2012-04-30

Företagare: Undvik Posten Logistik

Som egen företagare, smågårdsbrukare och hemarbetande blir det en hel del leveranser av större eller mindre paket och pallar via våra logistikkedjor. Det är väldigt ... praktiskt att ha hela världens produkter vid sina fingrar, vilket illustrerar hur Internet inte minskar resursåtgången, utan tvärt om ökar den. Men man får njuta av det så länge det varar. Oftast är logistikfirmorna väldigt professionella - DHL, Schenker, Posten med paket och företagspaket. Men det finns ett lysande undantag, och det är fd Poståkeriet, numera Posten Logistik, som man kan drabbas av vid pallleveranser.

SMS-avisering från Posten

Moderna logistikkedjor kan vara fantastiska. Har beställt paket från England som anlänt dagen därpå här hemma i Sverige. Beställt produkter från USA som levererats på två dagar, direkt från flygplatsen med DHL, med gratis leverans (?) som ingick i priset på en rätt billig produkt.

Beställde produkter inom fårskötsel från utmärkta LG Produkter, men tyvärr handlade det om en pallleverans och då åker man dit på Posten Logistik. Som mer eller mindre utlovade leverans idag måndag 30:e april före klockan 16:00. Se nedan.

Pall på väg till dig!

En pall från LG Produkter AB är på väg till dig. Beräknad leverans är 2012-04-30, före klockan 16.

Detta tolkade jag som att man kan förvänta sig leverans på Valborgsmässoafton.

Men vad gjorde Posten Logistik? Jo, de registrerade att det inte gick att få tag på kunden (dvs jag), som alltid är hemma, speciellt vid tillfället 08:26 i fredags. Ej heller kontrollerade man med mig idag på den utlovade leveransdagen den 30:e april.


27 apr kl 08:26Borås Lb, Ankomst till distributionsterminal
27 apr kl 08:26 AvvikelseBorås Lb, Mottagaren ej anträffbar vid leverans. Försändelsen aviseras
27 apr kl 03:09Borås Centrum, Sorterad
25 apr kl 21:43Växjö-2, Sorterad
25 apr kl 16:51Posten, SMS-avisering har levererats till mottagaren
25 apr kl 16:46Posten, E-mail skickat till mottagaren
25 apr kl 15:58Karlshamn Lb, Posten har tagit emot försändelsen
25 apr kl 12:22Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen
Duktigt feltryck där.

Och hur kan det ta två dagar för något att åka från Växjö till Borås? Det hade varit snabbare (och nästan billigare om man bara räknar bränslet och struntar i arbetstiden) att hakat på släpkärran och tuffat till Karlshamn i lagstadgade högsta 80 km/h och hämtat produkterna själv.

Så resultatet är att jag idag (?) skall få en avisering om att jag inte går att få tag på och sedan kanske kan få leverans på onsdag. För när jag upptäckte ovanstående (var naivt oskuldsfull och utgick från att Posten skulle klara av den 30:e april och gick inte in dagligen på leveransspårning) så hade förstås lastbilarna redan avgått och alla möjligheter till leverans enligt beräknad leveranstid hade utgått.

Hur i h-e kan Posten Logistik godtyckligt påstå att mottagare ej är anträffbara i samma sekund som en pall anländer till deras distributionsterminal?

Detta betalar man (=jag) 950:- SEK ex moms för. Tvi, tvi och tvi! Skall inte skriva något om vad jag anser om relaterad kundtjänst. Finns inga ord som inte är olämpliga i skrift för att beskriva dessa.

Alla ni som är företagare - erbjuder er leverantör bara Posten Logistik för pallleveranser, spring, spring för livet. Och är ni företagare som vill leverera till era kunder. Välj inte Posten för annat än småpaket.

Kan tilläggas att jag aldrig haft strul med pallleveranser ifrån exempelvis Schenker. De bara kommer.

Tillägg: Läsarkommentar, min fetstil.
"Detta är inget annat än ett utarbetat standardförfarande av Posten.

I Stockholm har detta hänt mig otaliga gånger och till slut lyckades jag haffa en av chaufförerna. Han berättade att de inte hinner köra ut alla leveranser så de har satt i rutin att påstå att mottagaren inte var hemma och på så sätt får mottagaren själv åka ut till närmsta postterminal och hämta ut paketet.

