2012-12-12

Vad hände med 2:a generationens biodrivmedel?

Konsultbolaget Sweco arrangerar ett seminarium med titeln Vad hände med 2:a generationens biodrivmedel? klockan 9 - 16 den 24:e januari 2013. 


Platsen är Sweco-huset på Gjörwellsgatan i Stockholm och priset för seminariet är 2000:- SEK ex moms, dvs riktar sig till företag, myndigheter och organisationer. Bland föreläsarna hittar man Björn Gillberg från Värmlandsmetanol och Max Jönsson, VD:n för DME-företaget Chemrec. Hela inbjudan finns att ladda ner som PDF med övriga detaljer.

Som jag har nämnt många gånger tidigare har det i princip inte blivit något alls av andra generationens biodrivmedel här i Sverige, men ändå fortsätter alliansregimen att tjata om att vi ska ha en fossilfri fordonsflotta 2030. Trots frånvaron av alternativa bränslen. Istället har projekten lagts ner eller satts i konkurs och sju år har gått förlorade, medan utförsbacken efter peak oil rycker allt närmare. Skulle vi börja om från början i det här läget har vi de första fullskaliga pilotanläggningarna först 2020. Att sätta i relation till Göran Perssons oljekommissions förslag om en fossiloberoende fordonsflotta redan till 2020.

Att regimen sedan definierar fossiloberoende som högst 50% fossila bränslen är en annan sak.

Ingen form av ersättning har utgått till mig eller till mig närstående för att skriva detta inlägg.
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

24 kommentarer:

  1. Men om oljeimporten försvinner 2030 blir väl fordonsflottan fossilfri. Att den sedan inte är körbar är en annan sak.

    Den som är orolig för klimatförändringar kan ju också begrunda att biobränslen sannolikt ökar de globala CO2-utsläppen. Poängen är att all tillgänglig olja kommer att köpas och förbrukas, om inte av oss så av någon kines eller indier. Det blir måhända mer rättvist så, men för klimatet spelar det ju ingen roll vem som släpper ut CO2n.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är väl inget som talar för att det kommer finnas nämnvärt med biodrivmedel. Finns det någon som helst energiteknik som kan trappas upp tillräckligt snabbt, typ fossilgas eller omvandling av kol till fordonsbränsle? Eller är det dags att politikerna talar om för folk att deras bilar inte kommer ha så mycket att köra på om tio år? Eller kanske att vi kommer köra på fossilgas trots ruggiga växthuseffekter?

    Kära politiker, få höra nu hur ni har tänkt fixa det här! Vi är nyfikna!

    SvaraRadera
  3. Du kanske kan ställa en öppen fråga till landets politiker och begära att partierna svarar i kommentarer som vi andra. Dyker de inte upp och svarar något så innebär det att de inte fullgör sina politiska uppdrag. De måste berätta för oss om och hur vi kommer kunna köra bil om tio år. Gissningsvis är det inte så många som kommer ha råd att köra bil längre men då innebär det bland annat att det blir svårt att finansiera vägunderhållet och att de flesta som försörjer sig på något bilrelaterat kommer förlora sina jobb. Vad kan de jobba med istället?

    SvaraRadera
  4. Etanolinblandningen ökar.
    Preem har 25% DME i sin miljödiesel.
    Bilmotorerna drar allt mindre bränsle.
    Vad var frågan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man tidigare har talat om andra generationens biodrivmedel så har man talat om rena biodrivmedel och inte inblandningar.

      Anledningen till att dessa biodrivmedel inte finns beror på moment 22:
      * ingen vill satsa på ett drivmedel som inte efterfrågas.
      * ingen vill satsa på att anpassa en förbränningsmotor till ett drivmedel som inte finns på marknaden.

      Det beror i sin tur på att marknaden är kortsiktig och handikappad.

      Radera
    2. Nej, nej, marknaden löser ALLA problem.

      Radera
    3. Löser ALLA problem, frågan är HUR? Alla lösningar betyder inte att det blev bra.

