För att problem orsakade av alldeles för låga räntor och medföljande överskuldsättning skall kunna lösas måste skulderna minskas. Vi måste få till en avbelåning (eng deleveraging).
En av den tyska regeringens rådgivare talar om att exempelvis Greklands statsskuld måste halveras. Detta kan förstås ske genom 10-20 års gnatande och besparingar. Eller så kan det ske snabbt via en omstrukturering av den grekiska statskulden (eng default). Det samma gäller i princip även samtliga övriga BIGPISFUKUS-länder, liksom de privata skulderna.
En hastig sådan avbelåning kommer naturligtvis vara en chock till vårt kreditbaserade ekonomiska system och vårt kreditbaserade penningsystem. Men en sådan systemchock skulle samtidigt antagligen gå att återhämta sig från snabbare än att låta det hela läka ut, vilket enligt andra bedömare kan ta 10 – 20 år av mycket bistra tider.
Från Citigroup får vi nu höra att vi har åtminstone 10 år av dåliga tider framför oss, inklusive på börsen. För även om stater gör sitt bästa för att stimulera ekonomin med låga räntor, nytryckta pengar och krediter och stimulanser till de banker som gjort bort sig, så har folket slutat vilja öka sina skulder. Vi är inte där i Sverige än, de svenska privata skulderna fortsätter att öka avsevärt mer än BNP, disponibel inkomst, bruttolöner, KPI eller vad man nu vill jämföra med. Men det kommer.
Vad vi helt enkelt ser är ett massivt deflationstryck som kommer dra över hela världen när en kreditdopad ekonomi krymper ihop i avbelåningens spår. Men det är också vägen framåt. Så länge inte skulderna reduceras i systemet, oavsett om det är privatpersoner, stater eller företag, så kommer det inte finnas några varaktiga lösningar på skuldkriser och finanskriser.
Ur detta kommer dock förändring och förhoppningsvis ett bättre samhälle resa sig. På så vis kan det vara bättre om det tar 10-20 år, så att människors attityder till krediter och konsumtion hinner förändras från grunden. En snabb systemchock riskerar bara att göra så att folk tycker att “var det inte värre, bara att låna och börja meningslös konsumtion igen”.
Men hur man än vrider sig har man ändan bak. De enda som inte kan skicka vidare sina kostnader nedåt i näringskedjan är privatpersoner, och oavsett hur skulderna betalas så är det Europas och världens privatpersoner som får betala. De som går vinnande ur karusellen är som vanligt mellanhänderna, t ex bankerna och deras bonusavlönade anställda.
36 kommentarer
Det som känns mest logiskt är:
Massiv deflation -> bank runs -> inflation i nödvändigvaror -> folk inser att kontanter inte är säkert -> hyperinflation
Eller som under IT erans mest hysteriska tid. Vi byter högvärderade bolag mot andelar i andra högvärderade.
Eller som denna historia:
Den man som påstod att han hade en hund värd 1 miljon fick den "såld" för det priset-ha!
Han fick två raskatter värda 1/2 mille vardera!
Richard C. Cook has the answer:
To accomplish a program of real reform will require a strong president but possibly a political revolution to get one. Congressman Ron Paul has made history as the first major presidential candidate to call for the abolishment of the Federal Reserve. He is right. The first thing a president worthy of the name should do is eliminate the Federal Reserve as a bank-of-issue, get rid of our debt-based monetary system, and depose the bankers and Wall Street financiers from the seats of power. Ron Paul is also right that the U.S. should withdraw its military from overseas and stop trying to control the world.
What Ron Paul’s candidacy proves is that in the internet age, with financial crises jumping from the headlines every day, and authorities such as Ben Bernanke, chairman of the Federal Reserve, and Secretary of the Treasury Henry Paulson manifestly having no intention of making real changes, the public is ready to listen to new ideas. But even progressive analysts are so locked into outmoded concepts that they fail to realize an entirely new type of monetary system is needed.
The basic concept that must be understood, as expressed repeatedly by this author in past articles, is that credit is a power of nature that is part of the human “commons.” Credit allows society to materialize value by drawing from future potential productivity into present actualized reality. Credit therefore should be treated legally as a public utility, like water or electricity.
Credit is not a mathematical abstraction that should be manipulated into building pyramids of debt. Such practices are suicidal for an economy. Rather credit is organic, deriving ultimately from human labor (including mental labor, as in the application of technology), along with the sun, the soil, natural resources, and the rain. Thus we have gone full circle to the beginning of this article, where Russia and the U.S. were cited as the two nations that best understood where real wealth comes from.