En rutin som visst tillämpas landet runt...
Fler läsarkommentarer:
"Har varit med om liknande med posten paket. Satt i köket en förmiddag och åt sen frukost med två sjuka barn när vi hörde hur det rasslade till i brevinkastet. Reste mig upp och gick ut i hallen, och hittade en avi, på vilken det stod att de försök leverera ett paket för en minut sedan, men att vi inte varit hemma, och alltså ombeds komma och hämta paketet på ICA. Tyvärr hade brevbäraren redan försvunnit till annat våningsplan, och jag kunde inte lämna en ettåring och en treåring obevakade vid köksbordet för att jaga fatt på hinom. Vi har en klassisk mekanisk dörrklocka som t.om ettåringen klarar av att ringa på, men uppenbarligen inte brevbäraren.
Jag antar att de tycker att det är mycket bekvämare att bara ta med sig aviblocket, och lämnar alla paketen kvar på sorteringscentralen innan de ger sig ut på sin runda..."
Fler:
"Kan intyga samma sak. Bor i Stockholms norrort och upplevt ett flertal gånger att just Posten paket inte levererar men "påstår" att de försökt, trots att jag varit på plats hela tiden."
Här kan jag personligen inte klaga på Posten Paket, då vi har lantbrevbärare, som är mycket väl medveten om att man är hemma och i så fall alltid levererar paketen hem i första hand utan tillsägelse och om man mot förmodan inte var hemma just den minuten lämnar den på Postens utlämningsställe istället.
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

54 kommentarer:

  1. Trots allt
    Inget ont som inte har något gott med sig!
    Du fick uppslag till ett blogginägg.

    Isola Regina

    SvaraRadera
  2. Är detta den blogg som oroar sig över ökande transportbehov?
    DHL kör ut småpaket i stora bilar direkt till kund-det oroar mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan du ju fundera på hur samhället kommer fungera framöver när logistikkedjorna havererar.

      Radera
    2. Logistikkedjan kanske bör ses över! Lastbil till slutkund som kanske inte är hemma blir onödig transport.
      Med datorns hjälp så borde det finnas smartare sätt!

      Men som sagt var kunderna kräver mer och mer-vilket kostar både miljö och pengar!
      Bra för tillväxten!

      Radera
  3. Detta är inget annat än ett utarbetat standardförfarande av Posten.

    I Stockholm har detta hänt mig otaliga gånger och till slut lyckades jag haffa en av chaufförerna. Han berättade att de inte hinner köra ut alla leveranser så de har satt i rutin att påstå att mottagaren inte var hemma och på så sätt får mottagaren själv åka ut till närmsta postterminal och hämta ut paketet.

    En rutin som visst tillämpas landet runt...

    SvaraRadera
  4. Jobbat dagligen med frakter de senaste 6 åren, har arbetat med massa olika speditörer. Enligt mig är Posten överlägsna vad gäller frakter, både vad gäller pris och leveranstid. Otroligt oproffsigt att häva ur sig kommentarerna som du gör för ett misstag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppenbarligen är jag inte ensam, se kommentar ovan.

      Radera
    2. För övrigt, finns ett väldigt enkelt sätt att slippa sådana här "oproffsiga uthävanden". Och det är att leverera i tid.

      Radera
    3. Jag beställer mycket från Kina och då tar oftast Posten över när paketet anlänt i Sverige.

      Det är lustigt hur paket tar sig från Kina till Sverige på 1 dygn. Arlanda till Ånge(Eller någon annan sortering nu när dom lagt ner Ånge) på 1 dygn. Och sen två dygn från Ånge(eller annan sortering) till Umeå.

      Min favorit är nog UPS.

      Mvh
      Musse

      Radera
    4. Bor i Sthlm förort och där har jag inte fått paket från UPS vid flera tillfällen som privatperson , de antar att man inte är hemma och lämnar avi.
      Tror chaufförerna sätter i system att inte ringa på när det gäller privatpersoner och hem under arbetsdagar mm.

