2012-12-14

Fredagsmys: Anarkistiska inspirationskällor

"This is not anarchy, Eve. This is chaos." - V for Vendetta
När man är ung och hjärnan inte ännu stelnat helt, utan fortfarande växer, så grundas ofta många av de åsikter och värderingar man har med sig resten av livet. Mina förändrades ordentligt till att gå allt mer mot ett förakt för överhet och allt mer mot att människor ska få sköta sig själva utan onödig statlig inblandning. Kort sagt så är jag anarkist(isk). Inom rimliga, lagom, gränser.

Kultur har en viktig funktion att fylla när det gäller att inspirera, kanske viktigare än de ideologiska grundskrifterna själva. Jag kommer här redogöra för några populärkulturella inspirationskällor som ungefär i åldern 19 - 25 år starkt påverkade min ännu ej färdigvuxna hjärna och gjort mig till den jag är.

Anarki är för mig ett positivt laddat värdeord, men som ofta missbrukas i negativ bemärkelse. Men vad kritikerna då egentligen menar är kaos. Anarki betyder inte utan ordning, anarki betyder utan härskare. Från många nötter missbrukas ordet anarki som något negativt och så lär väl ske även i kommentarerna här.

V for Vendetta
V for Vendetta (1982 - 1985) - Alan Moore & David Lloyd
En sorts magnum opus kring anarkistisk och självbestämmande frihetelig livsåskådning är Alan Moores serie V for Vendetta, som ursprungligen publicerades i tidningen Warrior 1982 - 1985. Jag läste den i DC:s seriealbum först 1990, inköpt på dåtida klassiska seriebutiken men numera insomnade Dolores i Göteborg hösten 1990, efter att ha börjat läsa den hos min bästa vän.

Det är en serie om förtryck och frihet och att vi själva har makten över våra egna liv, om det så är makten att med en pistol mot pannan säga NEJ! Vi har alltid ett val, även om valet inte alltid är ett önskvärt alternativ.

Det handlar alltså inte om filmen med samma namn, som förvisso är en hyfsad filmatisering, men som alltid så tar Alan Moore stort avstånd från filmatiseringarna av hans verk, t ex Watchmen. Är de inte ordagrannt serien, så vägrar han befatta sig med dem, annat än pengarna.

Men det är serien man ska läsa, då den med sina 286 sidor har ett djup som man inte kan skildra på duken. Gamla färdigväxta hjärnor kanske inte går att påverka dock. 

Sedan känns det för en gammal gubbe bara fjantigt när exempelvis hackergruppen Anonymous och liknande numera klär sig i Guy Fawkes-masker, likt huvudpersonen V i serien. De började göra det först efter att filmen gick upp på bio, och ärligt talat så har hackerkulturen väldigt lite med budskapet i V for Vendetta att göra, även om V själv är en hacker (bland så mycket annat).

Seriealbumet finns att köpa hos Science Fiction-bokhandeln för 198:- (även i butik till samma pris), Bokia 129:- , Adlibris 131:-, Bokus 129:- och CDON 119:-.

Snow Crash (1992) - Neal Stephenson
"Who are you?" Tony says.
The new guy looks crestfallen.
"Greg Ritchie," he says.
Then, when no one seems to react, he jogs their memory. "President of the United States."
Snow Crash
Min favoritförfattare Neal Stephensons trejde bok, den otroligt underhållande science fiction-dystopin Snow Crash, skildrar en värld där regeringarna fallit samman och anarki råder. Till alla penningsystemhaveristers förtjusning kan vem som helst utfärda en personlig valuta, vars växelkurser förstås varierar väldigt mycket över tiden. Kanske är Stephen Speilbergs ganska stabila, medan Justin Biebers sakta faller i värde, för att ta några icke-exempel från boken.

Det är inte ens en nattväktarstat som skildras, då det helt enkelt inte finns något statligt eller kommunalt rättsväsende eller försvar längre. Men saker har förstås sin gilla gång ändå, även om det är en helt annan värld än vår, fast ändå inte så olik.
"I'm sure they will listen to Reason."
Anarkin är bara en fond, medan själva handlingen handlar om annat. Stephenson är förstås som alltid oerhört roande och är min främsta inspirationskälla för actionsekvenser. I den här boken är en av de mest omfattande när huvudpersonen Hiro Protagonist  beväpnad med den vattenkylda flechettekulsprutan Reason ensam tar sig an fd USS Enterprise, numera The Raft. Dock drabbas Reason, som är en prototyp, av mjukvarufel och måste uppgraderas.

Möjligt att bara hackers och nördar kan uppskatta Snow Crash, men i sin rena fiktion så visas det upp hur en värld utan överhet skulle kunna fungera, eller inte fungera. Boken är inte helt seriös, men otroligt underhållande. Numera skriver Neal Stephenson bara böcker av en sort som inte kan publiceras i Sverige, dvs 1000-sidiga epos. Tror inte att några av hans böcker finns i svensk översättning, om inte annat just för att de är för tjocka.

Snow Crash kostar 148:- SEK hos Science Fiction-bokhandeln, Bokia 130:-Adlibris 126:- SEK, Bokus 111:- och CDON 79:-.

Levelling the Land (1991) - The Levellers
"There's only one way of life And that's your own"
Nämnde denna skiva i förra veckans fredagsmys, där jag placerade den som näst bästa skivan i samlingarna. Texterna är en oerhörd insipiration och åtminstone delvis lever även bandet som de lär, genom att t ex låta delar av sina vinster gå tillbaka till ett studiokollektiv där nya band kan få pröva vingarna.

Alldeles för mycket text för att citera, så jag nöjer mig med att citera spåret Sell Out, som är mer aktuellt än någonsin.

"Well, the year it's 1991
It seems that freedom is dead and gone
The power of the rich is held by few
They keep the young paralyzed
Educated by your lies
Keep the old ones happy with the news
Tell the singer not to sing a song
Tell the poet that she's wrong
In the courts you'll win the case with lies
'Cause you sold them down the river
Do I belong to some ancient race
I like to walk in ancient places
These are things that I can understand
Well, I don't believe in your modern way
Don't care about the things you say
Your policies have failed the test of time
'Cause you sold them down the river"

Temat är annars anarkistisk frihet i allt från inledande One way eller The Boatman, som bägge handlar om att uppfylla sina drömmar och leva sitt eget liv, men där samhället begränsar och hindrar oss. One Way live när bandet var ungt nedan.

En mycket inspirerande skiva.

iTunes: Levelling the Land (Remastered) - The Levellers. Utökat CD-album med B-sidor och livelåtar (här autokorrigerades livbåtar in av datorn...) 149:- hos CDON.

Give Me Liberty! (1990) / Martha Washington Goes to War (1994) - Frank Miller & David Gibbons
"And it'll take longer than that for people to stop being scared of freedom. It's hard work. There's no end of people who want to boss each other around."
Give me Liberty
Vi avslutar som vi började, dvs med en tecknad serie. Den här gången är det den andra serieikonen, vid sidan om Alan Moore, Frank Miller med Watchmens tecknare David Gibbons i övervåldssagan om Martha Washington.