      Radera
    4. 2G-bränslen innefattar också "drop-in-bränslen" som obegränsat kan blandas med diesel eller bensin. Men större delen av världen - den delen som har de stora biobränsleresurserna - kommer inte att kunna producera dessa avancerade bränslen på många år ännu.

      Så visst behöver vi fordon som optimerats för etanol, biodiesel och biogas. Moment 22 innefattar också fler aktörer - framför allt drivmedelsleverantörerna som ska bygga upp en infrastruktur. Pumplagstricket funkar bara en gång...

      Radera
    5. Marknaden löser en hel del. Vi köper allt färre och snålare bilar.
      Köpte min senaste med en förbrukning på 0,7 nu samma modell 0,5-0,3 7 år senare. Då var det ingen som marknadsförde snålhet!
      2013 års modeller 15% snålare: http://www.pavag.volvocars.se/miljo-2/nu-blir-volvos-bilar-annu-snalare-och-renare/
      Sen är väl bilproducenterna oroliga för att unga avstår köp helt!
      I Göteborg kan ni köra på gas, snart från ved!
      Så det pågår!

      Radera
    6. Det pågår - men är helt regelstyrt. Marknaden har inte tagit ett enda steg frivilligt - det är 130-g förordningen och miljöbilsdefinitionen (i viss kombination med Trängselskatteundantag och kommunala upphandlingsregler) som gjort jobbet.

      Men energisnålare fordon som fortfarande är optimerade för diesel eller bensin riskerar att bli en återvändsgränd om vi inte lyckas få fram bränslen som funkar i dessa motorer. Vi behöver bilar som är optimerade för etanol, biodiesel och biogas - det ser vi inte komma. Det enda biodrivmedelsanpassade fordonet i världen är Scanias etanolbuss - allt annat är stödoptimerade quick-fix-

      Radera
    7. Marknaden är du och jag !
      Menar du att du känner dig tvingad?

      Radera
    8. Varken du eller jag köpte småbilar eller etanolbilar eller biogasbilarinnan de fanns att köpa - de fanns inte att köpa förrän 130-g direktivet tvingade fram dem.

      Ingen bussoperatör köpte etanolbuss eller biogasbuss förrän landstinget tvingade dem.

      Inga distributörer köper miljöbilar om de inte tvingas av upphandlingskontrakt.

      Inga taxiföretag köper miljöbilar om inte Arlanda tvingar dem genom att förbjuda icke-miljötaxi att hämta på Arlanda.

      Radera
  5. 2020 är även det optimistiskt. En viktig post i lönsamhetskalkylerna för dessa bränslen är inkomster från utsläppshandelssystemet. Men med det överskott på utsläppsrättigheter som nu råder så ligger priserna på under en sjättedel av den kalkylerade. Bortsett från den lilla skvätten HVO (som tar hela Sveriges samlade talloljeproduktion i anspråk) ska man inte förvänta sig de första dropparna 2:a gen bränsle förrän en bra bit efter 2020.

    Men låt oss använda första generationens drivmedel så länge. Sverige har 800 000 ha åkermark i träda/ur produktion. Det räcker till 15 % av dagens energianvändning i transporterna - mer om vi gör bilarna snålare. I EU finns minst 11,2 miljoner ha mark i träda - det räcker till 50 miljoner bilar.

    Om vi inte håller igång dessa marker blir det slyskog eller plantering - i bägge fallen blir de odugliga som åker i all framtid.

    SvaraRadera
  6. Förefaller det inte som att bilismen kan kollapsa för att folk förväntar sig att den skall göra det? När folk inte längre tror på bilens framtid (utom i någon avlägsen framtid när vi fått igång en massa bränsleproducerande kärnkraftverk eller något liknande) så kanske bilismen kollapsar oväntat snabbt. Få vill lägga pengar på nya bilar, få vill skaffa körkort, få vill utbilda sig till något bilrelaterat, få vill att det skall satsas en massa pengar på att underhålla vägarna. Effekten skulle kunna bli en oväntat tidig kollaps för bilsamhället, vilket förstås inte vore alldeles fel.

