2012-03-14

Stort reportage om olja i Veckans Affärer i morgon

Veckans Affärer kommer i morgon ha ett stort reportage om peak oil och oljan, signerat Gunnar Lindstedt. Bland annat kommer det talas om att vi antagligen får se dieselransonering i EU inom 10 år och att den som köper en bil idag lämpligen inte skaffar en dieselbil.


Läsarnas bilars bränsleförbrukning
Redan idag är bristen på diesel i EU ca 30 - 40 miljoner kubikmeter enligt Preem i artikeln.

Det är bara att konstatera att inte ens bland den här bloggens läsare är snittförbrukningen på bilarna speciellt låg, utan mer runt medlet 0.7 - 0.8 liter milen. Endast sex procent av läsarna har en bil som drar mindre än en halv liter milen. Kom ihåg att livslängden för nya bilar idag är ca 19 år, så någon kommer köra hälften av dagens bilar även om 10 år.

Återstår att se om reportaget i VA finns online eller om man måste köpa tidningen i döda-träd-version för att läsa.

Totalt rör det sig om åtta sidor i tidningen, inklusive bildmaterial.
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

35 kommentarer:

  1. Preem exporterar en hel del raffinerade produkter med ryskt ursprung. Förbrukningen av brännolja och diesel i det här landet är förhållandevis låg jämfört med i många EU-länder. Utan kunskap om andra detajer så kan detta vara ytterligare att skäl att lämna EU och ransoneringar där och se till att bilarna här får bränsle först. Att göra affärer med Ryssland är alltså mer affärsmässigt än med EU. Från EU kommer nästan bara elände.

    SvaraRadera
  2. Stefan Nilsson2012-03-14 17:21

    Ja, det ser verkligen mörkt ut för dieseln. Det går att ersätta / producera diesel av olika slags biobränslen, t ex RME, skogsavfall, matolja etc. Men det lär antagligen inte räcka så långt, det finns framförallt många arbetsfordon/lastbilar som nästan undantagslöst är dieseldrivna.

    SvaraRadera
  3. Aktuellt nr av The Economist har en 14 sidig specialrapport "Nuclear energy the dream that failed"


    Nanotec

    SvaraRadera
  4. Vindkraftsutbyggnaden ökade mycket snabbare än förväntat förra året och nu skruvar Energimyndigheten upp prognosen för utbyggnaden från 7 till 9 terawattimmar till 2013 - en ökning med 29 procent jämfört med tidigare beräkningar.
    Vindkraften fortsätter att öka i snabb takt i Sverige och förra året uppgick produktionsökningen till 76 procent.

    Nanotec

    SvaraRadera
  5. Gunnar Lindstedt är bra och intressant att läsa vad han skriver imorgon, jag tror att han har öppnat många svenska ögon.

    SvaraRadera
  6. Det är helt klart, att diesel kommer att bli först avseende brist. I Europa säljs mest diesel personbilar, och detta har även ökat i Sverige. Dessa dieselbilar lär få ett mycket lågt andrahandsvärde om några år, kanske noll värde.

    Dieseln måste prioriteras för transportnäringen och jordbruket mm. Där blir privatbilisten tvåa.

    Personligen kommer jag att köpa en elbil om ett par år när de blir tillgängliga på marknaden. F N finns inga vad jag vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elbil finns, antingen får man pröjsa över 330 000 kr eller köpa någon gammal peugeot 106 electrique eller rent av konvertera själv men då fastnar man i sveriges och SFROs träsk av byråkrati och det tar nog 3-4 år

      Radera
  7. Det vore tacksamt, ifall du CORNU kunde berätta för oss om VA artikeln.

    SvaraRadera
  8. Hur kan det se mörkare ut för dieseln än för bensinen ?
    De har ju samma råvarukälla men olika raffineringsgrad där bensinen är mer raffinerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl snarare så att råoljan delas upp i fraktioner i en typ av destilleringsprocess. Dieselfraktionen kondenserar vid en högre temperatur och längre ner än bensinfraktionen som tas ut nära toppen. Att konvertera tunga kolväten till lättare (bensin), s.k. krackning, är en mer komplicerad process.

      Man kan konvertera kolväten via syntesgas (CO och H2) till syntetisk diesel, men återigen handlar det om en mer komplicerad process och högre produktionskostnader och lägre EROEI.

      Radera
    2. Efterfrågan på diesel har vuxit kraftigt på senare år. Samtidigt finns inte raff-kapacitet för att producera mer diesel.

      Radera
  9. Kan inte dieselbilen vara ett bättre alternativ än bensinbilen, om man har tillgång till mark för odling av exempelvis raps för egen tillverkning av biodiesel ?

    SvaraRadera
  10. Cornu, hur mycket raps behöver man odla för att försörja en pendlarbil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andreas Larsson2012-03-15 01:31

      Beror på hur långt du pendlar, vad du har för bil och i vilken växtzon du bor. Men har du en bil som drar 0,5 liter per mil och du har 5 mil till jobbet så är det i bästa fall runt en hektar.

