2009-06-01

Därför betalar Vattenfall för Volvos plug-in hybrid

Elbilar hör förstås framtiden till. El är en energibärare som kan skapas ur allehanda förnyelsebara energikällor, och är även mycket mer energieffektiv för att driva fordon än förbränningsmotorer. Så här efter peak oil är elfordon sannolikt den bästa vägen att gå, i kombination med t ex biogas, biodiesel eller DME för tyngre fordon och arbetsfordon.

Vad som idag har framkommit är att Vattenfall är med och betalar för utvecklingen av Volvos nya plug-in hybrid, dvs en hybridbil med både batterier och förbränningsmotor, där batterierna går att ladda ur två hål och två bläck i väggen. Bilarna skall kunna köra 50 km enbart på el, och skall bara ta 5h att ladda på en vanlig 10A säkring, eller 2h med för privatpersoner mycket ovanliga 35A.

Så varför är Vattenfall med här? Dels ser man en möjlighet att etablera ett laddningsnät med 35A-stationer, t ex på köpcentra, centrum och arbetsplatser, men det är inte här som pengarna finns. El som el, för Vattenfall spelar det förstås ingen roll vad och vem man säljer el till. Antagligen kan man smyga in en liten premie på snabbladdningsstationerna, men det kommer inte bli några stora pengar i sig, utan mest ett argument för att det skall säljas plugin-hybrider.

Volvo är fortfarande det starkaste bilmärket i Sverige, som är Vattenfalls huvudmarknad för elförsäljning. Och elpriset sätts på marginalen. Om Volvo framöver lyckas dra upp elkonsumtionen med 2% i Sverige tack vare försäljningsframgångar för pluginhybrider, så kommer elpriserna kanske stiga 20% pga ökad förbrukning på marginalen.

Det betyder att Vattenfall får 20% bättre betalt för all sin el, inte bara den lilla del som säljs till elfordon. Elbilarna kommer alltså göra att Vattenfall även får bättre betalt för lampan du har tänt hemma, eller datorn som du läser det här med. Även de som alltså cyklar kan komma att få betala 20% mer till Vattenfall när de tänder en lampa hemma om man får in lite mer elbilar i vägguttagen. Fast du köper din el av en annan leverantör, så är det inte osannolikt att den leverantören i sin tur köper elen av just Vattenfall.

Ur det perspektivet så kan Vattenfall lätt lägga hundratals miljoner på att se till att Sveriges största säljare av bilar drar upp elkonsumtionen inom landet. Slår plug-in hybrider eller rena elbilar så har Vattenfall tillbaka pengarna på några veckor.

Missförstå mig inte nu, utan jag stöder helhjärtat elbilar. Men det skadar inte att se spelet bakom.

För Volvos del så klassas ju hybrider, och speciellt plug-in hybrider som miljöbilar, så Volvo kan fortsätta smyga upp vikten för en vanlig V70 mot tre ton samtidigt som de kan slå sig för bröstet att det rör sig om en miljöbil...
Kommentarer kräver registrering, t ex hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör. Det är snabbt och enkelt att registrera sig hos Verisigns OpenID-tjänst eller MyOpenId, som kan rekommenderas, alternativt använd Facebook via tredjepartstjänsten Facebook-OpenId. Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, inklusive hets mot folkgrupp, uppmaning till brott, eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam, inklusive politisk reklam, t ex länkar till politiska partier eller kopierad text från partier, kommer raderas. Det samma gäller sk folkhemsfundamentalistisk vokabulär. En del inlägg identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats, vilket kan ta flera timmar. Vid fler än 200 kommentarer syns inte alla kommentarer direkt utan man måste klicka på Visa fler. För ouppmärksamma kan det se ut som att kommentarer raderas eller censureras, men de finns kvar under Visa fler. Frånvaron av radering innebär inte ett stöd för kommentaren från bloggens sida, bara att den inte verkar bryta mot lagar, reglerna eller är en sanitär olägenhet. För att kunna kommentera behöver du ha tredjeparts cookies aktiverade i din webläsare.
Nedanstående kommentarer kommer från bloggläsare och är inte en del av det redaktionella innehållet.

1 kommentarer:

  1. "Spelet bakom" är att Vattenfall är sprängfyllt av pengar sedan ett par år pga energipriserna, deras exportmöjligheter och det gynnsamma läge de har som statligt bolag.

    De har därför i hög takt investerat i alla möjliga energirelaterade projekt som inte har så mycket med deras verksamhet att göra, följaktligen inte alltid med vettiga resultat.

    Men på volvo vet de vad de gör, så det var ju kul att de fick lite av pengarna.

    -J

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...