Bransch- och lobbyorganisationen, det kända peak oil-förnekar Svenska Petroleum Institutet (SPI) har bytt namn till Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI).
Det sammanlagda bensinpriset inklusive moms, skatter, bruttomarginal och produktionskostnad har i princip utvecklats linjärt sedan 1990-talets början. Eftersom det är lördag så är det väl plats för lite oseriös linjärekonomi. Man kan ställa sig frågan när priset passerar 20:- SEK per liten?
Även med fortsatt stigande råvarupriser och fortsatt höjda skatter så ser det faktiskt inte ut att passera 20:- SEK per liter förrän ca år 2028 med fortsatt linjär utveckling. Sedan millenieskiftet kan man trots allt gnäll i de sk “bensinsskatteupproren” konstatera att prisökningen främst har berott på ökad produktionkostnad, dvs bla råvarupriset. Produktionskostnaden har stigit med 47% sedan 1999, men skatterna, inklusive momsen har bara stigit med 26%.
Redan idag skulle de flesta svenska bilister ha råd med 20:- SEK per liter. Medelbilisten har en bil som drar 0.8 liter per mil och kör ca 1500 mil per år. Det innebär 100 liter bensin i månaden. 20:- SEK innebär 6:- högre pris per liter, eller 600:- SEK i månaden.
Poängen här är att om peak oil via prismekanismen skall sänka vår bränsleförbrukning behöver den linjära prisökningen brytas och bli exponentiell. Men istället får vi antagligen även fortsättningsvis vår demand destruction via de ekonomiska recessioner som orsakas av oförmåga att globalt väsentligt öka produktionen och med det konsumtionen av olja. Arbetslöshet är betydligt effektivare på att sänka oljekonsumtionen än högre priser.
46 kommentarer
Undantaget skatten är soppan fortfarande väldigt billig. Kostar som en liter mjölk.
Lägg på skatt till 20 spänn direkt och satsa hälgten av det man får in på cykelbanor och vettig kollektivtrafik – och andra hälften på höjda lärarlöner
Subventionera lokaltrafiken med höjda bensinpriser. Gratis lokaltrafik och 25 sek litern. Då¨skulle det bli fart på utbyggnaden av lokaltrafiken också eftersom det skulle bli kaos i storstäder där man säger att folk ska åka kollektivt fast det redan är knökfullt på tunnelbana och buss. Inför tuff beskattning per kg massa man åker fram med. Helt sjukt att det ska krävas 1,5-2,5 ton för en person att ta sig till jobbet.
Norrlänningar kommer att klaga på hur orättvist det blir, men de har ju subventionerad el så de kan väl köra med elbilar :-).
Jag ska starta ett eget bensinskatteuppror som kämpar för att få upp priset till 20 kr snabbare! Positivt för miljön, jordens begränsade resurser, utveckling av alternativ, människors hälsa och välmående. Men sedan har vi de militanta motormännen som gnäller och ska ha sin "frihet" och inte kan se världen i ett annat perspektiv än sitt eget…
Åker för övrigt elcykel till jobbet, se goldenmotor.com. Fantastiskt sätt att ta sig till jobbet snabbt o smidigt, dock inte helt lagligt om man köper en 500W eller högre. Men lite miljörebell måste man vara :-). Och jag är delägare i vindkraftverk så jag tankar cykeln med grön energi. Billigt, snabbt, miljömässigt och man blir piggare på jobbet av den minimala motionen. Dubbdäck och bra kläder så kör man året runt utan problem. Rekommenderas starkt1
Trodde bloggen hade vettigare läsare än miljömupparna ovan…/ Sigge
Varför är redovisas momsen för sig och inte i skatten?
Skatten är fast och inte beroende av totalpriset. Moms är en procentsats på hela summan och är något du hade betalat om du gjort av med lika mycket pengar på något annat och är alltså inte något unikt för bensinen.
