2012-11-26

Bruttoinvandringen till Sverige 1980 - 2011

Tillägg: Som väntat har antalet kommentarer passerat 200, vilket betyder att ni måste klicka på "läs in mer" efter sista kommentaren för att läsa resterande kommentarer. Det förekommer ingen censur här, annat än radering av uppenbara fall av hets mot folkgrupp och andra övertramp.

Nedan redovisar jag bruttoinvandringen till Sverige 1980 - 2011. Källa till detta är Migrationsverket (PDF). Jag har inte med adoptioner.


Detta tar alltså inte någon som helst hänsyn till alla de som återvänder till sina hemländer, inklusive gästarbetare och studenter, utan är alltså brutto.

Man vet att man har med s k "rasister" och inte sällan nazister att göra när de kommer med påståenden utan referenser. Nedanstående är fakta. Fakta är t ex att en stora del av invandringen kommer på grund av att vi via EU är med i EES-avtalet - ni vet den fria rörligheten av varor, tjänster och personer över EU:s gränser, som ni röstade för i EU-folkomröstningen. Tillsammans med arbetskraftsinvandring, dvs de som tar de jobb som svenskar är för lata eller för inkompetenta för att ta och studenter, samt svenskarnas egen anhöriginvandring (t ex svenskar som gift sig med eller fått barn med en utlänning när de jobbat utomlands eller varit på semester, anhöriga till gästarbetare), så utgör detta majoriteten av invandringen. EES-invandringen är i praktiken arbetskraftsinvandring med anhöriga, t ex holländare, tyskar, britter, danskar, norrmän, polacker, finnar mfl och alltså personer som ordnar sina egna jobb och bostäder och flyttar till Sverige med sina familjer för att de anser att Sverige är ett bra ställe att bo på.

En minoritet är flyktingar och en minoritet av flyktingarna är anhöriginvandring till flyktingar. 2011 kom det 12 726 flyktingar till Sverige, t ex från rasisternas så hatade Somalia, och 3037 anhöriga flyktingar. Med en befolkning på i runda slängar 9 540 065 enligt SCB:s framsida, så var andelen flyktingar som kom till Sverige förra året 1.65 promille av den svenska befolkningen. 

Man kan med säkerhet säga att den som motsätter sig dessa flyktingar, som alltså hanteras via Migrationsverkets boenden - arbetskraftsinvandring, studenter, svenskars anhöriga etc skaffar boende på egen hand - antingen är extremt snåla eller så är de helt enkelt rasister. Tillägg: Efter påtalande från kommentator så lägger jag till "underbegåvade" som alternativ. Två alternativ var för lite, det kan jag hålla med om. Tillägg 2: Det är inte vare sig förbjudet eller olagligt att vara rasist i Sverige, vi har åsiktsfrihet. Det som är fascinerande är att så få erkänner sina åsikter utan istället försöker prata runt dem.


Detta är fakta. Be om referenser när rasisterna kommer med sina uttalanden om explosiv anhöriginvandring för flyktingar etc. Saknas referenser till myndigheternas statistik vet ni att de fantiserar. Nej, länkar till Avpixlat eller Flashback är inte en referens - visa det riktiga datat hos myndigheterna. Finns inte data är det en åsikt inte fakta.

Ska invandringen minska så är det ut ur EU som gäller, så EES-avtalet stoppas. Och stopp för svenskarnas anhöriginvandring och stopp för arbetskraftsinvandring. Inte stopp för flyktingar. EES-avtalet kommer under inga omständigheter att lösas upp, annat än om EU upphör att existera. Att svenskar inte ska få ta in sina anhöriga till landet är helt orimligt. Arbetskraftsinvandring är en politisk fråga som möjligen kan hanteras, men det förutsätter att svenskarna släpper TV:ns fjärrkontroll och börjar ta skitjobben istället, eller helt plötsligt blir intelligenta och välutbildade nog att kunna ta de kvalificerade jobben, vilket kräver ett återinförande av en skola med kvalitet och 20+ år för att verka. Antalet gäststudenter har kraschat, sedan alliansregimen korrekt sade att icke ERASMUS-studenter ska betala sin tuition själva. Flyktingströmmarna är inte i närheten av det som gällde under krigen i ex-Jugoslavien. I övrigt ser man ett tydligt skutt i invandringen sedan den högerborgerliga liberala alliansregimen tog över. Vill man stoppa invandringen bör man antagligen återinföra en socialistisk vänsterregim igen, vilket skulle kunna minska ner invandringen till nivåerna från 2005. Alliansregimen kan det bevisligen inte.

Av 92 779 invandrare till Sverige 2011 behövde bara 15 763 leva på Migrationsverket, övriga lever ett normalt liv via arbete, studier eller som anhöriga till svenskar eller gästarbetare.

Kom ihåg att verklig nettoinvandring till Sverige är lägre, eftersom många återvänder, t ex de som bara är här och arbetar tillfälligt eller studerar.
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, hets mot kön, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär och feministisk hetsretorik. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

286 kommentarer:

  1. Neeej, nu kommer det svärma över med idioter som skall spamma/mothuggas i varje kommentatorsfält på bloggen.. :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns där ändå. Nu lade jag fram fakta, medan de själva kommer med uttalanden de inte kan backa upp med fakta, utan bara löst tyckande.

      Radera
    2. Kommunaltjänstemannen, du kallar alltså människor med egen åsikt spammare och idioter? Om jag inte minns fel var det du som uppmanade Corny att inte skriva något om situationen i Israel också med samma motivering. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att du var direkt olämplig som tjänsteman i det offentliga.

      Radera
    3. Nonsenikvadrat, som tjänsteman i det offentliga har jag inga direkta åsikter utan utför det som dimper ner på mitt bord från de olika nämnderna - vare sig den som efterfrågar kommer från höger eller vänster. Så där behöver du inte oroa dig. Jag

      Anledningen till att jag lyfter detta är enkel; debatten är fruktansvärd infekterade, ämnena drar till sig folk som har åsikter som grundar sig på rykten och ej fakta - och då vill jag inte ha något med det att göra. Om det hade artat sig en debatt som går på fakta, istället för reptilkänslor så hade jag mer än gärna läst - men du vet lika bra som jag att diskutera israel/gaza är lika menlöst som att diskutera invandring på nätet då de kommer sluta med pajkastning, spam och en hel drös fjanterier.

      Diskussion med fakta som grund - Ja tack.
      Diskussion med min "fakta som jag läste på nån blogg utan källhänvisningar nånstans och min vän sa till mig på fikarasten alltså måste det vara sant" - Nej tack.

      Radera
    4. Kommunaltjänsteman, som du kan se är det ont om fakta nedan. Folk som oppti säger att "jag är inte rasist" och kommer sedan med invandrarfientliga uttalanden som han inte kan backa upp med några som helst fakta.

      Radera
    5. Om invandringen är så katastrofal så borde det väl vara lätt för rasisterna att lägga fram riktiga fakta?

      Radera
    6. Förra veckan skrev t ex någon en kommentar om att 50% av svensk BNP var vad invandringen kostade. Verklig siffra enligt riksdagens utredningstjänst var istället i linje med U-landsbiståndet eller ngt sådant, vilket landar på 3-4%.

      Radera
    7. Fakta på fakta kommer-sluta tramsa!
      Säg en sak jag inte har visat dig?
      Den 50% asylökningen mellan 2011-2012 ?

      Radera
    8. Kommunaltjänstemannen, varför då försöka aktivt kväva uppmaningar till saklig debatt kring exempelvis Israel/Palestina? Jag antar att du inte tycker att Corny brukar ägna sig åt "fakta som jag läste på nån blogg utan källhänvisningar nånstans och min vän sa till mig på fikarasten alltså måste det vara sant", så jag förstår inte din poäng? Om någon skulle kunna sprida kunskap och ljus i frågan är det väl Corny, inte sant?

      En övrig intressant notis är att ordet Palestina långsamt suddas ut och byts mot Gaza. (En observation utan värdering ska tilläggas)

      Radera
  2. Obegripligt att de politiska partier som påstår sig var emot SD inte tagit dessa obestridliga fakta som argument mot de trångsynta sverigedemokraterna. Lika obegripligt att inte gammelmedia även de tagit denna fakta och pulvriserat SD:s politik. Hur kommer det sig?

    Om debattnivån förts lite högre än vad SD klarar av skulle de inte vara Sveriges 3:e största parti idag. Det borde vara lätt att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tror inte att det kan ha o göra med att det här är helt fel?
      Det här är ju som att göra en undersökning på hur många invandrare som äter en kebab. De flesta har ju ätit fler än 1 kebab och då blir ju antalet helt fel. Först att räkna alla svenskar som kommer tillbaka till sverige som invandrare är helt irrelevant.

      Sen har vi problemet med att graferna visar olika indelningar som "EES-Avtalet" och "Anhöriga" är ju 100% för att vinkla det. Alla de kategorierna är invandrare förutom utländska studenter (varför de är med förstår jag inte...)
      Att dela upp grupperna får antalet att se betydligt mindre ut, jag antar att det handlar om att förneka mängden visuellt.

      Sen verkar ju inte tokstollen förstå att SD vill lämna EU (för att det är ett sjunkande skepp vilket skribenten bör förstå då han/hon har någon form av utbildning i ekonomi). Att sedan påstå att de är rasister är ju det dummaste jag har hört.

      Radera
    2. Kan inte Ny Demokrati komma tillbaka istället? De hade åtminstone humor och var EU-anhängare.

      Radera
  3. Intressant. Hur står sig Sverige mot andra länder? Det påstås ju att vi är mest generösa av alla länder.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt bra inlägg. Tack.

    SvaraRadera
  5. Antingen snål eller rasist-du gör det enkelt!
    Sverige är extremt öppet för invandring av alla kategorier. Men vi är även väldigt dåliga på att ge invandrare ett normalt liv utan bidrag, dvs arbete.
    Detta ger både ojämlika förhållanden och en genuint dålig samhällsutveckling inom många områden.

    Sen inser åtminstone jag att vi inte kan lösa flyktingfrågor med migration över kontinenter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Majoriteten av invandrarna behöver inte leva på bidrag - de är anhöriga till svenskar, studenter, arbetskraftsinvandring eller EES-invandring (=arbetskraftsinvandring inom EU, med anhöriga, t ex holländare som flyttar till Sverige, norrmän, finnar, danskar etc).

      Ca 15000 nya invandrare behövde leva på bidrag 2011. Övriga ca 80000 behövde inte det.

      Ja, jag missade "underbegåvad" som alternativ om du nu inte kan erkänna att du hatar invandrare för du är rasist.

      Radera
    2. Referenser oppti. Visa att alla 95000 behövde bidrag och inte hade ett normalt liv. Det ser ut som ca 80 000 hade ett normalt liv.

      Radera
    3. Önskar du hade rätt!
      Men du är lite fel ute!
      Det saknas jobb i massor, eller är det lättjan i denna grupp som du vill hänvisa till? (66% mot 57%)
      http://www.scb.se/Statistik/AM/AM0401/2012K03/AM0401_2012K03_SM_AM11SM1204.pdf

      Radera
    4. Borg om bidragsberoendet:
      Nu vet jag inte om denna site är rumsren-men tycker Youtube verkar vara Borguttalande i riksdagens gamla kammare!
      http://everykindapeople.blogspot.se/2011/06/anders-borg-invandring-till.html

      Radera
    5. Holy horseshit Batman. Corny börjar visa tendenser jag inte uppskattar. Jag börjar tappa räkningen på okvädesorden han kastar omkring sig. Rasist, nazist, mentalt sjuk, penningsystemhaverist, bolånetorskar, Cornyhaverist etc.

