Det finns en aspekt på bostadsbubblan som inte tas upp så ofta, och det är begreppet den vite mannens flykt (eng white man’s flight). Det gamla DDR-Sverige under mestadels socialdemokratiskt styre var ju ett ganska egalitärt samhällsexperiment där man rent av avskaffade klassbegreppet och istället införde socialgrupper, något som idag är tämligen överspelat.
Istället är idag det mesta medelklass.
När miljonprogrammen byggdes i slutet av 1960-talet och under 1970-talet så var det för att råda bot på den extrema bostadsbristen och den mycket låga 30-talsstandarden som man hittade bara kilometer från Stockholms centrum, med utedass på bakgårdarna på Söder och vedeldning för uppvärmning även så sent som på 70-talet. Till en början blev miljonprogrammen attraktiva och egalitärt blandade bostadsområden. I ett genomreglerat Sverige var vi alla lika. Bredvid Medelklassvensson bodde både familjen Kretin och Pletin. Men någonstans började det här ändra sig.
Och utvecklingen har accelererat med bostadsbubblan. Den vite mannen flyr från de otäcka hyresrättsghettona och blat, förlåt, inva, förlåt, de där andra. Familjen Kretin och Pletin. Och i Sverige finns det inga inhägnade medelklassghetton att fly till. Istället är barriärerna osynliga och utgörs istället av kravet att sätta sig i skuld på åtminstone 4 MSEK som inträdesbiljett till medelklassghetton där alla är lika överbelånade, men familjen Kretin och Pletin inte har råd med en inträdesbiljett och kan störa bilden av trendriktiga espressobryggare (köpta för lånade pengar) och XC90 på varenda uppfart, och där man hackar sina spröda grönsaker på trendiga hällar när man inte bastubadar i sin underjordiska bastu. Förortshelvetet från miljonprogrammet upprepar sig i till synes ändlösa medelklassghetton med identiska hus och identiska Svenssons med identisk smak och identiska bilar, och alla med identiskt stora skulder.
Här finns den hemskaste aspekten på en krasch i bostadspriserna. Det som Svensson fruktar mest är inte att bli skuldsatt för livet. H*n är nämligen övertygad om att inflationen äter upp skulderna (den som vill säga “men den disponibla inkomsten då” kan titta här), även om det bevisligen är fel. Men om bostadspriserna kraschar så kan värre saker hända än att man blir sittande med stora skulder. Familjen Kretin och familjen Pletin kan få råd att köpa en inträdesbiljett till medelklassghettot. Och det är vad Svensson fruktar mest av allt. H*n har trots allt skuldsatt sig för miljoner för att slippa Kretin och Pletin och ägnat sig åt den vite mannens flykt. Tänk om Kretin och Pletins barn skall hamna i samma skola som Svenssons barn?
Nu hade det funnits botemedel mot medelklassghettot. Man kunde byggt hyresrätter mitt inne bland villorna och bostadsrätterna. Enkla hyresrätter utan granitsten i fönstren, utan integrerad kyl och frys från Trendriktiga Märket och utan hällspis och utan med italiensk marmor helkaklade badrum. Kanske rent av med tvättstuga istället för egen tvättmaskin i det överstora badrummet? Så familjen Kretin och Pletin kunde haft råd att bosätta sig och punktera medelklassghettodrömmen.
Men det sker förstås inte. Det byggbolag som just vill kunna ta ut överpriser från Svenssons vita flykt måste ju hålla Kretin och Pletin borta. Vem skulle annars vilja betala hutlösa överpriser för bostäder?
Det finns en annan aspekt på den kommande bostadskraschen och de övriga kriser vi går till mötes. Medelklassghettot saknar lokala arbetsplatser. De enda som finns är skattefinansierade jobb på förskolor och skolor. Medelklassghettot saknar också i princip kollektivtrafik. Det är rent av så att man överväger helt kollektivtrafikfria medelklassghetton längs Förbifart Stockholm. För det höjer inträdesbiljetten ett steg till. Kretin och Pletin måste då även ha råd med bil.
Samtidigt brukar Kretin och Pletins miljonprogramsghetton ha goda kollektivtrafikförbindelser. Innan medelhavskost blev trendigt så kallades rent av dåvarande 8:ans spårvagn i Göteborg för Vitlöksexpressen runt 1980-81 någon gång. Men idag hackar man ju vitlök i medelklassghettot med sina trendriktiga knivar, så namnet är väl något annat idag?
Så vad händer med medelklassghettot när effekterna av peak oil slår till framöver? Skall alla XC90 och XC60 (om man är lite fattigare) användas som växthus? Kanske löser det sig då Svensson blir av med jobbet och inte behöver pendla längre. För några lokala arbetsplatser finns det ju inte, och när jobben försvinner på pendlingsmålet försvinner även skatteintäkterna som skall driva den lokala skolan. Kanske får Svenssons ungar åka till en annan skola och träffa Kretins och Pletins barn? Oavsett så är inte det servicefria och arbetsplatsfria medelklassghettot förberett för bränslebrist.
Vart skall Svensson fly om bostadspriserna kraschar och även andra än högutbildade Kretin och Pletin motvilligt accepteras in i medelklassghettot? Inte ut på landet iaf, om de ens vill flytta ut hit. Här finns gott om människor som aldrig skulle tolereras i ett medelklassghetto, gälar och allt, förstås varvat med folk som är alldeles för rika, unika eller kreativa för att vilja bo tillsammans med en likformig medelklass.
Jag är iaf tämligen övertygad om att vi inte löser några integrationsproblem genom att pumpa upp bostadspriserna ännu mer. Alla som idag har moralpanik över Sverigedemokraternas intåg i Riksdagen kanske borde önska sig kraschade bostadspriser. Ett prisfall på 80-90% för bostadsrätter skulle göra mer för integrationen i Sverige än någon politiker någonsin kan göra. Fast då blev nog inte integration så önskvärt helt plötsligt. Inte när man dels blir överskuldsatt, och inte när Kretin och Pletin flyttar in i det fd medelklassghettot. Vi gillar olika, så länge vi slipper se dem i vårt medelklassghetto.
Jag är benägen att hålla med den rödgröna axelmakten i sin kritik mot konverteringen av hyresrätter till bostadsrätter. Det ökar definitivt segregationen, och leder i förlängningen till en allt mer likformig och korkad medelklass. Med tanke på att det är tjänstemännen som sägs stå för Sveriges framtid så är likformighet knappast önskvärt.
Bland mina läsare finns de som personligen kan verifiera att de ägnat sig åt den vite mannens flykt när de köpt bostäder till överpriser. Frågan är om man skall stämpla de som flyttar in i medelklassghetton som smygrasister eller främlingsfientliga? Eller är de bara medelklass?
78 kommentarer
Fy fan vad bra inlägg! Kunde inte skrivit det bättre själv. Du är guld!