The management of credit may be licensed to responsible private parties who are accountable to public authority, but it should never be given away or “privatized” to individuals or corporations who manipulate it mainly for their own profit, as banks do today. It is the privatization of credit through the banking systems of the world which has loaded humanity with debt, rendered short-term profits the highest priority of all business endeavor, and made modern industrialization as much a curse as a blessing.
Note that credit differs in this discussion from the legitimate investment of capital derived from profits or savings whereby an individual risks a portion of his wealth through a contract with a producing entity. Capital markets that facilitate this type of investment fall under the category of commerce, not usury.
A national monetary system should reflect the treatment of credit as a public utility and thereby make possible responsible economic activity and the fair distribution of wealth. Some of the measures which should be implemented are contained in the American Monetary Institute’s draft American Monetary Act. (www.monetary.org/) The resulting currency could be issued, not in the form of debt instruments like Federal Reserve Notes, but silver-backed Treasury certificates as in President Kennedy’s program of 1963.
Continued below…
Features of a new monetary system could be as follows:
*
A guaranteed income, followed by a National Dividend, should be paid directly to citizens from a Treasury credit account without recourse to either taxation or government borrowing. (C.H. Douglas’s theory of the National Dividend as the monetization of the net appreciation of the productivity of a modern industrial economy is set forth in this author’s Global Research article entitled, “An Emergency Program of Monetary Reform for the United States ,” April 26, 2007.) The National Dividend, currently estimated at over $12,000 per capita annually, could be distributed in a variety of ways, in addition to a subsistence stipend. This could include price subsidies for consumer purchases, taking over existing Social Security payments, universal health insurance, or payments to women with young children. Another way to issue a National Dividend would be to monetize food production, whereby anyone who delivers food products to wholesalers receives a government payment as a producer’s subsidy, thereby discounting food at the consumer point-of-sale. This would work in a similar fashion to farm parity pricing programs of bygone days. As explained by Wallace Klinck, “Social Credit policy is to compensate retail prices at the point-of-sale. It is not, however, to subsidize production which would be subject to consumer choice and fully supported by consumers having at all times financial income adequate to fully liquidate the costs of production. That is, production policy is to be determined essentially by consumers—this being the Social Credit concept of genuine economic democracy with maximum decentralization, or dispersion, of power over production policy. Price controls under the present financial cost-accountancy system, where continued economic activity is dependent upon an inflationary expansion of credit to meet rising costs arising consequent to flawed accountancy, is demonstrably impossible. Price regulation, however, would appear to be both necessary and realistic under a self-liquidating Social Credit system of finance. Although not generally recognized, prices are ‘controlled,’ (or manipulated) under the present system of finance in a most deleterious manner.”
*
The government should also spend money directly into circulation, as it did with Greenbacks in the 19th century, both for operating expenses and for infrastructure projects at the federal, state, and local levels. A national infrastructure bank could be capitalized by state and local infrastructure bonds without any impact on the federal budget. Such spending would again be without recourse to borrowing or taxation. Infrastructure spending could be either through grants or low-interest loans. As with Congressman Dennis Kucinich’s current proposed infrastructure bank legislation, the program could specify that a requisite proportion of funding be spent on American-made products such as steel.
*
We should reform banking by eliminating the catastrophic privately-controlled fractional reserve system. Instead, the government should lend money at a low rate of interest to banks, then use the proceeds to help pay for legitimate government expenditures in the areas of regulation or services. Use of the proceeds, combined with the new Greenbacks and savings from no longer having to pay interest on an unnecessary national debt, would eliminate the need for the federal income tax, allowing the 16th Amendment to be repealed. In fact, under a monetary system such as the one described herein, probably three-fourths or more of the current societal tax burden could be eliminated.
…and the last part.
*
In order to clear the way for these reforms, bankruptcy reorganization of the entire $50 trillion of existing debt in the U.S. should be undertaken, with debt being restructured and paid down over time or simply written off. Bank lending for speculation, such as for mergers and acquisitions, equity and hedge fund speculation, and purchase of securities on margin has been explosively enabled through bankers’ ability to move massive amounts of funds electronically. These leveraging practices should be outlawed, as they are abuses of the public interest. (According to the London Times, one John Paulson made $3.7 billion in hedge fund trading last year. “Mr. Paulson’s firm, Paulson & Co, made a fortune from shorting America ’s sub-prime mortgage markets.”) A national fuel conservation program with real teeth should also be instituted. And at least half of the U.S. military budget should be eliminated, with half of the remainder devoted to energy R&D and domestic public works. Employees of the military-industrial complex will find many new career opportunities as the domestic economy revives.
