2009-09-02

SJ goes mediamaffiaindustrin

I den utmärkta boken "Lyckas som entreprenör" av Ola Lauritzson (recension kommer senare) så finns det ett delkapitel som heter "Älska dina kunder". Vill man lyckas med sitt företagande så är det kunden framför allt som gäller. Om kunden börjar betraktas som ett problem och något man ser ner på, så är det ett tydligt tecken på att något är fel med företaget, organisationen och de anställda.

Ett typiskt exempel hittar man ju hos mediamaffiaindustrin, som inom och utom rättsväsendet jagar sina bästa kunder. Att hata sina kunder och jaga dem med privatpoliser är sällan en bra metod för att få fler och nöjdare kunder, och med det tjäna mer pengar.

Nu har SJ anslutit sig till denna linje. Egentligen har man ju alltid sett kunderna som ett problem, och hade väl helst sluppit dem helt. Men nu är det registrering av resvanor som gäller. Vad hände t ex med fria och okontrollerade resor inom EU, passfrihet etc? Istället får vi nu alltså legitimationstvång på resor inom Sverige. Det går förstås bra med pass, om man nu inte har någon annan legitimation. En stilla undran är om man har tillstånd från datainspektionen att lagra uppgifter om kundernas resvanor.

Tydligen finns här en möjlighet för Piratpartiet att expandera sin politik även inom fysiska transporter. Det borde vara olagligt att kräva legitimation för att få resa. Vad fyller t ex legitimationskravet för flyg för funktion? En eventuell terrorist visar naturligtvis upp sin legitimation, och kan därmed stiga ombord. Hur det höjer säkerheten undgår mig. Kända terrorister kan skaffa falsk legitimation och alltså ändå släppas ombord.

SJ har nu gett sig in på ändamålsglidning. Vem vet vad som händer härnäst? Följande underhållande klipp finns på Youtube, som sammanfattar det hela fint. Lite seg inledning kanske, men ha lite tålamod tills sången börjar.

Ovanstående är ifrån en av filmhistoriens bästa filmer, mycket tunga The Wall, med musik av Pink Floyd, även om klippet ovan är omgjort speciellt för filmen och Sir Bob Geldof sjunger till blåsorkester istället för Roger Waters och bandet. Tyvärr verkar inte filmen The Wall finnas till salu längre. Det är synd, som all god konst lämnar den ingen oberörd. Fast kanske inte alltid på rätt sätt.

Här finns fantastiska möjligheter för t ex Swebus mfl bussbolag att fixa lite reklamfilmer. Kommer någon ihåg SJ:s fantastiskt roliga reklam från tidigt 90-tal (?), med "Hey, hey, we're the monkeys" som parodierade hur jobbigt det var att flyga? Dags att parodisera SJ.

Tag ovanstående klipp, eller motsvarande (med köpta rättigheter förstås), så har Swebus utmärkt reklam. Avsluta med en text i stil med "Swebus - vi kräver inte legitimation".

Hade inte SJ varit ett defacto-monopol hade man inte kommit undan med legitimationskrav. Se även tidigare inlägg.

Återstår att se när Hitlergenren på Youtube upptäcker legitimationskravet hos SJ...
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

19 kommentarer:

  1. Buss är ett sjukt bra alternativ, nästan halva priset mot SJ men tar dubbelt så långt tid... Risken för "nedrivna kontaktledningar" Finns ju inte!

    SvaraRadera
  2. Senast jag åkte buss satt det en övervakningskamera jämte varje läslampa snett ovanför nyllet. Nice!
    Men det skall visst komma på tågen också, så det är ju ingen konkurensnackdel...

    SvaraRadera
  3. En övervakningskamera säger inte vem du är. Bara hur du ser ut. Det är en anledning till att övervakningskameror sällan fungerar avskräckande, speciellt på större orter.

    Dessutom är bildkvaliteten tveksam, du kan ju titta på de bilder som Skånepolisen lagt ut nyligen.

    Övervakningskamerors data sparas inte heller någon längre tid, och går inte heller att enkelt samköras om till relevanta data. Utan identifikation, lägre integritetskränkning.

    Övervakningskameror kränker förstås integriteten, men oftast av ganska låg grad.

    SvaraRadera
  4. Inget namn alls2009-09-02 13:11

    Jag kollade videon - Wtf?

