Det ser ut som att trafiksatsningar i Fjollträsk, med bland annat förbifart Stockholm blir en valfläskfråga. Nu handlar det om att bjuda över varandra i vem som vill lägga mest pengar på asfalt och betong, och för hundratalet miljarder kronor skall valet köpas . Som bekant är ju (mp) ett av de största partierna i Tjockhult, men ändå så försöker alla andra än (v) och (mp) att övertrumfa hur mycket man skall lägga på vägarna.
Dyrt. Och framför allt meningslöst. Vi upplever just nu peak oil och går nu mot en allt akutare olje-, energi- och drivmedelskris. De politiska valfläskbyggena kommer gapa allt tommare när drivmedelsbristen breder ut sig de kommande decennierna.
Istället borde det satsas på elektrifierad kollektivtrafik och cykelvägar, men det vinner man tydligen inga röster på.
Mer vägar löser inte några trafikproblem, mer vägar ger bara mer trafik. Vad som kommer lösa problemen helt utan att politikerna behöver göra något är den kommande drivmedelsbristen, och även den kroniska ekonomiska nedgången i spåren av de ändliga råvarorna.
Det tål att upprepas. Förbifart Stockholm kommer om kostnaderna inte skenar iväg att kosta över 1.4 MSEK per meter. Om man täcker körbanorna på förbifarten med rent bladguld så ökar kostnaden bara med ca 210 000:- per meter motorväg, om någon vill få lite proportioner på hur dyrt det här projektet är.
De stora partierna visar här att de är helt insnöade i fantasin om oändliga råvarutillgångar och evig ekonomisk tillväxt, så till den grad att de vill satsa hundratalet miljarder för att köpa sig en valseger. Vägarna skall betalas av med trängselavgifter, men när bilismen framöver kraftigt minskar i volym, så blir det inte så mycket trängselavgifter längre. Så det blir vi provinsialmedborgare som får betala kalaset på skattesedeln.
Glöm inte att redan till år 2030 är risken stor att det inte finns någon exportolja kvar för Sverige att importera. Den som tror på några teknikfixar bör upplysas om att det är skillnad på teknik, volym och tid.
Och peak oil handlar inte bara om privatbilismen, vilket många verkar tro. Även de folkvalda.
Har fått svar från (fp) och (fi) angående mina frågor om peak oil. Redovisar dessa första svar i eftermiddag.
En parantes i sammanhanget. Om Stockholm inte vill ha biltrafik i centrum, se då till så att man inte automatiskt skickas rakt in i centrala Fjollträsk om man som bonde kör det minsta fel, vilket jag gjorde när jag skulle till Stora Bloggprisetgalan. I Göteborg har man åtminstone konstruerat trafiken så att minsta felkörning leder till att man hamnar på Hisingen istället för i centrum. Rätt tänkt, även om det leder till onödig trafikbelastning när alla bönder skall leta sig tillbaka till fastlandet igen.
Och ärligt, med 60:- i timmen i parkeringsavgift, vilken Stockholmare tar bilen? Seriöst alltså?
Förresten har jag fortfarande inte fått någon avräkning för att ha passerat tullarna X antal ggr när jag snurrade runt där i Stockholm. Trängselskatten verkar inte fungera något vidare på min bil. Å andra sidan så blir ju bilarna rätt leriga för oss bönder.
Min bloggranne Flute, som själv bor i Tjockhultsområdet har mer att säga om vägvansinnet.
Effekt påtalar i kommentaren med det passande namnet Axis of Betong att det är lika smart att bygga en ny motorväg för att minska trafiken som att operera in en större matsäck på någon som drabbats av fetma.
19 kommentarer
Du menar alltså att förbifart Stockholm kommer att bli stans tjusigaste cykelväg?
Inte mig emot. Det behövs ju mycket mer cykelvägar. VÄGAR, inte bara smala banor som delas med fotgängare.
/Grönvita
Det är det som är det stora problemet i Fjollträsk. Vilken väg du än tar så hamnar du mitt i smeten. Förbifart Stockholm blir den första vägen som INTE går genom innerstaden. Ut mot skärgården (Nacka, Värmdö, Lidingö och Vaxholm) finns det inte heller några broar. Så ska du åka från Värmdö till Lidingö så måste du åka genom Slussen (går fortare), om du inte vill ta Södra Länken/Essingeleden.
Tänk om pengarna kunde satsas på forskningen och utbildning istället! Det behövs om Sverige ska fortsätta ligga i framkant. Men det verkar viktigare att sysselsätta några 1000 byggnadsarbetare med att bygga så att fler ska ta bilen istället för att åka kollektivt eller flytta närmare jobbet. Pendlar man från norra Stockholm till södra så bor man på fel ställe
Glöm inte att det kommer se otroligt vackert ut när naturen om några årtionden tar tillbaka vad den förlorat, när grönskan så sakteliga börjar krypa ner över asfalten och förvandla död till liv.
Cornucopia, jag uppskattar verkligen din blogg. Men förstår inte varför du refererar till Stockholm som Fjollträsk. Det framstår som infantilt och oseriöst, men kanske du har en djupare tanke med det?
