2009-09-01

En fungerande marknad

När SJ införde sitt underliga system för biljettförsäljning, så öppnade detta en möjlighet för driftiga personer att ta en ekonomisk risk, och i utbyte mot detta få en möjlighet att tjäna pengar. Detta genom att köpa biljetter tidigt när priset är lågt, och sedan sälja dem dyrare närmare avresan.

Ett tidsarbitrage, eller kanske snarare ett sätt att köpa biljetter på termin och utnyttja det contango i marknaden som SJ skapade genom sitt sjuka biljettsystem. Eller kanske så handlar det om köp av optioner. Ledtråd SJ, vill man undvika köp av biljetter på termin, kör med backwardation istället för contango. Eller rent av samma priser hela tiden.

Och som i alla affärer tar man en risk, och får i utbyte en möjlighet att tjäna pengar.

Nu stoppar SJ detta sätt att höja servicegraden till slutkunderna genom att införa övervakning genom personliga biljetter och legitimationskrav. Man inför alltså en sämre produkt för kunden. Det är lite som att ett börsföretag skulle förbjuda optionshandel mot sin aktie.

Felet ligger helt hos SJ. Den fungerande marknaden såg en möjlighet att förbättra servicen (fler återförsäljare) och fylla ett behov av bättre priser, och tog naturligtvis den chansen. Med fri marknadsmässig prissättning på SJ:s biljetter via andrahandshandel så blev tillgängligheten för slutkunderna bättre, och priset mer korrekt.

Istället skall SJ:s partiella och lokala eller regionala monopol på järnvägstransporter få sätta godtyckliga priser. Hade man låtit den fria marknadsmässiga prissättningen och höga servicenivån vara kvar hade det varit bättre för alla parter. Gissningsvis kommer tågresandet minska nu, och med det även SJ:s intäkter. Man kommer kunna köpa biljetter på färre ställen, och inte sällan kommer man finna att det är för dyrt att resa i närtid, och väljer då ett annat mer miljöbelastande transportsätt. Även med korrekt milkostnad är det billigare för en familj att ta bilen Stockholm - Göteborg än att köpa fyra tågbiljetter.

Nu säger väl någon vän av ordning att de handlade om en svart marknad, men det är fel. Många av dessa andrahandssäljare har faktiskt agerat lagligt inom någon form av eget företag, ofta som bisyssla i ordinarie verksamhet, t ex i tobaksaffärer. Det fanns faktiskt företagskunder som köpte biljetter på andrahandsmarknaden, och de behöver korrekta momskvitton för bokföringen. Allt snack om "svarta börsen" är bara retorik planterad av SJ, även om det antagligen också förekom.

En sak är iaf säker. Om du anonymt vill åka någonstans i Sverige, så skall du inte göra det med SJ. Vill man ha lite bättre priser så får man väl fortsättningsvis köpa en resa Kungsbacka-Uppsala istället för Göteborg-Stockholm. Den är ju billigare...
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, hets mot kön, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär och feministisk hetsretorik. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

29 kommentarer:

  1. Nån som har jämfört X2000 vs taxi stockholm-gbg för 4 pers om man inte kan boka månader i förväg? Tåget är snabbare men är det billigare?

    SvaraRadera
  2. Jaha, man måste alltså registrera sig personligt för tågbiljett.. Ajdå. Får väl bli bilen istället då. Föredrar att inte vara registrerad.

    Känns lite synd då jag ser mig som miljövän, men integriteten går först.

    Sniff sniff, det luktar mera byråkrati... Ingen fri marknad de inte.

    \PD

    SvaraRadera
  3. Ja, enligt taxametern är det iaf enkelt. Alla taxibolag har en prisbild på omkring 100 kr/mil så det blir en 7000-8000 kr med timavgiften...

    SvaraRadera
  4. Resonemanget med tidsarbitrage håller inte riktigt, eftersom den som köper upp biljetter på spekulation inte tar någon risk i egentlig mening. Prismekanismen är känd i förväg, efterfrågan likaså.
    Uppköpen av biljetterna driver upp priset på ett iförväg känt sätt. En sådan handel tillåts inte på någon annan "marknad".

