Tydligen är det nytt prisrekord för bensinen. Igen. 14:38 per liter. Därmed är vi rysligt nära min gissning om att vi får se ett bensinpris närmare 15:- per liter än 14:- per liter, dvs över 14:50 SEK per liter, till sommaren. 12 öre kvar.
Anledningen är inte giriga oljebolag, även om dessa som sig bör ser till att ta igen en del på tidigare usla marginaler. Anledningen stavas istället oljebrist. Brist frågar sig då Svensson? Det är ju ingen brist, det finns ju massvis med bensin på alla mackar?
Prisökningar är ett symptom på brist, och det faktum att oljeproduktionen inte längre kan öka väsentligt på jordklotet. Det kallas peak oil, och det blir inte bättre. Exportmarknaden för olja toppade redan 2005 och krymper nu för varje år. Och det är på den krympande marknaden som Sverige måste köpa sin olja. Det kommer bli värre. Veckans ursäkt för tillfället är förstås inbördeskriget i Libyen, som nu toppas av oroligheter efter valet i Nigeria. Samtidigt är verkligheten sådan att det inte går att kompensera varaktiga bortfall i oljeproduktionen. Istället måste efterfrågan sänkas, och det sker genom prismekanismen.
Sverige har för övrigt ingalunda speciellt höga bensinpriser, utan ligger runt EU-snittet (gamla siffror).
Nu kan mycket väl bensinpriset falla tillbaka något om det lugnar ner sig i Libyen eller Nigeria, men det räcker förstås att situationen eskalerar igen i något annat oljeexporterande MENA-land, t ex Algeriet. Eller för den delen Bahrain eller Saudi-Arabien, där västmakterna och FN inte bombade regeringsstyrkorna när dessa urskillingslöst sköt ner demonstranter. Libyens problem är ju att de slutat exportera olja pga konflikten. Så länge oljan flödar så får man göra vad man vill.
Lite sanningar om Libyen kanske är på sin plats? (De mer erfarna rebellerna är mujaheddin, som slagits mot USA i Afghanistan, det hela handlar om olja, och ett bankrutt USA leder visst operationen även om det för syns skull kallas NATO) Via Zero Hedge uppmärksammas vi på följande inslag från CNN där en fd CIA-analytiker säger lite sanningar som får studiohallåorna att slå kullerbyttor när han säger lite politiskt inkorrekta saker.
Skippa fram till ca 03:00 in i inslaget om ni saknar tålamod, även om det finns en del godbitar även i början. Stor underhållning. Fara med direktsändning det där. Risken finns ju att någon säger som det är. Notera att den bild media ger i Sverige också är i linje med CNN och inte med den fd CIA-analytikerns klarspråk. Roligast är att han ser ut att ha helkul och knappt kan hålla sig för skratt över studiokvinnornas naivitet. Och kolla kroppsspråket på kvinnorna. Speciellt när han påtalar att USA är i princip bankrutt. Armarna i kors i studion. Nu har du fått nog med tid. Bryt för reklam. Festligt. Stor TV eller vad sådant nu kallas när media blir ägda.
Det nordamerikanska oljepriset bör påverkas lite mer av oroligheter i Nigeria än vad Libyen påverkar, då Libyen främst exporterar till Europa och därmed drar upp referenspriset Brent. Nordamerikanska WTI, majterminen nedan.
Priserna ser alltså ut att fortsätta uppåt.
De som ojar sig över priset vid pumpen kan trösta sig med att världsekonomin inte tål sådana här oljepriser någon längre period, eller snarare inte tål den underliggande bristen. För att kunna hålla igång den fejkade återhämtningen utan ännu större statistikmanipulation än man redan har måste oljeproduktionen öka. Sambandet mellan transporter och ekonomisk tillväxt är extremt hård (USA, Sverige).
Det innebär att världsekonomin kommer krascha framöver. Igen. Så då får ni billigare bensin vid pumpen.
