Cornucopia?

2011-02-25 09:33

Hamstring av bränsle?

Med anledning av pratat om eventuell oljekris så kanske en del funderar på att passa på att hamstra bensin, E85 eller diesel. E85 innehåller som bekant minst 15% bensin, mer så här års, och drabbas alltså också av en eventuell oljekris med stigande priser och bristande tillgång.

Varje neosurvivalist värd namnet har förstås redan ett bränsleförråd hemma, men är fullt medveten om att det är en kostnad, inte en investering. För lagringen kostar mer än vi antagligen får se i prisuppgång, även om Algeriets oljeproduktion faller bort. En jeepdunk på 20 liter kostar t ex 249:- på Jula. 12:45 SEK per liter som skall hamstras. Även om oljepriset stiger tillfälligt till 220 USD så kommer inte priset på bensin att stiga med 12:45 SEK, utan mer landa runt 18:- kronor per liter, ca 5:- upp från idag.

Det finns även billigare plastdunkar, där en 20-liters dunk kostar 129:- eller 6:45 per liter som skall lagras. Duger antagligen gott vid lagring, medan jeepdunkar tål lite mer stryk och kan användas vid t ex skogsarbete med småskaliga maskiner.

De enda som kan lagra billigt är storförbrukare som har en egen cistern, aka farmartank, dvs t ex bönder, bussbolag och entreprenörer. Åtminstone bönderna bör redan ha fyllt på sina dieselcisterner inför vårbruket, men har man inte gjort det så kan det kanske vara läge att bita i det sura äpplet och acceptera dagens prisnivåer. Diselcisterner över 3000 liter är för övrigt tillståndspliktiga, men här finns alltså en liten fördel med att ha gård - man kan lagra stora mängder bränsle utan allt för mycket administration. Mindre cisterner skall dock fortfarande anmälas om jag inte är helt ute och cyklar, åtminstone för cisterner på 1000 liter och uppåt. Kanske kan variera för olika kommuner. Oavsett så faller miljöansvaret på cisternägaren, anmälningsplikt eller ej och även moderna tankar med dubbel tank, där den yttre behållaren kan samla upp allt från ett läckage i den inre, måste besiktigas vart 12:e år, medan sämre tankar kräver tätare besiktning.

En annan faktor att ha i åtanke är att bränsle är färskvara. Diesel är i princip fett, och kan angripas av bakterier vid långtida lagring och även förvandlas till en stor och hård ... fettklump. Både bensin och E85 innehåller som bekant etanol, som drar till sig vatten eller för den delen dunstar. Så man bör rotera sina lager och den som har cistern skall förstås inte ha mer än man gör av med för säsongen. Reservdunkar bör märkas med dess innehåll och datum de fylldes på.

Angående tillstånd så finns det begränsningar för hur mycket man som privatperson utan gård får lagra. I bostaden får man högst ha 10 liter brandfarlig vätska, t ex bensin. I vind- eller källarförråd inget bränsle alls, vilket gör att en lägenhetsinnehavare har högst begränsade möjligheter. Det är dock tillåtet att ha 25 liter brandfarlig vätska på balkongen, men inte inomhus. Totalt 35 liter för lägenhetsinnehavaren.

I separat garagebyggnad får man ha bränslet i själva fordonet plus en reservdunk, i praktiken 20 liter utöver det som finns i bilen. Är garaget sambyggt med fler garage eller ligger i ett flerbostadshus får du inte ha något extra bränsle alls.

Ett enskilt hushåll måste ha kommunalt tillstånd för mer än 100 liter brandfarlig vätska, i praktiken ett förbud, oavsett kombination av separata förråds- och garagebyggnader. Villan med separat förråd/friggebod/uthus kan alltså ha 100 liter vätska där, fem jeppdunkar, så länge det inte är ett garage då det bara är tillåtet med en dunk där.

Så ser det ut. Finns alltså vissa fördelar med att ha ett jordbruk, då tillstånd inte längre behövs förrän vid 3000 liter, iaf om man förvarar bränslet i en erforderlig farmartank.

100 liter kostar ca 2000-3000:- att lagra, medräknat kostnaden för dunkarna. Det krävs alltså inte någon enorm ekonomisk insats för att som privatperson nå sin maximala beredskapsnivå. Det enklaste sättet att ha god beredskap är dock att alltid se till att ha som sämst halv tank i bilen. Här finns också ett kryphål. Den som vill lagra mycket, lagligt, kan köpa gamla skrotfärdiga bilar och ha dessa fulltankade men avregistrerade. Men villatomten blir nog inte så snygg då...

Oavsett så går det inte att räkna hem hamstring ekonomiskt, utan det handlar om man vill betala kostnaden för att reservera lite mindre stress och lite mer bekvämlighet vid en akut bränslekris. Inom OECD har vi 90 dagars beredskapslager, men det hindrar inte att det kan bli bristsituationer lokalt vid en kris. Det finns inte heller något ransoneringssystem på plats i Sverige, utan vid en kris kan vi få se extra skattehöjningar på bränslet och sänkningar av hastighetsgränserna. Eventuellt kan länsstyrelserna helt ta över distributionen av bränsle och med hela handen peka på vilka som skall få, men något formaliserat system för ransonering finns det ingen infrastruktur för.

Det tål också att påminnas om att OECD-ländernas beredskapslager inte kan hantera att Saudi-Arabiens oljeproduktion faller ifrån. Så länge ett bortfall från Libyen bara är kortsiktigt så skall bränslet iaf flöda någorlunda, det samma gäller om även Algeriet faller bort även om vi då får se ännu högre priser. Vårt moderna samhälle hänger på fortsatt diktaturkramande av Saudi-Arabien, en diktatur som vi själva säljer vapen till. En diktatur som kastar all opposition i fängelse med tortyr och summariska rättegångar, och fortfarande avrättar folk för häxkonst eller trolldom när man finner det lämpligt.

