2012-02-29

Total förvirring om oljeförsörjningssäkerhet - ransonering av diesel 2017 i OECD

På inrådan av (nya) bloggrannen Swedish Prepper har jag genomlidit Folk & Försvars seminarium från tidigare idag om Olja och försörjningsberedskap som man kan titta på hos Bambuser. VARNING: Huvudvärk kan komma plötsligt!

Vad som framgick var att det råder total förvirring och noll politisk beredskap för alla former av oljekris - både en akut politisk kris pga t ex ett krig inblandade Iran, såväl som den långsiktiga försörjningsproblematiken pga peak oil.


Försvarsutskottets Allan Widman (fp) "litar på att det finns planering" för ransonering och fördelning av oljan i en krissituation. Men det gör det inte. Bäst att lita på det ändå. Enligt seminariet ligger ansvaret på kommunerna, tidigare har jag läst att det ligger på länsstyrelserna, men kommunerna har iaf ingen som helst beredskap och inte ens på ett sådant här seminarium vet man om vilka roller man skall spela. Landets experter från Energimyndigheten etc visste inte om det var länsstyrelserna eller kommunerna som har ansvaret för ransonering.

Det råder även förvirring om hur mycket eller lite olja vi har i lager. Officiellt skall vi ha 90 dagar, i praktiken fördes siffran 70 dagar fram eftersom mycket är uppbundet i raffinaderiernas processer och av tekniska skäl inte kan röras. Dessutom får de individuella företagen synda med lagren i en månad, så länge man inte har samma brist månaden efter. En annan uppgift var att vi har 120 dagar när man räknar in mackarna etc. Men i praktiken har vi två dagars drivmedelslager vid kris. Det var den uppgift som motsvarade hur fort det går att tömma landets alla bensinmackar när det blir hamstring. Och som det påtalades är de flesta stationer (60%) automatstationer och någon personal som kan hindra hamstring eller tillämpa ransonering existerar inte. Jag står fast vid mitt förslag att helt enkelt stänga av alla privatkort och kontantautomater så endast företag(are) kan köpa, som första åtgärd vid kris.

Annat kul som framgick är att Kina nu köper olja på vår hemmamarknad, dvs Nordsjön, så att vi framöver ens skall få tillgång till den fallande exporten från Norge kan man ju diskutera...

Stackars professor Kjell Aleklett försökte påtala att den exportmarknad som OECD köper olja från även under normala omständigheter har krympt 15% sedan 2005 (peak oil exports - hans 15% justerar för att Indien och Kina prisar bort OECD-länderna) och att ytterligare 10 miljoner fat per dag kommer försvinna de närmaste 10 åren. Han lade även fram att så tidigt som om 5 år kan OECD-länderna tvingas ransonera diesel pga den krympande exportvolymen. Så köp inte en dieselbil och sälj ditt lastbils- eller entreprenadfordonsföretag medan det finns köpare av verksamheten. Och om du biter dig kvar se till att hålla farmartankarna fyllda.

Men detta föll för döva öron. Diskussionen handlade mest om hur marknaden skulle hantera problemen, dvs att den som har mest pengar får bränsle och att den som har mest pengar alltså använder bränslet bäst. Frågor som om hur man skulle säkerställa att livsmedelsdistributionen skulle få bränsle föll helt utan svar.

Total förvirring alltså. Beklämmande att man inte kan ordna fram mer pålästa människor ens i Stockholm, denna stad där man inte bara är snyggast i världen utan dessutom intelligentast och mest bildade.

Samtidigt innebär ju inte att t ex Hormuzsundet blockeras att all olja faller bort. 70 - 120 dagars lager räcker alltså betydligt längre än så. Istället kommer priset påverkas brutalt, oavsett om vi i Sverige behöver använda våra (egentligen OECD:s) lager eller ej.

Folk och försvar hade också ett deprimerande seminarium om livsmedelsberedskapen förra veckan som man kan genomlida på Bambuser, lämpligen dubbeldoserande på Alvedon x2 (eller paracetamol-generika, Pamol är billigast just nu) + 50 mg Voltaren (eller diklofenak-generika, 25 mg finns receptfritt).
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

70 kommentarer:

  1. Den spelade försvarsvännen Widman, en sann folkpartist. Ena stunden ryar han om att det inte behövs någon luftförsvarsutredning om framtiden luftförsvar.
    I nästa stund sitter han och grinar i tidningen om att vi inte ska uppgradera Gripen utan att först utreda och diskutera.
    Nu sitter han och lallar gällande det civila samhällets beredskap, då han själv varit drivande i att montera ned den beredskapsorganisation vi hade.
    Dags att låta folkpartisterna pensionera sig från köttgrytorna vid valet 2014.