Inledande Give me Liberty är förstås ännu en dystopi, där USA:s presidents hjärna överlever på sjukhus och enda överlevande kabinettmedlemmen, miljöministern, tar över presidentskapet. Omedelbart kallar han hem alla amerikanska soldater och skickar dem till Brasilien för att försvara regnskogen från skövling i kamp mot t ex Fat Boy Burgers krigsmaskineri. Tids nog faller USA samman i nio stycken stater, men det är inte heller huvudstoryn.

Även om Give me Liberty handlar om själens frihet från överhet och att hitta sitt riktiga jag, så är det i uppföljaren Martha Washington Goes to War, som anarkin lyser igenom. Det är lite skämmigt att medge, men upplägget där är rakt av kopierat från Ayn Rands magnum opus Atlas Shrugged, med hur kompetenta personer försvinner i protest mot den inkompetenta staten. Men det handlar inte som i Atlas Shrugged om att skapa ett kapitalistiskt utopia, utan om verklig frihet från statlig överhet och förtryck. Det finns rent av med en fysisk strid mellan en ekosocialist och en ultralibertarian i boken, för att visa att det här inte är Atlas Shruggeds oresonliga objektivism och ultrakapitalism. Det är bara formen för berättelsen som är lånad.

Inledande citat sammanfattar det rätt väl. Fårket vill inte vara fria. Fårket vill vara förslavade i sina huvuden. Hellre en mental slav än äkta frihet och ansvar. Hellre förtryck än frihetelig anarki.

Tillgängligheten på Give me Liberty är tveksam. Finns kanske för 1231:- (!) SEK hos Bokus, men är slut hos övriga. Martha Washingtong Goes to War kostar 289:- SEK hos Bokus, men är ganska meningslös utan Give me Liberty.

Dock finns samlingsalbumet The Life and Times of Martha Washington in the Twenty-first Century, som även inkluderar en del ytterligare album, som jag inte läst. 298:- SEK hos Science Fiction-bokhandeln, 239:- SEK hos Bokia, Adlibris 218:-, Bokus 219:- och CDON 239:-.

Det finns förstås fler inspirationskällor och även om hjärnan slutat växa, så utvecklas man ändå lite som person. Men värderingarna finns ändå kvar där som ett grundfundament. Populärkultur är ej att förakta.

Den frihetelige anarkistens dilemma är att med föraktet för överhet och förtryck så följer per automatik att man inte kan tvinga på andra sina åsikter eller för den delen engagera sig politiskt. Istället får man leva som man lär i görligaste mån, trots allt tvingas vi i Sverige betala skatt och då bör man se till att utnyttja det man betalar för, men hoppas att man är ett gott exempel för andra. Att elda med sin egen ved, föda upp och odla sin egen mat är typiskt anarkistiska drag i min mening, där man frikopplar sig från konsumismens förtryck eller minskar beroendet av samhället.

Jag hävdar också, utan grund, att sådant jag skriver om som t ex det självorganiserande samhället eller t ex Hans Palmstiernas gästinlägg om decentralisering istället för nyliberalism, min föreläsning på TEDxHornstull mm är anarkistiska, i kontrast mot nyliberalismens tokerier eller kommunismens vansinne (både nyliberaler och kommunister vill tvinga på folk deras ideologier eller konsekvenserna av dessa, om nödvändigt med våld eller annat mer subversivt förtryck). Man kan rent av mena att förslaget om medborgarlön är en anarkistisk variant av välfärd, då syftet är att avveckla större delen av statsapparaten och ta bort politikers och byråkraters makt.

Så nej, jag kommer inte starta något parti eller kandidera för något parti. Staten och politiker är en del av problemet, inte lösningen. Att folk i gemen sedan vill vara förtryckta är en annan sak.

Trevligt fredagsmys på er!
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

91 kommentarer:

  1. Derrick Jensen har seglat upp som den starkast lysande stjärnan på den anarkistiska himlen de senaste åren. Väldigt uppfriskande texter.

    SvaraRadera
  2. Både Snow Crash (liksom The Diamond Age) och V for Vendetta är bland min absoluta favoriter. Jag får väl kolla upp Give Me Liberty! / Martha Washington Goes to War också.

    SvaraRadera
  3. Visst hade Dolores skivor också? Vill minnas att jag köpte vinyler där när det begav sig.

    SvaraRadera
  4. Jag respekterar din samhällssyn, men hur hoppas/föreslår du då att vi ska kunna undvika de värsta sviterna av klimatförändringarna, utan politik alltså? Hur funkar det med försvaret utan ledare förresten. Borde inte en anarkist gilla nedrustning och avskaffande av även den delen av staten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, utan ledare finns det knappast någon anfallsarmé, åtminstone har den försvunnit långt före en försvarsarmé. Angående miljön blir det svårt att skicka sin skit till "grannen" ostraffat, faktum är att staten ofta skyddar de som förstör.




      Radera
    2. Ledare är nog något vi får hålla till godo med oavsett hur vi organiserar oss och det är nog väl men det är en betydande skillnad mellan de ledare du själv väljer att acceptera och de du blir påtvingad av en majoritet.

      Radera
    3. Du har rätt, jag uttryckte mig lite slarvigt, jag menade att vi knappas kommer att vilja ha ledare som vill tvinga sin vilja på andra eller förnekar naturrätten

      Radera
  5. Igår läste jag en bok som heter The Unschooling Unmanual. Du som är intresserad av skolfrågor Lars borde definitivt läsa den, om du inte redan gjort det. Obligatorisk om man dessutom är intresserad av frihet och gillar tänkande människor.

    Hur lyckas man förresten skriva om anarkistiska inspirationskällor utan att nämna Chumbawamba? ;)

    Give the anarchist a cigarette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, chumbawamba, jag måste lyssna på tubthumping nu, funderar faktiskt på att terrorisera mina barn med den låten i morgon.

      Radera
  6. Frihetlig anarkism, är lite som i Åsa Nisse alltså?

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Olof

      Åsa-Nisse var nog en anarkist även om han inte själv var medveten om det :-)

      Radera
  7. Slänger in en länk till Jensens storsäljare Endgame. Samma tema som den här bloggen och väldigt klarsynt.

    SvaraRadera
  8. Cornu är väl knappast mer än semi-anarkist eller lite små-anarkistisk. Men tillräckligt mycket för att han inte skall ge sig in i politiken kanske. Dock kommer man aldrig undan politiken om man inte älskar fullt kaos. Jag beklagar inte direkt att Cornu inte ger sig in i politiken, eftersom det han ägnar sig åt nu är bra. Det finns många andra duktiga som skulle kunna jobba i politiken, så Cornu är nog inte alldeles oundgänglig där. Däremot behöver vi bra politiska idéer. Cornu har skapat ett värdefullt bollplank.

    SvaraRadera
  9. Anarki-låter grekiskt!
    En intressant inblick i Grekiska dilemmat fick jag i dagens SVD där misstron mot politikerna ger låg skattemoral-samtidigt som den offentliga sektorn i Grekland är rätt stor. Vilket , som vi sett, ger dåliga finanser.
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/grekland-ett-u-land-nar-det-galler-skatter_7753426.svd
    Där kan man se hur anarki funkar i verkligheten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. @oppti
      Mig veterligen har Grekland ett parlamentariskt system och det är precis vad som krävs för att vi skall få de problem vi har idag.

      Radera
    2. Det är ingen anarki i Grekland. Det är en stat som handlar stenhårt. Rena motsatsen.

      Anarki är ett oftast felanvänt begrepp.