Många tror att skatten höjs med priset, men det är bara momsen som höjs om priset stiger, precis som den gör på alla andra varor.
Köper du bensin för 10000:- betalar du 2000:- i moms. Köper du platt-TV för 10000:- betalar du 2000:- i moms. Staten "tjänar" alltså inte något på momsen bara för att du köper bensin, staten tjänar lika mycket oavsett vad du köper (utom saker med annan momssats, t ex kultur, mat eller KROG).
@Sigge
Gäsp. Wake up and smell the coffee.
Snälla du – det är snart 2012 och i The Economist, i SvD och lite varstans står det om peak oil. Lägg till det att vetskapen och acceptansen bland tom ekonomer om planetary boundaries, m.m. sakta men säkert bli allt större. Acceptera att de du förlöjligar genom att kalla miljömuppar har haft rätt (i genomsnitt) och att du haft fel hela tiden. Det är, typ, bara att läsa på. Det är såklart jobbigt för förnekare som dig att inse sakernas tillstånd, men försök. Det kommer att kännas bättre efter ett tag. Lovar. Ok?
/Lynx lynx
Är det någon som sett den nya filmen "Revenge of the Electric Car"?
"Director Chris Paine takes his film crew behind the closed doors of Nissan, GM, and the Silicon Valley start-up Tesla Motors to chronicle the story of the global resurgence of electric cars."
Minns GM EV1 som försvann mer eller mindre över en natt då Busken av någon anledningen ändrade de hårda reglerna som var på gång.
egentligen är bensinen otroligt billig om man ser till det man får ut.
200kr/l vore inte orimligt, jag skulle lätt betala men åka MYCKET mindre.
/Freddan
Även om vi i Sverige höjer soppan till 200 :- så påverkar vi inte världen signifikant. I Venezuela köper man folket med gratis soppa och här späker vi oss som värsta miljöpapisterna. P. Persson.
Vet inte varför vi ska betala 200kr/mil?
Vi skulle i Sverige kunna ha i princip gratis el, bara att bygga ut älvarna mer, och viktigast av allt, hålla dem statliga, och inte kränga utomlands. 8 öre sägs det kosta att producera vattenkraft. Sedan införa elbilar via lagstiftning som kostar någon krona milen att köra.
Långsam laddning på nätterna, och snabb laddning om man är ute och kör. Tar lite längre tid att ta sig från A till B men det är smällar man får ta.
Hur i h-e kan man tycka att ett så högt bensinpris som möjligt är något BRA? Ni är inte lite fanatiska. Den svenska miljövänsterns fanatism är helt ofattbar. Skall ni börja spränga motorvägsbroar och skära sönder däcken på grannarnas bilar också eller? Börja med att själva leva i det häst-och-vagn-samhälle ni önskar åt andra!
Jag tror att denna heta önskan efter sänkning av andras levnadsstandard kommer av svensken medfödda avundsjuka, det är samma gamla magsura missunsamhet och benägenhet att attraheras av socialism och kollektivism i en ny förpackning med etiketten "klimatsmart".
@17:37, Har röstat på moderaterna länge, varför skulle miljötänk vara vänster?!
Vem har pratat om häst o vagn? Ställer man om nu innan den billiga energin är borta så kan man leva bra även i framtiden. Men det krävs att man tänker längre än näsan når och det har vissa tydligen väldigt svårt för…
17:37
Nä – det är bättre med så lågt pris som möjligt på soppan, så så många som möjligt investerar i fossilfordon, så vi får en riktigt rejält kort omställning när det inte längre går att importera mer olja pga av att stormakterna och de tidigare exportländerna snörper åt. Eller tror du att oljekranen kommer att minska sakta och beskedligt så alla hinner ställa om? Eller du kanske inte ens tror att oljetillgången kommer att minska?
"Alla" priser utvecklas exponentiellt… KPI räknas i procent, inte i absoluta tal. MÅLET är att priserna ska utvecklas exponentiellt (1.02^x – en exponentiell ekvation). Jag förstår inte varför detta är så svårt att begripa?