      Radera
  5. Har varit med om liknande med posten paket. Satt i köket en förmiddag och åt sen frukost med två sjuka barn när vi hörde hur det rasslade till i brevinkastet. Reste mig upp och gick ut i hallen, och hittade en avi, på vilken det stod att de försök leverera ett paket för en minut sedan, men att vi inte varit hemma, och alltså ombeds komma och hämta paketet på ICA. Tyvärr hade brevbäraren redan försvunnit till annat våningsplan, och jag kunde inte lämna en ettåring och en treåring obevakade vid köksbordet för att jaga fatt på hinom. Vi har en klassisk mekanisk dörrklocka som t.om ettåringen klarar av att ringa på, men uppenbarligen inte brevbäraren.

    Jag antar att de tycker att det är mycket bekvämare att bara ta med sig aviblocket, och lämnar alla paketen kvar på sorteringscentralen innan de ger sig ut på sin runda...

    SvaraRadera
  6. Du pratar gods nu, men Posten som brevbärare är mycket sämre. Saknar mängder med brev och trots upprepade telefonsamtal och påpekanden fortsätter man att slarva bort eller dela ut fel. Förutom att jag själv saknar min egen post så får jag regelmässigt post som har andra adressater. Ledningen på det lokala kontoret vägrar ändra sina rutiner, och som "kund" har jag inte chansen att byta ut leverantören heller.

    Det är väl en sak om dom missar att dela ut direktreklamen, det skulle inte göra mig personligen något, men det är jobbigt att få veta flera månader i efterhand att man missat en tid för skiktröntgen - men att man inte avbokat besöket och ska betala för det, bara som ett exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit med om inkassobrev pga att ursprungliga fakturor OCH påminnelsefaktura tappats bort av Posten.

      Radera
  7. Samma sak har hänt mig, det där med inkastade avier om att man inte är hemma.:) Fast ibland har de istället lämnat paket som inte gått in i brevinkastet, utanför dörren i trapphuset. Det är också lite spännande, så det verkar som att de gör lite som de själva känner för när det gäller paketleveranser.

    SvaraRadera
  8. Kan intyga samma sak. Bor i Stockholms norrort och upplevt ett flertal gånger att just Posten paket inte levererar men "påstår" att de försökt, trots att jag varit på plats hela tiden.

    Det synes mig (empiriskt) som att frekvensen av detta otyg är omvänt proportionellt mot vädrets trevlighetsgrad.

    SvaraRadera
  9. Posten AB är dyra och dåliga. Tyvärr finns (såvitt jag vet) inga alternativ för utrikesleveranser. UPS och liknande är ännu dyrare.

    Jag ska ge ett exempel. Jag handlar mycket från EU och speciellt Tyskland. Ett paket på max. 3 kilo kostar 17 Euro dvs. ca 150 kr att skicka till Sverige. Samma paket med Posten till Tyskland kostar 355 kr dvs 40 Euro. Varför Posten AB, VARFÖR?????? Det är fan inte konstigt att ni tappar marknadsandelar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Sverige är tyvärr alla leverantörer för dyra i förhållande till värdet på det folk skickar. Du måste ha ganska stora volymer för att få bra avtal.

      Posten har 2kg påsar som är någorlunda ok, varför man inte har dito på 3kg och 5 kg undrar jag också.

      Radera
  10. Skiljer ut mig i mängden som vanligt.
    Vad gäller Poste Restante i Täby fungerar det i alla fall utmärkt
    Inom Europa( Frankrike och Belgien ) till Sverige.
    Kan ju vara kul att få vara positiv någon gång...
    Ja, herr Lars är det ju nästan jämt!

    Isola regina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Posten har även försämrat poste restante och tagit bort servicen på massor av orter så det är ren tur att det funkar i Täby. I Lidköping som har Postens Företagscenter öppet till 19 på vardagar kan man inte hämta poste restante utan är hänvisad till Trollhättan eller Skövde, resor på 10 mil. Otroligt dåligt, funderar på att anmäla detta till PTS.

      Radera
    2. Skulle jag göra!
      Apropå tur
      En liten korsikan, Nabulione Buonaparte, skall ha sagt
      Om jag fick välja mellan en skicklig general och en med tur - då skulle jag taga den med tur.

      Låter ju logiskt för mig...