    SvaraRadera
  2. Finns det företag som arbetar aktivt med att ersätta olja i samhället för att minska oljeberoendet? Vilka? Känns som en bra arbetsmarknad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kommer inte kunna ersätta oljan, däremot kommer vi kunna ersätta en viss andel av oljan, resten måste effektiviseras bort genom färre transporter.

      Radera
  3. ”...så tidigt som om 5 år kan OECD-länderna tvingas ransonera diesel pga den krympande exportvolymen. Så köp inte en dieselbil..”

    Hmm.., funderar just på att byta min gammal bensinare till en bättre begagnad diesel som förbrukar ungefär hälften. Räknar med att ha dem minst fem år, förmodligen längre och att det blir den sista konventionella förbränningmotorn jag äger.

    Varför skulle diesel bli knappare än bensin. Såvitt jag förstår kan man med liite tid ställa om produktion från bensin till diesel och vice versa?

    Men om det nu är så, vilket bränsle skall man satsa på för privatbruk tio år framåt? Etanol? Gas? (El kommer väl men är väl inte färdigutvecklat och lönsamt förrän om några år.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du tittar på grafen över drivmedelsförbrukningen i förra inlägget så ser du att förbrukningen av diesel ökar kraftigt. Bl a beror detta på personbilar, men i en annan graf i inlägget framgår att lastbilstrafiken har ökat med ca 50% sedan 1999, medan BNP bara ökat 21%. Sverige (och OECD) blir allt mer beroende av diesel för transporter i ekonomin.

      Radera
    2. Ja det har du helt rätt i. Men antar att man försöker anpassa val av producerat bränsle till efterfrågan.

      Via "cracking" kan omvandla tyngre petroleum till lättare, t. ex diesel till bensin eller gas. Undrar därför om motsatt väg är möjlig, Förmodligen eftersom energi är energi oavsett form. Frågan blir förstås vad själva omvandlingen kostar i energiförlust.

      I en fungerande marknad borde priset att flytta x kg massa ett antal km närma sig jämvikt oavett energislag.

      Funderar vidare, en bensin/etanol-driven bil är ju ganska kall och "billig" i inköp nu, innebär ju samtidigt flexibilitet. Ja kanske..

      Radera
    3. Hur du än vänder dig har du ändan bak. Det blir lika mycket brist på alla bränslen och prisarbitrage kommer inte existera annat än tillfälligt.

      Radera
    4. Slutsatsen är att köp en så billig och så snål bil som möjligt. Så har du mer pengar över till bränsle.

      Radera
    5. Lyssna på michael, han har sagt det förr och kommer troligen säga det igen (för döva öron). Man (Preem) kan ändra fördelningen mellan bensin/diesel med några få procentenheter. Konsumtionsmönstret har dock gått från bensin till diesel på mycket kort tid (pga bla. politiska beslut/styrmedel). Att ställa om raffen för detta kostar miljardbelopp, har hört ~8 innan. tror att han sa 10-12 idag för två st i Sverige. Politisk risk är dock för stor (Sverige påstår att man skall fasa ut all fossilt till 2030) och marginalerna för små (margianlprissättning gör att producenter tar vinsten och mellanhandeln har små marginaler). Till detta har du låginblandning av biodrivmedel för främst bensin viket minskar efterfrågan av bensin ytterliggare. Pga ovanstående har Europa överskott på bensin (och underskott på diesel) än så länge "fixas" detta genom export/import.

      Radera
    6. Diesel crackas från en av de mindre delarna av råoljan i konkurrens med flygbränsle, det är första problemet. Redan nu råder dieselbrist inom EU då raffinaderierna inte förmår producera mer diesel ur den råolja man raffinerar. Det som räddar situationen är ett byte med USA och multisarnas raffinaderier som finns där. EU-bensin mot USA-diesel. De flesta privatfordon i USA går på bensin, som tur är. Kanske är det så att det globala flyget minskar så att mer diesel kommer ut på marknaden. Vi har också tur att sjöfarten inte är reglerad m a p bränsle och utsläpp. De kör på den absolut sämsta bränslet som kan crackas och liknar diesel.

      Radera
  4. Att man kan driva dieselmotorer på annat än diesel borde väll vara ett bra argument för att skaffa dieselbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äldre dieselbilar ja. Troligen är det inte så hälsosamt för modernare motorer.