Tycker också kurvan (särskilt moms borträknad) ser mer ut som en exponentialfunktion än linjär…
Ok, KPI ju faktiskt räknas i absoluta tal, men inflationsmålet räknas i procent…
/18:22
17:37
Håller med…här ska tydligen gemene man/kvinna härdas med bensinpris på 100-200 kr litern, men då ju världen går under 2012 spelar det kanske mindre roll
Jag har för två år sedan köpt en Citroen C4 diesel, som drar hälften av vad min VolvoS80
gjorde så jag tycker att jag ligger ganska bra till vad bränslekostnaden anbelangar. 20 kr per liter kan man klara av om bilen bara drar 0,45 liter per mil. Så många människor behöver bara tänka lite ekonomiskt för att klara den första fasen av Peak Oil.
Håkan Larsson
Tror inte att 20 kr räcker i dagens läge om man vill fa rejäl effekt. Priset maste upp sapass att man inte kan bosätta sig 10 mil fran jobbet, och dessutom maste det göra lastbilstransporter sapass dyra att man inte längre kan skicka vatten till Italien. Med dagens bilar som kostar i Sverige i snitt 40 SEK/mil bör bensinen bli atminstone 50% av kostnaden, da maste man nog dubbla dagens pris till nagonstans runt 25-30 kr.
En annan sak är att själva bilen kommer att ga upp kraftigt i pris; ravarorna i en bil kostar bara ca 25 000 idag; gissa vad som händer med det priset om järn och andra metaller börjar sina…
Då får man nog ta bort avdragsmöjligheten för bilpendling. Trots allt får man dra av mer än bränslekostnaden idag om man har långt att köra.
Förstår dysterheten här..det som behövs är ljus och värme för att man ska se positivt på tillvaron. Här tävlar kommentarerna i vem som ser mörkast på framtiden.Otroligt ledsamt
De som tror att bensinskatteupproret på något sätt vore bra är tragiska.
I Frankrike där bensinskatten nästan helt eliminerades efter demonstrationer gick priset upp till exakt samma pris som innan efter ca 3 år.
Skillnaden är att nu får oljebolagen 95% av bensinpriset, och stadskassan får nästan ingenting – IQ fiskmås.
Likvid vänster, du borde skaffa lite vett innan du vässar pennan. Bensin- och dieselskatten i Frankrike är snarlik den svenska; Ca 0,60 €/l i skatt + 19,6% moms pa hela beloppet.
19:16 Het potatis ang pendlingen, man riskerar att lata glesbygsfientlig, men om man menar allvar kan man ju inte bara minska folks 'söndagskörning', som star för allt mindre av totalkonsumtionen. Sverige är kolossalt stort och har langa avstand; det är ingen mänsklig rättighet att ha betald transport till jobbet oavsett hur avsides man bor.
19:45,
Det är ingen mänsklighet att sno åt sig glesbygds-elen, glesbygds-skogen, glesbygds-malmen. Om ingen har råd att köra till jobbet hur tror du då det går med "tillväxten"? Ser fram emot fler etableringar av typen "facebook" i BD för då blir det mindre ström över i ledningarna söderut (pilutta) och mer pengar och arbeten här i Norr. Men det är klart, att om arbetarna klustrar i Stockholmsgettot blir det ännu större valfrihet bland arbetstillfällena här och lönen stiger nog såpass att vi har råd med 200 kr/lit. Om inte firman sponsrar med taxi/hämtning…:)
C, hur räknar du?
5 mil till jobbet á 220 dgr/år och 18,5kr/mil med 9000 kr i grundavdrag och 30 % på det ger vid bräpris 14,5kr/l –> 655 liter diesel. = 0,3 lit/mil = Lupo.
