Det är inget nytt, men Swedbank erbjuder kunder att betala för en personlig säljare. Nyckelkund kallas sådant och kostar från 39:- till 165:- per månad. Man får visserligen lite annat på köpet, men i grunden så skall man då få en "personlig rådgivare".

Vi vet sedan tidigare att bankernas rådgivare i själva verket bara är säljare av bankens egna produkter och ständigt tittar på hur banken skall kunna maximera sin profit på respektive kund. Den rådgivande delen handlar om att ha känselspröten ute så att inte kunden upptäcker att h*n är blåst.

Man kan inte annat än att beundra bankerna för att alltså även kunna ta betalt för att få prata med en säljare. Storartad affärsutveckling.

Tydligen är även den svenska insatsen mot Libyen sanktionerad eller sponsrad av Swedbank. Se bild ovan.

Endast den som har en riktigt fin lön (40 000+) eller placeringar på över 300 000:- kronor får "möjligheten" att betala 165:- per månad för att ha löpande kontakter med säljaren. Detta kallas "premiumkund". Jag kallar det dumt. Eller åtminstone så är man antagligen rätt ... normalbegåvad om man vill betala för att prata med en säljare. Hur man samtidigt kan ha en såpass god lön eller 300 000:- på banken låter jag vara osagt. Nepotism eller arv? En tröst är ju att de där 300 000:- ganska snart blir mindre än 300 000:-, t ex om man följer råden att sitta still i den kapsejsande båten, och därmed så slipper man betala 165:- i månaden framöver.

Nej, det här är inte reklam för Swedbank. Det var iaf inte tänkt så. Som kund till Swedbanks Internetbank har jag dock tröttnat på att matas med detta tjat om att bli nyckelkund. From my cold dead hands, Swedbank!

Skicka en kommentar Blogger

  1. Ser inte vad bilden har med Sveriges Libyen-insats att göra. Inga fpl 39 i sikte där inte.

    SvaraRadera
  2. Fel dräkter, inga hjälmsikten osv osv.

    Nej, det är bildspråket som ger kopplingar.

    SvaraRadera
  3. http://www.svd.se/naringsliv/swedbank-vek-sig-i-bolanetvist_6393887.svd

    SvaraRadera
  4. En rådgivning är alltid gratis och kan göras hur många gånger kunden vill, i nyckelkund ingår tjänster för totalt ca 50 kr i månaden plus lite extra rabatter och en inbjudan till en rådgivning varje år, detta görs eftersom de flesta inte sitter dygnet runt framför börsskärmar utan gärna vill ha hjälp med några råd kring sina fonder. Dock är det många som skjuter på det och aldrig tar kontakt och med nyckelkund skall den kontakten förenklas för både kunden och banken.

    SvaraRadera
  5. off topic

    skriv gärna om merkel och sarkozys maktöverförande till rumpan...

    SvaraRadera
  6. SWEDBANK tror inte på global recession, utan på "hanka sig fram-scenario". Det skriver DI nu på förmiddagen. Då har man väl råd att betala för en personlig bankman när krisen blir en mild sommarbris med löfte om lysande utsikter runt hörnet.

    SvaraRadera
  7. Varför skulle man vara kund hos idiotbank? Trots allt skit och socialism, varför stannar folk kvar hos dessa nötter? Länsförsäkringar eller SHB är vettigare banker som inte förnedrat sig i kriser.

    Sluta stödja folkhemsbankerna. Sossar ska svältas ihjäl!

    SvaraRadera
  8. Bankens rådgivare fungerar ungefär som begagnade bilförsäljare, dom pratar om hur bra varan är och att det är bästa köpet för pengarna. Det enda dom är intresserade av är att tjäna pengar på courtage avgifter. Hur många skulle lita på & ge sina besparingar till en främling på gatan som påstår att denne skulle förvalta dina besbaringar på bästa sätt? Varför skulle man då lita på en okänd banktjännste mans rådgivning som pratar om hur duktiga & bra dom är.

    SvaraRadera
  9. Är Nordnet kund och har "private banking" (>2,5Mkr) o måste säga att de är rätt bra. Inget tjat, inga avgifter. Några analyser nu o då o kompetent service. Har även andra banker Handelsbanken är nog dom som ringer oftast om totalt katastrofala "råd".
    Mitt första krav till en "ekonomisk rådgivare" är att få se hans personlig resultat o balansräkning, kommer hans intäkter från att ge råd så ska man passa sig... risken är nog att han inte ens vet vad eb RR/BR är...

    SvaraRadera
  10. Kan man undvika bankerna skall man alltid det, så lite pengar på kontot, så lite lån som möjligt, så få aktier i deras depåer och så mycket som möjligt i fysiskt guld och silver, självklart INTE i deras bankfack.
    Hade alla gjort på detta viset hade vi aldrig haft bankkriser.

