2012-02-15

Mer sanktioner mot EU

Sanktioner är ett tvåeggat svärd. Speciellt om man sätter in sanktioner mot någon man själv är beroende av. Som EU:s sanktioner mot Iran.

Det kom nyss ut på nyhetsbyråerna att Iran inför sanktioner mot Nederländerna, Grekland, Portugal, Italien, Frankrike och Spanien och helt enkelt slutar exportera olja till dem. Det finns andra man kan sälja sin olja till.



Samtidigt är som bekant oljan fungibel. Iran säljer sin olja till Kina istället och då köper Kina mindre olja på annat håll, vilket frigör olja för de sanktionerade EU-länderna. Men till flödena kommit igång igen så kan vi iskallt räkna med att vi får ytterligare ören vid pumpen här i Europa. Trots allt skall EU-länderna dela solidariskt på resurser vid brist. Det innebär att man skall ha en fri marknad, så solidaritet EU-style är att den som betalar bäst får solidaritet från de som avstår.

Så frågan är nu när bensinen (blyfri 95) och dieseln passerar magiska 15:- SEK per liter. Blyfri 95 ligger på 14:93 hos Statoil och dieseln på 14:79. Kom nu bara ihåg att det inte finns någon ekonomi i att som privatperson hamstra bränsle. Lagringen kostar flera kronor per liter, billigaste dunkarna landar på runt 6:- per liter och så mycket kommer inte bensinen stiga i pris under den tid som bensinen håller för lagring. Skall man hamstra så är det för att man är helt beroende av bränsle till de egna fordonen och är paniskt rädd för att det inte bara skall bli dyrt, utan helt enkelt ta slut. Men Iran står bara för några procent av världsproduktionen av olja, så bränslet vid pumpen tar inte slut bara för att Iran inför utökade sanktioner mot EU.

Sedan återstår också att se vem som har starkast kort på hand, EU eller Iran. Iran är beroende av sina exportintäkter. Avgörande blir alltså om Kina och Indien köper Irans olja.

Tillägg: Nu förnekar Iran att de skulle infört sanktioner mot EU-länderna.
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

23 kommentarer:

  1. ojoj. upptrappningen har börjat.

    SvaraRadera
  2. Nu tycker jag att du tänker fel, Lars. Lagringen kostar 6 kr FÖRSTA gången du använder dunken, precis som att carporten kostar 25 000 kr FÖRSTA gången du parkerar bilen.

    Tanken är ju att man använder dunken för att rulla bränslehöjningen framför sig varje gång mullorna, shejkerna eller EU-hjonen hittar på sådant här nonsens.

    SvaraRadera
  3. Men vi kan sova lugnt då Anders Borg idag sagt att idet ekonomiska läget börjar se något bättre ut till följd av minskad internationell oro.........

    SvaraRadera
  4. Varje lantis med självaktning har väl en farmartank?

    SvaraRadera
  5. Aint payback a bitch?

    SvaraRadera
  6. Sedan är det inte riskfritt att lagra bensin. Jag vill minnas att ett antal villor brann ner under första oljekrisen 1973.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thomas, ja, det är därför jag försöker påtala de begränsningar i laglig lagring som faktiskt existerar. Glöm försäkringspengarna på ditt belånade hus om du lagrat bränsle i brott mot lagar och förordningar.

      Radera
  7. http://rt.com/news/iran-oil-eu-emabrgo-381/

    SvaraRadera
  8. alltså Greklands bailouten..

    *popcorn*

    SvaraRadera
  9. Kanske dags att börja elektrifiera våra transporter. En l olja innehåller ca: 10 kWh energi och kostar 5 kr att producera. En trådlastbil är ca: 3 ggr energieffektivare än en disellastbil. En liter Olja motsvarar då ca: 3 kWh el.

    Elen kan vi dessutom producera inom landet. Kommer att kosta en del med en ny infrastruktur för transporterna, men det är kanske dax.

    SvaraRadera
  10. Det är någon uppfinnare med bakgrund på ABB som har ett projekt på gång faktiskt:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3350038.ece

    Killen har rätt bra koll och med det track recordet så jag skulle gärna satsa på hans idé.