      Isola Regina

      Radera
  11. UPS är i alla fall inte bättre, dell envisas med att använda dom när de ska buda ut delar. Dell vill ha ett extra nummer till kollega om man inte kan nå mig, men ups ger inte sina chaförer telefon så de kommer förbi arbetsplatsen på rätt adress vilket bara är en entre om de har tur är vaktmästren där då han har sitt kontor jämte entren och tar emot paketet annars så åker de igen och försöker senare. Någon gång verkar de dessutom ha lämnat paketer till godtycklig individ på platsen (student?) som glad tog emot ett nytt grafikort antar jag. Dell verkade inte förvånade utan skickade bara ett nytt... Det märkligaste tycker jag är att Dell envisas med att skicka bud och inte paket som fungerar bättre, det har istället lett till att deras tekniker får mer att göra då de uppenbarligen får paket från dell och har telefon.

    SvaraRadera
  12. Jag beställer inte så stora saker, men jag gör det alltid som privatperson. Om jag låter firman vara beställare, gäller inte konsumentköplagen och dessutom hamnar paketet på en icke kvällsöppen terminal långt bort, istället för på min lokala ICA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, det är jättesmart! Så gör jag också. Min revisor tycker det är helt ok också.

      / Lowrisk

      Radera
    2. Problemet är att vid en revision så kan skatteverket slå ned på detta, och ni får avslag på momsredovisningen. Dvs, för företaget blev alltså varan 25% dyrare.

      Lagstiftningen är alltså ändrad, och för att få dra av ingående moms så måste kvittot stå på företaget eller orgnr.

      Radera
    3. Gäller verkligen det även vid mindre belopp? Att det gäller för stora belopp stämmer säkert, men för småsaker så gäller väl fortfarande förenklad fakturering.

      Dessutom köper ju företag ibland saker över disk och då står ingenting om köparen på kvittot.

      Radera
  13. Inga negativa erfarenheter av Posten själv, företaget jag jobbar åt brukar dock svära sig röda över diverse företeelser.

    DHL har dock vid upprepade tillfällen hävdat att paketet inte kunde levereras då de "saknat portkod" till min villa(!). Lustigt...

    SvaraRadera
  14. Man behöver inte ha särskilt mycket erfarenheter från utlandet för att förstå hur den svenska posten har förfallit.

    Det är avsevärt billigare att skicka paket till sverige från Tyskland, än paket inom sverige. Tar man sedan en verksamhet som dessutom straffbeskattas i sverige, som CDR/DVDR/Blueray skivor, så inser man ju varför mycket av den verksamheten flyttat utomlands...

    Har rätt mycket paketleveranser till mitt företag, förr fick man ju alltid avin att de varit här, (och precis som alla andra så har man ju varit med om att de skrivit "kund oanträffbar" fast man varit på plats...), men att man kunde hämta paketet samma dag efter kl. 16 på servicestället. Numera så är det påföljande vardag efter 16.00.

    Dvs, företagspaket 16.00 är numera inte bättre än vanliga postpaket för många småföretagare.

    Det är inte utan att man misstänker att posten satt detta i system, och låter företagare betala dyrt för företagspaketen som posten sedan ändå skickar som postpaket.

    SvaraRadera
  15. Vi slutade använda posten innan vi vi ens började. Postensäljaren sa Pacsoft Online...då sa jag: jag vill lyfta på luren, ringa ett nummer, lämna kundnummer och berätta vad som ska hämtas, vart de ska och hur stort paketet är. Det kunde inte Posten ordna...

    Men vi ska kanske komma ihåg att på Posten har man mycket annat att stå i än att leverera post/paket....så vi får inte ha för höga krav.

    Minns också att det enda Posten lovar i sina allmänna villkor är att de kanske inte kommer kunna utföra tjänsten du betalat för...

    SvaraRadera
  16. Försökte göra affärer med Posten Logistik, men de behövde 3 månader för att svara på ett mail (även adresserat till namngivna mottagare). Jag valde en annan partner.

    SvaraRadera
  17. Bytt från posten till Schenker för alla mina leveranser från företaget av 2 anledningar: Dels att Schenker är billigare och dels att vi upptäckte att posten ofta inte delar ut paket överhuvudtaget (ifall det finns någon som helst möjlighet att tolka att adressen som privat) utan lämnar avi istället. När man försöker ringa posten och på något sätt fixa problem finns det ingen som helst serviceorganisation i botten som kan ta hand om akuta ärenden (företagspaket som är extrabetalda för att levereras senast 09.00, men nej, de vet inte var paketet är "Det är på en bil någonstans" och kommer fram 14.47?!).