As these measures are taken, the United States will no longer be dancing to the financiers’ tune. We would be helping prepare a future where man’s inhumanity to man as expressed through war and financial exploitation is no longer glorified. Such a future would be a milestone in the eventual enlightenment of the human race. But these are measures that must be implemented now, before it is too late.
While we await these epochal changes, more modest steps may be in order. The author is often asked for personal financial advice. His advice is to invest in yourself and in other people. Plant a robust home garden. Learn new skills. Start community food co-ops that buy local products. Establish local currencies and barter networks. Join or form a union. Raise bees. Put kids through school. Get out of debt. Pray and meditate. Become politically active. Demand change.
The whole article can be found on a lot of sites. One is http://www.gnosticliberationfront.com/extraordinary_times.htm.
Eftersom den enes skuld är den andres tillgång pratar vi alltså massiv utplåning av tillgångar. Då blir frågan hur den sker,och vilka som klara sig bättre än andra. Ska vi gissa att insiders, dvs eliten, ligger bäst till för att hålla sig skadeslösa ?
Att minska statsskuld genom "gnatande och besparing" (inkluderar väl också rea på statens tillgångar ?) är detsamma som nationella självmord, samhällsekonomisk kollaps. Det ända vettiga är alltså brutal "haircut" på kreditorerna, de är ändå de som har blivit rika på hela detta skuldsättningssvindleri
/Freddy
Intressant reklam som möter en under en inlägget om avbelåning,"Husplaner – blogg för dig som skall bygga eller köpa nytt". Undrar om annonsören insåg var de la sina pengar, stor humor. Vad skall trumfa det? Kanske reklam för Folkia om snabba SMS-lån?
//Fredrik.
Anonym 13:11,
Nej, Google-annonserna kan man verkligen inte klaga på ur underhållningssynpunkt. SMS-lån, Grekland för att ta några till exempel.
Hellre flash crash än 10 sega eländesår.
Jag är ung nog att klarar av en snabb kollaps. Jag är driftig nog att ställa om och flexibel utan skulder.
Att jobba mer för mycket mindre är inga problem, har ingen familj som får lisa heller.
Så låt skiten kollapsa snabbt! Please!
Blod, svett och tårar är det som alltid hittills varit värdebyggande, inte lathet och spekulation. Jag tror miljontals kommer "gå under" i framtiden, att gå från röda mattan till utedass..
Omräknat för inflation blir väl den BNP-utvecklingen på 1-1,5% snarast negativ dessutom. 10-15 år av recession mao…
Jag e sååååå all out börsnoterade aktier.
13:10 Freddy, de "tillgångar" du pratar om som utplånas är bara fiktiva värden och krediter. Faktiska reala tillgångar i form av hus, fabriker, materiella och immateriella rättigheter etc finns ju kvar. De är bara värderade lägre.
De som tappar tillgångar är de som har dem i uppblåsta siffervärden.
Ett obelånat hus förblir ditt oavsett om det värderas till 4 MSEK eller 500 kSEK, och utför precis samma funktion oavsett vilket fiktivt värde det åsätts. På samma sätt kan man plöja en åker med en traktor, oavsett vad andrahandsvärdet på sagda traktor är och oavsett om utlånande kreditinstitut gått i konkurs.
Cornu, du saknar systemperspektiv. Du är dock i gott sällskap så det är OK. Någon "avbelåning" kan inte komma ifråga eftersom HELA det monetära systemet är skuldbaserat. Den hundring du har i plånboken uppstod när någon "lånade" den. Alla monetära tillgångar motsvaras av en lika stor skuld – plus upplupen ränta. Och för att ha råd att betala all aggregerad ränta på alla lån så måste den aggregerade lånestocken hela tiden öka i storlek. Between a rock and a hard place.
Det har aldrig blivit systemkrasch och apocalyps förut, men this time its different.
ehh… nej precis, kommer kanske bli lågkonjuntur hög arbetslöshet och så vidare men flertalet kommer att ha jobb och kan köpa grejor och ha det bra som vanligt. Särskilt den äldre generationen.
13:28
Japp det är kört som fan! Men ännu har inte BLTs här vaknat och sett skiten träffa fläkten. De må ha sura gaser i magen men de vet inte varför. Deras undermedvetna jagar dem i drömmarna. Ingen suv, thairesa eller nytt badrum på 5-6 år framåt! Snyft, nu kommer de ses som loser i villaområdet..Men detta sker hos alla och alla blir losers..