    SvaraRadera
  5. tvivlar, terminshandel i råvaror. Råder det contango, dvs att priset är högre längre in i framtiden, så kan du köpa innevarande termin, sälja framtida termin, ta fysisk leverans av dina terminskontrakt och lagra råvaran tills din framtida termin löper ut.

    Vinsten = prisskillnad - lagringskostnad.

    Nu är förstås lagringskostnaden för SJ-biljetter i princip noll.

    Problemet är förstås att SJ inte sänker priset, att sälja på framtida termin ovan påverkar förstås framtida pris, beroende på volym.

    Köper många biljetter i förväg bör SJ alltså sänka priset på biljetter köpta närmare avresedatum.

    Den som köpte SJ-biljetter tidigt tog visst en risk, nämligen att inte få sina biljetter sålda, t ex om tillräckligt många gör detta så blir det ett överskott i marknaden.

    SvaraRadera
  6. Tja, så här är det på vilken attraktiv konsert eller fotbollsmatch som helst också.

    SJ borde väl vara glada att de säljer biljetter och får fulla tåg. Tar de för lite betalt så att någon annan kan skära emellan så får de väl sätta in tillräcklig kapacitet så det inte blir någon "svart marknad".

    Billigare och snabbare att flyga än ta den där taxin i alla fall.
    /Morfar

    SvaraRadera
  7. Ibland är du fan helt genial, exempelvis när du skrev detta inlägg.

    Tvivlarn,
    Vadå inte ta någon risk? Hur definierar du risk egentligen? Tar ICA som förser mig med mat och liknande förmögenheter någon "risk" när de köper och säljer saker vidare till mig?

    SJ kan lösa beskrivet "problem" på många sätt, att individualisera biljetterna är den sämsta lösningen jag kan komma på!

    SvaraRadera
  8. Flygbolag har precis samma system (på en konkurrensutsatt marknad). Billigare ju tidigare man bokar och biljetter knutna till en person.

    Men jag antar att ni sätter integriteten i absolut första rum och enbart reser i någon annans bil (eftersom bilen normalt är registrerad på en person). Aldrig tåg, aldrig flyg.

    SvaraRadera
  9. "Men jag antar att ni sätter integriteten i absolut första rum och enbart reser i någon annans bil (eftersom bilen normalt är registrerad på en person). Aldrig tåg, aldrig flyg."

    Hade på känn att de argumentet skulle komma..

    Det stämmer, dock flyger jag inte allt för ofta (tar hellre båt om det är möjligt). Behöver jag säga att jag helst undviker att vara uppe i luften mer än nödvändigt.. Däremot tåg tycker jag varit ett miljövänligt transportsätt plus att man kan göra annat under tiden. Men jag är också starkt emot byråkrati (vilket bara verkar öka i Sverige) så tar gärna bilen för att visa mitt motgillande mot all form av frihetsbegränsning och registrering.


    Än så länge är det fritt att välja.

    \PD

    SvaraRadera
  10. PD/Anonym, läs Ls inlägg igen. Din bil är ju jättesuperregistrerad med en sk registreringsskylt som alla kan se.

    Cornucopia, jag tycker SJs biljettsystem är högst omärkligt. Det har gjort att SJ fyller sina tåg mycket bättre. På nittiotalet låg beläggningen på 40%, nu ligger den troligtvis över 50% (70 % i X 2000). SJ har alltså fått ungefär 30% fler passagerare utan att behöva köra fler tåg eller vagnar. Det är svårare att få hög beläggning i tåg än flyg, eftersom tågen stannar på flera stationer längs vägen.

    SvaraRadera
  11. Erik, angående bil så säger det bara vem som äger bilen, inte vem som kör bilen eller åker med som passagerare. Dessutom kan du enkelt undvika att registreras. Det räcker att köra på motorvägar, som ju generellt saknar övervakningskameror. Dessa hittar man på mindre vägar (och förstås i Fjollträsk).

    Om biljettsystemet och beläggningen så får vi väl se.