      Radera
    2. Vad tänkte du driva de med? Mat? Mat som kräver diesel till att börja med för att få fram? Skog? Hur längre tror du det räcker? Etanol från vete? Folk äter för mycket kolhydrater men inte riktigt så mycket att det kan kompensera.

      Möjligtvis kan gas hjälpa till men med tanke på att det var brist nu senast då det var lite kallare undrar jag hur mycket extra kapacitet det finns.

      Till slut blir det bara vindkraft som används för produktion av vätgas (absurt ineffektivt men bättre än att mata elen in i systemet) eller kärnkraft som optioner och då återigen blir det vätgas snarare än syntetisk diesel skulle jag tro.

      Radera
    3. Ett alternativ är black diesel (använd motorolja 50/50). Andra alternativ är jordnötsolja och använd frityrolja från snabbmatsrestauranger.

      Radera
    4. För att producera dieselbränsle i de volymer som krävs utan fossila källor så är det förgasning av svartlut och skogsråvara som gäller. Oljeväxter av olika typer räcker inte. Svartlut kan stå för 25 TWh/år och andra skogsprodukter, inkl. energiskog bör klara resten. Skulle dock kräva en storsatsning om troligtvis hundratals miljarder kr för att lyckas.

      Det enda som finns kommerciellt idag är tallolja, men 100 000 kubikmeter räcker inte långt när dieselanvändningen är på över 5 miljoner kubikmeter.

      Radera
  5. Fungerar tyvärr inte att se klippet om livsmedelsförsörjning för mig. Missade det tidigare. Har i och för sig inget smärtstillande hemma, så det kanske är lika bra.

    SvaraRadera
  6. Som en erfarenh svensk finne sade till mig: Ska du skaffa något verkligen påligtligt som går att bygga om och starta i alla väder, så köp en volvo 240.
    Kanske är det framtiden, en gengasdriven Volco 240?

    Skämt åsido. Jag blir inte längre förvånad. Att det råder förvirring om vem som ska göra vad är ju en sak, men sen återstår även frågan om exempelvis kommunerna har råd, kompetens eller ens möjlighet idag rent praktiskt att ta sig an sådana uppgifter (jär är högst tveksam). På något sätt påminner detta som om lagstiftningen är för ett Sverige för 70 pår sedan, då allt från bilar till elektronik var mindre komplext och inte lika invävt i varandras system. Jag gillar även de där lösa referenserna till den alltid så lysnade abstrakta marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte en Amazon, inte så mycket plast i den....

      Radera
  7. Varför är alltid majoriteten av deltagarna i sådana seminarier äldre medelålders, eller rent av grånade. De yngsta verkar vara 40+. Finns det verkligen inga kompetenta personer i 20-40 åldersspannet?
    Spontant känns det lite som om en hel del av dessa är ibland lite "out of touch" med verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför att med ökad ålder brukar hormonerna lugna ner sig och förståndet öka. Tyvärr är de i övre medelåldern i sverige uppvuxna i vad som här kallas DDR-sverige, så de saknar så att säga grundutbildningen. Samma med de som vuxit upp efter senare delen av nittiotalet undet genushets istället för kunskapshets. Återstår en liten grupp som präglades under åttiotalet och dess frihetstänk.
      Hm låter som populism mot C, eller ironi, men det är det inte.

      Glöm sedan inte heller den raskt försvinnande grupp åttioplussare som upplevt Sverige innan sossarna stal folkhemstanken. De vet dessutom hur en värld utan massor maskiner fungerar.
      Intervjua dem!

      Radera
    2. Varför skulle en 20 åring ha bättre koll på framtiden än en 40 eller 50 åring? Att en 20 åring har bättre koll på nya mobiler eller datorspel må vara hänt, men att 20 åringen har bättre koll på drivmedel och dess lagring och samhällets uthållighet kan jag inte förstå.
      Tvärtom borde en äldre person ha en bredare erfarenhet och djupare kunskap i hur samhället fungerar, allt annat lika.
      Oerfarna personer ser ofta inte att allt går i cykler och att svärdshuggen som till synes löser den gordiska knuten ofta skapar nya problem.

      Radera
    3. Det tar oftast ett tag innan man förstår hur saker och ting hör ihop i världen vi lever i. Det är nog snarare så att dagens livsstil är "out of touch" med verkligheten, de som var vuxna på 70- och 80-talet vet hur enormt samhället förändrats och hur osäkert och slösaktigt det idag är.