Kollektivtrafik löser inte det riktiga bakomliggande problemet! Att folk bostäder och arbetsplats inte ligger nära varandra. Istället för att kasta ut nya pengar på nya vägar och spår bör vi fundera på hur vi ska få folk/företag att flytta som de inte behöver åka bil eller tåg över huvudtaget! För Stockholm skulle tex. tusentals nya bostäder innanför tullarna hjälpa en hel del.
Man skulle även kunna använda sig av Sundbybergs system med hyresrätter: Man får bara en hyresrätt om man Arbetar i Sundbyberg.
Som föregående talare nämnde så förstår jag inte heller varför du envisas med att kalla Stockholm för Fjollträsk, är en väldigt störande benämning och jag bör väl tillägga att jag är norrlänning så är väldigt van att höra det uttrycket om Stockholm.
Precis. Tänk om man istället kunde lagt pengarna på en uppvärmd/tunnlad bred ringled för cyklar! (Tanken skulle vara att hålla marken en bit över nollstrecket för att möjliggöra säker cykling under vinterhalvåret).
Nja, jag tycker inte att man ska gnälla för mycket. Stockholm har en starkt eftersatt infrastruktur i alla avseenden, inte bara vad gäller kollektivtrafiken.
Se det såhär. Jag ser hellre att det byggs järnvägar och kärnkraftverk än att det byggs motorvägar och vindkraftverk. Men när man har att välja på vindkraftverk eller inget så väljer jag vindkraftverk, och om kravet för att pengar ska läggas på järnväg är att man också lägger pengar på motorvägar, så är det inte någon katastrof.
Politik är det möjligas konst.
/Starvid
Problemet just nu är bristen på infartsparkeringar längs pendeltågs- och tunnelbanelinjerna och cykelvägar till dem. Det är tvärkommunikationerna som suger i Stockholmsområdet. Det tar längre tid att ta sig några kilometer till pendeltåget än att åka fem mil på pendeln. (Ja, ja, ja, bilar är dödsdömda. Men för sex kilometer om dan kan jag köra den på hembränt. Dessutom är jag teknikoptimist.)
Haha körde du verkligen en "bil"? Eller var det en epatraktor? Lantisar…
Makthavare gillar att uppföra monument över sig.
När det är dags att inviga det här om 15-20 år (nej, den kommer varken att hålla tidsplan eller budget) kommer folk att undra "hur tänkte de egentligen 2010? De visste ju att peak oil var passerad när de beslutade om motorvägen? De visste ju att biobränslen och elbilar inte var lösningen?"
J. men det är ju det som är problemet. De som beslutar känner antingen inte till peak oil eller så inser de inte vilka konsekver det kommer att få (problemet med tid, volym etc till omställning).
/K
Jag tror inte att den sinande oljan kommer innebära samhällets kollaps.
Tidigare historia visar visst att samhällen har kollapsat förr – ofta pga krig eller klimatförändringar – så uteslutet är det iof inte.
När peak-oil är/var kan man debattera – det handlar som sagt inte om att oljan tar slut utan att nya tillgångar blir så dyra att vi inte kommer ha råd att bränna upp oljan för energi.
Jag tror dock att vi, iaf här i landet, har börjat komma in på rätt spår.
Och nej, som flute skriver – elbilar är inte ensam en lösning. Biobränslen täcker inte behovet. Råvaror till NiMh batterier är det rel ont om. Råvaror till lithiumbatterier är inte heller oändligt – men kombinera alla dessa småduttar !!? Och lägg därtill att det, trots att det blir dyrare, kommer gå att använda fossila bränslen, olja och gas, ett tag till – särskilt som fordon etc snabbt blir effektivare då priset går upp…
Om man tror att stockholmsregioenen kan växa med 500 000+ invånare de närmaste 20-50 åren så är förbifarten, tillsammans med andra infrastrukturinvesteringar nödvändiga.
/K
Håller med om att ordvalet Fjollträsk är olämpligt i en seriös debatt. Dessutom har jag som skåning blivit lärd av de mer vetande i detta namn härstammade längre uppifrån att definitionen för Fjotträsk är allt söder om Dalälven. Kanske kräver ett helt eget inlägg eller är det ett ämne för veckans fråga?
Cornucopia, på tal om Fjollträsk, har du liknande passande namn på t.ex. Göteborg och Malmö också?
Också skogsägare
Du talar lite emot dig själv. Först vill du inte att förbifarten ska byggas, sen klagar du på att den inte finns. Problemet just nu är att det inte går att ta sig förbi Stockholm utan att köra igenom Stockholm. Det måste finnas ett sånt alternativ.
Malmö har inte mindre än tre ringleder som bekostats av bland annat oss Stockholmare. Nu är det vår tur att slippa bönderna inne i vår stad. Som sista land i hela världen… Eller är det näst sista?
Nej, jag motsäger det faktum att så fort man kör fel på Essingeleden så kastas man in i centrum. Med lite bättre konstuerad led så skickas man ut ur staden om man kör fel, inte in i staden.
Ja exakt. Och det är tanken med förbifarten. 'leden' går ju rätt igenom stan.