      Radera
    3. Dessutom, är det inte, till största delen, de som är beroende av staten som protesterar och skapar kaos i Grekland? Tänk om de istället hade bestämt sig för att inte tjäna politikerna längre.

      Radera
  10. Väl skrivet!

    Ytterligare exempel på det självorganiserande samhället - en insikt som föder insikten att nej, det behövs ingen kung/stat/överhet/upplyst ledare - finns i Lasse Bergs "Gryning över Kalahari". För en underbar djupdykning i anarkistisk frihetlighet vill jag även rekommendera "The Illuminatus! Trilogy", där man dessutom får sig en uppfriskande dos underhållande konspirationsteori på köpet.

    När man inser att överheten inte behövs, inser man också sanningen i Noam Chomsys ord: "The main enemy of the state is its own people" eftersom om folket som föder den arbetsskygga överheten inser att de klarar sig bättre själva så... just det. Därför måste staten använda sig av tvång och/eller propaganda för att legitimera sig. Den vanliga, onda, tekniken är att piska upp skräck för en yttre fiende. Nazisterna brände Riksdagne 1933 av detta skäl. Karbonkopior på detta falskflaggade illdåd finns som bekant i vår egen tid, bl.a. dessa:

    http://limes.bloggagratis.se/2012/03/30/7633578-falska-flaggor/

    Den ovanliga goda tekniken är att bygga en välfärdsstat - prototypen är Bismarcks Tyskland. Folkhemmets Sverige (en nationellt organiserad socialism, alltså nationalsocialism, ett ord som alltså etymologiskt inte innehåller varken antisemitism eller rasism) är ett annat exempel.

    Allt det lämnar oss nu, och framtiden är som bekant decentralisering. En återupptäckt av det goda självorganiserande människosamhället utan parasiterande överhet får vi hoppas.

    http://limes.bloggagratis.se/2012/06/24/8139542-socialism/

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dagens Europa finns två motpoler.
      Det centralstyrda EU, med en maktfungerande byråkrati. Urtanken är subsidiaritetsprincipen... ingen skall lägga sig i sådant som kan skötas individuellt, kan man tolka det som.
      Men har det blivit så?
      Den andra motpolen är den lokala demokratin?! Alltså, de nationella parlamenten..
      Ty utan en nation, eller ett nationellt parlament så tycks inte någon sorts demokrati funka....
      Själv så läser jag mig sakta igenom nyutgåvan Walden av Henry David Thoreau.
      En anarkist i Cornus anda...
      Som beskriver ett Amerika före det militaristiska superkapitalistiska USA.
      En underbar författare och en underbar tid och plats!

      För svensk del...??
      Aldrig tidigare har Sverige haft risken att utveckla en riktigt extrem politik så som idag...
      Tyvärr har svensken ingen ideologisk värdegrund att stå på då samhället sedan mitten av 1900-talet sett människan som en produktionsresurs och icke en tänkande, kännande människa så därför riskerar allt att krascha när Folkhemmet/Välfärdsstaten/EU/Demokratin inte klarar vad man utlovat medborgarna....

      Radera
    2. Chuck Palahniuk:s "Fight Club" och "The Illuminatus! Trilogy" av R.A.W(ilson) förändrade mitt liv. Däremellan ligger också Terence Mckenna och Tim Leary:s böcker, främst "The Politics Of Ectasy", "Neuropolitique" och "Chaos & Cyberculture"... (länken mellan entheogens och anarkism/libertarianism är milt sagt intrigant!)

      Att inte prala om punk-rörelsens påverkan av mitt tankesätt.

      All Hail Discordia!

      Radera
    3. "Tyvärr har svensken ingen ideologisk värdegrund att stå på då samhället sedan mitten av 1900-talet sett människan som en produktionsresurs och icke en tänkande, kännande människa"

      Utöver den värdegrund jag anger här nedan skulle jag på ett par A4-sidor kunna klämma ur mig en del ganska enkla motivationsteorier som sannolikt ger oss ganska mycket bättre förutsättningar att bete oss intelligent.

      Radera
    4. Hmmm...
      vore tacksam om du kunde utveckla dina tankar litet...

      Radera
    5. Jag har redan skrivit de där två A4-sidorna, men jag har inte riktigt lust att publicera dem ikväll och i den här tråden. Jag behöver förmodligen putsa lite på språket mm.

      Radera
  11. Endast starka individer kan vara fristående från ett organiserat samhälle.
    Lycka till i er anarkistiska självstyrda ensamhet!

    SvaraRadera
  12. Medborgarelön i DN. Länkat på första- och alla andra sidor via den stora bannern längst upp.

    SvaraRadera
  13. Svar
    1. Medborgarlön skulle inte rädda de män som Åsa Moberg så förvånat konstaterar dör direkt efter pensioneringen...
      Det såg man ju redan på sjuttiotalet och då tänkte vi som då var unga att i den sitsen skulle man inte sätta sig utan skaffa sig en intressant hobby - i tid. Nåväl, det handlar inte om aktiviteter utan om omgivningens värdering av människan! Och män är känsligare än kvinnor på denna punkt!
      Så medborgarlön blir helt enkelt en sorts pension och den som inte är produktiv hamnar utanför samhället och dör helt enkelt ännu tidigare...
      Så ett vettigt Grundavdrag, som ju bygger på en egen arbetsinsats, är tyvärr enda vägen för en man!

      Sedan skriver Moberg att garantipension var något otänkbart för hundra år sedan vilket är fullständigt fel!!
      Svensk Folkpension infördes 1913, som dessutom var helt skattefri!!!
      Dagens garantipension skall beskattas så villkoren var bättre för folk 1913!!!

      Tänk vad historielös debatten kan vara...

      Radera
    2. Åsa Moberg borde kanske skrivit 125 eller 150 år sedan. Big deal!

      Om män dör när de inte har ett arbete så är det förstås resultat av ett samhälle där ens värde är beroende av att man har ett sådant. Det är just detta vi skall åtgärda!

      Om en del människor dör för att de känner sig överflödiga så är det tråkigt, men det är inte ett samhällsproblem i klass med de andra vi har att fajtas med.

      Mycket har förändrats sedan sjuttiotalet. Då kunde livet bli ganska trist när man hade läst morgontidningen och inte hittade något intressant på de två TV-kanalerna. Nuförtiden ser jag inte några som helst problem att sysselsätta sig med en massa stimulerande saker, om man inte är halvblind och halvdöv.

      Radera
    3. Precis, om man inte har ett arbete så är man inte värd något...
      Så är det! Tyvärr!
      Många sliter "som djur" för att få ihop till en vettig pension..
      Och när det är gjort så vad har man då att leva för, ty man har inte insett att "resan var målet".
      För en man är statusen inom gruppen oerhört viktig..
      En kvinna har sina kvinnliga kontakter som finns hela tiden, medan män lever i kvinnans periferi..
      När, eller om, dessa social kontakter försvinner så blir mannen precis lika ensam som en bortjagad lejonhanne...
      Men har mannen ett arbete så är han inte en "bortjagad lejonhanne"...
      Människans sociala system är inte så komplicerat.
      Om du har löst dina pensioneringsproblem så är det bara att gratulera!

