2009-09-16

Finanskrisen via satellit

Enorma mängder varor transporteras över världshaven. I princip alla färdiga produkter vi importerar från Kina och Indien kommer till västvärlden via sjöfrakter. Färdigförädlade produkter transporterar man med container, eller i fallet fordon särskilda fordonsfartyg, medan råvaror går med bulktransporter.

Att handelsindexet Baltic Dry Index kraschade i höstas och sedan dess återhämtat sig något och sedan börjat falla igen visste vi redan. Återhämtningen kan antagligen förklaras i att Kina börjat köpa in råvaror igen, om inte annat för att lägga på hög istället för allt mer värdelösa fiatdollar. Bland annat bygger man upp stora kopparlager i Kina, då koppar är en flaskhals när det gäller modernisering av samhället.

Men för förädlade produkter ser det sämre ut. Vill man förenkla saker och ting så borde en nedgång med 5% i världsekonomin också minska alla sjötransporter med lika mycket. En del av dessa transporter är färdiga förädlade produkter. Enligt en avslöjande artikel i brittiska The Daily Mail, så har nu ca 12% av världens containerfartyg ankrats upp utanför Singapore och övergivits. Och fler lär det bli, då det fortfarande produceras nya fartyg i skeppsvarven världen runt, gamla beställningar från de goda åren.

Läs artikeln och titta på bilderna. Att 12% av världens containerfartyg, och många andra fartyg nu ligger för ankar säger oändligt mycket mer än allt tal om gröna skott och tecken på återhämtning i världsekonomin. Varje dag ankras fler fartyg upp enligt artikeln, och det går inte längre att se horisonten från Singapore.

Någon sjöfartskunnig kan säkert svara på varför man väljer att ankra upp fartygen i just Singapore?

Det finns några tjänster för att spåra fartygs AIS-system med, t ex marinetraffic.com eller vesseltracker.com. Av någon anledning ger inte marinetraffic.com något data för Singapore, men hos vesseltracker.com kan man se hur det ser ut i Singapore. Följande är läget för ca 24h timmar sedan, och bilderna är skärmdumpar från vesseltracker.com:s Google Earth-plugin. Ber om ursäkt för att jag inte bemödat mig ta bort skeppsnamnen. Klicka på bilderna för detaljer.

Singapore från drygt 18 miles höjd. Olika röda symboler är uppankrade, förtöjda eller stillastående fartyg. Gröna är fartyg i rörelse. Allt detta förutsätter att AIS-systemen fortfarande är påslagna antar jag.

En liten inzoomning på redden åt öster, så ser man bättre vilka fartyg som är permanent ankrade, "förtöjda".

Vän av ordning vill väl nu påstå att så där ser det ut utanför alla hamnstäder och detta är helt normalt. Vän av ordning har förstås inte läst artikeln ovan och läst om hur skeppen är övergivna och utan last, förutom någon enstaka sjöman som vaktar fartyget.

Men låt oss ta en titt på hur det ser ut på redden utanför en hamn där man inte dumpat lediga fartyg. Shanghai. Nedanstående bild är från ca 59 miles höjd. Som man ser är de flesta fartyg i rörelse, undantaget de som är förtöjda i hamn och lastar eller lossar varor (mest lastar, då detta är Kina), vilket syns lite uppe till vänster.

Notera att detta är kraftigt utzoomat jämfört med Shanghai. Dyker vi ner till drygt 19 miles i Google Earth, nära de 18 miles som första bilden från Singapore var på, så ser det ut så här utanför Shanghai.

Knappt ett enda stillastående skepp på den nivån i Shanghai. Så ser det ut i en normal hamn, medan det alltså ligger hundratals uppankrade fartyg utanför Singapore.

Man kan också titta på en satellitbild från Google Maps, som har något år på nacken. Nedan är redden öster om Singapore, motsvarande ovanstående. Som man ser (klicka på bilden), så rör de flesta fartygen på bilden sig, vilket ses på kölvattnet efter fartygen. En del rör sig förvisso långsamt, men ligger likväl inte uppankrade. Så såg det ut innan finanskrisen.

