2012-03-08

Statoil höjer till 15:43 för blyfri 95 - var är gnället?

Bensinpriserna fortsätter skjuta iväg. Statoil höjde just sitt riktpris för blyfri 95 till 15:43 (TV4, komplett lista hos Statoil).

Men var är gnället?

Var är "upproren", dvs namninsamlingarna? Var är gnället om att det är skatterna som höjs? Vad har hänt med det svenska folket. Det är alldeles tyst. Normalbilisten som tankar ca 100 liter bensin i månaden betalar nu hela 125:- SEK per i månaden än vid årsskiftet. Hur kan folk tolerera det? Fattar ni, 125:- kronor!!!!


I sammanhanget så bör man komma ihåg att bensinen normalt är som dyrast sommartid. Vi har inte riktigt sommar just nu, inte riktigt än.

Några teorier om gnället - allt fler mackar har bara automattankning, vilket gör att det är svårt med namninsamlingslistor. Plus att de som brukar få "upprorspanik" kanske äntligen lärt sig att politiker skiter i  namninsamlingar, speciellt när det är världsmarknadspriserna på drivmedel som spelar roll, inte politiska beslut. En annan teori är att folk betalar med kort och det är först när de får räkningen om någon eller några veckor som de går i taket.

I verkligheten är de höjda bensinpriserna något av det bästa som hänt. Det ger en snabbare anpassning till det som komma skall. 15:45 SEK per liter kommer vara en nostalgisk tår i ögonvrån om några år (2020+). Vi kan åtminstone i teorin få se ransonering av diesel så tidigt som 2017.

Nu är det dock inte brist som spökar just nu, utan retoriken kring Iran. Så länge den pågår kan vi räkna med stigande oljepris och uppenbarligen även stigande drivmedelspriser.

Så var ligger din smärtgräns? Vid vilket drivmedelspris skulle du faktiskt dra ner på ditt bilkörande?

Se även tidigare inlägg om att högre bensinpris minskar statens skatteintäkter.
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

76 kommentarer:

  1. Oavsett hur mycket priset stiger, skulle det ändå vara hälften utan alla skatter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öh, nej. Det är bara momsen som stiger med priset. Övriga skatter är fasta.

      Radera
    2. Och moms får staten in oavsett vad du köper, så mer moms via bensinen ger inte mer moms till staten eftersom du köper mindre av något annat.

      Radera
    3. Med den synvinkeln om skatterna så är det väl bara positivt att bensinpriset ökar, för det betyder att skatterna sänks procentuellt.
      Skenar priset som rasar skatten... och alltså kan man se detta som en skattesänkning.

      Radera
  2. Det börjar bli stora skillnader i milkostnad att köra etanol jämfört med bensin.

    SvaraRadera
  3. Jag orkar inte gnälla , jag betalar mindre inkomstskatt istället för att kompensera.

    SvaraRadera
  4. På kortsikt är fortfarande bensin/diesel kostnaden mindre än hälften av den totala milkostnaden för en bil med normal livslängd.

    SvaraRadera
  5. Jag blir mer förbannat på att biogaspriset är knutet till bensinen - helt j*vla idiotiskt.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har länge hävdat att över tiden finns det inget energiarbitrage - prismässigt spelar ditt val av bränsle ingen roll. Avgörande i framtiden blir istället om det alls går att få tag på bränsle.

      Radera
    2. Dock är milkostnaden för etanol lägre än bensin just nu, men inte för de som valde en snål bensinbil istället för en alibiserad större etanolbil.

      Radera
    3. Just nu finns det mycket att spara genom att tanka E85.

      Radera
    4. Med stigande pris som fortfarande utgörs av till stora delar SKATT så kommer konsumtionen av bränslet att minska och prospekteringen kommer att öka.
      Det är inte i västvärlden bristen kommer uppstå först utan i i de fattigare länderna där även konsumtionen ökar som mest.

      Radera
    5. 01:51
      Hur tänker du här? "..prospekteringen kommer att öka." Troligen kommer den öka men leder det till billigare bränsle? Nä, definitivt inte, det finns en anledning till att olja under polerna inte exploaterats tidigare eller djuphavsborrning (7km), KOSTNADEN, tänk EREOI! Vad leder detta till? Sämre ekonomi för alla, inkl västvärlden. Undantaget förstås SaudiArabien, Iran , Irak, Ryssland...

