Som på beställning på min fråga härom dagen om antalet hästar som mätare på hur stor hästgårdsbubblan blivit så levererade Jordbruksverket just precis en ny hästräkning.

Ibland har man tur. Senaste räkningen var annars 2004, i kontrast mot produktionstamdjuren som kor och får som räknas varje år.

Det finns nu ca 360 000 hästar i landet. Att man inte vet exakt beror på att detta baserar sig på enkäter, och inte som för kor att alla djurägare måste rapportera in exakt antal kor eller gå direkt i fängelse utan att passera gå. Eller iaf bli av med alla EU-bidrag och få landets samlade djurskyddsinspektörer i hälarna. Det är intressant att det inte finns några krav på att hålla koll på antalet hästar, men väl på antalet kor. Bägge är ju utmärkta att äta, så det känns lite som dubbla budskap här.

DN spinner på det här och vitsar till med med att hästbranschen galloperar. Men jag tolkar det som en bekräftelse på den kreditdrivna hästgårdsbubblan.

Nu handlar det inte heller om brukshästar som är bra att ha som avelsbas för att återskapa ett brukshästbestånd efter peak oil. Nej, det handlar till största del om den gamla överklassens ridhästar som inte duger till att ha på åkern eller i skogen. Antalet brukshästar kan väl räknas i tusentals, inte hundratusentals. Via ökat välstånd och billiga krediter har även medelklassen tillgång till det som förr var en statusmarkör för välbesuttna. Hade man råd att ha ridhäst, och både få drängarna att lägga tid på detta samt avsätta mark för att göda icke produktiva djur, så var man rik.

Idag är det bara en markör för förmågan att låna pengar.

En ko producerar kalvar som man äter upp när de blivit stora nog, alternativt 25 liter mjölk om dagen större delen av året, plus kalv. En häst slukar enorma pengar och resurser utan att producera någonting annat än glädje och arbete åt sina ägare. De flesta kryssar också bort möjligheten för Brunte att bli filé och prickigkorv när det är dags att gå vidare till det stora ridhuset i skyn, så inte ens det får vi tillbaka. Lägger man till alla bilresor som hästhobbyn orsakar så inser man att den inte är speciellt hållbar. En del tar bilen 5-6 mil varje dag efter jobbet för att pyssla med sin häst.

Tyvärr går många hästar och betar på vad som är prima åkermark, inte ens mark som pga sämre bördighet bara duger till vallodling (=gräs, grovfoder för djur). Detta ser man speciellt runt de större städerna, t ex Malmö, Linköping eller Uppsala, där prima åkermark används för hobbyhästar istället för matproduktion. Det händer i mycket mindre utsträckning att en bonde är så dum att han släpper kor på bete på åkermark.

Kan tillägga att alla jag känner som äger kor också äger häst. Jobbar man ändå heltid sju dagar i veckan hemma på gården kan man ju också ha lite kul samtidigt. Men då handlar det om 70 mjölkkor och 2-4 hästar, eller kanske 10-20 köttdjur och 2-3 hästar. Så matproduktionen är fortfarande i fokus.

Vi får väl se hur det går med alla dessa av banken lånade hästar, om inte annat via minskade amorteringar på bostadslånet och i många fall genom ökade lån på bostaden.

Det säger väldigt mycket om oss och vårt samhälle när vi har råd att ta mark som åtminstone hade kunnat ge 100 000-tals, kanske miljontals människor sitt höggradiga proteinbehov om året om det istället gått djur som producerade kött på samma marker.

I andra delar av världen svälter man, här har vi fler hästar än kor. I den mån hästar äter hö odlad på vall och betar på naturbetesmarker kanske man kan försvara det någorlunda, bland annat som kompletterande bete kontra kor. Det finns värde i att ha olika typer av djur för att se till att allt betas. Å andra sidan finns det hästägare som skickar in prover på betet i varenda hage för att fastställa att hästen får exakt rätt sammansättning på maten, något man också kan göra på sitt hö eller hösilage...

Vi har kommit långt från härdiga brukshästraser. Och vi har ett fantastiskt välstånd på kredit i Sverige.

Men alla skulder skall en dag betalas, även våra ekologiska skulder.