    SvaraRadera
  18. DHL suger! De undviker jag så långt det går. De lyfter inte ett finger för att leverera paketet och vill sen att man ska komma och hämta på Arlanda. Som tur är hade jag en ilsken spanjor som avsändare och som jag informerade om den usla servicen och DHL kom inte undan. Det var bara att utföra jobbet.

    SvaraRadera
  19. Har inte personligen haft några problem med postens leveranser, men däremot DHL, som alltid levererar krockskadade pallar. Vet inte om det är en cementbil DHL använder som transportfordon.

    SvaraRadera
  20. Alltid töntigt med bloggare som försöker använda sina läsare för att bedriva privata korståg mot allt som inte passar dem. Skitsamma sakfrågan, det är de privata små korstågen som är löjliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. varför läser du då?

      Radera
  21. har också råkat ut för samma sak från posten, att de bara säger att man inte varit hemma när man varit hemma precis hela den dagen.

    har även haft en dust med UPS som pajade mitt paket med två tavlor jag betalade sådär 2000kr att få skickat till mig från england, tog närmare två månader av 5-10 telefonsamtal där deras kundtjänst bevisade hur pass inkompetenta de är och sa en ny sak varje gång. först kunde jag slänga paketet, nästa gång ville de hämta paketet för att inspektera skadan och tredje gången ville de ha foton av skadan. fick till slut ersättning för tavlan som gått sönder men inte en spänn av de 2000kr jag betalat i frakt. kan ju tycka att jag inte ska betala för en frakt där de förstör mina grejer men uppenbarligen var det så. sista gången jag använde UPS :\

    SvaraRadera
  22. Posten är som gamla Televerket, dvs trötta och utan inspiration. Men vissa tjänster fungerar dock bra. Vi använder Postens DPD väldigt mycket och skickar dagligen många stora paket utomlands. Denna tjänst fungerar mycket bra för oss.

    Pacsoft Online fungerar mycket bra. Någon nämnde ovan att man inte kan lyfta luren till dom men det går alldeles utmärkt. Vi gör det dagligen.

    Det finns tyvärr ingen som kan konkurrera prismässigt med DPD priser trots vår höga volym. Skulle gärna använda UPS etc men det är alldeles för dyra.

    DHL tycker jag personligen har tio gånger sämre kundtjänst är Posten. Jag undviker dem så mycket det går.

    SvaraRadera
  23. Har råkat ut för samma sak fastän med Schenker som leverantör. Väldigt frustrerande faktiskt.

    SvaraRadera
  24. Ingen som funderat på om det kanske är chaufförerna som hellre far till paketutlämningen o lossar allt o då slipper att fara runt med 'styckegods' o hoppa ur o upp i hytten 50-11 ggr?
    Är paketen skadade så är det ofta en mänsklig hand som varit framme, pallgaflarna . . . Ooops, eller porslinet kastades 5-meter, ooops.

    SvaraRadera
  25. Stockholm, Norrort. Samma visa här. Sist när jag åkte till postterminalen för företag stod det en hel rad av småföretagare före mig i kön och alla skällde ut gnällkärringen i kassan som spottade och fräste tillbaka.
    Tydligen hade de inte levererat något alls den dagen.

    Tyvärr är det ju inte jag som väljer fraktsättet när jag handlar. Posten logistik kan nog vara jättebilliga i och med att de struntar i att leverera korrekt.

    Men det är villkoren som småföretagare. Å andra sidan kan man skratta hela vägen till banken! (Och sen skrattar banken åt dig)

    / Lowrisk

    SvaraRadera
  26. Satt och väntade i entren till ett höghus i Göteborg eftersom att jag misstänkte att paketet jag beställt skulle komma då. Postens bil ställer sig utanför och står där i några minuter för att sedan åka vidare. Går ut för att se var de tar vägen och de stannar istället utanför ett konditori (fikadags kanske?). Dagen efter kommer en avi med posten som säger att jag var oanträffbar vid leveransen.
    Misstänker att de minuter de stod utanför huset var den tid det tog att fylla i något papper att jag inte var anträffbar.