/Lantisen
Nu är det ju inte riktigt så enkelt, man har ju även den motsatta rörelsen som kallas för gentrifiering. Dvs, t ex studenter, fattiga men skötsamma flyttar in i problemområden, som då blir en aning lugnare, priserna ökar, vilket innebär att färre och färre fattiga flyttar in, vilket leder till att området blir lugnare, och, just det, priserna ökar. Detta fenomen kan i många områden observeras parallellt med att det förekommer white flight från andra områden, men om man bara observerar det ena fallet får man en ganska snedvriden bild av läget. Båda fenomenen påverkar dessutom bostadspriserna på samma sätt. I vissa delar av Malmö så kunde man till exempel FÅ en bostadsrätt ca år 1995, nu säljs bostadsrätterna för upp mot en miljon i samma områden och småbarnsfamiljer flyttar in.
Visst är det så, inflyttaren, men vad jag främst avser är de nybyggda medelklassghetton med likadana villor, radhus eller bostadsrätter som ploppar upp som svampar ur jorden på pendlingsavstånd från våra storstäder. Gärna runt något litet skogstjärn (aka "sjö") eller med havsutsikt på några mil eller kilometers avstånd. Inga som bodde där förut, inträdesbiljett 4+ MSEK.
Har inte något att kommentera men tackar för att jag fick dra på smilbanden några gånger.
/Tisgift
Det sorgliga är att de flesta som bor i medelklassghetton hade med stor sannolikhet dött om deras livsstil hade helt krossats. De är så vana vid sitt komfortabla liv, präglat med konsumtion av onödiga saker, att de inte skulle klara sig i en hårdare miljö.
Vi får se hur dessa människor kommer att klara sig när effekterna av peak oil börjar synas. Personligen tror jag att Kretin och Pletin kommer att klara sig bättre i framtiden än medelsvensson.
Fantastiskt bra skrivet Cornu. Jag tar av mig hatten, och allt vad det heter.
Är benägen att hålla med. Kretin och Pletin hittar man numera i majoritet i våra kolonilotter, där de underhåller, lokalanpassar och utvecklar sina medhavda odlingsfärdigheter. Svenssons köper väl numera in gräsklippningen, inte ens det klarar de.
Självklart köpte jag min trea i vasastan i Stockholm för att slippa en massa saker.
Jag ville inte bo tillsammans med folk från andra utomeuropeiska länder som har mycket svårt att uppföra sig på annat sätt än det de gjort där de kom ifrån.
Jag ville ha lugn på kvällen, och på dagen. Jag ville ha 7-eleven affärer som är öppna dygnet runt. Jag ville ha bilen ståendes utanför porten utan att behöva fundera på om det blir stulen eller inte.
Jag ville ha mina barn i skolor med ordning och reda, med lärare och elever som pratar svenska utan brytning.
När jag åker kollektivt vill jag ha en säker tunnelbanestation att gå till.
Parken här bredvid är lika välskött som den vore min egen trädgård – ja, bättre. När solen tittar fram på vårkanten sitter vi vasastansbor och tar det lugnt, vi har det skönt och trevligt tillsammans.
Så självklart, jag har betalat mycket pengar för att slippa en massa saker. Jag har valt – och jag har valt bort.
Jag hymlar inte med det. Omvandlingen av hyresrätter till bostadsrätter i Stockholms innerstad är det bästa som har gjorts.
Det är en höjning av livskvalitet som är obetalbar.
13:42 – Just det!
De vi pratar om köper ris i 25-kilos säck, olivlja i 5-liters dunk, har hantverkare i släkten, och en stor jäkla släkt dessutom! Tämligen robusta människor jämfört med banknissarna i sina villor. Kvinnorna lär visst kunna laga såväl mat som kläder också…
Mycket bra skrivet, hatten av.
Tycker synd om alla unga som lånar flera miljoner till någon bostad. Skulder som dom kommer att få betala av på resten av livet och förmodligen aldrig blir av med.
Pratar man med dom om riskerna för en nedgång så verkar dom helt oförstående och tycker att man borde rycka upp sig istället för att vara så pessimistisk.
De flesta verkar vara helt övertygade om att deras övervärderade bostad snabbt skall bli ännu mer övervärderad.
http://kent.nu/latar/lsd-nagon/
Jag tycker att resonemanget i inlägget haltar något. Efter peak oil med stagnerande eller sjunkande tillväxt lär alla få det sämre, även de som bor i miljonprogrammen. Även om det massor av villor skulle bli billigare så ser jag inte att det skulle finnas många i miljonprogrammen som får bättre råd med dem än i nuläget, d v s om både inkomster/bidrag sjunker och villapriserna. Det är för mig en ekvation som inte går ihop.
Nej, jag tror snarare, med en accelererande arbetslöshet i t ex Stockholm, att många skulle flytta hem till släkten i de mindre städer och orter på landsbygden som de ursprungligen kommer ifrån och att även Sverige kan drabbas av områden med massor av tomma hus. (Anledningen till att jag tror att många tjänstemän i Stockholm kommer att drabbas är att några områden som kommer att minska lär bli media, reklam/PR, finans och statliga högre tjänster. De områdena är väldigt koncentrerade till Stockholm och övriga storstäder.
De som bor i miljonprogrammen lär få det ännu sämre. Viljan att lämna bidrag kommer säkert att minska ju sämre Svensson får.
/Kurt
För egen del flyttade jag med min fru för att våra framtida barn ska kunna växa upp i ett tryggt område och där man inte behöver vara orolig för att få sin bil stulen, sin tjej våldtagen eller andra otrevliga överraskningar.
Det är ingen som pratar om det i dagens Sverige, men det finns ändå där. Rasism, vilket är helt naturligt. Människor blir rasister till slut efter att ha upplevt så mycket skit från invandrare.
Men lev ni i villfarelsen att Sverige behöver berikas.
Det finns fler som är ute i samma ärende.
http://mopsen.wordpress.com/2010/10/10/se-sundbyberg-2/#comments
Kanske vill svenskarna bo i områden där brandförsvaret vågar gå in utan polisskydd?
Jag tror mer på en peak kredit än peak energy som utraderar medelklass svensson. Det kommer ske över en natt som 2008, få är beredda på det.
Min dröm är inte att bo i en nyfunkislåda som alla verkar älska. Jag ska bygga nytt, helst ett betonghus, finns hus med allt i betong tom taket(http://www.otark.se). Eller så ska jag hitta ett gammalt hus från innan 1900-talet, stor mark och inga grannar som kan bråka ala grannfejden.
Har vuxit upp i svenssonvilla område, sen har jag bott i bostadsrätt i svenneområden och aldrig har jag trivits, folk ska alltid bråka och tjafsa. Bråk om gräsklippning, häckar mm
I lägenhet är det allsmäktiga föreningsmedlemmar som tjafsar.