Hur man än vrider på det så är inte beredskapslager eller privat hamstring någon lösning, då det som sagt baserar sig på lager och inte flöden. Något som egentligen gäller även själva oljan. Lager förskjuter bara problemen något och lindrar övergången.

Så har du själv något privat beredskapslager, eller kommer bränslet alltid från macken, även vid en kris?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

83 kommentarer:

  1. Oj, då får jag börja hamstra till gräsklippandet i sommar.

    SvaraRadera
  2. Dags att fylla badkaren med bensin som vid förra oljekrisen? :)

    Boom!

    SvaraRadera
  3. Sverige slopade sina beredskapslager för olja.
    Tidigare hade vi stora bergrum med olika olja lite överallt. Såg idag siffror på enorma beredskapslager i de oljeproducerande länderna.
    Kanske du minns hur vi fick beställningar på enorma berglager från Saudi på 80-90 talet.
    Vän av ordning frågar då-vad är det för fel på de reservoarer som oljan lagrats i i miljoner år?
    Kan du ta upp den ökning av etanolinblandningen som vi får i vår, från 5% till 10%. En stor etanolsatsning!/Oppti

    SvaraRadera
  4. Har 30 liter bensin, mest för att jag pendlar och det finns ingen mack i byn där vi bor. Kan snabbt byta namn från "pendlingsbuffert" till "krisberedskapsbensin". Mao vända kappan lite som jag vill..........

    /Pontus

    SvaraRadera
  5. Etanolen kommer till Sverige via tankbåt från Brasilien. Vid oljekris så får vi använda lantmännens etanol som baseras på svenskt vete istället. men då blir frågan, räcker vetet för både mat och bränsle? Utan matimport blir vi mer beroende av vårat egna spannmål..

    Kanske kan Oppti köra sin Saab på etanol och jag äta mer frukt? Svensk frukt?

    SvaraRadera
  6. Pontus, visserligen har jag flera bensinmackar inom en mils avstånd, men jag har varit med om att den närmsta hade söndrig pump efter en dieselstöld, och att den näst närmaste hade något annat fel. Med sista litern diesel på reserven blir man i det läget lite svettig. Inte det bästa som finns att soppatorska en dieselmotor...

    SvaraRadera
  7. Har 2 gamla bensinfat om 200 liter som stått och skrotat i en loge några årtionden. Fyller dem nu med bensin och diesel som för bilens del kommer att räcka 6 månader om det kniper och för traktorns del i minst 1 år.

    Peak-Globalisering har nu passerats, och framtiden lär betyda återgång till bilaterara överenskommelser mellan stater. Då har Sverige förhoppningsvis något som vi kan byta med till lite olja.

    Hårda tider väntar efter en kraschad energi-, mat-, aktie- och finansmerknad.

    SvaraRadera
  8. Snälla ni som lagrar bränsle, använd bra kärl och ställ dem i någon form av invallning så ett läckage inte sabbar källare, trädgården eller grannens grundvatten. Detta och att att hålla koll på brandrisken är anledningarna till att det finns regelverk och även om man inte följer reglerna kan man i alla fall skydda sig själv och grannen.

    Om man är en stor oljeproducent gör lagren att man kan leverera kontinuerligt även om utvinningsutrustningen vid oljefälten eller pipelines med pumpar krånglar eller saboteras. Det blir även möjligt att under kortare perioder leverera mer olja än vad man producerar vid plötsliga efterfrågetoppar eller avtal om nödleveranser.

    Det är även mycket lättare att pumpa ur ett förråd än att pumpa ur en oljekälla, den skillnaden är för övrigt oerhört mycket mindre för gaskällor som bokstavligen flödar friare och mycket av världens gaslager är f.d. gasfält som man fyller på igen.

    Bergrumslager har fördelarna att de är fortifikatoriskt skyddade och skyddar oljan från att saboteras eller bombas i brand, det är liten risk för stora läckage ut i naturen och de kan vara billiga per kubikmeter.

    Nu håller FortV på och säljer bergrumslagerexpertis till Kinas nya beredskapslager, jag antar det är lika bra för annars hade de väl bara köpt över våra snart pensionerade experter på fortifikatoriskt skydd....

    SvaraRadera
  9. Hur ska människor av Opptis sort klara en omställning? Ögonen är öppna men ignoransen är uppenbar. Hur blev så många sådana? Övertro på politiker, hjärntvätt?

    Hade ett fat diesel när jag bodde på landet, utan tillstånd såklart :) I stan klarar man sig utan bil så länge det inte blir matbrist. Blir det akut nöd får man ta sig ut från stan och till vänner på landet, till fots om så är eller med cykel.

    Undrar hur snabbt ett ica maxi i stan töms om inga nya leveranser sker? Just in time blir en mardröm i en bristsituation. Bröd bakas inte heller lokalt längre. Pågens har visst sitt bageri i skåne, Fazer har sitt i västra götaland.

    Just in time, ur arslet av kvartalsekonomer.. Vi borde lagföra alla de idioter som tagit dessa korkade beslut för att tjäna några % på sista raden.

    SvaraRadera
  10. Har inte full koll. Men villaolja-vinterdiesel går inte den långtidslagra. Eller om man kan få tag på den gamla gröna dieseln.

    Jag har en villaoljetank som jag tänkte plocka ut men som är ganska nybesiktigad. Funderar nu på att fylla den med olja istället.

    SvaraRadera
  11. Är inte alkylatbensin det bästa att lagra?

    SvaraRadera
  12. @Anonym 10:33, det är i alla fall bra att tanken är nybesiktigad. Det är tyvärr inte så ovanligt att det rostar hål i tankar eller järnrör och en kubik eller två rinner ut över källargolvet och ner i avlopp och vidare till stenkista, å, den egna trekammarbrunnen eller kommunens reningsverk.