Men ni blir samtidigt av med jobben och får se era aktiefonder halveras i värde. Men bensinen blir billigare. Nöjda?
Till världsekonomin kraschar igen får vi leva med att minsta störning i någon oljeexporterande diktatur leder till högre oljepris då ingen kan kompensera.
36 kommentarer
Det är väl bara de svenska politikerna som tror att flygangreppen mot Libyen handlar om att skydda civilbefolkningen. Tyskarna vet vad det handlar om och vägrade delta.
Khadaffi ville nationalisera oljefälten och dela ut oljeinkomsterna till folket. Därmed var hans öde beseglat. Upproret är igångsatt med understöd av de brittiska och amerikanska underrättelsetjänsterna.
Anonym 08:30
Såg klippet igår, mycket underhållande. Kroppsspråket är som du påtalar mycket talande.
Finns det någonstans uttalat vad slutläget för insatsen i Libyen är?
/Tillsats
Befolkningarnas frihetslängtan är säkert genuin, samtidigt är även konkurrensen mellan olika stammar som är olika nära diktaturstaternas köttgrytor genuin.
En del av revolutionsrörelsernas grund är nog att de börjar känna av att oljeepoken snart är över och de antingen måste utveckla sina ekonomier eller avgöra vem som skall svälta ihjäl. I bästa fall tar demokratiserings- och utvecklingsambitionerna över, i värsta fall blir det etnisk rensning för att avlägsna konkurrerande konsumenter som hör till fel religion, stam eller som har fel hudfärg.
Gaddafis öde beseglades när han vart så brutal att hans kunder i EU inte längre kunde ignorera övergreppen och fortsätta köpa olja från honom med stängda ögon. Det vore katastrof för framförallt södra halvan av EU om Libyens olja exporteras någon annan stans alltså måste dem som tar över vara vänner med EU och de får därför militärt stöd.
Undrar förresten vad hans enorma fonder i EU-länder har haft för politisk påverkan?
Finns det någon sanning i detta? Att jänkarna spar på stora mängder olja i alaska?
http://www.youtube.com/watch?v=NbakN7SLdbk&feature=BF&list=PLCA2945A4480524CB&index=8
Världsekonomiska slutsatser ang oljepriset och hållbar ekonomi.
Du kan få rätt men även fel.
Tror du inte att människan är anpassningsbar?
Köper bilar med halva förbrukningen, kör mindre, köper mer lokalt, nyttjar kollektiva transporter osv.
Vi handlar ca 30 miljarder fat i världen. 120 USD ger en omsättning på 3600 miljarder eller ca 514 USD per världsmedborgare.
USA som är en extrem gör av med 25% av detta delat på 300 M vilket blir ca 12 000 USD per person. BNP ligger på ca 40 000 så de ligger illa till!
Rättelse 4000 USD per person eller ca 10% av BNP i USA.
Läste i morgontidningen rubriken, " Det rika Norge blir ännu rikare. " Det har hittats olja 20 mil norr om Nordnorge, det största fyndet på mycket mycket länge i Norge.
Omräknat visade det sig räcka knappt 2 dygn av världsförbrukningen!
Å andra sidan så tar det ett årtionde innan källan kommer i produktion, så de smarta norrmännen lär behålla oljan för eget bruk.
Om svenskarna håller sig framme kan vi kanske byta till oss lite olja mot björkved.
På samma sätt kan vi byta till oss olja mot metaller, järnmalm, koppar, guld från de Norr- och Västerbottniska gruvorna som vi gjorde under andra världskriget.
anonym:
Men problemet kring oljan är ju inte bara förbrukningen för fortskaffningsmedel, jag skulle påstå att det är det lilla problemet.
Det stora problemet är hur mycket olja som går åt att tillverka prylar etc. Dvs fabriker och att förädla råvaror.
Då blir bensinpriset en indikator och oljebristen ett symptom på något som inte är hållbart.
