Cornucopia?

2009-10-21 06:49

Avanza, courtage och kundnivåer

Återigen dags att kasta pärlor för svin och ge Avanza gratis reklam.

Bloggaren Sparsamt Leverne uppmärksammar att Avanzas reklam för sitt superbilliga lån gäller sk Premiumkunder, och Bas-kunder får en något högre ränta. Han påminner också om att Baskunder har ett betydligt lägre fast courtage på svenska och övriga nordiska aktier.

En annan bloggranne i bloggosfären är Life of a Stockman, som har mer att säga om att Avanza har ett inlåningsöverskott och alltså med det nya superlånet försöker minska detta överskott. Superlånet innebär kort sagt att Avanza gärna ser att du som kund belånar dina aktier till 0.99% i ränta om du är Premium Bronskund. Här skall pumpas bubblor, oavsett om de är konsumtionsbubblor, tillgångsbubblor eller aktiebubblor. Min generella åsikt är att det nog är fullkomligt livsfarligt att belåna aktier i dagens högst osäkra läge, speciellt om du är någon som fattar beslut om detta baserat på reklam.

Har man som byline "spararnas bank" så får man kanske skylla sig själva för att man får ett överskott på inlåningen? Å andra sidan betalar Avanza ohyggligt låga räntor för innestående klientmedel och sparkonton, 0.01% respektive 0.11%, vilket väl får ses som en effekt av just detta. Alla andra banker försöker främst vara "lånarnas bank".

Oavsett så har Avanza en snårig djungel av kundnivåer. Mini, Bas, Premium och Pro. Samt även Private Banking. Har man en gång bytt bort sig från Mini finns ingen återvändo, så dit går det inte att byta så det täcker jag inte in här.

Pro kan man uppnå om man drar in 4000:- i courtage på en månad, dvs minst 41 affärer som Premiumkund. Inga problem om man är en daytrader. Sedan sänks dock minimicourtaget från 99:- till 49:-, så i praktiken behövs 82 affärer i månaden för att vara Prokund.

Inom kundnivåerna Bas och Premium kan man i sin tur vara Brons, Silver, Guld och Platina, vilket ger allt lägre rörligt courtage, andra förmåner och allt lägre räntor om man vill låna pengar.

Största skillnaden på Bas och Premium är att minimcourtaget är lägre på bas, men det rörliga courtaget är högre?

Totalt finns det alltså följande kundkategorier: Mini, Bas Brons, Bas Silver, Bas Guld, Bas Platina, Premium Brons, Premium Silver, Premium Guld, Premium Platina, Pro, Private Banking.

Alla hänger med? Vet inte om Avanza har en kader av heltidsanställda affärsutvecklare eller varför man gör det så här komplicerat? Dessutom har man inte en enda tabell där man kan jämföra de olika prisnivåerna, utan en för varje kundnivå och tvingas bläddra fram och tillbaka för att jämföra.

Har du redan huvudvärk bör du sluta läsa här. Det blir värre nedan.

Vore det inte för det rörliga courtaget skulle man som trader självklart vilja vara Baskund. Det skiljer 60:- i minimicourtage, 39:- mot 99:- för handel i Sverige. För en trade, dvs en köp och en sälj, så blir skillnaden alltså 120:-. Är man inte Prokund, utan bara gör säg 15 trades, 30 affärer, i månaden blir skillnaden i courtage 1800:-. På helåret 21600:-. Mer än en hel månadslön för många.

Valet mellan Bas och Premium borde därmed vara enkelt, möjligen undantaget Premium Platina som får en massa ryggkliande i form av högsta prioritet på en massa saker, inklusive supportärenden, samt ett VIP-nr att ringa till (som du hittar här, lägg in i telefonboken, onödigt att inte utnyttja förmåner), vilket även Pro har. Om man nu känner att när det väl skiter sig med Avanzas system, så vill man sticka förbi telefonkön. Det kan vara värt stora pengar om Avanzas system eller din Internetförbindelse går ner vid fel tillfälle. Fear is the key.

Men låtsas vi nu att man är en Premium Platinakund så kan vi jämföra det rörliga courtaget med Bas. Premium Platina betalar 99:- i minimicourtage på svenska affärer eller 0.055% i rörligt courtage. För att det rörliga courtaget alls skall börja användas behöver en enskild aktieaffär alltså överstiga 180 000:-. Handlar man för mindre så är det 99:- som gäller.

För Bas Platina (som inte får något VIP-nr att ringa) så är minimicourtaget 39:- och det rörliga courtaget 0.12% för handel i Sverige. Om man gör affärer som överstiger 32500:- så börjar det rörliga courtaget gälla. Man når 99:-, dvs minimicourtaget för Premium Platina vid affärer om 82 500:- SEK och blir därefter alltså dyrare än Premium Platina.