    En annan bra sak är att ta bort påfyllningsröret. Det har hänt att fel hus har fyllts på och tankbilsförare har även hjälpt husägare som har "glömt" hänglåset på plats genom att klippa bort det, det blir dyra saneringar. Det är iofs ett tag sedan jag snubblade över en sådan notis i tidningarna vilket jag tolkar som en följd av oljeeldningens utdöende.

    Som tur är rivs oljetankar ut i rask takt och ersätts med pellets, fjärrvärme eller värmepump. Jag ser fram emot att inspekterandet kan läggas ner för det lokala miljökontoret när oljeeldandet är helt avvecklat. Det vore skita att behöva myndighetssnoka efter små oljelager efter att folk har börjat slarva och sabba för grannarna.

    SvaraRadera
  13. Tackar för omtanken.
    Kör ca 500 mil , cyklar resten. Bor i tätbefolkat område så ni på landet lär ha det värre när oljan sinar. Har stor trädgård med bra mylla för ev potatisodling.
    Har reservdunk till båten-som alltid är full-med samma bensin.
    Det enda som oroar är en elransonering där man får 50% av gamla förbrukningen i tilldelning, jag spara nämligen för fullt-med 10 gradigt kontor och filt!

    Men att spara olja i fat gör jag ej-har tank till villan! Eftersom Värmepumpen inte klarar kalla dagar och jag inte vill slösa på el då-kolkraften gillar jag ej!
    Men tack för omtanken!/Oppti

    SvaraRadera
  14. Som boende, billös, i Stockholms innerstad har det inte någon påverkan på mitt vardagsliv.
    Går taxipriset upp tar jag tunnelbanan, eller hellre cykeln.
    Det är nära till allt och vi är många som är köpstarka, dvs det kommer alltid att finnas varor att handla därför att det kommer alltid att finnas entreprenörer som vill tjäna pengar och ser till att det finns ett utbud. För min del spelar det ingen roll om mjölken kostar 10 kr/litern eller 50 kr/litern, maten utgör ändå en sådan liten del av min ekonomi även om priserna skulle bli 10 ggr högre.

    Alltså, ingen påverkan på mitt liv. Ännu en sak att ignorera.

    SvaraRadera
  15. Hej

    Detta är off-topic, men det kanske finns ett svar på detta. Jag skulle vilja handla med nåt som är kopplat direkt till olika index som tex sverige, ryssland, kina etc. Men jag vill handla dem utan tidsfördröjning och utan massa avgifter. Finns det nåt sånt att tillgå, nåt i stil med avanza zero fast handlas på sekunden istället för 1 dags fördröjning? Om inte, vad kan näst bästa alternativ vara?

    Mvh
    Henrik L

    SvaraRadera
  16. Anonym 10:30,
    Du har en stor poäng i att det är många som behöver lagföras för att de eroderat våra möjligheter till beredskap. Det gränsar till landsförräderi.

    Nu är det ju så att vårt politiska system är lika kortsiktigt och närsynt som kvartalskapitalismen, så alla kommer undan eftersom ingen minns vem som gjorde vad och varför. Det finns inget helhetsansvar och ingen långsiktig uppföljning. Bara en tidsfråga innan de ska ha bonusar de också.

    Nu måste man klara sig helt själv. Bra med egenansvar förvisso, men ineffektivt och långt ifrån optimalt att inte samordna och ha beredskap i samhällelig (gemensam) regi. Kommer lagras mycket bränsle nu på felaktigt sätt och säkert leda till en och annan personlig och miljömässig katastrof. Helt i onödan.

    SvaraRadera
  17. Varför lagra en mängd varor som inte används.
    Det kan inte vara ett självändamål att ha enorma lager med traktorer eller gröna konservburkar i skogen. Vi måste kliva upp ur våra skyddsrum och tro på vår förmåga att lösa kriser tillsammans med resten av världen.
    Undergången finns som ett hot en knapptryckning bort och kan inte övervinnas med beredskapslager av konserver!/Oppti

    SvaraRadera
  18. Alkylatbensin går väl bättre än vanlig bensin att lagra. Och med sparade dunkar från dessa kan man fylla med vanlig bensin för lagring i ett halvår utan problem. Lite rotation på detta sen så bensinen mår bra. (Annars har jag haft bilar med 3 år gammal, modern bensin som ändå startat utan större problem.)
    Sen gällande diesel så klassas den väl ej som brandfarlig vätska, så man kan lagra mer sådan. Angående branfarlig vätska så gäller väl den även all form av etanol (för invärtes bruk, t-röd, spolarvätska osv.),thinner/förtunning, osäker på fotogen och lacknafta. Så de 100 literna passeras lätt i ett hushåll. Och 100-liters regeln gäller väl även lantbruk, så vitt jag vet.

    //HPD

    SvaraRadera
  19. Nato skramlar med sabeln:
    http://twitter.com/andersfoghr

    SvaraRadera
  20. Magnus Redin:

    Lägg av.

    Människor har en gång i tiden accepterat att ge upp frihet för att ingå i ett organiserat samhälle. Skälet är uppenbart. Det finns uppgifter som är större än vad enskilda klarar av.

    Du sitter nu och förmanar människor att följa regelverk enligt principen "Du får bara försöka överleva i kris inom ramen för regler som vi gemensamt kommit överens om.".

    Alla svenska förvaltningar - möjligen undantaget Skatteverket - arbetar enligt iden om självständig myndighetsutövning och att centrala statsledningen endast ska stifta lag. Och att det sista tillfälle då något oväntat kunde hända var under Stora Nordiska kriget.

    Det är klart att det utbryter anarki när det organiserade samhället debatterar frågor med minst 1 års eftersläpning jämfört med vad vem som helst kan läsa sig till på nätet.

    Skärp Dig.

    Tobias Wallin

    SvaraRadera
  21. Oljan är snart slut.
    för att förlänga oljetiden bör RANSONERING snarast införas.
    Ett sätt är att EU+USA inför utsläppsrätter
    för hela befolkningarna.
    man får helt enkelt en viss tilldelning av utsläppsrätter.
    Då får man själv bestämma om jag skall köra bil till jobbet eller åkta till Thailand.
    privatjetens tid och överkonsumtion på bränsle
    blir då ett minne blott.
    Alla fattiga länder skall garanteras en viss mängd.