      Radera
    4. Jo, apropå Folkpensionen... (det är en Big Deal!)
      Det finns ett väldigt skryt över dagens pensionssystem bland politiker och även allmänhet.
      Särskilt när svenska politiker är utomlands....
      Det finns ju inget att skryta över!!
      ATP, som skulle ersätta folkpensionen, blev ju en fullständig flopp!
      Hade man haft kvar Folkpensionen, skattefri, och låtit folk sköta sina pensionsbekymmer efter eget huvud för övrigt så hade vi sluppit de problem som vi ständigt diskuterar nu för tiden...
      En skattebefriad Folkpension och ett Vettigt Grundavdrag så kan folk leva som de vill utan att någon behöver gnälla om att "vissa inte bidrar"...
      Ty vi lever i efterdyningarna av det socialistiska drömmen från 1900-talet.
      Skall samhället klara det, så krävs konkreta förändringar innan de sociala klyftorna blir så akuta, igen, att våldet återkommer...

      Radera
    5. Du förutsätter att med medborgarlön snarare än ett stort grundavdrag på skatten så kommer en massa män bli deprimerade och självmordsbenägna för att de inte har något liv utanför arbetet. Jag tror att det är en liten minoritet du pratar om. Varför skall vi forma samhället efter denna lilla minoritet? Det är kanske lika bra att Darwin får sortera bort sådana miserabla existenser, om man tillåts uttrycka sig så. Eller vad säger du?

      Det enda problemet värt att diskutera i det här sammanhanget är att många unga män vill ha ett arbete för att kunna få en kvinna (att skaffa barn med). Jag ser inte detta som ett jätteproblem och det är ju för övrigt knappast detta du pratar om.

      Radera
    6. Är det inte en del av ett bra liv att försörja sig själv?

      Medborgarlön=parasitlön, Högt grundavdrag innebär att inte människor beskattas förrän de kan försörja sig själva.

      Radera
    7. Vi är kanske alla parasiter. Den som hittat ett värddjur att suga på är inte mindre parasit än den som inte lyckats göra det.

      Radera
    8. @Kuckeliku
      Du har hybris och skiljer dig på inget vis mot de andra som anser sig vara så goda att de har rätt att vara onda.

      Att kalla män som arbetat hårt hela livet och mår dåligt när de inte får vara till glädje genom sitt arbete för "miserabla existenser" hedrar dig inte milt uttryckt.

      Radera
    9. @Kuckeliku
      En del försöker leva i symbios istället.

      Radera
    10. De där männen som har arbetat så hårt har oftast fått barn och barnbarn och då kan de ägna sig åt dem. De är inte heller förbjudna att arbeta ideellt eller mot lön eller bara med egna grejor som att bygga ut sin veranda eller vad de nu känner för.

      Radera
    11. Ni verkar bekymra er väldigt mycket för pensionärers livskvalitet. Jag är verkligen mer fokuserad på unga människors livskvalitet. De problemen verkar ni dock inte särskilt intresserade av att diskutera.

      Radera
    12. @Kuckeliku
      Fint att du har lösningar åt alla och vet hur de skall leva sina liv.
      Vi har ett totalt överflöd av sådana inte minst här i Sverige. Det behövs inte fler.

      Vad tycker du vi skall kalla er. Ni som är så goda och vet hur alla andra skall leva sina liv. Som tycker ni har rätt att tvinga andra att leva på det sätt ni finner lämpligt då ni är så intelligenta och goda. Framför allt ni vill så väl och ni hittar alltid någon anledning som rättfärdigar era övergrepp mot andra. Nu åberopar ni klimathotet. I andra tider har det varit annat. Det ni har gemensamt är den aldrig sinande floden av förtryckare. Mänsklighetens gissel, årtusende efter årtusende. Hur skall vi få stopp på er?

      Radera
    13. Du är en extremist Sellman

      Radera
    14. @Kuckeliku

      På 30-talet hade vi en del ideologier som hyllade ungdomen. Ja de som var friska då förstås. De uttryckte förakt för de svaga, gamla osv.

      När det gäller arbete till de unga så vore nog det bästa om ni fixare och trixare tog väldigt många kliv tillbaka. Det finns alltid en mängd arbete som inte blir gjort. I alla tider har det varit så och det kommer alltid att fortsätta med det. Egentligen är det alltid arbetskraftsbrist. Om du tänker efter lite längre så tillhör även arbetskraften kategorin ändliga resurser.

      Tänk så mycket vi egentligen ville skulle utföras som inte blir utfört för tillfället. Ändå denna arbetslöshet. Jag drar ingen annan slutsats än att resursallokeringen är utstörd i våra samhällen.

      Radera
    15. @Kuckeliku

      Du menar att jag avviker från det normala i denna överkonsumtionskultur där alla vill tvinga på varandra sina värderingar och sätt att leva. Där de flesta är beredda att betala nästan vad som helst för att slippa ta ansvar. Där det anses rätt att råna sina grannar genom sina ombud med den enda motiveringen att man är fler.

      Ja du har nog rätt. Jag avviker från det normala såpass mycket att det nog blir rätt epitet.

      Radera
    16. @Kuckeliku
      Du tycker det är beklämmande att vi är några som försöker visa på det normaliserade våldet i samhället, som försöker hålla idéerna om friheten vid liv? Vi extremisterna.

      Radera
    17. Du har en väldigt begränsad världsbild och ett väldigt begränsat värderingssystem, förefaller det. Du tror att det finns en enda sak här i livet som är viktig och det är "friheten". Och så tolkar du detta begrepp precis som det passar dig. Ungefär som George W. Bush som startade krig mot Irak för att det passade in i hans smått perversa definition av friheten.

      Radera
    18. @Kuckeliku
      Märkligt att det är du som kallar mig relativist och begränsat värderingssystem. Det är ju du som ger uttryck för det hela tiden. Jag accepterar olika värderingssystem så länge de inte inkräktar på de andras.

      Jag tycker även att du kan få leva ut din miljöliberalsocial....... ideologi bara du låter bli att tvinga på oss andra den under hot om fängelse eller värre.

      Blir lite patetiskt när du försöker koppla ihop mig med Bush.

      Läs lite om frihet istället. Jag tycker oftast vi missar den negativa, frihet från t.ex förtryck. Dvs frihet från att bli påprackade dina idéer mot vår vilja.

      Radera
    19. Vi har en stat, vi har ett demokratiskt system, i det för man fram sina världsbilder, värderingar och ambitioner och så får folk besluta om vilka av dem de tycker man bör satsa på. Du har full frihet att föra fram dina världsbilder och värderingar i allmänna val och söka stöd för dem. Om du av ett eller annat skäl inte gör detta så innebär det inte att de som faktiskt gör detta är onda och vill förtrycka dig. Det kallas demokrati och det är väl ganska tydligt att du hatar demokratin.

      Flertalet svenska partier respekterar att man inte skall lägga sig i medborgarnas liv onödigt mycket, om de än har lite olika uppfattningar om vad som är nödvändigt. Jag avviker inte från de etablerade partierna i detta och är knappast extrem på något vis, även om mina uppfattningar säkert avviker på olika sätt från de som omfattas av de etablerade partierna. Om jag på grundval av väljarnas röster genomför det jag tror är rätt och riktigt så är det inte särskilt orimligt. Du har som dogm att politikerna skall göra väldigt, väldigt, väldigt lite. Du har dock inte bevisat att det är den enda rimliga och riktiga hållningen. Kan du inte övertyga väljarna om det så är du en loser. Face it! It's the rules of the game. Om du vill kasta dart när alla andra spelar fotboll så kan du väl göra det, men inte ute på fotbollsplanen.

