska man ju bo på gångavstånd från jobbet; förstår mig inte på folk som orkar pendla. I Gbg hade jag inte ens bil, jobbet (bland annat Volvo) brukade vara på cykelavstånd. Men det är väl klart att vinterdäcken ska på när halt väglag väntas?

    SvaraRadera
  16. Vi passerade Göteborg igår mellan Oslo och Öland. För det mesta kör vi sträckorna Stockholm-Öland-Malmö. De vägförhållanden som rådde igår i Göteborgsområdet var bland de svåraste vi någonsin har upplevt. Det är ren tur och försyn att inga fler olyckor skedde. Att negligera gårdagens extrema halka är rent oförstånd.

    SvaraRadera
  17. Bilpendlade ca ett år mellan södra o norra stockholm, dvs över 2h/dag. Tiden spenderades välplanerat full av telefonsamtal, telemöten, ta noteringat, läsa o svara mail, m.m. Insåg att många andra bilister hade samma strategi, dvs inte mycket fokus på trafiken, mao stor risk för kollision...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...