    SvaraRadera
  22. Herr Wallin, ännu en naiv regeringstrogen nyttig idiot. När makten befaller gapa, så frågar han, hur stort!

    Är allergisk mot alla dessa zombies i samhället.

    SvaraRadera
  23. Någon skrev att blyfri 95 skulle få 10% etanolinblandning till våren. Stämmer det verkligen??

    Är det någon här som vet ifall det är skillnad på lagringsbeständigheten för 98 oktan utan etanol och 95 oktan med etanol??

    Hur lång tid kan man lagra??

    K

    SvaraRadera
  24. Bra att man inte rev ut villatanken & oljeeldningen (kvar som spetsvärme).Inte för att jag hamstrar medvetet, men drygt ett par kubik finns där, ifall det blir ransonering.
    /GeCe

    SvaraRadera
  25. De som satsar allt på att samhället har koll, fråga er vad tsunamin sa om Sveriges beredskap.
    Hade Estonia hänt idag hade långt färre kunnat räddas.

    Många har en naiv tro på att samhället ska ta ansvar för framtiden. Man lägger utan oro hela sitt liv i händerna på regeringen, som själva erkänner att de styr 4 år i taget. Inga 30 års visioner som förr inte.

    När dagen D inträffar blir det ett jäkla gnäll, varför har ni inte...blablabla

    Informationen finns att läsa för alla läskunniga, varför är det så få som fattar? Är det så att majoriteten litar på vad SVT och DN säger? Varför oroa sig, Reinfeldt och Borg har koll, det har jag hört från flera i min krets.

    Tills 2010 skulle vi alltså skrota våran kärnkraft, det rådde tankeförbud och investeringar gjorde inte i tid. Nu har vi idel problem med tillgängligheten och alla bara gnäller.

    MEN ingen tänker längre och frågar sig varför det är såhär, man letar en syndabock, kanske vill man inte se sin egna del i problemet? Vi röstar på dem som styr, ingen efterfrågade investeringar i våra kärnkraftverk 1997.. men nu gnäller man!

    Jag blir så förbannad över all dumhet i detta land, dubbelmoral och ignorans, naiv övertro på makthavare. Folk ska bara ha!

    SvaraRadera
  26. tanken är god mina vänner, men blir det inte lite fränt att äta diezel och bensin då matleveranserna ute blir?

    SvaraRadera
  27. Ja, för när någon skaffar sig egna beredskapsförråd så är det bara bränsle de lägger upp...

    SvaraRadera
  28. Diesel som finns ute i systemet på vintern är tydigen den som man skall hamstra. Om man ska köra på hamstrad sommardiesel på vintern kloggar bränslepumpen igen eftersom den innehåller mer rapsmetylester som vid kyla ger parafinutfällningar. Hur lång tid den kan lagras totalt har kanske mer med ens motor att göra, eller? En gammal VAG-diesel kan man ju köra på det mesta. Men en common-rail däremot...

    Bensin är nog sämre att lagra på längre tid, eftersom det är en mer högraffinerad produkt. Kom bara ihåg att lagra er diesel med vätska hela vägen upp (ingen luft!!!) och tillsätta lämpliga gifter som dödar algtillväxt och liknande. Då skall den nog hålla flera år. Diesel är dessutom inte antändlig föränn vid 60 grader så de är definitivt mindre "farlig" än bensin att lagra.

    OBS är ingen expert men ovanstående brukar stå oemotsagt på survivalistforum i alla fall. Bara tacksam om någon fackperson kommer med rättningar och svar. Exempelvis när de byter kvaliten i pumpen? Börjar bli dags att gå från ord till handling.

    SvaraRadera
  29. Bra påpekande om vinterdieseln.

    Annars är det förstås så att lagringstiden beror på motorn. Gäller även bensin. En högmodern bränslesnål motor med sjuttioelva datorstyrda ventiler, och trettioåtta insprutningsmolijoxer är antagligen betydligt kräsnare med kvaliteten på bensinen än en gammal entaktare i gräsklipparen.

    Gamla bränsleslukande fulmotorer kan alltså vara bättre i det sammanhanget, men det är förstås en klen tröst när de istället drar dubbelt så mycket.

    Får rensa bränslefiltret till min skogsmaskin ibland när det satt igen. Har inte sett något system i det, men tror nog det är vanligare på höstkanten när bensinen i tanken ofta fått stå över sommaren.

    SvaraRadera
  30. Diesel är inget problem, häll i en skvätt fotogen bara, så slipper man parafinutfällning.

    En bekant berättade att piloterna på Bromma brukade bli skjutsade till jobbet just den dag LFV var där och kontrollerade. Andra dagar var de flitiga gäster hos tankbilarna..Enda problemet med fotogen i dieselmotor är att den är lite mager.

    SvaraRadera
  31. OK, men vad tror ni om lagringstiden? Jag har sökt rätt mycket på detta på nätet men det verkar svårt som fanken att få definitivt besked. Vissa säger att försvarets strategiska diesellager såldes ut utan problem. Men det kanske var hyfsat roterat, var ju knappast samma diesel som stått i tankarna sedan 50-talet. Vissa säger att dieseln blir kass efter ett år. Tänk om vi kunde reda ut detta, både survivalistforum och googlesökningar ger olika svar, alla lika säkra/osäkra. Om lagringstiden kan vara flera år är det ju bara korkat att inte köpa typ 5 kubik, och lagra på hemlig plats. Utmaning för den uppfinningsrike. Tänker osökt på bonden här i västerbotten som hade grävt ner en farmartank för mäskproduktionen mitt på en åker. Det vara bara odörerna från lufthålen som röjde honom. :D

    SvaraRadera
  32. Här i Finland under kriget gick alla privata bilar på gengas.säkert mycket opraktiskt och smutsigt men det gick "oftast var det bysmeder som tillverkade dem"

    SvaraRadera
  33. Att producera mäsk är väl inte olagligt? Möjligen miljötillståndspliktigt om det rör sig om 5 kubik. Det som är olagligt är väl att destillera mäsken. Fast den lilla ledtråden kanske ledde till ett besök i ladan där destillatorn huserade?