    Har Cornu gått och blivit galen på sistone kanske?

    SvaraRadera
  5. Snart kommer det säkert också förslag på obligatorisk id-märkning av alla medborgare med RFID tag. Tekniken finns framme och förslag på sådan märkning lär visst redan förekomma i USA. Därmed kan man exakt registera vem som går in i vilken butik, åker med vilken buss och köper vilka varor. Avläsningsutrustning som kan läsa dessa taggar på flera meters håll kan placeras överallt där man vill höja övervakningen. Alla beteendemönster kan därmed lagras på individnivå och vid behov tas fram och användas...

    Idag har vi redan ett nästan fulländat övervakningssamhälle med bland annat kameraövervakning av offentliga platser, satellitövervakning, avlyssning av all tele och internettrafik, stora centrala och sammankopplade dataregister med snart sagt alla uppgifter om medborgarna, övervakning av inköpsvanor via kreditkort och GIS, möjlighet att exakt följa medborgarnas rörelser via mobilpejl... mm

    Så hur länge dröjer det då innan RFID tekniken börjar att användas i Sverige? Något eller några år, kanske.
    Hade dessa tekniska innovationer funnits på Hitlers tid så råder det ju knappast någon tvekan om vilken sida som hade vunnit andra världskriget.
    Men som "vanlig" medborgare så löper man förståss ingen risk pga denna övervakning. Det är först om man har någon "avvikande" åsikt eller gör någonting som man inte får göra som man har något att frukta. Och toleransen för vad man får och inte får göra kan förståss anpassas till lämplig nivå när väl det fulländade övervakningssamhället har blivit en realitet.
    Oavsett hur vältaliga förespråkarna för dessa övervakningsmetoder är och oavsett hur goda syften som lyfts fram som argument så är det absolut helt klart att detta övervakningssamhälle också kan användas till mindre trevliga saker om och när informationen missbrukas.

    Rekommenderad läsning:
    1984 av George Orwell

    SvaraRadera
  6. Någon på Youtube kanske? Fick ett mail. Fann detta roande.

    SvaraRadera
  7. RFID-chip kan enkelt förstöras med en lagom kraftig (elektro)magnet, så var det problemet borta.

    Prova inte detta, men om ditt kontokort precis gått/snart ut så kan du prova att köra en magnet på kortets chip och sedan sätta det i en butiks chipläsare så får du se om det fungerar...

    Räcker det inte med magnet kan du nog stimulera chipet med en elkabel.

    Det är ju inte ditt fel att du fick en elektrisk stöt som slog ut ditt inplanterade chip...

    SvaraRadera
  8. För övrigt så springer ju alla och envar runt med mobiltelefoner redan, och det finns redan utrustning för att identifiera dessa när man går in i t ex en butik (bla via en bugg i Bluetooth, men även via GSM-protokollet), fast sådan utrustning är väl lite tveksamt legal i Sverige än så länge.

    SvaraRadera
  9. Visst kan man "förstöra" sitt RFID, men tänk om detta används tillsammans med din legitimation för att du skall "bevisa" att du är du - då går det inte längre att bara förstöra detta lilla chip. Och det är nog precis så som man kommer att lansera detta, skall du se - för att höja "säkerheten". Det är ju ett välkänt knep som redan gör att man inte får ta med sig ens en tandborste på flyget, om man mot förmodan skulle vilja det...

    SvaraRadera
  10. Finns andra sätt. Du kan störa chippet, dock inte med aluminiumfolie, den förstärker som bekant signaler.

    När du väl behöver legitimera dig tar du av ditt "RFID-blockerarplåster".

    Medel och motmedel.

    SvaraRadera
  11. Ja, det har gått åt helvete för långt denna övervakning.

    Fattas bara att fiatsystemet faller så ska vi se vad som händer! För den som tar makten finns då all övervakningsutrustning att använda och jaga rätt på folk man vill "rensa ut".

    \PD

    SvaraRadera
  12. "För övrigt så springer ju alla och envar runt med mobiltelefoner redan"

    Här kan du tala om övervakad, mobilen håller hela tiden kontakt med nätet och operatören lagrar din information: var du är, vem du ringt, vem ringt dig.

    Och om du surfar med mobilt internet: vilka sidor du har tittat in på, vad du skrivit, om du inte kör krypterat förstås, och det är antagligen att rekommendera vad gäller internetacess.