      Radera
  8. Ja, allt var mindre komplext på den gamla goda tiden. David Jonstad för ett bra resonemang om de moderna samhällenas ökande komplexitet och därmed sårbarhet. Under den svenska guldåldern var allt begripligt. Jag har nämnt det tidigare, se gärna den svenska dokumentären "Så går en dag i Linnaryd". Den är från 1962 och ger en bra bild över ett relativt jungfruligt Sverige. Lite rörande faktiskt. Ett riktigt guldkorn! Finns på SVT Play.
    Mvh
    Bosse

    SvaraRadera
  9. Det var väl en mysig tillställning om ett rätt stort problem. Nu förstår man mer hur de tog beslut om massvaccineringen. Alla experterna "upplevde" en rädsla bland befolkningen. Då "kände" vi experter att vi måste "bejaka den", åsså var massvaccineringen ett faktum. Inte identifiera riskgrupper och börja med dem som dem i gjorde i Tyskland. Det krävs en rejäl kris för att en beredskapsuppryckning skall ske, det är ju uppenbart. Inte såna här mysiga diskussionsforum.

    Kjell har väldigt mycket kunskap samt hans kolleger men de skulle behöva en PR-byrå som kunde hjälpa dem att sprida budskapet. Han är extrem kunnig och insatt i ämnet men budskapen han sprider går inte in. Nån behöver hjälpa till att förenkla det, visualisera det. Vet inte vad som är bäst men majoriteten håller för öronen och blundar. Hur många inser att vi 2018 kommer importera kanske 70% av vår olja från Ryssland alternativt Saudi, Irak, Iran. Om inte Kina lagt beslag på det. Då är ju fossilfritt 2030 en utopi, trams, blaj, rappakalja ....Vi är fossilfria långt innan dess men på ett väldigt smärtsamt vis.



    95 oktan 15.28 idag.

    SvaraRadera
  10. Corru
    Vi får köra bilarna på gengas med pellets som bränsle, nästan som flytande bränsle.
    Går det teoretiskt och praktiskt att göra det?

    Om du har rätt om peak oil så går priset på bränslet antagligen upp kraftigt vilket kommer att påverka inflationen KPI.
    Hypotetiskt om oljan ensamt gör att Inflationen blir 10%, ska då riksbanken höja räntan för att motverka den inflationen? en ränta på 15% kunde direkt döda vår ekonomi.

    2008 Då hadde vi främst en importerad inflation likt mitt exempel på oljan varför försökte riksbanken minska på den importerade inflationen med en hög ränta?
    Hur mycket dom än hadde höjt räntan så hadde priserna på importvarorna aldrig minskat.

    Om priset på olja stiger kraftigt den närmaste tiden vad ska då riksbanken göra?
    Höja räntan så ekonomin går under eller överge dagens sätt att mäta inflationen på, den frågan kan bli aktuell fortare än vi anar.
    Dom stora pojkarna kan börja kasta sten på varandra vid Hormoz-sundet.

    mvh ekvationsteorin p/a=m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekvationsteorin, att ingen orkar bemöta dig är att du inte tar till dig kritiken.

      1. Du föreslår att centralbanken skall trycka pengar och ge/låna ut till staten för att skapa jobb. Det har provats i Weimarrepubliken och i Zimbabwe. Det kallas hyperinflation. Ge dig. Det fungerar inte.

      2. Prisökningar pga brist är inte inflation. Se http://cornucopia.cornubot.se/2011/01/prisokningar-pga-brist-ar-inte.html. Riksbanken kan välja att bortse från dessa prisökningar när de sätter reporäntan.

      Dock ger högre ränta starkare krona, vilket gör att priserna på importvarorna minskar, så det fungerar visst att höja räntan för att bekämpa importerade prisökningar.

      3. Något så komplicerat som ekonomi går inte att förklara med enkla högstadieekvationer. Det går inte ens med den "universitetsmatte" (fniss) som man lär sig handelshögskolorna. Ej heller med riktig matte. Så försök inte.

      Men ja, det går att köra en del motorer på gengas via pellets. Några miljoner i produktutveckling så borde vi ha prima moderna system för det. Annars går det nästan lika bra med att svetsa ihop något i garaget.

      Radera
    2. Corru ingen har någon saklig kritik.

      punkt 1.Jag säger inte att du ska trycka oändligt med pengar och samtidigt öka lönerna, jag säger att du måste öka kvoten p/m, du kan låta penningmängden vara oförändrad och bara sänka medeltimlönen så ökar kvoten.