      Men det är troligen så att de fattigare länderna drabbas först. å andra sidan har en del av dem egen olja, andra har vanan innan med att förbruka mindre energi, det har INTE vi.

      Så kontentan, det var en snabb street-smart kommentar men den räckte inte mycket längre än näsan.

      Radera
    6. Bloggens mantra är att Oljan kommer ta slut och om prospektering leder till att mer olja hittas så kommer det leda till att oljan kommer sina senare.
      Bloggen driver tesen att vi kommer drabbas av ransonering p.g.a. brist, jag hävdar att så inte är fallet av ovan redogjorda orsaker.
      kan därvid lägga till att "fattiga" länder behöver pengar för att konsumera och då säljer man oljan till rika länder enär man inte har råd att konsumera den själv.

      Radera
  6. Det är väl bra om det svider lite när man syndar. Vi har två stora bilar men bensinpriset är nog det billigaste med att ha bil. Möjligtvis att fortkörningsböterna är billigare.

    Men denna vecka har jag cyklat i solskenet alla dagar!

    / Lowrisk

    SvaraRadera
  7. Vårt hushåll har börjat dra ner på "onödiga" bilresor pga höjda drivmedelskostnader. Vi planerar också att flytta närmare kostnadseffektiva kommunikationsmedel. Regionpendling med SJ är svindyrt!

    Att köpa hus i Stockholmsområdet är faktiskt den bästa långsiktiga lösningen! Nu har vi iofs en lägenhet i centrala Stockholm som insats vilket gör att månadskostnaden blir helt ok vid husköp i ytterområden. Men det är klart man oroar sig för bostadsbubblan och jag köper gärna 20% under toppen.

    Kanske drivmedelskostnaden (pendling) blir en faktor som dämpar bostadsbubblan?

    SvaraRadera
  8. Det skulle vara intressant med bloggfrågan, "Vill du gå med i en bilpool?" Svar JAAAAAAAAAAAAAA.

    Räknade på vår familjs behov, månadskostnaden skulle hamna på ca 1200 istället för minst 3000 (enligt KOV) med en gammal Opel Astra 2001 (och nej, en modernare bil ÄR inte billigare!) Bilpool kostnaden var inkl bränsle!!! Men bilpool kräver ett komfortabelt avstånd till vilket det inte har just nu. Jag föreställer mig att ju fler som inser prisskillnaden skulle bilpool vara populärare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var bor du? Hur långt har du till närmsta bilpool?

      Radera
  9. kör på gas ... tankar för 10.45 i Helsingborg...bensinen får gärna bli dyrare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motsvarar det samma energimängd som en liter 95 okt bensin eller mindre/mer?

      Radera
    2. Det är ett omvandlat pris, dvs energimängden ska vara lika mycket som i en liter bensin. Annars köper man normalt sett gas i enheten (Normalkubikmeter) Nm3 och då blir det mer energi per enhet än vad det är i en liter bensin.

      Radera
  10. Sålde i dagarna min sommar bil (cadillac -59) den körde jag på fifty/fifty bensin/etanol men förbrukningen låg mellan 2-3 l per mil så kanske någon krona sparades. I fortsättningen så blir det vespa.

    SvaraRadera
  11. Många av de som drabbas av höga bensinpriser bor i glesbygden, alternativt har långt pendlingsavstånd till jobbet. Att riksdagspolitiker skulle vilja minska statens intäkter ( drivmedelsavgifter/moms etc) pga dessa individer finns inte på kartan. De bryr sig mer om medelklassen i storstaden än om bilåkande lantisar, helt enkelt röstmaximering inför framtida val.
    Att de sen kan kamma hem lite billiga poäng hos MP's väljarbas är inte fel...
    Kan vi inte få en alternativ mini TV-serie om energi, typ "Sol, vind & vatten - Ett grekiskt drama i 3 delar" ?

    /Benke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Alla "drabbas" av höga bensinpriser. Det är nämligen lika för alla. Att bo i glesbygd är ett val. Dessutom så får man göra avdrag för färd till jobbet, helt riktat mot folk i glesbygd. Vidare kostar ni massor om vi skall hålla på att dra ledningar, vägar och annat långt ut till någon avkrok med femtio personer.

