2011-10-12

Kund vs bank

Vem älskar egentligen sin bank?


Via bloggrannen Prudentia Et Temperantia får vi tipset om en sagolik berättelse om en man (?) och hans kamp mot Swedbank i frågan om vem som skall bekosta ett nytt batteri till den bankdosa han använder för att gratis utföra bankpersonalens jobb.

Berättelsen är från 2010 och man kan förstås ifrågasätta vad som är verklighet och vad som är fiktion, men det är oavsett storartad underhållning. Hela 432 kommentarer till blogginlägget säger en del.

Slutsatsen är att man bör slå sönder sin bankdosa så man får en ny, istället för att betala 25:- SEK för ett nytt batteri. Fast det går kanske lite enklare att sköta via telefonbanken kan man tycka, då behöver man inte ens ha sönder dosan på riktigt förrän ärendet är utagerat. Och vi/ni som är kunder till Swedbank och lider under en batteridosa. Numera delar banken ut engångsdosor, så när batteriet är slut får man en helt ny dosa. Bäst att tappa dosan i kaffekoppen per omgående så man sparar de där tjugofem kronorna nästa gång man behöver byta batterier. För en ny dosa får man bara om den gamla "gått sönder".

Samtidigt har man ju som bankkund alltid ändan bak. Alla bankens kostnader tas i slutändan ut på kunden. Om alla slår sönder sina dosor istället för att själva byta batterier så kommer de hundratals miljoner kronor detta kostar banken att tas ut genom höjda avgifter, sänkta inlåningsräntor, höjda bolåneräntor etc. Så att i protest själv göra detta är bara en studie i samfälligheternas tragedi.

Men för en del personer är principerna viktiga. Om det så handlar om ett batteri för 25:- SEK.
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

43 kommentarer:

  1. Exakt detta fick jag höra av bankpersonalen på Swedbank när mitt batteri var slut. Jag funderade faktiskt på att ha sönder dosan, men jag gick istället till Clas Ohlson och köpte ett nytt batteri. Dum som man är.

    SvaraRadera
  2. Vi måste ha en egen moralisk kompass.
    Är vi delar av ett samhälle som bygger på förnuftiga regler så kan vi försöka ändra dessa om de är alltför tokiga.
    Bara att tacka dem som försöker! Sen kan man ju som en känd ledare i stället utnyttja regelbrister eller tveksamheter för egenvinning.
    Men då är det fritt för kritik!
    Så batteribyte för egen peng är det näst bästa!
    Men klart bättre än dosa i kaffekopp!/Oppti

    SvaraRadera
  3. För att kunna byta batteriet krävdes (åtminstone för Plusgirot/Nordea) att man hade tillgång till en instrumentskruvmejsel. Vilket inte finns att köpa i närmaste livsmedelsbutik utan fick vänta tills man kom förbi lämplig fackhandel.

    Mejselsatsen kan man förstås använda fler gånger. Men kostade gjorde den ändå.

    SvaraRadera
  4. Och hur svårt vore det för Swedbank att beställa dosor med solceller så att de slipper batteriproblematiken? Eller ska vi säga att kunderna skulle slippa batteriproblematiken?

    Solceller har funnits på miniräknare och klockor sedan 20-30 år tillbaka så det är knappast en "ny" teknologi eller "dyr" teknologi.

    SvaraRadera
  5. Värst är ju om man råkar bli av med sin dosa.

    Då ska man glatt pynta 250 kronor(Swedbank)för en ny, säkrare dosa. Som inte kan kosta mer än några kronor att tillverka.. för att göra bankens jobb..som man dessutom betalar för.

    Undrar om de hade godtagit valfri bit kretskort och en förklaring om att man tappat den i grävmaskins larvfötter eller liknande.

    /cavg

    SvaraRadera
  6. Enklast och billigast är väl att byta bank. SEB byter dosa gratis.