      2.KPI inflation är vi överens om, men varför säger du inflation om en penningmängsdökning det blir så konstigt när man skriver ordet inflation, vore det inte bättre om du sa penninginflation?
      Om du eller någon skriver inflation hur ska jag då veta vad du menar?

      Vist har du rätt i att en valutaförändring sänker importpriserna något, men en stor ränteökning gör att din förutsägelse om en bostadskrasch infrias, och det vill inte Yngves och Borg.
      En stärkt krona då faller vår så viktiga export, det skulle bara skapa arbetslöshet.

      Tänk om det blev krig vid Hormoz-sundet, och det drev upp bensinpriset till 30 kr litern, hur mycket ska du då öka räntan för att kompensera KPI inflationen?


      3. Deras modeller kan inte bli riktiga när dom inte tar hänsyn till penningmängdens riktiga storlek värde, du får visa att dom använder kvoten p/m.
      Att bara ange M1, M3, i kr säger inget om penningmängdens storlek, en timlön som är lika stor som M1 är omöjligt.

      Om dagens ekonomiteoerier var riktiga varför kan dom då aldrig förutse något och varför kan dom aldrig lösa några kriser?


      Angående gengas har du något sådan hemma för att driva din elgenerator när samhället går under?
      Via spillvärmen från motorn så kan du få husvärme samtidigt som du får ström till din dator men vad du ska göra med datorn vet jag inte när internet är borta.

      mvh ekvationsteorin p/a=m

      Radera
    3. Samhället går inte under.

      Finns inga riktiga ekonomiteorier, inte din heller. Ekonomi är en religion ingen vetenskap. Ge upp.

      Radera
    4. dagens ekonomi är en sekt med ca 6,66 miljarder medlemmar

      Radera
    5. "Ge upp" är inget sakligt argument mot min kvot p/m.

      Samhället går under om kvoten är 1, det går inte att ifrågasätta.
      Kvoten blir aldrig i praktiken så liten men blir den lite för liten så får vi arbetslöshet, du kan inte argumentera mot kvotens betydelse.
      Varför kan du inte visa att kvoten är känd av ekonomerna?
      Kan det vara så enkelt att ekonomerna har missat kvoten?

      Jag säger inte att du måste öka penningmängden jag säger att kvoten måste vara tillräckligt stor.

      Det svåra är inte att ha en tillräckligt stor penningmängd, det svåra är att stoppa dom orealistiska löneökningarna som matematiskt minskar på kvoten, kvoten minskar till NAIRU sätter stopp för löneökningarna.

      Det finns inga sakargument mot min kvot p/m.

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Weimarrepubliken
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflationen_i_Weimarrepubliken
      "Orsaken var det stora krigsskadeståndet efter första världskriget samt strejken som följde på ockupationen av Ruhrområdet, som finansierades genom nytryck av sedlar."
      Frågan är om dom inte medvetet tryckte oändligt med pengar för att slippa krigsskadeståndet.

      Radera
    6. miika envariabelmannen2012-02-29 21:45

      så vad tycker du då? eftersom kvoter är lite komplicerat, det är ju inte bara en variabel , vad med ecb ger ut en massa nya pengar , är du nöjd då eller , jag vet inte exakt siffran hur mycke men princip så finns det nu mycket mer betalningsmedel ute , så ? ökade lönerna lika mycket eller ? vad hände

      Radera
    7. "Ekonomi är en religion ingen vetenskap"

      Kan bara hålla med.

      Radera
    8. ECB:s pengar ökar penningmängden men det betyder inte att penningmängden blir tillräckligt stor, sen måste dom stoppa alla orealistiska löneökningar annars förändras inte kvoten på lång sikt.

      Låter dom lönerna öka nu så förändras inte kvoten det är där det svåra är, det är kvoten som måste öka inte penningmängden i sig.

      En stor dela av nedgången i ekonomin 2011 var tyskarnas fel dom var för rädda för pennmängden och sen ströp dom kapitalet till företagen genom kapitaltäckningskravet. Merkel sitter inte kvar så länge till.

      mvh ekvationsteorin p/a=m

      Radera
    9. Andreas
      "Ekonomi är en religion ingen vetenskap"
      Vår bästa vetenskap är matematiken och ekonomi är bara siffror i matematiken, vi räknar bara på fel sätt i ekonomin, vi mäter inte penningmängden med att ange M1, M3, i kr, det är kvoten p/m som anger storleken på penningmängden.