    SvaraRadera
  11. Blir arg nu igen då detta påminner mig om de "råd" Nordea gett en släkting
    nyligen: Ett arv gav ett antal hundra tusen och planerades användas till
    helt nödvändig konsumtion, om man nu kallar det kansumtion (underhåll av
    familjegården etc). Pengarna låg redan till två tredjedelar i aktiefond och
    en tredjedel i kort räntefond. Mitt råd (är en fullständig amatör) till
    släktingen i början på juli: sälj allt och sätt in på bankkonto då du har
    planer för dessa pengar i närtid och mycket pekar mot en rejäl nedgång på
    börsen (skuldkrisen i full blom, skepsis från oberoende bloggare etc).
    Nordeas råd i mitten på juli: Sälj av från den korta räntefonden till det du
    ska köpa nu och låt resten ligga kvar tillsvidare... och så blev det. Hann
    bli minus ca 20%. Inga som helst råd om att amortera, inga som helst råd om
    säkrare alternativ för pengar som ska användas i närtid, inga som helst
    varningar om turbulent marknad. Nä, förvaltningsavgift och ränta tickar ju
    in så allt gott.

    Jag klandrar dock inte alla för att lita på bankens "rådgivare", och visa
    generationer verkar dessutom ha detta medfött. Unga självsäkra bankproffs
    mot personer som kanske aldrig behövt "förvalta" några betydande summor
    eller av olika andra skäl inte har så stora kunskaper, eller kanske bara
    personer som är "lättövertalade" oavsett sammanhang. Många (författare och
    en del läsare av t.ex. denna blogg?) vill kanske hävda alla som inte har 100
    % koll på sitt sparande är totalt blåsta i skallen. Detta håller jag absolut
    inte med om. Jag tycker det är rimligt att alla inte ska behöva lägga ned
    tid på att sätta sig in i ekonomiska fundamenta för att kunna genomskåda
    bankernas argumentation, följa upp de faktiska resultaten, göra egna bättre
    val och sen knäppa dem på näsan. Tid som istället kan läggas på relationer,
    musik, konst, litteratur, uppfinnande eller annat som för mänskligheten
    framåt.

    Något är fundamentalt ruttet i nuläget. Vi betalar bankerna bra pengar för
    att de ska sköta detta åt oss, men det som händer är att de luras. Jag
    förstår att bankerna vill göra maximal vinst, som alla andra företag, och så
    ska det förvisso vara. Men om t.ex. H&M (förenklat) skulle lura mig på
    pengar, typ tag 1 betala för 2, skulle jag fortsätta handla där? Är det upp
    till oss konsumenter att styra in på rätt väg? Klarar vi det? Eller hur kan
    vi få rätsida på detta? Janne Josefsson? Bankerna bör fortfarande kunna
    tjäna grova pengar även med iaf hyfsat vettiga råd som ger win-win. Alla kan
    inte, vill inte, bör inte, förvalta sina sparpengar aktivt. Och bara för att
    vissa lägger sin tid på andra viktiga saker i livet och gör misstaget att
    lita på dessa institutioner, som enligt den allmänna och mediala bilden är
    experterna till folkets hjälp, förtjänar de inte att hånas. Tycker fokus bör
    vara på att bankerna luras och inte att "dumt" folk blir lurade.

    Sorry för långt inlägg. Tack C för en rafflande bok (30 sidor kvar) och en
    intressant blogg. Visa gärna att du står på de utsattas sida vilket jag vet
    att du gör.
    / Joel

    SvaraRadera
  12. Jag betalar inte ett öre i avgifter till Swedbank, varken för kort, internet eller bankfack. Jag tror inte att de är så svåra att förhandla med, jag har ingen jätteförmögenhet och för mig gick det lätt.

    /
    Övermänniska av rang

    SvaraRadera
  13. Re / Joel

    Bankerna fortsätter därför att de kan. Och kommer att fortsätta.

    Vill du inte engagera dig i din ekonomi och lämnar över det till banken så får du betala - dyrt, mycket dyrt.

    Valet som jag ser det: Antingen Engagera dig och få betalt (i form av högre avkastning och inbesparade kostnader till rådgivarnas "produkter") eller Låt bli att engagera dig och betala dyrt till banken.

    Allt har sitt pris här i världen. Eller som amerikanerna säger "There's no such thing as a free lunch".

    Det tråkiga är att det är få som förstår att det är på det sättet. Först efteråt förstår människor och då är det försent att göra något åt den förlusten. Men framtiden kan du påverka själv.

    SvaraRadera
  14. Tack för denna sågning. Jag har sagt upp mitt sparkonto i Swedbank för länge sedan. Jag skaffade det när de hette Föreningsbanken och var ett slags bondekooperativ. Det slår mig att jag som barn nog sparade lite i samma bank. Då hette den Jordbrukskassan, vilket ofelbart blev till "Jordgubbskassan" i barnmun...

    Farväl Swedbank, må Makterna vara dig nådig i den Storm som ska komma...!

    SvaraRadera
  15. Cornu, vilken bank anvander du? Kan vi fa en liten banksummering med pro och cons? T.o.m. en bank poll kanske?

    SvaraRadera
  16. Nyckel kund?
    Rådgivning varje år
    Koll på pensionen
    Telefonbanken
    Internetbanken
    Kort och kredit
    Jag fattar inte är inte detta nått man borde få ändå eftersom man sparar pengar i banken.
    Helt galet enligt min mening man lackar ur på Swedbank. Ocker..har varit kund i över 20 år men tycker detta är gruvligt dåligt...

    SvaraRadera

 
Top