    SvaraRadera
  7. Vilket larv, det är ju bara att byta batteriet själv. Den struntsumman har väl alla råd med?
    Speciellt som batteriet håller länge.

    Skogsägare

    SvaraRadera
  8. Det är en myt att banken måste "ta ut sina kostnader via kunderna". En myt som bankerna tjänar stort på. För självfallet gör de just det, tar ut allt de kan av kunderna i form av avgifter.

    Om de i stället skötte sina affärer lönsamt, t ex placering och förräntning av eget och inlånat kapital kunde avgifterna tas bort eller hållas lägre. Och då har jag ändå inte nämnt deras kostnadssida alls. Den är ju också påverkbar.

    Finns ingen anledning att betala alla dessa dyra extra avgifter för grundläggande tjänster. Däremot är det skäligt att rena affärer kostar.

    SvaraRadera
  9. Någon gång i slutet på 90-talet tappade jag bort min dosa och Swedbank ville ha 150 kr för en ny, bytte till Skandiabanken istället.

    SvaraRadera
  10. Tänkte ta mig en sväng förbi stan idag och sätta upp lönekonto hos Forex.

    Gratis bankkort med fria uttag, gratis internetbank, 2,55% ränta på lönekontot.

    Varför stannar man hos Swedbank för??

    /cavg

    SvaraRadera
  11. eller så använder man handelsbankens dosa som går att koppla till usb samt med uppladdningsbart batteri...

    SvaraRadera
  12. Forex låter ju helt klart intressant, men hur är det med deras verksamhet idag, vill minnas en SVT-dokumentär som påvisade omfattande pengatvätt hos dem? Någon som vet om de stramat upp sina affärer?

    /Johanneberg

    SvaraRadera
  13. Du skriver i texten: "till den bankdosa han använder för att gratis utföra bankpersonalens jobb".

    Det är väl för sjutton inte bankpersonalens jobb att se till att hans räkningar blir betalda! Man utnyttjar en tjänst från banken och det ser jag inte några som helt konstigheter i att det skall kosta pengar. När det gäller batteribyte så är det väl som med allt annat. Tar batteriet i klockan slut så räknar jag ju inte med att urmakaren där jag köpte klockan skall stå för batteriet. Tycker bankerna får utstå lite för mycket kritik ibland. Jag är himla nöjd med min bank i a f. Har f. ö Swedbank.

    SvaraRadera
  14. 13:10

    Se det istället som att du köpt en tjänst av urmakaren, att kunna se vad klockan är. Du betalar årligen en summa till urmakaren för detta. Fungerar inte klockan (vare sig det är batteriet eller något annat) så tar du givetvis klockan till urmakaren och ber honom se till att den fungerar.

    /cavg

    SvaraRadera
  15. 13:10, jag drar mig till minnes att det förr var just bankpersonalens jobb att knappa in uppgifterna från postgiroblanketten i bankens IT-system, ett jobb vi själva tvingas göra idag. Men jag kanske är äldre än vad du är?

    SvaraRadera
  16. re 13:10

    Jag har alla de stora svenska bankerna. Swedbank placerar sig klart sämst i alla avseenden när jag jämför dessa banker med varandra.

    Om du bytte bank så skulle du vara bli mer än "himla nöjd" - du kanske skulle bli nöjd

    SvaraRadera
  17. När det kommer till batteribyte, det finns dom som själ färgpatroner på sin arbetsplats o dom själ också batterier, det är en lösning som en del använder sig av.

    SvaraRadera
  18. Och ni som inte tycker att 25:- för ett batteribyte är något att argumentera över.

    Jag antar att ni betalar för VISA-kort (150/250/425/tusen kr och över), väljer bankens "aktivt förvaltade" fonder som oftast är indexfonder men där avgiften är 1.5% per år, betalar för internetbank, betalar listpris på bolån, betalar för att lösa in utbetalningsavier, betalar för uttagskort i bankomaten.