      Det är kvoten p/m som avgör ekonomin, kvoten har nationalekonomerna missat, jag väntar fortfarande på att någon ska visa att den är känd, leta ni hittar inget.

      mvh ekvationsteorin p/a=m

      Radera
    10. corru
      "1. Du föreslår att centralbanken skall trycka pengar och ge/låna ut till staten för att skapa jobb. Det har provats i Weimarrepubliken och i Zimbabwe. Det kallas hyperinflation. Ge dig. Det fungerar inte."

      Jag säger att du ska öka kvoten av penningmängden och medeltimlönen p/m,
      Det handlar om att en gång bara en gång öka penningmängden eller sänka lönerna, när du har en stor kvot så ska du inte göra något mer.

      Zimbabwe tryckte pengar löpande och dom höjde lönen löpande, deras kvot blev oförändrad, det enda dom fick var prisökningar på varor.

      Om du är så rädd om dina pengar så kan vi sänka medeltimlönen något så ökar kvoten och fler får ett jobb.
      Du saknar helt grund för att påstå att en ökning av kvoten ger inflation.
      Det är orealistiska löneökningar som förstör värdet på dina sparpengar, har du en miljon på banken med dagens löner så är du rik men om vi ökar timlönen till 100000kr då är dina pengar på banken värdelösa.

      Det är orealistiska löneökningar som förstör kvoten och dina sparpengar.

      Inflation KPI kan uppstå när man samtidigt ökar penningmängden och lönerna lika mycket, då ökar inte kvoten , betalningsmedlet i ekonomin ökar inte, endast lönerna ökar vilket lätt leder till prisökningar på varor.


      mvh ekvationsteorin p/a=m

      Radera
  11. Ja, man kan anpassa produktionen efter efterfrågan, det kan dock ta lite tid att ställa om produktionen.

    Samtidigt som efterfrågan på diesel ökar så sjunker också efterfrågan på eldningsolja 1 och det är i stort sett samma produkt som diesel. Om vi tar de senaste tjugo åren som exempel så har den totala volymen diesel + eldningsolja varit mer eller mindre konstant samtidigt som bensinanvändningen sjunkit.

    Idag så används runt 1 miljon kubikmeter eldningsolja 1 och denna borde vara rimlig att helt ersätta de kommande åren.

    Globalt så byggs också produktionskapaciteten för diesel från naturgas ut. Vi har dessutom bättre förutsättningar att producera förnybar diesel än vad vi har möjligheter att producera förnybar bensin även om förstås inget är omöjligt om det finns en vilja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var tänkt som svar till Anonym 06:36, men ville visst inte hamna på rätt ställe.

      Radera
    2. Edis, glöm inte att fossilgas (naturgas) lär bli en bristvara inom EU framöver, se http://cornucopia.cornubot.se/2011/01/prisokningar-pga-brist-ar-inte.html

      Dock är det riktigt att det är enklare att göra diesel ur vilken kolkälla som helst än det är att göra bensin. Och visst kan och bör vi minska förbrukningen av eo1 till noll, så viss höjd finns det.

      Radera
    3. Dieselproduktionen från naturgas sker dock huvudsakligen med strandad naturgas som råvara, dvs vid naturgaskällor där pipelines för distribution inte är ekonomiskt att bygga.

      Radera
  12. Om man är bitter och misslyckad kan faktiskt klippen ge en viss smärtlindring :-)

    SvaraRadera
  13. OT: Börjar bli alltmer tveksam nu till fortsatt börsuppgång..dags kanske för en paus..Afv tror att det kan bli en rekyl ganska snart.Ja,ja ingen vet säkert.Sålt av en hel del idag, bl.a Vostok som jag tipsade om i går kväll och som gick riktigt bra idag.Som bäst ligger börsen still några veckor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Följer dig Svante med stort intresse.Du har haft mycket rätt och du vågar sticka ut hakan med ditt upp,upp,upp.Ska bli intressant att kolla nu när du verkar tveksam till fortsatt börsuppgång

      Radera
  14. Det finns 191 länder i världen. Av dessa har 103 egen olja, varav 33 exporterar olja till de 88 som helt saknar egen olja plus de 70 länder som har för lite egen olja. Från de nuvarande exportländerna beräknas exporten minska med 8 % per år perioden 2010-2020.

    Hur många exportländer utöver Ryssland, Saudiarabien, Iran, Irak, och Kuwait som finns kvar som exporländer av olja efter 2020 återstå att se för den som överlever...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norge och Kanada kvarstår efter 2020. Faktum är att Norge kommer vara ett av de sista länderna att sluta exportera, liksom Kanada. Men volymen blir förstås successivt mindre.