      Sättet att medvetet välja ord börjar oroa mig. Att förvandla kritik till hat gränsar till psykologisk terrorism.

      Radera
    6. Om det är underbegåvade eller ej kan jag inte uttala mig om.
      Men varför sätta stämpeln rasist på dem som inte gillar Sveriges invandringspolitik? Om man räknar mottagande per capita så är då resten av världen rasistiskt.
      Kalla mig Realist!
      Så kan jag kontra med Utopist!

      Jag har många skäl att vilja se en begränsning av invandringen-de flesta går tillbaka till ideal som vi fått i oss via modersmjölken eller via socialdemokratiska samhällsbygget. Be mig inte rada upp dem!

      Radera
    7. Frågan är om du är medveten om denna 50% ökning som vi ser nu:
      http://www.migrationsverket.se/info/5201.html

      Ser du något problem med detta?
      Finns det någon gräns för dig?
      Var går den?
      10 Boende per lgh?
      Utopist där!

      Radera
    8. Du ber om åsikter. Det får du inga av mig i frågan.

      Radera
    9. För er andra: 50% låter mycket, men det är alltså inte 50% från 92000.

      Radera
    10. Där fick jag en åsikt-45 000 är mycket-eller åtminstone låter så!

      Varför?
      Vi ser flyende i krig i Kongo, Syrien och Afganistan -varför är 45 000 mycket?
      Eller varför är inte 14000 många?
      Eller 42 000?

      Är det antalet som är skillnaden?

      Radera
    11. Var är 45000? Ser inte 45000 någonstans?

      Radera
    12. Som sagt nedan-är det antalet som skiljer en rasist från en realist?

      "För er andra: 50% låter mycket, men det är alltså inte 50% från 92000"

      Radera
    13. @oppti
      Vad jag förstår handlar diskussionen här om invandring, men du hänvisar till en tabell med asylsökande. Asylsökande från Georgien, Albanien och Bosnien har ökat kraftigt, men av dessa torde nästan alla få ett snabbt besked att de måste lämna landet. Asylsökande från Syrien får ett tillfälligt uppehållstillstånd, så fort Syrien har blivit "fritt" kommer de att tvingas återvända.

      Radera
  6. SD är väl det ända partiet som är EU kritiska så således är man inte rasistisk utan kritisk till förd politik inom EU som Cornu skriver.

    SvaraRadera
  7. Kommunalrådet Katja Larsson (S) i Burlöv om varför hon vill ha stopp i flyktingmottagningen:

    "– Vi säger nej till nytt avtal för att vi vill markera att vi måste få en paus. Vi är en liten kommun och vi har helt enkelt inte mer resurser, säger Katja Larsson.
    [...]
    – Men vi är inte SD. De har en helt annan människosyn. Vi vill komma till rätta med de problem vi har i kommunen med elever som inte når godkända betyg, ökad brottslighet och hög arbetslöshet.[..] Vi vill få andrum att lösa de problem som Burlöv har.
    Men återigen – är inte detta SD-politik?"

    Jo, visst är det SD-politik. Följaktligen är kommunalrådet tydligen smygr-s-st (eller är det möjligen n-z-st hon är, du kanske kan klargöra?). Men visa henne bara staplarna ovan så ska du se att hon tar sitt förnuft till fånga och erkänner att inga problem finns alls.

    Källa (det är ju viktigt) är Skånskan.se: http://www.skanskan.se/article/20121125/LOMMABURLOV/711249965/1023/-/burlov-vill-inte-ta-emot-flyktingar

    /Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är klart hon är rasist. Vad trodde du?

      Radera
    2. Ahahaha, är det här någon sorts lek?
      Tror du att hela kommunen vill dra ner på flyktingarna för att de är rasister? Tänk om det istället handlar om att de kostar för mycket?

      Radera
    3. Burlöv är ingalunda ensamma;

      http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.705544

      "Kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S) vill säga upp kommunens avtal om flyktingmottagande.

      I dag har Katrineholms kommun ett avtal med staten om att ta emot 100 flyktingar per år. Men Katrineholm tar emot fler flyktingar än så och nu vill Dahlström säga upp avtalet."

      http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/kommuner-vagrar-ta-emot-fler-flyktingar

      "Kommunerna i Kronobergs län säger stopp. Inte fler flyktingar. Jobben är för få och flyktingarna som kommer har för låg utbildning."

      http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/225195-moderater-kraver-flyktingstopp

      "Flera i partigruppen är kritiska till regeringens flyktingpolitik. Saknas det bostäder och jobb måste antalet människor som får stanna i Sverige dras ned, menar förre riksdagsledamoten Carl-Axel Roslund (m), som menar att de flesta flyktingarna kommer hit av ekonomiska skäl."

      http://lt.se/nyheter/1.906608-lago-ignoreras-av-regeringen

      "Om några år tror kommunstyrelsens ordförande Anders Lago att de flyktingar som bor i Södertälje i dag kan försörja sig själva. Fram tills dess anser han inte att Södertälje har råd att ta emot fler asylsökande. Därför vill han införa ett tillfälligt flyktingstopp till kommunen, samtidigt som Södertälje bör få mer pengar av staten för att ta hand om de flyktingar som bor här."

      De finns förmodligen fler exempel om man tar sig tid att Googla lite, men det är klart...detta avfärdas väl som trams och de som uttalar sig är hemliga nazister allihop.

      Radera
  8. Hur definieras Svenskar i tabellerna ovan? Etnisk svensk finns väl inte? Är det svensk medborgare som avses?

    Seriös fråga, så spara gärna på krutet när det gäller okvädningsord och håll en saklig nivå, tack.

    I övrigt tror jag det finns en omdefinition någon gång sedan åttiotalet, då jag vill minnas att det då kom in ca 40000 invandrare några år. (Aha du visar bruttosiffror. Följdfrågan blir då, går det att separera?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Etnisk svensk finns inte i någon statistik. Det närmaste man kan komma är "född i Sverige". Vilket innebär att de som svänger sig med "etniska svenskar bla bla bla" fabulerar. De har inget data att backa upp det hela med.

      Radera
    2. T ex tror jag inte att norrmän, finnar, danskar och islänningar var med i statistiken alls före 1994, varefter de omfattas i EES-siffrorna.

      Radera
    3. Med övriga nordbor så är nog 40000 en rimlig siffra på 80-talet.

      Radera
    4. "Etnisk svensk finns inte i någon statistik"...då kan vi ignorera hela din artikel. Utan någon statistik över vilka som är etniska svenska, så är statistiken total meningslös.

      Over and out!

      Radera
  9. Gunnar Sandelin har skrivit en artikel om det här tidigare med migrationsverkets statistik. Speciellt det här med att man inte kan se all anhöriginvandring:

    http://www.newsmill.se/artikel/2012/06/14/vet-allm-nheten-om-att-migrationsverket-r-knar-med-kraftigt-kad-invandring

    174500 asyl- och anhöriginvandrare de närmaste två åren är rätt mycket. Han påstår i varje fall att han fått informationen från migrationsverket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det går alltså inte av verkets statistik att fastställa hur många som totalt kommit till Sverige som en följd av vår flyktingpolitik och tillämpningen enligt utlänningslagen"

      Exakt.

      Den som påstår sig ha andra siffror än ovanstående fabulerar. Det finns inga sådana siffror. Den som säger "massiv anhöriginvandring av somalier" har helt enkelt inget data att backa upp det med. Betyder inte att det är rätt eller fel, men det är plockat ur luften.

      Radera
  10. Asylsökande jan-okt +53% från 2011 till 2012. Det är en rätt rejäl ökning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jösses, det skulle ju bara 7000 personer eller något sådant.

      Radera
    2. VARA. Autocorrect till BARA från VARA.

      /trött

      Radera
    3. Knappt 12.200 personer.

      Radera
    4. 10 månader-så på året 12 mån blir det 14 640.

      Är jag rasist eller realist ;-))

      Radera
    5. Jag fattar inte vad Cornu vill få fram med blogginlägget. Han visar siffror på stora ökningar men skriver som om vi knappt hade någon invandring att tala om.

      Radera
    6. Cornu, vid hur många % kan man anse att en ökning eller minskning är stor? 53% är ju tydligen ingenting :)

      Radera
    7. "Nedanstående är fakta. Fakta är t ex att en stora del av invandringen kommer på grund av att vi via EU är med i EES-avtalet - ni vet den fria rörligheten av varor, tjänster och personer över EU:s gränser, som ni röstade för i EU-folkomröstningen."

      "En minoritet är flyktingar och en minoritet av flyktingarna är anhöriginvandring till flyktingar."

      Det är intressant hur du lägger orden. Ess-invandringen är också en minoritet av invandringen. Titta på flyktingarna och dess anhöriga de senaste 6 åren och jämför sedan med ESS-invadrarna. Du har ju all data så du kanske kan ge exakta siffror på de sex senaste åren rörande ESS och flykting+anhöriga?

      Jag gissar på att det rör sig om ungefär samma antal.

      Radera
    8. Vad jag förstår handlar diskussionen här om invandring, och siffran 53 % gäller asylsökande. Asylsökande från Georgien, Albanien och Bosnien har ökat kraftigt, men av dessa torde nästan alla få ett snabbt besked att de måste lämna landet. Asylsökande från Syrien får ett tillfälligt uppehållstillstånd, så fort Syrien har blivit "fritt" kommer de att tvingas återvända. Ökning av asylsökande är inte samma sak som ökning av flyktingar som stannar i landet.

      Radera
    9. Kollade siffrorna och de sex senaste åren har vi fler flyktingar med anhöriga än ess-invandrare. Cornu försöker dock vinkla och ge känslan av att ESS är den stora delen och flykting plus anhöriga skulle vara en lite del. Verkar som Cornu är mångkulturens version av det han beskyller avpixlat för att vara.

      Radera
  11. Sveriges särställning bland andra mottagarländer i Europa är nu framträdande utifrån det statistiska utfallet, se diagram 4, och mycket tyder på att somalier kommer att vara den största asylsökandegruppen under innevarande och nästa år.

    Under decembermånad 2011 hade Sverige fler asylsökande från Somalia än Österrike, Nederländerna, Belgien, Norge och Tyskland hade tillsammans.

    Källa: Migrationsverket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länk? Att bara skriva Källa: Migrationsverket räcker inte.

      Radera
    2. Har t ex extremt svårt att tro att Migrationsverket håller koll på hur många från Somalia som söker asyl i Österrike, Nederländerna, Belgien, Norge och Tyskland.

      Radera
    3. Så den uppgiften är från något annat håll, ge en referens.

      Radera
    4. http://www.migrationsverket.se/download/18.61f88692136ef87596180001479/Migrationsverkets+prognos+3+maj+2012.pdf

      Radera
    5. Och hur kan du komma fram till att summan är mindre än för ovanstående? Har du mätt med linjal, eller vad har du använt för metodik?

      Radera
    6. Ok, låt mig omformulera med en säkerhetsmarginal. Under decembermånad 2011 hade Sverige lika många asylsökande från Somalia som Österrike, Nederländerna, Belgien, Norge och Tyskland hade tillsammans.

      Radera
    7. Cherrypicking. Vad gällde övriga av årets 12 månader?

      Radera
    8. Diagrammet är ju inte så högupplöst men uppskattningsvis så har Belgien och Österrike färre asylsökande somalier under två års tid än vad Sverige hade under sin lugnaste månad april 2012. Under 2011 hade Sverige mer än 100% av Tysklands asylsökningar av somalier. Tyskland har väl drygt 82 mil människor så det kanske ger lite perspektiv.