      Radera
    20. @Kuckeliku
      Jag hatar inte demokrati. Det kan vara ett frivilligt beslutsverktyg. Den representativa demokratin däremot är inget jag håller speciellt högt.

      Jag legitimerar definitivt inte idén om att försöka bilda majoritet för att sedan under tvång och hot om fängelse både råna mina medmänniskor och sedan tvinga på dem mina värderingar och åsikter genom att gå till valurnorna var fjärde år.

      Hur kan du påstå att de flesta svenska partier respekterar att man inte skall lägga sig i medborgarnas liv onödigt mycket när de konfiskerar 75% av våra inkomster och därefter styr och reglerar i princip varje del av våra liv? Det är nog dags att du tar några steg tillbaka och faktiskt försöker se hur vårt samhälle är organiserat idag.

      Du tappar all trovärdighet då du verkar helt förblindad av normaliseringens slöja.

      Radera
    21. @Kuckeliku Det är rätt tydligt att du inte har tänkt färdigt riktigt.

      Du bor i ett villaområde där alla har gräsmattor. Du är den enda som har sparat ihop till en gräsklippare. När gräset växer så blir grannarnas gräsmattor fula och yviga, men du kan hålla din fin.

      En dag när du ska klippa gräset så upptäcker du att någon brytit sig in i din bod och din gräsklippare inte finns där. Du ser sedan att grannen glatt vinkandes klipper sin gräsmatta med din gräsklippare.

      Dina grannar har nämligen sett ett behov, insett att din gräsklippare kan fylla behovet och röstat fram att din gräsklippare ska approprieras. Vad du har att säga om det hela är ointressant då detta var ett demokratiskt beslut som du inte har något annat val än att finna dig i. Du får inte ta tillbaka gräsklipparen, det vore ju stöld och att gå emot ett demokratiskt beslut. Du är dock tillåten att lobba för att de andra ska ge tillbaka gräsklipparen, men utsikterna är dåliga eftersom en absolut majoritet inte håller med.

      Radera
  14. Jag tror förstås inte ett dugg på ett system utan stater. Istället bifogar jag gärna en länk till en DN-krönika idag där Åsa Moberg förespråkar ett nytt parti med medborgarlön på programmet: "Det behövs ett nytt politiskt parti som kämpar för ”livslinjen” och stöder människornas kamp för att hålla sig vid liv, med eller utan jobb."

    www.dn.se/nyheter/asa-moberg-det-behovs-ett-parti-som-kampar-for-livslinjen

    Liberaldemokraterna är positiva till medborgarlön, men de är knappast särskilt ekologiskt medvetna och de driver knappast frågan om medborgarlön särskilt hårt.

    Själv skissar jag på ett proto-parti med namnet EkoSoLiD som är en förkortning för ekosocialliberaldemokraterna och som närmare bestämt rubricerar sig som Medborgarlönspartiet EkoSoLiD.

    Jag försöker också lyfta fram ett värde om framlevnad, som kan sägas utgöra en kombination av överlevnad och framsteg. Man kan tala om en EkoSoLiD eller "grön" framlevnad om man vill.

    De viktigaste politiska objekten är livet, människosläktet, de politiska och samhälleliga strukturerna samt individerna.

    Enormt anarkistiskt blir det givetvis inte, men det finns en del skäl till att värderingen av frihet kommit med i paketet.

    SvaraRadera
  15. Anarki, om den skulle uppstå någonstans som av en händelse, skulle fungera somm ett vakuum, och omgående fyllas av - något annat mer strukturerat.

    Kringströvande rövarband, t.ex., skulle omdelbart se gefundenes fressen.

    Den 1% - 2% av mänskligheten som är psykopater får fritt spelrum att organisera sitt favoritsamhälle.

    Osv. . . .

    SvaraRadera
    Svar
    1. @cobben

      Har du ägnat 1 sekund av ditt liv för studier i de "strukturer" som bygger på frivilliga samarbeten utan någon stat och den organisation som kommer ur detta?
      Jaså inte.

      Ändå tycker du att dina snabba slutsatser ovan har någon form av värde eller trovärdighet.

      Radera
    2. @Cobben

      "Den 1% - 2% av mänskligheten som är psykopater får fritt spelrum att organisera sitt favoritsamhälle."
      Och för att förhindra det bör vi ha "starka ledare" då eller?

      Radera
    3. @Cobben

      "Den 1% - 2% av mänskligheten som är psykopater får fritt spelrum att organisera sitt favoritsamhälle."

      Du har inte funderat på att det kanske redan hänt? Nu kanske inte alla som är i ledande positioner är psykopater, men det är ganska vanligt att psykopater söker sig till ledande positioner.

      Radera
  16. Politik är alltid en del av lösningarna, och en del av problemen, så lär det förbli så länge som människor är sociala.

    Jag bygger hellre vidare på det av den lokala politiken som fungerar väl än hoppas på att det slutar bra om man river allt och kastar ut kulturen i det okända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Magnus Redin
      Samhället och civilisationen står där idag. Det är vi människor som upprätthåller den inte någon abstrakt förtryckarinstitution vid namn staten. Vi har samma resurser med eller utan denna stat.

      Att ta bort tvånget och bygga på frivilliga samarbeten till ömsesidig nytta innebär inte att rasera allt och bygga nytt. Däremot har du en mängd byråkrater och en nomenklatura som behöver lära sig något som kan vara till värde för andra och som blir tvungna att börja producera något som efterfrågas av någon.

      Att råna sina medmänniskor, sätta dem i fängelse för att de inte gör som nomenklaturan tycker, kidnappa deras barn när de inte vill sätta dem i de statligt reglerade uppfostringsinstitutionerna osv kommer inte att vara efterfrågat. Det kanske kan vara lätt att förstå om man tänker efter lite. Det blir i själva verket kriminaliserat precis som det är för alla oss andra.

      Radera
  17. Ang boktips så skulle jag rekommendera Sven Delblanc`s romanserie Hedebyborna.
    Där skildras omställningen från ett gammalt samhälle till ett nytt, dessutom med burlesk humor.

    SvaraRadera
  18. The levellers? Anarki? Ni måste ändå skämta?
    https://www.youtube.com/watch?v=r222GbisQz8

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Jan
      Lyssnade på Six pistols som ung, många år sedan. Lyssnade på din länk.
      Måste nog säga att jag föredrar de mer intellektuella anarkisterna nu för tiden :-)

      Radera
  19. "Imagine a puddle waking up one morning and thinking, "This is an interesting world I find myself in — an interesting hole I find myself in — fits me rather neatly, doesn't it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!" This is such a powerful idea that as the sun rises in the sky and the air heats up and as, gradually, the puddle gets smaller and smaller, it's still frantically hanging on to the notion that everything's going to be alright, because this world was meant to have him in it, was built to have him in it; so the moment he disappears catches him rather by surprise. I think this may be something we need to be on the watch out for."
    Citat från Douglas Adams ibland kan det vara bra att verkligen omvärdera saker och ting.

    SvaraRadera
  20. Sammanfattningsvis: Vi lever i en värld där staterna har brett ut sig, de omfattar i det närmaste varje kvadratdecimeter av landytan på planeten. De har aldrig varit så välorganiserade som nu och har infiltrerat merparten av våra liv.