      Radera
    2. miika finnen2012-02-29 20:38

      och norrbaggarna har sympati för storebror. dom gillar faktist er svennar

      Radera
  15. Inget nytt under solen som sas idag, det vanliga "tugget" dock intressant utveckling att så många från politiskt håll börjat få upp ögonen för frågorna. Tyvärr lite dåligt med konsekvensanalyser än men det kommer nog så småningom.

    Fö hade FoF/KKrVA/NOG hade även ett sem förra veckan på snarlikt tema dock filmades inte denna.

    SvaraRadera
  16. @ EdisFeb 29, 2012 09:23 AM

    För att producera dieselbränsle i de volymer som krävs utan fossila källor så är det förgasning av svartlut ...... som gäller. Svartlut kan stå för 25 TWh/år .....

    Jag har ofta hört tramset om att förgasa svartluten från sulfatmassafabriker.

    För att återvinna kokkemikalierna eldar man upp svartluten i en sodapanna och får en saltsmälta. som relativt lätt kan omvandlas till ny koklut. Den ånga man får från sodapannan, används för elproduktion och mottrycksångan används bland annat för att koka veden. Svartluten producerar i princip den energi som massafabriken behöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen inte tillräckligt för att sätta dig in i tekniken!

      Svartlutsförgasning är också en teknik för att återvinna kokkemikalierna, den producerar grönlut precis som dagens sodapannor. Det som förgasas är egentligen ligninet i svartluten. Ligninet omvandlas till syntesgas och värme, syntesgasen kan man i sin tur elda direkt i gasturbiner eller producera drivmedel med och värmen kan användas i processen precis som idag.

      Väljer man att producera drivmedel så kommer man förvisso gå miste om nettoproduktionen av el, men el har vi knappast någon brist på i Sverige (stort överskott förväntas till 2030). Den något minskade värmeproduktionen kompenseras genom att öka produktionen av värme/el i den anläggning som vanligen eldas av biomassa (ex. bark) för att energiförsörja anläggningen, utöver vad sodapannorna ger.

      Genom att utnyttja ett massabruk på detta sätt så kan man producera drivmedel från biomassa till en mycket lägre kostnad än som skulle vara möjligt med mindre BTL anläggningar. Vilka skulle kunna byggas som kombinerade drivmedels/fjärrvärme anläggningar.

      Jag kan rekommendera dig att läsa Chemrecs rapport för mer detaljerad information.

      Radera
  17. Vanta nu, problemet med lager ar att bensin och diesel inte kan lagras da de tillverkas av tung olja genom crackning och darfor blir daliga efter bara 6 manader.

    Lager maste altsa goras i formen av raolja i bergrum och det kan endast staten organisera pa ett bra satt da det maste distilleras/crackas "on demand" innan distribution.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ar det han snackar om att vattnet som lacker in i bergrummen for med sig bakterier som ater upp oljan?

      Radera
    2. det han menar är att bensin och diesel är en färskvara. den blir helt enkelt sämre med tiden. sen finns det en massa recept på bensin beroende på vilken årstid det är och vart i landet du befinner dig.

      Radera
    3. Bensin och diesel kan lagras ganska länge utan några egentliga problem. Kärl för lagring ska dock vara vattenfria och täta.

      Radera
    4. Edis, nej kolvatena krokar i varandra. Testa, max 6 manader for bensin.

      Radera
    5. Det var det fånigaste jag hört!

      Det är inga som helst problem att lagra bensin längre än 6 månader. Det vanligaste problemet när man lagrar bensin är att lätta kolväten avdunstar från kärl som inte är helt täta. Om man förvarat gräsklipparen med bensin i tanken så har man kanske märkt av detta genom att gräsklipparen är svår att starta på våren. Detta är dock enkelt åtgärdat genom att använda en tät behållare.

      Kolväten kan även påverkas av ljus och värme. Vid förekomst av syre så kan kolväten också oxider, något som sker fortare vid hög temperatur. Detta undviker man genom att förvara kolväten svalt, mörkt och utan tillgång till syre.

      Bakterietillväxt är ett problem relaterat till vatten i tankarna.

      Förvarar man bensin rätt så går den att förvara länge, ett par år i alla fall. Förvarar man den längre så är det nog risken för beläggningar som är det största problemet. Det finns dock de som lagrat bensin i decennier och sedan kört på den utan problem.