JAG tror att man skulle kunna säga att Libyenkriget i viss mån betingas av en strategisk jakt efter olja. I det enskild fallet kan ju resultatet bli minskat oljeflöde. I Irak har det blivit det, i Libyen likaså – inte troligt att landet kommer att komma upp i nivå snabbt oavsett regim (just nu verkar valet stå mellan delning och fortsatt inbördeskrig). Men ur strategisk synpunkt är den politiska kontrollen över arabvärlden överordnad. Den består i stort sett av ett antal lydiga diktaturer + olydiga Libyen. Den s k folkrevolutionen i Egypten har bara säkrat kontrollen åt en USA-styrd militärjunta, inget annat. Resten är kosmetika.
Stefan Lindgren (8dagar.blogspot.com)
Den nya generationens bilbatterier som precis har kommit kan laddas på 5 min. Ungefär lika lång tid det tar att tanka. Nu gäller det bara att bygga ut de sista älvarna och bygga fler vindsnurror.
Jaha, och hur står det till med råvarorna till batterierna?
Och en räkneövning för dig. Hur många ampere behövs för att kunna ladda en elbil på fem minuter?
Cornu, detta är inget problem för bilar står still 98% av dygnet, så majoriteten kan ladda i lugn och ro. Sedan kanske vi får ordna ett system att man bokar laddning i förväg, under färdväg. Men jag ser aldrig att 10 st står och tankar exakt samtidigt på mina mackar, men visst kan det bli väntetid. men vi har skickat folk till månen vi kan nog ordna detta också.
olja till tillverkningsindustrin kan vi ta från nya källor och skiffer. dyrare produkter, visst.
Det är ett problem om du skall ladda på fem minuter. Skall man inte göra det, då bilarna står still 98% av tiden så är femminutersbatteriargumentet irrelevant.
För att ladda på fem minuter krävs antagligen industriella säkringsnivåer man knappt hittar hos bensinmackar idag, än mindre i villaområden…
Jo det är relevant såtillvida att när du är ute och åker längre sträckor så vill du kunna tanka lika smidigt som nu. Men 98% av påfyllnaden av el kan göras långsammare, på din egna parkering, eller andras parkeringar. bilar står som sagt oftast still.
El-tankningställen för 5 min påfyllnad kräver nytt tänk, ny dragning av el. Skulle gärna se att mackar blev mer eller mindre blev självförsörjande via snurror.
Men vad är alternativet? Att vi ska fortsätta köra bil på olja? Jag tror att det kommer gå lika snabbt att byta bilparken som det gick för svensken att byta kök och platt-tv när det väl kommer i rullning. Lösningarna har varit motarbetade vilket förmodligen inte är en konspirationsteori.
Re: Anonym sa… 2011-04-05 09:31
U bet!
Dom har också köpt upp / hotat / dödat uppfinnare som har sökt patent på alternativ till olja, se t.ex Stan Mayer water powered car.
Det finns även mycket hemlighållen teknolig kring att effektivisera förbränningmotorn.
Apostlahästarna transporterar en gubbe väldigt långt bara med hjälp av energin i "gulesäcken" han vanligtvis har på magen…
Några avgaser blir det kanske längs vägen, men de är naturligt nedbrytbara. De hästarna behöver heller ej köpas, och accumulerar alltså inte resurser hos någon som kan använda resurserna för att kontrollera dig. Om ingen har kontroll över dig har du mindre behov av att fly, och måste därför inte transportera dig så fort eller långt.
@Cornu
Tycker du fortfarande att vi ska hjälpa de här Mad-Maxgängen som drar omkring i öknen? Tror du fortfarande att de är massakrerade civilister som representerar folket?
Förklara i så fall vad som blir bättre för libyerna när Khadaffi är borta.
!!!/ Z
Z, jag har inga som helst problem med att vara inkonsekvent. Jag blev som människa upprörd när man initialt bombade demonstranter med flyg och attackhelikoptrar och ansåg för ca en månad sedan att vi hade en moralisk plikt att sätta stopp för det.