      Allt kostar. Folk i glesbygd är ett samling jävla gnällspikar.

      Radera
    2. Hehe. Det är ju glesbygden som föder städerna i Sverige. Inte tvärtom.

      Radera
    3. Klipp gärna ledningarna till oss i glesbygden, ni, ska vi se vem som saknar el sedan.

      SÅ många kraftverk har ni inte innanför tullarna...

      Radera
    4. Självklart "drabbas" alla, frågan är bara hur mycket. Naturligtvis är valet var man bor också fritt. Tar man bort alla artigheter och spydigheter mot varandra och kokar ner soppan så blir det oftast kvar...skatteintäkter och röstmaximering.
      En viss skadeglädje finns det dock i att "reta" diverse storstadsbor. Lev med det, likväl som lantisar får sin beskärda del av skället.

      /Benke

      Radera
  12. Fänrik Henrik2012-03-08 11:15

    Verkar inte vara så många som tycker att bensinpriset är för högt med tanke på hur flertalet kör. Gärna 20 km/h över gällande hastighetsbegränsning för att hinna först till rödljuset och där stå och bränna bränsle på tomgång. Dessutom går det sällan fortare, hinner ikapp ett flertal av dessa mina medtrafikanter vid rödljusen och ibland glider man till och med förbi dem i lugnt och sakta mak.

    SvaraRadera
  13. Bryr mig inte speciellt mycket när det gäller bensinpriset. Dock skjuter staten Sveriges ekonomi i sank då det finns många företag och privatpersoner som är beroende av bil i sitt jobb. De som dessutom förespråkar att folk ska åka kollektivt åker inte själva och de har ingen aning om hur det är att spela bingolotto med sin fritid i form av om och när man kommer hem. För barnfamiljer är kollektivtrafik inget alternativ.

    SvaraRadera
  14. Jag kör både långsammare och mindre än för några år sedan. Sedan får jag inte köra dubbat på Odinsgatan och så är parkeringen snordyr. Buss har blivit enklare i göteborg.

    Korruptions och monopolbolaget Västrafik har för övrigt fortfarande inget årskort utanför Göteborgs kommun.

    SvaraRadera
  15. Är student, har ingen egen bil.
    Cyklar, går eller springer i regel dit jag ska.
    Märker dock hur energieffektiv (lat) jag själv är, har i veckan haft tillgång till en släktings fordon vilket har påverkat min fysiska energiomsättning radikalt...

    Det börjar med att man försover sig, får bråttom till en föreläsning, tänker "nöden har ingen lag" och bränner iväg med bilen, är där på dryga tio minuter (Istället för femton med cykel...). Tar bilen hem, tittar på atta stackars cyklister med blåfrusna händer och tänker "det var ju ganska bekvämt det här".

    Nästa morgon, tar en extra kopp kaffe istället för cykelturen. Tar bilen. Tredje dagen, tar bilen utan att reflektera över det. Osv. Har plötsligt förståelse för människor som slentrianmässigt kör bil, om de så ska ner till kiosken och köpa snus.

    Hur mycket det än svider att pröjsa för soppan när man verkligen behöver ta sig någonstans tror jag att höjda bensinpriser kan ha en bra avskräckande effekt när det gäller lathetsanvändning av bränsle.

    Och som vanligt som stadsbo är det bara att tacka sin lyckliga stjärna för att man inte bor på landsbygden och är beroende av personbil dagligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är ett problem som man också kan "lösa" med att ha bilpool istället för egen bil. Då har man relativt enkel tillgång till bil när man verkligen behöver, men inte tillräckligt enkel för att ta bilen istället för att cykla 1km till ICA för att köpa snus.

      Radera
  16. Smärtgränsen vettifaan, kanske runt 30 kr/liter? Då börjar man nog se sig om efter alternativ.
    Jag har väldigt svårt att ta mig till jobbet med cykel eller allmänna färdmedel i dagsläget.