    Hur tycker ni att det har lyckats?

    Hur kommer det sig att en del av er ropar på mer av det? Efter två världskrig och ett helt orimligt massmördande som pågått och pågår ständigt från dessa staters sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Det är skillnad på en konstitutionell stat byggd på ett socialt kontrakt och det rena tyranniet. Det vi behöver idag för att undvika att fara vidare i riktning mot tyranni är framför allt yttrandefrihet och det är precis det som ni politiskt korrekta ihärdigt arbetar på att beröva nationen. Allt i "demokratins" namn givetvis, för utan den lilla polismannen inne i huvudet på folk går det inte att upprätthålla ordningen om batongen redan är avskaffad.

      En demokrati, liksom en "anarki", kräver i slutändan nämligen ett visst mått av politisk kontroll för att samhället inte skall förfalla till klanfejder, blodshämnd, gangstervälde och de starkas förtryck av de svaga. Istället för att ärligt erkänna detta och styra människor med synliga yttre medel har den församlade vänstern plus nyliberalismen i sina löjliga fantasier om det statslösa samhället blivit tvungna att satsa på inre kontroll - "utbildning", tvingande marknadskrafter, massmedial hjärntvätt, "värdegrund" och politisk korrekthet o.s.v. Det är i den förljugna fåran, som fick ett verkligt uppsving runt 1968, som verklighetsfrämmande idéer som anarkismen tyvärr placerar sig.

      Radera
    3. @Luripompa
      Blanda inte ihop politisk styrning med rättssystem. Rättssystem utgör grunden för civilisation. Har vi inte regler som skapar trygghet för mellanmänskliga avtal och transaktioner så blir det ingen civilisation.

      Måste säga att det är mycket märkligt med alla dessa inkl dig Luripompa som försöker förlöjliga anarkismen utan att egentligen veta något om den. Att du slänger dina förutfattade meningar på den ger dig ingen trovärdighet.

      Radera
  21. Sammanfattningsvis kan man också säga att det är kuriöst med anarkister som talar sig varma för system som IRIS-T SL och NASAMS 2, staten duger ibland tydligen. Samtidigt är det tragisk med haverister som Patrick Sellman vars normlöshet kan orsaka stort lidande bland dom människor som utgör samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var har jag skrivit att jag är anarkist eller kallar mig anarkist? Jag har skrivit om anarkistiska inspirationskällor och att en del jag skriver är anarkistiskt.

      Radera
    2. @Sylvanas
      Värst vad ni slänger ordet haverister mot meningsmotståndare i något sorts försök att ta bort deras trovärdighet. Är inte det lite i ynkligaste laget? Använd argument istället som vanliga intelligenta människor gör och kasta inte på mig dina fördomar.

      Var skriver jag om normlöshet? Menar du på fullaste allvar att det är normlöst att vara emot våld, förtryck och tvång som utövas mot dina medmänniskor? Vem är det som är normlös?

      Radera
  22. Märkligt att ingen har nämt hobbitarnas fylke som inspirationskälla ännu som ett anarkistiskt exempel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske beror på att Fylke inte är en anarki utan regeras av en "than" samt borgmästaren i Mickelsklyft som för ordningens upprätthållande förlitar sig på de fyra fjärdingarnas fjärdingsmän.
      Samhället är dessutom socialt skiktat med en jordägande aristokrati baserad på de äldsta och mest aktade familjerna, inte helt olikt Merry Old England alltså, fast i mildare utgåva.
      Det finns förstås även ett stort antal självägande småbönder. Förutom Sam Gamgi så tillhör samtliga huvudpersoner i Sagan om Ringen som är hober dock i själva verket ovannämnda överklass.

      Radera
  23. Är det OK att använda våld mot fredliga individer?

    Se "George ought to help" https://www.youtube.com/watch?v=PGMQZEIXBMs

    SvaraRadera
  24. Cornu, jag tycker mig ofta se anarkistiska drag i vissa av dina inlägg, som sedan helt motsägs av vissa andra.

    Varje gång du säger att staten ska göra si eller göra så så kan man göra tolkningar, antingen att du är en statist som helst reservationslöst anser att staten ska göra si eller så, eller att du är något slags pragmatisk anarkist som anser att om vi nu har en stat, vilket är olyckligt men för tillfället fallet, så ska den göra si och så för att det är den minst dåliga under rådande omständigheter.

    Jag vet egentligen inte om det i praktiken är någon skillnad på de två. Din pragmatism och avsaknad av tydlig uppfattning är förvirrande och i mina ögon olycklig. Jag efterlyser tydligare signaler.

    SvaraRadera
  25. Cornucopia kommer ut som anarkist, men gnäller jämt om att Sverige står utan försvar. Tror han att militärmakt fungerar utan överordning, lydnad och ordergivning? För att nu inte tala om rättssamhälle, sociala skyddsnät (exempelvis medborgarlön) eller vad som helst?

    Cornucopia pekar regelbundet på Peak Oil och de svåra levnadsförhållanden som väntar om vi fortsätter i 180 knyck med en galen tillväxtekonomi byggd på ränta rakt in i tegelmuren, men motarbetar samtidigt Sd och vill tydligen ha fortsatt i praktiken oreglerad immigration. Tror han att dagens immigration är gratis? På vilket sätt gynnar en invandring av tiotusentals livstidsarbetslösa årligen ett Sverige med redan omfattande strukturell arbetsbrist? Tror han att det blir lättare att leva i en post-tillväxtvärld där olika folkgrupper dessutom kommer att ställas mot varandra på Sveriges jord?

    Det går inte ihop för fem öre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Luripompa
      Jag säger det igen så du slipper uppvisa din okunnighet mer. Använd inte dina fördomar och förutfattade meningar som någon referens och underförstådd sanning.
      Två saker framför allt där du fallerar.
      Människor är sociala varelser och det kräver ledarskap men det är stor skillnad på om du väljer vem du vill leda eller bli ledd av frivilligt eller om du blir påprackad en ledare som sedan godtyckligt kan utöva tvång och repression mot dig. Det andra är utan rättssystem och den förutsägbarhet och trovärdighet det ger ingen civilisation dvs mänsklig interaktion i form av handel, samarbeten osv hamnar på en väldigt låg nivå. Klart det finns rättssystem i en anarki. Tror det skulle vara till glädje för dig om du läste på lite innan du fortsätter någon form av debatt i ett ämne du onekligen inte har någon större kännedom om.

      Två lästips till dig. Var så god.

      Ethics of liberty av M. Rothbard
      https://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0814775594

      En kostnadsfri E-bok eller pdf fil hittar du här - http://www.mises.org/document/1179/The-Ethics-of-Liberty

      Där hittar du för övrigt tusentals kostnadsfria böcker om frihet, ekonomi, filosofi, etik osv

      En annan bok som är intressant om man vill bryta lite i sina perspektiv lite just när det gäller rättssystem är The Enterprise of Law av Bruce L. Benson - http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1598130447

      Det är inte negativt för mänskligheten om det är fler som får ett hopp om ett samhälle som inte i grunden bygger på tvång, hot och våld likt vårt.

      Radera
    2. Du spammar alla väsentliga diskussioner med tjat om hur förtryckt du är av staten. Vi kommer dock inte kunna hantera våra överlevnadsproblem genom att hata staten.