    SvaraRadera
  34. 14:24. Det är inte särskilt sannolikt att moderna datorstyrda motorer klarar av gengas. Har man en gammals 240 eller 140 kanske det däremot går bra.

    SvaraRadera
  35. Man får väl programmera om styrenheten..
    dessutom vad gäller bränsleblanding så har du i moderna motorer ett viss mått av adaptiv förbränning, så det är alls inte säkert att en modern motor går sämre än en gammal på dåligt bränsle. Återigen, programmera om styrenheten om det blir problem..

    //HPD

    SvaraRadera
  36. Tobias, du missförstår mig. Jag är ute efter att folk skall följa anledningen till att regelverken finns, meningen med lagen, oavsett om de följer lagens ofta klumpiga bokstäver.

    Slabbar folk så blir det skitigt, miljöskadligt och irriterade grannar. Det är ännu värre om Svensson får oljepanik och börjar hamstra bensin i tvåliters PET-flaskor och fyller vindsförrådet i hyreshuset. Hade det inte slarvats hade inte reglerna införts och fortsätter det slarvas blir det svårt att avskaffa dem.

    Tro det om du vill man jag tillhör de fritidspolitiker som gärna förenklar regler och minskar på byråkrati. Före valet var jag med och stöttade att "min" nämnd skulle slås ihop eftersom det gick att rationalisera och nu är det sammanslaget och kostnaderna för den politiska styrningen har minskat en liten aning. Bland det bästa jag vet är att lösa problem permanent så de inte längre behöver bevakas.

    SvaraRadera
  37. Hamstra gör man väl i kinderna?

    Minst halv tank i bilen? Då drar den ju mer på grund av högre vikt. Jag försöker alltid ha bränslemätaren på det röda.

    /Guldkalle

    SvaraRadera
  38. HPD ett omprogrammerat styrsystem med sina sensorer för förbränningsresultat och styrning av insprutningen borde kunna ge en ljuvlig gengasbil genom att reglera gengasaggregatets fläkt och kunna spruta in lite stödbränsle.

    Men själv tror jag jag mera på gengas i form av centraliserad och effektiv förgasning och följande syntetisering av flytande bränsle som i Björn Gillbergs föreslagna metanolfabrik.

    SvaraRadera
  39. Guldkalle, om du skippar kalsongerna lättar klädseln och bilen drar mindre soppa. :-)

    Mera allvarligt, man kan spara massor med bränsle genom att ha en riktigt liten bil och de tillfällen man fraktar grejer en liten släpkärra i stället för stort kombilastutrymme och takbox.

    Nästa steg är att komplettera bilen med en scooter om man inte vill cykla.

    SvaraRadera
  40. Magnus, en mycket bra synpunkt. Man behöver inte en större bil än t ex en Toyota Yaris eller möjligen Auris. Har själv en Honda Jazz, i vilken hela familjen, inklusive resväskor och barnvagn får plats utan problem. Har man dragkrok kan man utan problem även klara av 99.99% av alla transporter man behöver göra trots att småbilarna inte orkar dra så mycket. Det är ändå mest luft man handlar, och en släpkärra rymmer mer möbler från IKEA än man kan få in i varje sorts familjebuss, utan risk för övervikt.

    Det är ju absurt att se alla dessa XC90, S80, V70 och allt vad de heter, monster på 1800-2000kg som kör runt en enda person på sjuttio kilo. För halva priset får man precis samma funktion - köra en person till jobbet, med lägre bränsleförbrukning också.

    SvaraRadera
  41. För övrigt kan man ju redan idag köpa elscootrar med körkortskrav och en räckvidd på 60-80km på en enda laddning och milkostnad på under 50 öre.

    SvaraRadera
  42. ... som kör i minst 45 km/h och kostar under 20 000 kronor.

    SvaraRadera
  43. Låginblandningen av FAME, fatty methyl ester, är problematisk ur lagringssynpunkt då den påskyndar bakterietillväxt. FAME baserad på rapsolja kallas RME, men den kan tillverkas från flera sorters bio-oljor. Diesel inblandad med FAME bör inte långtidlagras.

    Bakterietillväxt kan dock ske även i vanlig diesel. För att motverka sådan tillväxt bör man se till att tankarna dieseln lagras i är vattenfri. Bakterier kan leva på svavelinnehållet i dieseln, idag är dock svavelhalten mycket låg.

    Det som skiljer den svenska mk1 dieseln mot annan diesel är dess lägre aromathalt vilket gör att den brinner renare.

    Bensin långtidsförvaras bäst i plåtdunkar då plast inte är helt tätt.

    Bränsle bör förvaras svalt och mörkt - dvs inte i klara kärl.

    SvaraRadera
  44. Du glömmer en sak, eller låtsas glömma, när du skriver att "Finns alltså vissa fördelar med att ha ett jordbruk, då tillstånd inte längre behövs förrän vid 3000 liter, iaf om man förvarar bränslet i en erforderlig farmartank.". Nämligen att om man driver ett lantbruk så är man också mer beroende av bränsle, och fördelen kanske inte är så stor gentemot en stadsbo som kan ta cykeln 99% av gångerna han ska nånstans. Men visst, har man mer lagringskapacitet än vad som går åt till lantbruket så kan den ju nyttjas som en buffert.

    SvaraRadera
  45. Hoppas det finns FAME-fri diesel att beställa till reservgeneratorer, det borde finnas.