      Radera
  18. Fördelen med etanol är att privatpersoner kan framställa den själv hemma i garaget/ladan, med tillräckligt stor kokare så kan X antal liter 96 procentig etanol produceras per vecka. Billigt och skattefritt bränsle till bilen tillverkat av socker och turbojäst. Antingen häller man den ren i tanken eller slår ut den med bensin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, sockret och turbojasten far du ifran? Sjalv svalter du ihjal men sockret det ska banne mig bli soppa sa du kan burna runt med V8an!

      Radera
    2. Johan, det finns inte råvara för att hemmagjord etanol ska bli annat än en svindyr nischprodukt.

      Radera
    3. billigt? med ett (s)ockerpris på 7-8 kr kilot, när priset i butik i argentina tex är 3 kr,tacka eu för dom extra kronorna som går upp i ångor från den otäta maskinen, så även om du kokar eller förångar själv blir priset för högt för att bränna av, kanske att det lönar sig att ha i spolarvätskan? (18 kr litern), jag brukar få ut 5-6 liter 40% ur 8kg

      Radera
    4. Anonym, svälter ihjäl? nej jag äter inte socker av hälsoskäl då det ger upphov till diverse sjukdomar. Grönsakerna odlas i det stora växthuset och köttet inskaffas från en släkting som är köttbonde och föder upp prima kalv och nötkreatur. Orre, tjäder, fasan och ripa finns i skogen och Lax, öring, regnbåge och sik finns i älven och havet. ;-)

      miika, Nja, jag tänkte inte att man skulle åka till ICA och handla. Utan mer köpa 2000 kg i bulk, det som ryms på en fulllastad större släpvagn.

      Radera
    5. För att producera en liter etanol så behöver du exempelvis 2,65 kg vete. Från 1 ha mark kan man få ut ungefär 6 ton vete, vilket således blir 2300 liter per hektar. Använder vi hela sveriges samlade jordbruksmark för detta så skulle vi få ut 6,2 miljoner m3 etanol brutto och det räcker inte långt.

      96% etanol kan inte heller blandas med bensin, då måste den först absolutrenas.

      Radera
    6. Man blir mörkrädd av att läsa dess kommentarer. Inget grepp om EROEI över huvud taget!

      Radera
  19. Cornu, vad sa man om vem äger som råoljan eller rättare sagt kan få använda det som raffineras i Sverige av mulitnationella oljebolag som verkar i Sverige? Kan staten konfiskera de petroleumprodukter som finns lagrade i Sverige? Var det någon som tog upp detta? Sverige som nation har ju inga beredskapslager längre utan vi får väl idag ställa oss i kö för olja och den som betalar bäst får köpa. Det är väl så det fungerar på en fri marknad?

    SvaraRadera
  20. Fyra Treo hjälpte efter videon från F&F :) Man skulle önska att Mikael Höök skulle ta Kjell Alekletts plats i liknande sammanhang. Mikael är en utsökt kommunikatör som kan förklara på ett lysande sätt.

    SvaraRadera
  21. Bensin innehåller 44400 kilojoule/kilo
    Potatis innehåller 3060 kilojoule/kilo
    Alltså behövs det 14 kilo potatis för att transportera en människa mellan Stockholm och Göteborg på det mest energieffektiva transportmedlet.

    Därmot om man ska använda sig av lågpresterande transportmedel (förbränningsmotorer) så hamnar man på 300-400 kilo potatis för att ta sig mellan Stockholm och Göteborg. Detta är dock ganska grovt räknat och har inte tagit med diverse energiförluster på vägen, men däremot så har jag räknat med förbränningsmotorns dåliga verkningsgrad och den obefintliga energiförlusten i det mest energieffektiva transportmedlet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag finns inga transportmedel med "obefintliga energiförluster".

      Frågan är hur du ska utnyttja energin i potatis utan att använda dig av förbränningsmotorer?

      Radera
    2. Sommartid kan man troligen cykla till Göteborg på en vecka. Potatisen bör man ha med sig rå och äta med skalen för att få mer mineraler och vitaminer. Mest energisparande är att cykla huvudsakligen nattetid och utan att ha belysningen tänd dvs runt midsommar.

      Av vissa skäl bör man inte ha för nära kontakt med andra.

      Nanotec

      Radera
  22. Å fy fan, nu har jag sett första delen och det räckte, det blir Treo comp på det. Skulle vilja visa Urban Bäckströms inlägg för alla som säger att marknaden löser allt, utan att tänka på HUR den gör det.

    Nanotec, ditt inlägg fick mig att LOL, ursäkta svenskan.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...