    För det handlar ju inte om så mycket pengar. Och man ska ju betala för de kostnader som banken har?

    Jag kanske ska påpeka att du kan få utan avgift: VISA-kort 0:- (du kan t.o.m. få betalt för att använda)
    Internetbank: 0:-
    Indexfond: 0:- i årsavgift & köp- och säljavgift
    Utbetalningsavier: 0:-
    Uttagskort 0:-
    Bolån: det minsta du ska ha rabatt är 0.5%

    Visst det är fritt att välja vad du vill lägga dina pengar på. Men har du funderat på vad du får för pengarna du ger bort frivilligt till banken?
    Jag har mycket roligare för dessa tusentals kronor varje år än att ge dem till banken för att få ingenting i utbyte.

    Fortsätt du och betala el för 2.50 kr/kWh så fortsätter jag att betala 1.5kr/kWh
    Fortsätt du och betala bensin för 20 kr/l så fortsätter jag att betala 14kr/l
    Fortsätt du och köp bostad 2.5 Mkr så köper jag likadan för 1.5 Mkr.

    För vi ska ju betala för kostnaderna säljaren säger sig ha...

    SvaraRadera
  19. Detta kände jag till redan 2004!? då jag på leksands sparbank (swedbank) skulle byta batteri samtidigt som jag klagade på att en knapp på dosan var lite glapp. Fick då svaret att "va tur att knappen va glapp för annars hade det kostat x kr"
    Hehe roligt

    SvaraRadera
  20. 13:17

    Ja. Förr var det så. Men säg något arbete som inte har förändrats de senaste 20 åren. Nu för tiden mjölkar t ex inte bönderna sina kor för hand, uatn det är en maskin som gör det (bara för att nämna något exempel)

    När det gäller Internetbanken så ser jag det som en utmärkt tjänst att utnyttja för att få betala mina månatliga räkningar istället för att gå till banken och köa som man gjorde på Dackes tid. Jag är nog så pass ung (som du skriver) att jag inte ser det som att jag gör bankpersonalens jobb. I min värld är bankpersonalens jobb att sitta ner med kunder och hjälpa till med placeringar lån och dyl.

    SvaraRadera
  21. Hur kan så många här kommentera strunt ??
    Har ni inget liv ??

    SvaraRadera
  22. 2011-10-12 13:59 :
    Nu skriver du ju själv att du är så ung att du inte minns, men förr så fanns det bankkontor nästan överallt så det gick nog snabbare att knalla dit på lunchen och köa än att sitta och knappa på datorn på kvällarna. (För de som inte ville använda bankkontoren så kunde man skicka en girering på posten.) Skriva av OCR-nummer och slå upp clearingnummer var bankens jobb.

    SvaraRadera
  23. re 13:59

    Det är bla därför som människor är förbannade på banken. De går inte till banken för att träffa säljare som försöker sälja på kunderna "produkter", det som "rådgivarna" säger är att "hjälpa till".

    Hur många kunder har träffat en banksäljare (aka rådgivare) på banken som har rekommenderat någon annans "produkt" än bankens eller där banken får ersättning för att "förmedla"?

    Nada, zero, zipp

    SvaraRadera
  24. 13:59, du tror alltså att bankpersonalen är till för att hjälpa dig. Oj, vad du är såld. De är till för att se över hur de kan maximera bankens profit på dig som kund, vilket de sålt in till dig som "hjälp".

    SvaraRadera
  25. "2011-10-12 13:10 "

    Banken tillhandahåller tjänsten att få räkningar betalda. Men kunden får utföra det mesta jobbet själv och exponeras för en mass sk-t som inte har med tjänsten att göra. Varför känner kunderna ens till bankens interna saker som OCR-nummer, clearingnummer och kontonummer?

    Om din internetleverantör var lika efter skulle du behöva ha en routingtabell på skrivbordet och manuellt knappa in ip-nummer för att få upp en webbsajt.