Samtidigt har vi eventuellt ingen rätt att lägga oss i ett lands interna angelägenheter, och antagligen blir det inte ett dugg bättre i Libyen i slutändan. Bara fler dödade. Men det förhindrar inte att man kan vara mänskligt upprörd.
Finns inga vinnare hur man än vrider på det.
@ 10:29-11:22
Varför inte ett system med utbytbara batterikasetter på macken?
Kör in över en anordning som byter ut de svaga batterierna mot fulladdade med automatisk registrering/debitering. Allt på <2 minuter.
Tätt med elmackar blir det förstås men vadå..
/ Z
@Anonym 11:22, Den idén är minst 20 år gammal och kan givetvis fungera, framgången beror på vilka begränsningar som konsumenterna accepterar.
Cornu 12:01. Problemet är om vi lät oss luras av påstådda massaker av civila eller inte. Mad-Maxgängen förverkade sin civila status i den stund de tog till vapen.
Låt oss se massgravarna och räkna kropparna innan vi tror på något som kan föra oss in i något ännu värre. Bra att du är öppen och delar med dig av nya uppgifter som kommer fram.
/ Z
Vårt samhälle spyr ut allehanda produkter, generatorer, elmotorer, batterier till allt möjligt trams. Men så fort det förs på tal att det ska tillverkas något nyttigt såsom vindkraft eller den nya generationen batterier till bilar, ja då tar råvarorna helslut direkt.
Till alla batterikramare: det finns inte tillräckligt mer råvaror (ex. litium) för att ersätta dagens besindrivna bilar med eldrivna dito. Vidare så finns inte produktionskapaciteten för elektricitet att ladda alla dessa batterier, även om man nu skulle lyckas tillverka batterierna. Kolla gärna upp hur många vindkraftverk vi skulle behöva bygga för att ersätta dagens oljeanvändning, och hur många det krävs för att ersätta 5% av oljeanvändningen.
Det är en nyttig övning som får en att nyktra till en smula och sluta att naivt drömma om att alla ska kunna susa omkring i eldrivna bilar på samma sätt som vi idag fräser omkring i fossildrivna.
Samhället är helt oförberett på en minskning i energitillförsel från olja – och varje minskning kommer få enormt genomslag på ekonomin.
Du Goldtrader sitter väl inte på guld? Du läste väl att peak-tanten sa att guld skulle krascha inom några år. Och så får vi hyperinflation som gör pengar värdelösa. Och så tar oljan och maten slut och alla alternativ är omöjliga.
//mkt nykter
http://www.mnn.com/green-tech/gadgets-electronics/blogs/could-solar-powered-glass-roads-replace-asphalt
konstnad för ett ton flytande asfalt, 175 dollar, dec 2007.
våren 2010, över 1000 dollar för ett ton…
Åsnekärra och åsnestigar är att vänta framöver alltså.
Vad som känns bra (not) är att fortifikationsverket nyligen avvecklat de civila beredskapslagren för Olja. Sista lagret tömdes under hösten 2010.
De enorma bergrummen är dessutom svåra att avveckla. Finns ingen användning för dessa förutom att förvara Olja och ingen vill köpa dem. De påstås till och med att dessa blir dyrare att förvara tomma än när de var fyllda med Olja.
Det enda som idag finns kvar är mindre militära lager. Våra lager finns på den öppna marknaden ute till havs eller inte alls.
Sedan vi avvecklade det gamla civilförsvarstänkande efter murens fall är vårt land nu oerhört sårbart. Detta gäller Oljan. När det gäller matdistribution är det ännu värre. Där har man låtit våra tre stora grossister sköta lagerhållningen och distribution. Vad tror Ni att dessa främst har för sina ögon, vinstmarginaler eller……????
Mvh
JO
Till alla elbilstroende.
När(om)vi kommer i det läget att vi inte har råd att tanka bilarna med fossila bränslen har vi heller inte lika stort transportberoende längre, så det löser sig per automatik.