    Vad gäller tåg; du kan alltid köpa biljetten på tåget. Då faller legitimationstvånget

    SvaraRadera
  13. Jag tycker det är utmärkt att SJ släpper riktigt billiga biljetter till de som är ute i tid, vilket jag alltid är. Att kunna resa till Stockholm för några hundralappar passar mig utmärkt. Men dessvärre lägger en mellanhand alltid beslag på dessa billiga biljetter, för att försöka sälja dem till mig för ett betydligt högre pris. Jag ser inte riktigt hur jag som kund hos SJ kan gynnas av att 1. inte få tillgång till superbilliga biljetter utan 2. tvingas köpa dessa superbilliga biljetter av en mellandhand för kanske tredubbla summan. Men vi är ju alla olika och jag förstår att andra föredrar ett system där med högre biljettpriser från mellanhänder.

    SvaraRadera
  14. Jag vet inte hur bra bildkvalitet det är, men när kameran sitter en halvmeter från ansiktet borde det kunna bli hyfsade bilder på bussen. Om det inte är reglerat att det skall vara dålig kvalitet? Men syftet måste väl vara att kunna identifiera? Om intresse finns sätter ju tekniken inga begränsningar för att samköra hur mycket som helst, realtid till FRA, ansiktsigenkänning med mera...

    MEN, en svårartat ouppmärksammad och djupt ensam person kan ju glädja sig åt möjligheten att någon intresserar sig för att intensivt betrakta honom från en halvmeters håll, på en skärm någonstans under resan...

    SvaraRadera
  15. Nej, faktum är att ingen kommer betrakta dig via den där kameran, inte ens i efterhand. Endast i 0.1% av fallen, dvs när det faktiskt begås något allvarligt brott, kommer någon alls titta på inspelningarna.

    Vad som händer är att kamerorna spelar in till en hårddisk på spårvagnen, bussen, tåget eller tunnelbanan. Det inspelade mtrlet kommer endast tittas på om ngt faktiskt anmälts. Det är alldeles för mkt mtrl för att någon skall orka titta igenom ens några stickprov på snabbspolning.

    Kvaliteten är dessutom högst tveksam. Faktiskt. Allt är inte som Hollywoodfilmer. Faktum är att inget är det.

    Naturligtvis är det integritetskränkande ändå. Det räcker ju att man tycker att man fått sin integritet kränkt, så har man det.

    SvaraRadera
  16. ... om kamerorna alls fungerar. Inte så sällan så är systemet paj och finns bara för syns skull.

    SvaraRadera
  17. Nu vet jag inte hur detta förköp fungerar, men det verkar uppenbarligen som att SJ prissatt en tjänst väldigt lågt om man är ute i mkt god tid och handlar biljetter? Ska man då inte kunna boka upp biljetter tidigt, är det det som ni menar. Att någon gör detta i stora mängder. Jaa konstigt kanske, men vad är fel pricipiellt? Om jag tror jag kan köpa in något till ett lågt pris som sen är säljbart till ett högre pris.. Halloo titta dig runt om. De flesta produkter/tjänster är massvis med påslag, som folk försöker tjäna pengar på.

    Att det sen finns en marknad för folk som inte planerar lika långt i förväg och är beredd att betala för dessa andrahandsbiljetter, vad är problemet? Ja det är konstigt att det går att tjäna pengar så enkelt, men glöm inte att det finns en risk att biljetterna inte blir köpta.

    Vad är problemet, jag köper ibland grejer som jag säljer dyrare. Ska man inte kunna sälja någonting man har köpt??

    De verkar juh skatta för sig och göra allt enligt reglerna.

    Ja, det kan tyckas konstigt att det ska vara så lätt att tjäna pengar, det tyder också på att SJ är väldigt dåliga på att prissätta sina tjänster.

    Alltså jag bara undrar.. Hur tänker ni?

    Det verkar för mig självklart att SJ felprissatt sina tjänster.

    Men kanske ni är ute efter kommunism?

    \Thaman

    SvaraRadera
  18. I grunden är det för dålig konkurrens.

    Monopol gynnar inte folket.

    SvaraRadera
  19. Det är ju redan infört på flyget, så varför inte på tåget?
    1984 var inte utopiaåret. Det var starten för att bygga det och snart är det klart.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...