    Påverkas inte beläggningen av stoppet på andrahandsmarkanden, så var inte andrahandsmarknaden ett problem och kunde fortsätta. Påverkas beläggningen så har uppenbarligen SJ gjort något klantigt med stoppet.

    Lose-lose.

    SvaraRadera
  12. ... för beläggningen lär knappast öka med förändringen.

    SvaraRadera
  13. Smark Kille den där Erik..

    Läs själv innan du slänger ur dig saker.

    -JA bilen är INTE registrerad på mig. Så jaaa.. jag är rätt anonym. Jag har alltså inte satt på mig mustach och glasögon än, så det kanske går att känna igen mig med fartkamerorna ändå...

    Whats your point????

    \PD

    SvaraRadera
  14. PD & Cornucopia, det går att läsa registreringsskylten även utan fartkamera, det räcker med en helt vanlig kamera eller ett par ögon.

    Du får väl inte hyra/leasa bilen utan att visa körkortet? Så visst är registreringsskylten direkt kopplad till din person? Eller har jag missat något?

    Cornucopia, nä det här gör inte att beläggningen ökar. Det skulle inte förvåna mig om SJ slutar med det om ett år eller så.

    SvaraRadera
  15. Erik, ja du har tydligen missat saker.

    \PD

    SvaraRadera
  16. SJ i all ära, men vad tycker herr Cornucopia om försäljning av biljetter till evenemang typ spelningar (Ullevi, Globen...) där vissa hamstrar mängder med biljetter i samband med släppet och lägger ut dem på Tradera eller Blocket?

    SvaraRadera
  17. Erik, registreringsskylten säger vem som äger bilen.

    Den säger inte

    - vem som kör
    - vem som är passagerare
    - vart ni är på väg
    - vart ni har varit

    Det gör däremot SJ:s biljetter med legitimationskrav. Hur du än vänder på det.

    SvaraRadera
  18. wic, fri marknad. De som hamstrar konsertbiljetter tar en avsevärd ekonomisk risk, speciellt som arrangörerna numer ofta sparar ett antal biljetter som de släpper i sista stund innan evenemanget.

    Dessutom är det bra att man än så länge kan överlåta konsertbiljetter, t ex om man blir sjuk eller på annat sätt inte kan gå på konserten. Ökar tryggheten för de som köper biljetter.

    SvaraRadera
  19. PD, tala om vad det är jag missat då! Hur får man tillgång till en bil utan att visa leg först, och utan att någon annan bjuder?

    Cornucopia, jag tycker inte om SJs personliga biljetter heller. Men att man är anonym i en bil med reg-skylt låter som önsketänkande för mig. Kanske om man åker taxi och betalar kontant?

    SvaraRadera
  20. Erik, det måste vara som du säger. Antingen äger man sin bil som man kör eller så betalar man taxi kontant. Det finns inga andra sätt.

    Är du politiker eller? Låter som det...

    \Dryg PD

    SvaraRadera
  21. Inom en familj brukar man inte behöva legitimera sig, och passagerare behöver inte heller legitimera sig, och man behöver inte heller berätta vart man åker. I över hälften av fallen med våra bilar så är det en annan förare än registrerad ägare, och i över hälften av fallen är det också passagerare i bilen, som alltså reser anonymt. Ej heller registreras det i ett register vart vi är på väg.

    Erik, jag upprepar mitt inlägg sedan tidigare nedan, har du svårt med läsförståelsen så är det bara att beklaga:

    Erik, registreringsskylten säger vem som äger bilen.

    Den säger inte

    - vem som kör
    - vem som är passagerare
    - vart ni är på väg
    - vart ni har varit

    Det gör däremot SJ:s biljetter med legitimationskrav. Hur du än vänder på det.

    SvaraRadera
  22. Cornucopia, anta att du åker ensam i bilen och att du måste betala bilen själv (eller att du får den via jobbet). Hur gör du då för att få bort kopplingen mellan reg-skylten och ditt personnummer?

