2010-06-16

Volvo som konjunkturindikator

Lastbilstillverkaren Volvo (OMX:VOLV B) rapporterade idag att deras leveranser av lastbilar ökade med 4% från april till maj i år, och är upp 44% på ett år.

Koncernen tillhandahåller också historisk statistik månad för månad över leveranser. Detta är mycket intressant, eftersom leveranser av lastbilar är en mycket god konjunkturindikator. Försämrad ekonomi leder till mindre transporter vilket leder till färre nysålda lastbilar i takt med att gamla behöver bytas ut eller att speditörerna behöver expandera.

BNP-siffror kan manipuleras på en lång rad sätt, men faktiska leveranser av antalet lastbilar är antagligen korrekt om nu inte Volvo ljuger vilket ter sig mindre sannolikt än att olika statliga statistikleverantörer förskönar siffror eller manipulerar BNP-deflatorn (ungefär inflationen).

Volvo är inte tillbaka till sina glansdagar innan konjunkturen dök. Notera semestereffekt i juli och augusti. Som vanligt går det alltid att klicka på graferna för en tydligare bild.

En närmare titt på de senaste tre åren följer.

Här framgår lågkonjunkturen och finanskrisen rätt tydligt.

Vad som är extra intressant är att man kan få en indikation på hur konjunkturen utvecklas i olika världsdelar. Naturligtvis kan denna utveckling också bero på hur Volvokoncernen utvecklar sina marknadsandelar på respektive marknad.

Normaliserad variant nedan. Det är svårt att utläsa något om regionala skillnader ur ovanstående.

Vad vi se så återhämtar sig leveranserna överlag, framför allt i Sydamerika, Asien och Mellanöstern. Men det ser sämre ut i Europa, speciellt Östeuropa och även i Nordamerika har försäljningen svårt att återhämta sig, även om den inte dök lika mycket procentuellt där som i Europa.

En slutsats man kan läsa ut här kan sammanfattas med ett ord. BRIC. Resten av världen har problem med återhämtningen i ekonomin och är alltså fortfarande hårdast drabbad av såväl finanskrisen som skuldkrisen. Inget nytt där kanske?
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, hets mot kön, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär och feministisk hetsretorik. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

2 kommentarer:

  1. Det kan vara intressant att även titta på konkurrenten Scanias lastvagnsleveranser för att få ett lite bredare perspektiv. Nedgången för Volvo skulle ju delvis kunna bero på att Scania tagit marknadsandelar. Jag vet inte om det är så, jag bara undrar hur det verkligen förhåller sig.

    SvaraRadera
  2. Fick en hint i dag om vad som kan vara framtiden på bilmarknaden efter peak oil..

    http://members.liwest.at/ooo/FERDINAND/Seiten_Ferdl/01_Ferdinand_Movie.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...