    SvaraRadera
  17. Cornu, jag skulle gärna vilja se ett inlägg av dig som handlar om USAs inhemska oljeproduktion. Vad vi ser idag är ett trendskifte följt av en mängd upprevideringar från alla möjliga håll vad gäller produktionsestimat för 2015-2020. Jag har sett ett flertal seriösa analyser som pekar mot att USA kommer kunna dubbla sin oljeproduktion (exkl. NGL) de kommande åren (2015-2017), vilket innebär 4 miljoner fat mer olja och därmed ett betydande tillskott till non-OPEC supply, samt givetvis även USAs handelsbalans.

    Bidragande till tillskottet är främst Williston, Permian, Eagle Ford med upside potential för Utica.

    Ta gärna en titt på det, för det är riktigt intressant och har även ett nyhetsvärde för många!

    SvaraRadera
  18. Tror att bristen på gnäll beror på att det finns en lättfattlig förklaring i folks medvetande om varför priset går upp nu: "Bensinen är dyr för att Iran är dumma".

    Hur mycket sen nu turerna kring Iran bidrar med till priset spelar mindre roll, så länge folk tror sig veta varför och slipper gå omkring och misstänka att prisuppgången beror på att någon skor sig extra mycket varje gång de tankar uteblir ramaskrin

    /B

    SvaraRadera
  19. Undrar vad som skulle hände med efterfrågan på bränsle om amerikanerna skulle betala samma pengar! De skriker rätt ut nu! När deras bensin kostar HELA 6.80!!! Bensinmackarnas tankar gapar tomma, för de har inte råd att köpa in!

    http://www.e24.se/makro/varlden/bensinen-en-valfraga_3339357.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3339357]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]

    Hur vore de om en av världens största (Om inte den största) förbrukare av olja skulle börja tänka till lite innan ALL olja är slut!

    SvaraRadera
  20. Kör Volvo V70 bifuel 2011, etanol och bensin går på ett ut, vid noggranna tank/månadskalkyler skiljer det ca 80 kr till etanolens fördel. Familjens andrabil åkte ut på blocket idag...nu blir det vespa 0,2 lit/mil.
    Spår en ljus vår vår cykel och vespahandlarna!

    SvaraRadera
  21. Ja det svider för framför allt folk i landsbygden. Å andra sidan har de generellt sett betydligt billigare boende. Har därför svårt att tycka synd om dem.

    Har nyligen ställt mig i kö till en bilpool. Använder min bil max 800 mil/år på fritiden.

    SvaraRadera
  22. Vet någon när det blir lönsamt med en elbil vid normal körning vad det nu är (äger bara ett SL-kort)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En elbil kostar i runda slängar uppåt 400000 kr. Du MÅSTE ha i princip en parkering med minst 16A-trefas-uttag. Det fungerar inte att bo inne i stan och ha boendeparkering. Helst bo i en villa eller liknande där du kan lätt kan fixa ut trefas. Om du går ner på typ 6A-tvåfas som är ett vanligt motorvärmaruttag så kommer det ta enormt lång tid att ladda bilen.

      Beroende på bilmodell, yttertemperatur, körstil och komfortval (AC, radio, stolsvärme, värme etc) så kommer du kanske mellan 5 och 13 mil.

      Om du har t.ex 5 mil till jobbet och det inte finns nån fungerande kollektivtrafik så vore det bättre att pendla med en elbil om du kan ladda den hemma och ladda den på jobbet. Men om du har tänkt ta elbilen för att kanske köra hemifrån till närmsta pendelstation för att åka vidare kollektivt så blir det nog dyra mil med tanke på inköpspriset på bilen. Men de flesta skulle faktiskt kunna köra med elbil då snittresor vid arbetspendling ligger under 5-13 mil.

      Radera
  23. Lätt att kompensera några tiotals öreshöjning med investering i oljeaktier/ Sigge

    SvaraRadera
  24. Har tänkt på situationen i Stockholm. Politikerna vill minska biltrafiken. Samtidigt vart ska bilisterna ta vägen? Ex. tunnelbanans gröna och blåa linje är knökfulla i rusningstrafik. Tågen går varken att göra längre eller köra oftare i dagsläget. SL:s ekonomi har inte heller utrymme för större investeringar i infrastruktur.

