Lastbilstillverkaren Volvo (OMX:VOLV B) rapporterade idag att deras leveranser av lastbilar ökade med 4% från april till maj i år, och är upp 44% på ett år.

Koncernen tillhandahåller också historisk statistik månad för månad över leveranser. Detta är mycket intressant, eftersom leveranser av lastbilar är en mycket god konjunkturindikator. Försämrad ekonomi leder till mindre transporter vilket leder till färre nysålda lastbilar i takt med att gamla behöver bytas ut eller att speditörerna behöver expandera.

BNP-siffror kan manipuleras på en lång rad sätt, men faktiska leveranser av antalet lastbilar är antagligen korrekt om nu inte Volvo ljuger vilket ter sig mindre sannolikt än att olika statliga statistikleverantörer förskönar siffror eller manipulerar BNP-deflatorn (ungefär inflationen).

Volvo är inte tillbaka till sina glansdagar innan konjunkturen dök. Notera semestereffekt i juli och augusti. Som vanligt går det alltid att klicka på graferna för en tydligare bild.

En närmare titt på de senaste tre åren följer.

Här framgår lågkonjunkturen och finanskrisen rätt tydligt.

Vad som är extra intressant är att man kan få en indikation på hur konjunkturen utvecklas i olika världsdelar. Naturligtvis kan denna utveckling också bero på hur Volvokoncernen utvecklar sina marknadsandelar på respektive marknad.

Normaliserad variant nedan. Det är svårt att utläsa något om regionala skillnader ur ovanstående.

Vad vi se så återhämtar sig leveranserna överlag, framför allt i Sydamerika, Asien och Mellanöstern. Men det ser sämre ut i Europa, speciellt Östeuropa och även i Nordamerika har försäljningen svårt att återhämta sig, även om den inte dök lika mycket procentuellt där som i Europa.

En slutsats man kan läsa ut här kan sammanfattas med ett ord. BRIC. Resten av världen har problem med återhämtningen i ekonomin och är alltså fortfarande hårdast drabbad av såväl finanskrisen som skuldkrisen. Inget nytt där kanske?

Skicka en kommentar Blogger

  1. Det kan vara intressant att även titta på konkurrenten Scanias lastvagnsleveranser för att få ett lite bredare perspektiv. Nedgången för Volvo skulle ju delvis kunna bero på att Scania tagit marknadsandelar. Jag vet inte om det är så, jag bara undrar hur det verkligen förhåller sig.

    SvaraRadera
  2. Fick en hint i dag om vad som kan vara framtiden på bilmarknaden efter peak oil..

    http://members.liwest.at/ooo/FERDINAND/Seiten_Ferdl/01_Ferdinand_Movie.html

    SvaraRadera

 
Top