Ett hus på landet, långt från närmsta kollektiva svenne är en dröm. Stora marker att föra oväsen på vilken tid på dygnet jag känner för 🙂 Sen ska jag inreda det helt olikt alla skitnödiga tredspanare som populerar detta samhälle.
Ett av de bättre inläggen på ett tag. Just faktumet vad som sker när vi verkligen når peak oil med dessa "ghetton". Är mycket intressant. Folket lever i en dröm värld full av materialism och självabsorberande sjuka. Folket försöker fly ifrån sin egen sjukhet till medelsvensson områden där dom kan skratta och resa.
Trista nyheter för dig som försöker detta. Din vridna och fega världsbild kommer hinna ikapp dig, precis som inlägget påpekar. Materialismens tidsålder är snart över och då är du tvungen att se verkligheten för vad den är. Den dagen kommer bli ett rent helvete för dig.
Folk som bor i medelklassghetton älskar att klaga på invandrare, men inser inte att utan invandrare skulle de knappast ha råd att bo i sin fina villa eller lägenhet. Vem är det som gör allt skitjobb i samhället som medelklassen inte vill göra? Jo invandrare!
Utan invandring skulle det här landet aldrig ha haft någon tillväxt, och svensson skulle aldrig kunnat utbilda sig och haft råd att bo som man gör nu. Man skulle istället göra skitjobben som de flesta invandrare gör nu…
Men okontrollerad invandring som vi har haft de senaste 20 åren, är inte bra för någon och skapar bara problem för alla…
Jag hoppas debatten inte leder till rasism. Ja, det finns många olikheter mellan nya och gamla svenskar, religion och livsstil bland annat. Att det inte går ihop är väldigt enkelt att konstatera. Jag växte upp i Södertälje och såg baksidan av den totalt misslyckade integrationen, med den följd cornu nu beskriver. I vuxen ålder bor ingen jag känner kvar utan har flyttat till medelklassghetton i kringtrakterna, inklämda i galet dyra hus med lån upp över öronen. Vad jag ville säga var att det kan vara lämpligt att fundera på vems livsstil som kommer fungera bäst. Att en stor familj håller stenhårt ihop, delar på utgifter och inkomster, delar på en bil, istället för ny volvo till alla, villa till alla, var och en sköter eller "lånar" sitt. Bara en tanke. Att fientliga känslor uppstår mellan lägren är inte så konstigt. Att förstå det svenska samhället är kanske inte helt lätt. Jag kan tänka mig att det sticker lika mycket i deras ögon att varenda svensk puttrar hem till sina fina villor i sina fina bilar, troligtvis begriper dom inte att svenskarna med stor sannolikhet rent av är fattigare än dom eftersom fasaden av välfärd är lånefinansierad. Nåja, den som lever får se.
Hörde några dårar diskutera detta med skulder och en krasch, de var övertygade om att de slipper undan sina skulder om bankerna skulle krascha i Sverige. Att fordringar sälj eller tas över verkade inte ha koll på. Det är miljontals svenskar med mycket dålig kunskap och förberedning på en smäll nu, värre än 90-talet. Andras Borg och Media gör ju sitt bästa att invagga alla i trygghet, en falsk trygghet.
Men lite borde vi kunna kräva av folk som påstår sig ha studerat på universitet? Att tänka själv är tydligen svårt, eller lever många i förnekelse?
Det finns också en stor risk att extremism växer på ett mer hotfullt och "intellektuellt" sätt när medelsvenssons livstillvaro är hotad.
SD's framgång kan då likna en västanfläkt i jämförelser med det som då kan väckas och resa sig som ett intelligent organiserat krut i syfte att rensa för livsrum åt sig själv. Och medelklassen har bildning nog för att organisera den kanonaden.
Jag ser inte framemot en sådan utveckling.
Jag håller med Sture. Självklart vill man ha max livskvalité, den som säger något annat hycklar. Men visst, vill man bo ghetton och använda sina barn som verktyg för sin ideologiska kamp, så gör det för all del.
Anaonym 14:52 Som en som nyligen tagit examen från högskolan kan jag säga att i dagens svenska högskola och universitet lär man sig inte att tänka själv. Man lär sig det högskolan/politikerna vill. Man kan se universiteten som en form av hjärntvätt. Vill man lära sig någonting om hur det är i verkligheten, får man läsa på egen hand…
14:57, inget har sagt något annat. Och ni erkänner det som sagt gärna. De största hycklarna hittar man därför i riksdagen hos alliansregimen som inte vill samarbeta med (sd), trots att alliansregimen aktivt för en politik för ökad segregation via bostadsbubblan, och alltså gärna ser att svenskar och andra separeras i respektive ghetton.
Jag instämmer i hyllningarna – ett av dina bästa inlägg någonsin Cornu! Själv tänker jag likadant – mina barn ska bo i ett tryggt och säkert område. Och det är så lätt, så lätt att bara ta ett lån på 4-5M och flytta till våra "trygga" områden dit alla vänner med småbarn flyttar.
Det är svårt att lösa på ett bra sätt eftersom man vill bo i samma område under hela barnens skolgång. Att bosätta sig långt ut på landet är kanske inte alltid schysst mot barnen om man vill att de ska ha nära till många kompisar.
Så hur ska man lösa det, C? Ett tryggt, socialt område med många potentiella kompisar kostar mycket. Och att flytta dit efter kraschen kan innebära att barnen måste börja skola på landet och sedan byta skola, vilket inte heller är optimalt.
Var tycker du själv att det är ok priser och ok sociala uppväxtmiljö i närheten av t ex Gbg? För närhet till en storstad och jobben kommer ju rimligen att fortsätta vara viktigt ett tag till.
En intressant artikel på zerohedge med titeln Future Chaos: There is no plan B.
http://www.zerohedge.com/article/guest-post-future-chaos-there-no-plan-b
15:01, "Man kan se universiteten som en form av hjärntvätt."
http://www.youtube.com/watch?v=acLW1vFO-2Q&feature=player_embedded#at=26
Cornu, varför vill politikerna skapa denna segregation? Vad får de ut av det? Det enda man får är svenskar som blir trötta på invandrare, och sociala problem i förorterna. Och som du sa en rejäl bostadsbubbla.
SD kanske inte har de bästa och smartaste politikerna, och många av deras förslag är förfärliga, men deras invandrarpolitik är just vad det här landet behöver. Och detta säger jag som invandrare!
Angående skulderna anser jag det är ett lagproblem är att lånepanten (oftast huset) inte automatiskt räcker att lösa skulden. Nu har banken livrem och hängslen. Accepteras en pant skall den vara nog för skulden! Som vanligt fungerar det bättre i det fria USA.
MEN, det stora problemet ser jag i ett politiserat, korrupt rättssystem!
Den som följer lagen har det mycket svårare än den som skiter i lagen. Detta har jag upplevt sedan gymnasiet på åttiotalet, och det verkar bli värre och värre.