    SvaraRadera
  46. Honda Jazz, känd som fitta utanför Sverige :)

    SvaraRadera
  47. Nu kommer bilsnacket igång.
    Tar ni inte oljekrisen på allvar?
    Själv åker jag Volvo-87 sitsig!/Oppti

    SvaraRadera
  48. Honda Fit heter den f.ö. i vissa länder - även om det är en juste skröna med de sista två bokstäverna :)

    Ge mig 4wd, och gärna automat, så tar jag gärna en mindre bil än min "slukande" bil som drar 0.85 l bensin/mil blandad (strax under 0.7 landsväg) idag :)
    4 wd, liksom automat behöver inte i teorin betyda mkt törstigare bil, i praktiken gör det alltför ofta det tyvärr dock.

    Om Algeriet oroas så kommer förstås oljepriset gå upp - och nu har inte Usa några muskler kvar att sätta till (?). Frågan är dock om det inte är mer hälsosamt med några gupp på vägen dock.
    Och att lagra 100 tals liter bensin hemma i förrådet - varför då ?
    Säg att jag kan få in 100 liter på ngt sätt - dvs en invstering på ca 1300 kr i dagsläget.
    Så höjs bensinpriset till 20 kr/litern pga oroligheter. Va bra - då sparade jag i det fallet 700 kr på att hamstra upp soppan.

    Kom igen, 700 kr för en månad eller tvås förbrukning det skall väl de flesta privatekonomier klara av - ställ det mot risken för läckage eller olyckor med lagrat bränsle, eller för den delen att det "går ut" och inte kan användas. Eller ens bara "slabbet" med det...

    Och är man orolig för längre bränslebrist så räcker inte 100 liter långt, och att lagra 3000 liter är som sagt en lite större operation, och man har en begränsad förbrukningstid...

    Nej, inför effekterna av peak oil tror jag det vanliga gäller, man får vara beredd att anpassa sig, som vi alltid har tvingats göra. Och succesivt byta ned sig till snålare bil, elfordon eller andra transportmedel.

    Den enda stora risken är om effekten kommer plötsligt (och blir långvarig) och man inte hinner ställa om - annars kommer priserna ticka på uppåt, och i takt med det så anpassar man sig på olika sätt - både på ett personligt plan och samhällsplanet (på samhällsnivå gäller dock lite framsynthet - att lägga ned kärnreaktorer är typiskt mkt dumt !)...

    /K

    SvaraRadera
  49. Suzuki har småbilar med 4WD.

    SvaraRadera
  50. Ju mindre desto bättre, jag håller med. Suzuki minilastbil med bandsats måste nog vara det bästa alternativet för högsta beredskapsläge. 4WD golf 4-motion finns ju också, för 4WD är ju en nödvändighet. Inte ens dagens relativt ordnade offentliga ekonomi kan hålla alla vägar helt öppna för 2WD när snön vräker ner. En liten personbil kan antagligen också använda de större formerna av ATV-bandsatser som säkert är de billigare av Mattracks sortiment. Någon som provat eller tänkt tanken?

    http://www.youtube.com/watch?v=0CrR4l7QFcE&playnext=1&list=PL6A5016C99919AD28

    SvaraRadera
  51. Keep dreaming! När krisen är ett faktum så kommer vi från förorterna och snor allt ni har. Samt sätter på era blondinbellor. Det är vi som har både knowhow, erfarenhet och beväpning...

    *asgarv*

    SvaraRadera
  52. Den hette faktiskt fitta innan fit. Årets skämt 2001.

    SvaraRadera
  53. Ett bra survivalistfordon skulle kunna vara en traktor av något äldre typ (dvs mer tolerant dieselmotor).
    Typ Ferguson 175 från 70-talet.
    Dessa äldre Perkinsmotorer går även hyffsat snålt.

    SvaraRadera
  54. asgarv

    Men då kalla vi hem armen från Talibanland. Mörkergoogles och AK-5or slår ut era antikverade öststatsvapen!

    SvaraRadera
  55. Jag har fyllt mitt badkar med diesel.

    SvaraRadera
  56. @ Redin

    Jag _tror_ att dieseln på sjömackar är ren diesel utan inblandning av FAME.

    SvaraRadera
  57. "Det är ju absurt att se alla dessa XC90, S80, V70 och allt vad de heter, monster på 1800-2000kg som kör runt en enda person på sjuttio kilo."

    Garv på den. STORA bilar hittar man i Amerika: Cadillac Escalade, Hummer H2, Toyota Tundra, Ford F-350. Men ingen av dem är i närheten lika törstiga eller dyra som en genomsnittlig Lamborghini eller motsvarande fartmonster.

    Kör man en vanlig Volvo kan man lika gärna byta till en Trabant eller Vaz, Volvo är inget speciellt i alla fall.

    /Guldkalle

    SvaraRadera
  58. Och ren diesel går utmärkt att bada i? Man kan rentav ha den varm eftersom den inte antänds förrän vid 60 grader ...

    /Guldkalle

    SvaraRadera
  59. Hej! Även undertecknad blir nervös av mellanösterns utveckling...

    För USA:s del skrev jag ihop en text om parallellerna mellan 2010 och 2011, där Mellanöstern kan bli tuvan som välter lasset! Läs gärna och tyck till.

    http://makrofjanten.blogspot.com/2011/02/mellanosternoro-kan-bli-2011-ars.html

    SvaraRadera
  60. Gode Gud!
    Finns det inte en tänkande människa som skriver här? Utom mig själv....

    SvaraRadera
  61. Jo jag! Men bland dessa undergångsdårar är vi i en skrämmande minoritet. David Irving och Faurisson framstår som lysande stjärnor i det här sällskapet...

    SvaraRadera
  62. Förstör inte partyt. Innan Sovjets fall var Soldier of Fortune husorganet bland survivalisterna i USA. Fanns exakta listor på hur många 22 short och 22 long som behövdes. De förstnämnda för ekorrjakten. Dessutom fanns exakta specifikationer,på vad som var minimumkravet för att överleva den radioaktivitet, som fanns efter kärnvapenkriget. Cornucopia som för 10 år sen skrev under pseudonymen slider på VCW, är vårt lands ledande expert. ;)

    SvaraRadera
  63. Vi har ju snart gratisenergi. Ja nästan, 4 öre ut till kund.
    http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3108285.ece

    Med billig energi finns också hur mkt olja som helst, bla oljeskiffer om man nu behöver skiten.