Bilen har hittills varit praktisk eftersom den kunnat drivas med näst intill gratis drivmedel i förhållande till energiinnehåll.
Det är inte en mänsklig rättighet att just köra bil – det är omständigheterna som skapat detta, omständigheter som iom Peak oil kommer att förändras.
Det primära behovet är nu som alltid att kunna förflytta sig / varor, från A till B till X….men det kommer att ske på det billigaste sättet och då är det inte så säkert att just bilen kommer att vara det bästa alternativet.
Sveriges deltagande i insatsen i Libyen lär nog inte politikerna ens tro att det har med "demokrati" att göra – även om man kanske säger det till kreti och pleti…
Att få JAS "battle proven" och att på det politiska planet "ställa upp för NATO" lär väl vara de främsta argumenten – tror jag iaf…
/K
ni klagar friskt på united states of america här på dennna bloggen. Samtidigt ser ni själv att america fortfarande goes strong och utklassar alla andra när det gäller militärkraft och så. fortfarande måste vi amerikaner komma och rädda er i europa när ni inte klarar av saker i närheten.
Elbilar kräver neodym, vindkraftverk kräver neodym, samtidigt som dagens utvinning av dessa metaller till 97% sker i Kina och Kina har infört exportbegränsningar på just dessa. Visst finns det neodym på annat håll men frågan är hur snabbt man kan öka produktionen.
Och visst kan vi bygga elmotorer och elgeneratorer utan neodym men då blir de sämre.
Samtidigt så kommer det innebära att vi behöver ett helt nytt elnät och/eller flera gånger högre kapacitet om det ska klara av att folk laddar sina bilar på korta perioder.
Sen får man inte glömma batteriproblematiken, där vi inte bara behöver få upp utvinningsvolymerna på litium utan även att man behöver byta batterier efter några år.
Det hade kanske inte varit något problem att gå över till elbilar om vi hade haft lång tid på oss. Nu har vi inte det och samtidigt kommer hela världen vilja ersätta sina fordon. Detta samtidigt som oljepriset troligen sätter världen i en djup finanskris som stoppar nya investeringar.
Man kan inte heller jämföra med platt-TVs för all produktion är oljeberoende. När oljan blir dyrare så kommer all produktion bli dyrare. I en värld med dyr olja så hade det också tagit lång tid för alla att övergå till platt-TVs.
Angående Libyen så finns det källor inom ryska militären som hävdar att mycket är iscensatt, tex att rebellerna inte alls har så stort stöd som västmedia hävdar, att Gadaffi aldrig bombade sin egen befolkning utan att flygförbudet var det bästa man kunde få igenom i FN.
De extremt många avhoppen av diplomater osv bekräftar att Gadaffi saknar brett stöd.
Sedan är frågan varför man skall försöka rädda en stor skitstövel, jag föredrar att fira deras fall. Det må göra ont i plånboken när oljan stiger i pris men folk skall ha en chans till frihet och utveckling, det blir inte bättre av att förtrycket går i arv till diktatorns söner.
Magnus Redin: Stödet för Gadaffi är säkerligen inte så stort, jag lyssnade på en diplomat på ambassaden i USA som förklarade att många inte vågade säga emot och var en del av regimen tills tillfälle gavs.
Däremot betyder inte detta att rebellerna har stort stöd. Att vara mot Gadaffi betyder inte att man är för rebellerna, då har man låst in sig i ett svartvitt tänkande.
Rebellerna är en okänd grupp som kan vara god, Gadaffi är en känd ond faktor, tillräckligt svartvitt för att ge en möjlighet att agera. Jag hoppas de som har kunskap pejlar in subgrupperna bland rebellerna och förhoppningsvis hittar grupper att stödja och sedan göra ömsesidigt gynsamma affärer med som stödjer en demokratisering av Libyen. Med lite tur blir det en bra och stabil demokrati om ca två generationer.