Kort sagt: Är alla dina svenska aktieaffärer hos Avanza lägre än 82500:- så tjänar du som Platinakund på att vara Baskund, baserat på courtaget. Samtidigt måste man generera 1000:- i månaden i courtage eller ha över 1 MSEK på depån för att förtjäna Platina, så med det lägre courtaget trillar man kanske ner till Bas Guld (om man nu inte har över 1 MSEK hos Avanza), där det rörliga courtaget är 0.13%. Då går brytgränsen vid 76 153:- SEK i affärsstorlek.

Handlar man utomlands måste man även föra in den dynamiken i beslutet om vad för kund man vill vara. För Norden är det ungefär snarlikt, så jag bemödar mig inte att titta närmare på mer än Norge. Där går brytgränsen för Bas Platina/Premium Platina vid affärer om 69 958:- NOK, dvs ca 86 747:- SEK.

För handel på andra sidan Atlanten ser det ut som följer. Bas Platina betalar 29 CAD eller 0.27% i courtage i Kanada, respektive 13:95 USD eller 0.17% i USA. För Premium Platina är siffrorna 39 CAD eller 0.22% respektive 14:95 USD eller 0.12%.

Här går därmed brytgränsen för Bas Platina respektive Premium Platina vid 14 444:- CAD respektive 8 794:- USD. I SEK mätt alltså ca 95 908:- respektive 61 118:-.

Lönsamheten i ett byte till Baskund hittar man alltså garanterat om man bara gör affärer på mindre än 60 000:- över hela brädet, annars varierar brytgränsen lite beroende på marknad och aktuell växelkurs. Man kanske kan kosta på sig enstaka affärer med högre värde än 100 000:-, så länge som majoriteten är mindre affärer.

Allt ovan är med reservation för att jag läst fel, fattat fel eller räknat fel.

Så var hittar man var man byter kundkategori? Jo gömt under Mina Sidor->Kontoinformation->Kundkategori. Prislistor så man kan jämföra själv tills hjärnan exploderar hittar man gömda här. Fast man får inte byta kundkategori mer än en gång i månaden. Eller nåt.

Kan någon vara vänlig och dirigera mig till en bank med fler och mer komplicerade kundkategorier? På E*Trade, som jag inte längre är kund hos, så behandlades alla kunder som skit, utom motsvarande Prokunder. Hos Avanza finns det fler nivåer i helvetet än i Dantes himmelska komedi. (Faktiskt. Helvetet har väl bara nio kretsar, Avanza har hela elva.)

Mitt ödmjuka förslag till Avanzas affärsutvecklare är att de reducerar graderna i helvetet till följande: Mini, Bas, Premium, Pro och Private Banking. Fem stycken. Inte elva. Eller så är de elva nivåerna en enorm maskirovka för att göra det svårt att räkna ut vad som är billigast för dig som kund?

Hur fungerar det på Nordnet?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa.

7 kommentarer:

  1. Myckett bra. Har själv blivit uppflyttad från 39 tll 99 nivån ett antal gånger. Fullkomligt meningslöst för mig som gör kanske 2 affärer i veckan. Innan jag hittade möjligheten att gå tillbaks,förlorade jag mycket pengar i onödigt courtage.

    SvaraRadera
  2. Tackar jättemycket för tipset om baskund! Det hade jag missat... Nu sparar jag 60 kr på varje köp/sälj.
    Jag handlar bara med mindre belopp (har större delen av sparpengarna på annat håll) så det rörliga courtaget är ointressant för min del.

    SvaraRadera
  3. Varför heter det premium? Är det för att man får betala högre avgifter?

    SvaraRadera
  4. Nordnet har Mini, Standard, Bonus, Pro och Private Banking. Mellan nivåerna skiljer courtage, både i kr och i %, in- och utlåningsräntor.

    Priserna i sig är nog ganska lika Avanza, men däremot finns det faktiskt en ganska bra sammanställning över hur priserna varierar mellan de olika nivåerna. https://www.nordnet.se/NNSE/sv/k/prislista.html (Private Banking har dock en egen prislista, så det ska bli svårare att jämföra...)

    För deras KF finns samma nivåer, fast jag tror inte att man kan ändra till Mini i en KF.

    SvaraRadera
  5. Inte nog med det, många inklusive mig själv, prenumerar på Avanzas olika tjänster, exempelvis tidningar typ Börsveckan och andra utskick. Priserna på dessa skiljer också mellan de olika nivåerna vilket gör det ännu besvärligare att försöka bena ut det.

    SvaraRadera
  6. Inte ska du tro att Avanza bara har 11 olika kundtyper. Pro har 5 nivåer men vad courtagen ligger på och vad som krävs för att kvalificera sig för dem är inget de går ut med på hemsidan. Säkert så att man ska känna sig lite speciell när man är tex pro 3.Sedan kan man även få helt indviduella courtage och förmåner om man handlar mycket och förhandlar med dem. Därutöver går det kombinera vissa kundkategorier så att du tex är private banking kund med pro courtage.

    Till Mackan: Finns även Active Trader. Finns nog lite olika nivåer på pro också

    SvaraRadera
  7. Störtskönt inlägg. Vassa knivar i lådan här minsann.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...