Det finns försonande drag med speciellt brukshästar. Citerar mig själv från en kommentar på föregående inlägg:

"Vidare så kan man ställa två hästar av rätt kön bredvid varandra, så får man efter ett tag en tredje häst.

Ställer man två traktorer bredvid varandra så får man efter ett tag en skrothög"

Skicka en kommentar Blogger

  1. Så länge det är billigt att importera kött kommer vi utnyttja mark åt trams som hästuppfödning. Tror inte vi kommer vara lika slösaktiga när importerat kött bli dyrare...

    SvaraRadera
  2. Svenskt kött betyder 30% dyrare kött. Köper alltid dansk fläskfilé om jag kan. Varför ska jag gynna scan och ica med övervinster? Köttbonden går knappt runt. Någonstans mellan producent och kundkorg tas en enorm profit ut.

    SvaraRadera
  3. He he,

    "Vidare så kan man ställa två hästar av rätt kön bredvid varandra, så får man efter ett tag en tredje häst."

    I dagens politiskt korrekta Sverige heter det i verkligheten:

    "Vidare så kan man ställa två hästar av samma kön bredvid varandra, så får man efter ett tag en tredje häst som garanterat är korrekt inavlad (läs indoktrinerad) enligt rådande genusteori"

    Har jag fördomar ? Näää, jag är realist ....

    SvaraRadera
  4. Vi gillar olika, hur fungerar det med kön? Har någon frågat Aftonbladet detta? Är Helin emot samkönade par?

    Parar du samkönade får du väl en skitunge ;)

    SvaraRadera
  5. <cynism>
    Se Sveriges hästar som en vandrande köttreserv som är bra att ha som beredskapslager.
    De går dessutom (troligen) att använda åtminstone till att dra vagnar och som klövjedjur, vilket passar bra för att ersätta transporter när oljan tryter.
    </cynism>

    SvaraRadera
  6. Hur många av hästarna är en del av trav och galopp sporterna, och därmed en del av nöjesindustrin?

    SvaraRadera
  7. Känns bra att ha en häst att jobba med i skogen. Det går ju att rida på en sådan också om man nu vill.

    "Har du räknat på det?"

    Fodret är billigare än skogen. Räcker inte det? Varför så bråttom? Och vart?

    SvaraRadera
  8. Intressant. Skulle personlig tippat på att vi hade mer mjölkkor än denna siffran.

    En annan fråga hur bra funkar våra nöjes hästar som militärhästar (med tanke på peakoil ställer till problem för transporter inom försvaret) eller hade man annan avel på dessa än överklasshästar och brukshästar?

    SvaraRadera
  9. Växte upp på en bondgård med 2 nordsvenskar och 10 fjällkor som försörjde 2 vuxna och 3 barn. Var helt självförsörjande på energi, samt levererade mjölk och kött samt energi (ved) till det övriga samhället. Klarade dessutom av att ge mat och husrum åt 2 flyktingar från Finska Tornedalen under ca 2 år i slutet av andra världskriget.

    Vad klarar en bondgård i dag utan olja !?

    SvaraRadera
  10. Säkert roligt med häst. Men det har blivit ett stort problem i vissa delar av landet. I dom fattiga kommunerna, Nordanstig med flera avfolkningskommuner, dit flyttar folk för att köpa nån hästgård till lågt pris. "För att barnen skall få rida", heter det. Jo, men jobb då? Det finns inga jobb i en sådan kommun. Man får hitta på nåt eget. Massageterapeut kanske, eller självutnämnd byggsnickare, eller varför inte nåt behandlingshem för värstingar. Gården köper man för en spottstyver. Men nu till det värsta: Hästar sliter sig, dom springer omkring på vägen. Att köra på en häst, då åker man dit så det bara visslar om det. Det är alltid bilföraren som är ansvarig för en sådan olycka. Till och med att en bilförare är ansvarig för om häst som slitit sig springer på en pakerad bil. Hästen har företräde i allt! Oavsett om hästägaren släppt ut sin häst, för även detta förekommer för att få in pengar, så är bilföraren som kör på hästen ansvarig och hästägaren får alltid full ersättning. Det liknar rena dårhuset! De peroner som gjort den här lagstiftninge gällande ansvar vid hästolycka måste ha fel i sina hjärnor.....Jo, det finns ju som sagt dårar inom rättsystemet också, som med en dåres envishet hävdar, att om man kör på en häst somspringer upp på vägen, till och med på 110 väg är bilföraren ansvarig. Man har inte anpassat sin hastighet, säger polis eller åklagare om det går så långt. För man skall anpassa sin hastighet, även på 110 väg för att kunna hantera en sådan situation att en häst springer upp på vägen. Ja detta dåraktiga rersniónnemnag innebär att det inte skulle kunna hända en enda vilt olycka.

