För några veckor sedan lunchade jag med Sverige-VD:n för elbilpoolbolaget MoveAbout (www.moveabout.se), och pratade elbilar, kommunikationer, ekonomi, bostadsbubbla, evig tillväxt i en ändlig värld och peak oil i några timmar över “a nice curry” på Maharani (se fotnot).
MoveAbouts koncept är 100% elbilpooler, med integrerade IT-system, och medlemskap kostar bara 99:- för företag ex moms per månad, eller 124:- för privatpersoner. Därtill utgår en tidsbaserad avgift vid brukande av bil, som så här års är färdiguppvärmd på bokad tid. Avgiften är blygsamma 79:- ex moms per timme dagtid, och endast 59:- inklusive moms för privatpersoner kvällstid. Det utgår ingen milavgift, och vindkraftselen ingår i hyran, om man nu inte tilläggsladdar själv. När man bokar väljs det automatiskt ut en bil som kommer ha tillräcklig laddning för den valda destinationen.
MoveAbout är egentligen ett norskt bolag, men de svenska bilpoolerna hittas i Göteborgsområdet (Öckerö, Lindholmen, Lilla Bommen och snart även Stora Teatern). Till våren etablerar man även pooler i Göteborg. Utomlands finns bilarna även bilar i Köpenhamn och hela 60 bilar i Oslo. I förra veckan offentliggjorde man ett avtal med IKEA, som reklamsponsrar ett antal bilar i Göteborg. IKEA Family-medlemmar kommer bara behöva betala halva månadsavgiften för medlemskap.
Annars har fokus tidigare legat på att erbjuda bilpooler för företag, t ex för säljare och annan personal som har behov av bil i jobbet periodvis. Än så länge har man haft norska Think-bilar, som främst är avsedda för persontransporter, men i och med IKEA-avtalet kommer även de första Fiat 500 ombyggda till elbilar av EV Adapt norr om Göteborg, och dessa har lite fler sittplatser och större bagage. En Think har en räckvidd på 170 km, vilket betyder att man från Göteborg kan nå så långt som till Uddevalla, Vänersborg, Trollhättan, Vårgårda, Borås eller rent av Varberg och tillbaka igen, vilket lär räcka för många bolag i Göteborgsområdet. Företag kan ju också sponsra bilarna med reklam, och eftersom de kör nästan hela tiden så blir det en ganska prisvärd exponering i jämförelse med att ha egna företagsbilar med allt vad det innebär i administativ overhead.
Poolläget på Lindholmen och Lilla Bommen är förstås inriktat på de företag som verkar där. Speciellt på Lindholmen Science Park handlar det mycket om IT-bolag, medan Lilla Bommen är mer finans med bank, försäkring och revisorer.
Nu finns det förstås konventionella bilpooler också, men vad som är extra intressant, förutom att man kör på helt miljövänlig vindel, är att det inte finns någon milkostnad. För konventionella bilpooler ligger denna på mellan 15 och 25 kronor milen. VD:n för MoveAbout hade även visioner om integration med kollektivtrafiken, så att man t ex kunde boka bil för att köra till tåget, och sedan hoppa in i en färdiguppvärmd bil när man kommer fram och avslutar resan i bil till slutdestinationen. Helt integrerat, helt elbaserat och helt miljövänligt.
Med tanke på vad elbilar kommer kosta de närmaste åren så känns MoveAbout som en vettigare lösning för privatpersoner eller företag som är intresserade av elbilar. För de flesta stadsbor som bara behöver bil undantagsvis är bilpooler betydligt vettigare än att köpa en egen bil, och här finns alltså även möjligheten att välja elbilar.
Ser man till hur vi skall komma runt problemen som peak oil och peak everything kommer orsaka framöver så är bilpooler vettigt på så många plan. Förutom att man i MoveAbouts fall kan köra på hållbart producerad el från vind- eller vattenkraft, så minskar bilpooler kraftigt på det resursutnyttjande som varje ny bil innebär. Med tanke på att de flesta privat ägda bilar står stilla 22-23 timmar per dygn så är det ett extremt slöseri med både naturtillgångar och kapital att alla hushåll skall äga en egen bil.
Ser man till den förmodade bostadsbristen så kan man faktiskt också tänka sig att man i framtiden bygger bostadsområden utan parkeringsplatser, annat än för bilpooler, cyklar och ett begränsat antal svindyra besöksparkeringar. Det är kanske för mycket begärt av bilfabrikstaden Göteborg, men det är annars en bra tanke. Vill man bo i det nya centrala bostadsområdet får man acceptera att det inte kommer gå att parkera bilen.