      Du verkar dock inte vilja erkänna att Sverige förfaller vara attraktivt bland tex somalier.

      Radera
    9. Klart Sverige är attraktivt. Eller tycker du Sverige är ett skitland?

      Radera
    10. Jag har fått fram att för Cornucopia är antalet viktigt.

      Radera
    11. Jag gillar Sverige på många sätt men när det gäller invandringspolitiken är vi ett skitland. Sverige har störst asylinvandring av somalier i Europa, medan den minskar i Tyskland och Nederländerna. Somalierna är den största gruppen asylsökande i Sverige med afghaner på andra plats. En växande andel av landets nyanlända invandrare är analfabeter och kan varken läsa eller skriva när de kommer till Sverige. Antalet elever i Svenska för invandrare, SFI, som har liten eller ingen skolgång alls från hemlandet har fördubblats på fem år. Detta kan leda till framtida problem.

      Radera
    12. Kan du visa en referens till data och statistik för ditt påstående om analfabeter, eller är det också bara löst tyckande?

      Radera
    13. Vad tidigare var bara löst tyckande? Du sågade mig totalt angående Migrationsverkets siffror om Tyskland, Österrike mfl men sen insåg du att jag hade rätt. Sen fick du kontra med cherrypickning men fick svar på tal och insåg att jag hade rätt igen. Det är helt uppenbart att du är en rabiat invandringsförespråkare.

      Här är en referens till mitt påstående om analfabeter. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5292164

      Radera
    14. Cornucopia , tänk innan du skriver!
      Spelar det någon roll om invandrarna är analfabeter eller ej?
      Om ja och de är analfabeter-ogillar du dem då?
      Eller är du intresserad av antalet?

      Nu går det att googla:http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5292164

      Radera
    15. 19200 som har låg skolgång från hemlandet av 102000 i SFI. Du får det att framtå som det är några enorma siffror. En ökning från nästan ingenting är fortfarande nästan ingenting.

      Radera
    16. Och vad väntade du dig? De kommer från ett av världens fattigaste länder. Är det så underligt om de inte har gått i svensk skolgång eller motsvarande. Är de mindre värda som människor på grund av detta?

      Radera
    17. Konstigt, att Cornu som är så klarsynt i andra frågor har så svårt att använda sunt förnuft i denna.

      Radera
    18. Förstår inte vad du svamlar om angående att någon skulle vara mindre värd. Vad har det att göra med Sveriges invandringspolitik? Storleken på invandringen har inget med människovärde att göra.

      19% är ganska mycket. Det blir väldiga problem med SFI när eleverna inte ens kan läsa och skriva på sitt eget språk. Det försvårar inlärandet något oerhört.

      Vad är din poäng med blogginlägget? Känns som du vinklar inlägget rätt så rejält för att bara vilja presentera fakta.

      Radera
    19. Måste man vara rasist för att vilja stoppa invandringen?? för mig räcker det gott att vara egoist..
      Invandringen tillför inte mig något så därför tycker jag att den ska minskas.

      Är jag skeptisk till muslimer och drar de alla över en kam? svar : ja
      Vill jag ha noll invandring? svar: nej

      Radera
    20. slashing8, tack för att du är uppriktig och inte hycklar, vilket majoriteten av de helt anonyma (=pseudonyma så man kan följa dem) skribenterna inte är.

      Radera
    21. Vänta nu här... Om vi ändrar slashing8:s uppriktiga och ickehycklande mening till "Är jag skeptisk till judar och drar de alla över en kam? svar : ja", vad hade Corny gjort? Jo, proklamerat hets mot folkgrupp, raderat kommentaren och adderat något i stil med "Skärpning för h-e".

      Och nej, detta betyder inte att jag hatar judar, bara att något inte stämmer här.

      Radera
  12. Ja cornu, du gör det lätt för dig, påpekar man någonting negativt med invandringen så är man rasist.

    Vilket i ett slag gör att hela diskussionen handlar om vem som är rasist eller nazist.

    Så ytterst tråkigt, och fegt. Inte undra på att fler och fler ser tillmälen som rasist som ett hedersmärke idag. Och att SD vinner mark.

    Annars tycker jag faktiskt att inlägget började bra med fakta kring invandringen. Synd bara att du la ribban för diskussionen så lågt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lärt mig av rasist- och (sd)-svansen i kommentarsfältet.

      Fortfarande har ingen kunna ge några referenser till något som motsäger ovanstående fakta. Enda referensen är till en artikel som konstaterar att något annat data inte finns. Vilket implicerar att den som menar något annat helt enkelt hittar på.

      Radera
    2. Som jag ser det så brukar politiken nå en sorts "tipping point", eller vad man skall kalla det...
      En situation då en förd politik plötsligt inte funkar längre...
      Vi har under ganska lång tid haft "arbetslinjen" som riktmärke. Jobbar man så skall det löna sig...
      Jobba till 75 som Reinfeldt sa...
      Detta politiska budskap innebar krav på en kraftsamling hos folk! En kraftsamling för att klara framtiden. För de som arbetar! Gamla löften kunde man inte lita på, ty nu gäller andra budskap....
      Och folk accepterade det. Vi fixar detta!
      Vi...?!
      Så kom då flyktingar hit som inte riktigt förstår den aktuella politikens krav. Som alla här redan accepterat.
      Mottagandet för dessa flyktingar innehåller inte dessa krav som ställs via "arbetslinjen".
      Risken att situationen missförstås blir så tydlig att det faktiskt blir fel. Bristen på respekt, alltså bristen på krav av förståelse för den svenska situationen från flyktingarna uppfattas av flyktingarna som svaghet och slapphet. En kulturkrock.

      Dessa två politiska fenomen är tillsammans rena dynamiten!
      Svenska medborgare, med låga inkomster eller pensioner (och/eller hög arbetsbelastning), skall betala skatt på sina inkomster långt ner under existensminimum. När de inser att samhället drivit dem ner i fattigdom och dessutom blir föraktade för detta, trots många gånger en lång arbetsinsats i sitt liv, men ändå skall bidraga till olika insatser trots att de egentligen inte har råd och inte får välja så trängs man mot väggen...

      Nu är detta inte unikt för Sverige utan detta är internationellt, kontinentalt eller nationellt fenomen överallt och har så varit i alla tider!
      Därför borde vi alla veta att så här får man inte hantera en sådan här situation!!
      Först skall alla fakta upp på bordet!
      Vilket ingen har gjort någonsin...
      Sedan skall flyktingarna få klart för sig att alla svenskar bor inte i lyxvillor och det finns ett Sverige före Olof Palme! (jag har själv visat runt utlänningar i det svenska landskapet där det fortfarande finns gamla ryggåsstugor och annat som visar att dagens "välfärds-Sverige" inte alls är en självklarhet!)

      Sedan måste svenskarna själva inse att empati kan inte beordras fram via politiken!
      Just den kulturyttringen, att uppifrån ställa krav på medmänsklighet och att skamstämpla den som inte klarar detta är just förutsättningen för en extrem politik. Eller kanske mer rätt risken att byta en extrem politik mot en annan blir då naturligt....

      Med en mänsklig population på snart 10 miljarder så måste särskilt den svenska migratonspolitiken hanteras mycket proffsigare än som gjorts hittills.
      Ty vi lever i en folkvandringstid!!!
      Att behandla migranter som menlösa barn är respektlöst av Sverige!
      Att klart demonstrera vad som förväntas av en migrant är däremot respekt och det är ett språk som alla människor förstår.

      Radera
    3. Mycket bra formulerat! mer insiktsfull än Cornu tyvärr som inte ser skogen för alla träden i denna fråga.

      Radera
    4. Tackar...
      I internationella studier om olika nationers/folks/kulturers egenheter så faller det svenska nästan alltid ute i kanten bland det extrema och avvikande.
      Men det tycks inte som att vi själva här i landet fattar vad det innebär....
      Just det problemet skulle jag vilja se uppe på agendan betydligt mer.

      Radera
  13. Sorgligt Lars Wilderäng. Jag trodde du hade distans till PK-fanatikerna. Istället talar du som en tvättäkta PKist. Men det är väl med dig som med alla andra "gummiryggar". "Man biter inte den hand som föder en".

    Vad populär du skall bli hos de som vill gasa ihjäl politiska partimedlemmar som inte bekänner sig till den "rätta" ideologin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla som inte sympatiserar med Sverigedemokrater är hjärntvättade alternativt ryggradslösa PK-fascister?

      Radera
    2. En del tror att för att jag inte håller med "etablissemanget" så håller jag med dem själva i alla frågor. Jag fjäskar inte för någon. Det gör väl mig "PK".

      Radera
  14. Riktigt snygg sammanställning Cornu! Tack för jobbet du lagt ner. Sånt här behöver belysas!

    SvaraRadera
  15. Undrar om jag inte råkade på en möjlig nazist i vänsterkläder i lördags?

    Han var på hemväg från en demonstration för gazaremsans palestinier, själv hade jag varit på stan och köpt lottakårens julkorv och irriterat mig på de ensidiga budskapen om en av de knepigaste konflikterna i världen när jag gick förbi demonstrationen. Tankebanorna hos plakatbäraren var en förvirrad blandning av skuldbeläggning, offertänkande, antisionism men absolut inte judehat men de skulle skylla sig själva efter andra världskriget, alla borde bli pacifister och krig och vapen är ondska men förtryckta palestinier borde hämnas och spränga israel i luften. Efter en stunds diskussion kom påståendet "Hitler var inte rasist för han var bara emot sionismen".

    I verkligheten finns det folk som är märkligare än i dessa kommentarsfält. Å andra sida, hur galen är jag som försöker förstå stackarna och ser ett plakat som en inbjudan till diskussion? Hoppas han hittar kompisar att odla en trädgård med edyl och förhoppningsvis sortera sin världsbild lite och förstår att det även finns onda palestinska ledare som utnyttjar sin civilbefolkning och att knesset innehåller mer än onda sionister.

    Vad är det som får folk att snöa in så i bänken så det inte ens går att se lite av andra sidor av en fråga? Han var ju för 17 en hyfsat intelligent student.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magnus Redin, jag får ohjälpligt intrycket av att du använder denna student som verktyg för att framföra något och dessutom lägger till saker denne nödvändigtvis inte sagt.

      Radera
    2. Vad jag vet så umgås Magnus Redin med somalier, då han nattvandrar tillsammans med dem i det bostadsområde där både han och de bor. Tror han har betydligt mer insikter i invandringens problem än många av oss andra.

      Radera
    3. Jag har tappat bort telefonnumret till en gammal bekant som jag borde diskuterat upplevelsen med och det kliade i fingrarna. :-/

      Jag har utelämnat massor, inget behövde tilläggas. Givetvis säger urvalet mer om mig än personen som sa underligheterna, det finns inte en chans att jag skriver in allt jag minns då det skulle bli för personligt om honom.

      Radera
    4. Hör och häpna, min närmaste granne råkar exempelvis vara just Somalier. Jag har dessutom växt upp i mångkulturella områden i en stad känd för just detta. Jag vågar påstå att jag är bekant med invandringens "problem" om du vill kalla det så.