Den dagen tillräckligt många skiter i lagen, eller inte litar på att lag och ordning fungerar, är Sverige inget i-land längre och vi är ganska nära den stunden menar jag. Den vita flykten är ett exempel, den gode C. har tidigare skrivit om frånvaron av närpoliser.
Att raljera om rasism är att sopa frågan om rättsstaten under mattan!
/Relativt lite skulder i Grönköping
Ps
Snart försvinner de sista som upplevde Sverige innan (S) och dess lika politiserade enhetsskola – man kan man knappt säga att vi är ett välutbildat folk längre. De är också de sista Svenskar som upplevde ett ickemotoriserat Sverige. Dokumentera deras kunskap medan ni kan!
Ds
Politiker kan man inte förstå sig på. Undantaget tillåtandet och uppmuntrandet av bostadsrättifieringen och statsplanläggning så är det nog mest drivet av medelklassen själva. De är helt enkelt så livrädda för Kretin och Pletin att de är beredda att skuldsätta sig för miljontals kronor för att komma undan de där otäcka. Sedan sitter de i sina medelklassghetton och ondgör sig över att (sd) kommer in i riksdagen och är minsann inte främlingsfientliga eller rasister själva, nix.
Ordet "rasism" används ju väldigt… flitigt här i Sverige på senaste tiden. Varje morgon ser jag lokala skolbussen köra förbi med pojkarna sittande längst fram och alla flickorna längst bak, alla med slöja. Härligt att våra nya medborgare som är föräldrar aktivt lär sina barn om människors lika värde och frihet, något de säkert själv saknade i sitt gamla hemland. Ironisk att det är jag som med den nya definitionen av ordet har blivit "rasist" för att jag tycker alla har lika värde.
Bankerna har på ett utomordentligt sätt skött marknadsföringen för lån. Allt kan köpas på avbetalning idag. Inte bara hus utan mobil, tv, stereo, dator och så vidare detta är gärna "ränte-fria" avbetalningar. Folk närmast luras in i skuldberget.
Många tror jag saknar den ådra som jag själv uppfostrades med att om man gnetar och sparar kan man unna sig något när man lyckats spara dit. När man väl unnar sig något så görs först research över vilka produkter och vilken prisnivå som saker och ting ligger på därefter tas beslutet om det är värt det och till slut efter Excel ark och många timmars sökande på prisjämförelse sajter och läsande recensioner så görs köpet.
Vilken medelsvensson behöver låna till den nyaste mobilen? Knappast någon om man har på rutin att spara istället för att konstant öka månadskostnaderna på sitt leverne. Vad är det för glädje i att låna till att konsumera ytterligare en till pryl. Blir man lyckligare för att man kollar på senaste 3D Led på 50" med Surround Sound och jättebas. Duger det kanske med en vanlig 32" Platt TV som är fem om inte 6 gånger billigare i inköp?
Att vara skuldfri är att vara fri då vet man att vid varje lön så blir man lite rikare, det är livskvalitet. Fast till slut så kommer väl storbanken och myglar bort ens hårt intjänade slantar.
Man måste rätta munnen efter matsäcken.
Allt är inte guld som glimmar.
Ni som förstår vad som på senaste tiden har diskuterats här i form av ekonomi, lånekaruseller, skuldberg, peak oil och allting annat som oundvikligen kommer få konsekvenser för vårt sätt att leva… Använd den "gåvan" för ni har ett övertag över större delen av medborgarna. Använd det för egen vinning i form av förberedelse så långt det går, betala av era skulder, se till att ni har så bra chans som möjligt att fortsätta leva ett godtagbart liv, för all del, det är inte mer än rätt. Men se inte ner på dom som inte förstår, förklara istället. Förklara med tålamod och hänsyn och var beredda att bli mer eller mindre idiotförklarade till en början. Ingen vill höra att vårt nuvarande sätt att göra saker inte är hållbart. Sanningen lär iallafall väcka ett tankefrö och så småningom kanske något förändras. Man kan inte tvinga på någon att tro något som är tvärtemot vad som bevisligen gällt under deras livstid, det måste få mogna. Om vi som förstår inte talar om för dom som inte gör det kommer inget att förändras. Jag ser det iallafall som en skyldighet. Storslaget av mig, va?
Du sätter fingret på en öm punkt, Cornucopia.
Samma personer som uschar och ojar sig över SD skulle aldrig i livet bosätta sig i ett invandrartätt område och än mindre ha sina barn i en dito skola. Samtidigt har man gärna en tolerant hållning i sitt officiella jag och tävlar i konsten att vara mest välvillig i invandringsfrågor, men den egentliga kontakten inskränks i praktiken på sin höjd till när man köper pizza någon gång.
Det är en mycket märklig situation i Sverige idag. Kanske kan en psykolog reda ut det här schizofrena motsatsförhållandet.
Vi gillar olika, men INTE alltför nära. Eller hur, Jan Helin?
Inte särskilt ömt, anonym 16:23. Min "svenska" flicka ska inte gå i en skola eller bo i ett område där flickorna är mindre värd än pojkarna. Och hon ska få gå på gympan och lyssna på sexualundervisning när det kommer upp i skolan. Men det är lätt om man bor i skogen där problemen inte finns…
Är det bara den vite mannens flykt?
Jag tror att oavsett om man är "svensk" eller "invandrare" med lite driv så gör man allt för att få ett bättre liv. För många är det att flytta till en bostad med bra standard i ett bra område.
I USA där "black people" historiskt har fått ett dåligt utgångsläge har en stor medelklass som genom intellegens och/eller hård arbete skapat en bättre tillvaro för sig själv och sin familj.
Det finns även ett begrepp som kallas "white trash". Cornu kunde möjligen göra en utredning på hur och varför denna "samhällsklass" har uppstått.
Jag tycker mig se att samma tendenser börja komma i Sverige.
Tex vilken arbetsgivare som anställer folk i serviceyrke,försäljare,banker och som skall representera företaget på ett positivt sätt vill anställa en person som är synligt tatuerad på armar och ansikte, piercade i ansikte eller klär sig i träningsoveraller med Gällivareslack eller byxor som hamnar halvvägs på baken eller med en stor prilla under läppen.
OK jag vet det är mode och tufft och i vissa yrke spelar det ingen roll.
Men klaga inte på dålig lön eller ont om arbete.
Och detta gäller till stora delar "icke invandrare"
Japp Cornu, det här var riktigt bra skrivet! Kred!
Jag håller förövrigt med 16.48. Om man lyckas förvirra sig in på ÖB så ser man ibland "dom stora" "white trash" människorna. Som lever på onyttiga saker och allt vad det innebär.
Och håller i övrigt med om att tatueringar ser för taskigt ut.
Medelsvensson är å andra sidan lite för förutsägbar och tråkig 🙂
Thaman
Anonym 16:23,
Inte heller särskilt schizofrent.