    / Lowrisk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erik Holmberg2012-02-15 17:02

      El uppifrån el nerifrån nu vill jag höra från dem som vill ta in elen från sidan.

      Radera
    2. Jag tror nog på ledningar i luften. Jag menar direkta spår i marken fungerar inte bl.a. på grund av snö och det måste bli ruggigt dyrt att lägga system för induktion i marken. Tung trafik är väl för övrigt perfekt för elmotorer eftersom det behövs massor av Nm. En motor per hjul, kanske även på släpen, så går det nog bra.

      Regelbunden långväga privatbilism kan man nog glömma post-peak-oil. Det blir att bygga bussar som även de drivs med el via luftledningar.

      Kortare bilresor kan utan större bekymmer lösas med batterier, det kan t.o.m. gå bra med enkla lösningar som bly-syrabatterier, växelriktare och vanliga växelströmsmotorer (och då får man väl regenerativ bromsning på köpet). Med tanke på att det krävs mellan 1-2 kWh/mil för elbilar (inte SUV:ar) så kan många med kortare arbetsresor ladda upp bilen på parkeringen under arbetstid med solpaneler på biltaket.

      Radera
    3. Det finns flera lösningar på räckviddsproblemet. I Israel så bygger man nu upp ett nät av snabb-batteribytarstationer. Danmark har fått sin första snabb-batteribytarstation invigt i år.

      Bränslecellsbilar kommer att få prestand motsvarande dagens bilar, motorkostnaden per kW beräknas till ungefär inte riktigt det dubbla mot dagens bilar. Siemens tillsammans med ett franskt företag kommer att börja massproducera bränsleceller.

      Radera
    4. 12:21 PM

      Förlåt men jag kan inte låta bli, i Israel har de väl inte räckviddsproblemet?

      Kanske smart att bli såpass ovän med sina grannar så man inte vill åka dit. (Lika bra att börja: Djävla P-bönner!)

      :-)

      Radera
  11. Akrylatbensin för att lagra länge ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alkylatbensin heter det. Akrylat är en plast.
      Men du har rätt i att den har en god hållbarhet, upp till 10 ggr bättre än vanlig bensin.

      Radera
    2. Kostar ju därefter. Men det man lämpligen har till motorsågen etc, om inte annat för att alkylatbensin bara innehåller typ 50 giftiga ämnen istället för 500.

      Radera
    3. Borde ändå vara intressant för survivalisten, går ju köra allt bensindrivet på

      Radera
    4. Ner till 50 öre dyrare vid pump är väl inte så blodigt ?
      Om man nu hittar nån pump...

      Radera
  12. Hmm. Iran har olja. Idag laddade de sin första kärnkraftsreaktor. (inte sitt första kärnvapen, vilket ju var det enda syftet enligt vissa källor). Så nu har Iran snart både kärnkraft och olja. Vilket i förlängning kan betyda att de kan helt sluta utvinna olja om de väljer så. Och då försvinner ju argumentet att exportströmmarna helt enkelt tar nya vägar. Om man tänker sig 10-15 år fram i tiden, och ett Iran som kan välja om de vill sälja olja. Och att de villkorar försäljningen med "önskemål om politisk följsamhet". Skulle inte den situationen, sett från USA och Israel, te sig lika hotfull som att Iran skaffat kärnvapen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja,

      Iran behöver exportintäkter så att man får in utländsk valuta för att kunna köpa mat (Iran är ju mest berg och öken) samt besynnerligt nog för att köpa bensin. De har väl inte tillräckligt med raff-kapacitet för de egna behoven. Egen kärnkraft löser inte behovet av utländsk valuta, men kan ge utrymme för mer oljeexport.

      Radera
  13. hehe , en norgelösning på höga priser: statoil och shell säker priser sucsessivt på helgen, börjar med några öre på fredag , lite mer på lördag , 50 öre ca, söndag 25 öre till , måndagmorgon 20 öre till .. måndag kl 10 som lägst ca 12.60, sen må kl 11 tillbaka till 14.40 kr .. fast här är priser inget pratämne, ingen norrbagge bemödar sig att tänka på priser, inte här i stavanger iaf

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...