Bilderna från Shanghai är tydliga bevis på hur det står till i världsekonomin och med internationell handel. Gröna skott? Knappast. Så länge antalet fartyg fortsätter att öka i Singapore lär vi inte fått se någon vändning i världsekonomin.

I artikeln i The Daily Mail väcks det lite tankar kring julhandeln. Om inte trenden vänder kanske det är på sin plats att köpa julklappar tidigt i år. Trots allt är de flesta julklappar tillverkade i Kina, och om 12% av containerfartygen skall fortsätta ligga på redden utanför Singapore, så är det 12% mindre julhandel i år. Fast det är väl som alltid någon annan som skall stå för det.

Det är hög tid att beställa de lager som skall utgöra årets julhandel, men skeppen på redden utanför Singapore talar sitt tysta språk. Ett språk inga politiker förstår.

Återstår att se om gammelmedia plockar upp det här även i Sverige. Men bevis på motsatsen till gröna skott ligger väl inte i linje med vad redaktionerna vill inbilla folk.

Någon investerad i rederier där ute? När det väl bottnar kanske det finns köplägen, men de senaste årens lönsamhet är nog långt borta.

Efter oljan har också en utförlig artikel om krisen i rederibranschen, där han nämner att 20% av containerflottan förväntas vara uppankrad och övergiven till årsskiftet. Läs den.

Tipstack till Linus.
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

23 kommentarer:

  1. Att dom ligger just i singapore kanske beror på att det är billigt att ha dom där samt att det är ett center för båttransporter och det är där nya affärsmöjligheter troligen först uppdagar sig !!?

    Kanske också lätt att hyra besättningar där ??

    /K

    SvaraRadera
  2. Att krisen inte på långa vägar är över än är det nog bara att konstatera.

    Var för övrigt ett riktigt bra blogginlägg!

    SvaraRadera
  3. Där snodde du ett ämne som jag just hade börjat skriva om ;-)
    Singapore är väl ett ganska "centralt" beläget ställe att lägga skeppen på, så att de om det mot förmodan skulle dyka upp efterfrågan på fler frakter har ungefär lika långt till alla tänkbara upphämtningsställen.

    SvaraRadera
  4. Du fick en länk i början iaf. Ger jag dig 10% av din trafik får du ta en del smällar i att jag ibland är först. Fast jag vill minnas att du klått mig på fingrarna oh varit först ibland... Eller rätt ofta.

    SvaraRadera
  5. Jag har läst/skrivt att man räknar med att 20% av fartygen kommer att "vila" framåt slutet av året.

    Siffran finns i någon av artiklarna jag länker till (http://efteroljan.blogspot.com/2009/09/kris-i-rederibranschen.html) men orkar inte leta upp den själv just nu.

    SvaraRadera
  6. Väldigt bra skrivet Cornucopia! Detta är högkvalitativ och RELEVANT information. Hittar man aldrig i vanlig media. Tack!

    SvaraRadera
  7. Mycket bra OSINT-bloginlägg! Tackar!
    /Tillsats

    SvaraRadera
  8. Livetefteroljan, jag har lagt till länk till din artikel ovan.

    Tillsats, tack. OSINT=Open Source Intelligence?

    SvaraRadera
  9. Tack för länk till suveränt intressant artikel. Detta visar som sagt tydligt vad politikerna inte vill tala om, nämnligen att tillståndet i den verkliga ekonomin i själva verket försämras trots knappt 11 000 miljarder dollar i stimulanser och räddningspaket världen över (enl BBC). Så detta att tala om en "vändning" är ingenting annat än "wishful thinking" - dvs önsketänkande.
    Vi har helt enkelt inte sett någon vändning annat än på aktiemarknaderna världen över och denna hysteriska spekulation torde förr eller senare sluta i tårar - och det torde snarare hända förr än senare...

    SvaraRadera
  10. Bra skrivet! Du får gärna länka till min Twitter så kan jag spy ur mig subversiva länkar till ännu fler.

    SvaraRadera
  11. Jag länkar gärna till din Twitter. Vad är URL:en?

    SvaraRadera
  12. @anonym 13,31:
    Men vad är "ekonomin" då ?
    Konjukturer är ju till stora delar psykologiska, så om många tror att det vänder så gör det det.