Du förutsätter att de som "uschar och ojar sig" över SD *aldrig* skulle bosätta sig i ett invandrartätt område, något du omöjligt kan känna till.
Jag tror snarare det handlar om att man, om man har valet, i stor utsträckning inte bosätter sig i invandrartäta områden som de ser ut idag. Inte för att där bor invandrare, utan för att där bor folk som förstör för andra. Helt oavsett ursprung.
I och med att underklassen ständigt växer, medelst asylmottagning(och de problem som följer därav), så ökar efterfrågan på socio-ekonomiskt stabila bostadsområden.
Det är således ingen främlingsfientlighets-dimension. Men man kan luras att tro det, då den tillkommande underklassen bär en etnisk prägel.
Detta är en av de starkaste stödpunkterna för stabila BR priser. Man kompromissar om mycket, men inte om den omedelbara säkerheten och levnadsförutsättningarna för sig själv och sina närmaste.
Tal om främlingsfientlighet blir bara löjligt. De som har rötter i annat land ett par generationer tillbaks(som jag själv och mina vänner) trivs fint här inne i medelklassghettot och möter inget annat än vänlighet.
/Darius
Anonym 17:22
Du har rätt i det du säger, områdena är dåliga eftersom det finns rötägg där och inte pga invandrare. Att det kommer rötägg till landet och att de får stanna kvar ska man egentligen skylla på migrationsverket. De ska se till att ordentligt folk får stanna i landet. Men kompetensen hos migrationsverkets personal är nog inte den bästa, speciellt om de är utbildade i Sverige…
Anonym 17:39
Precis som att det inte finns svenska rötägg.
Det började för längesedan med en skola som blev sämre och sämre….
Mängdlära och andra påhitt.
Fri uppfostran och det är dom som utsattes för detta som nu uppfostrar sina barn.
Om man har dåliga referensramar så är det lätt att misslyckas.
Spela Allan i skolan och ge fan i lektionerna. Tufft och häftigt för stunden men kanske inte så bra när man ska söka jobb på betygen.
Snabbmat och läsk i mängder och för att inte tala om onyttig mat från skollunchen eller en hamburgare istället. Osunda vanor läggs tidigt med hjälp av föräldrar, skola och andra vuxna.
Flertalet ungdomar har turen att ha föräldrar som bryr sig men TYVÄRR Många påverkas utan att kanske själv vara medvetna förrän det är för sent till det jag i ett tidigare inlägg kallade "white trash"
Skumpade själv runt på "vitlöksexpressen som liten.
Men vi flyttade. Skolan fungerade inte. Chocken blev stor när jag bytte plugg.
Väldigt pricksäkert Cornu!! Keep it up! Gillar också dina krönikor om lantlivet, jag är lockad som fan att flytta ut 🙂
Roofert
Tramset att invandrare gör "Smutsjobbet" och bidrar till en tillväxt i Sverige är ingenting annat än trams.
Eller är det resonligt att ta emot 300 Zigenare på en gång (nu ska det tydligen komma fler) till Öland? Herregud, en fjärdedel av alla ungdomar i Sverige står utan jobb och då tar vi in fler människor? Och varför just zigenare? De är inte flyktingar, det är inte krig i deras hemland.
När ska Sverige och Svenskarna fatta att det är sjukt det som invandringen ställer till med. Malmö var en gång i tiden en fin stad, som hade ett gott rykte. Nu är det mer vilda västern där, och det är inget skämt…
"Economical growth. Its the story about us. Spending money we dont have. On things we dont need. To create impressions that wont last. On people we dont like."
Tim Jackson
Anonym 14:17 – "Utan invandring skulle det här landet aldrig ha haft någon tillväxt, och svensson skulle aldrig kunnat utbilda sig och haft råd att bo som man gör nu."
Jag har många gånger undrat över detta påstående, som ständigt upprepas som en mantra.
Jag vill börja med att göra två undantag: Vallonerna och SKF:s import av italienare.
I båda fallen var det duktigt yrkesfolk och det var små grupper. Dessutom kunde de italienare, som inte trivdes, ganska snart återvända genom allt bättre tider i Italien.
Vad jag bland annat tänker på är varven i Göteborg, där glada försäljare sålde mer än varven kunde producera, skrev kontrakt med bötesklausuler för sen leverans och sedan försökte lösa det hela med panikimport av arbetskraft. Arbetskraft som ofta inte kunde kallas yrkesfolk.
I stor utsträckning blev det industrier, som kunde kallas levande museer, som hölls igång med importerad arbetskraft.
Min personliga uppfattning är att de industrier som stod för arbetskraftimporten är de som nu inte längre finns.
Ytterligare ett undantag: fordonsindustrin. Där var konkurrensen redan hård och där fanns inga levande museer.
Japan följde en annan linje. Även där var industrin intresserad av arbetskraftsimport. Men MITI, Japans industri och exportministerium gav klart besked: Ingen arbetskraftsimport – produktionsökningen måste ske genom utveckling av produkter och produktionsmetoder.
( Orsaken var delvis politisk, arbetskraften skulle ske från Korea och koreaner var inte omtyckta i Japan. Japanerna var också medvetna om att de var tätbefolkade, 90% av landet är också alltför bergigt för bebyggelse. )
Detta gav några hårda år för Japan, men sedan kunde inte fan själv konkurrera med Japanerna.
Är inte påståendet: "Man skulle istället göra skitjobben som de flesta invandrare gör nu…" en smula rasistiskt?
Vi som svenskar skulle behålla de fina jobben och vi skulle importera utlänningar för att göra skitjobben. Invandrarna skulle bli våra negrer.
Åke M
Du tar upp viktiga och intressanta frågor i din text. Dock så när du "raljerar" så försvinner udden i det du vill säga. Du blir då en i mängden av dem på nätet…
Ifrån en som dagligen läser din blogg…
/Henrik
Det kostar att bo i den där fina villan också. Och då menar jag inte bara pengarna man betalar för villan.
Två föräldrar som jobbar långa dagar och övertid för att kunna upprätthålla denna konstlade livsstil, där man läser heminredningstidningar och anlitar en hantverkare som fixar allt, lagar trendriktig och dyr mat, skaffar två bilar för att kunna få den stressiga vardagen att gå ihop, går på "rätt" krogar, reser utomlands minst en gång per år, tränar på trendiga gym o.s.v. o.s.v., allt för att överträffa vännerna samtidigt som man inte hinner med vare sig själv, sin partner eller sina barn och njuta av livet samtidigt.
Stackars människor.