    Förstår inte hur de tänker....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det MÅSTE gå att köra tågen oftare. Kolla Londons t-bana. Tåg varje minut eller 30 sekund. (city, rusningstrafik förstås).

      Det man skulle göra är förstås att bygga en cirkel-linje i Stockholm, och t-bana under saltsjön till Nacka. Och inga jävla spårvagnar som moderaterna tycker är så mysigt: spårvagn är ju bara för segt. Och så vettiga cykelbanor som är gjorda för hur folk faktiskt cyklar, dvs INTE i kringelkrokar för att man inte har något bättre för sig.

      Radera
    2. Det går relativt billigt att få tågen att gå mycket oftare än idag om man investerar i nya signalsystem.

      Blå linjen går ju dessutom som "mest" med 7.5-minuterstrafik idag, och skulle utan någon investering alls (förutom fler vagnar då...) kunna gå med 5-minuterstrafik.

      Radera
    3. Förstår inte hur ni tänker. Det är inte knökfullt på cykelbanorna, och jag snittar runt 20km/h på cykel. Ungefär vad en bil i närförort snittar. Kontrollerat själv flera gånger och det utan att vara stopp på Essingeleden eller liknande. Snorbilligt, snabbt, effektivt!!

      Men jag är för kollektivtrafik. Speciellt satsa på t-bana ut till Nacka, fast jag inte själv bor där. Sen löses eventuellt köer i cykelbanorna när ni kommit på bättre tankar med att stänga av ett körfält på Essingeleden för just cyklar. Förbjud mopder på cykelbanorna, de stinker kopiöst, undantaget el.

      Radera
    4. Snarare så får bloggen det svårare och svårare att fortsätta tjata ett av sina huvudteamn med trovärdighet eftersom peak oil redan har inträffat enligt de troende.
      Att oljepriset sticker p.g.a. Irankrisen talar man tystare om.
      Jag vill nog se ett pris runt 30-40 kr/litern redan till år 2015 om jag inte ska sätta foliehatt på Wilderäng.

      Radera
    5. Varför då? Den främsta och första effekten av peak oil är att ekonomin går i stå och sedan recession (upprepade ggr), vilket drar ner oljepriset. Inte ens speciellt sannolikt att vi får se 20:- SEK per liter till 2015.

      Men sätt du upp vilka kriterier du vill.

      Radera
    6. Och varför ska då dieseln behöva ransoneras år 2017?

      Radera
  25. För min egen del har jag räknat ut att mitt hushåll skulle spara någon tusenlapp i månaden på att åka kollektivt till jobbet istället för med bil även om vi går ner i arbetstid (och lön) för att kompensera för den extra tid det tar att åka kollektivt. Bilpool kan täcka övriga bilbehov.

    Jag misstänker att detta skulle gälla de flesta som har god fysik, tillgång till fungerande kollektivtrafik och möjlighet att gå ner i arbetstid. Problemet är dock att en sådan lösning gör att man både konsumerar och producerar mindre vilket hotar tillväxten, vår universalfrälsare.

    SvaraRadera
  26. Jag vill minnas att oljebristen skulle börja märkas ordentligt 2015, i tidigare inlägg. Har det blivit 2020+ nu...?

    Att priserna blir högre på sommaren har sagts av oljebranschen och kvällstidningarna i många år, sist det stämde var 2007, så den sanningen är nog ingen sanning.

    För min del får priset gärna gå till 25 SEK/l, då kommer den att räcka lite längre och alternativen byggs ut snabbare.

    SvaraRadera
  27. Jag har ett personligt tak på 70-80SEK/liter. Då skulle jag nog bara använda bil i krissituation. Upp till 50 SEK/l tycker jag bara är bra. Det skulle påskynda en förändring. Jag tror det bästa vore att vi i sverige skulle börja utveckla egen försörjning för transport. Det skulle vara den absolut bästa framtidsinvesteringen och fullt möjlig. Börja med skogsindustri och lantbruksindustrin.