    Om din taxichaffis var lika efter skulle du få byta olja på taxin och själv förklara hur man kör från götgatan till stureplan. (eh, stryk det där sista...)

    SvaraRadera
  26. Förstår inte varför man ska gnälla över en tjänst som ett företag erbjuder. De erbjuder att stå för en Bankdosa dock inte för byte av batteri.

    Ungefär som att förr så hade man en telefonist som kopplade vidare en vid samtal. Nu måste man slå telefonnumret själv, ser dock ingen gnälla på det.

    Bara för att något har varit ens jobb innan så betyder inte det att samhället har stått still utan tjänster har ändrats. Det är bara starta konkurrerande verksamhet om det nu finns potential för det.

    SvaraRadera
  27. Ehhh...jag skickar fortfarande avier med posten. De senaste 10åren har jag haft betydligt fler datorkrascher/virus/internetavbrott/kod-problem/sladdtrubbel/nätverks-värk osv än jag haft strul med Posten.
    Har dosa oxå men är inte beroende av den för att betala räkningar. På SHB har jag 10 gratis avier per år, därefter 10kr/st. Fungerar utmärkt.

    Just ja, en till fördel med avin; jag får sitta lite längre med varje räkning och det får mig att tänka efter lite extra på mina kostnader. En nog så viktig aspekt i dagens speedade samhälle.

    SvaraRadera
  28. 14:28

    Japp. Min konatktperson är till för att hjälpa mig. Hade jag inte haft henne så hade jag inte haft de förmånliga lån jag har idag och förmodligen så hade jag legat kvar i mina aktiefonder som hon rekommenderade mig att vikta om till räntor i början på sommaren. Självklart gör banken en vinst på mina lån, men tror man inte det så är man ju bra dum. Kan bara beklaga att ni andra har fått dåliga säljare eller rådgivare eller vad ni nu vill kalla dem. Det viktigaste för mig är att jag är nöjd och det står jag fast vid.

    SvaraRadera
  29. @Zed's Dead:
    Vi fick ingen extra avgift för att börja knappa in telefonnummer själva.

    Det här är mer som exemplet med SF där man kan köpa biobiljetter på nätet istället för i en kassa, men då får man betala extra (sist jag gjorde det iaf).

    SvaraRadera
  30. RE Zed 14:32

    Om du tittar igenom de 432 kommentarerna så ser du att uppskattningsvis 50% ska eller har bytt från Swedbank. Så visst finns det konkurrerande verksamhet.

    Men det innebär ju inte att jag ograverat accepterar priset eller villkor som säljaren av tjänsten begär. Jag ser det som att säljaren går ut högt och försöker få köparen att acceptera så mycket som möjligt utan att argumentera eller pruta på pris och villkor.
    Och varför skulle jag ingå ett avtal utan att försökt påverka villkoren till min fördel?

    Vad gäller bankdosa så är bankdosan en del av en teknisk lösning för att kunna utnyttja tjänsten "internetbank". Vad ska jag med en bankdosa till på egen hand? Helt ointressant.

    Så hur ser tjänsten "internetbank" ut? Är de villkor och priser som ena parten kräver tillräckligt intressanta för mig till den prisnivå som säljaren vill ha? Helt klart är att det finns utrymme för förhandling. Olika människor förhandlar på olika sätt.

    SvaraRadera
  31. Jag drommer om den dagen jag kan ga in pa banken och saga: Ni far LANA mina pengar om jag kan bestamma vem och till vilken ranta de ska lanas ut!!! BTW har aven alla 4 storbanker och handelsbanken ar LATT den basta. Har allt gratis (kort och internet) och inge strul + stabilaste banken i sverige. Nordea ar stabil pa ett annat satt, men man maste ha allt hos dem for att fa som man vill. SEB och Swedbank forpassas till "kommer att fetkrasha med grekland" hornet.

    SvaraRadera
  32. Vore bra om vi hade en statlig bank som drevs utan vinstintresse.