Har ni tänkt på att cykeln är snabbare än bilen? En normalbilist måste jobba i två timmar för att betala sitt bilåkande i en timma, vilket resulterar i en medelhastighet på typiskt 15 km/h. Knappt lika fort som jag cyklar. Och det är vid ett lågt oljepris. Bilåkandet fyller primärt en sociologisk funktion; att markera identitet och status. Utan bilar skule samhället sett ganska annorlunda ut, med kortare avstånd, och jag är övertygad om att det skulle vara ganska bekvämt det också. Utan CO2 utsläpp…
Cornu, hur ser du på möjligheten att helt skattefinansiera kollektivtrafiken? (om vi då förutsätter att Sveriges infrastruktur hade klarat detta)
Har länge tänkt på det när man ser bil efter bil pendla till och från stan med en person i varje bil. Grymt slöseri med resurser.
Japan har en vettig idé med skatt efter motorvolym. De fjantar som ska ha V12 borde ha råd med högre skatt 🙂
Låt den svenska avundsjukan få styra här 🙂
Sen borde alla moderater ha 10kr/liter extra i skatt de myglarna!
I ett tidigare videoinlägg upplagt här var det en forskare som nämnde att så fort produktionstakten av olja inte kunde möta efterfrågan så stiger oljepriset mycket fort. Han spådde att nästa ojeprischock skulle ske 2013 och då i priser upp till 200-300 dollar per fat.
Utifrån den uppfattningen kommer vi således att se bensinpriser på över 20 kr / liter redan om två år…
@Svante1,
Jag är i alla fall ett undantag vad gäller dysterhet om framtiden. Jag tror oljan kommer att ta slut och att vi kommer behöva ställa om, men jag är total tekninaivist som tror att vi snart kommer kolonisera rymden, kunna tillverka artificiella smultron med nanoteknik och givetvis bygga billiga elbilar.
Tjo tjim! 🙂
Om vi säger att alla som arbetar och kör bil 1500 mil per år är 4.5 miljoner personer blir det 32,4 miljarder sek årligen som går till bensin det är 1% av sveriges årliga bnp, ska man då ta med hela transport och material sektorn så skulle jag tro att det ökar en del.
Jag är miljövän, tror på både peak oil och växthuseffekt. Håller också med om att högre energipriser är effektiva incitament för teknikutveckling.
Men:
Bilindustrin har faktiskt arbetat fram relativt effektiv teknik idag. Den pragmatiske, försiktige kan välja dieselbilar som förbrukar ~4 l/100 km; medan hardcorekonsumenten kan välja elbilar och liknande.
Tyvärr kan man inte säga detsamma om lastbilar/bussar, som inte är särskilt bränsleeffektiva. Än värre är det med flyg-/fartygsbränsle som är nästan helt skattebefriat. Här finns mycket att göra, både vad gäller effektivitet och utsläppsrening.
Den som tycker att kostnaden är hög nog för flygtransporter kan väl förklara varför fisk och skaldjur flygs fram och tillbaka Europa – Thailand för att rensans, istället för att det görs närmare fiske och konsumtion.
Men min större invändning angående chockhöjning av drivmedelspriser i Sverige är att Kina och USA står för 40-45 % av CO2-utsläppen, att de tio mest utsläppande länderna står för 67 % och att de 20 mest ustläppande står för 90 %. Det är framförallt här som förändring måste ske, även om Sverige så klart ska ligga långt fram.
F
@18:28: Koldioxidutsläpp är helt irrelevant här; en höjning av drivmedelspriser syftar inte till att bekämpa växthuseffekten utan till att driva på omställningen till ett samhälle som inte är beroende av billig olja.
Det är inte bara glesbygds-bor som pendlar, det är även vissa som pendlar ut till jobb i glesbygden.
Jag är en av dom som kör 3k mil (1k pendling per år, och skulle åka över 8k mil per år om jag dagspendlade (5k mil) istället för veckopendlade som idag.