      Radera
    5. Den invandringsproblematik som fanns här var nog familjens krigstrauma från Jugoslavien som ungdomen försökte bearbeta genom att superfokusera på palestiniers lidande och konspirationsteorier om Israels bakgrund som hade blivit grunden till en märklig världsbild. Han behövde nog snacka mer med föräldrarna och odla morötter inom ett vänsterkollektiv där han kan prova på att leva efter sina ideal. (Men det går ju inte eftersom ekonomin är korrupt dominerad av bankerna, alltså är det meningslöst att försöka. De resonemanget kände jag igen från tidigare, slöhögsvänster! )

      Radera
    6. Jag är så ofattbart less på den här kategoriseringen av människor. Höger, vänster, center, upp, ner, bakom flötet, i gödselstacken och så vidare. Är det inte denna mentalitet vi inte vill ha för att kunna se alla som människor? Personligen har jag nått insikten att det inte finns något mer begränsande och inlåsande för personlighet och tanke än att erkänna sig som följare av någon ideologi. Kanske är det på grund av detta jag finner det så ofattbart märkligt att vissa ideologier inte får diskuteras medan andra öppet diskuteras och kritiseras. Zionism exempelvis, varför ska ordet konspirationsteori alltid läggas in någonstans i stycket när denna ideologi kommer på tal?

      I övrigt finner jag ditt inlägg Magnus Redin som lite på gränsen till insinuerande, fingerpekande och inte speciellt neutralt men kanske tolkar jag dig fel.

      Radera
    7. Varför skulle jag vilja vara neutral???

      Zionism finns och har funnits i olika varianter. Det knäppaste jag känner till i dag är amerikanska sekter som sponsrar judar som vill flytta till Israel då jesus skall återkomma när alla judar har samlats där. Det jag tror är politiskt skadligast är extrema bosättare som går över lik, oftast andras men ibland sina egna för att kapa en kvadratmeter till.

      Det "konspirationsteoretiska" är inte de politiska rörelser som har funnits och de förhandlingar som har skett utan att det ovanpå detta byggs upp en världsbild med onda ledare i skuggorna där allt blir konspirationer och att det som inte passar in i världsbilden bleknar bort.

      Radera
    8. Jag kanske inte tänker riktigt som andra, men jag tycker inte det är konstigt att konspirationsteorier uppstår kring detta. Ofta när ideologin ens kommer på tal brukar det förvrängas till att per automatik innebära judehat. Enklast är att skriva ordet inom citationstecken för att byta innebörd på kritiken till hat mot judar istället för mot ideologin det faktiskt är. En ideologi många judar själva är kraftigt emot. Nåväl, jag tyckte mig känna en allmän nedlåtande ton i ditt inlägg. Att ekonomin är korrupt dominerad av bankerna kan jag själv tycka utan att för den delen ansluta mig till någon ideologi, vara rasist, konspirationsteoretiker, penningsystemhaverist, nazist, Cornyhaverist, eller vilja skicka någon till läger.

      Radera
  16. Allvarligt talat-den som kräver siffror för att visa att någon är rasist eller ej har nog missbedömt frågan helt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju inga som helst referenser för dina vilda uttalanden hit och dit. De är alltså åsikter, vilket gör att det är rimligt att du hatar invandrare, dvs du är rasist.

      Radera
    2. Citera gärna så jag förstår?

      Radera
    3. Jag kan nog förstå din desperation när jag i fråga efter fråga visar på min oro för rådande politik och du vill se siffror på det-och får det!

      Men det är en sifferexercis som skiljer en realist från en utopist.

      En rasist struntar i siffror!
      Han ser EN som många!
      Därför hoppas jag du kan föra upp debatten till en lite högre nivå!

      Radera
    4. Precis, du struntar i siffror.

      Radera
    5. Nej åter nej!
      Du gör bort dig!
      I siffra efter siffra visas på problem med antalet människor som kommer hit.
      Realistiskt sett så finns det en gräns för hur många vi kan ta emot i Sverige.
      Du vill se siffrorna för att bedöma om det är rasism eller ej!
      Eller veta om de är analfabeter eller ej?
      Det är du som har lite utopisk inställning i frågan!

      Radera
    6. Jaså, men visa dessa "siffra efter siffra" som du påstår finns. Var är referenserna? Annars är det bara ditt tyckande och din rasism. Underligt att du skäms så över dina åsikter att du inte kan medge dem utan istället pratar om siffror du inte kan visa.

      Radera
    7. Nu får du faktiskt ge dig!
      Scrolla upp och följande referenser kommer fram:
      Arbete:http://www.scb.se/Statistik/AM/AM0401/2012K03/AM0401_2012K03_SM_AM11SM1204.pdf
      Bidrag:http://everykindapeople.blogspot.se/2011/06/anders-borg-invandring-till.html
      Asylsituationen:http://www.migrationsverket.se/info/5201.html
      Sen fick du ju denna av mig i en tidigare sträng:http://www.migrationsverket.se/download/18.478d06a31358f98884580007980/tabs1.pdf

      Många siffror blir det!

      Radera
    8. Räcker det med dessa referenser för att inte bli kallad för rasist-eller vill du ser fler. Antalet spelar viss stor roll för dig!
      Läs på om rasism och se vad det står om antal eller gränser där!
      Jag förstår inte varför en normalbegåvad ++ som du inte förstår skillnaden!

      Radera
  17. Ypperlig sammanställning!

    SvaraRadera
  18. Landets överbefolkning med ett stort importberoende av livsmedel, bränslen, handelsgödsel med mera är det främsta skälet att minska invandringen till ett minimum. När det gäller de på andra sidan jordklotet med något slags problem så finns bara ytterligare skäl att inte ta hit dom. Jag bryr mig inte om deras elände. De med en annan åsikt är tokiga moralister.

    Oftast när svensken parar sig med någon långt bortifrån så bor denna i ett land med mindre överbefolkning. I så fall är det orimligt att de får bo här. Svenskarna är bombade i huvudet som inte fattar att landet kommer att köra rakt in i väggen om några tiotal år. Visst finns det länder som ligger sämre till. Men det är naturligtvis inget skäl. Cornu som många andra saknar förmåga att koppla ihop olika saker. Huvudet är under armen när det moraliserande tugget kommer igång.

    SvaraRadera
  19. Jag saxar direkt från wikipedia.
    "Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering."

    Är det denna definition du utgår ifrån när du använder ordet rasism eller borde jag tolka dig annorlunda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står inget om var raserna befinner sig eller hur många de behöver vara inom Sveriges gränser?

      Radera
    2. Nej inte vad jag kan hitta. För säkerhetskull kikade jag på den trovärdiga NE.se också.

      "rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:

      1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);

      2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;

      3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;

      4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;

      5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation ..."

      ja, sen fick jag inte veta mer eftersom jag inte är betalande medlem på ne.se. Det kanske står något om personer inom Sveriges gränser senare i punkt 5?

      Radera
  20. Oändligt flyktingmottagande i ett ändligt Sverige?
    Hur rimmar det med det normala tillståndet på bloggen att man inte kan ha oändlig tillväxt i en ändlig värld?

    Min första invändning är att du skriver att det är "bara" 12.726 invandrare 2011. Och att det är promille av befolkningen. Samtidigt skriver du själv att alla former av infrastruktur tar tid att bygga. Med detta exempel så behöver du bygga en tätort av Finspångs storlek med ALL infrastruktur för att omhänderta alla behov som dessa 12.726 personer har. Kan du tala om vart vi har gjort det i Sverige under 2011?

    Den andra bristen i din logik är att du hävdar att EES-avtalet är den största orsaken till invadringen. Enligt migrationsverket så var det ackumulerat 215.252 personer som har kommit till landet i enlighet med EES-avtalet. Av den totala mängden på 1.529.666 som ackumulerats så är det 14,07% av alla som kommit till landet. 14% låter inte som den största orsaken, i alla fall inte matematiskt.

    Det tredje felet är att du hävdar att svenskar under ackumulerad tid har tagit in 633.664 utlänningar och att dessa är endast 138.069 anhöriga till flyktingar. Här har du tolkat de statistiska siffrorna fel. De 138.069 är sådana som var anhöriga (gifta/barn etc.) med den som fått PUT innan flytt till Sverige. De övriga 495.595 är sådana som blev anhörig med en boende i Sverige genom giftermål. Dvs. kategorin inkluderar även personer med PUT som har bott i Svergie mer än 3 år. T.ex. att man hämtar fru från hemlandet.

    Den korrekta tolkningen torde vara att om vi hade följt FN:s definition av flyktingar, så borde 32.722 personer fått uppehållstillstånd i Sverige under tidsperioden 1980-2011. Inte som det är nu, 1.029.593, som är ett resultat av den direkta och indirekta flyktingpolitiken. Har vi under 31 år byggt en stad/infrastruktur som motsvarar knappt Stockholms storlek vad gäller alla tjänster och behov? Knappast.

    Det som är mest beklämmade är att du ljuger rakt av när du hävdar att av 92.779 personer, så behöver endast 15.763 leva på Migrationsverket och att resten försörjer sig själv. Du har alltså gjort antagandet att arbetsmarkandstillstånd medför att man har ett arbete?! Om du läser förklaringen, så står det inom parantes att 1:a PUT ingår. Det innebär att den som har fått Permanent UppehållsTillstånd (PUT) har fått en laglig rätt att ta en anställning, inte att vederbörande de facto har fått ett arbete.

    För övrigt kan du ju fundera på hur den ändliga världen och ännu ändligare Sverige ska klara av de utmaningar som Migrationsverket utmålar för 2013.
    http://www.rod.se/kraftig-%C3%B6kning-av-asyls%C3%B6kande-n%C3%A4sta-%C3%A5r

    Om vi förutsätter att Migrationsverket inte far med osanning till statsmakten, så skulle jag vilja ha ett svar på hur vi klarar av att uppfylla behoven för en "ny" stad av Eskilstundas storlek nästa år? Med allt vad det innebär med ledtider mm.

    Ledsen Cornu, men i ett ändligt Sverige kan vi inte agera socialkontor åt de övriga 6 miljarder + människor som har det sämre än vi i Sverige....

    Riktiga flyktingar, ja tack. De andra får förbättra sina egna länder...

    /Statsmannen

    PS: Jämför gärna med Finland, som har en ganska likartad lagstiftning som Sverige, men som följer FN:s flyktingkonvetion striktare. Eller läs gärna Merit Wagers blogg i ämnet.
    http://meritwager.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad lustigt, jag kikade precis på eurostats statistik över asylansökningar i EU och tittade på Finland.

      Jag kan inte hitta nån senare information än 2007 ( http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&plugin=1&language=en&pcode=tps00021 )

      Finland 1405
      Sverige 36205

      Anmärkningsvärd skillnad. Jag kan också rekommendera Merit Wagers blogg, hon reder ut begreppen på ett förtjänstfullt sätt.

      Radera
    2. Cornu! Jag med många andra väntar att du skall publicera ett svar till Statsmanenns inlägg!

      Radera
    3. Jag väntar också, mycket bra formulerat.

      Radera
    4. Väldigt bra inlägg!

      Radera
    5. Skriver inte "största", skriver "en stor del" och "tillsammans med".

      Resten av ditt inlägg är bara löst tyckande, som det inte finns några faktabelägg för. Det som finns fakta för är att runt en halv miljon människor kommit till Sverige som flyktingar sedan 1980. Resten saknar faktaunderlag.

      Radera
    6. Signaturen Statsmannen har missuppfattat en del. Det handlar inte om att bygga en stad av Eskilstunas storlek varje år för invandrarna. Vi har nämligen även en utvandring från Sverige, så nettoinvandringen är cirka 50 000 per år, inräknat gäststudenter, adoptivbarn och amerikaner som får uppehållstillstånd för att de fått ett jobb i Sverige.