    SvaraRadera
  28. 15:43? Samtidigt är det ju frivilligt att tanka på de ledande bensinbolagens mackar, tankar man på de i så fall icke ledande bolagen(tex Q-star, Jet eller Tanka) vars priser aldrig visas i media så får man i princip ALLTID betala 30-50öre mindre än hos de "ledande" i alla fall i min stad. Har än så länge inte tankat över 15kr/l

    Men som svar på din fråga:
    Jag kör inte mer än jag behöver så jag har inget att dra ner. Om man jämför med tåg till tex Stockholm så pratar vi om ett bensinpris på kanske 50kr/l för att det ska vara ekonomiskt värt att åka tåg om man är 2st. Milkostnaden på tågbiljetterna är hutlösa.

    Vid någon punkt skulle jag dock byta till en bil som drar mindre soppa säg runt 25kr/l kanske det börjar löna sig. Har idag en gammal bil som drar runt 0,8 samt en väldigt låg värdeminskning(finns inte så mycket värde kvar) och hittills väldigt låg reparationskostnad per mil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du medlemskort (kostnadsdfritt) på de "stora" kedjorna betalar du samma pris iaf! Rabatten på ditt kort fungerar som så att den är variabel så att den jämnar ut skillnaden på "prisstolpen" Så att du i slutändan betalar lika mkt! (Bortsett lokala priskrig) Dessutom är det Statoil som äger Jet.

      Radera
    2. Det är sant och det var sorgens dag när Statoil fick köpa Jet för konkurrensmyndigheterna.

      När det gäller kort är jag inte intresserad av att ha massa sådana, jag tankar där det är billigast med mitt Mastercard bankkort, varför ska man bära omkring på 50 olika kort till olika butiker/mackar man ska handla i? Dessutom får de ju då även rätt att spara information om mig i sina databaser vilket jag inte är intresserad av, jag kanske är lite paranoid men det är bara nyttigt :)

      Radera
  29. Jag har redan dragit ned på bilkörandet, om bensinen i dag hade kostat 25:- litern hade min familj sannolikt tankat 15-20% mindre bensin än de ca 1200 literna vi årligen tankar.
    En sådan minskning av bilkörandet är för min familj reellt möjlig.

    Off topic: Det är varje riksdagsman i Sverige, som personligen är ansvarig för att vårt samhälle - på oerhört många olika sätt, socialt resp ekonomiskt har brutaliserats. Allt annat är lögn. Riksdagsmännen har blivit så ociviliserade att de inte länge passar in i samhället.

    EU

    SvaraRadera
  30. En del i omställningen bort från Fossildrivna fordon där man dessutom utnyttjar den inyggda energi som finns i en redan tillverkad bil är att konvertera till eldrift. Se t.ex. den här snubben i Nya Zeeland som bygger om en gammal Mitsubishi;

    http://www.youtube.com/watch?v=83_Zig2vZlQ&feature=related

    Han har väldigt dåliga mekanikerkunskaper (vilket märks när man ser på hur han jobbar, försöker t.ex. dra bort en drivaxelmutter med skiftnyckel...) men lyckas trots detta mycket bra.

    Jag tror att en bra affärsidé kan vara att ta fram och sälja konverteringskit där allt som behövs för att konvertera t.ex. en VW Golf till eldrift ingår. Utförliga instruktioner med bilder och filmer samt hur man registrerar bilen medföljer såklart också.

    Det som tyvärr sätter lite käppar i hjulet är, som vanligt, vår byråkrati och problemen med att registrera in och besikta en konverterad bil som inte är byggd av en stor bilfabrikatör och är helhetsgodkänd inom EU. Detsamma gäller ju etanolkonvertering där man enkelt kan göra detta själv vilket man förstås inte får utan det måste göras på en godkänd firma, vilket kostar skjortan.

    Konverteringskit kan också tas fram för bensinmotorcyklar. Att konvertera en sådan tar nog inte mer än en helg i garaget om man har alla delar som behövs ner till enstaka bult och mutter.

    Och ja, jag är medveten om Peak Lithium osv, men totalt sett är det ju ändå bättre att konvertera en gammal bensinbil än att vi skall tillverka en helt ny elbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns företag som konverterar bilar till eldrift, problemet är dock batteripriserna. Vissa hemmapulare köper dessutom billigare litiumjonbatterier som inte alls håller samma kvalité som de som bilindustrin använder sig av. Då är risken överhängande att man har döda celler inom något år.