Idag är kostnaden för båda alternativen likvärdig. Om kostnaden skulle höjas ytterligare så kommer ännu en svårrekryterad tjänst att stå tom…
Det är inget fel med att öka skatten på bensin, men det måste leda till positiva omställningar.
Att vägnätet förstörs med rondeller, vägbulor, gatstenspartier, 2-1 filsammanslagningar inne i stan inför t ex en korsning eller "timglas" pga bushållplats är INTE positiva förändringar – det är vägförstörelse! UPPSTOPPAD trafik är inte MINSKAD trafik, och minskad biltrafik pga bilkön blivit långsammare utan att busen blivit snabbare är NEGATIV påverkan och sänkning av välfärden.
Innan körkortet cyklade jag pga buss och spårvagnar är slö, opålitlig, skit (strukturerade argument emot mottages).
Så gör alternativen till bilen bättre, så kommer inte ökad bränsleskatt behövas.
Alternativt erkänn att kollektivtrafiken inte är konkurrenskraftig, och sluta förstöra för det bättre fungerande alternativet (bil).
Tyvärr verkar mänskligheten uppdelad i "bilförare" och "bilistbestraffare", inte i bilförare och "kollektivtrafikfrämjare".
/D
1) bensinpriset är inte ett problem idag.
2) fördubblat bensinpris är ett hanterbart problem.
3) för att minska beroendet av bensinpriset så bör kollektivtrafiken förbättras VÄLDIGT MYCKET.
Dagens krav för att få skatteavdrag för pendling säger "du skall spara 2 timmar per dag"!!! det är INTE lätt att komma upp i detta.
Skall det göras någon skatteväxling så är det höjning av bensinskatten och motsvarande höjning av bilavdraget. Men om detta skall leda till positiva förändringar så måste kollektivtrafiken bli ett alternativ, vilket det inte är idag utanför innerstan!
Och kollektivtrafiken skall bära sina egna kostnader!
/D
Sverige och Frankrike är i topp av CO2 snåla länder..Men det är ju inte pga den förhatliga fissionskraften..
Måste säga för första gången här att de flesta hade en väldigt smal och lite väl enkelt syn på hela problemet. Men det är lite roligt att det dyker upp när Cornucopia ägnar sig åt sk "oseriös linjärekonomi". Jag skulle säga att den härrör från nationalekonomin. Även tråkigt att läsa att så mycket till slut handlar om små detaljer och blir lite som när man på tv ser dagens politiker debattera om det ska vara 5% eller 7%. Visst spelar sådana saker in och ibland kan de spela en stor roll.
Men.
Bara för att man höjer priser på bensin betyder inte det att det blir bättre, utan det blir bättre och sämre. LIksom tvärtom. Beroende på vad man ser till och så vidare.
Sedan är det tyvärr även så att bara för att vi eventuellt skulle ha massvis med billig el betyder inte det att vi kan köra elbil i kalla norden – för att inte tala om att det finns inte tillräckligt bra batteriteknik som inte kräver sällsynta jordartsmetaller. Där kan det lätt bli brist.
Liksom att bara bygga ut älvarna är nog lite väl enkel lösning etc.
De av er som påpekar att kollektivtrafiken är helt åt fanders har tyvärr rätt. Vilket är en av anledningarna till varför folk tar bilen. Ska kollektivtrafiken bli bättre räcker det inte att bara höja skatten någonstans. Det krävs även att pengarna används på ett rimligt sätt av staten (hur ska det gå till med politiker som inbillar sig att man ska fixa snabbtåg på 350-400 km/timme i Sverige billigt utan någon som helst verklighetsförankring) och det krävs dessutom rätt stora mängder pengar till detta. Inte givet att höjd bensinskatt räcker.