Käre regelbundne, men ack så repetitive, läsare som ständigt upprepar detta. Nej, jag saknar inte systemperspektiv. Jag säger ingenstans något som motsäger det du skriver, och säger inte heller att alla skulder skall utplånas. Det kommer finnas kvar "pengar" (=krediter) även efter avbelåningen.
Det har gått utmärkt att minska belåningen förr, det kommer ge svåra konsekvenser, men det kommer gå även den här gången.
Varje gång jag nämner något måste jag inte skriva "vårt kreditbaserade monetära system". Det skulle bara bli tjatigt. Dessutom är du ju alltid duktig och påtalar detta för de som missat det hela.
När avbelåningen är klar kommer skulderna börja öka igen, men skuldsättningen sett till existerande realt (och immateriellt) kapital kommer ha minskat så vi kommer under en tid ha det bättre, relativt.
Avskuldning är detsamma som sjunkande BNP och det är alla politiker av alla färger allergiska mot.
Dags att släppa dagens sjuka system och implementera skuldfria pengar med FRB1:1, man kan ha parallella valutor, det går utmärkt och är ett sätt att skydda besparingar.
Skulderna bor kvar i det gamla systemet och tillgångarna flytta till det nya skuldfria systemet.
Det svenska banker i nuläget gör kallas delevering, de skriver ner värdet på tillgångar och skulder eftersom värdet på deras tillgångar och skulder minskat och fortsätter att minska.
Svenska banker ser dessutom i nuläget helt okej ut, blir säkert mycket värre framåt i tiden om tillgång på utländsk finansiering inte längre är möjlig, fallande bostadspriser osv.
Googla på delevering och bilda er..
Cornu13:26 :
Men vilka sitter med svarte petter, är det inte innehavare av bostadsobligationer eller nåt, och vilka är de ? Hur ser de fiktiva tillgångarna ut, jmf med USA där bostadsskulderna packades om och prånglades vidare åt alla håll. Sen skulle Obama rädda dessa fiktiva tillgångar åt innehavarna och kastade notan på staten som nu då skall skära ner alla trygghetssystem
/Freddy
Det är ändå förståeligt att politiker i allmänhet föredrar att långsamt gå upp i vindögat och slå, därför att kravallerna i Storbritannien kommer att framstå som en västanfläkt om man släng-gippar fram en avbelåning.
Det är förstås inte säkert att just de politikerna klarar av att sitta kvar vid rodret (=bli omvalda) under hela slaget, utan ersätts av någon rorsman som tycker det ju går ganska bra (=sannolik valvinnare) och faller av igen, och då kan det istället bli en släng-gipp som till råga på allt är helt okontrollerad.
Om seglarlingot ursäktas.
De bortskämda svenskarna kanske behöver lite anarki och kaos för att vakna och inse att livet inte är så enkelt som alla tror.
Feminiseringen av folket är olycklig, tom män strävar efter mjuka värden numera.
Verkligheten måste slå svenne i ansiktet ordentligt.
re 15:26
Ja, till skillnad mot blattarna som ju övar kontinuerligt för kommande inbördeskrig i det här landet. Manliga män, riktiga män…
15:26 och 16:27
Ni är båda människor, rasister och därmed idioter
Cornu: Jag är nog för ekonomiskt okunnig för att fullt ut förstå ditt inlägg. Det går att tolka som att en allmän "avbelåning" vore positiv i första hand för de med skulder, t.ex. Grekland och BLT. Knappast det du menar, eller? Kan du inte förklara lite mer konkret vad du tror kommer hända med lån, sparkapital, arbetsmarknad, löner etc.?
16:58
Och du är en obildad nyttig idiot robot som inte förstår i vilken verklighet du lever i.
Sanningen är att alla västvärldens länder är bankrutta, det är kört det är slut!
Bara för man är neg mot feminiseringen är man alltså rasist? Det måste brunnit flera säkringar i din sosseskalle.
En obildad nyttig idiot robot? Är det felstavnings- eller särskrivningstävling så vinner du.
Kan upplysa dig om att jag vet precis vilken verklighet vi alla lever i. Har forskat i ämnet sedan början av 90-talet då jag för första gången läste Tragedy and hope av Carrol Quigley. Detta är en bok du aldrig hört talas om och med tanke på dina problem med grammatik säkert aldrig kommer att läsa.
Du kallar feminister för blattar och ifrågasätter man detta är man en sosse?
Kan du förklara vad en sosse är?
Hur kan man bli rasist för att man ogillar feminiseringen av folket? Kallar du alla som inte tycker som dig för rasist?
Du är en typisk nyttig idiot som försvarar detta sjuka samhälle som en ryggmärgsreflex.