    SvaraRadera
  33. Jag har råd att bjuda banken på batteriet. Jag köper batterier i ett lågprisvaruhus där de tar 10:- för en 6 pack. 25:-/st är 15 ggr dyrare, hutlöst. Typiska kapitalistfasoner.

    SvaraRadera
  34. re 17:26

    Bra, sätter du även in 10:- på mitt konto om jag ger dig mitt kontonummer?

    SvaraRadera
  35. re 14:47

    Jag har den tråkiga vanan att be banken dra åt helvete, fast inte med just de orden. Vill inte förhandla med packet.
    Det bästa med internetbanken är att man slipper umgås med bankfolket. Oftast.

    SvaraRadera
  36. Det är inte science fiction Swedbank har såna knäppa regler jag har själv varit med om det.
    När jag var inne och bytte så sa jag att siffrorna såg jättekonstiga ut sista gången den gick att slå på och sen slocknade den så ett batteribyte a 25 kr skulle inte hjälpa.

    Den sura banktanten gav mig en ny dosa.

    SEB ger en en ny dosa utan krussiduller (och bättre ränta).

    / Lowrisk

    SvaraRadera
  37. Satt och läste länken och kommentarerna ovan och kom då på att jag hade en räkning att betala i min bank - Swedbank. Möts vid inloggningen av följande meddelande "Här hittar du hjälp om hur du använder och byter batteri i säkerhetsdosan." Vad ska man säga - Swedbank är ju ett skämt.

    SvaraRadera
  38. Bankerna är riktigt fula fiskar. Jobbar själv på bank(extra) och ja, vad ska man säga. "Its between you and god" kanske är en bra sammanfattning.

    Fick frågan av en nära vän när vi diskutera lite. Tobaksbolag eller Bank? Pest eller kolera?

    SvaraRadera
  39. Jag råkade ut för detta och när jag flera ggr påtalat att dosan är bankens och jag vägrade betala för ett nytt batteri. Fem minuter senare avslutade jag mina konton och gick direkt till en annan bank. Det är inte snålhet, det handlar om ens principer och att visa att man inte tänker låta sig köras över.
    Matz

    SvaraRadera
  40. Matz igen...
    Jag får tillägga att vid den tidpunkten så sade Handelsbanken att man ska inte behöva betala för att betala sina räkningar. Det föll mig i smaken. Ni ovan som ondgör er över 25 kr, TÄNK TILL... För inte allt för många år sedan fick man lönen i handen. Numera är det normalt att den går direkt i labbarna på banken, man måste ha konto och vara kund. Man måste ha deras tjänster för att få sin förbannade lön... FAN!!!
    Matz

    SvaraRadera
  41. Den som har sönder sin dosa på flit är en gniden idiot, ganska onödig miljöpåverkan att skaffa en ny dosa varje gång. Sen kanske banken kunde erbjuda utbytesbatterier/hjälp men det är en annan sak.

    Lite heder har ni väl eller är det bara plånboken som är viktig?

    Fast dummast är ju den som sitter kvar hos Swedbank men gnäller om batteriet, lösningen är ju uppenbart att inte ha Sveriges sämsta bank.

    /T

    SvaraRadera
  42. När min pappa dog och jag inte hittade hans Swedbankdosa var dödsboet tvunget att betala för förlorad dosa, om jag minns rätt skulle ett krav på dödsboet komma om ingen betalning kom in. Märklig princip att tvingas betala för driften (batteri) av deras egendom (dosan). 300kr har jag för för mig det gick på.

    Jag hade sedan tidigare bytt bort s*tbanken Swedbank för egen räkning men iom hans bortgång var jag ju tvungen att ha med Swedbank att göra i vilket fall surt nog.

    SvaraRadera
  43. Haha! Jag trodde jag var ensam om detta med batterier till dosan. Jag bytte från Swedbank förra året enbart för att de inte ville ge mig nya batterier.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...