För övrigt så börjar jag bli rätt övertygad om att den generösa invandrarpolitiken endast har ett egentligt syfte i grunden, och det är just att hålla tillväxten uppe, utan invandringen skulle våran befolkning minska varje år = negativ tillväxt, och DET är något som skulle ge Anders Borg mardrömmar varje natt. Hela våran (och världens) ekonomi bygger på denna tillväxt och det förutsätter att befolkningen antingen ökar eller att de som redan finns här konsumerar mer, vilket vi knappast klarar av att göra med tanke på att folk redan konsumerar allt vad det orkar och skuldsätter sig.
Fast officiellt är det förstås för att vi i Sverige är sådana goda världsmedborgare och samariter som vi tar emot många invandrare.
Anonym 17:22
Och du drar inga slutsatser av att i områden som är oattraktiva, så finns den gemensamma nämnaren hög invandrartäthet? Jag hörde en siffra på 159 s k utanförskapsområden i Sverige och en väldigt tydlig gemensam faktor har de. Vilken slump, va?
Visst skulle man kunna resonera i termer om att invandrare är socioekonomiskt svaga och därför bebor sådana områden i större grad, men det faller på att svenskar sticker så fort ett område, som inte tidigare varit invandrartätt, börjar påverkas av inflyttning. Här i Stockholm finns ett antal exempel på just detta.
Alsike. Jag har sett det, villor i det oändliga XC90'or, inga företag och inga affärer.
Enligt ursprungsplanen skulle det finnas en pendelstation men någon sådan blev det inte. Buss då? Nej inte i praktiken.
I Alsike sover man, renoverar och putsar. Jobbar gör man i Stockholm eller Uppsala – dit åker man bil.
Jag gissar att det jobbar 300 personer i Alsike på veckorna. 100st inom barnomsorg och skola samt 200 polacker som bygger hus.
Men fint är det.
Massinvandring är en distraktion
Massinvandringen av människor från i princip stenålderskulturer till ett kunskapsintensivt samhälle som Sverige, leder naturligtvis till en hel massa problem; man måste helt enkelt ställa sig frågan: Går det ens att lyckas även om man skulle ha tillgång all världens resurser och alla goda krafter?
Personligen tror jag att denna massflytt av människor är planerad; eliten har genom sina institutioner och globala rovdriftsbolag skapat krig och elände som gör det omöjligt att leva i många av de områden människor flyr ifrån. Vem vill egentligen fly ifrån sitt land, där man är född och har sin släkt och familj? Med denna massinvandring som blir följden skapar man stora sociala problem i "den rika" världen och man låter medelklassen betala kalaset via skatten, allt för att få oss att rikta uppmärksamheten bort från det verkliga frågan: Det brottsliga med fractional reserve banking. FRB gör det möjligt att blåsa bubblor, det är det som driver globalisering och kvartalskapitalism samt ohejdad miljöförstörselse.
Eliten gillar att köra skiten ur oss i de "lägre" klasserna, och det är fractional reserve banking som gör det möjligt!
Anonym 20:22,
Jag kan dra några slutsatser åt dig, har en bekant på migrationsverket nämligen. Familj från mellanöstern får möjligheten att flytta till "landet", dvs Småland, där arbetslösheten är obefintlig, alternativt bo i område med hög arbetslöshet, men många likasinnade, samma språk, friskola med "bra" värderingar, (dvs ghetto).
Väljer familjen "en svensk framtid" eller "hemlandet". Vad tror du?
Det här med att det är för barnens skull man tar ett lån på +4M… Vilket dravel rent ut sagt. Om ni verkligen ville era barns bästa skulle det räcka med 0,4M och en flytt till någon av Sveriges landsbygdsregioner.
Där skulle ni verkligen kunna se till era barns behov. fast det skulle förstås innebära att ni fick offra era lattelördagar, XC90:s, skuldsättningsskryt och era kära karriärsrace.
Svennen gör nämligen precis samma val som invandrarfamiljen. Getto före landsbygd. Kortsiktig, skenbar bekvämlighet framför långsiktigt välmående…
Vem tror på fullaste allvar på att valet för er står mellan Hallonbergen och Täby…
Vilken nonsens.
Bygg mera hyresrätter skriver du. Javisst, men det kan ju bara ske om hyrorna är marknadsmässiga. Om så vore fallet såp skulle det spottas fram nybyggda hyresrätter. Varför tror Du att det ombildas från hyresrätter till bostadsrätter. Därför att hyrorna är för lågt satta och marknaden för boende är helt satt ur spel.
Släpp hyrorna fria så kommer hela bostadsmarknaden att tillnyktra – speciellt priserna på bostadsrätter.
Janne Josefssons valstugereportage visade vad politikerna (särskilt (m)) EGENTLIGEN tycker.
Om nu massinvandring är så bra varför är då skatten så hög i Södertälje och så låg i Täby och Danderyd, och varför tar dessa emot så få invandrare?
Döm aldrig en politiker efter vad de säger, titta på vad de gör.
Snacka om smygrasism.
/F
21.36
Riktig iaktagelse. Men man vill hellre ha regleringar och låga hyror för vissa och bostadbrist (och därmed hög skuldsättning istället) för andra. Sverige är så fullt av regler så att man behöver vara juridisk expert för att veta vad som är rätt och fel (enligt praxis).
En fri marknad är den mest rättvisa i längden, men se det kan man inte riktigt förstå.
Vad är det vi har nu? Någon form av kapitalism i botten och sen mer och mer socialism ju närmare toppen man kommer.
Thaman
"Vi gillar olika, så länge vi slipper se dem i vårt medelklassghetto"
Pfahahaha….. i glashus cornu!
Jag bor i medelklassgetto i anslutning till Malmö. Vad kommer ni lantisar att gilla lämmeltåget som kommer till er då rosengård, bergsjön, etc klappar samman i Peak oil? Gäller allemansrätten då? På din mark?
Misstänker att ni lantisar också gillar olika så länge inte…. för inte bor väl familjerna Kreti och Pleti i din by (?)
Och gör de det är de väl strävsamma människor som jobbar å sliter som vilken svenne som heslt?
Som någon sade så är det mänskligt att sträva efter att få det bättre. I mitt kvarter med 15 identiska fyramiljoners villor av betong är 2 hushåll av "annan etnisk härkomst". Välutbildade, skötsamma, trevliga, med bra jobb och sunda värderingar. Det liv de lever kan alla få, om man utbildar sig, skaffar bra jobb och tar ett lån. Det har inte med hårfärg eller brytning att göra. Tack och lov. Strävsamhet däremot, och självförtroende/dumhet nog att låna.
Jag har mina rötter på landsbygden. Och där, om någonstans, bevakas positioner avundsjukt. Köper Cornu en ny traktor samma år han åker till Thailand med hela familjen, och dessutom staplar en timmertrave lite snett , kommer det snackas på byn. I alla byar skvallras och has koll. Så även i medelklassgetton. Men inte värre än på landet. Så folk håller låg (faktisk lägre) profil på landet eftersom toleransen för avvikande beteende är lägre på landet. Vi i gettor pendlar ju in till stan där det finns folk med… GRÖNT hår (?!) Det har ni inte i Rövbacka?