      Man kan nämligen inte få PUT för att söka jobb. Man måste ha fått ett jobb först för att få ”arbetsmarknadstillstånd”. EES-invandrare kan komma till Sverige för att söka jobb, men det är en annan kolumn i statistiken.

      Totala folkökningen i Sverige ligger under en procent per år och det borde den svenska ”tigerekonomin” klara av. Ur ekonomisk synpunkt är det mer bekymmersamt om befolkningen minskar.

      Radera
    7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    8. Dan Gmark. Många som är för invandring och statistik tar också upp detta med utvandring. Jag vet såklart att Sverige har folk som utvandrar, många vill kanske åka tillbaka till sina hemländer, för rasisterna i Sverige var ju inget för dom... Ja det kanske finns en del där, eller arbetskraftsinvandring som kanske åker tillbaka för att dom inte trivs.

      Men jag vill ha siffror på hur utvandringen ser ut, för vad jag TROR, (detta är en åsikt som Cornu inte gillar såklart) är att folk från MENA i allmänhet, åker inte tillbaka i den mån att dom avsäger sig bidrag och annat i Sverige, det kanske finns några såklart. Men vad jag tror i huvudsak med utvandringen är att vi förlorar de som börjar tjäna bra med pengar, många pensionärer som dragit upp detta land åker till något soligare och billigare land, många studenter som pluggar såklart, många som inte trivs och har bättre alternativ hemma än dom har här.

      Jag kanske har helt fel här för detta är vad jag tror, men du pratar om nettoinvandring och utvandring av 50 000. Jag vill veta hur denna utvandring ser ut på pappret, exakt vilka länder man kommer ifrån och vilka man utvandrar till, ålder på utvandrare osv. Att säga att 50 000 utvandrar och si och så invandrar har betydelse i den mån att vilka stannar och vilka drar? Dom med pengar och utbildning eller de som kommer från krig och ingen utbildning? Är ett mönster radikalt där så kan man ju räkna ut själv hur tufft det kan bli för Sverige. Sverige kanske även lyckas, får det tufft ett tag men har sedan ett berikat välmående land, men är det värt att utsätta sig för en sådant expriement bara för tidigare generationer har givit oss något vi ska ta hand om?

      Radera
    9. Går inte att redigera ett gramatikfel i sista meningen. Ledsen för det! Måste påpekas då många som hurrar för invandring älskar att kritisera och mobba folk som inte kan stava. Såklart om den människan utger sig från att prata för Sveriges välmående.

      Radera
  21. Cornu, du skriver; 'Man vet att man har med s k "rasister" och inte sällan nazister att göra när de kommer med påståenden utan referenser.'

    Har du någon referens som stärker det påståendet? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är en påhittad åsikt för att provocera folk som säger "jag är inte rasist men ..." och sedan häver ur sig saker de inte har referenser på.

      Radera
  22. Intressant från ett ekonomiskt perspektiv vore att analysera om de som är SD-anhängare tänker på sitt eget bästa eller inte, alltså:
    Om vi utgår ifrån att svenska väljare i riksdagsvalet röstar på det parti som gynnar ens egen ekonomiska situation, kan man då analysera varför SD ligger runt 10% i mätningarna? För att ge några exempel:
    - Socialdemokraternas väljare tjänar på rejäla transfereringar och starka fackföreningar
    - Moderaternas väljare tjänar på lägre skatt och friare regler kring företagande och kapitalinkomster
    - Sverigedemokraternas väljare tjänar på att minska överskottet av arbetskraft med lägre utbildning, då det uppstår en konkurrens som pressar löner nedåt.

    Sen om det är riktiga eller ens rimliga antaganden som väljarna gör spelar mindre roll (t.ex. att Socialdemokraternas politik riskerar att avindustrialisera Sverige, vilket gör deras väljare arbetslösa).

    Kan man resonera kring SD:s stöd i andra termer än att de är nazistrasister? Eller är det så som media målar upp bilden, att sverigedemokrater inte kan agera i sitt eget intresse?

    SvaraRadera
  23. Landets överbefolkning med ett stort importberoende av livsmedel, bränslen, handelsgödsel med mera är det främsta skälet att minska invandringen till ett minimum. När det gäller de på andra sidan jordklotet med något slags problem så finns bara ytterligare skäl att inte ta hit dom. Jag bryr mig inte om deras elände. De med en annan åsikt är tokiga moralister.

    Oftast när svensken parar sig med någon långt bortifrån så bor denna i ett land med mindre överbefolkning. I så fall är det orimligt att de får bo här. Svenskarna är bombade i huvudet som inte fattar att landet kommer att köra rakt in i väggen om några tiotal år. Visst finns det länder som ligger sämre till. Men det är naturligtvis inget skäl. Cornu som många andra saknar förmåga att koppla ihop olika saker. Huvudet är under armen när det moraliserande tugget kommer igång.

    SvaraRadera
  24. Bruttoinvandring, siffror, fakta. Det är ju bra men det säger ju ingenting hur det fungerar ut i samhället. Kommuner med små marginaler. En arbetsmarknad med små marginaler. Hur ser det ut med brottsligheten och hur ser det ut i våra fängelser. Siffror och statistik som är hemliga och ingen får ta del av.
    Klart att "för stor" invandring leder till problem och att lagom är bra.
    I morse om bristen på imamer i våra fängelser och en uppskattning på 1/3 av de som sitter inne i våra fängelser är muslimer enligt Sveriges radios reporter.

    Ni som verkar vara för gränslös invandring. Finns det ingen kvot/gräns när ni tycker att det inte går längre? eller är det bara att öppna gränserna helt och dela med oss av vår gränslösa välfärd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Referens till Sveriges Radio?

      Poängen är att om du inte har några faktauppgifter så handlar dina åsikter bara om tyckande.

      Radera
    2. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=5358427

      Radera
    3. Exakt hur många av Sveriges omkring 5000 fångar som är muslimer är det ingen som vet eftersom det enligt lag är olagligt för myndigheter att fråga. På Sveriges största fängelse, Kumla anstalten, så uppskattar chefen Kenneth Gustafsson att var tredje fånge muslim.
      Enligt SR.

      Radera
    4. Alltså är uttalandet om att 1/3 av de fängslade är muslimer fel. En uppskattning är 1/3 på Kumlaanstalten, vilket inte är samma sak. Och det var också bara en uppskattning.

      Radera
    5. Alltså, Cornucopia, det förhåller sig på det viset att statistik inom detta område är extremt svårt att uppbringa. Detta pga att det kan "spela rasisterna i händerna" osv (eftersom "rasisterna" visar sig ha rätt). Jag har ingen statistik på hur många svenskar som firar jul men man kan inte avfärda påståendet "de flesta svenskar firar jul" som osant bara för att man inte har en doktorsavhandling att länka till.

      Normalt håller jag helt med om att eget tyckande utan källhänvisningar och fakta är helt värdelöst, men ett visst utrymme för tyckande där man kan anse att sannolikheten för en viss sak är ställd bortom allt rimligt tvivel måste accepteras som varande sant. Exempel på detta är fängelsechefen ovan som talar om 1/3 muslimer (observera muslimer, inte personer med invandrarbakgrund). Det finns ju ingen rimlig orsak att ifrågasätta detta som varande osant. Är det någon man kan tvivla på är det om han inte tagit i i underkant eftersom han vet att det är en känslig fråga. Nedsidan är alltså begränsad. Inte heller finns det orsak att tro att det skulle se väldigt mycket annorlunda ut på andra anstalter i vårt land. Det är alltså rimligt att enas om att någonstans mellan 20-40% av internerna i Sverige är muslimer.

      Radera
    6. Det är inte särskilt svårt att få fram statistik om invandring eller invandrare i Sverige. Inte svårare än för andra områden. Däremot kan man inte få fram statistik för religion eller hudfärg för landets invånare. Innan SD kom in i riksdagen kopplades uppdelning av människor efter hudfärg och religion till 1930-talet och nazismen. Så därför vet inte ens en fängelsechef hur det ser ut bland internerna i dessa avseenden. Därför är siffran från Kumlaanstalten bara ett allmänt tyckande, och inte baserad på statistisk kunskap.

      Radera
    7. Så fängelse chefen är bara allmänt tyckande och vet inte vad han har för intagna på sitt fängelse. Men du som behärskar statistik vet bättre än han. Fantastiskt!

      Radera
    8. Dan Gmark: Självklart är det tyckande, men det är ju väldigt kvalificerat tyckande. Det finns ingen statistik hos scb för hur många muslimer som finns i min familj heller men jag kan förmodligen gissa antalet väldigt bra.

      Radera
    9. Det är sant att jag vet en del om statistik. Jag vet också en del om vilka uppgifter det är tillåtet att samla in för att lägga i en databas. Därför kan jag säga att en fängelsechef inte har en aning om vilken religiös inriktning internerna på anstalten har. Det är nämligen inte sannolikt att han personligen har frågat ut alla intagna på Sveriges största kriminalvårdsanstalt om deras religionstillhörighet. I intervjun drar han till med en siffra utan att ange någon källa.

      Radera
  25. http://myterominvandringen.se/2012/11/01/myt-6-det-pagar-ingen-massinvandring-till-sverige/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken håla bor du i? Kom till Göteborg, Malmö eller Stockholm så får du ta del av det nya Sverige, där varannan person på gatan är från MENA.

      Radera
    2. Återigen en lögn eller dumhet. Varannan person på gatan är inte från MENA, inte ens från utlandet alls.

      Annars kan du väl visa referenser på det påståendet, något som förvandlar ditt tyckande till fakta.

      Radera
    3. Joakim:

      Om du hade bemödat dig om att faktiskt läsa min länk hade du upptäckt att den är fullproppad med precis den fakta bloggägaren efterfrågade. Fakta från både SCB och Riksdagens utredningstjänst. Fakta som visar hur snabbt Sveriges befolkningsstruktur nu förändras.

      Radera
    4. Cornu, bege dig till Rinkeby, Rosengård, Tensta osv och räkna hur många svenskar du ser på gatan där. Om varannan person du ser där är svenskfödd av svenska föräldrar lovar jag att äta upp min hatt.

      Radera
    5. Får ursäkta Gustav! jag blev bara så upprörd över att i mitt tycke en av Sveriges absolut främsta bloggare är så blind för verkligheten där ute. En verklighet där svenskar, Sveriges ursprungsbefolkning, bytts ut genom den största folkomflyttning sedan folkvandringstiden.

      När det gäller invandringen liknar Cornu mer och mer Bagdad http://www.youtube.com/watch?v=yfAeMtcURg0 ignorera verkligheten så kanske inte den kommer ikapp mig.

      För det handlar om ett ansvar som jag och alla andra svenskar har, delvis gentemot våra förfäder som slet och dog för att vi, deras ättlingar skulle få leva i ett välmående land. Men vi svenskar som lever nu har också ett ansvar till våra barn och barnbarn, ett ansvar att lämna efter oss ett land där de kan växa upp och leva i fred,precis som vi gjorde... det landet försvinner mer och mer för varje dag som går.

      Vilken framtid vill vi ge våra barn och barnbarn, vill vi att de skall leva som minoriteter i sitt eget land?

      Radera
    6. Det intressanta med Cornu är att han bor i ett torp med sin familj här i skogs -och jordbruksbygderna mellan Borås och Halland. En "white flight" som heter duga, så långt från den underbara mångkulturen det bara går här i Västra Sverige. Dessutom är han tidig 70-talist och den generationen fick aldrig uppleva den underbara mångkulturen i skolorna som vi tidiga 80-talister och senare generationer har fått ta del av.