För övrigt: Paradoxen kring det där med fiskrensning är att hur sjukt det än kan verka kan nyttan eller mijöskadan av sådant ligga på marginalerna av hur stora partier det handlar om och hur mycket pengar och energi det kostar sammanlagt samt vilka utsläpp som görs. I alla fall fiskfrakten med båt. Med flyg låter det sådär på förhand som lite väl stora utsläpp. Jag är för att filén ska skäras till här i lokalområdena, men då kommer fisken att kosta markant mer. Är ni beredda på att betala för det?
Ni som klagar på kollektivtrafiken: vågar man be om några konkreta exempel? Personligen tycker jag att kollektivtrafiken i Sverige fungerar utmärkt; jag har bott i fyra olika svenska städer av varierande storlek och har aldrig haft behov av någon bil, i synnerhet inte om man har cykel. Det har väl varit några kvällar där man har missat sista bussen och fått gå hem från krogen, fast där är ju bil inget alternativ ändå.
Har ni hört talas om den sk. skiffergasen (Eng shale).
Vad tror ni människor kommer att välja, fortsatt välstånd eller en återgång till medeltiden. Politikerna och miljöfascisterna kommer aldrig att kunna stå emot detta. Helt ofattbart att någon kan tro att vindsnurror kommer att vara en framtidsbransch när det finns relativt billig fosill energi för hundratalsår framöver.
Omställning bort från billig olja (med peak oil i bakhuvudet) går för min del hand i hand med att vi bör göra mycket för att minska växthuseffekten.
Min poäng var att bilindustrin redan gör ganska mycket här och har ett relativt gott reformtempo. Det bör naturligtvis inte minska, men det politiska krutet bör läggas på att höja reformtempot inom andra områden för att göra dessa mer energieffektiva, snarare än att chockhöja drivmedelspriserna för att minska personbilskörandet.
Här tror jag mer på en kombination av utbyggd (och driftsäker!) järnvägstrafik kring storstäderna samt utbyggd tunnelbana i Stockholm.
Om fiskrensning långt borta: laxen odlas i Norge, flygs till Thailand för rensning och sedan tillbaka igen. Med dyrare flygbränsle hade det inte varit ekonomiskt rationellt.
F
@01:51 kollektivtrafiken fungerar, visst, men inte alls lika bra som "egentrafik" -cykel går snabbare till allt utom de längsta sträckorna innom göteborgs spårvagnsnät, bilen är alltid snabbare utom trafikköer.
Jag fick en gång punktering på cykeln i biskoppsgården och fick ta kollektivtrafiken hem till järnbrott. Det skulle ta runt tre kvart för en sträcka jag cyklade på under 20. Det tog en timme pga spårvagnen blev 5 min försenad till ett 4min långt byte. Bilen går på under 10 laglydigt.
Sen dess åkte extraslang och pump med på cykeln. Kollektivtrafik? Nej tack, inte sån.
/D
Enligt vissa personer ovan så skall det ske en urbanisering då alla flyttar från landsbygden till staden när bensinpriserna höjs.
Om detta sker så kommer Sveriges städer att bli isolerade då all transport blir omåttligt dyr.
Allt som fraktas någonstans kommer att bli dyrare.
Din dagliga kopp kaffe kommer att kosta guld och då ska vi inte tala om mejeri produkterna.
En traktor i jordbruket i dagsläget drar ca 15 liter diesel i timmen och körs åtskilliga timmar om dagen för att ge dig ditt behov av mat.
Då kan vi snacka höjda matpriser om bränslepriset fördubblas!!
Följden av detta blir då höjda löner och det resulterar Direkt i en sänkning av den Svenska kronans värde.
Av detta kommer det uppstå en ond cirkel av höjda priser och Då kommer den svenska exporten minska brutalt och Sverige kraschlandar ekonomiskt!
Jag vågar påstå att dagens "miljötänkare" inte tänker utanför deras lilla stadsvärld. välfärd är att, själv, kunna välja sitt liv, inte plånboken!
Jag uppmanar dock inte att åka mera bil men inte att åka mindre heller.
/18årig Miljö-teknikelev boende på vischan!