    Ekonomi handlar om många många saker, tyvärr också psykologi och politik. men fundamentalt sett så är det väl människors produktivitet - och den torde kunna "vända" - även om peak oil är/har varit - så kommer inte effekterna synas i denna konjukturcykel - iaf inte förrän man närmar sig toppen - så varför skulle det vara så otroligt att det vänder nu !?

    /K

    SvaraRadera
  13. Den är länkad från mitt namn i kommentaren.

    Jag tipsade om den här artikeln, inte bara för din skull utan också för att jag ville få saken lite mer undersökt. Och det fick jag verkligen! Tack för det.

    SvaraRadera
  14. Stämmer!

    Bluffer är en kille som har som hobby att göra lite OSINT projekt exempel Fortress Iran.
    http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=129494

    /Tillsats

    SvaraRadera
  15. Klas: Jag tror att du måste ha missat Cornus tidigare inlägg om hur oljepriset var en av de utlösande faktorerna för finanskrisen. Visst handlar konjunkturer en del om psykologi men hur mycket vi gärna än vill att våra tillgångar ska vara obegränsade så är de ändå inte det.

    Därav påståendet att man inte kan ha evig tillväxt i en ändlig värld.

    Om du t.ex. vill ha mer i lön, går du till chefen och säger jag vill ha mer och får det automatiskt, trots att flera kollegor precis blivit av med jobbet? Jag har svårt att tro att du gör det. Och den "psykologi" din chef skulle använda sig av om han höjde din lön i ett sådant läge skulle jag personligen kalla för dumhet.

    SvaraRadera
  16. @Juggen: Mkt möjligt.
    Men hitills har börserna inte visat sig blint följa reella tillgångar - så varför skulle den helt plötsligt göra det !?

    Och visst kan oljepris ha haft med finanskrisen att göra - men det var dags för en lågkonjuktur. Och även om oljepriset är en av faktorerna så har det nu gått ned. Och även om det kommer gå upp igen när väl efterfrågan, bla pga konjukturen, kommer öka så hindrar det inte en uppgång just nu - även om nästa dal kanske kommer snabbare än tidigare cykler visat på...

    /K

    SvaraRadera
  17. Klas tror på business as usual. Ibland går det upp och ibland går det ner. Möjligheten att vi vid något tillfälle kommer till vägs ände - en plats där spelreglerna ändras - finns inte med i resonemanget.

    "Och även om oljepriset är en av faktorerna så har det nu gått ned."

    Oljan - och därmet energi; smörjmedlet i vår industriella civilisation - är abnormt dyr. Med undantag för den extrema pristoppen förra året har priset aldrig varit högre än nu - mitt under brinnande lågkonjunktur. Varför? Kanske har reglerna ändrats...

    "hitills har börserna inte visat sig blint följa reella tillgångar"

    "Man kan lura en del av folket..." i ny tappning:

    Börsen kan frigöra sig lite från reella tillgångar under en längre tid, eller frigöra sig mycket under en kortare tid, men börsen kan inte frigöra sig helt från reella tillgångar för evigt. Om reella tillgångar inte ökar kan inte börsen - i längden - öka.

    Om en del icke-förnyelsebara exotiska metaller blir till bristvaror (dyrare) blir det svårt att tillverka X% fler mobiltelefoner, elbilar, vindkraftverk, datorer än förra året till ett pris som är överkomligt. Vad betyder det för företagens omsättning och vinster? Vad betyder det för börsen? Hur kan psykologi - i längden - hindra en sådan utveckling?

    SvaraRadera
  18. Alltså - dels talar jag inte om "i längden" - jag sa att jag inte misstror utspelen om att konjukturen nu håller på att vända.

    Men dessutom: Om råvaror blir dyrare - so what ?
    Det som är viktigt är takten det händer med - så länge det inte kommer plötsligt.

    Och oljan må vara snordyr historiskt sett - och den kommer absolut inte bli billigare. Men trots oljepriset nu så börjar börserna vända -säger det ngt - på kort sikt iaf !?ag hävdar fortfarande att mänskligheten klarar sig utan oljan, det enda det handlar om är tid för omställningen.