    SvaraRadera
  23. Men snälla nån Erik. Registreringsnumret säger bara att vem som äger bilen, dvs jag. Det säger ingenting om vem som kör, även om det är jag som kör och jag sitter ensam i bilen, så finns det inget sätt för någon att veta att det är jag som kör eller vart jag är på väg.

    Att jag äger en bil är ingen hemlighet, vem som kör den och vart den är på väg är däremot alltjämt helt privat och avslöjas inte av att någon ser bilen köra på en väg.

    Ej heller registeras mina körvanor i något register.

    Om jag tar på mig en T-shirt där det står "Jag heter Erik Sandblom" och går runt med den på stan, innebär det att det per automatik är du som går där, trots att det är jag?

    SvaraRadera
  24. Vad är det här för sandlådedebatt? Erik är du dum eller spelar du bara?

    Du betalar och skriver ägarskapet på någon annan. Hur svårt ska det vara att fatta?

    Har du aldrig haft någon farmor som ägt din värstingmotorcykel du kör på, för att få ner försäkringskostnaden? Trots att du betalat den?

    Erik det finns flera sätt att göra detta på, men du verkar så uppe i det blå och det finns ett ordspråk jag brukar följa. Det krävs en idiot att försöka övertyga en idiot.

    \PD som hoppar av tråden

    SvaraRadera
  25. Cornucopia, om någon vill veta vem som besöker en viss plats vid en viss tid, så kan bilarnas reg-skyltar vara en bra plats att börja på, eller hur. De syns ju för envar. Det är därför Vägverket har kommit på att man kan ha fartkameror.

    PD Har du aldrig haft någon farmor som ägt din värstingmotorcykel du kör på, för att få ner försäkringskostnaden? Trots att du betalat den?

    Visst, man kan ju alltid ljuga och förfalska. Men så kan man göra med SJ-resor också.

    SvaraRadera
  26. Att en bil registrerad på mig parkerar någonstans säger ingenting annat än att en bil registrerad på mig står parkerad där. Den säger inte att jag befinner mig där, eller ens är den som parkerat bilen.

    Skilj på bil och person.

    Erik, jag ger upp. Du kan inte vara så korkad utan måste göra dig till, så jag avslutar debatten för min del.

    SvaraRadera
  27. Scenarie:
    Du köper en motorcykel till din farmor som en present. Hon blir ägare och försäkringstagare. Hon låter dig låna hennes motorcykel då och då, när du själv vill. Hon är snäll din farmor.

    Anta sedan att din mormor sen tröttnat på att vara ägare och skänker motorcykeln till dig (hon använder den inte så mycket), du blir ägare igen och säljer den.

    Vad är fusk och förfalskning? Vad är olagligt?

    \PD

    SvaraRadera
  28. "ägare igen", stryk igen

    Att använda falskleg och köpa biljetter och samtidigt löpa risken att bli tagen för något olagligt.

    Det är skillnad.

    \PD

    SvaraRadera
  29. Om ni har med er mobilerna är ingen av er anonyma när ni reser, oavsett färdsätt. Via teleoperatörerna, Google, bankerna, osv vet man oftast vem som är var när (oftast inom 10-200 m radie), vart han/hon är på väg, när hemresan är planerad, vad ens hund heter, osv osv. Detta är bokstavligt, och är inte paranoia eller konspirationsmani utan bara fakta.

    Visst kan man försöka "gömma" sig och så... aldrig skicka sms, bara använda kontanter, byta simkort en gång i veckan, aldrig Googla från mer än en IP-adress i taget, ha keps och solglasögon på alla offentliga platser, etc, men även om man vet vad man håller på med så innebär det orealistiskt mycket jobb, och ett sånt beteendemönster skulle troligtvis ändå till slut upptäckas och klassas som högst misstänkt vilket skulle göra att du istället blir en av de få som får just den aktiva uppmärksammheten du så hårt vill slippa (utan att du vet om det). Ett tips till alla som vill vara anonyma: gör tvärtom istället och mätta alla servrar med onödig information om er själva så att det ni vill dölja drunknar i mängden.

    Ja, jag har jobbat med sånt här.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...