Frågan är om man skall stämpla de som bor kvar i bushen som smygrasister eller främlingsfientliga? Eller är de bara rednecks?
/Plato
Klockren artikel Cornu !
Darius, du är runt 30 och från Iran ? Tror inte att du är 3:e gen. invandrare. Du är nog andra gen. flykting (kom hit som barn ?) och dina barn är 3:e gen. Så när du skriver låter det som att dina far/mor föräldrar kom till Sverige runt sent 50-tal.
till Åke M 2010-10-14 18:58
Japan har ett konstigare problem för att dem inte importerade arbetskraft (de är ett historiskt rasistiskt folk). De har inga läkare som kan plåstra om eller behandla enkla åkommor, men har duktiga hjärnkirurger i samma sjukhus.
21:36
Knappast nonsens. Woyland Wallin bygger treor på 72 m2 i Gbgs utkant som kostar 5000kr/månad.
http://www.dagensarbete.se/home/da/home.NSF/unid/9F56325B0F1D195EC1256B7A002BDB7D?OpenDocument
Släpper man hyrorna fria i storstädernas centrala delar så innebär det en kapitalöverföring av mångmiljardbelopp till fastighetsägarna från hyresgästerna. Känns inte direkt som det mest ömmande beslutet att ta. Dessutom skapar det en fördummande segregering. Själv är jag tacksam över att vara uppvuxen på en liten ort där både disponentens son och städerskans dotter gick i samma klass. Båda blev sannolikt lite insiktsfullare av det (insiktsfullare – inte så dragna till främlingsfientliga partier).
//Håkan
Mycket gröna vågare här som verkar ha lillebrorskomplex mot de högavlönade i storstan. 😉
No offence taken, fortsätt gnäll ni bara – det är det ni gör bäst.
Nu slog C huvudet på spiken igen.
Ansöker härmed om medlemskap i Anonyma Rasister. Gör mig utan tvekan skyldig till en hel del "smygrasism". Klart att man kollar namnen på dom andra dörrarna i trappuppgången innan man bjuder på en lägenhet.
Det finns självklart rötägg i alla folkgrupper, men för mig som svensk iallafall så är det rent subjektivt en procentuellt större andel av dom i andra än min egen och det kan man ju inte låta bli att ta hänsyn till. Kanske när frågan bara påverkar andra (ja politiker jag tittar på er) men aldrig när det gäller en själv eller egna familjen.
Det kan säkerligen bli intressanta motsättningar mellan rika och fattiga framöver om ekonomin stagnerar och det finns allt mindre pengar till bidrag samtidigt som fattigkreti är i klar majoritet och demokratiskt kan rösta fram nya lagar för att "ta från dom rika" som är en aldrig sinande källa för Ohly & co.
Desto mer jag läser den här bloggen desto mer börjar jag känna behovet av att lagra upp konserver och ammunition.
När 8:an kallades Vitlöksexpressen var det fortfarande OK, det var fortfadende Sverige, det fanns och finns villor, radhus och bostadsrätter i Angered. Men när vitlöksexpressen under 90-talet ändrade smeknamn och började kallas för Orientexpressen då blev det ett annat land och det uppstod en subkultur som många inte kände sig hemma i! Bl.a. jag som sålde mitt radhus för att flytta till en mindre, men svensk, ort! //Zinkel
Hehe, det ska bli underhållande att se hur alla politiker som bor i dyra villor i helsvenska områden i 4 års tid ska "ta debatten" och förklara för SD-väljare med en helt annan bostadssituation att dom måste gilla olika.
Om det parlamentariska läget är besvärligt nu undrar jag vad det kommer vara om ytterligare 4 år med "ansvarsfulla" budgetar.
Vad trevligt (obs ironi) att se att Mr Jante i egen högperson fortfarande lever ett rikt och gott liv i Sverige, han tycks frodas bra på landsbyggden, eller?
Richard, jag kan faktiskt hålla med dig. Konflikterna som uppstår förhindrar folk att se att dom alla lever under ett system som i all ärlighet gökar dom så hårt det bara går i alla hål det går. Ursäkta mitt språk. Se bara vad som hände här nu. Bostadsbubbla och skuldberg försvann relativt snabbt i debatten när det hettade till.
För er kvarvarande som fortfarande orkar läsa en bok, Confessions of an economic hitman av John Perkins är ett måste.
23:18 jag är relativt ung fortfarande (80talist) men jag får känslan av att på "den gamla goda tiden" fanns det ingen smygrasism av det slaget vi ser idag. arberare höll ihop trots nationalitet. är det sant eller är det en bild av sig själva man ger? (litar inte för fem öre på vad äldre har att säga om säg själva)
läste i tidningen att när den första moskén byggdes i göteborg var enda invändningen mot bygget att man tänkt måla den rosa. idag är det dödshot.
You can run but you can´t hide.
Den vite mannens flykt var inget problem i Sverige så länge nivåerna på invandringen höll sig på acceptabla nivåer. Acceptabla i den meningen att den vita medelklassen inte behövde bry sig om bostadens läge, barnens skola osv.
Idag är läget annorlunda och situationen accelererar. Om man tittar på min hemstad Stockholm, så var invandrarna "instängda" i ett fåtal områden som t ex Tensta och Rinkeby på 1980-talet.
Sedan 1990-talet ungefär, i takt med ökande asylinvandring, har en utveckling skett där tidigare svenska arbetarklassområden har börjat fyllas på med invandrare. Titta på Söderort i områden som Rågsved och Hagsätra, för att inte tala om Södertälje (det är inte Söderort, men ett tydligt exempel) eller vissa områden i Västerort. Som ett brev på posten flyttar svenskarna ut och segregationen är ett faktum.
Det här kommer att fortgå till dess att den vita medelklassen påverkas i sina tillflyktsområden av de det försöker fly från. Som bekant har vi inga gated communities. Personligen har jag via bekanta redan sett att den vita medelklassen har börjat påverkas av t ex brottslighet som man trodde sig ha köpt frikort från. Fler och fler kommer att få uppleva detta, det är jag övertygad om, även de som har satsat 5-6 millar på en lägenhet i innerstan. Samhällsproblemen finns nämligen där och de försvinner inte av att man försöker stoppa huvudet i sanden.
Intressant och bra skrivet!
/mikael
Prblemet är ju för dyra villor pga för lätt att ta lån och personeran som tar lånen är våldigt dåligt insatta. "Lån" är väl ingen fara och 2 mille är ju ingenting, resonerar man. Mitt förslag, kalla det inte lån utan skuld i stället så kanske fler förstår vad det innebär….
Ett helt otroligt bra inlägg. Otroligt klarsynt!