Varför är feminisering negativt, jo för att kraven ökar på samhället, mer bidrag, stöd och hjälp till alla och allt. Kvinnor är de största kravmaskinerna i samhället och nu har de fått många män med sig.
Svensken har inga skyldigheter bara rättigheter!
Jag är utled på alla er systemslickande robotar som försvarar allt det degenererade i samhället. Du är främsta fienden för vettiga människor som längtar efter frihet från statligt förtryck.
Sosse är lika mycket en politisk åskåding som a state of mind. Drönare, sosse, nyttig idiot, kalla det vad du vill, det är i grunden samma sak.
Rasist är en människa som gör skillnad på olika raser, hur kan antifeminsim vara rasism? chauvenist möjligen, men knappast att jag är rasist. Jag är trött på alla offervurmandet och gulligull helt enkelt.
Du delar säkert rosa tofflor med frun?
Jag har aldrig sagt att antifeminister är rasister. Läs om. Det var ditt uttryck blatte som jag reagerade på.
Jag har inte försvarat samhället. Jag håller med om att det är degenererat.
Vi är inte där vi är idag pga feminism eller invandring utan pga ignorans och rädsla som utnyttjas för att driva igenom förändringar av olika slag.
Om jag hade haft en fru skulle hon fått ha sina tofflor för sig själv oavsett färg.
Var skrev jag blatte? Det måste någon annan skrivit eller så är du riktigt störd.
Kasta på folk saker som inte stämmer, du kanske ska tagga ner lite, du gör bara bort dig!
Nysvenskarna/de mångkulturella kallar "de andra" för svennar och sig själva för blattar
16:27 då skrev nån blatte. Var det inte du så ber jag om ursäkt. Har i så fall argumenterat med fel anonym…..
Snälla tjafspellar, stick tillbaka till flashback.
Vi andra försöker förstå sammanhang tillsammans
Skuldavskrivningen kommer att ske, men inte på de grunder du tror Cornucopia. Vi har nämligen nått den punkt då inte vår planet längre förmår försörja ett skuldbaserat penningsystem. I den framtid som nu kommer är som att låna till större fiskebåtsflotta för att fiska i ett på fisk tomt hav. Flottans storlek spelar ingen roll om det inte finns någon fisk att fånga med den. Att skapa värde i de utställda krediterna, oavsett hur fina verktyg du har och hur mycket "pengar" du än lagt på båtarna blir en omöjlighet.
Ett systembaserat penningsystem ställer genom räntan krav på ett samhälle med ökande framtida arbete, energi och råvaror, skuldavskrivning eller inte. Jag har i alla fall mycket svårt att se hur ett sådant system skulle kunna existera i en framtid med krympande materiell bas.
Det vi behöver är skuldfria pengar, skapade och garanterade av en stat som inser att ovanstående är sant. Men detta kräver andra politiker än dagens till penningeliten medlöpande lakejer.
/Farfar
Farfar, vi är alltså tillbaks på den ruta där en ny världsreligion måste fram ? De tidigare hade ju som ett mycket viktigt inslag förbannandet och förbjudandet av ränta. Kristendomens begynnelse handlade ju till betydande del om ett skulduppror inom det romerska väldet, mot skuldslaveriet där du kunde bli ägd av andra pga dina skulder. Rätt otroligt hur mycket av Jesus uttalanden som kretsar kring ekonomi och penningens fördärv.
Att man sen hade en lära som skulle få folk att respektera naturens ordning och begränsningar ligger väl också i högsta grad i vårt intresse idag. Vilka begrepp man laborerade med för att åstadkomma denna respekt varierade ju, brahman, fadern, gud osv., men det handlade ju alltid om tron på en levande ordning. Vilket förstås ger en annan attityd till naturen än dagens tro på en i grunden död verklighet varur livet uppstått av en slump.
/Freddy
Dagens penningsystem är ju dött egentligen, man plåstrar över artärsnitten men blodet rinner ändå ur systemet.
Det är kört och det vet alla som har en hjärna. Det svåra är hur man bevarar sina privilegier i ett nytt system, det är den svåra frågan.
Tyvärr verkar 95% av svenskarna bara sova vidare i skuldslaveriet, man påstår att ekonomi är avancerat och inte nåt man ska behöva bry sig om. Man dämpar sin arbetarklassångest med ännu ett besök till bygghandeln..
Jag har inte nämnt någon religion, vad jag vet, bara konstateranden. Planetens resursbas räcker helt enkelt inte till för att skapa värde i de av bankerna utställda krediterna eller dess ränta. Så vad är alternativet?
/Farfar