      Radera
  11. Något OT, men intressant remissvar från Järnvägsfrämjandet om Trafikverkets kapacitetsutredning, tar upp många aspekter som Peak oil kan ha på trafik, transport osv:
    http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/foerslag-till-remissuttalande-fraan-jaernvaegsfraemjandet-paa-kapacitetsutredningen-741796

    SvaraRadera
  12. Verkar inte vara någon artikel om olja av Gunnar Lindstedt i Veckans Affärer idag?!
    I varje fall inte på nätsidan.

    SvaraRadera
  13. "så någon kommer köra hälften av dagens bilar även om 10 år"

    ..Om de har råd att göra det med framtidens bränslepriser ;)

    SvaraRadera
  14. Jag har en miljöbil som ska dra 3,8 liter diesel per 100 km enligt cykeln men i själva verket drar 4,5-5,5 om man väntar att mäta till dess att man måste tanka en full tank. Jag hade tidigare en Passat TDI från 1998 och med den var mitt rekord 50 liter diesel för 100 mil. Vad är det för bilar du trodde att fler läsare skulle ha?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde inte ett dugg. Poängen är att inte ens peak oil-medvetna läsare (vilket borde finnas i viss övervikt här) har snåla bilar - hur kan man då fantisera om att vi genom snåla bilar skall kunna bibehålla bilismen som idag?

      Radera
    2. Har en uråldrig V70, givetvis med dragkrok fast lastutrymmet inne nästan alltid räcker till. Drog alltså upp snittet i enkäten. Funderar på småbilen tyska Streetscooter som har prismålet 45.000 (+ batterihyra som beror på antal batterimoduler). Ger 80-130 km räckvidd. V70 behåller jag för större laster och långfärd tills bensinen når 50 kronor.

      Tycker tanken med att Streetscootern ska vara billig, säker och tillförlitlig. Inte snyggast, snabbast eller ha längst räckvidd.

      Nanotec

      Radera
    3. PS. Har bett dottern köpa Veckans Affärer till mig. Tycker Gunnar skriver bra, med sitt djupdykande i det som intresserar honom. DS.

      Radera
    4. Det finns ju inga bilar som är så snåla att det blir en stor skillnad från genomsnittsbilen. Jag använder mer bränsle till flyg (10 000 liter om året?)och uppvärmning (3000 liter) än till bilkörande (under 1000 liter om året).

      Radera
    5. Det handlar väl också om hur mycket man använder bilen. Jag har en bil som drar runt 1 liter per mil men jag använder den i princip aldrig och jag är inte heller beroende av den.

      Sen är det så att nya bilar blivit väldigt snåla så det är faktiskt ett rätt stor skillnad mellan en ny bil och riksgenomsnittet.

      Radera
  15. Skulle köpa VA i dag men nya nummret har ännu inte kommit ut här i Norrland, får väl vänta tills i morgon.

    SvaraRadera
  16. Toriumdrivna kärnkraftverk kan framställa syntetisk diesel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan också urandrivna kärnkraftverk. Problemet är att det krävs en väldans massa kärnkraftverk och problemet med toriumcykeln är att den kräver mer forskning. Så kärnkraftverk av LFTR-modell kan vara 2-3 decennier bort.

      Radera
  17. Verkar inte vara någon artikel i tidningen.

    SvaraRadera
  18. Där är visst en artikel (i papperstidningen) och den är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har papperstidningen av Veckans affärer framför mig och det finns ingen artikel om oljeransonering i den.
      Däremot finns den på deras hemsida va.se

      Radera
    2. Rättelse.
      Den tidning av Veckans affärer jag köpte är en månadsutgåva där det står "Agenda" uppe i tidningens vänstra hörn.

      Har man veckoutgåvan av Veckans affärer nr 11/2012 så hittar man reportaget där. Troligtvis kan du hitta den bland tidsskrifterna på biblioteket.

      Radera
    3. Man kan ladda hem artikeln här:
      http://www.fgj.se/default.aspx?tabid=222&Itemid=1373

      Radera
  19. http://www.privataaffarer.se/ravaror/ransonering-av-diesel-hotar-324363

    SvaraRadera
  20. Simatupang172012-03-16 14:22

    Här ligger hela artikeln
    http://www.fgj.se/Portals/0/docs/VA1211Special%20olja.pdf

    SvaraRadera
  21. Simatupang172012-03-16 16:16

    Blir det ransonering kan man tillverka sin egen diesel (RME), inte svårare än att baka en sockerkaka. Den som inte orkar glöta för mycket kan köpa en fuelpod, men det går lika bra utan. Vad slutpriset på dieseln blir är beroende på hur mycket man får betala för oljan, att odla egen raps är aldrig fel. http://vimeo.com/7607669

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för rapsolja kommer från ICA. Det finns ju alltid rapsolja på hyllorna, inga problem.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...