    SvaraRadera
  64. Lets dance zombies invaderar :) Skuldkrisen är löst med nya lån, oljebristen löser vi med ny olja!

    Sitt ni i era belånade bostadsrätter och vegetera utan att reflektera omkring världen utanför. Men kommer dö med mest respekt?

    SvaraRadera
  65. Dör gör vi alla. Även vi som är helt skuldfria. Men ni undergångszombies har redan dött. För ni vågar inte leva.

    SvaraRadera
  66. Verkar som hela survivalistgänget gått och lagt sig. Som sagt, en gång i tiden var Cornucopia slider på VCW. Då var det minerad kulvert, US 10th Mountain Division och horderna från Angered som gällde. Invasionen av Afghanistan liksom dess Irakdito var Guds gåva till mänskligheten.

    Har köpt hans bok, och missunnar honom inte möjligheten att överleva på landsbygden. Det fixar han säkerligen, genom sitt skrivande om ekonomi på bloggen. Men begriper ni inte, att trovärdigheten försvagas, av hans, och erat, evinnerliga trams om undergången?

    Sten

    SvaraRadera
  67. Anonym 23:12 har en poäng, det är ganska deprimerande att ha en hyfsat korrekt verklighetsuppfattning om peak oil med flera resursfrågor.

    Det kan mycket väl vara nyttigare för själen att vara obefogat optimistisk om allting utan att låta sig påverkas av verkligheten, å andra sidan ger den tanken mig rysningar.

    Jag håller på att knepet är att göra kul saker medan man gör något med eller åt det som oroar en. Det är kul att lösa problem och göra det bästa möjliga av olösliga dilemman.

    SvaraRadera
  68. Sten, det som gör Cornus forum givande för mig är att det är lite överdrivet och lockar till sig människor som både håller med honom och kritiserar.

    Jag håller med om att undergångsvisioner och amerikansk survivalism är förödande för trovärdigheten men själv prioriterar jag lärorik debatt och är glad för det jag hittar som passar mitt sätt att diskutera.

    SvaraRadera
  69. Ps, vad farao är horderna från Angered?

    SvaraRadera
  70. Sten.

    Undergången? Det får stå för dig. Om priset på driv eller livsmedel skulle lägga sig på en 20% högre nivå till följd av peak cheap oil, skulle det vara dumt att ha lagrat drivmedel eller mat när priserna var billiga? Din normalcy bias gör att det enda du kan kontrastera status quo med är zombieapocalyps. Och därför kan det inte hända. Resonerar du. Men exakt din sort hamnar i djup skit när ekonomiska paradigmskiften äger rum. Och dessa behöver inte vara mer dramatiska än högre räntor, så ni naivister blir bostadslösa. Högre matpriser, så ni får gå hungriga. Eller monetär kollaps så ni blir av med alla era livsbeparingar. Undergång, vilket trams. Monetära tillgångar känner dock ingen lojalitet och byter ägare under dessa skiften, som kan vara långsamma under flera år, från de inkompetenta till de kompetenta förvaltarna av välstånd.

    Åtta banker stängda i veckan i sydkorea pga bankruns. Dröm vidare och marinera i din trygga normalcy bias.

    SvaraRadera
  71. Tycker också det är fascinerande att en enkel diskussion för eller mot lagring av lite flytande bränsle resulterar i att en del tror att jag pratar om jordens, civilisationens och mänsklighetens undergång. Det enda jag diskuterar ovan är behovet och genomförandet av att ha en liten bränslereserv, och jag är inte ens 100%-ig i mina slutsatser. Skriver rent av att lager inte löser några problem på sikt.

    Vad gäller anonymt trams, inklusive den där slider som Sten verkar tjata om, så kanske man skall skilja på parodi, satir, humor och verklighet. Allt som skrivs på Internet är väl knappast på riktigt.

    Min diskussion om lagring av bränsle ovan är dock seriös. Alla kommentarer är det inte, och så bör det också vara.

    SvaraRadera
  72. Magnus

    "De svältande horderna från Angered" varnade slider för, för 10 år sen. Det var därför han hade minerad kulvert och skyttegluggar överallt i huset. Ett uttryck som blivit bevingat inom Göteborgspolisens enhet för grov gängkriminalitet.

    Sten

    SvaraRadera
  73. Om jag minns det hela rätt, så sade sig Slider på en gård i Dalsland. Sedan blandade någon haverist ihop mig och honom eftersom vi bägge prenumererade på Stratfor, och har sedan i snart 10 år ältat detta.

    Jag har iaf aldrig bott i Dalsland och bodde inte på en gård vid tillfället, så det kan alltså inte varit jag som är Slider.

    SvaraRadera
  74. Cisterner över 1 m3 till 10 m3 ska anmälas till det lokala miljökontoret, kontroll ska utföras var 6: eller 12:e år beroende på korrosionsskydd eller ej. Beroende på områdets känslighet i form av vattenbrunnar, vatenskyddsområde och dylikt kan olika skydd som invallning och påkörningsskydd krävas.

    Det är anmälningsplikt på en anläggning för framställning av råsprit
    eller av alkoholhaltiga drycker genom jäsning
    eller destillation, motsvarande mer än 10 ton
    ren etanol per kalenderår, om verksamheten inte
    är tillståndspliktig enligt 15.230 (mer än 5000 ton).

    Detta innebär att anläggningar under 10 ton inte behöver anmälas enligt miljöbalken. Men andra myndigheter har nog ett och annat att säga i frågan.