      Gissningsvis är du som du är för att du vill bränna din egen sprit eller springa på bordell eller något liknande. Det finns dock extremt mycket viktigare frågor vi måste hantera i den här världen. Dags att fatta det. Dags att du tar och läser lite nya böcker Sellman.

      Radera
    3. @Kuckeliku
      Tråkigt att du upplever min argumentation som spam. Speciellt som mina kommentarer oftast är svar på dina. Själv kommer du med väldigt lite argumentation och mest påhopp och naiva försök att ta bort trovärdigheten med smutskastning.

      Jag är som jag är för att det är bra om några polariserar debatten och inte alla sitter i samma burk och grottar ner sig i sin egen förträfflighet. För det andra så tycker jag att du kan fundera på hur bra det funkat med nuvarande system i de frågor du tycker är viktiga men jag gissar att du tillhör de där som bär upp systemet för att om bara du fick använda det och tvinga på de andra dina åsikter och värderingar så skulle allt bli så mycket bättre. Det är naivt om något.

      Jag gissar att jag läser och har läst lite mer böcker än du. Framför allt lite större bredd.

      Kan du vara tydlig med vad det är som du tycker är så provocerande med människor som ifrågasätter förtrycket och våldet i samhället, som försöker lyfta fram självorganisering och frivilliga samarbeten till ömsesidig nytta.

      Fundera också över den människosyn du ger uttryck för när du försöker argumentera för att vi behöver denna repression från härskarklasser och nomenklaturan i samhället för att det skall fungera.

      Det blir ännu mer märkligt med denna människosyn när du vill ge så mycket makt till några få människor. Det om något är farligt. Det har vi sett århundrade efter århundrade.

      Radera
    4. The Sellman ligger i för att sälja konserverad gröt åt oss alla.

      Radera
    5. @Kuckeliku
      Du har alltså inte ett enda motargument utan sitter där bakom din pseudonym och försöker undergräva trovärdigheten genom naiva förlöjliganden.

      Det har aldrig slagit dig att jag lägger ner tid och tankemöda på att utmana de fåtal påståenden och argument du kommer med. De flesta intellektuella brukar ha en viss tacksamhet gentemot de som prövar ens argument. Fundera på det och hur du har agerat till stor del i dina kommentarer. När du ändå håller på släng en fundering kring detta med värdighet också.

      Radera
    6. Du bara tjatar. Du är inte värd att slösa tid på. Men du kan inte heller få spamma alla väsentliga inlägg ohämmat och därför måste man påminna folk om att du är en extremist som bara spammar dumheter hela tiden.

      Radera
    7. @Kuckeliku
      Att du "nollar" folk och försöker misskreditera dem hedrar dig lika lite som din argumentationsförmåga.

      Vem är du som påstår att tvång, hot och våld är oväsentliga frågor för hur vi organiserar samhället?

      Om det nu är så dumt allt jag skriver vore det väl enkelt som en plätt för dig att komma med ett enda argument men jag börjar faktiskt inse vem du är och tycka lite synd om dig så jag kommer inte att försöka argumentera med dig mer i dessa mycket viktiga frågor.

      Radera
  26. Cornu är nog Pippi-anarkist, tror jag. Cornupippi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe! Cornupippi, paradoxernas man, så himla wild and crazy! :D

      Radera
    2. Även kallad Pippicopia (eller möjligen Pippi-kopia)

      Radera
  27. Patrick Sellman,

    Du kan skriva vilka rättsregler du vill, om fri fördelning ur "lagerhusen", privat äganderätt eller vad du vill, men utan en våldsapparat hur kan du hindra mig och mitt Lord Humungusgäng från att kränka dem, bränna dina byar, ta över ditt samhälle och leva på överskottet från din förslavade befolkning?

    Vänligen,
    The Ayatollah of Rock'n'rolla

    (Ja, jag är också 70-talist.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den amerikanska konstitutionen kombinerade faktiskt en rättsregel med en frivillig våldsapparat i det numera synnerligen omdiskuterade andra tillägget: "A well regulated militia, being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms, shall not be infringed."

      Man kan tycka vad man vill om såväl USA som deras 2nd amendment - men trots allt har de i huvudsak som befolkning klarat sig länge undan såväl kaos som vare sig påtvingad eller frivillig diktatur - även om de genom åren inte alltid och överallt hedrat konstitutionens faktiska innehåll.

      Personligen tror jag att anarkin - som de flesta ideologier - är en vacker tanke som behöver krockas med en hel del pragmatism för att fungera. Men nog har Patrick Sellman en hel del tänkvärda poänger; varför är vi så intresserade av att inte bara hindra andra från att skada oss - utan att få dem att även i ofarliga hänseenden tycka, tänka och bete sig lika och dansa efter vår pipa i varje detalj? Med våld eller hot om våld dessutom.

      Som f d polis vet jag vad det innebär när man stiftar lag för att "skicka signaler". Samma politiker som "velat skicka tydliga signaler" genom att straffbelägga fimpkastning, öldrickning på stan eller avsaknad av sidoreflex på cykeln vill sällan offentligt kännas vid att mörkklädde och beväpnade hr Morgonsur daskar någon i backen och släpar vederbörande in i en cell med blått öga och brutna revben för att visa att staten menar allvar med nämnda "signalerande". Även om det är vad man beställt.

      Den som vill lagstifta om något bör kunna ställa sig offentligt och i Aktuellt kl 21:00 stolt berätta att man anser att "de som gör på detta sätt bör alla ha stryk - och det bör de ha även om det sker inför deras barn" - och stå för det. Om man inte kan stå för detta bör man glömma sin "signalerande" lagstiftning.

      Demokratins stora baksida är att folk, förenklat uttryckt, aldrig röstar FÖR någonting. De röstar MOT någonting. Och i princip allt vi gör utom att äta, gå på dass, sova och ha sex tycker "majoriteten" -denna statistiska makthavare där alla och ingen samtidigt representeras - är rätt ointressant och fullt "förbjudningsbart".

      Därav följer att demokratin för sina ägares eget bästa måste bromsas av något för att inte bli om möjligt VÄRRE än diktatur. I en diktatur blir en eller ett par personers hatobjekt förbjudna. I en totalt obromsad populistisk demokrati blir ALLA människors hatobjekt förbjudna.

      Vilket innebär att ingenting är tillåtet som inte är uttryckligen obligatoriskt.

      Ja, jag överdriver kraftfullt för att provocera till eftertanke i dessa tider där allt som andas "demokrati" tycks självrättfärdigande. Man bör alltid ha demokratins stora nackdelar i bakhuvudet.

      Radera
    2. @Luripompa
      "Fri fördelning ur lagerhusen" vet du vad du snackar om? Jag gör det inte.

      Det är klart att det behövs produceras säkerhet. Få saker är så säkra. Frågan är hur. Jag är inte beredd att ställa upp på att det fungerar som det är nu.

      Svensk polis generellt fungerar nog i det närmaste enligt mallen för hur en organisation utan konkurrens blir ineffektivare och ineffektivare.

      @morgonsur
      Kul att det är någon med lite spänst i hjärnan som gillar lite utmaningar :-)
      Vi behöver definitivt börja tänka utanför ramarna i det här landet.