    SvaraRadera
  27. Måste vara ett av de sämre sätten att få sina saker att spy galla på distrubutören innan man fått sina grejer.
    Med ett litet knappt märkbar antydan tillstår han att detta med att beställa från hela världen start är över. Medan han predikar för oss andra att vi skall handla lokalt. Jag får inte ihop det med hans höga haka i allt han företar sig i.

    SvaraRadera
  28. Har aldrig haft problem med posten när jag skickat brev och småpaket till kunder. Själv tar jag emot med DB Schenker och Jetpack vilka är fenomenala på att leverera mina paket till mig. De till och med kör ut till min arbetsplats för att de vet att jag är där på dagarna istället för hemma.

    SvaraRadera
  29. Posten har faktiskt blivit bättre. För ett antal år sedan var det katastrofalt. Vi skickar mycket film, nästan allt med Bussgods. Den lilla procent som går med Posten står för i princip alla problem. För ett antal år sedan blev jag så förbannad att jag kontaktade Postens VD och tog upp saken.

    Filmer försvann, halva filmen hamnade i Norrland eller filmer som på ett mystiskt sätt trillade ut ur låsta lådor. Tack och lov för DCP-diskar...

    SvaraRadera
  30. Är inte detta postens sätt att sköta sitt uppdrag att klassa som ett sätt att passa tiden?
    Hade inte du, herr Lars, ett ironiskt svar på det nyss?
    "Allt går igen" som din kollega Strindberg skrev.

    Isola Regina

    SvaraRadera
  31. Har haft samma erfarenhet.

    så stod det på postens hemsida när jag förökte följa mitt paket.

    07:31 paketet ankommer postterminalen

    07:32 motttagaren oanträffbar och aviseras

    SvaraRadera
  32. Det kostar c.a. 15:- att skicka ett REK brev från Lettland till Sverige.

    Jag har aldrig förlorat ett REK till eller från Lettland, dock ingår det ingen som helst försäkring.


    Visst kan svenska posten göra fel, även om det inte är särsilt ofta.

    En gång fick äldsta dottern ut ett REK paket med barnskor i när hon hämtade ut en del andra paket åt mig med fullmakt på ett postkontor i Östergötland där hon är välkänd. När jag hämtade alla saker någon månad senare, påpekade jag att vi inte hade beställt några barnskor. Då kollade hon på paketet, och det var visst adresserat till en helt annan person i samma trappuppgång där hon bodde. Hon hade bara tagit med avin till postombudet och fått ut det tillsammans med allt annat av bara farten.

    SvaraRadera
  33. Hände mig också för ca tre veckor sedan. Jobbade från hemmet och väntade på ett paket, gick in på posten.se för att se var det var och kunde till min förvåning läsa att jag inte varit anträffbar kl 11:30 och paketet aviseras. Ringde direkt till postens kundservice och skällde. De kan inte ens ha varit i byggnaden eftersom avin kom dagen efter...

    SvaraRadera
  34. Har hänt tre gånger sista två veckorna, och så gott som alltid innan dess. Stockholm norrort. Har iofs fem min gång till ICA men det är ju principsak.

    SvaraRadera
  35. Jag jobbar själv på Posten Logistik, och kan bara djupt beklaga att det av drygt 200 000 paket och 11 000 pall per dygn händer att "bara" ca 99.9% av försändelserna anländer i tid. Men jag förstår såklart Lars och ni andra som haft problem, när man sitter där och väntar på grejer som behövs omgående så spelar det ingen roll om det är 50% eller 99.9% - man tillhör likt förbannat den andra procenten.

    Grundproblemet är - som några av kommentarerna ovan satt fingret på - för hög arbetsbelastning. När man står där kl 7 på morgonen och ser ett helt berg av paket torna upp sig så är det väldigt frestande att "privatpersoner" (dvs. allt som inte absolut med 100% säkerhet är företag) hamnar längst ned på dagordningen, eller t.om. scannas in som "Aviserad, ej anträffbar" för att slippa ligga och köra, leta fram paketet, springa i trapphus, stå och vänta, enbart för att inse att personen ej är hemma och då behöva skriva en lapp. En procedur som lätt kan ta 5-10min för ett enda leveransställe. Har man då 70 stopp (vilket kanske för många låter som en hittepåsiffra, men är fullt normal i Posten Logistiks besparingsvärld) på en dag så är det en betydande tidsvinst att ens slippa köra dit. Självklart är policyn att man absolut inte ska göra såhär, och att det är den enskilde chauffören som gjort fel. Samtidigt är många turer helt felplanerade och så snäva i tiderna att det i princip är omöjligt att hinna med, vilket är arbetsgivarens fel. I slutänden handlar det om lönsamhet och konkurrens, storkunder prioriteras alltid eftersom det är de som står för största delen av lönsamheten.