      Jag väntar med spänning när de första "flyktingbarnen" anländer till Cornus idylliska by på landet.

      Radera
    7. Har en ungdomsvårdskola för kriminellt belastade ungdomar som "granne".

      Plus att det redan finns "flyktingbarn" här. Ska bli några till framöver.

      Plus ett fängelse för sexualförbrytare, som dock ska göras om till kvinnofängelse. Plus en annan "granne" som är ett utslussningshem för kriminella.

      Radera
    8. Underbart!

      Då är du ett exempel för alla andra rasistiska svenskar, att om vi bara ser förbi den massiva kultur, hudfärg, språk -och klasskillnader som byggts upp i detta land på bara 30 år, så kan vi alla tillsammans bygga upp ett nytt och mer spännande Sverige.

      Tack för att du visat att det finns hopp, tack för att du allt du gjort för det nya Sverige!

      Framtiden är ljus, framtiden är vår! Viva Cornu!

      http://www.youtube.com/watch?v=wlvYGqi3Dbc&feature=related

      Radera
  26. Hej Cornu.
    Du bagatelliserar kanske vårt största samhällsproblem. Sedan åtminstone 10 år tillbaka utgörs befolkningstillväxten till 90% av personer med utländsk bakgrund. Inte ett problem i sig. Problemet är den låga sysselsättningsgraden, översjukligheten, bidragsberoendet, större kriminaliteten i gruppen. Orkar inte lämna massor med länkar men här är en angående det sistnamnda: LÄNK: http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

    Befolkningsförändringen 2002 till 2011 är dramatisk; utländsk bakgrund i åldern 0-54 år ökade med cirka 448.000 personer medan de med svensk dito minskade med 209.122. Här används ”Utländsk bakgrund” enligt den gamla definitionen som inkluderar utrikes födda, inrikes födda med två utrikes födda föräldrar och inrikes födda med en utrikes född förälder.

    Utrikes födda från Norden i ålder 0-54 år utgör en snabbt krympande del av befolkningen; idag drygt 90.000 personer - mindre än de från såväl Afrika som Irak. Ett problem är att invandringen fokuseras till ett antal mindre områden. Så här ser andelen med utländsk bakgrund, 0-54 år, ut för 10 kommuner.
    Botkyrka:67,8%
    Södertälje:59,7%
    Malmö 55,1%
    Sundbyberg.49,5%
    Solna:47;7%
    Huddinge:47,6%
    Sigtuna 47,4%
    Järfälla_47.4%
    landskrona 46,0%
    Upplands-Väsby 45,7%

    I de här kommunerna finns rena slumområden med enorma underhållsbehov som ingen investerare har råd att ta. Områden bortglömda av även av utövarna av "white-flight", boende i i "trevliga" områden och med snitsiga åsikter. Vi pratar hälsofarliga miljöer med mögel och skadedjur där ingen griper in på 10-tals år (Herrgården i Malmö ett bra exempel)

    Invandringen är synnerligen omfattande (extremt generösa regler för anhöriginvanrding t.ex.) och kostar oss mycket, både socialt och ekonomiskt.
    Så att påstå att en störflöd är en rännil är oärligt. Jag kan ta det enda ärliga argumentet: "Det här en dyrbar men fantastisk investering i vår framtid".

    Själv menar jag att vi slagit kapacitetstaket för länge sedan och de som betalar det högsta priset är de som bor i dessa slumområden i utförsbacken -invandrarna själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "orkar inte länka" innebär att du alltså saknar faktauppgifter och tycker löst, men för att verka trovärdig så tar du fram data för ett av dina påståenden. Resten är återigen löst tyckande.

      Klassiskt argumentationsfel, släng in en sanning så ska resten av tyckandet också bli sant.

      Radera
    2. Anna Persson: Vilka är de "extremt generösa" reglerna för anhöriginvandring??
      Är det familjeåterförening du syftar på? Jag känner till fall då änkor vars samtliga barn bor i Sverige inte ens får besöksvisum från Iran, än mindre återförenas permanent. Då om något hålls familjer isär. Menar du omvända fallet, att föräldrar inte ska få sina barn in i landet och familjen hållas splittrad permanent?

      Eller menar du att det är för lätt att gifta sig med någon från utanför EU och flytta ihop här? Skall man inte få gifta sig och bo i Sverige tillsammans efteråt? Exakt vilka anhöriga anser du återförenas "för mycket" och hur skulle det se ut istället och varför? Familjer ( föräldrar med sina barn ), eller giftermål? Vad är det som är "extremt generöst"? Om du syftade på giftermål, skulle man i ditt idealsamhälle som svensk man eller kvinna bara få gifta sig och flytta ihop med någon från EU, eller om vi går ur EU, bara någon från inom Sverige?!

      Radera
    3. Okej då. Tyckte det var långt nog redan...

      Låg sysselsättningsgrad och översjuklighet speglas bland annat i det ekonomiska biståndet. Låt oss ta Malmö som exempel. Där betalades åren 1998 till 2011 ut nästan 8 miljarder i ekonomiskt bistånd till utrikes födda och cirka 2,5 miljarder till inrikes födda.

      Per capita fick de utrikes födda drygt 7 ggr mer bistånd än de svenskfödda (överrepresentation). Överrepresentationen motsvarar drygt 7 miljarder för hela perioden och cirka 550 miljoner kronor enbart för 2011.

      LÄNKAR:
      1) http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikdatabas
      2) http://www.forsakringskassan.se/privatpers/ny_i_sverige/etableringsersattning
      3) http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/SubTable.asp?yp=tansss&xu=C9233001&omradekod=AA&huvudtabell=IntGr3Kom&omradetext=Allm%E4n+statistik&tabelltext=Demografivariabler+efter+kommun%2E+%C5r&preskat=O&prodid=AA0003&starttid=1997&stopptid=2011&Fromwhere=M&lang=1&langdb=1


      Vad gäller befolkningssiffrorna i texten ovan (befolkningsförändringar mm) är alltså länken:

      http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp?yp=tansss&xu=C9233001&huvudtabell=UtlSvBakgTot&deltabell=K1&deltabellnamn=Antal+personer+med+utl%E4ndsk+eller+svensk+bakgrund+%28fin+indelning%29+efter+kommun%2C+%E5lder+i+tio%E5rsklasser+och+k%F6n%2E+%C5r&omradekod=BE&omradetext=Befolkning&preskat=O&innehall=UtlSvBakg&starttid=2002&stopptid=2011&Prodid=BE0101&fromSok=&Fromwhere=S&lang=1&langdb=1

      Radera
  27. Jag blir så trött på sådana här diskussioner att jag knappt orkar delta. Jag gillar inte att vi varje år måste bygga nya städer med svensk standard när vi är på väg in i peak oil och peak everything och när vi har en skuldbubbla som snart kommer explodera.

    Sverige näst sämst på integration (i Europa) hade DN en artikel om nyligen: www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-nast-samst-pa-integration

    Hittade igår den här information i Wikipedia om Namibia: In early 2010 the Government tender board announced that "henceforth 100 per cent of all unskilled and semi-skilled labour must be sourced, without exception, from within Namibia".[58]

    Är det rasism?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade just tänkt posta samma länk, slänger in den i vilket fall då den vinklar det hela lite annorlunda:

      SvD: "Sämre integration i Sverige än i andra länder"
      http://www.svd.se/nyheter/inrikes/samre-integration-i-sverige_7680330.svd

      Sedan den här:
      Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi: "Sysselsättning för invandrare - en ESO-rapport"
      http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/2011-5-till-webben.pdf

      I ESO-rapporten tycker jag speciellt att figur 2.10 är intressant just med anknytning till vad Cornu säger då den behandlar nettot mer än bruttot: av de som kom hit 1997 för arbete och studier är ~50% kvar efter 5 år, och ~35% efter 10 år. Av de som kom som hit som skyddsbehövande och pga familjeband ligger siffran på ~95% efter 5 år och ~90% efter 10 år.
      Rotation vs. ackumulering.
      Finns siffror på annat som arbetslöshet om man är intresserad.

      Och Cornu - jag håller helt med dig om USA:s arbetsmarknadsstatistik; men varför kan en sådan siffra enligt dig anses vara uppenbart manipulerad medans i den här frågan är det enligt dig bara stenhård officiell myndighetsstatistik som får räknas?

      Tackar f ö för att jag iaf får välja på alternativen "snål" eller "underbegåvad" som alternativ till "rasist" när jag vill diskutera någon enda liten del av invandring och integration i Sverige - oftast har man inte den lyxen.

      Radera
  28. LÄNK:http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp?yp=tansss&xu=C9233001&huvudtabell=UtlSvBakgTot&deltabell=K1&deltabellnamn=Antal+personer+med+utl%E4ndsk+eller+svensk+bakgrund+%28fin+indelning%29+efter+kommun%2C+%E5lder+i+tio%E5rsklasser+och+k%F6n%2E+%C5r&omradekod=BE&omradetext=Befolkning&preskat=O&innehall=UtlSvBakg&starttid=2002&stopptid=2011&Prodid=BE0101&fromSok=&Fromwhere=S&lang=1&langdb=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant länk till SCB. Tack för den, Anna!

      Där kan man till exempel söka sig fram till att ganska exakt en tredjedel av alla göteborgare upp till 44 år är utrikes födda eller har två dito föräldrar. Det kan man ju värdera som man vill. Själv tycker jag att det är en väldigt hög siffra. (Om man kan länka direkt till sökresultat så har jag inte kunnat lista ut hur. Här är istället en bild på sökresultatet. Men det är ju lätt att göra samma sökning själv på Annas länk.)

      Motsvarande andel för Malmö är ännu högre. Men det ids jag inte ta en bild på.

      Radera
  29. Vad hände med ammunitionsförrådsinlägget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte rivet utan bebott av 1 miljon illegala immigranter från MENA? ;)

      Radera
  30. btw, bra inlägg Cornu.

    SvaraRadera
  31. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  32. Du efterfrågar siffror och statstik på eventuella problem med dagens invandringspolitik.

    Varsågod!

    http://affes.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brutalt vinklat och sk cherrypicking. Totalt ointressant, klassiskt argumentationsfel, släng in en sanning så ska resten av tyckandet också bli sant. Men visst blir många svagbegåvade lurade av Affestatistik.

      Radera
    2. Visst, Affe har en agenda precis som du har en agenda. Därför har du cherrypickat och brutalt vinklat den statistik som stöder din tes att problemen med invandringen närmast är försumbara.

      Radera
    3. Vore förresten intressant om du kunde ge exempel på osanningar och brutalt vinklad statistik från Affes statistikbloog så att en svagbegåvad person som jag blir mer upplyst.

      Radera
  33. Har alla missat att det stora hoppet sker 99-2000 med ca 33% och inte 2005-2006 på ca 25%?

    SvaraRadera
  34. (12726+3037)/9540065 = 1.65 promille, inte 0.165 promille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, visar att alla andra inte kollar siffror. Antagligen inte heller på raspropagandasajterna som Avpixlat.se.

      Radera
    2. Avpixlat skriver väldigt lite om siffror. De för debatten på en annan nivå än att reducera frågan till siffror i ett diagram.