      Om man nu lyckas med det intellektuella konststycket att tänka sig att staten inte är det samma som folket utan en maktinstitution. Vem tjänar då den statliga polisen när det ställs på sin spets? Staten eller folket?

      Radera
    3. Patrick Sellman,

      Med "fri fördelning ur lagerhusen" griper jag tillbaka på hur anarkistutopin var tänkt att fungera på 1800-talet. Folk skulle bara arbeta när de hade lust och annars fritt ta allt de behövde ur stora kollektivt ägda lager (ja, jag vet att det låter lite stolligt, men det är inte mitt fel. Du får väl ta ett snack med Bakunin och Prins Kropotkin et alia om det där). Trodde annars att det var du som var expert på anarkismen och dess historia.

      Du säger att det behövs "produceras" säkerhet. Jag tar det som att du med andra ord förutsätter någon form av våldsmakt som är tänkt att skydda rättsordningen, exempelvis från välbeväpnade och välorganiserade barbarer som jag eller bara från freeloaders som tar för sig utan motprestation. Därmed har du definitionen av en stat: rättsregler + våldsapparat. Följaktligen faller anarkismen på sin egen orimlighet.


      morgonsur,

      "Men nog har Patrick Sellman en hel del tänkvärda poänger; varför är vi så intresserade av att inte bara hindra andra från att skada oss - utan att få dem att även i ofarliga hänseenden tycka, tänka och bete sig lika och dansa efter vår pipa i varje detalj?"

      Jag är totalt ointresserad av att få folk att tycka, tänka och bete sig lika. Jag struntar dessutom i demokratin. Det som krävs är maktdelning och maktbalans mellan statens olika funktioner, att statens syfte (det sociala kontraktets innebörd) är klarlagt samt att medborgares i konstitutionen fastlagda skyldigheter och rättigheter beaktas. Sverige brister allvarligt på dessa områden idag och människor saknar förmåga att tänka i principer. Det är till stor del den röstfiskande och kortsiktiga demokratins eget fel att det är så och att vi istället för medborgare har fått postlantliga undersåtar med gröt mellan öronen (om än på fina Stockholmsadresser). Då uppträder också fenomen som PK-ism, åsiktstyranni, blomsterspråk och självcensur för att ordning och kontroll istället må upprätthållas därigenom.
      Med andra ord håller jag med om att politiska önskemål i klartext bör kunna framföras i Aktuellt kl 21:00 utan större fruktan och att det tvärtom borde uppfattas som en dygd att stå för dessa.

      Sedan kan jag inte uttala mig närmare om poliskåren, men däremot har jag på senare tid berövats allt förtroende för det svenska rättsväsendet. Detta sedan en kamrat till mig oskyldigt har dömts för ett brott han inte begått och detta främst på grund av att normal juris prudens har satts ur spel på ett visst område till följd av just otillbörlig inblandning av politiska krav och förväntningar.

      Radera
    4. "Du säger att det behövs "produceras" säkerhet. Jag tar det som att du med andra ord förutsätter någon form av våldsmakt som är tänkt att skydda rättsordningen, exempelvis från välbeväpnade och välorganiserade barbarer som jag eller bara från freeloaders som tar för sig utan motprestation. Därmed har du definitionen av en stat: rättsregler + våldsapparat. Följaktligen faller anarkismen på sin egen orimlighet."

      Jag kan bara instämma. Sellman behöver begripa att han motsäger sig själv totalt. A är inte icke-A. Ta och läs en termin filosofi eller två, Sellman, så blir du kanske lite bättre på att tänka.

      Radera
    5. @Kuckeliku
      Jag säger det igen. Jag tar mig tid att argumentera med dig och du svarar med "du är dum" nivån.

      Vad gäller filosofi så är det nog så att det är du som skulle må bra av en smula av den varan. Speciellt som din spänst i de övre delarna sträcker sig till att det enda den kan föreställa sig är att en stat tillhandahåller ett våldsmonopol men som sagt det är nog få som har intresse av dina "du är dum" kommentarer så vi lägger ner nu.

      Radera
    6. @Luripompa
      Tack för ett seriöst klarläggande. Jag gör den bedömningen att vi egentligen står varandra rätt nära.

      Den socialistiska variant av anarkism som du hänvisar till är ingenting jag är intresserad av. Visst har jag läst delar av både Bakunin och Krapotkin men som sagt socialismen har jag vänt ryggen och det är medvetenheten om äganderätten som gör den stora skillnaden.

      Om inte äganderätten upprätthålls, där individens rätt till sig själv och frukterna av sitt arbete kan skyddas får vi ett slavsamhälle i någon form. Med en stat som under hot om fängelse konfiskerar minst 75% av folkets inkomster får ordet statsträl en innebörd.

      När det gäller att producera säkerhet är inte ett våldsmonopol via en stat det enda alternativet och som jag påpekat tidigare ser var och en att det inte funkar speciellt bra med dessa monopol.

      Det som fick mig att ta steget ifrån starkare konstitution, maktdelning, konstitutionsdomstol osv är att demokratiska stater funkar inte. De löper alltid amok. Diktatur är definitivt inget alternativ. USA med sina grundlagsfäder som lade ner ett enormt arbete på att försöka skapa en stat som skulle begränsas till att skydda medborgarnas rättigheter och då även de negativa i viss mån är väl det slutgiltiga beviset på det.

      Finns mycket intressant att läsa i frågan men en sak är jag övertygad om och det är att vi måste frigöra den mänskliga skaparkraften igen och få stopp på kränkandet av äganderätten och det både från staten och socialister. Slaveri är inget vi vill ha.

      En libertariansk rätt som skyddar äganderätten där du alltid har rätt att försvara dig och din egendom. Annars får vi inte bara "fri fördelning ur lagerhusen"utan fri fördelning ur allas hus. Det kan inte leda till annat än extrem fattigdom.

      Radera
    7. @Luripompa
      "däremot har jag på senare tid berövats allt förtroende för det svenska rättsväsendet"

      Det är endast svenskarnas naiva tilltro till staten som gör att de inte sitter oroliga och funderar över vilket godtycke och övergrepp de skall bli utsatta för inom kort. Den representativa demokratin i ett nötskal.

      Med en moral som sträcker sig till att är det ett demokratiskt beslut så är det bra, rätt och gott och skall accepteras så kan det inte bli på annat sätt. Staten är ingenting annat än drömmen om att få leva på någon annans bekostnad och det enda den sysslar med är att gynna någon på någon annans bekostnad. Den levererar ingenting som inte någon annan kan göra bättre.

      Radera
    8. Man behöver faktiskt inte fundera om man kan lite ekonomisk historia. Gustav Wasa gav sig på kyrkan för där fanns pengarna. Roosvelt anekterade medborgarnas guld för där fanns kapitalet. Målet för politikerna är pensionfonderna, först som lån mot löfte att betala tillbaka när tiderna blir ljusare. Persson har dessutom redan varit där och nallat.

      Radera
  28. Give me Liberty finns i elektroniskt format och går att ladda ned via torrent. Torde väl vara ok rent moraliskt, oavsett om man är anarkist eller inte, då det verkar svårt att köpa originalet.

    SvaraRadera
  29. Ursula LeGuins roman "The Dispossessed" är en väldigt intressant beskrivning av ett självorganiserande anarkistiskt samhälle. En av mina favoritböcker.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...