Istället vurmar fortfarande stadsplanerarna för att det skall finnas möjlighet för boende att ha bil, samtidigt som man vill ha trängselavgifter för att hålla nere bilåkandet… Motsägelsefullt. Skulle man ta bort de underliga kraven på parkeringsplatser skulle mycket utrymme frigöras för fler bostäder, om det nu råder brist på bostäder.
Fotnot. Maharani är kanske Göteborgs bästa indiska restaurang, åtminstone på lunch, belägen på Första Långgatan, närmast Järntorget. Sedan jag var där sist har man tydligen expanderat lokalerna rejält, då det tidigare var betydligt svårare att få bord och man fick vända i dörren om man inte var där när de öppnade. Nu föll det sig naturligt att gå dit, eftersom MoveAbouts svenska kontor låg tvärs över vägen.
Åtminstone fram till för några år sedan så brukade Göteborgs brittiska rockstjärne-diaspora (t ex Matt Johnsson från The The, som med svensk fru och barn huserar i Göteborg. The The:s skiva Mind Bomb från 1989 är fortfarande en av de bästa skivor som gjorts.) samlas på Maharani exakt klockan 11:30 på måndagar (eller var det torsdagar, mitt minne sviker). 11:29 började Ferraris, Lotusar och andra sportbilar parkera alldeles utanför, och de alltid manliga rockstjärnorna strömmade in i lokalen “for a nice curry”. Om det fortfarande är så låter jag vara osagt, men ritualen upprepades iaf så sent som 2003-2004. Kanske kan man hitta någon Tesla parkerad där en dag. Och när kommer MoveAbout att införskaffa sin första Tesla, så att säljare kan åka ståndsmässigt?
Och ja, det går att bjuda mig på lunch om man har något intressant att komma med.
29 kommentarer
I Hammarby sjöstad i Stockholm så byggde man just med förutsättningarna att de flesta inte skulle ha bil, utan att bilpooler eller kollektivtrafik skulle dominera (tvärbanan går förbi rakt in i området).
Jättebra i teorin.
I Praktiken är det kaos i det området med folk som cirklar i 30 min eller mer för att hitta P-plats. Barnfamiljer som avskräcks från att flytta dit, och folk som tillfälligtvis besöker (som jag) och har bil som får parkera 2-3 stationer bort (med tvärbanan) samt både dubbel och trippelparekringar och budbilar dagtid som står lite hursom och snöräjningsproblem…
Men tanken var god…
/K
Klas: Det ska vara så. Det är meningen. Och det är både bra och nödvändigt. Invanda mönster är svåra att bryta men i nån ände måste vi börja.
Instämmer med Klas, bygg fler p-latser och öppna enkelriktade gator för trafik.
Då minskar tiden som bilar måste cirkulera och leta p-plats resp. ta sig från punkt A till B.
Resultatet är minskade utsläpp.
Enligt bloggen kommer peak oli ändå snart så då förvinner bilåkandet och vi kan använda garagen till stall/ vedupplag.
Re Erik
Människan använder väldigt mycket resurser och lever allt längre. Vi måste börja hjälpa människor att sluta leva så länge, lika bra vi inför ättestupa. Invanda mönster är svåra att bryta men någonstans måste vi börja.
Skulle snarare säga tvärt om. Stäng av gatorna för generell biltrafik, punkt. Gör alla gator till gågator i nybyggda bostadsområden, bommar för infarterna. Då blir det inget cirkulerande, utan raka besked på vad som gäller.
Det fungerade och fungerar fortfarande för många bostadsområden från 1950- och 1960-talet. Folk kan gå några hundra meter, och vid tunga transporter kan man rekvirera nyckel.
Därmed kan också människorna, vuxna såväl som barn återerövra utrymmena utanför sina bostäder. På köpet får vi mångdubbelt bättre folkhälsa, inte bara vuxna får röra mer på sig, utan det blir mer utrymmen för lek.
Jag ställer mig frågande om det är Cornucopia som har skrivit detta själv.
Ordval, ton och meningsbyggnad är olik från vanlig publicering.
Rätta mig gärna om jag har fel, eller är det en "extended" redaktionell reklam, eller ligger det i "korrekturläsningen" av motparten?
Jag rättar dig. Du har fel på samtliga punkter.
Precis vi stänger av Sthlm och GBG vid infarterna så kan de jävlarna på ICA mm hämta varorna vid tullen.
Varför inte gräva upp alla skogsbil/småvägar, riva elledningar, stänga av mobilmaster så kan idioterna som väljer att bo i skogen hämta post, kommunicera via brevduva och ta släden 20 km till närmaste centralort.
Jag pratar om bostadsområdena, inte staden generellt.
För övrigt hanteras varutransporter till större köpcentrum (inte bara Nordstan) via sk lastgator.
Vare sig du vill eller ej kommer vi ha betydligt mindre bilar i rullning till år 2030. Dags att börja planera för det.