      Denna krönika är t.ex. väldigt bra. Du behöver inte erkänna det efteråt, men för att bredda din egen kunskapsbas och bilda dig en bättre helhetsuppfattning uppmanar jag dig att gå in och läsa den. Om inte annat är det ju allmänt känt att man bör känna sin fiende.

      http://avpixlat.info/2012/11/11/vem-kan-ha-missat-budskapet-om-fordelarna-med-invandringen/

      Radera
  35. Jag är ju inte Rasist, men... ( ;) )
    ...jag undrar hur många av icke-europeiskt ursprung som döljer sig i invandrarna från EES?
    Finns det möjligen ett mörkertal där av flyktingar som anlänt till t.ex. Italien som första EES-land, och därifrån sökt sig vidare dit gräset är rödare (dvs (s)verige)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det hela handlar om i vilket EU-land du först anlänt/gjort din ansökan. Har du anlänt i Italien så är det där din "status" skall prövas. Är 90% säker så ta det inte för sanning ...

      En fråga dock; är statistiken vad det gäller EU/ESS-invandring tagen från MIV eller är det SKV? Är för lat för att kolla men jag hoppas att det finns nån vänlig själ därute...

      För så vitt jag vet så har väl dessa människor isf "uppehållsrätt" i Sverige och någon prövning huruvida personen har rätt att vistas i landet görs väl inte om hen kan försörja sig själv?? Faller inte dessa personer utanför statistiken då?



      Radera
  36. Alla vet väl vid det här laget att SD är ett rasistiskt parti? När deras ledande politiker säger "det här är inte ditt land - det är mitt land" till en svensk mörkhyad medborgare så är det klockren rasism.

    SD vill stänga gränserna för invandrare, men vill de även stänga gränserna för återvändande svenskar? Knappast. Det handlar inte om hur många människor som får plats i Sverige - det handlar om vilken hudnyans de har.

    Alla vet detta. Så varför krumbuktar sig rasisterna så för att agera ögontjänare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man driva det ett steg till så tycker samer att Sameland skall bara var för samer och västgötar kommer bara att acceptera västgötar....
      Problemet är: Hur skall vi komma överens??

      Radera
    2. Vad är det för fel med det då? Nämn ett land där mångkultur fungerar, där bruna, vita, röda och gula leva i harmoni med varandra och tillsammans som nordsvensk arbetshäst kämpar tillsammans för att skapa välfärd och framgång? Nämn ett land?

      Nej, det kan du självklart inte för att verkligheten är något helt annat.
      Verkligheten där "mångkultur" frodas, där frodas krig, mord och etniska rensningar...Balkan, Palestina/Israel, Libanon, Kongo och Rwanda med mera.

      Eller segregerade inhägnade områden där de olika folkgrupperna lever i skräck att bli rånade, mördade eller våldtagna i sina egna hem: Sydafrika, Brasilien eller USA.

      Det här är mitt land, jag tillhör ursprungsbefolkning och precis som Nordamerikas ursprungsbefolkning, indianerna har jag och mina landsmän all rätt bekämpa koloniaseringen av Sverige.

      Du är en gäst i detta land och borde visa respekt!

      Radera
    3. Mitt inlägg var till Hahnart Minos!

      Radera
    4. Om svenskar ville leva med folk från hela världen, varför måste vi ha politiker som talar om för oss att vi skall leva tillsammans med invandrarna? Om "mångkultur" är något som varje människa efterstävar, då hade det kommit naturligt, då vi inte behövt ha personer som Bengt Weterberg:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bengt-westerberg-foreslar-lararlyft-mot-rasism_7655458.svd , som talar om för svenska folket att de är rasister och svenska staten skall satsa 650 milj för att lära svenska folket hur de skall tänka annorlunda.

      Verkligheten är ju något helt annat, verkligheten är ju att människan instinktivt drar sig till människor som delar samma språk, samma kultur och värderingar och ser likadana ut. Detta är något som är inpräntat i människan och inget som Bengt Westerberg eller Lars "Bagdad bob" Wilderäng aka Cornu kan ändra på.

      Born good? Babies help unlock the origins of morality:
      http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=50135408n

      Radera
    5. Joakim:
      Många gånger är immigranter väldigt noga med att smälta in i majoriteten.
      Jag har bekanta som nästan överdriver sin "svenskhet" så att man undrar om de har någon annan erfarenhet...
      Som en kvinna från Libanon sa: "Sverige har haft fred i 200 år... det säger allt"
      (Jamenar, hur länge brukar det vara lugnt i Libanon?)

      Problemet är nog mer den svenska moderna efterkrigstraditionen. Sverige var det enda land i Europa som kunde fortsätta det politiska experimentet "Folkhemmet". Det tyska Heimat krossades, som tur var. Men i Sverige fortsatte experimentet med dagens resultat där folket och byråkratin inte har samma mål.
      I samband med EU-medlemskapet blev det väldigt tydligt att den svenska byråkratin, som ju förlorat makten till Brysselbyråkratin, sedan dess gjort allt för att djävlas med medborgarna.
      Nu håller detta på att rinna över och syndabocken måste utses. Sådana brukar vara lätta att upptäcka då de alltid anses vara orsaken till allt ont. (jag har själv varit en sådan som lantbrukare under åttiotalet då politiken under hela 1970-talet och delar av 1980-talet ansåg att svenskt lantbruk var samhällets största problem...)
      Vad som just nu sker är att samtliga politiker i Sverige egentligen uttalar besvärjelser för att "återupprätta" Folkhemmet. Något som aldrig funnits!
      Och värre blir det framöver.....
      Och sådana som Bengt Westerberg är ju egentligen de verkliga stolpskotten som försöker peka ut vad folk skall tycka och då blir det riktigt galet...

      Radera
    6. Bengt Westerberg ska inte lära svenska folket att tänka rätt. Han satsar 600 milj kronor på att utbilda alla lärare att tänka rätt. För dom förstår inte bättre och kan ha åsikter om hur invandringen påverkar skolarbetet negativt. Då måste dom omprogrammeras att tänka rätt.

      Radera
    7. Hr Minos verkar lida av en villfarelse. Låt mig reda ut vad som gäller.

      Nej, SD är inte rasister, de står för en kulturell definition av svenskhet. Se SD-Thereses blogg där det är lätt förklarat:

      Öppen svenskhet. Det är vad vi i Sverigedemokraterna står för. Det innebär att vem som helst kan bli svensk. Det handlar om assimilering, om att anpassa sig till våra grundläggande och gemensamma värderingar, om att ta till sig de sociala koder som är typiska för oss svenskar och om att lära känna och respektera vårt kulturarv. Gör man detta känner man sig säkerligen svensk, och betraktas också som svensk. I vilket land man är född, varifrån ens föräldrar kommer, vilken hudfärg man har… inget av detta spelar någon som helst roll. Inte för mig, och inte heller för partiet. Finns det sedan enskilda individer som inte ställer upp på detta synsätt på svenskhet så får det stå för dem. Jag rekommenderar dock att de söker sig till ett annat parti än SD i så fall.

      SDs lösning för de många som redan bosatt sig här är att de blandas upp och bildar ett nytt mulattmestisfolk med svenskarna. Det är detta SD kallar "assimilering". I övrigt ska invandringen begränsas. Således kommer de stora ghettona att bestå även om SD får odelat inflytande på rikspolitiken. Det viktiga är att islam inte får något politiskt fotfäste i Sverige. SD är kontrajihadister, inte nationalister, oavsett vad media kallar dem. Det är bara att läsa vad de själva säger.

      Svenskarnas parti har en annan defintion av svenskhet: 1, Sverige skall även i framtiden vara svenskt: Endast människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet, där de etniska svenskarna ingår, skall kunna vara svenska medborgare. Övriga får åka härifrån. SvP är således för en avveckling av de stora ghettona i våra storstadsområden genom återvandring. SvP är nationalister som är prosvenska, oavsett vad media kallar dem. Det är bara att läsa vad de vill.

      SD är lika mycket PK och för folkutbytet som de sju övriga riksdagspartierna man anser sig vara i opposition till. Den enda skillnaden är att SD vill omvandla Sverige till en nation som befolkningsmässigt påminner om latinamerika i långsammare takt än exempelvis M eller S. Om man åker till en destionation med 30, 70 eller 100 kilometer i timmen spelar bara roll för restiden - fram kommer man till slut. SvP vill lägga i backväxeln och aldrig komma fram. Det är med SD och invandringen som med kärnkraftsomröstningen, alla alternativ var för en avveckling, skillnaden var bara i takten. Samma här: alla partier i riksdagen, även SD, är för folkutbytet, skillnaden är bara hur fort det ska gå.

      Radera
  37. Har alltid litat mer på Avpixlat.info än på Cornucopias återkommande stolleri, när det gäller massinvandringen, på exakt samma sätt som jag hellre läst Cornucopia än vad jag läst svd.se, di.se och annat skräp på det ekonomiska området. Detta ändrar ingenting eftersom jag har alltid betraktat Cornucopia som en naiv pk-idiot när det gäller mångkulturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom cornu använder SCB som källa så litar du alltså mer på avpixlat än på SCB? Avpixlat är ju minst sagt ett selektivt och vinklat.

      Radera
  38. Håller helt med dig, Johan R...
    men vill inte längre bidra till "nya besöksrekord" på denna blogg, när Cornu använder mer eller mindre nedvärderande invektiv mot sina läsare/kommentatorer.Morsning och goodbye Cornu!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger som Gert Fylking. "Äntligen!"

      Radera
  39. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  40. 15 000 invandrare, bedömt 10 000 i arbetsför ålder, 7 år i snitt för invandrare att få arbete men för denna grupp högre, kanske 10 år. Under en tioårsperiod är alltså i snitt 50 000 arbetslösa av totalt 356 000 arbetslösa i Sverige. Det handlar alltså om ca 15%, en påverkan som inte kan anses ringa, vilket ju var syftet med ditt inlägg.

    Hur får du förresten fram 0,165 promille? Blir det inte 1,65 promille?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra det. Visar att de flesta ovanstående aldrig kontrollerar siffror, antagligen inte heller på Avpixlat och de andra rasistsajterna heller. De klickar antagligen inte heller på länkar för att kontrollera "fakta".

      Radera
  41. Håller med om vikten att ha en viss nivå på debatten i invandrings- och flykting-frågan.
    Det enda som intresserar mig när det gäller invandringen är om den kostar mig pengar eller inte.
    Jag har absolut inget emot utlänningar, men jag har väldigt mycket emot att betala (för hög) skatt, vilket ju blir konsekvensen om invandringen är olönsam. Jag har inte heller några skuldkänslor över flyktingarna så min enda måttstock är ekonomin.
    Är invandringen lönsam är den med andra ord bra, är den olönsam är den dålig.
    Därför tycker jag att du skulle kunna fortsätta med faktagrävandet och ta fram politiskt oberoeende statistik för hur mycket en skattebetalare vinner eller förlorar på invandringen. Gärna uppdelat enligt grupperna ovan. Det kan avgöra nästa val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som söker skola finna;

      http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/ESO%20rapport%203.pdf

      Sammanfattningsvis: Invandringen var positiv under 50-70 talen när vi behövde arbetskraft. Numera är den olönsam och kostar ungefär 1,5-2% av BNP årligen.

      Från sidan 9:

      "Den årliga nettointäkten tycks ha
      kulminerat i början av 1970-talet då den uppgick till cirka 1 procent
      av bruttonationalprodukten (BNP). I takt med att invandrarnas
      sysselsättningsläge försämrades minskade den årliga intäkten för att
      nå ett noll-läge i mitten/slutet av 1980-talet. Under 1990-talet
      övergick nettointäkten till en nettokostnad, dvs. en inkomstomfördelning från infödda till invandrare. Vid mitten/slutet av
      1990-talet uppgick årskostnaden för infödda netto till 1,5 till 2
      procent av BNP."