    Tjänstemannen

    SvaraRadera
  75. Det bästa man kan ha är en bäck eller liknande med rätt bra fart i vattnet vid sin fastighet. Kasta in ett minikraftverk, det får man inte men man kan göra saker i smyg :)

    Här har du mer pålitlig egen produktion än en vindsnurra, du kan aldrig lita 100% på vinden. Nog effekt för att kunna driva tex kylskåp och cirkpump på värmekretsen och belysning i kåken.

    Hur många marker med bäckar finns det dock.. Det är även inte så stort utbud på små vattenkraftverk.. man kan bygga själv i värsta fall. Behöver inte vara jättekraftigt, bara så att basic kan drivas utan elnätet in worst case.

    Får man för låg förbrukning kommer nätägaren ut och kollar mätaren..hehe

    SvaraRadera
  76. Cornu

    Slider var en kul prick, om än lite extrem. Så det var definitivt ingen dålig sidekick till Cornucopia. Men vill du inte kännas vid honom, så vem är jag att insistera... ;)

    Mvh
    Sten

    SvaraRadera
  77. 0059

    Har inte 50 öre i lån nånstans. Äger en 4:a i ett attraktivt område, samt sommarstuga med sjötomt i mellersta Bohuslän.Där finns 1800 kvm odlingsbar mark. Har ett hyfsat kapital varav 15 % i guld och silver. Får anses vara hyfsat förberedd på peakoil.
    Men det är inget som jag går och ältar. Carpe diem! ;)

    Mvh
    Sten

    SvaraRadera
  78. För min del är det en billig försäkring att ha 50-100 liter bensin i lager som omsätts 1-2 ggr/år. Dunkarna var gratis och har inga problem med lagring. Då slipper jag köa om det blir panik och tillfällig brist. Det räcker väl med några igensnöade vägar vid fel tillfälle och lite ovanligt lång tid, så kan det tryta lokalt i lagren. Att sen lagra för att klara sig vid total brist, tror jag är rätt kört. Då är nog enda alternativen att odla raps och köra diesel, eller gengas med omprogrammerad bensinmotor.

    //HPD

    SvaraRadera
  79. Upp till 10m3 diesel kan lagras utan tillstånd på jordbruksfastighet.

    Diesel utan FAME-tillsats går att lagra under flera år om rätt dieselhygien upprätthålls. Rätt dieselhygien är välfyllda slutna kärl som står mörkt. Öppna kärl för med sig fuktig luft där vattnet i luften kondenserar i kärlet. Dygnets temperaturskillnader räcker för att det ska kondensera vatten varje dag. Det finns speciell pasta som kan påvisa om dieseln har vatten.
    Lagring behöver inte vara så dyrt. IBC-containrar är godkända för diesellagring och kostar 200-400 kr styck och rymmer 1 m3. Nya oljefat kostar 300-400 kr och rymmer 200 liter. Så när man bryter en 1m3 lagringsenhet tankar man över i 4st 200 liters fat och 5 jeepdunkar. Man kan även pumpa dieseln genom ett "vattenfilter" som tar bort vattnet innan man använder det.

    Nyanskaffning av diesel sker på vintern när FAME -tillsatsen är låg eller noll. Personbilsdiesel är ej lämplig.
    Lämplig lagringsvolym är 2 årsförbrukningar - därefter har samhället anpassat sig - på ett eller annat sätt.

    Bensin som lagras fäller ut hartser efter ca 6 månader och är dessutom "farligare" genom att det antänds även vid mycket låga temperaturer.

    I dagens lägen är det bilen som är dyr att äga med värdeavskrivning och försäkringar etc. Vid mycket höga bränslepriser kommer många fordon att bli billiga för att de inte behövs.

    SvaraRadera
  80. @ 2011-02-26 11:46
    Det finns en tidskrift som heter: "Home Power Magazine", som ägnar sig åt småskalig vind, sol och vattenkraft.
    Där brukar det finnas både artiklar och annonser om småskaliga vattenkraftverk, lämpliga att placera i en bäck.
    URL: http://homepower.com/home/
    Det går också att gratis ladda ned ett provexemplar.
    Tyvärr ingen artikel om vattenturbiner i detta nummer, men dock ett par annonser.

    Åke M

    SvaraRadera
  81. Jag hittade en artikel om inloppslåda för litet vattenkraftverk.
    URL: http://homepower.com/view/?file=HP124_pg68_Ostermeier

    Åke M

    SvaraRadera
  82. Det bästa man kan göra är att ha en gammal dieseltraktor som man kör på en villaolja som man haft i pp3f additiv i. Med detta additiv kan man lagra villaoljan väldigt länge och behålla ett otroligt högt cetanvärde på bränslet. Det är många lastbilschafförer som kör på villaolja+pp3-f samt ett smörjoljeadditiv kallat pp2000.

    Som survivalist tror jag dock mer på att ha 2st hästar, en tippi och lätt packning för dom som slår sig ner ute i bushen kommer även om dom är långt från allmän väg och elledningar hittas relativt snabbt - jämfört med om man lever på resande fot.

    SvaraRadera
  83. Man kan ju också fundera på vad man som icke-lantbrukare egentligen har för nytta av ett enormt lager bränsle om det skulle uppstå en akut bristsituation och mackarna gapar tomma? Vart ska man köra?

    Till jobbet? Många företag är helt beroende av just-in-time-leveranser, så antagligen är det många som inte ens behöver dyka upp på jobbet om trafiken står stilla. I vilket fall som helst lär det vara en legitim anledning till frånvaro.

    Till mataffären? Dels är den också extremt beroende av just-in-time-leveranser och kommer alltså ej få in nya varor, åtminstone inte på långa vägar i närheten av den takt som de går åt. Och dels kommer det att hamstras nåt enormt, så chansen att man får tag i något är liten, och risken för bråk om det lilla som finns kvar är stor.

    Bättre då att ha en fulltankad bil och ett hyfsat livsmedelslager hemma, speciellt med tanke på de låga livsmedelspriser vi har. Det är en i princip riskfri investering, för äta kommer man behöva så länge man lever.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...