    SvaraRadera
  11. Bra med köttreserver i nöd. Vi vill bara ha arbetshästar i ett nödläge, resten grillar vi på spett :)

    SvaraRadera
  12. 10:51
    Ja det är nog ett enormt problem idag - not.

    16:13
    Arbetshästar i ett nödläge, jo-jo, av de där 360 000 hästarna är det nog bara några promille som duger till arbetshästar. Avlade och tränade. Resten duger till prickikorv och lätta körhästar. För att inte tala om körkarlar/-kvinnor. Hur många dugliga sådana finns det?

    SvaraRadera
  13. Man blir nostalgisk när man ser bilder på de där bryggeri hästarna. Kraftiga, ståtliga och vackra djur. Ardenner? Kan inte mycket om hästar men dessa var fina djur.

    De släppte lite gödsel på gatorna istället för kväveoxid och partiklar.

    Tänkte på elektrifiering när jag gick förbi ett bygge idag, de stora lyftkranarna är eldrivna, varför skulle inte en grävmaskin kunna elektrifieras om man befinner sig nära elnätet, tex i städer. Kan iofs bli knepigt att släpa en grov kabel?

    Stål, cement och glas, trä, vad mer krävs för drägligt leverne? Nyckeln är att producera nog mer icke fossil energi för att framställa och producera dessa material.

    SvaraRadera
  14. Det går definitivt att ha nätanslutna entreprenadmaskiner för arbeten som sker där det finns el. Krävs bara lite planering. Och att det finns sådana maskiner...

    SvaraRadera
  15. Ett ha ger 1 ton rapsolja, ett ha i afrika ger 3 ton rapsolja.

    De som tror att en gård kan skapa egna drivmedel från odlade växter är nog gravt naiv. Drivmedel ska inte konkurrera med livsmedel. PUNKT!.

    Fast elektrifierar man åkrar, dvs det går oftast ledningar i närhet av åkrar iaf i Skåne, ja då kan man lätt fixa ett rutnät med ledare och avtagare som på tex tåg. Då slipper man dessutom släpa på en kabel som kan trassla in sig.

    Vi kan lyfta ur dieselmotorn och kasta in en elmotor med samma vridmoment.

    Men allt detta bygger på elproduktion, regeringen verkar satsa på 30 TWh vindkraft, sen har jag inte hört mer storskaliga satsningar.

    Dvs görs inget kommer vi stå utan både olja och el. Maud värnar sina bönders intressen. Reinfeldt dammsuger mest..

    SvaraRadera
  16. Hade råd, skulle jag satsa på det:

    http://www.hastnet.se/hastmarknad/sok/annons.php?aid=437526

    SvaraRadera
  17. @18.56. Drivmedelsproduktion ska komplettera matproduktion, vara en cash-crop som ger de nödvändiga investeringspengarna.

    Du kan ju fråga lettländarna eller smålänningarna hur de ställer sig till att bli ännu mer beroende av ett elnät som kraschar så fort man behöver det. För att inte tala om Afrika som till större delen helt saknar elnät.

    SvaraRadera
  18. Politiker har drivit hästfrågan som en könsfråga och lantbruksfråga och sådana saker ska man aldrig ifrågasätta.

    SvaraRadera
  19. Amelia Andersdotter2011-09-25 22:30

    Nähäru. Enligt Statistiska centralbyråns statistik över nötkreatur i Sverige fann 1474503 kor, kalvar, tjurar och kvigor i Sverige i december 2010. Det är visserligen en nedgång med 5000 nötkreatur i jämförelse med 2009, men kanske begränsar du dig till att räkna mjölkkor som "kor". I så fall är siffran 348564.

    Ska man räkna in alla nötkreatur av honkön får man, enligt SCB, 838076 honnötter totalt.

    SvaraRadera

 
Top