    Slutligen en uppmaning till alla er som haft, och kommer att få, problem med Posten (och övriga logistikföretag) - kontakta alltid kundtjänst och förklara att ni varit hemma och att chauffören helt enkelt skitit i att kontakta er. Förhoppningsvis går det då fram signaler om att belastningen är för hög och kvaliteten (de där 99.9%) inte är så bra i verkligheten som på pappret. Det är kvalitetssiffrorna som styr ALLT inom logistikbranchen, det är de som visar hur duktiga "vi" är och hur dåliga konkurrenterna är. Ser allt grönt ut på pappret finns det ingen anledning till att lägga om rutter, anställa fler chaufförer, etc.

    SvaraRadera
  36. DHL tar ändå priset - de ringde och sökte mig för att leverera ett privatpaket i Halmstad. Jag sa att jag befann mig på jobbet, men att de antingen kunde köra dit (ca 500m från min bostad) eller lämna det på deras utlämningsställe (ca 100m från min bostad). Men se det gick inte för sig - utan istället skulle paketet åka tillbaka till Landvetter (!), och jag skulle få ringa och boka ny tid för utkörning...

    Förresten Lars, baserar du dina beska utlåtanden om Posten Logistik på detta enda tillfälle? Världen kretsar inte kring dig och din gård - bara för att du vid ett tillfälle råkat ut för problem med ett företag (oavsett om det är Posten, ICA eller Apple) betyder det ju inte att företag ska undvikas som pesten. Det betyder helt enkelt att alla företag någon gång gör fel, och att det finns fler än du här i världen som faktiskt enbart har positiva erfarenheter av samma företag.

    SvaraRadera
  37. Ja, så går det när man inte är förutseende och köper in grejer i god tid. Du om någon borde väl veta bättre än att just-in-time'a?

    SvaraRadera
  38. Hahaha, transportbranschen är full av inkompetens. Jag antar att det beror på att prispressen är för hård och att det är för dyrt att anställa kompetent personal.

    Jag tror inte Posten är värre än någon annan. Här i Norrköping är det bara DHL som har skött sig felfritt med småpaket. Vilket förvånar mig stort med tanke på hur kassa dom var när jag bodde ute i skogen.

    SvaraRadera
  39. LÄS VAD POSTEN LOGISTIK GJORDE MOT SKYDDSOMBUDET !!!
    Googla på Lotta Rausenstierna och läs och bli förbannade.
    Jag vet vad som hände med Lotta Rausenstierna efter att hon anmält Posten Logistik för arbetsmiljöbrott och stämt dom för brott mot arbetsrätten, Hennes stämning ligger fortfarande i Solna Tingsrätt eftersom Posten Logistik gör allt för att dra ut på processen på följande sätt : Dom skickar in tusentals helt oväsentliga handlingar som inte har med ärendet att göra bara för att rätten då enl. lag måste registrera dessa som "bevis" i målet och skicka dessa till advokaterna som i sin tur måste gå igenom varenda papper, vilket tar hundratals arbets timmar. Timmar som går på Lottas rättshjälpsmedel. Detta i strategiskt syfte att göra slut på hennes rättshjälp så målet måste läggas ner. Och så har dom dragit fram 17 "vittnen" om att Lotta är en besvärlig anställd för att få rätten att tro på detta för att dom är så många och försöka vinna målet så. MM. MM. MM
    Posten har lagt flera miljoner på att försöka knäcka Lotta. Utan resultat. Och staten betalar Postens nota!!!!! Vad tycker ni läsare om detta? Maila gärna Postens generaldirektör och våra politiker om era åsikter om detta.
    Och sprid gärna metro-artiklarna om Posten Logistiks över internets alla hörn.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...