Tom, jag kan intyga att MA varken betalt något eller påverkat utformningen av inlägget. Det kan vara viktigt att påpeka då jag själv tycker det är viktigt att veta vad som är betald reklam och vad som inte är det. Självklart tycker jag dock det är positivt att C vill skriva om MA och andra lösningar på Peak Oil, Peak Lithium, mm. Mvh Ulf, MA
Ulf, inte helt sant. Jag betalade inte för lunchen…
Hur vet ni vad som kommer hända i framtiden ?
Kanske alla kommer susa omkring i små bubblor som automatiskt kopplar ihop sig som ett tåg vid huvudleden, för att sedan dela sig och åka hem till var och ens vardagsrum – vilket iof skulle leiminera behovet av p-platser, men öka behovet av smågator och ramper upp till vardagsrummet – eller så blir det inte så… 🙂
Man skulle också kunna resonera så att man bygger ett nytt område, med en central parkering (för det finns många fördelar med att inte i onödan rulla in bilen till framför porten) – och tar till den ytan rejält.
Sen, om 20-30 år, då inte lika många har bilar – DÅ bebygger man denna yta…
Att optimera för tidigt är minst lika dyrt som att göra det för sent…
/K
Värst vad eko-fascism väcker starka reaktioner! http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/karinmagnusson/article8113129.ab
Men är inte Östermalm hippast att bo och är det verkligen beräknat för 1 p-plats per lägenhet där? I hela jävla innerstan (Tjockholm) får alla cirkulera med bil för att hitta p-plats men betalar rekordhöga bopriser. Lite p-platser, mer populärt, det är framtiden!
Sant, C – en uppmaning till fler med intressanta lösningar att bjuda C på lunch 🙂 Med många läsare som är insatta i problembilden bör bloggen även kunna fungera som ett intressant diskussionsforum för lösningar. Mvh Ulf
Whut !?
399 Exl. moms för en heldag plus månadsavgift.
På OKQ8 är det ju billigare att hyra etanolbil per dag, utan månadsavgift.
Usel affärside ..
14:10, bara om du låter den stå kvar på parkeringen hos OKQ8. Du glömde etanolen, som inte ingår i priset.
Det är just den som är det fina. Ofta behöver jag inte bilen hela dagen. Hur många mackar hyr ut bilen på en timme? 79 SEK är billigare än 399SEK!
Hälften av alla bilresor är under 5km m.m.
OKQ8 har just nu ett julerbjudande där man kan hyra "miljöbil" från 346kr/dygn om man hyr i minst fyra dygn. Till detta kommer naturligtvis etanol eller bensin så det blir knappast billigare ens med julerbjudande och då måste man hyra i minst fyra dagar… Hela tanken med bilpooler är att man kan ta bilen utanför dörren precis så länge man behöver den. Oftast bara typ två timmar. Varför då betala för en hel dag och cykla tre km till en bensinmack (som sällan ligger inne i stan eler vid ditt jobb)
Lite fakta: De första fem milen utgör ca 80% av den totala årliga körsträckan i Sverige. De stora miljöproblemen är de många korta resorna och dessa kommer man ju åt på det här sättet. Att kunna hyra en fossilbil på macken kan ju vara ett bra komplement, men knappast något för de många, korta vardagsresorna.
Bor själv i en stad där det finns en del bilpooler. Jag tittade igenom hemsidan och så vitt jag förstod det så kan man bli medlem utan att bli tvingad att betala visst antal månader.
Då jag själv är smått besatt av mikroekonomi, så är detta intressant. Låt mig ta ett enkelt exempel.
Om jag ska köpa möbler från IKEA där jag bor. Så kostar det ca 320 kr att få det hemkört. "Dock väldigt litet sortiment man kan välja då".
Att använda en vanlig bilbool kostar ca 160 kr utan medlemskap för två timmar och vilken dag som helst. Allt inräknat. Relativt nära och 10 min med cykel. Bilen är en kombi dvs stor nog att få med större möbler.
Denna elbilpool kostar ca 240 kr för samma tid fast problemet är att jag endast kan plocka med någon enstaka stol. Jag såg ingen släphake heller. Vilket gör att för min del är detta inget alternativ för detta ändamål. Typ den enda gången jag behöver bil är vid sådana tillfällen.
Kanske dags att börja investera i häst och vagn istället som ger minst lika bra resultat och skönare stämning. Synd bara att betong samhället fördömer sånt. Utan vi ska minsann bygga bilar oavsett vilket och kalla det för miljövänligt. Plus att jag vill inte supporta vindkraftverk, då jag inte vill se tusentals vindkraftverk som är ineffektiva i det långa loppet energimässigt och hur de smutsar ner vyerna. De som har överskott på pengar och som vill tro de är miljövänliga när de ska använda en elbil för att köpa lite mjölk istället för att cykla eller använda åsnan, är detta ett utmärkt alternativ. Det är ju bra att de som lever i sagovärlden försöker möta verkligheten lite grann. Alltid ett första steg.