      Peak Lithium är nog inget som påverkar detta utan det är andra faktorer som gör batterierna för dyra. Det finns en amerikansk studie som visar hur en kraftig efterfrågan på litiumbatterier kan skicka de priserna upp i skyarna.

      Sen finns det andra anledningar till varför eldrift inte ser ut att vara ett storskaligt alternativ under de närmsta decennierna. Får man till elektrifiering av vägarna då ser eldrift ut att kunna bli ett alternativ men innan vi kan börja bygga om vägarna så dröjer det sannolikt uppåt 20 år. Tills dess ser det ut som världen får en akut oljebrist med skenande priser och avsevärt sämre världsekonomi som resultat. Fokus bör därför läggas på att minska behovet av rörlighet i form av bilism och öka tillgängligheten (som Lars talar om i ett annat blogginlägg)

      Radera
    2. Någon som räknat på resursåtgången för att elektrifiera vägnätet? "Luftledning" heter det ju inte för att den är gjord av luft...

      Radera
    3. Mats Alaküla på Volvo Powertrain har gjort en del beräkningar. Nu har jag inte siffrorna framför mig men han räknar på runt 100 miljarder och i hans beräkningar kan man se att elektrifiering i vägbanan är billigare än luftledning, plus att det blir mer kompatibelt med olika fordonshöjder. Sen tror man mest på induktion via en magnetslinga eftersom den kan leverera el genom snö och annat. Men det är uppåt 20 års forskning kvar innan man kan ha en kommersiell lösning. Innan det kan luftledningar mycket väl bli en lösning för tung trafik. Det talas redan om det för lite olika sträckor i Sverige.

      Radera
    4. 100-200 miljarder var det visst kom jag på. Och det var för Riksvägnätet.

      Radera
    5. När man talar om trollen... Här är en notis om en av de sträckor jag talade om ovan: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.883099-tradtradare-kan-fa-transportera-malm

      Anledningen till att man sannolikt väljer denna lösning framför järnväg är för att brytningen inte kommer att pågå tillräckligt länge för att det ska vara lönsamt med järnväg. Så det är flexiblare att kunna flytta transportnätet allt eftersom.

      Radera
  31. Om det blir dubbelt så dyrt som idag kommer jag kanske minska bilkörandet med max 1/3 del. :)

    SvaraRadera
  32. Tar vi peakoil på allvar, och förnekarna verkar bli allt färre för varje halvår som går, då vore en direkt höjning till kanske 20:- kronor det bästa. Året efte bör vi sikta på 30:- kr litern, på så vis skapar vi de incitamenten som behövs för att inte hela vårt samhälle skall slås ut när brentoljan når dessa nivåer och vi inte kan göra något åt det.

    För egen del tycker jag att 12:- kr började bli dyrt så vi har numera en Prius och åker på ungefär 0,43 Liter/mil, vi har kvar vår större bil som avställd och kör med den sparsamt enbart om sommaren, som en sorts industrialismens fossil. Annars är ju faktiskt Cykel helt ok korta sträckor.

    Jag vill se en hybrid med LITEN dieselmotor, som Audi A2 med minsta 3-cylindriga dieseln som drar 0,35 Liter/mil och sedan ett laddhybridpaket till den. Då börjar vi tala 0,20 Liter/mil vilket är ett steg i rätt riktning de närmsta åren. Vad väntar biltillverkarna på ? Har de oljelobbypengar uppkörda i dajmat eller är det vi konsumenter som inte efterfrågar ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en kombination av dyra batterier och låg efterfrågan som gör att biltillverkarna inte satsar mer. Elhybrider och elbilar tenderar att ha design, prestanda, komfort och lastutrymme som kanske inte tilltalar alla men framför allt så är den initiala kostnaden hög. Det finns iofs ett fåtal modeller där man leasar batteriet men då har man nischat in sig rejält om man har det som krav. En ungdom har oftast inte råd med en sådan bil, en barnfamilj behöver en kombi. Ska man ha en andra bil så köper man sannolikt begagnat.

      Radera
    2. Biltillverkarna väntar inte så mycket.
      VW Polo BlueMotion drar 3,4 l/100 km.
      Det är ett exempel på en pragmatisk minskning av bränsleförbrukningen som många bilköpare har råd med.
      Volvo V60 laddhybrid som börjar säljas i höst drar 1,9 l/100 km.
      Det är ett exempel på en mer evolutionär utveckling som färre har råd med, men som innebär teknikutveckling som kommer andra till godo senare.