      Värt att notera är att studien bygger på siffror från 2006, alltså 6 år gamla siffror. Sedan dess har Sverige tagit emot ännu fler av den tärande delen av invandrare och den negativa trend som man ser mellan den positiva kulmen i början av 70-talet fram till 2006 kan antas ha fortsatt, med ytterligare förskjutning åt ökande kostnader som följd.

      I diagrammet på sidan 74 kan man få fram att nettokostnaden (kostnader-skatteinbetalningar) hamnar på ca 40 miljarder. Då har jag räknat snällt och inte tagit med kostnaden för försvaret då den varit densamma även utan invandrare. Dock är det väl egentligen rimligt att även invandrarbefolkningen solidariskt skall vara med och finansiera försvaret. Som jag skrev tidigare är detta siffror för 2006 och nu 2012 (eller vid valet 2014) lär siffran vara större, förmodligen mellan 50 och 60 miljarder. Som jämförelse kostar försvaret ca 40 miljarder per år och Finlands nya kärnkraftverk beräknas kosta ca 60 miljarder att bygga.

      Man ser snabbt att en begränsad invandring omedelbart får konsekvenser för budgeten och det är också därför som SD får ett reformutrymme i sin skuggbudget som ingen annan kommer i närheten av att matcha.

      Radera
    2. Jo, jag är bekant med detta, men lönedumpning genom invandring behöver inte nödvändigtvis vara negativt för de som har jobb (så länge som inte ens egen lön dumpas mer än genomsnittet :-))

      Däremot så tror jag att "det stora svaret på allt" är "en god förklaring på varför Sd är på väg att bli Sveriges 3:e största parti".

      Invandringsbalansräkningen (ur en "etisk svensk:s" perspektiv) borde se ut så här:
      nettovinst = (köpkraftsökning + skatteintäkter) - (offentliga utgifter + inflation i semiändliga resurser) - utslagningseffekter
      Köpkraftsökning: Invandrarnas ökade köpkraft relativ ursprungslandet
      Skatteintäkter: som det låter
      Offentliga utgifter: också som det låter.
      inflation i semiändliga resurser: Ökning av tex huspriser och elpriser pga ökande befolkning.
      utslagningseffekter: tex arbetslöshet hos invandrare eller ökad arbetslöshet hos ursprungsbefolkningen pga att invandraren konkurrerat ut denna.
      Min GISSNING är att skatteintäkter och offentliga utgifter balanserar ut varandra, dvs invandringen ger varken nettobidrag eller förlust för stat, kommuner osv.
      Köpkraftökningen är betydande och den största positiva termen, även om invandraren har ett låglöneyrke så är köpkraften ibland flera tiotalet gånger högre i Sverige än i ursprungslandet.
      Utslagningseffekterna drabbar de lågutbildade, men i genomsnitt ger det som sagt inget negativt bidrag (som du också skrev i ditt inlägg, det är ett cyniskt resonemang).
      För de flesta återstår då bara att värdera inflationen i semiändliga resurser. Där tror jag att invandringen har ett betydande negativt utfall, i synnerhet i form av ökade fastighetspriser (nu är naturligtvis inte hela bobubblan invandringens fel, men utan invandring hade efterfrågan varit lägre och räntan högre, pga att inflationen varit högre).
      Så därför är det inte helt självklart om balansräkningen hamnar på plus eller minus. Siffror skulle vara intressanta, om "någon" orkar gräva.

      Radera
    3. Tillägg:
      Eftersom invandringsdebatten är så infekterad kanske man borde höja språknivån något. Vad sägs om att använda "migrationsekvivalenter" som ord för invandrare och "stationärer" för att beteckna de "etiska svenskarna" (ja, det är felstavat med flit).

      Radera
    4. Att skatteintäkterna inte balanserar ut utgifterna är ju en av de grundläggande slutsatserna i Ekbergs rapport och själva orsaken till det negativa nettot.

      Tycker du har en väldigt cynisk inställning till invandringen. Fan vet om inte Borg och Reinfeldt tänker i exakt samma banor dock. Lycka till med ditt beslut och se till att du inte själv blir skadad, sjuk eller arbetslös.

      Radera
    5. Hörru Cornu, när kommer ditt svar på ovanstående (21.05)?

      För du ägnar dig väl inte åt cherry-picking i dina inlägg och kommentarer?

      Radera
  42. Smart sätt att få ännu fler besökare till bloggen Cornu. Dock kan jag inte låta bli att känna en underton av sarkasm i inlägget. Jag är invandringsmotståndare men inte av de "traditionella" orsakerna utan snarare av de problem som du uppdagar på den här bloggen.

    Invandringen är nödvändig i det trasiga tillväxtsamhället eftersom den i princip fungerar som stimulans. Invandrare genererar fler barn än etniska svenskar överlag = mer stimulans till tillväxten.

    Det traditionella tillväxtsamhället är jag motståndare till och därför också motståndare till invandring för att upprätthålla tillväxtsamhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fair enough. Någon som faktiskt argumenterar kring saken och inte bara kör med "jag är inte rasist men ...".

      Radera
  43. Cornucopia? ger uttryck för och synliggör själva essensen i den politiska korrektheten, JAG är GOD, JAG är RÄTT. Den som har en annan åsikt ÄR OND, ÄR FEL.

    Denna inställning leder aldrig till en konstruktiv och intressant debatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gode tror alltid att saker går bra därför att denne är god. Så korkad är människan. När försörjningen från utlandet upphör, när exportmarknader upphör därför att de som har något värdefullt och kritiskt tycker att de behöver detta bättre själva så finns ett exponentiellt samband mellan folkmängd och problem. Med 7 milj. invånare i landet går det ganska bra under en tid. Med 10 milj. håller det inte länge. Med 13 milj. ombildas landets ordning till ett totalt kaos på nolltid, när tillförseln av det minimum som kroppen och samhället måste ha försvinner. Om makthavarna då har någon kontroll på läget så prioriterar de snabbt vilka som ska få överleva. De dumma svenskarna har då inget för sin fanatiska tro och sitt världssamvete. Allt bygger den svenska historiska knäppskallekulturen.

      Radera
  44. Fantastiskt Cornu! Är det inte dags att tillse att det startas en svensk rekryteringskampanj i Mogadishu med leasade boing 747 som kör skytteltrafik med folk till Sverige så att vi kan dra nytta av all dessa människor? Du kanske till och med kan få lära dig att halalslakta dina får. Det gör ju att du öppnar upp en ny marknad och kan tjäna ännu mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På tal om Halalslakt så kommer vi ju in på andra aspekter av invandringen, sådant som inte går att mäta i procent, kronor och ören eller låter sig åskådliggöras i snajdiga diagram. Av dessa anledningar är det nog ingen idé att ge sig in i någon diskussion på en ekonomiblogg, däremot rekommenderas alla att titta på den här filmen, gjord i Norge och visad både i norsk och svensk TV.

      http://www.youtube.com/watch?v=Uyje6mXPjQQ

      Radera
  45. Jag förstår inte riktigt det här med rasister.

    För att någon ska kunna vara rasist måste denne någon klara av att definiera raser och ha ett sätt att avgöra vilken ras någon tillhör.

    Vi kan inte ha rasister utan raser.


    Homo sapiens är tämligen främlingsfientlig. Det vet man från studier av primitiva stamfolk. Främlingar slår man ihjäl.
    Backar vi 100 år eller så så var folk också fientliga mot utsocknes. Man slog inte ihjäl dom så ofta iom att man åkte i fängelse. Men stryk kunde dom få så dom förstod att hålla sig borta.

    Men man kan inte gärna säga att folk förr var rasister. Den som menar att varje socken utgjorde en ras har grovt missförstått saker. (Då är det på den nivån att denne behöver förmyndare).


    För att använda cornucopias egen retorik så har de som skriker rassar och rasister inget att komma med. Ingen fakta. Det är därför dom förfaller till att bli rasse-skrikare. (Ooops han var visst rasist-skrikare själv).


    Det har gjorts många försök att dela upp homo sapiens i raser. Dock utan framgång. Homo sapiens är lite för uppblandad för att de ska gå bra.
    Luigi Cavalli-Sforza har jobbat mycket med frågan, och i hans arbeten framkommer svårigheterna med rasindelning.
    Nu kunde man tänka sig att rasist-skrikarna kunde ta intryck och sluta upp med det beteendet. Men det har jag inga illusioner om.
    Vad ska dom då skrika?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan lägga till för de som gärna misstolkar saker och ting, att tittar man på landsområden och befolkning där så hittar man genomsnittliga genetiska skillnader. Man kan tala om genetisk distans. Det kan handla om sannolikhet för olika antal receptorer för signalsubstanser mm.
      Men detta fungerar alltså inte för rasindelning. Den är definitiv och inte genomsnittlig.
      Det går således att tala om genomsnittliga skillnader mellan de som bor i England och de som bor i Finländare, men inte om raser.

      Så glöm det där med raser. Tala om utsocknes i stället. Då träffar ni mer rätt.

      Radera
    2. Försöker du säga mig att exempelvis negrer egentligen är synvillor för ras inte finns och att jag bara inbillar mig? Låter som herrn har sysslat med teoretiserande på pojkrummet istället för empiriska studier i verkligheten.

      Radera
  46. Det Lars gör är att ta upp ett ämne som han vet genererar extremt mycket trafik till sin sajt. Eftersom han är en klok person förstår han att det inte är någon idé att komma med personliga reflexioner och dyl eftersom det kan hänga efter honom i evigheter. Bättre alltså att komma med hård fakta, från erkända källor, och sedan bygga ett blogginlägg på detta.
    Lars kryddar det sedan med argumentation mot inlägg som inte länkar till erkända sajter, som struntprat, lösa åsikter och andra mindre smickrande uttryck.
    De som då har en annan åsikt än blogginläggets ton blir naturligtvis då frustrerade och försöker argumentera tillbaka mot Lars. De får då i svar samma argument som tidigare och blir återigen frustrerade.

    Helt enkelt, rundgång de luxe som har genererat maximalt med trafik till sajten. Bra gjort Lars, snyggt jobbat :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som trodde att bloggande handlar om att skapa en trogen väljarbas som genererar ett bestående högt antal visningar på lång sikt och inte om att få in några tusen fler visningar på en dag. För det är första gången jag läser den här bloggen, och jag slås av skribentens inskränkthet och att läsa fler inlägg lockar åtminstone inte mig.

      Radera
  47. xycorr och Benke - tagga ned lite, ni har lagt ribban alldeles för högt. Tur att de flesta inte förstår, då skulle den här roande debatten vara över.

    SvaraRadera
  48. Jag debatterar inte för att jag tror att jag skall övertyga Lars utan för att det faktiskt kan finnas folk som läser här som tror att han har rätt i att invandringen inte medför några som helst problem. Det är för deras skull jag skrivit några svar och gett lite länkar. Kan man få en enda person att själv börja läsa på lite och se bortom Expressens löpsedlar så är det värt tiden.

    SvaraRadera
  49. Min syster jobbar med anhöriginvandring på migrationsverket och hon har informerat mig om att andelen anhöriginvandring som kommer till etniska svenskar är en mycket liten del. Även en överväldigande majoritet av alla som kommer via moderaternas nya arbetskraftsinvandring är låglönejobb, fuskkontrakt och annat trams. Hon och hennes kollegor är faktiskt rätt irriterande på bristande kontroll och allt fusk.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...