    Och på sikt - råvaror måste vi återanvända - till 100% eller näst intill iaf. Det som krävs är tillgång på hållbar energi.
    Och iaf det första 500-1000åren kan vi använda kärnkraft av nuvarande slag - det torde vara tillräcklig tid för att utveckla nya typer.

    Nej det stora problemet ligger som jag ser det i politiken - och visst kan man tycka att det är värdelöst att statligt subventionera låga räntenivåer och bygga en ny bubbla - men fortfarande: Konjukturen kan och kommer vända inom kort tror jag. Så länge tillräckligt många tror och tycker det så blir det så.
    Så akut är nämligen inte bristen på tillgångar eller ens olja ännu.

    Jag tror istället att vi kommer få se kortare cykler och troligare lägre toppar - men det får framtiden utvisa.

    Däremot: OM folk blir lika pessimistiska som en del i bloggosfären så kan det förstås krascha snabbt om man får "panik" och lägger sig bakom en sten och gråter istället för att vara produktiv - men i Asien ser man inte dessa tendenser - det är mer vi i "bekväma väst" som resonerar så i större utsträckning...

    Observera att jag inte på ngt sätt säger att man skall luta sig tillbaka så fixar det sig nog - tvärtom. Men jag ser itne heller skäl till armageddonprognoser...

    /K

    SvaraRadera
  19. Klas,

    "Men trots oljepriset nu så börjar börserna vända -säger det ngt - på kort sikt iaf !?"

    Kan triljoner i stödpaket (lån från framtiden) ha något med saken att göra? Vad händer när man slutar trycka/låna nya pengar? Så på kort sikt kan du ha rätt. På mycket kort sikt.


    "OM folk blir lika pessimistiska som en del i bloggosfären så kan det förstås krascha snabbt om man får "panik" och lägger sig bakom en sten och gråter"

    De utmaningar vi står inför handlar verkligen inte i första hand om mjuka faktorer som "inställning" och "psykologi" utan om hårda faktorer som resursutvnningstakt, minskade grundvattennivåer, kollapsade ekosystem, astronomiska bail-outs, EROEI etc.

    Först om vi vågar se verkligheten som den är kan vi vidta relevanta åtgärder. Det är inte att att lägga sig bakom en sten och gråta. Om vi fortsätter på den inslagna vägen och tror att evig exponentiell tillväxt är möjlig på än ändlig - och redan överutnyttjad planet - då finns det möjligtis skäl att lägga sig ner bakom en sten och gråta. Speciellt om man är arbetslös, fattig eller bor i Bangladesh, Egypten, Yemen, Nigeria etc.

    "Överutnyttjad": vårt globala fotavtryck ligger på 1.3 världar idag (http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/world_footprint/)

    SvaraRadera
  20. Jag undrar om Singapore nu kommer att se en stor varaktig ekonomisk kollaps? Jag har länge funderat på att flytta dit.

    FredrikN

    SvaraRadera
  21. @Livet efter oljan sa:
    Nej men att evig exponentiell tillväxt inte är hållbar i all evighet betyder inte att börserna inte kan stiga !!

    Om konjukturcyklerna fortsätter men med lägre "highs" och lägre "lows" så kommer den långvariga trenden att minska, men det kommer fortfarande var ahög- och lågkonjukturer och börserna kommer gå ned OCH upp...

    Dessutom så avspeglar inte börsen, som sagt, exakt tillgångar på råvaror etc
    Det finns en del annat i dessa företags värden.
    Inte minst effektivitet och produktivitet. Om tex ett företag börjar tillverka och sälja högeffektiva solpaneler - kommer deras börsvärde minska eller öka om oljan sticker i pris tror du ?

    Och om fler och fler företag kommer in på börsen med nya hållbara grunder - och fler och fler "gamla oljeberoende drakar" försvinner - så kommer också börsen kunna "tuffa vidare" - eller ?

    man kan ställa om utan att ställa in s.a.s

    /K

    SvaraRadera
  22. Elliot Wave angående detsamma.
    http://www.elliottwave.com/features/default.aspx?cat=mw

    SvaraRadera
  23. Jag kom att tänka på det här idag. Det verkar inte ha rört på sig speciellt mycket?

    http://www.vesseltracker.com/en/Area/singapurregion/Map.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...