      F

      Radera
  33. Hur dyrt är det egentligen? När jag började köra bil 1980 kostade soppan knappt 3,5 kr. Full tank på PV´n (35liter) ca 100 kr. lön ca 20kr/h. Nu soppan ca 15.5 kr lön ca 170kr/h. Folk står nog ut ett tag till. Däremot har ju prylar och tjänster att lägga pengar på ökat enormt. Tack för en läsvärd och tankeväckande blogg

    SvaraRadera
  34. Någon som vill vara med och gissa/förutspå bensinpriset fram till 2030?

    Se här: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGYzZTlISTJ4M1FDTEg4LWI4cHZpcHc6MQ

    SvaraRadera
  35. Håller helt med, testa även att putta din bil 1mil och säg sedan att det inte är värt bränslekostnaden på 8kr? Bensin är i själva verket snuskigt billigt jämfört vad man får ut av det.

    Jämför även med huspriserna en genomsnittlig villa i Stockholmsområdet på 4miljoner kostar lika mycket som att åka ca 125varv runt jorden med en vanlig modern bil i bränslekostnad.

    Helt galet billigt fortfarande MEN vi går mot helt andra tider då vi förhoppningsvis inte måste släpa runt på 1,5tons klumpar för att frakta 1 person på 70kg på grund av just bensinkostnaden.

    SvaraRadera
  36. Men de lovade ju bergsäkert att sanktionerna mot Iran inte skulle ge högre priser !

    SvaraRadera
  37. Exakt 18,92 kr.

    Skämt åsido är det en fråga som är omöjlig att svara på. Högre oljepris skulle föra med sig många dynamiska effekter, t ex sannolikt högre relativinkomst för oss som jobbar inom energieffektiviseringssektorn.

    Och det finns annat jag hellre sparar in på. Faktiskt funderar jag på att köpa en törstigare bil, för att passa på att köra en sådan medan bensinen är överkomlig i pris. Högre bensinpris leder ju till att törstiga bilar reas ut, vilket är positivt för oss som förstår att uppskatta V8:or. Den största livscykelkostnaden för en bil är ägande, inte bränsle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skulle gärna pröva en sånn v12a

      Radera
  38. Kommer köpa en rejäl sportbil med V8 till denna sommaren. SL500, Corvette eller nåt annat kul med mycket hästar och som drar mellan 1-1,5 liter milen. Känns som det är sista chansen att göra det och fortfarande hinna sälja den innan det brakar iväg helt och hållet. Beträffande mitt miljösamvete så spelar det ju ingen roll om jag eller någon annan bränner upp soppan, för brännas upp kommer den att göra ändå, kan lika gärna vara av mig.

    SvaraRadera
  39. När bilresan till och från jobbet blir dyrare än lunchen. Det sker vid ca 25kr/L för mig.

    SvaraRadera
  40. Idag betalade jag 15,18 för 98-oktan på Preem. Sedan avgår rabatten på Agrolkortet. Jag kör inte mycket i onödan, men kan byta till snålare bilar om bensinen blir för dyr. Fast det är knappast lönsamt eftersom det då blir nyare bilar med större värdeminskning och svårare att reparera själv.

    Skogsägare

    SvaraRadera
  41. Kanylbullen2012-03-09 09:45

    Min milkostnad ligger på cirka 50 kronor per mil varav bensin är knappt en tredjedel, så om bensinpriset går upp 10 procent så går min milkostnad bara upp 3 procent. Jag har bil i första hand för att det är kul och därför spelar förbrukningen mindre roll, och bensinpriset är inte heller relevant. Blir det dyrare så drar jag bara ner på okynnesåkandet lite.

    SvaraRadera
  42. De där "folkliga upproren mot skatter" blev det väl slut på efter valet 2006.

    Av nån anledning så är det inte lika Viktigt, Upprörande och Kränkande när en borgerlig regering höjer skatterna. Men gnället återkommer garanterat om sossarna (Gud förbjude!) kommer tillbaka.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...