Miljonskulder eller miljonprogram, storstad eller storskog. Är till det viktigaste ändå inte att vi bor där vi trivs bäst? Vill man bo på landsbygden så är man beredd att ta de fördelarna med de nackdelar som finns, samma sak om man bosätter sig i Angered eller som i mitt fall, medelsvenssonghettot Kungsbacka.
Jag är själv en av de där smaklösa nollorna som uppenbarligen saknar snille och smak och enligt många kommentatorer är en hycklande, självbelåten skitstövel som suger ut världsekonomin på angeredsbornas bekostnad. Men jag bor där jag bor för att jag trivs där. Skulle jag "göra rätt" inför den kommande apokalypsen kanske jag skulle köpa mig något gammalt bergrum och lagra konserver, men det är inte min stil. Jag trivs med att komma hem till ett rymligt hus, parkera min volvo på garageuppfarten (nej, ingen XC90, jag är faktiskt en relativt fattig medelsvensson), laga mat av bra råvaror på keramikhällen, äta fredagsmys framför platt-teven och tillbringa helgerna med barnen och med promenader i stadskärnan. Jag trivs också med känslan av trygghet, trygghet med att barnen går i bra (men inte problemfri) skola, har nära till ett välskött bibliotek. Jag uppskattar de lugna omgivningarna, närheten till skog (lite träd, berg och promenad/joggingspår, för er lantisar, men skog för oss asfaltsråttor).
Vidare är jag s.k prylbög, jag gillar snygg design och handlar aldrig på Ullared.
Alla mina närmaste polare är hur blågula som helst och vår familj umgås egentligen inte med någon från utlandet.
Priset jag får betala är en relativt hög boendekostnad, som tyvärr inte medger att jag investerar sparpengar i guld eller andra saker som den gode Cornu tipsar om. Faktum är att jag är totalt ointresserad av pengar. Pengar är för mig nödvändigt ont för att jag ska kunna finansiera mitt bekväma medelsvenssonliv. För att jag ska kunna köpa den där digitalkameran jag vill ha, det senaste spelet till PS3an eller nästa generations iPad..
Ville bara skriva av mig, eftersom jag, i egenskap av medelsvensson verkar vara det värsta som finns enligt flera kommentatorer.
För övrigt, om man bor på landet, kör man inte Landrover då, eller är det bara de i Hovås som kör Landrover och går i hunterstövlar?
För många inlägg, orkar inte läsa alla. Tänkte tillägga att när Malmö nu planerar spårvagn så är den allra första linjen tänkt att gå direkt från Rosengård till Västra hamnen.
Intressant när en landsortsbo analyserar storstadsförorterna…
Jag tillhör nog de "flyende" – fast jag har inte flytt – tvärtom.
Istället för en lägenhet på "den fina adressen" så valde jag, för samma pengar, ett radhus och senare ett hus i förorten (med betydligt mer blandad befolkning rent generellt även om det förstås skiljer även på kommundelar och tom kvartersnivå…)
På vår "lilla täppa", förvisso inte brevid en tjänr eftersom sånna tomter är borta för länge sen, är det 4 av 20 (nybyggda) hus som bebos av invandrare av 1a generationen, kostade ca 3.5mkr (eller mer omman ville ha "marmorbänkar" och "guldkranar"). Drygt 20% skulle jag nog vilja säga är mer än medelblandningen i Sverige ? Och definitivt mer än om man flyr ut på landet till sin lilla stuga där man "slipper alla sånna inslag av multikultur"…
Kan tillägga att drivkrafterna för oss, och många av grannarna (iaf när man pratar med folk) är ett boende med bra kommunikationer och driftsnåla och moderna hus i ett bra område (oavsett grannarnas etnicitet).
Intressant, med tanke på diskussionen om härkomst, är dock att de fläskigaste SUV:arna oftast, även om det inte alltid är så, tillhör just utlandsfödda som jobbat sig upp. Det är oftast mer accepterat utanför lilla svedala att visa upp att man tjänar pengar…
/K
Vad har ni för arbetskamrater? På min arbetsplats är det säkert uppåt femtio procent utomeuropeiska invandrare, och nästan alla av dem drömmer om boendekarriär och att bli "Svenssons" i radhus eller villa. Att de råkar bo i typ Rinkeby för tillfället beror enbart på att det bara var där de kunde få lägenhet, men så fort de har sparat ihop pengar flyttar de till svenneområden. Knappast frivillig segregering.
du borde skriva om white trash istället, dvs alla som bor utanför den enda levande delen i sverige stockholm förutom kanske sveriges verkstad (göteborg) och förorterna till copenhamn (lund, malmö, helsingborg). Tror också de mesta av de som lånat för mycket förhållande till inkomster och lånar mest och inte ger något i kontakt är folk i white trash:en i sverige inte i stockholm. alla jag känner i stockholm kan lätt hosta upp med några miljoner när de köper en ny lägenhet nu då de varit inne i svängen. dock personer som är white trash bor utan för stockholm måste lån upp över tacket.
i stockholm är det ingen risk att låna för komma in, bättre komma in tidigt som 18-åring, sedan sälj när man är klar med studirn runt 22-år och 23-år fått nytt jobb, sedan kanske nästan gång runt 27-årg när man kommit upp sig fått lön runt 45-50kr vilket inte är svårt om man är driftig och sedan nästan gång runt 30år när man ska flyta ihop med sin fru/make eller så. och sedan igen när man skaffar barn. det är väll bara i white trarsh sverige som priserna står stilla och man har väldigt dålig lön och ingen möjlighet får bättre och där hälften av familjen eller mer går arbetslösa som man lånar huvudet av sig.
dessutom är min erfarenhet att man fusk bygger betydligt mer utanför stockholm, och när man reser på landet ser man massor med hus som rasar samman i white trash sverige. det gör man inte ens i värsta delarna avs tockholm.
så nästa gång skriv om white trash istället tycker jag.
Ja, med alla dessa fördomsfulla generaliseringar om storstadsbor, folk i medelklassghetton och lantisar som här frodas i övermåttan, så kan det ju inte gå annat än åt helvete när vi ska (måste) börja samarbeta lokalt och odla egen mat i småkollektiv skala. Ser att det är kört.
/C
Tror att 8an och de andra spårvagnarna ut till nordvästra delarna av Göteborg går under namnet orientexpressen nuförtiden.
Jobbar på Skatteverket i medelstor svensk stad (100000 inv.) och på 160 anställda har vi en med utomeuropeiskt klingande namn. Rasismen pågår även här.
Vi har även många fas 3 praktikanter trots att vi har behov av att anställa flera. Men det är klart, 5000 kr per praktikant i intäkter och inga lönekostnader, det är väl ok. Facket har i alla fall inga problem med det.
Lite sent kommenterat. Men detta inlägg är otroligt bra! Detta ämne är fortfarande skållhett. Den vite mannens flykt…suverän titel. En jätteviktig aspekt på bostadsbubblan är detta.