2009-11-25

Saab-kraschen en svart svan?

Nu har förstås inte GM satt Saab Automobile i konkurs riktigt än, utan de skall först besluta detta på tisdag enligt media och man bör nog vänta sig att det är vad som sker nästa vecka.

Även om Saab Automobile inte är börsnoterat så bör man fundera på vad en konkurs får för effekter på Sveriges ekonomi. Alla talar ju om återhämtning, ekonomisk tillväxt och stigande börser.

En svart svan är något som "ingen" förutsåg, men alla förstås säger "det fattade väl vem som helst" efteråt, och som får oöverblickbara och stora konsekvenser. Med Saabs konkurs (jag förutsätter att det är vad som sker, och förtränger inte som Trollhätteborna detta) kommer en lång rad underleverantörer att drabbas, det rör sig inte bara om några tusen jobb på Stallbacka i Trollhättan.

Med detta riskerar fordonsklustret i Västsverige att haverera när underleverantörer går under, och inte heller längre kan leverera till Volvo Car och även börsnoterade Volvo AB (OMX:VOLV A,VOLV B).

Arbetslösheten får sig ytterligare en skjuts, den så önskvärda ekonomiska tillväxten får sig en törn.

Det finns två varianter här.

Antingen ändrar alla analytiker, inklusive Finansdepartementet och Konjunkturinstitutet, sina prognoser för svensk ekonomi pga Saab-kraschen och skriver ner den rosiga världsbilden. Det ger kanske en krasch på börsen, eller åtminstone en nedgång.

Alternativt så ändrar man inga prognoser pga Saab-kraschen, och säger därmed att Saab och alla dess underleverantörer är oväsentliga för svensk ekonomi, alternativt att man redan hade räknat med att Saab skulle gå under.

Det tål att diskuteras vad effekterna blir. Vill man förtränga så säger man förstås att framtidsutsikterna för Sverige inte påverkas, eller så slår man sig för bröstet och säger "det här hade jag redan räknat med". Synd bara att media och analytiker varit tämligen okritiska mot hela Koenigseggaffären fram tills nu och istället hyllat affären.

Men hoppet är som sagt det sista som överger människan.

Den svarta svanen landar nu i dammen i parken. Tror knappast det kommer glädja den svenska börsen.
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

10 kommentarer:

  1. RALLY i OMXS30! Eller upp 0,8% på dessa strålande nyheter...

    SvaraRadera
  2. Men hur många underlevantörer drabbas I sverige egentligen !?

    Redan nu torde många ha sagt upp folk, dragit ned och i princip lagts ned eller gått i träda !?

    Men ngt slags impact kommer detta ju ha - hoppas att regeringen kan gå in och stötta och hjälpa till att bygga nya livskraftiga företag i Västsverige nu iaf - att köpa Saab haed varken hjälpt eller varit ett långsiktigt beslut så det var helt rätt - men om det nu kraschar så behövs det hjälp

    /K

    SvaraRadera
  3. Ser ut som SAAB får ändra fokus. Det här kanske är det de får börja tillverka istället: http://lista.se/listor/det-har-far-saab-borja-tillverka-i-stallet-for-bilar-572/

    SvaraRadera
  4. Klas: Är det inte bättre om staten börjar hjälpa till genom att sänka skattena och ger fan i att spendera mer pengar i förlustbolag? Svenska folket behövde inte statligt stöd för att skapa dynamiten, skiftnyckeln eller IKEA. Företag ska byggas och generera vinst, inte förverkliga sig genom bidragsberoende.

    Man kan ju undra varför utländska bolag som investerar i svedala ser till att bokföra verksamheten här med 0-resultat eller förlust och lägga vinsterna i andra länder....

    SvaraRadera
  5. @Victor: Hmm- misstolkade du mig?
    Regeringen skall definitivt INTE gå in med pengar i Saab.
    Jag menade mer att man kan hjälpa till med lån för nya föregat och företagsideer, starta-eget-bidrag osv för att bygga upp nya företag i västregionen istället för de gamla som uppenbarligen inte bär sig...

    /K

    SvaraRadera
  6. Att SAAB går i konkurs är en VIT svan ! Att någon vill köpa SAAB är en SVART svan ! Hur dum får man vara ?

    SvaraRadera
  7. Att glömma är inte alla delaktiga i att sätta upp och flytta in produktionen till trollhättan från bla Tyskland; här tex. LKN som har tagit en order värd 100-150 mkr (http://www.metal-supply.se/portal-b2b/article/view.html?id=40072). Sen borde också många av konsultbolagen bla Semcon (omkring 50 direkt; indirekt hos underlev ?) att drabbas hårt... /R

    SvaraRadera
  8. Semcon har redan varslat/sparkat folk för ett år sedan i Göteborg (dvs på fordonssidan):

    http://cornubot.blogspot.com/2008/11/volvo-it-pekar-med-hela-handen.html

    Blir väl fler kanske? Annars är det väl EDT som varit totalleverantör till Saab Automobile, eller har det ändrats?

    SvaraRadera
  9. SAAB kommer nog alltid att förbli en vit svan, eller möjligen grå. Dock tror jag att Volvo kommer att bli den svarta. L

    SvaraRadera
  10. Svensk verkstadsindustri ligger för fäfot. Det är en process som inleddes redan i början av 90-talet i samband med krisen. Nu drar nedläggelsevågen över oss igen. Var finns de nya fräscha framtidsbranscherna som entreprenörerna ska investera i?

    Kineserna håller för närvarande USA under armarna. Vi får se om de även kommer att rädda svensk verkstad.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...