Har du, eller någon närstående till dig, fått ersättning för att skriva detta inlägg? 😀
15:16 Det står väl i inlägget. Jag åt lunch. Representation i jobbet, helt OK.
15:08 Det behöver inte finnas några universella lösningar som är perfekta för alla. Behöver du bil max en gång i månaden, så är väl knappast bilpool en lösning på det behovet.
Däremot finns det de som av ngn anledning vill åka och storhandla en gång i veckan på ICA Maxi, och till det räcker en Think. Iaf om man inte har passagerare…
Det väsentliga är väl att man tänker själv och hittar en lösning som är bättre än ägande av egen bil som står och kostar pengar till ingen nytta.
Re klas: "Barnfamiljer som avskräcks från att flytta till Hammarby Sjöstad".
Tillhör inte Hammarby Sjöstad fortfarande en av Sveriges 5 mest barnvagntäta stadsdelar? Det skulle ju isf innebära en annan slutsats än din.
/km
Jont: En bilpool är inte lösningen för alla resor och för alla personer. Man kallar ofta bilpooler för "the missing link" som gör det möjligt att klara sig utan bilägande i städer. Poolmedlemmar åker mer kollektivt, cyklar mer, hyr bil mer och går mer än bilägare. Bil använder man bara när man behöver den extra flexibiliteten man får från en bil. Bor man på cykelavstånd så ska man cykla, går det bra kollektivtrafik kan man åka kollektivt. Och behöver man lite mer flexibilitet kan man ta en poolbil och betalar då också lite mer än för kollektivtrafiken. Och behöver man åka långt i ett par dagar kan man hyra traditionellt. Allt kompletterar och enda konkurrenten är bilägande.
Bilägare som köpt en bil för t ex 200.000kr använder däremot sin bil till alla resor, då den rörliga kostnaden för resorna blir låg när man väl betalt en stor fast kostnad. Och man åker mindre kollektivt, cyklar mindre, går mindre.
En genomsnittlig resa med poolbil är ca 35-40kmt/r. Move About har lagt sig på samma prisnivå som traditionella bilpooler för att inte börja konkurrera med pris. Dock har vi en enklare kostnadsstruktur där man bara betalar för tiden och inte per km och per bokning. Detta är uppskattat av många användare då man alltid i förväg vet exakt vad resan kommer att kosta. För resor som är väldigt korta kan det bli lite billigare med traditionell bilpool, men det är väldigt få poolresor som är så korta som ditt exempel. För normala poolresor blir priset detsamma.
I ditt exempel (två timmar) kostar det inte 240kr med MA utan 2 x 79kr på dagtid = 158kr, exkl moms. På kvällstid (när vi riktar oss primärt till privatpersoner) kostar det bara 2 x 59kr = 118kr inkl moms. Eller 169kr för en helkväll 17-23, inkl moms. Att äga bil är dyrt, att vara med i bilpool är billigt, oavsett om det är elbilar eller traditionell bilpool.
En Think City får plats med ungefär lika mycket som en Volvo V50 i bagageutrymmet (två säten, man använder nästan aldrig fler i poolbilar).
När det gäller energi så behöver planeten en mix av olika förnyelsebara energislag, inkl vindel. Alla lösningar passar dock inte för alla och det är inte alls säkert att MA passar för just dig 🙂
Mvh Ulf, MA
Nu anses Tre Indier på Skanstorget servera den godaste indiska maten.
Att sedan kalla Första Långgatan för en väg, känns lite väl bonnigt.
Finns Bang Atan kvar, eller är den en pizzeria numera?
Jag bor i centrala Göteborg och använder Sunfleet, tycker det fungerar utmärkt. Närmaste bilarna står cirka 100 meter från porten. Vissa perioder använder vi poolen ganska mycket, andra perioder mer sällan. Till jobbet blir det kollektivt. Till våren håller de på att bygga en Styr & Ställ station nere på änden av huset. Blir skitbra :). Det enda som saknas är en gång/cykelbro över älven.
Häromdagen jämförde jag men en kollega hur mycket vi måste betala per månad för kollektivtrafiken. Eftersom jag bor i Göteborg betalar jag 314 kr/månad om jag köper ett årskort. Han som bor i Ale måste betala 1015 kronor/månad för att kunna åka Ale – Göteborg. Stor skillnad. Om man överväger att flytta till en kranskommun så är det värt att beakta.
Tummen upp för restaurangvalet, Maharani är min favoritindier i GBG. Även i den nya lokalen kan det vara kö om man är där runt tolvsnåret.