    SvaraRadera
  7. Det kommer aldrig att bli någon brist på fossila bränslen. Ni som nu påstår det, varför hittar man olja tusentals meter längre ner än tidsperioder långt bortom dinosaurierna? Det finns ju även sopanläggningar som råkar producera olja p.g.a energibas, värme och högt tryck. Vem som helst kan framställa olja på detta sätt.

    Peak-oil är en lika stor scam som klimatrörelsen. Däremot är miljöaspekten viktig för hantering av olja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj vad övertygad man blir av troll som aldrig skulle klara av att läsa en artikel i Science eller Nature eller tror att det är djävulen som producerar sådana tidskrifter.

      Radera
    2. Det är bättre att skrika sig hes över barrikaderna än att ta reda på hur verkligheten ser ut. Är det en slump att politikerna har sina smutsiga fingrar med i spelet?

      Om jag nu har fel, varför återupptar man oljeutvinning vid gamla oljefält som sinade för 20 år sedan? Svaret är ny teknik och viss återföring av olja eftersom olja bildas under rätt förutsättningar.

      Men visst, kör PK-spåret som den duktigt trångsynta människa du är.

      Radera
    3. Prozenth, man återupptar oljeutvinningen från gamla fält eftersom man börjar bli desperat/priset på oljan stigit så mycket att det blivit lönsamt att återuppta. Det var ju såklart aldrig så att fälten hade sinat helt. Det ska väldigt mycket till för att man ska tömma ett till 100%.

      I övrigt så verkar du passa in bra på denna bloggen som heter "Cornucopia?" (om man bortser från frågetecknet i namnet såklart).

      "varför hittar man olja tusentals meter längre ner än tidsperioder långt bortom dinosaurierna?"
      Mig veterligen så var det länge sedan som man trodde att olja endast kom från dinosaurier... Den informationen är alltså "teh old" om man vill uttrycka sig lite 1337.

      Radera
    4. Dinosaurier är nog bara promille av oljan, om ens något. Det är plankton, växtdelar mm som varit basen för den biotiska oljan, och det är utifrån de biotiska teorierna (teori=vetenskapligt bevisat) som all olja hittats, oavsett djup, och inte utifrån de abiotiska hypoteserna (hypotes=ej bevisat). Faktum är att man aldrig hittat olja när man borrat baserat på abiotisk hypotes.

      Radera
    5. Utvinning kan enbart löna sig såvida använd energi ej överstiger den utvunna energin. Oljepriset har ju gått upp en hel del så visst går man tillbaka till ett par år gamla oljekällor där man tidigare konstaterat att utvunnen energi < tillförd energi numera ger plus. Dock nybildas olja så ni ska nog inte bli så förvånade när "utvunna" oljefält sedan 60-talet börjar ge ett högt antal fat igen.

      Ovanpå detta har vi utvinning av oljesand som enligt Kanadas regering kommer att sätta landet i topp som ett av de största oljeproducerande länderna i världen.

      F.ö så är teori = möjlighet, fakta = beprövad teori. Teori är värdelöst såvida man inte prövar teorin i praktiken a.k.a hypotetisk deduktiv vetenskap.

      Radera
  8. Bra ide att uppmana politiker att svara på frågor om 2G biobränslen. Det ät annars lätt att lägga visioner som saknar täckning.

    SvaraRadera
  9. Enkelt, köp HTR:en av Kina när den är färdig att leverera, köp även deras vätgasframställning via S-I cykeln(850C), kombinera med CO2 från våra pellets eldade kraftverk, viola metanol.

    Men det är ju nukleärt, det gåååår inte, vi bor ju alla i närke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa! Man kanske kan tota ihop dem med Andrea Rossis e-cats på något vis!

      Radera
    2. Skämt åsido så tror jag att det vore bra om man kunde köpa sådana där reaktorer, eller bygga dem själv. Men politikerna och marknaden står ju inte precis på tå för att se till att vi kan ersätta vår fördärvliga fossilkonsumtion på det viset. Vänstern och miljöpartiet verkar vilja begå riktigt massiva folkmord genom att säga nej till alla realistiska energikällor. Och så pratar ärthjärnorna om solidaritet!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...